Sida 23 av 31

Re: VW ID.7

Postat: 01 nov 2024 14:14
av Maw
fnystrom skrev: 01 nov 2024 14:05
Roligt att höra att du är nöjd med bilen.

OPD har jag inte nu så det ser jag inte som något problem. Att backkameran är dålig har jag förstått av recensioner.

Hur är backljuset? På teslan är det riktigt dåligt. Är det mörkt ute så ser man inget i backkameran då backljuset är kasst.

Hur tycker du förbrukningen är? Håller den sig kring 2kW/mil?
Jag har inte tänkt på backljuset, får kolla det.

Förbrukningen beror förstås på hur man kör. Men under de fyra veckorna i höstrusk som jag haft den så ligger den på 1,8 kWh/mil i snitt. Den går snålare än den Polestar 2 från -21 som jag hade förut. Jag gissar på att den ligger någonstans mellan M3 LR -22 som mina föräldrar har och MY LR -22 som jag hade tidigare. Man får tänka på att ID.7 även räknar förbrukning när man står parkerad om man sitter i bilen med värme på så siffrorna är inte helt jämförbara.

Re: VW ID.7

Postat: 04 nov 2024 08:56
av ObscureEconomist
Tycker det är väldigt synd att VW valde en potatis till backkamera på en annars väldigt fin bil. Det gav ett riktigt dåligt intryck då man la in backen, jag antar att det är något som kommer ändras till nästa årsmodell.

Re: VW ID.7

Postat: 04 nov 2024 11:51
av Choke
Maw skrev: 31 okt 2024 11:09
fnystrom skrev: 31 okt 2024 10:42
Efter över 6 år med en Tesla Model S 100D så har jag nu beställt en ID.7 Tourer GTX.

Någon som har fått sin GTX som kan sprida lite erfarenheter kring hur bil är jämfört med en Tesla?

Jag har egentligen väntat på Audi A6 e-tron, men nu när den kom var priset för högt och baksätet verkar vara i klass med Model S, dvs kass.

GTX:en fullutrustad och laddar mycket snabbare än min nuvarande Model S. Jag får både lägre månadskostad och lägre förmånsvärde.
Jag har fått min. Jag har dock aldrig kört en Model S så jag kan inte jämföra med den :)

Mycket nöjd så här långt men har bara kört 250 mil. Mindre bra är kamerbildskvalitet, ingen frunk och frånvaro av riktig OPD men man vänjer sig fort. Allt annat tycker jag är bra :)

Är det något speciellt du funderar över?
Vad menar du med riktig OPD?

ID7 är ett av mina alternativ för nästa år då jag tänker göra mig av med min MY.
Är det något mer du kan berätta om skillnader mellan id7 och y - om jag fattar det rätt har du haft en my?

Re: VW ID.7

Postat: 04 nov 2024 12:10
av Maw
Choke skrev: 04 nov 2024 11:51
Maw skrev: 31 okt 2024 11:09
fnystrom skrev: 31 okt 2024 10:42
Efter över 6 år med en Tesla Model S 100D så har jag nu beställt en ID.7 Tourer GTX.

Någon som har fått sin GTX som kan sprida lite erfarenheter kring hur bil är jämfört med en Tesla?

Jag har egentligen väntat på Audi A6 e-tron, men nu när den kom var priset för högt och baksätet verkar vara i klass med Model S, dvs kass.

GTX:en fullutrustad och laddar mycket snabbare än min nuvarande Model S. Jag får både lägre månadskostad och lägre förmånsvärde.
Jag har fått min. Jag har dock aldrig kört en Model S så jag kan inte jämföra med den :)

Mycket nöjd så här långt men har bara kört 250 mil. Mindre bra är kamerbildskvalitet, ingen frunk och frånvaro av riktig OPD men man vänjer sig fort. Allt annat tycker jag är bra :)

Är det något speciellt du funderar över?
Vad menar du med riktig OPD?

ID7 är ett av mina alternativ för nästa år då jag tänker göra mig av med min MY.
Är det något mer du kan berätta om skillnader mellan id7 och y - om jag fattar det rätt har du haft en my?
Man kan välja ett körläge där bilen bromsar halvhårt när man släpper gasen på ID7 men inte så hårt som Tesla eller Polestar. Det går inte heller att ställa in att den ska stanna helt när man släpper gasen utan den rullar sakta på samma sätt som en ICE-automatare. Däremot så återvinner den ändå ström men man styr det med bromspedalen.

På Teslor så blir det mekanisk broms direkt när man trycker på bromsen men på ID7 och de flesta andra elbilar så återvinner elmotorerna så mycket det går när man trycker på bromspedalen och det är bara när man bromsar hårt som de mekaniska bromsarna används.

Det är ganska mycket som skiljer ModelY och ID7, HUD, förardisplay, massagestolar, ventilerade stolar, fungerande farthållare, TravelAssist, halvautomatiskt drag, ljudnivå, komfort, 360-kamera, bakåtsikt, innerbelysning, strålkastare, kvalitetskänsla, utseende och energieffektivitet är exempel på saker som är bättre på ID7.

Topphastighet, acceleration (i MYP), sikt framåt och åt sidorna och backkameran är några saker som är bättre i MY.

Re: VW ID.7

Postat: 04 nov 2024 14:44
av manneson
Maw skrev: 04 nov 2024 12:10
Choke skrev: 04 nov 2024 11:51
Maw skrev: 31 okt 2024 11:09
fnystrom skrev: 31 okt 2024 10:42
Efter över 6 år med en Tesla Model S 100D så har jag nu beställt en ID.7 Tourer GTX.

Någon som har fått sin GTX som kan sprida lite erfarenheter kring hur bil är jämfört med en Tesla?

Jag har egentligen väntat på Audi A6 e-tron, men nu när den kom var priset för högt och baksätet verkar vara i klass med Model S, dvs kass.

GTX:en fullutrustad och laddar mycket snabbare än min nuvarande Model S. Jag får både lägre månadskostad och lägre förmånsvärde.
Jag har fått min. Jag har dock aldrig kört en Model S så jag kan inte jämföra med den :)

Mycket nöjd så här långt men har bara kört 250 mil. Mindre bra är kamerbildskvalitet, ingen frunk och frånvaro av riktig OPD men man vänjer sig fort. Allt annat tycker jag är bra :)

Är det något speciellt du funderar över?
Vad menar du med riktig OPD?

ID7 är ett av mina alternativ för nästa år då jag tänker göra mig av med min MY.
Är det något mer du kan berätta om skillnader mellan id7 och y - om jag fattar det rätt har du haft en my?
Man kan välja ett körläge där bilen bromsar halvhårt när man släpper gasen på ID7 men inte så hårt som Tesla eller Polestar. Det går inte heller att ställa in att den ska stanna helt när man släpper gasen utan den rullar sakta på samma sätt som en ICE-automatare. Däremot så återvinner den ändå ström men man styr det med bromspedalen.

På Teslor så blir det mekanisk broms direkt när man trycker på bromsen men på ID7 och de flesta andra elbilar så återvinner elmotorerna så mycket det går när man trycker på bromspedalen och det är bara när man bromsar hårt som de mekaniska bromsarna används.

Det är ganska mycket som skiljer ModelY och ID7, HUD, förardisplay, massagestolar, ventilerade stolar, fungerande farthållare, TravelAssist, halvautomatiskt drag, ljudnivå, komfort, 360-kamera, bakåtsikt, innerbelysning, strålkastare, kvalitetskänsla, utseende och energieffektivitet är exempel på saker som är bättre på ID7.

Topphastighet, acceleration (i MYP), sikt framåt och åt sidorna och backkameran är några saker som är bättre i MY.
Sedan var de det där ”lilla” med pris också.
ID7 är rejält mkt dyrare, åtminstone som privat köpare.

Re: VW ID.7

Postat: 04 nov 2024 17:59
av Maw
manneson skrev: 04 nov 2024 14:44
Maw skrev: 04 nov 2024 12:10
Choke skrev: 04 nov 2024 11:51
Maw skrev: 31 okt 2024 11:09
fnystrom skrev: 31 okt 2024 10:42
Efter över 6 år med en Tesla Model S 100D så har jag nu beställt en ID.7 Tourer GTX.

Någon som har fått sin GTX som kan sprida lite erfarenheter kring hur bil är jämfört med en Tesla?

Jag har egentligen väntat på Audi A6 e-tron, men nu när den kom var priset för högt och baksätet verkar vara i klass med Model S, dvs kass.

GTX:en fullutrustad och laddar mycket snabbare än min nuvarande Model S. Jag får både lägre månadskostad och lägre förmånsvärde.
Jag har fått min. Jag har dock aldrig kört en Model S så jag kan inte jämföra med den :)

Mycket nöjd så här långt men har bara kört 250 mil. Mindre bra är kamerbildskvalitet, ingen frunk och frånvaro av riktig OPD men man vänjer sig fort. Allt annat tycker jag är bra :)

Är det något speciellt du funderar över?
Vad menar du med riktig OPD?

ID7 är ett av mina alternativ för nästa år då jag tänker göra mig av med min MY.
Är det något mer du kan berätta om skillnader mellan id7 och y - om jag fattar det rätt har du haft en my?
Man kan välja ett körläge där bilen bromsar halvhårt när man släpper gasen på ID7 men inte så hårt som Tesla eller Polestar. Det går inte heller att ställa in att den ska stanna helt när man släpper gasen utan den rullar sakta på samma sätt som en ICE-automatare. Däremot så återvinner den ändå ström men man styr det med bromspedalen.

På Teslor så blir det mekanisk broms direkt när man trycker på bromsen men på ID7 och de flesta andra elbilar så återvinner elmotorerna så mycket det går när man trycker på bromspedalen och det är bara när man bromsar hårt som de mekaniska bromsarna används.

Det är ganska mycket som skiljer ModelY och ID7, HUD, förardisplay, massagestolar, ventilerade stolar, fungerande farthållare, TravelAssist, halvautomatiskt drag, ljudnivå, komfort, 360-kamera, bakåtsikt, innerbelysning, strålkastare, kvalitetskänsla, utseende och energieffektivitet är exempel på saker som är bättre på ID7.

Topphastighet, acceleration (i MYP), sikt framåt och åt sidorna och backkameran är några saker som är bättre i MY.
Sedan var de det där ”lilla” med pris också.
ID7 är rejält mkt dyrare, åtminstone som privat köpare.
Nej, de kostar ungefär lika mycket om man jämför en Model Y lr awd med tillvalen 20”, färg och eap som motsvarar en id7 gtx med tillvalen drag och panorama. De motsvarar varandra i utrustning och prestanda så långt det går, Teslan saknar dock en hel del utrustning som ingår i id7 och har sämre räckvidd.

Med normal rabatt blir id7 dock en bit billigare än model y.

Re: VW ID.7

Postat: 04 nov 2024 18:09
av SwedishAdvocate
Bild

Re: VW ID.7

Postat: 04 nov 2024 18:25
av manneson
Maw skrev: 04 nov 2024 17:59
manneson skrev: 04 nov 2024 14:44
Maw skrev: 04 nov 2024 12:10
Choke skrev: 04 nov 2024 11:51
Maw skrev: 31 okt 2024 11:09


Jag har fått min. Jag har dock aldrig kört en Model S så jag kan inte jämföra med den :)

Mycket nöjd så här långt men har bara kört 250 mil. Mindre bra är kamerbildskvalitet, ingen frunk och frånvaro av riktig OPD men man vänjer sig fort. Allt annat tycker jag är bra :)

Är det något speciellt du funderar över?
Vad menar du med riktig OPD?

ID7 är ett av mina alternativ för nästa år då jag tänker göra mig av med min MY.
Är det något mer du kan berätta om skillnader mellan id7 och y - om jag fattar det rätt har du haft en my?
Man kan välja ett körläge där bilen bromsar halvhårt när man släpper gasen på ID7 men inte så hårt som Tesla eller Polestar. Det går inte heller att ställa in att den ska stanna helt när man släpper gasen utan den rullar sakta på samma sätt som en ICE-automatare. Däremot så återvinner den ändå ström men man styr det med bromspedalen.

På Teslor så blir det mekanisk broms direkt när man trycker på bromsen men på ID7 och de flesta andra elbilar så återvinner elmotorerna så mycket det går när man trycker på bromspedalen och det är bara när man bromsar hårt som de mekaniska bromsarna används.

Det är ganska mycket som skiljer ModelY och ID7, HUD, förardisplay, massagestolar, ventilerade stolar, fungerande farthållare, TravelAssist, halvautomatiskt drag, ljudnivå, komfort, 360-kamera, bakåtsikt, innerbelysning, strålkastare, kvalitetskänsla, utseende och energieffektivitet är exempel på saker som är bättre på ID7.

Topphastighet, acceleration (i MYP), sikt framåt och åt sidorna och backkameran är några saker som är bättre i MY.
Sedan var de det där ”lilla” med pris också.
ID7 är rejält mkt dyrare, åtminstone som privat köpare.
Nej, de kostar ungefär lika mycket om man jämför en Model Y lr awd med tillvalen 20”, färg och eap som motsvarar en id7 gtx med tillvalen drag och panorama. De motsvarar varandra i utrustning och prestanda så långt det går, Teslan saknar dock en hel del utrustning som ingår i id7 och har sämre räckvidd.

Med normal rabatt blir id7 dock en bit billigare än model y.
Får du 0% ränta på ID7an?

Re: VW ID.7

Postat: 04 nov 2024 19:08
av Maw
manneson skrev: 04 nov 2024 18:25
Maw skrev: 04 nov 2024 17:59
manneson skrev: 04 nov 2024 14:44
Maw skrev: 04 nov 2024 12:10
Choke skrev: 04 nov 2024 11:51

Vad menar du med riktig OPD?

ID7 är ett av mina alternativ för nästa år då jag tänker göra mig av med min MY.
Är det något mer du kan berätta om skillnader mellan id7 och y - om jag fattar det rätt har du haft en my?
Man kan välja ett körläge där bilen bromsar halvhårt när man släpper gasen på ID7 men inte så hårt som Tesla eller Polestar. Det går inte heller att ställa in att den ska stanna helt när man släpper gasen utan den rullar sakta på samma sätt som en ICE-automatare. Däremot så återvinner den ändå ström men man styr det med bromspedalen.

På Teslor så blir det mekanisk broms direkt när man trycker på bromsen men på ID7 och de flesta andra elbilar så återvinner elmotorerna så mycket det går när man trycker på bromspedalen och det är bara när man bromsar hårt som de mekaniska bromsarna används.

Det är ganska mycket som skiljer ModelY och ID7, HUD, förardisplay, massagestolar, ventilerade stolar, fungerande farthållare, TravelAssist, halvautomatiskt drag, ljudnivå, komfort, 360-kamera, bakåtsikt, innerbelysning, strålkastare, kvalitetskänsla, utseende och energieffektivitet är exempel på saker som är bättre på ID7.

Topphastighet, acceleration (i MYP), sikt framåt och åt sidorna och backkameran är några saker som är bättre i MY.
Sedan var de det där ”lilla” med pris också.
ID7 är rejält mkt dyrare, åtminstone som privat köpare.
Nej, de kostar ungefär lika mycket om man jämför en Model Y lr awd med tillvalen 20”, färg och eap som motsvarar en id7 gtx med tillvalen drag och panorama. De motsvarar varandra i utrustning och prestanda så långt det går, Teslan saknar dock en hel del utrustning som ingår i id7 och har sämre räckvidd.

Med normal rabatt blir id7 dock en bit billigare än model y.
Får du 0% ränta på ID7an?
Nej, det tror jag inte, men jag har inte tagit lån för min.

Re: VW ID.7

Postat: 04 nov 2024 21:14
av manneson
Maw skrev: 04 nov 2024 19:08
manneson skrev: 04 nov 2024 18:25
Maw skrev: 04 nov 2024 17:59
manneson skrev: 04 nov 2024 14:44
Maw skrev: 04 nov 2024 12:10


Man kan välja ett körläge där bilen bromsar halvhårt när man släpper gasen på ID7 men inte så hårt som Tesla eller Polestar. Det går inte heller att ställa in att den ska stanna helt när man släpper gasen utan den rullar sakta på samma sätt som en ICE-automatare. Däremot så återvinner den ändå ström men man styr det med bromspedalen.

På Teslor så blir det mekanisk broms direkt när man trycker på bromsen men på ID7 och de flesta andra elbilar så återvinner elmotorerna så mycket det går när man trycker på bromspedalen och det är bara när man bromsar hårt som de mekaniska bromsarna används.

Det är ganska mycket som skiljer ModelY och ID7, HUD, förardisplay, massagestolar, ventilerade stolar, fungerande farthållare, TravelAssist, halvautomatiskt drag, ljudnivå, komfort, 360-kamera, bakåtsikt, innerbelysning, strålkastare, kvalitetskänsla, utseende och energieffektivitet är exempel på saker som är bättre på ID7.

Topphastighet, acceleration (i MYP), sikt framåt och åt sidorna och backkameran är några saker som är bättre i MY.
Sedan var de det där ”lilla” med pris också.
ID7 är rejält mkt dyrare, åtminstone som privat köpare.
Nej, de kostar ungefär lika mycket om man jämför en Model Y lr awd med tillvalen 20”, färg och eap som motsvarar en id7 gtx med tillvalen drag och panorama. De motsvarar varandra i utrustning och prestanda så långt det går, Teslan saknar dock en hel del utrustning som ingår i id7 och har sämre räckvidd.

Med normal rabatt blir id7 dock en bit billigare än model y.
Får du 0% ränta på ID7an?
Nej, det tror jag inte, men jag har inte tagit lån för min.
Du köpte nog inte privat då? Notera att jag skrev "privatköpare" ovan.

Gissar att nästan alla ID7 som säljs är förmånsbilar, medan Tesla säljer en förhållandevis stor mängd även privat. (Borde gå relativt snabbt att kolla för den som orkar.)

Re: VW ID.7

Postat: 05 nov 2024 05:54
av chaffis75
manneson skrev: 04 nov 2024 21:14
Maw skrev: 04 nov 2024 19:08
manneson skrev: 04 nov 2024 18:25
Maw skrev: 04 nov 2024 17:59
manneson skrev: 04 nov 2024 14:44


Sedan var de det där ”lilla” med pris också.
ID7 är rejält mkt dyrare, åtminstone som privat köpare.
Nej, de kostar ungefär lika mycket om man jämför en Model Y lr awd med tillvalen 20”, färg och eap som motsvarar en id7 gtx med tillvalen drag och panorama. De motsvarar varandra i utrustning och prestanda så långt det går, Teslan saknar dock en hel del utrustning som ingår i id7 och har sämre räckvidd.

Med normal rabatt blir id7 dock en bit billigare än model y.
Får du 0% ränta på ID7an?
Nej, det tror jag inte, men jag har inte tagit lån för min.
Du köpte nog inte privat då? Notera att jag skrev "privatköpare" ovan.

Gissar att nästan alla ID7 som säljs är förmånsbilar, medan Tesla säljer en förhållandevis stor mängd även privat. (Borde gå relativt snabbt att kolla för den som orkar.)
Man kan väl köpa bil privat utan lån. Jag har aldrig någonsin tagit en lån på min bil. Känner många som gör så.

Re: VW ID.7

Postat: 05 nov 2024 11:46
av nek0
chaffis75 skrev: 05 nov 2024 05:54
manneson skrev: 04 nov 2024 21:14
Maw skrev: 04 nov 2024 19:08
manneson skrev: 04 nov 2024 18:25
Maw skrev: 04 nov 2024 17:59


Nej, de kostar ungefär lika mycket om man jämför en Model Y lr awd med tillvalen 20”, färg och eap som motsvarar en id7 gtx med tillvalen drag och panorama. De motsvarar varandra i utrustning och prestanda så långt det går, Teslan saknar dock en hel del utrustning som ingår i id7 och har sämre räckvidd.

Med normal rabatt blir id7 dock en bit billigare än model y.
Får du 0% ränta på ID7an?
Nej, det tror jag inte, men jag har inte tagit lån för min.
Du köpte nog inte privat då? Notera att jag skrev "privatköpare" ovan.

Gissar att nästan alla ID7 som säljs är förmånsbilar, medan Tesla säljer en förhållandevis stor mängd även privat. (Borde gå relativt snabbt att kolla för den som orkar.)
Man kan väl köpa bil privat utan lån. Jag har aldrig någonsin tagit en lån på min bil. Känner många som gör så.
Precis.

Re: VW ID.7

Postat: 05 nov 2024 13:52
av manneson
chaffis75 skrev: 05 nov 2024 05:54
manneson skrev: 04 nov 2024 21:14
Maw skrev: 04 nov 2024 19:08
manneson skrev: 04 nov 2024 18:25
Maw skrev: 04 nov 2024 17:59


Nej, de kostar ungefär lika mycket om man jämför en Model Y lr awd med tillvalen 20”, färg och eap som motsvarar en id7 gtx med tillvalen drag och panorama. De motsvarar varandra i utrustning och prestanda så långt det går, Teslan saknar dock en hel del utrustning som ingår i id7 och har sämre räckvidd.

Med normal rabatt blir id7 dock en bit billigare än model y.
Får du 0% ränta på ID7an?
Nej, det tror jag inte, men jag har inte tagit lån för min.
Du köpte nog inte privat då? Notera att jag skrev "privatköpare" ovan.

Gissar att nästan alla ID7 som säljs är förmånsbilar, medan Tesla säljer en förhållandevis stor mängd även privat. (Borde gå relativt snabbt att kolla för den som orkar.)
Man kan väl köpa bil privat utan lån. Jag har aldrig någonsin tagit en lån på min bil. Känner många som gör så.
De som lägger 600-700k kontant lär vara försvinnande få.
Har man råd med det är man inte sällan intelligent nog att förstå att de gör bättre nytta på andra ställen.

Re: VW ID.7

Postat: 05 nov 2024 19:06
av Sportbilsentusiasten
manneson skrev: 05 nov 2024 13:52
chaffis75 skrev: 05 nov 2024 05:54
manneson skrev: 04 nov 2024 21:14
Maw skrev: 04 nov 2024 19:08
manneson skrev: 04 nov 2024 18:25


Får du 0% ränta på ID7an?
Nej, det tror jag inte, men jag har inte tagit lån för min.
Du köpte nog inte privat då? Notera att jag skrev "privatköpare" ovan.

Gissar att nästan alla ID7 som säljs är förmånsbilar, medan Tesla säljer en förhållandevis stor mängd även privat. (Borde gå relativt snabbt att kolla för den som orkar.)
Man kan väl köpa bil privat utan lån. Jag har aldrig någonsin tagit en lån på min bil. Känner många som gör så.
De som lägger 600-700k kontant lär vara försvinnande få.
Har man råd med det är man inte sällan intelligent nog att förstå att de gör bättre nytta på andra ställen.
Eller så gillar man inte att ha lån på konsumtionsvaror som minskar i värde.

Re: VW ID.7

Postat: 05 nov 2024 20:53
av manneson
Sportbilsentusiasten skrev: 05 nov 2024 19:06
manneson skrev: 05 nov 2024 13:52
chaffis75 skrev: 05 nov 2024 05:54
manneson skrev: 04 nov 2024 21:14
Maw skrev: 04 nov 2024 19:08


Nej, det tror jag inte, men jag har inte tagit lån för min.
Du köpte nog inte privat då? Notera att jag skrev "privatköpare" ovan.

Gissar att nästan alla ID7 som säljs är förmånsbilar, medan Tesla säljer en förhållandevis stor mängd även privat. (Borde gå relativt snabbt att kolla för den som orkar.)
Man kan väl köpa bil privat utan lån. Jag har aldrig någonsin tagit en lån på min bil. Känner många som gör så.
De som lägger 600-700k kontant lär vara försvinnande få.
Har man råd med det är man inte sällan intelligent nog att förstå att de gör bättre nytta på andra ställen.
Eller så gillar man inte att ha lån på konsumtionsvaror som minskar i värde.
Alltså, om du kan låna till 0% är du ju rätt tokig om du istället pyntar cash.
Sätter du pengarna på ett sparkonto inkasserar du ett par tusen i månaden.
Du du sparar alltså tusenlappar i månaden på att finansiera istället för att casha.
"A fool and his money are soon parted". 🤷‍♂️

Re: VW ID.7

Postat: 05 nov 2024 22:01
av SwedishAdvocate
manneson skrev: 05 nov 2024 20:53
Sportbilsentusiasten skrev: 05 nov 2024 19:06
manneson skrev: 05 nov 2024 13:52
chaffis75 skrev: 05 nov 2024 05:54
manneson skrev: 04 nov 2024 21:14


Du köpte nog inte privat då? Notera att jag skrev "privatköpare" ovan.

Gissar att nästan alla ID7 som säljs är förmånsbilar, medan Tesla säljer en förhållandevis stor mängd även privat. (Borde gå relativt snabbt att kolla för den som orkar.)
Man kan väl köpa bil privat utan lån. Jag har aldrig någonsin tagit en lån på min bil. Känner många som gör så.
De som lägger 600-700k kontant lär vara försvinnande få.
Har man råd med det är man inte sällan intelligent nog att förstå att de gör bättre nytta på andra ställen.
Eller så gillar man inte att ha lån på konsumtionsvaror som minskar i värde.
Alltså, om du kan låna till 0% är du ju rätt tokig om du istället pyntar cash.
Sätter du pengarna på ett sparkonto inkasserar du ett par tusen i månaden.
Du du sparar alltså tusenlappar i månaden på att finansiera istället för att casha.
"A fool and his money are soon parted". 🤷‍♂️
Och om man inte vill stödja Fascistkramaren Elon då (eller andra odemokratiska aktörer som [självcensur], eftersom vi tydligen tyvärr inte får diskutera det längre…)?…

Vem är det egentligen som är en "fool" här?…

Någon som är med och finansierar vad som arguably är den värsta Fascistiska rörelsen i USA's historia – eller någon som inte gör det?…

Re: VW ID.7

Postat: 13 dec 2024 23:03
av Dreas89
Vår GTX Tourer tillverkas nu i Tyskland. Någon som har pejl på leveranstid efter tillverkning? Gissar att det går en lastbil eller 10 i veckan upp för leverans?

Re: VW ID.7

Postat: 14 dec 2024 00:12
av Maw
Dreas89 skrev: 13 dec 2024 23:03
Vår GTX Tourer tillverkas nu i Tyskland. Någon som har pejl på leveranstid efter tillverkning? Gissar att det går en lastbil eller 10 i veckan upp för leverans?
Jag har för mig att de sa 6-8 veckor från tillverkning till kundleverans när jag väntade på min. Den som väntar på något gott… :)

Re: VW ID.7

Postat: 14 dec 2024 06:47
av Dreas89
Maw skrev: 14 dec 2024 00:12
Dreas89 skrev: 13 dec 2024 23:03
Vår GTX Tourer tillverkas nu i Tyskland. Någon som har pejl på leveranstid efter tillverkning? Gissar att det går en lastbil eller 10 i veckan upp för leverans?
Jag har för mig att de sa 6-8 veckor från tillverkning till kundleverans när jag väntade på min. Den som väntar på något gott… :)
Det rimmar tyvärr väl med leverans i februari som de sagt.

Tack för svar!

Re: VW ID.7

Postat: 16 dec 2024 20:45
av TiborBlomhall
Jury-Arets-Elbil-2024-01-1030x579.jpg
Tidningen Elbilen i Sverige har valt VW ID.7 Tourer som årets elbil

– I år var det rekord i antal nominerade bilar. Av cirka 60 bilar som vi provkört och testat i år var det hela tio bilar som kom med i sluttestet. Som vanligt testade vi räckvidd på motorvägen, snabbladdning i kyla och körning i snö och isiga vägar när juryn tog sig från Stockholm till Funäsdalen, säger Elbilens chefredaktör Fredrik Sandberg.

Trots det stora antalet finalister fanns det en tydlig vinnare. För i år var juryn i det närmaste enhällig när sju av tio jurymedlemmar röstade på Volkswagen ID.7 Tourer.

Motiveringen lyder: ”ID.7 Tourer är en närapå perfekt familjebil som inte bara är praktisk och håller en hög kvalitetskänsla, den är även full av körglädje och komfort. Vid sidan av dessa kvaliteter imponerar Volkswagen ID.7 Tourer både med en förutsägbar laddupplevelse och en trygg räckvidd – även under elbilens mest utmanande förhållande, vintern. En värdig elbil för kombilandet Sverige.”

https://elbilen.se/nyheter/arets-elbil- ... -7-tourer/

Utförlig reportage kommer i nästa nummer av tidningen, ute den 20 december.

Re: VW ID.7

Postat: 17 dec 2024 10:37
av juristen
TiborBlomhall skrev: 16 dec 2024 20:45
Tidningen Elbilen i Sverige har valt VW ID.7 Tourer som årets elbil
Ja, ID7 verkar vara en riktig vinnare. Tycker själv att det är den intressantaste bilen på marknaden nu, särskilt GTX. En riktig bil utan några större missar som stör, praktisk, god komfort och bra utrymmen. Bra räckvidd och bra laddning.

Den saknar tyvärr V2L och campingläge, men för pengarna ger den väldigt mycket.

Re: VW ID.7

Postat: 17 dec 2024 10:58
av Dreas89
juristen skrev: 17 dec 2024 10:37
TiborBlomhall skrev: 16 dec 2024 20:45
Tidningen Elbilen i Sverige har valt VW ID.7 Tourer som årets elbil
Ja, ID7 verkar vara en riktig vinnare. Tycker själv att det är den intressantaste bilen på marknaden nu, särskilt GTX. En riktig bil utan några större missar som stör, praktisk, god komfort och bra utrymmen. Bra räckvidd och bra laddning.

Den saknar tyvärr V2L och campingläge, men för pengarna ger den väldigt mycket.
Vad jag hört så ska v2l finnas en uppdatering bort?

Re: VW ID.7

Postat: 17 dec 2024 11:40
av mikebike
juristen skrev: 17 dec 2024 10:37
TiborBlomhall skrev: 16 dec 2024 20:45
Tidningen Elbilen i Sverige har valt VW ID.7 Tourer som årets elbil
Ja, ID7 verkar vara en riktig vinnare. Tycker själv att det är den intressantaste bilen på marknaden nu, särskilt GTX. En riktig bil utan några större missar som stör, praktisk, god komfort och bra utrymmen. Bra räckvidd och bra laddning.

Den saknar tyvärr V2L och campingläge, men för pengarna ger den väldigt mycket.
Och frunk.
Hur är det med regen?
Är den (för) svag i kraftigaste inställningen och hoppar tillbaks till svagaste vid varje ny färd?

Re: VW ID.7

Postat: 17 dec 2024 11:46
av R_Edvinsson
Dreas89 skrev: 17 dec 2024 10:58
juristen skrev: 17 dec 2024 10:37
TiborBlomhall skrev: 16 dec 2024 20:45
Tidningen Elbilen i Sverige har valt VW ID.7 Tourer som årets elbil
Ja, ID7 verkar vara en riktig vinnare. Tycker själv att det är den intressantaste bilen på marknaden nu, särskilt GTX. En riktig bil utan några större missar som stör, praktisk, god komfort och bra utrymmen. Bra räckvidd och bra laddning.

Den saknar tyvärr V2L och campingläge, men för pengarna ger den väldigt mycket.
Vad jag hört så ska v2l finnas en uppdatering bort?
Volkswagen använder DC för V2X så att de med en uppdatering helt plötsligt skulle kunna vända på det ser jag som otroligt.

Hela MEB plattformen saknar all form av stöd att plocka ut AC från högvoltsbatteriet.

Den V2L på 300W som finns i IDBuzz hämtar ström från en inverter på 12v sidan.

Re: VW ID.7

Postat: 17 dec 2024 11:50
av Maw
mikebike skrev: 17 dec 2024 11:40
juristen skrev: 17 dec 2024 10:37
TiborBlomhall skrev: 16 dec 2024 20:45
Tidningen Elbilen i Sverige har valt VW ID.7 Tourer som årets elbil
Ja, ID7 verkar vara en riktig vinnare. Tycker själv att det är den intressantaste bilen på marknaden nu, särskilt GTX. En riktig bil utan några större missar som stör, praktisk, god komfort och bra utrymmen. Bra räckvidd och bra laddning.

Den saknar tyvärr V2L och campingläge, men för pengarna ger den väldigt mycket.
Och frunk.
Hur är det med regen?
Är den (för) svag i kraftigaste inställningen och hoppar tillbaks till svagaste vid varje ny färd?
Det finns en liten tredjepartsfrunk som man kan installera om man vill.

Regen är stark men man kommer bara åt medelregen med gaspedalen och då bara efter att man lagt i B-läget. Vill man ha kraftigare regen får man använda bromspedalen. Bilen regenerar också kraftigt på egen hand när det behövs map trafiken och man släpper upp gasen, t ex när man kommer ifatt en bil eller närmar sig en rondell.

B-läget som ger medelregen med gaspedalen aktiveras genom att man vrider en gång istället för två på växelväljaren vid ratten. Man måste göra om det för varje körning. Eftersom den ändå regenererar när det behövs använder jag sällan B-läget men det är en smaksak vilket man föredrar.

Om man kör i sportläge får man en hel del regen och Tesla-känslighet/nervositet på gaspedalen om man tycker att det är bra.