Bästa privatleasing erbjudanden för stunden

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Re: Bästa privatleasing erbjudanden för stunden

Inlägg av SwedishAdvocate »

migato skrev: 19 jun 2025 17:44
Bumpar denna tråd.

Letar ny bil till min svärfar. Han kör idag en VW Passat gas/bensinare från 2014 som jag misstäknker börjar få problem med gastanken. Att hålla på att frilägga gastank osv inför besiktning börjar också bli lite jobbigt för honom som kommit upp i åren. […
Har naturligtvis ingenting emot att svärfar byter till elbil, men vad är det för problem med hans gas-Passat? Jag har lite erfarenhet av gasbilar från VAG-gruppen – bl.a. den där Passaten…

Och varför mecka med att frilägga gastanken? Jag lämnade in min gasbil till min närmsta auktoriserade märkesverkstad för kontroll av gassystemet. Därefter fick jag ett intyg som var giltigt i 15 månader och som räckte för att få bilen godkänd vid besiktning. Det räckte dvs. till två kontrollbesiktningar, så behövde alltså inte frilägga några gastankar. Tror min närmsta auktoriserade VW-verkstad tar ~900 SEK för en sån kontroll idag. Är det så dyrt?… Och gissar att det skulle kunna vara ännu mindre kostnad hos typ Mekonomen el. likn. I gengäld är det ju inte så mkt skatt på en gasbil. Är väl ~450 SEK om året eller ngt…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Malkier

Inlägg av Malkier »

Jag själv kör passat o har letat länge, skoda enyaq är den ja lutar mest åt beroende på kampanjer i q3.

Men om han inte aka ha massa features så är en id4 life nog rätt trevlig. Allt beror på hur stor bil han vill ha. Volvo ex30 är väll rätt "billig" me nu.
SwedishAdvocate

Sportbilsentusiasten skrev: 09 jun 2025 15:10
mussla skrev: 22 maj 2025 08:48
Går det att få ekonomi i privatleasing om man kör 3000 mil / år?
Samma fråga men 6000 mil / år.
Hustrun byter jobb och hon väljer mellan C40 2024 ca 1k mil, eller EQE 2022/23 med 5-10k mil. Båda ligger på 450-500k med BRA utrustning så första ägaren har tagit smällen. Trevligt med massa utrustning!
En EQE lär väl förbruka rätt mkt mindre energi än en C40 om man ska köra ~6K mil per år…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

migato skrev: 19 jun 2025 17:44
Bumpar denna tråd. […] 

Vad har ni för rekommendationer på begagnade elbilar? Tittat runt lite på Hedin (men känns generellt dyrt). Tänk er en MG som gått några tusen mil eller en Enyaq/ID4 som gått 10 000+ mil.

Han kör ca 1000-1200 mil per år och letar efter något med en så låg månadskostnad som möjligt.

Uppskattar alla tips!
Vad kostar det att leasa en ID.3 eller en Cupra Born? En Pegga 308 eller en Opel Astra? Både Peggan och Opeln finns som kombi. Vet dock inte hur bra Peggan och Opeln förvärmer inför snabbladdning när det är kallt ute. Det får du dubbelkolla.
Skriv svar