Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Banane skrev:
Jordad skrev:
Företag som kan förvandla all vinst till tillväxt och marknadsandelar har väldigt sällan utdelning och har de utdelning så brukar den vara så försvinnande liten att det inte spelar någon roll.

Företag som är etablerade på mogna marknader brukar ha sämre möjligheter till tillväxt och de brukar ofta dela ut delar av vinsten. Både för att få stabila ägare och för att undvika belastningen av för mycket pengar.
Värdet i bolag med stark tillväxt är förhoppningen om stora vinster längre fram. Om Tesla aldrig någonsin förväntas gå med vinst är aktien mer eller mindre värdelös.
100% korrekt. En helt central kunskap om investeringar som gått alldeles för många förbi.

Det fundamentala värdet av en aktie (eller annan investering) är alltid summan av alla framtida diskonterade kassaflöden.

Sen kan det spekuleras hur mycket som helst längs vägen, men det är ju just spekulation.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Svenssons skrev:
Banane skrev:

Vad pratar du om? Vi pratar väl om att köpa aktier här?
Ja och när man startar ett aktiebolag eller är med att starta upp ett aktiebolag så är det aktier som man köper. Det är samma sak oavsett när man köper in sig i bolag, det är aktier som man köper. Vid uppstart och vid nyemissioner så är det visserligen bolaget som får pengarna direkt, på börsen är det tidigare aktieägare som får pengarna man betalar för aktierna. Tanken med aktier är enligt mig inte att få utdelning från aktieägandet.
Det är väl alltid säljaren som får pengarna.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Banane

Inlägg av Banane »

Pontus skrev:
Banane skrev:
ChristerSjo skrev:
Mickep skrev:
Och fortfarande gör de ingen utdelning...
Ur ekonomisk teori har inte utdelningen någon grundläggande betydelse för värdet av en aktie på kort sikt. Allt handlar om kassaflöden och kassa. Blir du rikare när du plockar ut 1000 kr från ditt bankkonto?

Utdelning är bra då bolaget inte anser sig kunna få, av investerarnas, förväntad avkastning på sin kassa genom investeringar.

Sedan är ju ekonomisk teori lite stelbent med sina grundläggande antaganden och i kombination med att människor inte tänker enligt ekonomisk teori.
Tanken med att äga aktier är egentligen att få del av bolagets vinster via utdelning. Allt annat är bara på papperet.
Det finns ju olika skäl att köpa aktier. Men från början var det väl att visa hur mycket av bolaget man ägde och därmed hur mycket man hade rätt att bestämma?
Ja. Om nu "bestämma" har ett egenvärde. Det kanske det har för vissa psykopater? Att själva bestämmandet gör att de mår bra. Men rimligen så ville människor ha ett inflytande eftersom de trodde att de kunde påverka bolaget i rätt riktning och, i slutänden, öka vinsten.

Vad ett bolag värderas till är egentligen bara ett mått på hur stora vinster man förväntar sig att bolaget ska göra i framtiden. Den vinst som görs idag är ganska irrelevant, även om bolagets tillgångar också brukar räknas in i värderingen. Nu tror man uppenbarligen att Tesla kommer göra enorma vinster framöver. I mina tidigare inlägg försökte jag belysa ungefär vad som krävs för att nå dessa vinster som kan försvara dagens värdering.

Egentligen krävs utdelning för att aktien ska ha ett reellt monetärt värde. Jag äger den här aktien i Nordea, alltså är jag berättigad till 16:- i utdelning. Har bolaget ingen utdelning så är värdet fiktivt nästan. Man spekulerar om uppgångar och framtida vinster, även om det inte är uttalat. Men vilket annat värde finns det i att äga aktier i bolag utan utdelning? Någon gång måste det bli riktiga pengar av det hela. Tappar värderingen av bolaget kopplingen till ett reellt värde så brukar man prata om att det är en bubbla.
Banane

Inlägg av Banane »

Svenssons skrev:
Banane skrev:

Ja och när man startar ett aktiebolag eller är med att starta upp ett aktiebolag så är det aktier som man köper. Det är samma sak oavsett när man köper in sig i bolag, det är aktier som man köper. Vid uppstart och vid nyemissioner så är det visserligen bolaget som får pengarna direkt, på börsen är det tidigare aktieägare som får pengarna man betalar för aktierna. Tanken med aktier är enligt mig inte att få utdelning från aktieägandet.

Du blandar ihop perspektiven. Vad är tanken med aktier för dig om det inte är att tjäna pengar?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Kom på att anledningen att köpa aktier är att tillverka saker, har ni inte sett Pretty woman? :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
Svenssons skrev:
Banane skrev:

Det jag menar är att säljaren vid bolagsbildning och nyemission är bolaget och inte en aktieägare till bolaget. Med utdelning menar jag årlig utbetalning per aktie. Det finns flera sätt att tjäna pengar på bolag förutom denna vinstutdelning eller ren spekulation. Det handlar om värdebyggande.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Svenssons skrev:
Pontus skrev:
Svenssons skrev:
Banane skrev:

Det jag menar är att säljaren vid bolagsbildning och nyemission är bolaget och inte en aktieägare till bolaget. Med utdelning menar jag årlig utbetalning per aktie. Det finns flera sätt att tjäna pengar på bolag förutom denna vinstutdelning eller ren spekulation. Det handlar om värdebyggande.
Rätt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Banane

Inlägg av Banane »

Pontus skrev:
Svenssons skrev:
Pontus skrev:
Svenssons skrev:
Banane skrev:

Rätt.

Vilket värde är det och hur får man som aktieägare tillgång till det värdet utan utdelning?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

bylund skrev:
Även spekulanter bör bry sig om framtida vinster. Någon ska ju vilja köpa aktien av dig för ett högre pris i framtiden, och bör ju utsikterna för framtida vinster se bättre ut, annars är liknar det ju ett ponzibedrägeri.
Jag och många med mig köper Tesla aktier för att vi tycker att Tesla gör bra saker.

Och när jag bytte från en Toyota Auris till en S75D var det också för att stötta Tesla.

Skulle Tesla ge aktieutdelning skulle jag och många med mig sälja aktien.

För då har man fel fokus.
Tesla är till för att ställa om till en hållbar värld, inte göra aktieägare rika.

PS.
Elon fick böta för att han pratade om "funding secured" vid 420 dollar.
Med tanke på dagens aktiekurs känns det märkligt att han fick böta.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Zalman3 skrev:
bylund skrev:
Även spekulanter bör bry sig om framtida vinster. Någon ska ju vilja köpa aktien av dig för ett högre pris i framtiden, och bör ju utsikterna för framtida vinster se bättre ut, annars är liknar det ju ett ponzibedrägeri.
Jag och många med mig köper Tesla aktier för att vi tycker att Tesla gör bra saker.

Och när jag bytte från en Toyota Auris till en S75D var det också för att stötta Tesla.

Skulle Tesla ge aktieutdelning skulle jag och många med mig sälja aktien.

För då har man fel fokus.
Tesla är till för att ställa om till en hållbar värld, inte göra aktieägare rika.

PS.
Fast i så fall hör du ju inte till kategorin "spekulant", som var det jag skrev om.

Problemet med "funding secured" var väl inte kursen, utan det faktum att pengarna inte alls var säkrade.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Zalman3 skrev:
bylund skrev:

Boten har ju inget med nuvarande kurs att göra. Boten fick han för att han vilseledde marknaden med ett påstående som vi nu i efterhand vet var en lögn.

Jag var en av de som förlorade pengar på den lögnen. Tyvärr är det dock inte jag eller någon annan förlorare som fick ta del av böterna.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Jag investerar i bolag som jag tror på, tycker gör bra saker för världen och som jag tror kommer ha en positiv lönsamhetsutveckling.

Håller helt med om att Tesla skulle vara ointressant om det inte i grunden var en bra affär med enorm lönsamhetspotential.

Men nu är de ju ett tillväxtbolag i pole position i flera tidigare nämnda enorma marknader under framväxt och har väsentligt mycket bättre användning av sina medel än att dela ut dem. Att behålla pengarna nu, investera dem i verksamheten och dela ut sen ger helt enkelt högre total utdelning (även om man räknar med skyhög ränta) än att slarva bort potentialen genom att dela ut nu.

Lyckas Tesla vinna alla marknader de gett sig på kommer de bli större än både Apple och Amazon. Även om de bara uppnår hälften är det i mina ögon troligt att de så småningom förtjänar en $1T-värdering även med mer konventionella värderingsmetoder.

Kursen idag avspeglar väl närmast hur många investerare som gör samma spaning: ”Jag tror att bolaget om X år har Y% chans att förtjäna en högre värdering, därför köper jag aktien nu.”

Någon kallar det spekulera med ett tonfall om att det skulle vara ett sämre sätt att få avkastning på aktier än klassisk utdelning i redan mogna bolag. Det är okej att tycka så, men då får man väl undvika att investera i tillväxtaktier eftersom man uppenbarligen inte förstått vad som driver värde i tillväxtbolag.

Att man själv brände sig på it-bubblan för 20 år sedan innebär inte att alla investeringar i tillväxtbolag är dumdristiga. Och som tur är finns det gott om investerare som förstår det och därför finansierar uppbyggnaden av nästa generations storbolag.

När de redan är stora och trygga är värdeinvesterarna välkomna att optimera 5% tillväxt och utdelningsnivåer.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Mickep

Inlägg av Mickep »

det som är synd när de inte gör utdelning är att de enda sättet att få avkastning är att sälja. apple tex har haft en väldigt bra tillväxt och gör utdelning.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Mickep skrev:
det som är synd när de inte gör utdelning är att de enda sättet att få avkastning är att sälja. apple tex har haft en väldigt bra tillväxt och gör utdelning.
Utdelning är rimligt att ta till när man tror att man inte klarar av att få pengarna att växa genom att behålla dem i bolaget, så att det är bättre för ägarna att ta ut dem som pengar än att återinvestera vinsten.

Vill man ha pengarna så är det väl inga konstigheter att sälja en mindre andel, förutsatt att man inte har väldigt få aktier, då det kan bli mycket eller inget.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Banane skrev:

Vilket värde är det och hur får man som aktieägare tillgång till det värdet utan utdelning?
Fråga Elon... Har han fått någon aktieutdelning på något av sina nuvarande bolag?

Värdet kan ju vara att få komma in på en marknad, skapa samarbete mellan bolag (tex lobbyorganisation), bygga produktionskapacitet, sprida riskerna, skapa immaterialrättigheter m.m.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Alfred skrev:
Jag investerar i bolag som jag tror på, tycker gör bra saker för världen och som jag tror kommer ha en positiv lönsamhetsutveckling.

Håller helt med om att Tesla skulle vara ointressant om det inte i grunden var en bra affär med enorm lönsamhetspotential.

Men nu är de ju ett tillväxtbolag i pole position i flera tidigare nämnda enorma marknader under framväxt och har väsentligt mycket bättre användning av sina medel än att dela ut dem. Att behålla pengarna nu, investera dem i verksamheten och dela ut sen ger helt enkelt högre total utdelning (även om man räknar med skyhög ränta) än att slarva bort potentialen genom att dela ut nu.

Lyckas Tesla vinna alla marknader de gett sig på kommer de bli större än både Apple och Amazon. Även om de bara uppnår hälften är det i mina ögon troligt att de så småningom förtjänar en $1T-värdering även med mer konventionella värderingsmetoder.

Kursen idag avspeglar väl närmast hur många investerare som gör samma spaning: ”Jag tror att bolaget om X år har Y% chans att förtjäna en högre värdering, därför köper jag aktien nu.”

Någon kallar det spekulera med ett tonfall om att det skulle vara ett sämre sätt att få avkastning på aktier än klassisk utdelning i redan mogna bolag. Det är okej att tycka så, men då får man väl undvika att investera i tillväxtaktier eftersom man uppenbarligen inte förstått vad som driver värde i tillväxtbolag.

Att man själv brände sig på it-bubblan för 20 år sedan innebär inte att alla investeringar i tillväxtbolag är dumdristiga. Och som tur är finns det gott om investerare som förstår det och därför finansierar uppbyggnaden av nästa generations storbolag.

När de redan är stora och trygga är värdeinvesterarna välkomna att optimera 5% tillväxt och utdelningsnivåer.
Uppenbarligen riktar du ditt inlägg mot mig, det blir enklare om du skriver det än går omvägar.

Du drar dock mängder av märkliga egna slutsatser om vad du tror jag anser men som jag aldrig har skrivit:

1.) Det är ingen skillnad på tillväxtbolag och andra bolag ur detta perspektiv. De diskonterade framtida kassaflödena är fortfarande det som räknas. I tillväxtbolag ligger dessa längre fram i tiden och är generellt svårare att uppskatta, men principen är densamma.

2.) Jag äger många tillväxtbolag. Tillväxt är generellt en grundförutsättning för att de framtida kassaflödena ska bli bra (men givetvis finns det undantag i form av väldigt lågt värderade bolag/aktier).

3.) Spekulerar gör man om man handlar en aktie man anser vara för dyr fundamentalt sett i förhoppning om att den ska bli ännu mer övervärderad. Har absolut inte påstått att detta gäller alla ägare av Teslaaktien. De allra flesta tror jag tyvärr inte överhuvudtaget har någon aning om vad som kan vara ett korrekt värde... Men bland de som faktiskt räknar så finns det givetvis båda delar. Dels de som tycker den är fundamentalt övervärderad och som ändå spekulerar. Dels de som anser att den fundamentalt sett har ett högre värde än dagens.

4.) Jag spekulerar ibland jag också. Ser inget fel i att göra det, men jag tycker det är bra att iaf vara medveten när man gör det. Exempelvis så tecknar jag mig ibland vid IPOs när det är mycket som talar för en initial uppgång trots att jag tycker aktien fundamentalt är för dyr. Ett sådant exempel från bara några dagar sedan var Nordnets notering.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Nej Legato, jag riktade mig inte mot dig. Om udden var riktad mot någon särskild så var det mot Banane. Men inte heller mot honom vill jag rikta någon särskild udd. Jag vill att alla som ropar efter utdelning och tycker att Tesla är en bubbla för att de inte ger ut någon ska ta åt sig.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Alfred skrev:
Nej Legato, jag riktade mig inte mot dig. Om udden var riktad mot någon särskild så var det mot Banane. Men inte heller mot honom vill jag rikta någon särskild udd. Jag vill att alla som ropar efter utdelning och tycker att Tesla är en bubbla för att de inte ger ut någon ska ta åt sig.
OK. Har inte sett att Banane skrivit om It-bubblan tidigare, men jag har inte lusläst tråden. Appropå "Att man själv brände sig på it-bubblan för 20 år sedan" vilket jag skrivit om flera ggr.

Har iofs inte sett Banane eller någon annan skriva att de anser att Tesla borde dela ut pengar idag heller? Det enda han skrivit vad jag sett är det helt korrekta att aktiens underliggande värde är de vinster (och i slutändan utdelningar) den förväntas generera i framtiden.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Det här håller på att bli ”han sa” och ”jag sa” osv. Det vill jag inte ge mig in på.

Jag tycker det är hälsosamt med olika syn på aktien och gillar saklig diskussion. Det har jag med fördel haft med dig flera gånger förut. Har inte avsett att på något sätt angripa dig.

Däremot tyckte jag att tråden var på väg i att spåra i en riktning där man antingen investerar i Tesla av altruistiska skäl och skiter i vinst eller så var man en spekulant (som i sko sig på någon annan). Och det värjer jag mig emot.

Tesla är ingen bra värdeinvestering nu. Man måste tillskriva förhoppningarna om tillväxt och framtida vinst betydande värde för att få ihop nuvarande värdering. Är man av en annan skola får man välja ett annat bolag.

Jag menar att det är en sund metod att värdera tillväxtbolag på. Men även med den metoden har jag just nu svårt att få ihop priset. Är mycket nära att vikta ner, men har hållit mig i skinnet hittills på den här omgången berg- och dalbana.
Banane

Inlägg av Banane »

Svenssons skrev:
Banane skrev:

Fråga Elon... Har han fått någon aktieutdelning på något av sina nuvarande bolag?

Värdet kan ju vara att få komma in på en marknad, skapa samarbete mellan bolag (tex lobbyorganisation), bygga produktionskapacitet, sprida riskerna, skapa immaterialrättigheter m.m.
Jag menar såklart värdet för mig som aktieägare.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Banane skrev:
Svenssons skrev:
Banane skrev:

Jag menar såklart värdet för mig som aktieägare.
Jag menar såklart värdet för aktieägare rent generellt. Jag har ingen information om vilka bolag du är aktieägare i eller varför du är aktieägare i dessa.
Banane

Inlägg av Banane »

Alfred skrev:
Jag ropar inte efter utdelning. Inte nu iaf. Men nån gång i framtiden tycker jag det är rimligt att kräva det. Vad är vitsen annars?

Jag vill också förklara att jag tror väldigt mycket på Tesla som bolag. Dock tycker jag inte att aktien är köpvärd just nu.

Här får man lätt uppfattningen att om man tror på bolaget så finns det alltid utrymme för ytterligare kursstegringar. Det är givetvis befängt
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Banane skrev:
Alfred skrev:
Jag ropar inte efter utdelning. Inte nu iaf. Men nån gång i framtiden tycker jag det är rimligt att kräva det. Vad är vitsen annars?

Jag vill också förklara att jag tror väldigt mycket på Tesla som bolag. Dock tycker jag inte att aktien är köpvärd just nu.

Här får man lätt uppfattningen att om man tror på bolaget så finns det alltid utrymme för ytterligare kursstegringar. Det är givetvis befängt
Perfekt, då är vi nog mer överens än jag trodde. Instämmer faktiskt i allt du skriver i detta inlägg. :)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Naturligtvis finns det ju en betydande risk att många av dom som relativt högljutt deklarerar att aktien är undervärderad och att man minsann har placerat långsiktigt egentligen försöker hausa upp aktien så man kan sälja med vinst? Jag menar, om man verkligen tror att framtidens tesla oavsett aktievärdering idag kommer bli ett än mer värdefullt bolag framöver vore det väl otroligt mycket smartare att hålla det lite för sig själv och köpa fler aktier billigt? Ju fler som ”lovar” fortsatt ökning, ju mer liknar det ju ett pyramidspel.

Var kommer förresten alla pengar? Vilka aktier har sålts för att möjliggöra investering i tesla? Aktievärdet är ju det klart största i bilindustrin men utan att ha räknat på det känns det ju som om det idag finns mer pengar investerat i branschen än tidigare.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Fredrik j skrev:
Naturligtvis finns det ju en betydande risk att många av dom som relativt högljutt deklarerar att aktien är undervärderad och att man minsann har placerat långsiktigt egentligen försöker hausa upp aktien så man kan sälja med vinst? Jag menar, om man verkligen tror att framtidens tesla oavsett aktievärdering idag kommer bli ett än mer värdefullt bolag framöver vore det väl otroligt mycket smartare att hålla det lite för sig själv och köpa fler aktier billigt? Ju fler som ”lovar” fortsatt ökning, ju mer liknar det ju ett pyramidspel.

Var kommer förresten alla pengar? Vilka aktier har sålts för att möjliggöra investering i tesla? Aktievärdet är ju det klart största i bilindustrin men utan att ha räknat på det känns det ju som om det idag finns mer pengar investerat i branschen än tidigare.
Nya pengar skapas genom nya lån (2% har Riksbanken som årligt mål). Mer lån (nya pengar) behövs för att betala gamla lån. Man kan argumentera för att hela världsekonomin är ett enda stort pyramidspel.

:shock: 8-) :twisted: Oops där avslöjade jag en liten "bankhemlighet" och varför man över tid skall ha tillgångar som ökar i värde (ex Tesla aktier,fastigheter mm) istället för valuta som går ner i värde över tid (men bra på kort sikt om inflationen är någorlunda stabil eller deflation råder). Trevlig helg
Skriv svar