Make America great again... ^^Laban skrev:Nu höjer man väl även utsläppsgränserna i USA tack vare vår käre vän mr Trump:Jerker skrev:Men det är intressant detta med hur man i USA kan döma ut så stora böter medan man i EU tvärtom höjer utsläppsgränserna.
http://abcnews.go.com/Politics/trump-ep ... d=52162794
VW:s ofattbara utsläppsskandal
Moderator: Redaktion
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
-
- Inlägg: 457
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Om Martin Winterkorn åker till USA får han kanske dela cell med hans kollega Oliver Schmidt. Då kan de sitta där och prata om elbilar.
http://www.gp.se/ekonomi/forre-vw-chefe ... -1.5856349
http://www.gp.se/ekonomi/forre-vw-chefe ... -1.5856349
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Kan han begäras utlämnad om han skulle befinna sig i något annat land än Tyskland? (om han blir fälld alltså)
För isf blir det som en jäkla fet husarrest ju...
För isf blir det som en jäkla fet husarrest ju...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Ja det kan bli följden, husarrest i Tyskland + kanske något land som inte har avtal med USA och direktflyg tiłl Tyskland, fińns några som lever så redan och behöver inte bli fälld, kan bli det bara för rättegången
ms 76132 "Eleamore"
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Nu har produktionen av Audi A6 stoppats då de misstänks finnas fuskmjukvara i bilarna...
http://teknikensvarld.se/nytt-misstankt ... ad-625581/
http://teknikensvarld.se/nytt-misstankt ... ad-625581/
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
från ams i tyskland, kort: vw vill plocka av winterkorn €130M
VW prüft Schadenersatzklage gegen Winterkorn
07.05.2018 – Der frühere VW-Chef Martin Winterkorn könnte im Zusammenhang mit dem Abgas-Skandal und der Anklage in den USA sein gesamtes Vermögen verlieren. Nach Informationen der Frankfurter Allgemeinen Sonntagszeitung (F.A.S.) prüft der VW-Konzern eine Schadenersatz-Klage gegen den ehemaligen Vorstandsvorsitzenden. Während seiner Karriere im VW-Konzern soll Winterkorn über 100 Millionen Euro Gehalt und Boni bezogen sowie rund 30 Millionen Euro Pensionsansprüche erworben haben, berichtet die Zeitung. „Dieses Geld wäre im Extremfall komplett weg“, zitiert die Zeitung den Berliner Rechtsprofessor Gregor Bachmann. Der grund dafür sei die sogenannte „Organhaftung“, nach der Winterkorn selbst nachweisen müsse, „alles getan zu haben, um die Regelverstöße zu erkennen und zu ahnden.“ Gleichzeitig müsse der Konzern den ehemaligen Vorstandsvorsitzenden haftbar machen, falls dieser seine Pflichten verletzt habe.
VW prüft Schadenersatzklage gegen Winterkorn
07.05.2018 – Der frühere VW-Chef Martin Winterkorn könnte im Zusammenhang mit dem Abgas-Skandal und der Anklage in den USA sein gesamtes Vermögen verlieren. Nach Informationen der Frankfurter Allgemeinen Sonntagszeitung (F.A.S.) prüft der VW-Konzern eine Schadenersatz-Klage gegen den ehemaligen Vorstandsvorsitzenden. Während seiner Karriere im VW-Konzern soll Winterkorn über 100 Millionen Euro Gehalt und Boni bezogen sowie rund 30 Millionen Euro Pensionsansprüche erworben haben, berichtet die Zeitung. „Dieses Geld wäre im Extremfall komplett weg“, zitiert die Zeitung den Berliner Rechtsprofessor Gregor Bachmann. Der grund dafür sei die sogenannte „Organhaftung“, nach der Winterkorn selbst nachweisen müsse, „alles getan zu haben, um die Regelverstöße zu erkennen und zu ahnden.“ Gleichzeitig müsse der Konzern den ehemaligen Vorstandsvorsitzenden haftbar machen, falls dieser seine Pflichten verletzt habe.
ms 76132 "Eleamore"
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
VW undersöker skadeståndsanspråk mot vinterkorn
07.05.2018 - Den tidigare VW-chefen Martin Winterkorn kunde förlora hela sin förmögenhet i samband med avgasskandalen och åtalet i USA. Enligt information från Frankfurter Allgemeine Zeitung (F.A.S.) överväger VW-koncernen ett skadeståndsanspråk mot den tidigare VD. Under sin karriär i VW-koncernen skulle Winterkorn få mer än 100 miljoner euro lön och bonus och ha förvärvat cirka 30 miljoner euro pensionsåtaganden, rapporterade tidningen. "Dessa pengar skulle vara helt borta i extrema fall", citerar tidningen Berlinprofessorn Gregor Bachmann. Anledningen till detta är den så kallade "Organhaftung", enligt Winterkorn själv måste bevisa att "ha gjort allt för att erkänna regelbrott och straffa." Samtidigt måste gruppen göra den tidigare verkställande direktören ansvarig om han har brutit mot sina uppgifter.
07.05.2018 - Den tidigare VW-chefen Martin Winterkorn kunde förlora hela sin förmögenhet i samband med avgasskandalen och åtalet i USA. Enligt information från Frankfurter Allgemeine Zeitung (F.A.S.) överväger VW-koncernen ett skadeståndsanspråk mot den tidigare VD. Under sin karriär i VW-koncernen skulle Winterkorn få mer än 100 miljoner euro lön och bonus och ha förvärvat cirka 30 miljoner euro pensionsåtaganden, rapporterade tidningen. "Dessa pengar skulle vara helt borta i extrema fall", citerar tidningen Berlinprofessorn Gregor Bachmann. Anledningen till detta är den så kallade "Organhaftung", enligt Winterkorn själv måste bevisa att "ha gjort allt för att erkänna regelbrott och straffa." Samtidigt måste gruppen göra den tidigare verkställande direktören ansvarig om han har brutit mot sina uppgifter.
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Neverending story..
Germany's Volkswagen has warned its main factory in Wolfsburg faces temporary shutdowns later this year, owing to new emissions test standards.
It plans "closure days" to prevent a build-up of vehicles that have yet to be approved for sale.
From September, more rigorous EU standards apply, designed to replicate real driving conditions more closely.
Now VW says it does not have enough testing equipment to cope and fears that a backlog of cars will ensue.
At a meeting with unions on Wednesday, chief executive Herbert Diess admitted that meeting the new requirements, and getting new cars approved for sale, was proving a challenge.
Closure plan
"We will only build vehicles after the works holiday that fulfil the new standards. The deliveries will take place gradually as soon as the necessary approvals are there," Mr Diess told staff.
"But many vehicles will have to be warehoused in the meantime. To make sure their numbers don't become too large, we will have to plan closure days through the end of September," he added.
Volkswagen admits it can't cope with new emissions tests - http://www.bbc.co.uk/news/business-44383226
Germany's Volkswagen has warned its main factory in Wolfsburg faces temporary shutdowns later this year, owing to new emissions test standards.
It plans "closure days" to prevent a build-up of vehicles that have yet to be approved for sale.
From September, more rigorous EU standards apply, designed to replicate real driving conditions more closely.
Now VW says it does not have enough testing equipment to cope and fears that a backlog of cars will ensue.
At a meeting with unions on Wednesday, chief executive Herbert Diess admitted that meeting the new requirements, and getting new cars approved for sale, was proving a challenge.
Closure plan
"We will only build vehicles after the works holiday that fulfil the new standards. The deliveries will take place gradually as soon as the necessary approvals are there," Mr Diess told staff.
"But many vehicles will have to be warehoused in the meantime. To make sure their numbers don't become too large, we will have to plan closure days through the end of September," he added.
Volkswagen admits it can't cope with new emissions tests - http://www.bbc.co.uk/news/business-44383226
ms 76132 "Eleamore"
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Personligen eller snarare hela familjen kommer vi aldrig köpa nåt från dom vi gillar Apor. Tror alla underskattar hur stor skada varumärket tagit det dom gjort tar ett namnbyte+20år att fixa
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Fast försäljningen sjunker ju inte, så att varumärket har tagit så stor skada verkar inte synas i försäljningsstatistiken iaf?Smutt skrev:Personligen eller snarare hela familjen kommer vi aldrig köpa nåt från dom vi gillar Apor. Tror alla underskattar hur stor skada varumärket tagit det dom gjort tar ett namnbyte+20år att fixa
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Nej så är det, men frågan är hur stora dom hade varit nu om fusket inte hade avslöjats?Geni87 skrev:Fast försäljningen sjunker ju inte, så att varumärket har tagit så stor skada verkar inte synas i försäljningsstatistiken iaf?Smutt skrev:Personligen eller snarare hela familjen kommer vi aldrig köpa nåt från dom vi gillar Apor. Tror alla underskattar hur stor skada varumärket tagit det dom gjort tar ett namnbyte+20år att fixa
Och hur ser försäljningen ut framöver?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Tyvärr är det nog så. De flesta i min närhet vet i princip ingenting om vad skandalen handlar om. Alternativt tror det att andra tillverkare gör likadant, vilket man iofs kan argumentera för nästan är sant.LarsL skrev:Nej, majoriteten av deras kunder skiter väl i det här.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Det kan man ju bara spekulera i. Men det var ett tag sen skandalen blev offentlig, och kunderna verkar inte bry sig nämnvärt direkt. Till sist handlar det väl om ifall de får en bra produkt som passar sina behov, och då ligger ju VW bra till - skandal eller inte. Sen kan man ju tycka vad man vill om det men det är ju upp till varje konsument att välja.Smutt skrev:Nej så är det, men frågan är hur stora dom hade varit nu om fusket inte hade avslöjats?Geni87 skrev:Fast försäljningen sjunker ju inte, så att varumärket har tagit så stor skada verkar inte synas i försäljningsstatistiken iaf?Smutt skrev:Personligen eller snarare hela familjen kommer vi aldrig köpa nåt från dom vi gillar Apor. Tror alla underskattar hur stor skada varumärket tagit det dom gjort tar ett namnbyte+20år att fixa
Och hur ser försäljningen ut framöver?
Finns exempel på många skandaler i bilindustrin och i andra industrier, inte minst relaterat till dödsfall pga hos företaget kända feldesignade komponenter och även vidriga arbetsvillkor och barnarbete hos leverantörer. De flesta konsumenter skiter i det.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Har också ett stort ogillande av deras aktivitet. Men det träliga i det hela är deras bilar faktiskt är väldigt lockande sombilmodeller. Gillar dem skarpt på något sätt. Men av princip blev det inget köp just nu.Geni87 skrev:Fast försäljningen sjunker ju inte, så att varumärket har tagit så stor skada verkar inte synas i försäljningsstatistiken iaf?Smutt skrev:Personligen eller snarare hela familjen kommer vi aldrig köpa nåt från dom vi gillar Apor. Tror alla underskattar hur stor skada varumärket tagit det dom gjort tar ett namnbyte+20år att fixa
Model Y LR.
Model S70D
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Dom jag pratar med har enbart den där IVL rapporten i huvudet om hur långt man kan köra en dieselbil innan batteriet i elbilen räknats hem. Ang avgasskandalen finns nada.LarsL skrev:Nej, majoriteten av deras kunder skiter väl i det här.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
lite har konsumenterna reagerat i VW hemlandet, registerade VW Golf i tyskland jan-maj resp år
...................totalt diesel hybrid batteri
2018......... 99096 23155 1249 2271
2017......... 94122 34380 465 355
2016........ 106937 43293
...................totalt diesel hybrid batteri
2018......... 99096 23155 1249 2271
2017......... 94122 34380 465 355
2016........ 106937 43293
ms 76132 "Eleamore"
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
En sån liten minskning (för en enskild modell) är nog omöjligt att koppla till ett visst event så som utsläppskandalen. Det finns mängder av anledningar som gör att en modell kan minska, kanske inte minst att Golf av nuvarande generation börjar bli lite gammal (6 år) och snart ska bytas ut. Att dieselandelen minskar är väl däremot i linje med den rådande trenden i Europa.12man skrev:lite har konsumenterna reagerat i VW hemlandet, registerade VW Golf i tyskland jan-maj resp år
...................totalt diesel hybrid batteri
2018......... 99096 23155 1249 2271
2017......... 94122 34380 465 355
2016........ 106937 43293
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Dags för Mercedes
http://www.bt.se/nyheter/just-nu-770-00 ... la-europa/
Edit: Jag fick höra ett rykte om att alla tyska dislebilar ska kontrolleras innan leverans efter den 1 sept. VW har meddelat att de kommer inte klara det, utan kommer tvingas gå ner i produktionstakt, någon som vet mer?
http://www.bt.se/nyheter/just-nu-770-00 ... la-europa/
Edit: Jag fick höra ett rykte om att alla tyska dislebilar ska kontrolleras innan leverans efter den 1 sept. VW har meddelat att de kommer inte klara det, utan kommer tvingas gå ner i produktionstakt, någon som vet mer?
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
BetalväggCrappy skrev:Dags för Mercedes
http://www.bt.se/nyheter/just-nu-770-00 ... la-europa/
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Förlåt
Tysklands transportmyndighet har beslutat att återkalla 774 000 bilar från Daimler över hela Europa efter misstankar om utsläppsfusk.
Bilarna dras tillbaka omedelbart på grund av olagliga anordningar som används för att modifiera utsläppsnivåer, enligt landets transportminister Andreas Scheuer skriver flera medier.
Det rör bland annat Mercedes-bilar. Upp emot en miljon dieselbilar kan vara utrustade med förbjuden mjukvara som lurar utsläppstester, uppger tyska Bild am Sonntag. Det fick Daimlers aktie att falla med mer än två procent under måndagen. Vid börsstängningen hade den återhämtat sig något och stannade på minus 0,9 procent.
Daimlers vd Dieter Zetsche har samtidigt haft ett möte med transportministern på måndagen.
Matthias Brock, talesperson på Daimler, vill för TT inte kommentera myndigheternas påståenden om att företaget använder sig av olaglig mjukvara.
– Det enda jag kan säga i dag är att vi bekräftar återkallelsen, säger han och tillägger att frågorna kommer att redas ut i kommande rättsliga prövningar.
Hur många av de berörda bilarna som finns i Sverige är oklart.
– Vi har precis fått den här informationen så det är för tidigt att säga, säger Fredrik Wahrolén, kommunikationschef på Mercedes-Benz Sverige.
Utsläppsskandalen har hängt som ett svart moln över den tyska bilindustrin sedan hösten 2015 då Volkswagen erkände att de utrustat dieselbilar med mjukvara som kunde känna av när bilarna testades och sänkte utsläppsnivåerna tillfälligt för att klara de amerikanska kraven.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Nä, stämmer inte riktigt.Crappy skrev:Dags för Mercedes
http://www.bt.se/nyheter/just-nu-770-00 ... la-europa/
Edit: Jag fick höra ett rykte om att alla tyska dislebilar ska kontrolleras innan leverans efter den 1 sept. VW har meddelat att de kommer inte klara det, utan kommer tvingas gå ner i produktionstakt, någon som vet mer?
Enligt EUs nya regler så måste alla bilar som säljs i EU efter 1:e september ange förbrukning och utsläpp enligt nya WLTP och RDE. Volkswagen har gjort en missbedömning och konstruerat för få testanläggningar vilket gör att de kommer inte hinna testa alla deras modeller(hundratals eller tusen ifall du räknar med alla motorer?). Detta gör att för att slippa stora parkeringsplatser med bilar som väntas på godkännande innan de kan säljas så stoppar man produktionen av de modeller som inte testats och godkänt. Det kan vara så att alla inte kommer klara det direkt men än så länge finns det ingen information som jag har sätt som tyder på detta.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Porsche, som ingår i VW-koncernen, har ju uppenbarligen slutat sälja nya bilar, åtminstone tillfälligt, eftersom de inte klarar de nya utsläppskraven.Crappy skrev:Dags för Mercedes
http://www.bt.se/nyheter/just-nu-770-00 ... la-europa/
Edit: Jag fick höra ett rykte om att alla tyska dislebilar ska kontrolleras innan leverans efter den 1 sept. VW har meddelat att de kommer inte klara det, utan kommer tvingas gå ner i produktionstakt, någon som vet mer?
Jag pratade med en VW-anställd häromdagen, och enligt henne har VW hittills bara fått 2 motorer/motorvarianter godkända enligt de nya reglerna. Totalt har VW ett 60-tal olika motorer och motorvarianter. Ta den informationen med en nypa salt, siffrorna kan vara fel, men i grova drag stämmer det nog.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
.. och så ökade priset på våra begagnade elbilar ..
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
WLTP handlar ju om att testa enligt en nu körcykel (WLTC). För att få fram ett nytt ”värde” att ange. Så det är inget ”krav” på utsläppsnivåer inblandade. Kravet gäller att den måste vara testad enligt nya normen.
Är galet många kombinationer av motorer, växellådor, 4WD, olika karosser. Så man har alltså en flaskhals att hinna testa alla kombinationer. Där man då väljer att sluta (inte prioritera att testa) med vissa versioner som säljer lite eller snart ska ersättas.
Lika för hela bilindustrin men mest ”jobb” för de tillverkare med brett modellprogram i många olika versioner.
Är galet många kombinationer av motorer, växellådor, 4WD, olika karosser. Så man har alltså en flaskhals att hinna testa alla kombinationer. Där man då väljer att sluta (inte prioritera att testa) med vissa versioner som säljer lite eller snart ska ersättas.
Lika för hela bilindustrin men mest ”jobb” för de tillverkare med brett modellprogram i många olika versioner.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil