{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1354
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Precis. Svarta/röda ok är enklaste sättet att på avstånd se skillnaden mellan en HW3/HW4-plaid. Det kan säkert finnas undantag men det är min spaning på de bilar som kommit till oss i slutet av Q4 2022 respektive nu under Q2.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Ett stort tålamod håller på att ta slut med min 3e Tesla. Från upphämtningen på grusplanen i Södertälje till bilens karosspanelmontering som är katastrofal och jag har fortfarande inte ens fått en tid för korrigering av den riktigt sneda bakluckan
. Premium not! Loosing fan-club members = most likely

Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Oj satan vad dåliga de är i USA min MYP Berlin hade samma passform som min tidigare Audi…
Jag hade lämnat tillbaka skiten och sagt att ni kan höra av er när ni har en bil som är hel och ren…
Jag hade lämnat tillbaka skiten och sagt att ni kan höra av er när ni har en bil som är hel och ren…
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Grymt tråkigt.Rennwagen skrev: ↑12 jun 2023 18:03Ett stort tålamod håller på att ta slut med min 3e Tesla. Från upphämtningen på grusplanen i Södertälje till bilens karosspanelmontering som är katastrofal och jag har fortfarande inte ens fått en tid för korrigering av den riktigt sneda bakluckan. Premium not! Loosing fan-club members = most likely
Jag har i princip bestämt mig för att avstå från en grymt kul beställning då kvalitetsproblemen verkar bortom tid och rum dåliga.
Hänger lite på teslamotorsclub och det är ingen tvekan om att det står grymt dåligt till med kvalitetskontrollen. Tyvärr är det inte mest överpetiga gnällspikar som klagar utan många Teslafanatiker som egentligen skulle acceptera rätt mycket. Det är inte okey med bubblor i glasrutorna eller att bilen kommer med fel dörrklädsel på en sida.
Jag var för snäll när jag tog emot min M3P, så nu har jag en liten issue med färgsläpp som kommer kosta ett par dagar i att flytta bilen (plus lånebil med hög självrisk). Kommer inte ske igen.
Det tråkiga är att jag inte riktigt ser något alternativt märke, har kört Audi länge och har en kvar men deras elbilsflotta är alldeles för SUV-ig för mig.
Lite surt att man inte ska kunna lita på att Tesla klarar av att skruva ihop en bil korrekt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Det kan väl anställa någon Galen Tysk som gillar kvalitet
när jag var på Audi fabriken för några år sedan hade de några gubbar som kontrollerade modellerna som gick ut ur produktion, gjorde stick kontroller och då med Tysk precision
Känns som prisdump på model Y/3 tas igen på dåligt ihopskruvade model X/S


Känns som prisdump på model Y/3 tas igen på dåligt ihopskruvade model X/S
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Problemet är som det verkar (ganska uppenbart) att dom helt enkelt prioriterar vinst föreHonkan skrev: ↑12 jun 2023 19:17Det kan väl anställa någon Galen Tysk som gillar kvalitetnär jag var på Audi fabriken för några år sedan hade de några gubbar som kontrollerade modellerna som gick ut ur produktion, gjorde stick kontroller och då med Tysk precision
![]()
Känns som prisdump på model Y/3 tas igen på dåligt ihopskruvade model X/S
allt annat, dom hade ju utan större ansträngning kunnat hitta och korrigera många av dom
fel man ser på vissa bilar, och att det är sådan variation mellan bilarna pekar ju också på detta.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1354
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Det jag inte fattar är ju att man egentligen bara flyttar kostnaden från ett ställe till ett annat. Kan det verkligen löna sig? Är det dessutom lack som ska åtgärdas, dvs att kostnaden inte sväljs av Tesla inhouse utan blir en extern kostnad så tillkommer dessutom påslag från lackeraren, kostnad för lånebil osv.
Men kanske att många lär sig acceptera att leva med sina defekter under de två månader man har på sig att rapportera? Dvs typ hälften av problemen behöver aldrig åtgärdas? (Gissar vilt.)
Men kanske att många lär sig acceptera att leva med sina defekter under de två månader man har på sig att rapportera? Dvs typ hälften av problemen behöver aldrig åtgärdas? (Gissar vilt.)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Har du fått någon mer info än? Beställde min LR i februari och bilen kom till Rotterdam 1/5. Därefter fick jag info att bilen skulle komma mellan 16-26/5 via sms och ca två veckor senare fick jag nytt leveransbesked dvs andra halvan av juni.boreno skrev: ↑09 jun 2023 12:37Jag har leveransfönster 1-15 juni, men jag tror inte på det. Jag har VIN nummer, men än så länge har det inte dykt upp i några databaser, och Tesla svarar bara att "bilen är under transport". Den anlände till Rotterdam den 1:a Maj, två år efter lagd beställning... (Röd MS-P, 21", krämvit interiör). Suck...
Finns det något sätt att få aktuell info på ett VIN-nummer? Alla databaser jag hittat verkar synka med Transportstyrelsen på månadsbasis. Kan man få informationen genom att ringa till TS? (Dvs. få veta om VIN-numret blivit inregistrerat ännu, vilket skulle innebära att bilen antagligen kommit in i landet)
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Senaste info är leverans 13-27/6. Beställde någon gång i början på 2021, RN115118xxx.
Funderar på att köra ut till Huddinge för att kolla om det står en röd MS Plaid med krämvit inredning där på parkeringen.
Fick VIN för några veckor sedan, och min bil anlände med Hoegh Manila till Rotterdam den 1 maj.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Får man fråga varför du tog mot den, eller upptäckte du det senare?Rennwagen skrev: ↑12 jun 2023 18:03Ett stort tålamod håller på att ta slut med min 3e Tesla. Från upphämtningen på grusplanen i Södertälje till bilens karosspanelmontering som är katastrofal och jag har fortfarande inte ens fått en tid för korrigering av den riktigt sneda bakluckan. Premium not! Loosing fan-club members = most likely
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Tjena Dafro, jag såg det direkt (är bilnördDafro skrev: ↑13 jun 2023 20:12Får man fråga varför du tog mot den, eller upptäckte du det senare?Rennwagen skrev: ↑12 jun 2023 18:03Ett stort tålamod håller på att ta slut med min 3e Tesla. Från upphämtningen på grusplanen i Södertälje till bilens karosspanelmontering som är katastrofal och jag har fortfarande inte ens fått en tid för korrigering av den riktigt sneda bakluckan. Premium not! Loosing fan-club members = most likely

Det löser sig säkert, men den där nitiska tyska kvalitetskillen som någon skrev om i tråden behövs verkligen hos Tesla för att de inte skall tappa sina mest inbitna fans och supportrar som dessutom köper deras dyraste bilar.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Hej, förstår dig helt, om väl bestämt sig och väntat länge så vill man gärna ha sin bil och hur svårt ska det vara att justera en baklucka, kan man tycka. Hoppas att det löser sig för dig. Jag kommer r nog däremot aldrig beställa en Tesla, om nu någon trodde något annat.Rennwagen skrev: ↑13 jun 2023 20:29Tjena Dafro, jag såg det direkt (är bilnördDafro skrev: ↑13 jun 2023 20:12Får man fråga varför du tog mot den, eller upptäckte du det senare?Rennwagen skrev: ↑12 jun 2023 18:03Ett stort tålamod håller på att ta slut med min 3e Tesla. Från upphämtningen på grusplanen i Södertälje till bilens karosspanelmontering som är katastrofal och jag har fortfarande inte ens fått en tid för korrigering av den riktigt sneda bakluckan. Premium not! Loosing fan-club members = most likely
). Var mycket tveksam till att ta leverans men hade stressat ut med en annan bil och förare till S-tälje och inte så sugen på att vänta längre på leverans. Personalen gjorde notering om det och bokade upp en tid i Väsby för korrigering av dörrar och lucka och sa att det skulle fixas där inom två veckor. Väsby klarade inte av det och nu väntar jag på tid till karossverkstad. Kanske hade varit bättre att vägra leverans men efter 1,5 års väntan var jag rätt sugen på ny kärra.
Det löser sig säkert, men den där nitiska tyska kvalitetskillen som någon skrev om i tråden behövs verkligen hos Tesla för att de inte skall tappa sina mest inbitna fans och supportrar som dessutom köper deras dyraste bilar.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Vet att vissa har spekulerat i att man gör det av aktiekursanledningar. Det sänker produktionskostnaden både för att man slipper “stanna bandet” och alla kommer inte klaga så kostnaden blir nog faktiskt lägre, sedan verkar det även som att om de markerar det som “goodwill” istället för garantiärende så hamnar det i en annan post som inte påverkar bruttomarginalen per bil. Så även om kostnaden blir högre så ser deras marginaler högre ut vilket ser bra ut. Jag har varit med om att de har märkt garantiärenden som “goodwill” på de bilar jag haft.bjornnilsson skrev: ↑13 jun 2023 13:35Det jag inte fattar är ju att man egentligen bara flyttar kostnaden från ett ställe till ett annat. Kan det verkligen löna sig? Är det dessutom lack som ska åtgärdas, dvs att kostnaden inte sväljs av Tesla inhouse utan blir en extern kostnad så tillkommer dessutom påslag från lackeraren, kostnad för lånebil osv.
Men kanske att många lär sig acceptera att leva med sina defekter under de två månader man har på sig att rapportera? Dvs typ hälften av problemen behöver aldrig åtgärdas? (Gissar vilt.)
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Brilliant bokföringstrolleri! Det är självklart att det ser bättre ut vs aktiemarknaden på det sättet. Smart tänkt faktisktOfarligTesla skrev: ↑14 jun 2023 07:35Vet att vissa har spekulerat i att man gör det av aktiekursanledningar. Det sänker produktionskostnaden både för att man slipper “stanna bandet” och alla kommer inte klaga så kostnaden blir nog faktiskt lägre, sedan verkar det även som att om de markerar det som “goodwill” istället för garantiärende så hamnar det i en annan post som inte påverkar bruttomarginalen per bil. Så även om kostnaden blir högre så ser deras marginaler högre ut vilket ser bra ut. Jag har varit med om att de har märkt garantiärenden som “goodwill” på de bilar jag haft.bjornnilsson skrev: ↑13 jun 2023 13:35Det jag inte fattar är ju att man egentligen bara flyttar kostnaden från ett ställe till ett annat. Kan det verkligen löna sig? Är det dessutom lack som ska åtgärdas, dvs att kostnaden inte sväljs av Tesla inhouse utan blir en extern kostnad så tillkommer dessutom påslag från lackeraren, kostnad för lånebil osv.
Men kanske att många lär sig acceptera att leva med sina defekter under de två månader man har på sig att rapportera? Dvs typ hälften av problemen behöver aldrig åtgärdas? (Gissar vilt.)

Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jag tror nog inte på sådana närmast konspirationsteorier. Min spaning är så enkel som att liksom autopiloten, så är även kvalitetskontrollen beta. Man kan inte åstadkomma bättre idag. Med det sagt är ju de flesta bilarna fullt acceptabelt ihopskruvade.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Man kontrollerar inte fram kvalitet. Framförallt inte om kontrollen måste ske vid monteringsbandet.Gustafsson skrev: ↑14 jun 2023 10:34Jag tror nog inte på sådana närmast konspirationsteorier. Min spaning är så enkel som att liksom autopiloten, så är även kvalitetskontrollen beta. Man kan inte åstadkomma bättre idag. Med det sagt är ju de flesta bilarna fullt acceptabelt ihopskruvade.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Helt oenig i det. Toyotamodellen bygger ju helt på att kontrollera och återföra/förbättra utifrån resultatet av den kontrollen. Hur menar du? Gissar att kontroll behövs på fler ställen än monteringsbandet, men om det har jag inte framfört några åsikter i mitt inlägg.Fredrik j skrev: ↑14 jun 2023 12:11Man kontrollerar inte fram kvalitet. Framförallt inte om kontrollen måste ske vid monteringsbandet.Gustafsson skrev: ↑14 jun 2023 10:34Jag tror nog inte på sådana närmast konspirationsteorier. Min spaning är så enkel som att liksom autopiloten, så är även kvalitetskontrollen beta. Man kan inte åstadkomma bättre idag. Med det sagt är ju de flesta bilarna fullt acceptabelt ihopskruvade.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jag tror vi inte är så oeniga. Toyota-metoden innebär ju att man återkopplar ett fel när det uppstår första gången så att det kan undvikas nedströms.Gustafsson skrev: ↑14 jun 2023 13:36Helt oenig i det. Toyotamodellen bygger ju helt på att kontrollera och återföra/förbättra utifrån resultatet av den kontrollen. Hur menar du? Gissar att kontroll behövs på fler ställen än monteringsbandet, men om det har jag inte framfört några åsikter i mitt inlägg.Fredrik j skrev: ↑14 jun 2023 12:11Man kontrollerar inte fram kvalitet. Framförallt inte om kontrollen måste ske vid monteringsbandet.Gustafsson skrev: ↑14 jun 2023 10:34Jag tror nog inte på sådana närmast konspirationsteorier. Min spaning är så enkel som att liksom autopiloten, så är även kvalitetskontrollen beta. Man kan inte åstadkomma bättre idag. Med det sagt är ju de flesta bilarna fullt acceptabelt ihopskruvade.
Man sorterar inte färdiga bilar.
Med tanke på hur länge Tesla dragits med samma typ av feltyper så verkar man ju inte arbeta så.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Har nu rullat ca 300 mil med LR.
Mycket bra bil tycker jag, men problemet för mig är att jag har den gamla 100D 2018 som just fyllt 17000 mil kvar ett tag till. Jag har då kört bägge på samma sträckor till jobb för att jämföra.
Lite orättvist kanske då den gamla är som ett par slitna jeans som man gärna drar på sig, medan den nya är som ett par nya skor- de skaver lite, men är väldigt fina.
Några saker är mycket bättre med LR:
Räckvidden: Bilen är ju 30% "snålare". Angiven räckvidd i bilen över 65 mil mot 47,5 för den gamla i dagsläget, men det verkar svårare att få till 65 mil med den nya än det är att få 47 mil med den gamla. Om det går att uppnå i praktiken har jag inte kunnat kolla än, men stor skillnad är det.
Ljudnivån: Den nya isolerar omgivningsljuden väldigt mycket bättre, men på grov asfalt är inte LR så tyst som jag förväntat mig. Den aktiva brusreduceringen inbillar jag mig ändå förbättrar det låga bullret en del efter kalibrering. Min 100 D är dock väldigt mycket tystare än min ännu äldre 70D var.
Största skillnaden är avsaknad av fjädringsknak i den nya. 100D har sedan den var ny alltid knakat i framvagnen på ojämn väg.
Liggande skärm som är ställbar är ju bra och den rena interiören snygg.
Prestanda: LR är det onekligen mer drag i, bara testat insane mode en gång, default är ju "sport mode" och inte testat dragstrip-läget. Om man får tro nätet är den ju lika snabb som Lamborgini huracan 0-100 och lite snabbare än gamla SP85D. BOrde skaffa röda bromsok!
Skärm bak: Coolt
USB C: fyra uttag har jag hittat - bra.
Trådlös telefonladdning: Funkar, men laddning via originaldockan i den gamla går fortare.
Utrymmen: Nya fack i dörrarna + gigantisk multikompartment mittkonsoll sväljer allt med listiga variationsmöjligheter.
Laddhastigheten: 100 D laddar rätt snabbt jämfört med S 60-90, men den nya laddar dubbelt så snabbt som 100D....
Ljuset: Mycket skarpare ljusbild, har inte varit så mörkt at jag har hunnit prova hur bra det är.
Dragkroken! Den vill man ju ha!
Ingen FSD eller enhanced autopilot. Står både som fördel och nackdel då inga "viktiga" funktioner saknas i standard AP.
Fjädringen: Luftfjädring finns ju på bägge men i den nya kan man justera dämpningen i detalj och får tabeller över fjädringsdata om man vill nörda ner sig, men vem vill det ? Den är nog bättre även om det är svårt att peka på när man känner det.
Nackdelar:
Ingen fri SuC: Inte så mycket värt med låga energipriser, men ändå sparat femsiffrigt på det.
Ingen fri premium connectivity: Även det lite värt i pengar, men några tusen kommer det att bli.
Ingen taklucka: Var felmonterad från fabrik på den gamla, men har funkat bra efter 4 verkstadsbesök på garantin och jag använder den ofta.
Skärmen: Jag gillar den gamla och man får mycket bättre upplevelse av kartorna i navigatorn i den gamla.
Yoken: Trivs inte med materialet som känns plastigt och hårt jämfört med läderratten i 100D. Det är OK med placeringen av kontrollerna efter viss tillvänjning, men någon förbättring är det inte, tvärtom. Förvånande klantig konstruktion är att bilsymbolen tv på huvudskärmen - den som öppnar alla inställningar skyms helt av Yoken, så man måste flytta på huvudet för att träffa den med fingret - Gör om typ. Rattarnas funktionalitet har kraftigt försämrats - varför kan man undra.
Skärmen framför ratt/yoke: Skarp och ljusstark, men går inte att konfigurera med valbara displayer på resp sida av mitten. Jag hade trippmätaren upplagd th och energigraf tv. Klar försämring.
Då jag kört mycket långpendling valde jag textilklädsel till 100D- oslagbart varmt på vintern och svalt på sommaren. Den nya måste man kyla innan man sätter sig då läder blir stekhett i solen. Snyggare med läder, men sämre att sitta på.
Frunken: Har blivit ännu mindre,
Ingen ODB kontakt att sätta xbb kontrollern i vad jag har sett. Finns en variant i den nya, men den gamla XBB dongeln passar inte där.
Ingen FSD eller enhanced autopilot. (Står både som fördel och nackdel då inga viktiga funktioner saknas i standard AP. )
Ljudet: Tycker det är sämre i den nya trots många fler högtalare.
Ventilationen: Coolt med justeringen på skärmen, men de gamla klassiska utblåsen gav bättre kontroll.
Sammanfattningsvis har jag ett tag till tillgång till två görbra bilar. Batteri och drivlinegaranti till 2026 på den gamla. Måste sälja en av dem, men vilken ? Slitna jeans eller Armaniskor?
Mycket bra bil tycker jag, men problemet för mig är att jag har den gamla 100D 2018 som just fyllt 17000 mil kvar ett tag till. Jag har då kört bägge på samma sträckor till jobb för att jämföra.
Lite orättvist kanske då den gamla är som ett par slitna jeans som man gärna drar på sig, medan den nya är som ett par nya skor- de skaver lite, men är väldigt fina.
Några saker är mycket bättre med LR:
Räckvidden: Bilen är ju 30% "snålare". Angiven räckvidd i bilen över 65 mil mot 47,5 för den gamla i dagsläget, men det verkar svårare att få till 65 mil med den nya än det är att få 47 mil med den gamla. Om det går att uppnå i praktiken har jag inte kunnat kolla än, men stor skillnad är det.
Ljudnivån: Den nya isolerar omgivningsljuden väldigt mycket bättre, men på grov asfalt är inte LR så tyst som jag förväntat mig. Den aktiva brusreduceringen inbillar jag mig ändå förbättrar det låga bullret en del efter kalibrering. Min 100 D är dock väldigt mycket tystare än min ännu äldre 70D var.
Största skillnaden är avsaknad av fjädringsknak i den nya. 100D har sedan den var ny alltid knakat i framvagnen på ojämn väg.
Liggande skärm som är ställbar är ju bra och den rena interiören snygg.
Prestanda: LR är det onekligen mer drag i, bara testat insane mode en gång, default är ju "sport mode" och inte testat dragstrip-läget. Om man får tro nätet är den ju lika snabb som Lamborgini huracan 0-100 och lite snabbare än gamla SP85D. BOrde skaffa röda bromsok!
Skärm bak: Coolt
USB C: fyra uttag har jag hittat - bra.
Trådlös telefonladdning: Funkar, men laddning via originaldockan i den gamla går fortare.
Utrymmen: Nya fack i dörrarna + gigantisk multikompartment mittkonsoll sväljer allt med listiga variationsmöjligheter.
Laddhastigheten: 100 D laddar rätt snabbt jämfört med S 60-90, men den nya laddar dubbelt så snabbt som 100D....
Ljuset: Mycket skarpare ljusbild, har inte varit så mörkt at jag har hunnit prova hur bra det är.
Dragkroken! Den vill man ju ha!
Ingen FSD eller enhanced autopilot. Står både som fördel och nackdel då inga "viktiga" funktioner saknas i standard AP.
Fjädringen: Luftfjädring finns ju på bägge men i den nya kan man justera dämpningen i detalj och får tabeller över fjädringsdata om man vill nörda ner sig, men vem vill det ? Den är nog bättre även om det är svårt att peka på när man känner det.
Nackdelar:
Ingen fri SuC: Inte så mycket värt med låga energipriser, men ändå sparat femsiffrigt på det.
Ingen fri premium connectivity: Även det lite värt i pengar, men några tusen kommer det att bli.
Ingen taklucka: Var felmonterad från fabrik på den gamla, men har funkat bra efter 4 verkstadsbesök på garantin och jag använder den ofta.
Skärmen: Jag gillar den gamla och man får mycket bättre upplevelse av kartorna i navigatorn i den gamla.
Yoken: Trivs inte med materialet som känns plastigt och hårt jämfört med läderratten i 100D. Det är OK med placeringen av kontrollerna efter viss tillvänjning, men någon förbättring är det inte, tvärtom. Förvånande klantig konstruktion är att bilsymbolen tv på huvudskärmen - den som öppnar alla inställningar skyms helt av Yoken, så man måste flytta på huvudet för att träffa den med fingret - Gör om typ. Rattarnas funktionalitet har kraftigt försämrats - varför kan man undra.
Skärmen framför ratt/yoke: Skarp och ljusstark, men går inte att konfigurera med valbara displayer på resp sida av mitten. Jag hade trippmätaren upplagd th och energigraf tv. Klar försämring.
Då jag kört mycket långpendling valde jag textilklädsel till 100D- oslagbart varmt på vintern och svalt på sommaren. Den nya måste man kyla innan man sätter sig då läder blir stekhett i solen. Snyggare med läder, men sämre att sitta på.
Frunken: Har blivit ännu mindre,
Ingen ODB kontakt att sätta xbb kontrollern i vad jag har sett. Finns en variant i den nya, men den gamla XBB dongeln passar inte där.
Ingen FSD eller enhanced autopilot. (Står både som fördel och nackdel då inga viktiga funktioner saknas i standard AP. )
Ljudet: Tycker det är sämre i den nya trots många fler högtalare.
Ventilationen: Coolt med justeringen på skärmen, men de gamla klassiska utblåsen gav bättre kontroll.
Sammanfattningsvis har jag ett tag till tillgång till två görbra bilar. Batteri och drivlinegaranti till 2026 på den gamla. Måste sälja en av dem, men vilken ? Slitna jeans eller Armaniskor?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Finns ju en kostnadsaspekt också. Vad kan det skilja i månaden? 6-7 tusen till 100D:s fördel? Finns ju alltid något annat man kan lägga det på även om man har råd där man får högre utväxling vad gäller livskvalitet?Gustafsson skrev: ↑15 jun 2023 09:22Sammanfattningsvis har jag ett tag till tillgång till två görbra bilar. Batteri och drivlinegaranti till 2026 på den gamla. Måste sälja en av dem, men vilken ? Slitna jeans eller Armaniskor?
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1354
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Nya MS är väldigt mycket, mycket fetare. När jag tittar på bilder på den gamla så ser den plötsligt oväntat gammal ut nu när jag vant mig vid siluetten av den nya.
Jag gillar att köpa saker som jag kan titta på när jag inte använder dom.
Så de där nya skorna skänker en hel del tillbaka i form av ögongodis. Ej mätbart, men nog så viktigt.
Jag gillar att köpa saker som jag kan titta på när jag inte använder dom.
Så de där nya skorna skänker en hel del tillbaka i form av ögongodis. Ej mätbart, men nog så viktigt.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Ja det var ju den lilla detaljen också …BigEasy skrev: ↑15 jun 2023 10:40Finns ju en kostnadsaspekt också. Vad kan det skilja i månaden? 6-7 tusen till 100D:s fördel? Finns ju alltid något annat man kan lägga det på även om man har råd där man får högre utväxling vad gäller livskvalitet?Gustafsson skrev: ↑15 jun 2023 09:22Sammanfattningsvis har jag ett tag till tillgång till två görbra bilar. Batteri och drivlinegaranti till 2026 på den gamla. Måste sälja en av dem, men vilken ? Slitna jeans eller Armaniskor?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Men du har ju kylning i stolarna nu och det är väldigt bra tycker jag.Gustafsson skrev: ↑15 jun 2023 09:22...
Då jag kört mycket långpendling valde jag textilklädsel till 100D- oslagbart varmt på vintern och svalt på sommaren. Den nya måste man kyla innan man sätter sig då läder blir stekhett i solen. Snyggare med läder, men sämre att sitta på.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Det finns väl inte kylning i stolarna (kall A/C luft) på Tesla?Pontus skrev: ↑15 jun 2023 11:32Men du har ju kylning i stolarna nu och det är väldigt bra tycker jag.Gustafsson skrev: ↑15 jun 2023 09:22...
Då jag kört mycket långpendling valde jag textilklädsel till 100D- oslagbart varmt på vintern och svalt på sommaren. Den nya måste man kyla innan man sätter sig då läder blir stekhett i solen. Snyggare med läder, men sämre att sitta på.
Det är väl bara en liten fläkt under stolen vad jag vet så att det blir lite ventilation.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4123
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Blir riktigt kallt i pläden på läge 3 så jag tror det är kopplat till acLarsOJ skrev: ↑15 jun 2023 19:10Det finns väl inte kylning i stolarna (kall A/C luft) på Tesla?Pontus skrev: ↑15 jun 2023 11:32Men du har ju kylning i stolarna nu och det är väldigt bra tycker jag.Gustafsson skrev: ↑15 jun 2023 09:22...
Då jag kört mycket långpendling valde jag textilklädsel till 100D- oslagbart varmt på vintern och svalt på sommaren. Den nya måste man kyla innan man sätter sig då läder blir stekhett i solen. Snyggare med läder, men sämre att sitta på.
Det är väl bara en liten fläkt under stolen vad jag vet så att det blir lite ventilation.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /