Det kanske mest intressanta med denna, och även EX60, tycker jag är att se hur pass buggig programvaran är samt hur tillverkaren ser på programvaruuppdateringar. Med Tesla kan man ha ett begränsat överseende med vissa buggar iom att de bevisligen uppdaterar sina bilar under väldigt lång tid. Men hur kommer man göra här, slutar man uppdatera när nästa årsmodell kommer trots att alla buggar inte är lösta på min årsmodell?
Jag tycker bilen verkar intressant på pappret men hade inte vågat köpa version 1.0 (som kanske bara är version 0.3 beta, tänk XC90).
BMW:s programvara har väl varit OK vad gäller buggar från start? EX90 har ju visat sig vara väl buggig men EX40/EC40 har varit OK från början. Uppdateringar OTA har kommit från Volvo åtminstone, har inte koll på hur BMW har gjort.
Ja, IX3 är säkert en fin bil och snabb laddning. Men med liknande utrustning så är priset ca 100 000kr upp mot Y LR AWD. På detta kommer de högre finansieringskostnaderna med ytterligare upp mot 100 000kr. 2års garanti istället för 4. Eventuella tillkommande kostnader för mobila tjänster som BMW digital premium.
Liknande gäller såklart kommande EX60 och GLC.
Så för mig blev valet enkelt till Junipers fördel.
Jag tog Y för ”Mest bil för pengarna” för mitt användande.
Jag betalar lätt 100k för regnsensor, radar, parkeringssensorer, frånvaro av spökbromsningar och trevligare interiör, men dessvärre skiljer det snarare 200k.
Andrahandsvärdet efter 3 år kommer vara 150' högre, lätt!
Finns 48 985 st Model Y i Sverige nu varav 3 927 st är Juniper.
Kanske är det just OTA osv som gör att Tesla håller värdet så mycket bättre än övriga.
När det var som mest stoj kring Elon kunde man ju väntat sig att bilarna skulle tappa enormt, men det gjorde de inte.
De kom aldrig ner under 50% för en 3 år gammal med runt 6k mil.
Nu när det lagt sig lite kring Elon så har priserna dessutom vänt upp igen. Övriga tappar mer.
Ja, IX3 är säkert en fin bil och snabb laddning. Men med liknande utrustning så är priset ca 100 000kr upp mot Y LR AWD. På detta kommer de högre finansieringskostnaderna med ytterligare upp mot 100 000kr. 2års garanti istället för 4. Eventuella tillkommande kostnader för mobila tjänster som BMW digital premium.
Liknande gäller såklart kommande EX60 och GLC.
Så för mig blev valet enkelt till Junipers fördel.
Jag tog Y för ”Mest bil för pengarna” för mitt användande.
Jag betalar lätt 100k för regnsensor, radar, parkeringssensorer, frånvaro av spökbromsningar och trevligare interiör, men dessvärre skiljer det snarare 200k.
Andrahandsvärdet efter 3 år kommer vara 150' högre, lätt!
Finns 48 985 st Model Y i Sverige nu varav 3 927 st är Juniper.
Kanske är det just OTA osv som gör att Tesla håller värdet så mycket bättre än övriga.
När det var som mest stoj kring Elon kunde man ju väntat sig att bilarna skulle tappa enormt, men det gjorde de inte.
De kom aldrig ner under 50% för en 3 år gammal med runt 6k mil.
Nu när det lagt sig lite kring Elon så har priserna dessutom vänt upp igen. Övriga tappar mer.
Allvarligt talat, bilmarknaden har varit märklig de senaste åren. Men att Tesla håller värdet bättre än andra? Knappast.
Min bror leasde en BMW X7 för fem år sen, den är uppe i snart 14 000 mil och har tappat knappt 200tusen på fem år. Det är sjukt.
Har haft en XC60 D4 -18, de bilarna håller värdet extremt bra. Kostade nya 5-600, och idag får man lägga för en beggad runt 12-14' mil över 300 tusen. För en bil som är sju år gammal. Det är sinnessjukt bra värdeminskning.
Men ja, vill man ha en bil som håller värdet så köp en Porsche 911. Jag sneglade på skoj på dem runt 2020, de kostade då ca 1-1,1 för en vanlig. De har stigit i värdet idag.
Jag betalar lätt 100k för regnsensor, radar, parkeringssensorer, frånvaro av spökbromsningar och trevligare interiör, men dessvärre skiljer det snarare 200k.
Andrahandsvärdet efter 3 år kommer vara 150' högre, lätt!
Finns 48 985 st Model Y i Sverige nu varav 3 927 st är Juniper.
Kanske är det just OTA osv som gör att Tesla håller värdet så mycket bättre än övriga.
När det var som mest stoj kring Elon kunde man ju väntat sig att bilarna skulle tappa enormt, men det gjorde de inte.
De kom aldrig ner under 50% för en 3 år gammal med runt 6k mil.
Nu när det lagt sig lite kring Elon så har priserna dessutom vänt upp igen. Övriga tappar mer.
Allvarligt talat, bilmarknaden har varit märklig de senaste åren. Men att Tesla håller värdet bättre än andra? Knappast.
Min bror leasde en BMW X7 för fem år sen, den är uppe i snart 14 000 mil och har tappat knappt 200tusen på fem år. Det är sjukt.
Har haft en XC60 D4 -18, de bilarna håller värdet extremt bra. Kostade nya 5-600, och idag får man lägga för en beggad runt 12-14' mil över 300 tusen. För en bil som är sju år gammal. Det är sinnessjukt bra värdeminskning.
Men ja, vill man ha en bil som håller värdet så köp en Porsche 911. Jag sneglade på skoj på dem runt 2020, de kostade då ca 1-1,1 för en vanlig. De har stigit i värdet idag.
I jämförelse med andra elbilar står sig Tesla väldigt bra.
Jag betalar lätt 100k för regnsensor, radar, parkeringssensorer, frånvaro av spökbromsningar och trevligare interiör, men dessvärre skiljer det snarare 200k.
Andrahandsvärdet efter 3 år kommer vara 150' högre, lätt!
Finns 48 985 st Model Y i Sverige nu varav 3 927 st är Juniper.
Kanske är det just OTA osv som gör att Tesla håller värdet så mycket bättre än övriga.
När det var som mest stoj kring Elon kunde man ju väntat sig att bilarna skulle tappa enormt, men det gjorde de inte.
De kom aldrig ner under 50% för en 3 år gammal med runt 6k mil.
Nu när det lagt sig lite kring Elon så har priserna dessutom vänt upp igen. Övriga tappar mer.
Allvarligt talat, bilmarknaden har varit märklig de senaste åren. Men att Tesla håller värdet bättre än andra? Knappast.
Min bror leasde en BMW X7 för fem år sen, den är uppe i snart 14 000 mil och har tappat knappt 200tusen på fem år. Det är sjukt.
Har haft en XC60 D4 -18, de bilarna håller värdet extremt bra. Kostade nya 5-600, och idag får man lägga för en beggad runt 12-14' mil över 300 tusen. För en bil som är sju år gammal. Det är sinnessjukt bra värdeminskning.
Men ja, vill man ha en bil som håller värdet så köp en Porsche 911. Jag sneglade på skoj på dem runt 2020, de kostade då ca 1-1,1 för en vanlig. De har stigit i värdet idag.
Nu jämför du med avgasbilar… äpplen och päron.
Det är väl inte så konstigt att de hållit värdet bra.
Nypriserna har dubblerats. Bränslepriserna är rekordlåga och miljöbonusen försvann.
Jämför med övriga elbilar så kommer du se att Tesla står sig riktigt bra.
Kanske är det just OTA osv som gör att Tesla håller värdet så mycket bättre än övriga.
När det var som mest stoj kring Elon kunde man ju väntat sig att bilarna skulle tappa enormt, men det gjorde de inte.
De kom aldrig ner under 50% för en 3 år gammal med runt 6k mil.
Nu när det lagt sig lite kring Elon så har priserna dessutom vänt upp igen. Övriga tappar mer.
Allvarligt talat, bilmarknaden har varit märklig de senaste åren. Men att Tesla håller värdet bättre än andra? Knappast.
Min bror leasde en BMW X7 för fem år sen, den är uppe i snart 14 000 mil och har tappat knappt 200tusen på fem år. Det är sjukt.
Har haft en XC60 D4 -18, de bilarna håller värdet extremt bra. Kostade nya 5-600, och idag får man lägga för en beggad runt 12-14' mil över 300 tusen. För en bil som är sju år gammal. Det är sinnessjukt bra värdeminskning.
Men ja, vill man ha en bil som håller värdet så köp en Porsche 911. Jag sneglade på skoj på dem runt 2020, de kostade då ca 1-1,1 för en vanlig. De har stigit i värdet idag.
Nu jämför du med avgasbilar… äpplen och päron.
Det är väl inte så konstigt att de hållit värdet bra.
Nypriserna har dubblerats. Bränslepriserna är rekordlåga och miljöbonusen försvann.
Jämför med övriga elbilar så kommer du se att Tesla står sig riktigt bra.
Jag kan hålla med om att Tesla och elbilar höll värdet bra förut. Men det är rent skitsnack att det fortsatt gör det. Allting är tillbaka till det normala.
Kanske är det just OTA osv som gör att Tesla håller värdet så mycket bättre än övriga.
När det var som mest stoj kring Elon kunde man ju väntat sig att bilarna skulle tappa enormt, men det gjorde de inte.
De kom aldrig ner under 50% för en 3 år gammal med runt 6k mil.
Nu när det lagt sig lite kring Elon så har priserna dessutom vänt upp igen. Övriga tappar mer.
Allvarligt talat, bilmarknaden har varit märklig de senaste åren. Men att Tesla håller värdet bättre än andra? Knappast.
Min bror leasde en BMW X7 för fem år sen, den är uppe i snart 14 000 mil och har tappat knappt 200tusen på fem år. Det är sjukt.
Har haft en XC60 D4 -18, de bilarna håller värdet extremt bra. Kostade nya 5-600, och idag får man lägga för en beggad runt 12-14' mil över 300 tusen. För en bil som är sju år gammal. Det är sinnessjukt bra värdeminskning.
Men ja, vill man ha en bil som håller värdet så köp en Porsche 911. Jag sneglade på skoj på dem runt 2020, de kostade då ca 1-1,1 för en vanlig. De har stigit i värdet idag.
Nu jämför du med avgasbilar… äpplen och päron.
Det är väl inte så konstigt att de hållit värdet bra.
Nypriserna har dubblerats. Bränslepriserna är rekordlåga och miljöbonusen försvann.
Jämför med övriga elbilar så kommer du se att Tesla står sig riktigt bra.
Jag kan hålla med om att Tesla och elbilar höll värdet bra förut. Men det är rent skitsnack att det fortsatt gör det. Allting är tillbaka till det normala.
Köparen fick 70 i bonus, så det blir 54% värdefall på 4 år.
Då köpte dom på pristoppen, sedan kom sänkningar på ca 140.000kr
Går alltid att hitta extremfall åt båda håll. Jag har haft 2st MYP utan värdeminskning.
Kanske är det just OTA osv som gör att Tesla håller värdet så mycket bättre än övriga.
När det var som mest stoj kring Elon kunde man ju väntat sig att bilarna skulle tappa enormt, men det gjorde de inte.
De kom aldrig ner under 50% för en 3 år gammal med runt 6k mil.
Nu när det lagt sig lite kring Elon så har priserna dessutom vänt upp igen. Övriga tappar mer.
Allvarligt talat, bilmarknaden har varit märklig de senaste åren. Men att Tesla håller värdet bättre än andra? Knappast.
Min bror leasde en BMW X7 för fem år sen, den är uppe i snart 14 000 mil och har tappat knappt 200tusen på fem år. Det är sjukt.
Har haft en XC60 D4 -18, de bilarna håller värdet extremt bra. Kostade nya 5-600, och idag får man lägga för en beggad runt 12-14' mil över 300 tusen. För en bil som är sju år gammal. Det är sinnessjukt bra värdeminskning.
Men ja, vill man ha en bil som håller värdet så köp en Porsche 911. Jag sneglade på skoj på dem runt 2020, de kostade då ca 1-1,1 för en vanlig. De har stigit i värdet idag.
Nu jämför du med avgasbilar… äpplen och päron.
Det är väl inte så konstigt att de hållit värdet bra.
Nypriserna har dubblerats. Bränslepriserna är rekordlåga och miljöbonusen försvann.
Jämför med övriga elbilar så kommer du se att Tesla står sig riktigt bra.
Jag kan hålla med om att Tesla och elbilar höll värdet bra förut. Men det är rent skitsnack att det fortsatt gör det. Allting är tillbaka till det normala.
Köparen fick 70 i bonus, så det blir 54% värdefall på 4 år.
Då köpte dom på pristoppen, sedan kom sänkningar på ca 140.000kr
Går alltid att hitta extremfall åt båda håll. Jag har haft 2st MYP utan värdeminskning.
Ja, 729-70= 659. Så alltså ca 360 tusen i värdetapp på 21or som gått mycket.
Såklart det går att hitta extremtfall alltid, det enda jag ville bevisa är att Teslor och elbilar inte håller värdet så bra som det brukade. Det är inte sant.
Kanske är det just OTA osv som gör att Tesla håller värdet så mycket bättre än övriga.
När det var som mest stoj kring Elon kunde man ju väntat sig att bilarna skulle tappa enormt, men det gjorde de inte.
De kom aldrig ner under 50% för en 3 år gammal med runt 6k mil.
Nu när det lagt sig lite kring Elon så har priserna dessutom vänt upp igen. Övriga tappar mer.
Allvarligt talat, bilmarknaden har varit märklig de senaste åren. Men att Tesla håller värdet bättre än andra? Knappast.
Min bror leasde en BMW X7 för fem år sen, den är uppe i snart 14 000 mil och har tappat knappt 200tusen på fem år. Det är sjukt.
Har haft en XC60 D4 -18, de bilarna håller värdet extremt bra. Kostade nya 5-600, och idag får man lägga för en beggad runt 12-14' mil över 300 tusen. För en bil som är sju år gammal. Det är sinnessjukt bra värdeminskning.
Men ja, vill man ha en bil som håller värdet så köp en Porsche 911. Jag sneglade på skoj på dem runt 2020, de kostade då ca 1-1,1 för en vanlig. De har stigit i värdet idag.
Nu jämför du med avgasbilar… äpplen och päron.
Det är väl inte så konstigt att de hållit värdet bra.
Nypriserna har dubblerats. Bränslepriserna är rekordlåga och miljöbonusen försvann.
Jämför med övriga elbilar så kommer du se att Tesla står sig riktigt bra.
Det ska alltid framhållas på det här forumet att Tesla håller värdet bättre än andra elbilar trots att det inte finns några belägg för det. Den elbil som hållit värdet bäst är Volvo XC40 som kostade 500 000kr efter rabatt och före bonus för tre år sedan, den har tappat under 30% av värdet efter bonus.
Övriga elbilar har tappat ca 45% efter bonus över tre år oavsett om det är en Tesla, BMW, Skoda eller Volkswagen. I rena pengar tappar Tesla mest eftersom den var dyrast för tre år sedan.
Kanske är det just OTA osv som gör att Tesla håller värdet så mycket bättre än övriga.
När det var som mest stoj kring Elon kunde man ju väntat sig att bilarna skulle tappa enormt, men det gjorde de inte.
De kom aldrig ner under 50% för en 3 år gammal med runt 6k mil.
Nu när det lagt sig lite kring Elon så har priserna dessutom vänt upp igen. Övriga tappar mer.
Allvarligt talat, bilmarknaden har varit märklig de senaste åren. Men att Tesla håller värdet bättre än andra? Knappast.
Min bror leasde en BMW X7 för fem år sen, den är uppe i snart 14 000 mil och har tappat knappt 200tusen på fem år. Det är sjukt.
Har haft en XC60 D4 -18, de bilarna håller värdet extremt bra. Kostade nya 5-600, och idag får man lägga för en beggad runt 12-14' mil över 300 tusen. För en bil som är sju år gammal. Det är sinnessjukt bra värdeminskning.
Men ja, vill man ha en bil som håller värdet så köp en Porsche 911. Jag sneglade på skoj på dem runt 2020, de kostade då ca 1-1,1 för en vanlig. De har stigit i värdet idag.
Nu jämför du med avgasbilar… äpplen och päron.
Det är väl inte så konstigt att de hållit värdet bra.
Nypriserna har dubblerats. Bränslepriserna är rekordlåga och miljöbonusen försvann.
Jämför med övriga elbilar så kommer du se att Tesla står sig riktigt bra.
Det ska alltid framhållas på det här forumet att Tesla håller värdet bättre än andra elbilar trots att det inte finns några belägg för det. Den elbil som hållit värdet bäst är Volvo XC40 som kostade 500 000kr efter rabatt och före bonus för tre år sedan, den har tappat under 30% av värdet efter bonus.
Övriga elbilar har tappat ca 45% efter bonus över tre år oavsett om det är en Tesla, BMW, Skoda eller Volkswagen. I rena pengar tappar Tesla mest eftersom den var dyrast för tre år sedan.
Själv önskar jag såklart att elbilar höll värdet bättre.
Leasade en beggad ID4 GTX för 629 för 3 år sen. Vet inte vad jag får för den i inbyte idag, men gissar på runt 300.
Sen kör jag även en Taycan 4S 2021 som jag köpte beggad för 930 för 2,5 år sen. Får väl runt 550 i inbyte på den idag gissar jag på.
Jag gillar bara inte när folk säger saker som inte stämmer.
Fakta är att elbilar tappar som bränslebilar gjorde förr i tiden och bränslebilar håller värdet bättre.
Men detta kan ju ändras i framtiden, vem vet.
Kanske är det just OTA osv som gör att Tesla håller värdet så mycket bättre än övriga.
När det var som mest stoj kring Elon kunde man ju väntat sig att bilarna skulle tappa enormt, men det gjorde de inte.
De kom aldrig ner under 50% för en 3 år gammal med runt 6k mil.
Nu när det lagt sig lite kring Elon så har priserna dessutom vänt upp igen. Övriga tappar mer.
Allvarligt talat, bilmarknaden har varit märklig de senaste åren. Men att Tesla håller värdet bättre än andra? Knappast.
Min bror leasde en BMW X7 för fem år sen, den är uppe i snart 14 000 mil och har tappat knappt 200tusen på fem år. Det är sjukt.
Har haft en XC60 D4 -18, de bilarna håller värdet extremt bra. Kostade nya 5-600, och idag får man lägga för en beggad runt 12-14' mil över 300 tusen. För en bil som är sju år gammal. Det är sinnessjukt bra värdeminskning.
Men ja, vill man ha en bil som håller värdet så köp en Porsche 911. Jag sneglade på skoj på dem runt 2020, de kostade då ca 1-1,1 för en vanlig. De har stigit i värdet idag.
Nu jämför du med avgasbilar… äpplen och päron.
Det är väl inte så konstigt att de hållit värdet bra.
Nypriserna har dubblerats. Bränslepriserna är rekordlåga och miljöbonusen försvann.
Jämför med övriga elbilar så kommer du se att Tesla står sig riktigt bra.
Det ska alltid framhållas på det här forumet att Tesla håller värdet bättre än andra elbilar trots att det inte finns några belägg för det. Den elbil som hållit värdet bäst är Volvo XC40 som kostade 500 000kr efter rabatt och före bonus för tre år sedan, den har tappat under 30% av värdet efter bonus.
Övriga elbilar har tappat ca 45% efter bonus över tre år oavsett om det är en Tesla, BMW, Skoda eller Volkswagen. I rena pengar tappar Tesla mest eftersom den var dyrast för tre år sedan.
Själv önskar jag såklart att elbilar höll värdet bättre.
Leasade en beggad ID4 GTX för 629 för 3 år sen. Vet inte vad jag får för den i inbyte idag, men gissar på runt 300.
Sen kör jag även en Taycan 4S 2021 som jag köpte beggad för 930 för 2,5 år sen. Får väl runt 550 i inbyte på den idag gissar jag på.
Jag gillar bara inte när folk säger saker som inte stämmer.
Fakta är att elbilar tappar som bränslebilar gjorde förr i tiden och bränslebilar håller värdet bättre.
Men detta kan ju ändras i framtiden, vem vet.
Jag kan hålla med helt om det, jag tycker elbilar är avsevärt bättre. Just nu verkar dock de flesta begagnatköpare inte vilja spendera mer än 300-350 tkr för en begagnad elbil, så där landar nästan alla modeller in lite oavsett vilken det är.
Kanske är det just OTA osv som gör att Tesla håller värdet så mycket bättre än övriga.
När det var som mest stoj kring Elon kunde man ju väntat sig att bilarna skulle tappa enormt, men det gjorde de inte.
De kom aldrig ner under 50% för en 3 år gammal med runt 6k mil.
Nu när det lagt sig lite kring Elon så har priserna dessutom vänt upp igen. Övriga tappar mer.
Allvarligt talat, bilmarknaden har varit märklig de senaste åren. Men att Tesla håller värdet bättre än andra? Knappast.
Min bror leasde en BMW X7 för fem år sen, den är uppe i snart 14 000 mil och har tappat knappt 200tusen på fem år. Det är sjukt.
Har haft en XC60 D4 -18, de bilarna håller värdet extremt bra. Kostade nya 5-600, och idag får man lägga för en beggad runt 12-14' mil över 300 tusen. För en bil som är sju år gammal. Det är sinnessjukt bra värdeminskning.
Men ja, vill man ha en bil som håller värdet så köp en Porsche 911. Jag sneglade på skoj på dem runt 2020, de kostade då ca 1-1,1 för en vanlig. De har stigit i värdet idag.
Nu jämför du med avgasbilar… äpplen och päron.
Det är väl inte så konstigt att de hållit värdet bra.
Nypriserna har dubblerats. Bränslepriserna är rekordlåga och miljöbonusen försvann.
Jämför med övriga elbilar så kommer du se att Tesla står sig riktigt bra.
Jag kan hålla med om att Tesla och elbilar höll värdet bra förut. Men det är rent skitsnack att det fortsatt gör det. Allting är tillbaka till det normala.
Köparen fick 70 i bonus, så det blir 54% värdefall på 4 år.
Då köpte dom på pristoppen, sedan kom sänkningar på ca 140.000kr
Går alltid att hitta extremfall åt båda håll. Jag har haft 2st MYP utan värdeminskning.
Under toppen låg väl en vanilla MY LR t o m på 750k och var inte berättigad till bonus när det var som värst andra halvåret 2022. Skapligt värdefall på en sådan nu tre år senare… Svårt att se att motsvarande elbruksbilar från andra märken har tappat lika mycket.
Den dalar redan vid 45%, men det är ändå rätt bra med effekt.
Förlåt, missa att du lagt upp den!
Trots att den dalar vid 45% så håller man hög effekt hela vägen till 80%.
Min Q8 maxar 150 kW. iX3 har 150 vid 75 %
Känns som man aldrig behöver ladda till mer än 50% på resor då bilen har så lång räckvidd.
Grafen kommer från carmaniac (tyskspråkig) och en ionityladdare med max 350kW så bilen klarar ju lite till (400kW). Vad jag såg rullade det på helt ok efter 80% också. Tyckte han sa att om du tog familjestoppet så var du långt över 90% på 30 min. Om man kör ett långt stopp så kommer man rimligen så långt som man orkar köra på en dag och lite till. Klart imponerande bil beaktat vad tyska premiumelbilar kostat tidigare.
Den dalar redan vid 45%, men det är ändå rätt bra med effekt.
Förlåt, missa att du lagt upp den!
Trots att den dalar vid 45% så håller man hög effekt hela vägen till 80%.
Min Q8 maxar 150 kW. iX3 har 150 vid 75 %
Känns som man aldrig behöver ladda till mer än 50% på resor då bilen har så lång räckvidd.
Grafen kommer från carmaniac (tyskspråkig) och en ionityladdare med max 350kW så bilen klarar ju lite till (400kW). Vad jag såg rullade det på helt ok efter 80% också. Tyckte han sa att om du tog familjestoppet så var du långt över 90% på 30 min. Om man kör ett långt stopp så kommer man rimligen så långt som man orkar köra på en dag och lite till. Klart imponerande bil beaktat vad tyska premiumelbilar kostat tidigare.
Verkar vara en av de bättre bilarna just nu.
Hoppas man inte behöver vänta 1 år på leverans bara.
Re: BMW iX3
Postat: 05 dec 2025 19:56
av roffe_s
Provkörning i helgens DI weekend. De förefaller gilla vad de ser och upplever.
Ja, IX3 är säkert en fin bil och snabb laddning. Men med liknande utrustning så är priset ca 100 000kr upp mot Y LR AWD. På detta kommer de högre finansieringskostnaderna med ytterligare upp mot 100 000kr. 2års garanti istället för 4. Eventuella tillkommande kostnader för mobila tjänster som BMW digital premium.
Liknande gäller såklart kommande EX60 och GLC.
Så för mig blev valet enkelt till Junipers fördel.
Jag tog Y för ”Mest bil för pengarna” för mitt användande.
Jag betalar lätt 100k för regnsensor, radar, parkeringssensorer, frånvaro av spökbromsningar och trevligare interiör, men dessvärre skiljer det snarare 200k.
Andrahandsvärdet efter 3 år kommer vara 150' högre, lätt!
Finns 48 985 st Model Y i Sverige nu varav 3 927 st är Juniper.
Kanske är det just OTA osv som gör att Tesla håller värdet så mycket bättre än övriga.
När det var som mest stoj kring Elon kunde man ju väntat sig att bilarna skulle tappa enormt, men det gjorde de inte.
De kom aldrig ner under 50% för en 3 år gammal med runt 6k mil.
Nu när det lagt sig lite kring Elon så har priserna dessutom vänt upp igen. Övriga tappar mer.
Saknar BMW ota?
Re: BMW iX3
Postat: 06 dec 2025 08:16
av Melonsusk
Japp. Man slipper övervakningen. Man laddar ned nya uppdateringar via mobilen eller på usb-sticka från BMW:s hemsida och för över till bilen. Krånligare än OTA men betydligt bättre för den personliga integriteten.
Japp. Man slipper övervakningen. Man laddar ned nya uppdateringar via mobilen eller på usb-sticka från BMW:s hemsida och för över till bilen. Krånligare än OTA men betydligt bättre för den personliga integriteten.
Ok.. intressant lösning oavsett om man tror man är övervakad eller ej.
Hur ofta brukar bmw köra uppdateringar?
Jag tror detta mest är ett sätt att spara kostanden för data trafik,de är många gigabyte de ska betala för annars.
Ps.. de kan övervaka dig ändå, bilen är ju uppkopplad, så vill de så kan de..
Ok.. intressant lösning oavsett om man tror man är övervakad eller ej.
Hur ofta brukar bmw köra uppdateringar?
Jag tror detta mest är ett sätt att spara kostanden för data trafik,de är många gigabyte de ska betala för annars.
Ps.. de kan övervaka dig ändå, bilen är ju uppkopplad, så vill de så kan de..
Ursäkta ot men övervakning, snacka om övervakning - slitagesensorn på frugans i3s bromsbelägg larmade för att det snart var dags att byta. Dagen efter får jag mail från Hedin bil i Akalla att jag ska boka in hos dem för att byta. Har aldrig servat där. BMW verkar helt enkelt dela mina kontaktuppgifter och bilens status med alla eller åtminstone vissa ÅF.
Ok.. intressant lösning oavsett om man tror man är övervakad eller ej.
Hur ofta brukar bmw köra uppdateringar?
Jag tror detta mest är ett sätt att spara kostanden för data trafik,de är många gigabyte de ska betala för annars.
Ps.. de kan övervaka dig ändå, bilen är ju uppkopplad, så vill de så kan de..
Ursäkta ot men övervakning, snacka om övervakning - slitagesensorn på frugans i3s bromsbelägg larmade för att det snart var dags att byta. Dagen efter får jag mail från Hedin bil i Akalla att jag ska boka in hos dem för att byta. Har aldrig servat där. BMW verkar helt enkelt dela mina kontaktuppgifter och bilens status med alla eller åtminstone vissa ÅF.
På mina i3:or har det funnits en återförsäljare inlagd i appen som ”min återförsäljare” så säkert där kopplingen mellan er och bilen finns antar jag.
//Benke
Ska finnas att välja enligt YT klippen. Där ett av klippen provar den till helt stilla stående. Däremot är genereringen inte så kraftfull. Men det kanske berodde på att den hade hög laddningsnivå.
De provade även ladda på Teslas 400 V laddare och då var inte laddkurvan så bra. Den toppade 170 kW nått men rasade snabbt ner under 100 kW.