Sida 24 av 30
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 12 apr 2025 17:04
av TeslaLeo
Arn skrev: ↑12 apr 2025 16:15
När tror ni prisnedgången kommer att upphöra? Idag kan man köpa 2023a med runt 4k mil för omkring 400k på firma, om man utgår från att 3-årskalkylen med 50% av restvärdet på 3-årsdagen håller så betyder det ju att fallhöjden måste vara begränsad. Sedan vad som avses med 50% av nypris är ju en fråga i sig, ska man räkna in färgtillval och vinterdäck i nypris eller är det hälften av en grundutrustad bil utan vinterdäck, dvs runt 320k på 3 års dagen för en LR?
Jag köpte en 2023a LR i dec på KVD med 5400 mil för 430k inkl avgifter. Idag skulle handlare erbjuda gissningsvis runt 350-360k och privat 380-400k ( har quicksilver färg med vit Interiör om det nu har någon positiv betydelse för andrahandsvärdet).
Det har varit stor värdeminskning på åtminstone 10% på bara ett kvartal och det kan ju inte fortsätta i denna takt det blir ju helt orimligt på årsbasis. Har alla elbilar fallit kraftigt sista kvartalet i värde? Har det varit någon nedgång även på fossila vilar under samma period?
Högre säljtryck på marknaden (fler som vill sälja sin Tesla) spelar såklart in tänker jag. Tillgång och efterfrågan.
Personligen köpte jag i somras och tänker behålla så länge det går och känns rimligt. Minst 5 år tänker jag. Därför inte så orolig. Det är ju en extremt bra bil.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 12 apr 2025 17:51
av Mrtn
Arn skrev: ↑12 apr 2025 16:15
Det har varit stor värdeminskning på åtminstone 10% på bara ett kvartal och det kan ju inte fortsätta i denna takt det blir ju helt orimligt på årsbasis. Har alla elbilar fallit kraftigt sista kvartalet i värde? Har det varit någon nedgång även på fossila vilar under samma period?
På Blocket söker folk tydligen i ordningen: Diesel, Bensin och sist elbil.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 12 apr 2025 18:03
av manneson
Arn skrev: ↑12 apr 2025 16:15
När tror ni prisnedgången kommer att upphöra? Idag kan man köpa 2023a med runt 4k mil för omkring 400k på firma, om man utgår från att 3-årskalkylen med 50% av restvärdet på 3-årsdagen håller så betyder det ju att fallhöjden måste vara begränsad. Sedan vad som avses med 50% av nypris är ju en fråga i sig, ska man räkna in färgtillval och vinterdäck i nypris eller är det hälften av en grundutrustad bil utan vinterdäck, dvs runt 320k på 3 års dagen för en LR?
Jag köpte en 2023a LR i dec på KVD med 5400 mil för 430k inkl avgifter. Idag skulle handlare erbjuda gissningsvis runt 350-360k och privat 380-400k ( har quicksilver färg med vit Interiör om det nu har någon positiv betydelse för andrahandsvärdet).
Det har varit stor värdeminskning på åtminstone 10% på bara ett kvartal och det kan ju inte fortsätta i denna takt det blir ju helt orimligt på årsbasis. Har alla elbilar fallit kraftigt sista kvartalet i värde? Har det varit någon nedgång även på fossila vilar under samma period?
Det finns inga ”måsten”. Marknaden är rörlig och priser går upp respektive ner baserat på en massa variabler. Det kokar ner till efterfrågan. Just nu är den låg.
2022 var det rejäl press uppåt på priserna då efterfrågan var hög, nu är det rejäl press nedåt istället.
Det kan bli atomkrig imorgon och bilarna blir värdelösa. Ingen vet.


Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 13 apr 2025 15:28
av pejvic
Arn skrev: ↑12 apr 2025 16:15
När tror ni prisnedgången kommer att upphöra? Idag kan man köpa 2023a med runt 4k mil för omkring 400k på firma, om man utgår från att 3-årskalkylen med 50% av restvärdet på 3-årsdagen håller så betyder det ju att fallhöjden måste vara begränsad. Sedan vad som avses med 50% av nypris är ju en fråga i sig, ska man räkna in färgtillval och vinterdäck i nypris eller är det hälften av en grundutrustad bil utan vinterdäck, dvs runt 320k på 3 års dagen för en LR?
Jag köpte en 2023a LR i dec på KVD med 5400 mil för 430k inkl avgifter. Idag skulle handlare erbjuda gissningsvis runt 350-360k och privat 380-400k ( har quicksilver färg med vit Interiör om det nu har någon positiv betydelse för andrahandsvärdet).
Det har varit stor värdeminskning på åtminstone 10% på bara ett kvartal och det kan ju inte fortsätta i denna takt det blir ju helt orimligt på årsbasis. Har alla elbilar fallit kraftigt sista kvartalet i värde? Har det varit någon nedgång även på fossila vilar under samma period?
Inte direkt någon prisnedgång på fossiler……
- Min Xc60 2016 tex.
Jag sålde precis innan jag köpte den första Teslan i mars -19 har tappat exakt 0kr på 6.5 år i värde. Och då sålde jag den till en firma till och med.
Jag minns din som du köpte Arn. Jag bjöd ju på samma. Den var den absolut bästa som såldes 2024 på KVD tycker jag. Quick gör 15.000 på
priset. Tur du köpte billigt, annars hade du förlorat ännu mer än 15 i månaden.
Som sagt är det ju svårt att sia om framtid. Men man får nog kalkylera med tio i snitt per månad i värdeminskning från nu från dessa nivåer.
De BÖR ej tappa 15-20 som de gjort hittills.
Men 10 är ändå mkt pengar.
Överproduktion hos Tesla samt allmänt ”vill-ej-stödja-Elon” mentalitet pressar.
Staten måste in och ge subventioner som
Tex i Norge för att prisfallet skall
avstanna. Tex lägre biltullar, köra bussfiler. Lägre P-avgifter osv. Kör man ej jättemkt mil så är det avsevärt mkt billigare att köra fossilt just nu tyvärr.
Oavsett vad man kör. Sportbilar och V8 inkluderat.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 13 apr 2025 15:46
av Fredrik j
Mrtn skrev: ↑12 apr 2025 17:51
Arn skrev: ↑12 apr 2025 16:15
Det har varit stor värdeminskning på åtminstone 10% på bara ett kvartal och det kan ju inte fortsätta i denna takt det blir ju helt orimligt på årsbasis. Har alla elbilar fallit kraftigt sista kvartalet i värde? Har det varit någon nedgång även på fossila vilar under samma period?
På Blocket söker folk tydligen i ordningen: Diesel, Bensin och sist elbil.
Trubbig statistik. Innan jag sålde min dieselbil sökte jag mycket på blocket för att få kläm på prisbilden.
Sen köpte jag begagnad elbil utan att söka på blocket alls.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 13 apr 2025 19:16
av krabbanidag
En ganska precis 3 år gammal Y Long Range gick på 294 500 idag. Vinterhjul inga sommar dock.
Hyfsat normala 6 796 mil.
Enligt tabellen nedanför kostade bilen ca 670 000 ny efter miljöbonus, helt utan utrustning.
Får värdetappet till 56% på 3 år eller ca 55kr per körd mil i enbart värdeminskning.
Man undrar lite vad de första 2021orna med 5-10k mil är värda då.
Nån nämnde att skilja ca 50k per årsmodell. Så 250k för en 2021a?
Då undrar jag lite hur Model 3 säljare ställer sig till det när de flesta säljare på Blocket, i medel, begär ca 300k för en 2021 3 Long Range.
Prissättningen är helt ologisk.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 13 apr 2025 21:07
av Legato
krabbanidag skrev: ↑13 apr 2025 19:16
En ganska precis 3 år gammal Y Long Range gick på 294 500 idag. Vinterhjul inga sommar dock.
Hyfsat normala 6 796 mil.
Enligt tabellen nedanför kostade bilen ca 670 000 ny efter miljöbonus, helt utan utrustning.
Får värdetappet till 56% på 3 år eller ca 55kr per körd mil i enbart värdeminskning.
Man undrar lite vad de första 2021orna med 5-10k mil är värda då.
Nån nämnde att skilja ca 50k per årsmodell. Så 250k för en 2021a?
Då undrar jag lite hur Model 3 säljare ställer sig till det när de flesta säljare på Blocket, i medel, begär ca 300k för en 2021 3 Long Range.
Prissättningen är helt ologisk.
Väldigt dåligt skick på den bilen med bucklor, lackskador, dålig omlackering, skrapade fälgar, fläckar invändigt samt spår av pälsdjur.
Runt 320 kkr går de för idag med normalt skick och det miltalet.
50 kkr är alldeles för mycket per år, om vi tittar på samma miltal. När jag förde statistik för Model 3 så var det ca 20k per år, respektive 30k för 2020->2021 pga faceliften. Skulle säga att det är ca 30k skillnad mellan Y 2021/2022/2023 givet samma miltal.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 14 apr 2025 16:03
av MY_piraya
drog en förfrågan till Carla på min idag, 2023, LFP , strax under 3000mil. 315.000:- (får det till 56% restvärde efter 24 månader)
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 14 apr 2025 18:26
av Tomsgbg
MY_piraya skrev: ↑14 apr 2025 16:03
drog en förfrågan till Carla på min idag, 2023, LFP , strax under 3000mil. 315.000:- (får det till 56% restvärde efter 24 månader)
De har gått ner fort.
Fick offert på min i somras ,450 000:-.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 15 apr 2025 04:37
av lem
Hur går det för leasingbolagen som har fast restvärde i sina kalkyler?
Blir det en jättesmäll?? Eller exporterar man?
Vad pekar prognoserna att en 2023 Y LR 4000 mil metallic kommer hamna på i dec2026? 350’??
Ur Arvals kontrakt:
Vehicle price 659.990 SEK
Option 28.000 SEK metallic
Leasing avgift 7570*36=272 520SEK
Detta skulle indikera att de går nästan 100kkr back per bil!I ren värdeminskning. Räntor tillkommer!
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 15 apr 2025 12:47
av jonasl
Inte omöjligt alls att Tesla garanterar restvärdet i bakgrunden. Det är ju ett sätt att ge rabatter som inte riktigt syns i bakgrunden och det är ofta en av komponenterna som gör att privatleasing kan vara så billigt.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 15 apr 2025 19:05
av pejvic
lem skrev: ↑15 apr 2025 04:37
Hur går det för leasingbolagen som har fast restvärde i sina kalkyler?
Blir det en jättesmäll?? Eller exporterar man?
Vad pekar prognoserna att en 2023 Y LR 4000 mil metallic kommer hamna på i dec2026? 350’??
Ur Arvals kontrakt:
Vehicle price 659.990 SEK
Option 28.000 SEK metallic
Leasing avgift 7570*36=272 520SEK
Detta skulle indikera att de går nästan 100kkr back per bil!I ren värdeminskning. Räntor tillkommer!
Nej - långt under 350…. Man får ju en 23:a redan nu under 400. Skulle tänka mig runt 280 Max i dec -26
Spännande förresten. Reserve på denna gick på 236.000
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-250915
Första på länge som budas över reserve.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 15 apr 2025 19:53
av mussla
pejvic skrev: ↑15 apr 2025 19:05
lem skrev: ↑15 apr 2025 04:37
Hur går det för leasingbolagen som har fast restvärde i sina kalkyler?
Blir det en jättesmäll?? Eller exporterar man?
Vad pekar prognoserna att en 2023 Y LR 4000 mil metallic kommer hamna på i dec2026? 350’??
Ur Arvals kontrakt:
Vehicle price 659.990 SEK
Option 28.000 SEK metallic
Leasing avgift 7570*36=272 520SEK
Detta skulle indikera att de går nästan 100kkr back per bil!I ren värdeminskning. Räntor tillkommer!
Nej - långt under 350…. Man får ju en 23:a redan nu under 400. Skulle tänka mig runt 280 Max i dec -26
Spännande förresten. Reserve på denna gick på 236.000
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-250915
Första på länge som budas över reserve.
Gått 16 000 mil. ”Bara” 3000 mil kvar på batterigarantin. Kanske är det som gjorde priset lågt. Höga miltalen brukar inte avskräcka så mycket på fossilbilar men på elbilar gör de kanske det.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 15 apr 2025 20:53
av manneson
mussla skrev: ↑15 apr 2025 19:53
pejvic skrev: ↑15 apr 2025 19:05
lem skrev: ↑15 apr 2025 04:37
Hur går det för leasingbolagen som har fast restvärde i sina kalkyler?
Blir det en jättesmäll?? Eller exporterar man?
Vad pekar prognoserna att en 2023 Y LR 4000 mil metallic kommer hamna på i dec2026? 350’??
Ur Arvals kontrakt:
Vehicle price 659.990 SEK
Option 28.000 SEK metallic
Leasing avgift 7570*36=272 520SEK
Detta skulle indikera att de går nästan 100kkr back per bil!I ren värdeminskning. Räntor tillkommer!
Nej - långt under 350…. Man får ju en 23:a redan nu under 400. Skulle tänka mig runt 280 Max i dec -26
Spännande förresten. Reserve på denna gick på 236.000
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-250915
Första på länge som budas över reserve.
Gått 16 000 mil. ”Bara” 3000 mil kvar på batterigarantin. Kanske är det som gjorde priset lågt. Höga miltalen brukar inte avskräcka så mycket på fossilbilar men på elbilar gör de kanske det.
En kvarts mille för den där är inte lågt IMO. Men får en med halva milen och nyare årsm med massa förbättringar för en spottstyver mer.
Tycker många budar alldeles för mkt för bilar med många mil.
Det blir snabbt väldigt dyrt när garantin slutar gälla, och dessutom har maskinskadeförsäkringar milbegränsningar också så man är då helt utan livrem.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 15 apr 2025 22:39
av mussla
manneson skrev: ↑15 apr 2025 20:53
mussla skrev: ↑15 apr 2025 19:53
pejvic skrev: ↑15 apr 2025 19:05
lem skrev: ↑15 apr 2025 04:37
Hur går det för leasingbolagen som har fast restvärde i sina kalkyler?
Blir det en jättesmäll?? Eller exporterar man?
Vad pekar prognoserna att en 2023 Y LR 4000 mil metallic kommer hamna på i dec2026? 350’??
Ur Arvals kontrakt:
Vehicle price 659.990 SEK
Option 28.000 SEK metallic
Leasing avgift 7570*36=272 520SEK
Detta skulle indikera att de går nästan 100kkr back per bil!I ren värdeminskning. Räntor tillkommer!
Nej - långt under 350…. Man får ju en 23:a redan nu under 400. Skulle tänka mig runt 280 Max i dec -26
Spännande förresten. Reserve på denna gick på 236.000
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-250915
Första på länge som budas över reserve.
Gått 16 000 mil. ”Bara” 3000 mil kvar på batterigarantin. Kanske är det som gjorde priset lågt. Höga miltalen brukar inte avskräcka så mycket på fossilbilar men på elbilar gör de kanske det.
En kvarts mille för den där är inte lågt IMO. Men får en med halva milen och nyare årsm med massa förbättringar för en spottstyver mer.
Tycker många budar alldeles för mkt för bilar med många mil.
Det blir snabbt väldigt dyrt när garantin slutar gälla, och dessutom har maskinskadeförsäkringar milbegränsningar också så man är då helt utan livrem.
Jag menade "lågt" som i att jag inte har sett någon MY för så "lite" pengar tidigare. Jag håller med om att det inte är så billigt med tanke på att batterigarantin nästan är förbrukad. Jag vet ärligt talat inte hur man skall se på elbilar med utgången eller nästan utgången batterigaranti. Är de nästan värdelösa? Det blir i så fall ett väldigt brant värdefall när den gränsen närmar sig.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 15 apr 2025 23:19
av Maetlarv
mussla skrev: ↑15 apr 2025 22:39
manneson skrev: ↑15 apr 2025 20:53
mussla skrev: ↑15 apr 2025 19:53
pejvic skrev: ↑15 apr 2025 19:05
lem skrev: ↑15 apr 2025 04:37
Hur går det för leasingbolagen som har fast restvärde i sina kalkyler?
Blir det en jättesmäll?? Eller exporterar man?
Vad pekar prognoserna att en 2023 Y LR 4000 mil metallic kommer hamna på i dec2026? 350’??
Ur Arvals kontrakt:
Vehicle price 659.990 SEK
Option 28.000 SEK metallic
Leasing avgift 7570*36=272 520SEK
Detta skulle indikera att de går nästan 100kkr back per bil!I ren värdeminskning. Räntor tillkommer!
Nej - långt under 350…. Man får ju en 23:a redan nu under 400. Skulle tänka mig runt 280 Max i dec -26
Spännande förresten. Reserve på denna gick på 236.000
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-250915
Första på länge som budas över reserve.
Gått 16 000 mil. ”Bara” 3000 mil kvar på batterigarantin. Kanske är det som gjorde priset lågt. Höga miltalen brukar inte avskräcka så mycket på fossilbilar men på elbilar gör de kanske det.
En kvarts mille för den där är inte lågt IMO. Men får en med halva milen och nyare årsm med massa förbättringar för en spottstyver mer.
Tycker många budar alldeles för mkt för bilar med många mil.
Det blir snabbt väldigt dyrt när garantin slutar gälla, och dessutom har maskinskadeförsäkringar milbegränsningar också så man är då helt utan livrem.
Jag menade "lågt" som i att jag inte har sett någon MY för så "lite" pengar tidigare. Jag håller med om att det inte är så billigt med tanke på att batterigarantin nästan är förbrukad. Jag vet ärligt talat inte hur man skall se på elbilar med utgången eller nästan utgången batterigaranti. Är de nästan värdelösa? Det blir i så fall ett väldigt brant värdefall när den gränsen närmar sig.
Värdelösa är väl att ta i. Även en äldre ICE-bil utan kvarvarande maskinskadegarantier / maskinskadeförsäkring kan ju råka ut för motorras som sänker dess värde till nära noll.
Avgörande är väl hur stort utfallet blir på ”batteriras” jämfört tex med ”motorras” i ICE-bilar.
Det kan ju vara så att vissa elbilsmodeller har väldigt få batteriproblem och då kommer väl deras värde vara betydligt bättre.
Är ju oavsett alltid en chansning när man köper äldre begagnad bil.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 16 apr 2025 07:46
av mussla
Maetlarv skrev: ↑15 apr 2025 23:19
mussla skrev: ↑15 apr 2025 22:39
manneson skrev: ↑15 apr 2025 20:53
mussla skrev: ↑15 apr 2025 19:53
Gått 16 000 mil. ”Bara” 3000 mil kvar på batterigarantin. Kanske är det som gjorde priset lågt. Höga miltalen brukar inte avskräcka så mycket på fossilbilar men på elbilar gör de kanske det.
En kvarts mille för den där är inte lågt IMO. Men får en med halva milen och nyare årsm med massa förbättringar för en spottstyver mer.
Tycker många budar alldeles för mkt för bilar med många mil.
Det blir snabbt väldigt dyrt när garantin slutar gälla, och dessutom har maskinskadeförsäkringar milbegränsningar också så man är då helt utan livrem.
Jag menade "lågt" som i att jag inte har sett någon MY för så "lite" pengar tidigare. Jag håller med om att det inte är så billigt med tanke på att batterigarantin nästan är förbrukad. Jag vet ärligt talat inte hur man skall se på elbilar med utgången eller nästan utgången batterigaranti. Är de nästan värdelösa? Det blir i så fall ett väldigt brant värdefall när den gränsen närmar sig.
Värdelösa är väl att ta i. Även en äldre ICE-bil utan kvarvarande maskinskadegarantier / maskinskadeförsäkring kan ju råka ut för motorras som sänker dess värde till nära noll.
Avgörande är väl hur stort utfallet blir på ”batteriras” jämfört tex med ”motorras” i ICE-bilar.
Det kan ju vara så att vissa elbilsmodeller har väldigt få batteriproblem och då kommer väl deras värde vara betydligt bättre.
Är ju oavsett alltid en chansning när man köper äldre begagnad bil.
Jag är förvånad över att många verkar villiga att köpa ICE för kring 300 000 utan kvarvarande maskinskadegarantier / maskinskadeförsäkring. Det finns många XC60 som faller inom ramarna för det på blocket t.ex.
Någon som sitter på data för hur batterierna i MY klarar sig över tid/mil? Ger Teslas garantigränser för batteriet en fingervisning om förväntad livslängd?
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 16 apr 2025 07:55
av Liqwid78
mussla skrev: ↑15 apr 2025 22:39
manneson skrev: ↑15 apr 2025 20:53
mussla skrev: ↑15 apr 2025 19:53
pejvic skrev: ↑15 apr 2025 19:05
lem skrev: ↑15 apr 2025 04:37
Hur går det för leasingbolagen som har fast restvärde i sina kalkyler?
Blir det en jättesmäll?? Eller exporterar man?
Vad pekar prognoserna att en 2023 Y LR 4000 mil metallic kommer hamna på i dec2026? 350’??
Ur Arvals kontrakt:
Vehicle price 659.990 SEK
Option 28.000 SEK metallic
Leasing avgift 7570*36=272 520SEK
Detta skulle indikera att de går nästan 100kkr back per bil!I ren värdeminskning. Räntor tillkommer!
Nej - långt under 350…. Man får ju en 23:a redan nu under 400. Skulle tänka mig runt 280 Max i dec -26
Spännande förresten. Reserve på denna gick på 236.000
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-250915
Första på länge som budas över reserve.
Gått 16 000 mil. ”Bara” 3000 mil kvar på batterigarantin. Kanske är det som gjorde priset lågt. Höga miltalen brukar inte avskräcka så mycket på fossilbilar men på elbilar gör de kanske det.
En kvarts mille för den där är inte lågt IMO. Men får en med halva milen och nyare årsm med massa förbättringar för en spottstyver mer.
Tycker många budar alldeles för mkt för bilar med många mil.
Det blir snabbt väldigt dyrt när garantin slutar gälla, och dessutom har maskinskadeförsäkringar milbegränsningar också så man är då helt utan livrem.
Jag menade "lågt" som i att jag inte har sett någon MY för så "lite" pengar tidigare. Jag håller med om att det inte är så billigt med tanke på att batterigarantin nästan är förbrukad. Jag vet ärligt talat inte hur man skall se på elbilar med utgången eller nästan utgången batterigaranti. Är de nästan värdelösa? Det blir i så fall ett väldigt brant värdefall när den gränsen närmar sig.
Nybilsgaranti, lackgaranti, batterigarant, etc är ett sätt för företaget att förmedla trygghet/kvalitet från sina produkter och komponenter. Företag lägger mer resurserna att åtgärda problem som kan uppstå inom garantitiden (det kostar de pengar att åtgärda) samt prioriterar funktioner och säkerhet som står nära deras varumärke (det kan skada deras varumärke). Resten av problemen får längre prioritet om de uppstår utanför garantitiden.
Så var det ifall när jag jobbade i bilindustrin för 20 år sedan.
Men vad betyder det för konsumenten? Det handlar om sannolikhet. Generellt en bill har kört 8000mil utan några som helst problem är en mer robust bil än en bil som har kört 4000 mil och har redan haft några garantiproblem. Googla how to measure reliability on car industry.
Gällande batteriet så är de mycket tillförlitliga och nästan alla kommer att håla när du väl skrotar bilen.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 16 apr 2025 08:49
av MY_piraya
Liqwid78 skrev: ↑16 apr 2025 07:55
Gällande batteriet så är de mycket tillförlitliga och nästan alla kommer att håla när du väl skrotar bilen.
Säkert, men utan garanti/försäkring är de en väldigt stor osäkerhet/kostnad.
ett nytt batteripack är betydligt dyrare än en ICE-motor, vilket det även finns begagnade att använda. På en Tesla får man med nuvarande regler bara använda nya originaldelar vilket driver upp kostnaderna.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 16 apr 2025 08:52
av mussla
Liqwid78 skrev: ↑16 apr 2025 07:55
mussla skrev: ↑15 apr 2025 22:39
manneson skrev: ↑15 apr 2025 20:53
mussla skrev: ↑15 apr 2025 19:53
Gått 16 000 mil. ”Bara” 3000 mil kvar på batterigarantin. Kanske är det som gjorde priset lågt. Höga miltalen brukar inte avskräcka så mycket på fossilbilar men på elbilar gör de kanske det.
En kvarts mille för den där är inte lågt IMO. Men får en med halva milen och nyare årsm med massa förbättringar för en spottstyver mer.
Tycker många budar alldeles för mkt för bilar med många mil.
Det blir snabbt väldigt dyrt när garantin slutar gälla, och dessutom har maskinskadeförsäkringar milbegränsningar också så man är då helt utan livrem.
Jag menade "lågt" som i att jag inte har sett någon MY för så "lite" pengar tidigare. Jag håller med om att det inte är så billigt med tanke på att batterigarantin nästan är förbrukad. Jag vet ärligt talat inte hur man skall se på elbilar med utgången eller nästan utgången batterigaranti. Är de nästan värdelösa? Det blir i så fall ett väldigt brant värdefall när den gränsen närmar sig.
Nybilsgaranti, lackgaranti, batterigarant, etc är ett sätt för företaget att förmedla trygghet/kvalitet från sina produkter och komponenter. Företag lägger mer resurserna att åtgärda problem som kan uppstå inom garantitiden (det kostar de pengar att åtgärda) samt prioriterar funktioner och säkerhet som står nära deras varumärke (det kan skada deras varumärke). Resten av problemen får längre prioritet om de uppstår utanför garantitiden.
Så var det ifall när jag jobbade i bilindustrin för 20 år sedan.
Men vad betyder det för konsumenten? Det handlar om sannolikhet. Generellt en bill har kört 8000mil utan några som helst problem är en mer robust bil än en bil som har kört 4000 mil och har redan haft några garantiproblem. Googla how to measure reliability on car industry.
Gällande batteriet så är de mycket tillförlitliga och nästan alla kommer att håla när du väl skrotar bilen.
Tibor postade precis (vilken timing) en intressant artikel i ämnet där det bl.a. står:
"Körsträckan har dock liten påverkan. Elbilar som kördes mer än 2 000 mil per år upplevde 10% batteridegradering efter fyra år – mot 8% om de kördes 800 mil eller mindre."
Det låter tryggt för batterihälsan vad det gäller körsträcka. Vad det gäller värdeminskningen så är dock frågan hur andrahandsmarknaden värderar höga mil. På en del ICE-bilar verkar det inte spela någon roll. På äldre S/X så borde det spela roll för den insatte, även om ålder verkar vara viktigare. För MY vet jag inte hur höga mil påverkar andrahandsvärdet. Dessutom finns det andra saker som också är dyra att reparera om maskinskadeförsäkringar löpt ut. Värmepump t.ex.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 16 apr 2025 09:08
av Thed75
Angående batterier så har jag roat mig med att undersöka en blå boschdragare från 2010 och en shimano steps elcykel från 2014. 2st batterier som förvarats i kylskåp och använts i snitt en vecka per år har i princip samma kapacitet.
Elcykel 2150mil visar i displayen samma räckvidd men tar sig drygt 1mil kortare i high än ny på samma sträcka och temp. 5mil istället för 6 ny
Elcykel förvaras i förråd som håller 10grader vinterhalvåret. Något varmare sommarhalvåret
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 16 apr 2025 10:58
av Liqwid78
Thed75 skrev: ↑16 apr 2025 09:08
Angående batterier så har jag roat mig med att undersöka en blå boschdragare från 2010 och en shimano steps elcykel från 2014. 2st batterier som förvarats i kylskåp och använts i snitt en vecka per år har i princip samma kapacitet.
Elcykel 2150mil visar i displayen samma räckvidd men tar sig drygt 1mil kortare i high än ny på samma sträcka och temp. 5mil istället för 6 ny
Elcykel förvaras i förråd som håller 10grader vinterhalvåret. Något varmare sommarhalvåret
Min eltandborste som är 5 år gammal från Braun rullar på som bara det


Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 16 apr 2025 11:21
av jonasl
Har vi ens sett eller läst om enstaka batterihaverier på Model Y (ännu)? Något på Model 3 har jag läst om men det finns ju mängder av bilar som rullat 20 000 mil och mer.
Model S/X verkar drabbas dramatiskt mycket oftare. Det var också första massproducerade bilarna de gjorde.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 16 apr 2025 20:00
av MY_piraya
Fick nytt bud ikväll 331000 ... Märkligt
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 16 apr 2025 20:35
av TeslaLeo
Om vägmätaren står 117% högre än faktiskt körd sträcka lär värdet bli rätt mycket sämre också. Rejäl värdeminskning.
Förutom de problem det ger med garanti, dyrare försäkring osv.
https://www.nyteknik.se/elbilar/bilagar ... il/4352706