Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Postat: 11 apr 2025 21:22
Uhh va? Bilen blir ju såld. Spelar ingen roll var priset landar om säljaren accepterar budet, avgifterna hämtar kvd in oavsett.
https://teslaclubsweden.se/forum/
Uhh va? Bilen blir ju såld. Spelar ingen roll var priset landar om säljaren accepterar budet, avgifterna hämtar kvd in oavsett.
Förstår vad du menar. En riktig auktion, där det är öppet vad försäljningspriset landar på, fungerar ju också som en mätare för hela marknaden vad marknadsvärdet är. Om slutpriset förhandlas efter auktionen blir det ju mer som att gå och kolla på lapparna i rutan hos en vanlig bilhandlare.
Det sista publika budet är det som visar marknadsvärdet IMO.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 11:47Förstår vad du menar. En riktig auktion, där det är öppet vad försäljningspriset landar på, fungerar ju också som en mätare för hela marknaden vad marknadsvärdet är. Om slutpriset förhandlas efter auktionen blir det ju mer som att gå och kolla på lapparna i rutan hos en vanlig bilhandlare.
Kanske inte riktigt om man som budgivare kan se det riktiga slutpriset.
Jag tycker det är det faktiska försäljningspriset som visar marknadsvärdet. Skyltarna i rutan hos en bilhandlare är ju också det sista publika budet.manneson skrev: ↑12 apr 2025 12:00Det sista publika budet är det som visar marknadsvärdet IMO.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 11:47Förstår vad du menar. En riktig auktion, där det är öppet vad försäljningspriset landar på, fungerar ju också som en mätare för hela marknaden vad marknadsvärdet är. Om slutpriset förhandlas efter auktionen blir det ju mer som att gå och kolla på lapparna i rutan hos en vanlig bilhandlare.
Kanske inte riktigt om man som budgivare kan se det riktiga slutpriset.
Då har ju alla givits möjlighet att buda.
Vad som sen sker bakom kulisserna är egentligen irrelevant.
Budet är vad köparna vill ge, inte vad säljaren vill ha.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 12:18Jag tycker det är det faktiska försäljningspriset som visar marknadsvärdet. Skyltarna i rutan hos en bilhandlare är ju också det sista publika budet.manneson skrev: ↑12 apr 2025 12:00Det sista publika budet är det som visar marknadsvärdet IMO.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 11:47Förstår vad du menar. En riktig auktion, där det är öppet vad försäljningspriset landar på, fungerar ju också som en mätare för hela marknaden vad marknadsvärdet är. Om slutpriset förhandlas efter auktionen blir det ju mer som att gå och kolla på lapparna i rutan hos en vanlig bilhandlare.
Kanske inte riktigt om man som budgivare kan se det riktiga slutpriset.
Då har ju alla givits möjlighet att buda.
Vad som sen sker bakom kulisserna är egentligen irrelevant.
Precis. Lika mycket en indikation som vad säljaren vill ha.manneson skrev: ↑12 apr 2025 12:30Budet är vad köparna vill ge, inte vad säljaren vill ha.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 12:18Jag tycker det är det faktiska försäljningspriset som visar marknadsvärdet. Skyltarna i rutan hos en bilhandlare är ju också det sista publika budet.manneson skrev: ↑12 apr 2025 12:00Det sista publika budet är det som visar marknadsvärdet IMO.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 11:47Förstår vad du menar. En riktig auktion, där det är öppet vad försäljningspriset landar på, fungerar ju också som en mätare för hela marknaden vad marknadsvärdet är. Om slutpriset förhandlas efter auktionen blir det ju mer som att gå och kolla på lapparna i rutan hos en vanlig bilhandlare.
Kanske inte riktigt om man som budgivare kan se det riktiga slutpriset.
Då har ju alla givits möjlighet att buda.
Vad som sen sker bakom kulisserna är egentligen irrelevant.
Nej, det finns nämligen bara en säljare vid varje auktion. Dvs hens förväntningar kan vara helt uppe i det blå.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 12:46Precis. Lika mycket en indikation som vad säljaren vill ha.manneson skrev: ↑12 apr 2025 12:30Budet är vad köparna vill ge, inte vad säljaren vill ha.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 12:18Jag tycker det är det faktiska försäljningspriset som visar marknadsvärdet. Skyltarna i rutan hos en bilhandlare är ju också det sista publika budet.manneson skrev: ↑12 apr 2025 12:00Det sista publika budet är det som visar marknadsvärdet IMO.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 11:47
Förstår vad du menar. En riktig auktion, där det är öppet vad försäljningspriset landar på, fungerar ju också som en mätare för hela marknaden vad marknadsvärdet är. Om slutpriset förhandlas efter auktionen blir det ju mer som att gå och kolla på lapparna i rutan hos en vanlig bilhandlare.
Kanske inte riktigt om man som budgivare kan se det riktiga slutpriset.
Då har ju alla givits möjlighet att buda.
Vad som sen sker bakom kulisserna är egentligen irrelevant.
När säljare och köpare kommit överens har vi det riktiga marknadsvärdet. Särskilt om det sker helt öppet som vid en auktion eller på en aktiemarknad. Förutsatt att köpare och säljare inte är i maskopi
Det är ju bara det vinnande budet som betyder något.manneson skrev: ↑12 apr 2025 13:19Nej, det finns nämligen bara en säljare vid varje auktion. Dvs hens förväntningar kan vara helt uppe i det blå.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 12:46Precis. Lika mycket en indikation som vad säljaren vill ha.
När säljare och köpare kommit överens har vi det riktiga marknadsvärdet. Särskilt om det sker helt öppet som vid en auktion eller på en aktiemarknad. Förutsatt att köpare och säljare inte är i maskopi
Det finns däremot obegränsad mängd potentiella köpare, dvs konkurrensen är enorm.
Vad alla dessa potentiella köpare budar är alltså magnituder mer talande än en ensam säljares förväntan.
Det sista budet är det som betyder något. Det är vad alla, potentiellt tusentals, köpare, dvs marknaden, är villiga att ge.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 13:27Det är ju bara det vinnande budet som betyder något.manneson skrev: ↑12 apr 2025 13:19Nej, det finns nämligen bara en säljare vid varje auktion. Dvs hens förväntningar kan vara helt uppe i det blå.
Det finns däremot obegränsad mängd potentiella köpare, dvs konkurrensen är enorm.
Vad alla dessa potentiella köpare budar är alltså magnituder mer talande än en ensam säljares förväntan.
Ja, det är ju det jag säger. Om sista budet inte blir köpesumman vet man ju inte vad marknaden vill ge. Alla dom som förlorade auktionen kanske också skulle ha gått upp lite om säljaren inte vill släppa. Vinnande budet är ju det säljaren accepterar.manneson skrev: ↑12 apr 2025 14:31Det sista budet är det som betyder något. Det är vad alla, potentiellt tusentals, köpare, dvs marknaden, är villiga att ge.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 13:27Det är ju bara det vinnande budet som betyder något.manneson skrev: ↑12 apr 2025 13:19Nej, det finns nämligen bara en säljare vid varje auktion. Dvs hens förväntningar kan vara helt uppe i det blå.
Det finns däremot obegränsad mängd potentiella köpare, dvs konkurrensen är enorm.
Vad alla dessa potentiella köpare budar är alltså magnituder mer talande än en ensam säljares förväntan.
Hur menar du när det gäller att de som förlorar auktionen hade kunnat gett mer? Den förstod jag inte. Hade de velat ge mer så hade de budat mer?Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 15:36Ja, det är ju det jag säger. Om sista budet inte blir köpesumman vet man ju inte vad marknaden vill ge. Alla dom som förlorade auktionen kanske också skulle ha gått upp lite om säljaren inte vill släppa. Vinnande budet är ju det säljaren accepterar.manneson skrev: ↑12 apr 2025 14:31Det sista budet är det som betyder något. Det är vad alla, potentiellt tusentals, köpare, dvs marknaden, är villiga att ge.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 13:27Det är ju bara det vinnande budet som betyder något.manneson skrev: ↑12 apr 2025 13:19Nej, det finns nämligen bara en säljare vid varje auktion. Dvs hens förväntningar kan vara helt uppe i det blå.
Det finns däremot obegränsad mängd potentiella köpare, dvs konkurrensen är enorm.
Vad alla dessa potentiella köpare budar är alltså magnituder mer talande än en ensam säljares förväntan.
Finns ingen logik i det du skriver.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 15:36Ja, det är ju det jag säger. Om sista budet inte blir köpesumman vet man ju inte vad marknaden vill ge. Alla dom som förlorade auktionen kanske också skulle ha gått upp lite om säljaren inte vill släppa. Vinnande budet är ju det säljaren accepterar.manneson skrev: ↑12 apr 2025 14:31Det sista budet är det som betyder något. Det är vad alla, potentiellt tusentals, köpare, dvs marknaden, är villiga att ge.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 13:27Det är ju bara det vinnande budet som betyder något.manneson skrev: ↑12 apr 2025 13:19Nej, det finns nämligen bara en säljare vid varje auktion. Dvs hens förväntningar kan vara helt uppe i det blå.
Det finns däremot obegränsad mängd potentiella köpare, dvs konkurrensen är enorm.
Vad alla dessa potentiella köpare budar är alltså magnituder mer talande än en ensam säljares förväntan.
Vad jag menar är att om det blir vanligt att säljaren inte släpper bilen till det vinnande budet om det hamnar under reservationspriset och att det blir mycket vanligt att det sker ytterligare en förhandling mellan köpare och säljare där priset ofta går upp något innan säljaren släpper bilen istället för att skicka ut den på en ny runda kommer ju köparna ta höjd för det och inte lägga sitt högsta bud redan under auktionen utan spara lite till den efterföljande förhandlingen.pejvic skrev: ↑12 apr 2025 17:22Hur menar du när det gäller att de som förlorar auktionen hade kunnat gett mer? Den förstod jag inte. Hade de velat ge mer så hade de budat mer?Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 15:36Ja, det är ju det jag säger. Om sista budet inte blir köpesumman vet man ju inte vad marknaden vill ge. Alla dom som förlorade auktionen kanske också skulle ha gått upp lite om säljaren inte vill släppa. Vinnande budet är ju det säljaren accepterar.manneson skrev: ↑12 apr 2025 14:31Det sista budet är det som betyder något. Det är vad alla, potentiellt tusentals, köpare, dvs marknaden, är villiga att ge.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 13:27Det är ju bara det vinnande budet som betyder något.manneson skrev: ↑12 apr 2025 13:19
Nej, det finns nämligen bara en säljare vid varje auktion. Dvs hens förväntningar kan vara helt uppe i det blå.
Det finns däremot obegränsad mängd potentiella köpare, dvs konkurrensen är enorm.
Vad alla dessa potentiella köpare budar är alltså magnituder mer talande än en ensam säljares förväntan.
Jag tror det är väldigt sällan att vinnande budgivare är beredd att gå upp.
Det var ca 6-7 år sedan sist jag köpte på KVD. Men då köpte jag två Volvo där under reservationspris och när de har ringt dagen efter så har jag inte velat gå upp en krona - och då har jag fått köpa ändå.
Värdet är aldrig mer än det vinnande budet.
Står man med det vinnande budet så finns det ju ingen annan som är beredd att ge mer, varken utomlands eller firmor eller privatpersoner i Sverige.
”Värdet” på objektet är snarare något under detta upptrissade pris i många fall.
Precis som vid bostadsförsäljning. Oftast är det två personer kvar som har bestämt att de ska ha objektet och budar över ett egentligt ”värde”.
Min personliga känsla är att har man vunnit och ingen annan vill ge mer så är det snarare så att man inte är beredd att lägga mer för att få bilen.
Se mitt svar ovan.manneson skrev: ↑12 apr 2025 17:52Finns ingen logik i det du skriver.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 15:36Ja, det är ju det jag säger. Om sista budet inte blir köpesumman vet man ju inte vad marknaden vill ge. Alla dom som förlorade auktionen kanske också skulle ha gått upp lite om säljaren inte vill släppa. Vinnande budet är ju det säljaren accepterar.manneson skrev: ↑12 apr 2025 14:31Det sista budet är det som betyder något. Det är vad alla, potentiellt tusentals, köpare, dvs marknaden, är villiga att ge.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 13:27Det är ju bara det vinnande budet som betyder något.manneson skrev: ↑12 apr 2025 13:19
Nej, det finns nämligen bara en säljare vid varje auktion. Dvs hens förväntningar kan vara helt uppe i det blå.
Det finns däremot obegränsad mängd potentiella köpare, dvs konkurrensen är enorm.
Vad alla dessa potentiella köpare budar är alltså magnituder mer talande än en ensam säljares förväntan.
Är man intresserad av att ge mer lägger man högre bud innan auktionen avslutats. Svårare än så är det inte.
Det är så auktioner fungerar liksom. Ingen raketkirurgi direkt.
Men för att hamna i en sån situation så måste man ju vinna budgivningen.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 18:13Vad jag menar är att om det blir vanligt att säljaren inte släpper bilen till det vinnande budet om det hamnar under reservationspriset och att det blir mycket vanligt att det sker ytterligare en förhandling mellan köpare och säljare där priset ofta går upp något innan säljaren släpper bilen istället för att skicka ut den på en ny runda kommer ju köparna ta höjd för det och inte lägga sitt högsta bud redan under auktionen utan spara lite till den efterföljande förhandlingen.pejvic skrev: ↑12 apr 2025 17:22Hur menar du när det gäller att de som förlorar auktionen hade kunnat gett mer? Den förstod jag inte. Hade de velat ge mer så hade de budat mer?
Jag tror det är väldigt sällan att vinnande budgivare är beredd att gå upp.
Det var ca 6-7 år sedan sist jag köpte på KVD. Men då köpte jag två Volvo där under reservationspris och när de har ringt dagen efter så har jag inte velat gå upp en krona - och då har jag fått köpa ändå.
Värdet är aldrig mer än det vinnande budet.
Står man med det vinnande budet så finns det ju ingen annan som är beredd att ge mer, varken utomlands eller firmor eller privatpersoner i Sverige.
”Värdet” på objektet är snarare något under detta upptrissade pris i många fall.
Precis som vid bostadsförsäljning. Oftast är det två personer kvar som har bestämt att de ska ha objektet och budar över ett egentligt ”värde”.
Min personliga känsla är att har man vunnit och ingen annan vill ge mer så är det snarare så att man inte är beredd att lägga mer för att få bilen.
Ok. Jag fattade det som det blivit vanligt med ytterligare förhandling efter auktionen var avslutad.pejvic skrev: ↑12 apr 2025 19:16Men för att hamna i en sån situation så måste man ju vinna budgivningen.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 18:13Vad jag menar är att om det blir vanligt att säljaren inte släpper bilen till det vinnande budet om det hamnar under reservationspriset och att det blir mycket vanligt att det sker ytterligare en förhandling mellan köpare och säljare där priset ofta går upp något innan säljaren släpper bilen istället för att skicka ut den på en ny runda kommer ju köparna ta höjd för det och inte lägga sitt högsta bud redan under auktionen utan spara lite till den efterföljande förhandlingen.pejvic skrev: ↑12 apr 2025 17:22Hur menar du när det gäller att de som förlorar auktionen hade kunnat gett mer? Den förstod jag inte. Hade de velat ge mer så hade de budat mer?
Jag tror det är väldigt sällan att vinnande budgivare är beredd att gå upp.
Det var ca 6-7 år sedan sist jag köpte på KVD. Men då köpte jag två Volvo där under reservationspris och när de har ringt dagen efter så har jag inte velat gå upp en krona - och då har jag fått köpa ändå.
Värdet är aldrig mer än det vinnande budet.
Står man med det vinnande budet så finns det ju ingen annan som är beredd att ge mer, varken utomlands eller firmor eller privatpersoner i Sverige.
”Värdet” på objektet är snarare något under detta upptrissade pris i många fall.
Precis som vid bostadsförsäljning. Oftast är det två personer kvar som har bestämt att de ska ha objektet och budar över ett egentligt ”värde”.
Min personliga känsla är att har man vunnit och ingen annan vill ge mer så är det snarare så att man inte är beredd att lägga mer för att få bilen.
Ingen annan vill ju lägga mer så det är svårt att förstå hur en sådan situation ska uppstå.
Jag har budat på säkert 200 bilar på KVD och man ger ju så mycket man är beredd att betala. Vill man ha bilen så lägger man ju så mycket som man tycker att bilen är värd. Och inte mindre än det..
Men självklart är man ju inne på KVD för att man vill köpa prisvärt jämfört med tex hos handlare.
Om du inte testat att buda där så tycker jag att du ska göra det. Tänk bara på att det tillkommer en avgift på slutbudet.
Det är vanligt. Men faktiskt åt båda håll. Det händer frekvent att bilar säljs högre än avslut, men det händer faktiskt också då och då att de säljs lägre än avslut (trots ej uppnått reservationspris). Grov gissning efter att ha följt uppåt 1000 auktioner och köpt 50+ bilar är att ungefär en tredjedel av avsluten sker med förhandling efter auktionsslut.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 19:31Ok. Jag fattade det som det blivit vanligt med ytterligare förhandling efter auktionen var avslutad.pejvic skrev: ↑12 apr 2025 19:16Men för att hamna i en sån situation så måste man ju vinna budgivningen.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 18:13Vad jag menar är att om det blir vanligt att säljaren inte släpper bilen till det vinnande budet om det hamnar under reservationspriset och att det blir mycket vanligt att det sker ytterligare en förhandling mellan köpare och säljare där priset ofta går upp något innan säljaren släpper bilen istället för att skicka ut den på en ny runda kommer ju köparna ta höjd för det och inte lägga sitt högsta bud redan under auktionen utan spara lite till den efterföljande förhandlingen.pejvic skrev: ↑12 apr 2025 17:22Hur menar du när det gäller att de som förlorar auktionen hade kunnat gett mer? Den förstod jag inte. Hade de velat ge mer så hade de budat mer?
Jag tror det är väldigt sällan att vinnande budgivare är beredd att gå upp.
Det var ca 6-7 år sedan sist jag köpte på KVD. Men då köpte jag två Volvo där under reservationspris och när de har ringt dagen efter så har jag inte velat gå upp en krona - och då har jag fått köpa ändå.
Värdet är aldrig mer än det vinnande budet.
Står man med det vinnande budet så finns det ju ingen annan som är beredd att ge mer, varken utomlands eller firmor eller privatpersoner i Sverige.
”Värdet” på objektet är snarare något under detta upptrissade pris i många fall.
Precis som vid bostadsförsäljning. Oftast är det två personer kvar som har bestämt att de ska ha objektet och budar över ett egentligt ”värde”.
Min personliga känsla är att har man vunnit och ingen annan vill ge mer så är det snarare så att man inte är beredd att lägga mer för att få bilen.
Ingen annan vill ju lägga mer så det är svårt att förstå hur en sådan situation ska uppstå.
Jag har budat på säkert 200 bilar på KVD och man ger ju så mycket man är beredd att betala. Vill man ha bilen så lägger man ju så mycket som man tycker att bilen är värd. Och inte mindre än det..
Men självklart är man ju inne på KVD för att man vill köpa prisvärt jämfört med tex hos handlare.
Om du inte testat att buda där så tycker jag att du ska göra det. Tänk bara på att det tillkommer en avgift på slutbudet.
Det var den här kommentaren som fick mig att tro det:
Absolut. Men då menar du alltså att de som köper på bilfirma medvetet betalar mer än anser att bilen är värd??mussla skrev: ↑12 apr 2025 21:21Min teori är att många lägger bud under vad de tycker bilen är värd i hopp om att göra en bra affär. Det innebär i förlängningen att bud som inte når acceptpris endast säger vad budgivarna hoppades få köpa bilen för.
Kom ihåg att de som budar på kvd till största delen är mycket priskänsliga och endast vill köpa om de får ett bra pris.
Möjligen för hjälp med finansiering?pejvic skrev: ↑18 apr 2025 11:31Absolut. Men då menar du alltså att de som köper på bilfirma medvetet betalar mer än anser att bilen är värd??mussla skrev: ↑12 apr 2025 21:21Min teori är att många lägger bud under vad de tycker bilen är värd i hopp om att göra en bra affär. Det innebär i förlängningen att bud som inte når acceptpris endast säger vad budgivarna hoppades få köpa bilen för.
Kom ihåg att de som budar på kvd till största delen är mycket priskänsliga och endast vill köpa om de får ett bra pris.
Ja det kan nog vara så.
Men jag förstår inte varför. Har bilen garanti så förstår jag inte vad man betalar extra för och varför.
Jag tror att de som köper på bilfirma tycker att det känns tryggt och enkelt. En hel del gör ett inbyte samtidigt och då är det smidigt att lämna av sin gamla bil samtidigt som de hämtar den de bytt upp sig till. Tryggheten och enkelheten betalar många gärna lite mer för jämfört med att köpa och sälja privat vilket nog är det vanligaste alternativet folk tänker på. Kvd tror jag inte att de flesta känner till. Eller möjligen ser som en lite udda väg att köpa bilar som är lite småfix på.pejvic skrev: ↑18 apr 2025 11:31Absolut. Men då menar du alltså att de som köper på bilfirma medvetet betalar mer än anser att bilen är värd??mussla skrev: ↑12 apr 2025 21:21Min teori är att många lägger bud under vad de tycker bilen är värd i hopp om att göra en bra affär. Det innebär i förlängningen att bud som inte når acceptpris endast säger vad budgivarna hoppades få köpa bilen för.
Kom ihåg att de som budar på kvd till största delen är mycket priskänsliga och endast vill köpa om de får ett bra pris.
Ja det kan nog vara så.
Men jag förstår inte varför. Har bilen garanti så förstår jag inte vad man betalar extra för och varför.
Jag tror det du säger stämmer, men det finns fler faktorer som jag upplevt:mussla skrev: ↑18 apr 2025 16:50Jag tror att de som köper på bilfirma tycker att det känns tryggt och enkelt. En hel del gör ett inbyte samtidigt och då är det smidigt att lämna av sin gamla bil samtidigt som de hämtar den de bytt upp sig till. Tryggheten och enkelheten betalar många gärna lite mer för jämfört med att köpa och sälja privat vilket nog är det vanligaste alternativet folk tänker på. Kvd tror jag inte att de flesta känner till. Eller möjligen ser som en lite udda väg att köpa bilar som är lite småfix på.pejvic skrev: ↑18 apr 2025 11:31Absolut. Men då menar du alltså att de som köper på bilfirma medvetet betalar mer än anser att bilen är värd??mussla skrev: ↑12 apr 2025 21:21Min teori är att många lägger bud under vad de tycker bilen är värd i hopp om att göra en bra affär. Det innebär i förlängningen att bud som inte når acceptpris endast säger vad budgivarna hoppades få köpa bilen för.
Kom ihåg att de som budar på kvd till största delen är mycket priskänsliga och endast vill köpa om de får ett bra pris.
Ja det kan nog vara så.
Men jag förstår inte varför. Har bilen garanti så förstår jag inte vad man betalar extra för och varför.
Min teori är att budgivarna på kvd är mycket prismedvetna och hoppas på att göra en bra affär. En del har nog som specialintresse att följa slutpriser och posta om det på internetforum.![]()
Vad är marknadspriset? Det är rimligen ett genomsnitt av priserna som både säljare och köpare accepterar för en viss model i ett visst skick på samtliga försäljningar - inte bara kvd. Att ta acceptpriset på kvd för det korrekta marknadspriset tror jag är fel eftersom kvd får anses som en specialkanal som endast står för en liten del av omsättningen av begagnade bilar. Har de 5% av marknaden?
Det är lätt att bli hemmablind om man läser denna tråd och följer kvds auktioner. De flesta bilspekulanter gör inte det.