Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av A76 »

iAkita skrev: 14 dec 2023 07:40
A76 skrev: 14 dec 2023 07:37
iAkita skrev: 14 dec 2023 07:25
agehall skrev: 14 dec 2023 06:44
iAkita skrev: 13 dec 2023 23:28
Nu var det den pressansvarigas konstaterande att Tibors siffra är en mycket kraftigt underskattad siffra jag syftade på. Det andra är gamla uppgifter från dagens arbete och har inget med Tibors artikel att göra.
Du har missat att siffran kommer från medlemmar här som har frågat på de olika SC hur många anställda som strejkar? Dvs det är nog så exakt siffra som vi kan få till IF Metall redovisar exakta siffror. Så länge de bara står och slänger sig med påståenden utan att redovisa siffror så finns det ju inget som tyder på att dessa siffror är fel.

Om du nu väljer att tro mer på IF Metall, kan du förklara varför de inte redovisar de korrekta siffrorna?
Nej, jag har inte missat var siffrorna kommer ifrån. Det står ju i Tibors artikel.

Så du gissar alltså att IF Metalls pressansvariga blåljuger. Fler i tråden som tror att han ljuger rakt ut?
Jag är 100% säker på att han blåljuger! Hade de haft en rimlig mängd medlemmar som strejkar hade de presenterat siffrorna omgående då det varit bra för deras case. Nu är antalet så lågt att det skulle vara pinsamt för facket att gå ut med riktiga siffror. Därmed skarvar de för att de vet att journalisterna kommer köpa lögnen med hull och hår.. Allt i Arga Anderssons skola!
Ok. Då spelar det alltså ingen roll om de redovisar siffrorna. En del kommer ändå vara övertygade om att de ljuger.
Klart det spelar roll, framförallt om de stämmer något så när överens med vad Tibors undersökning visar. Det hade varit mycket enkelt att presentera siffrorna men jag tror du också inser att siffrorna INTE är till fackets fördel, därmed återstår att ljuga för att försöka påverka opinionen.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare

Inlägg av McFace »

iAkita skrev: 13 dec 2023 22:32
Antingen är de uppgifter Tibor fått tillgång till över antalet strejkande felaktig, eller också ljuger IF Metalls pressansvariga. Själv är jag för godtrogen för att tro på det sistnämnda. Det skulle vara intressant om Tibor kunde få en kommentar till dagens TCS artikel från Metall.
Hur många strejkar egentligen på Tesla i Sverige? Nu kommer nya uppgifter från Tesla Club Sweden att endast 13 servicetekniker av 130 gått ut i strejk.
– Det är en mycket kraftigt underskattad siffra, säger Jesper Pettersson, pressansvarig hos IF Metall.
https://carup.se/nya-uppgifter-sa-fa-st ... e_vignette
Varför kan inte Metall berätta hur många som strejkar om det uppgivna antalet är så kraftigt underskattat? Bollpark? Är det 30? Eller kanske 50?
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas13052

Inlägg av A76 »

McFace skrev: 14 dec 2023 07:46
iAkita skrev: 13 dec 2023 22:32
Antingen är de uppgifter Tibor fått tillgång till över antalet strejkande felaktig, eller också ljuger IF Metalls pressansvariga. Själv är jag för godtrogen för att tro på det sistnämnda. Det skulle vara intressant om Tibor kunde få en kommentar till dagens TCS artikel från Metall.
Hur många strejkar egentligen på Tesla i Sverige? Nu kommer nya uppgifter från Tesla Club Sweden att endast 13 servicetekniker av 130 gått ut i strejk.
– Det är en mycket kraftigt underskattad siffra, säger Jesper Pettersson, pressansvarig hos IF Metall.
https://carup.se/nya-uppgifter-sa-fa-st ... e_vignette
Varför kan inte Metall berätta hur många som strejkar om det uppgivna antalet är så kraftigt underskattat? Bollpark? Är det 30? Eller kanske 50?
Men du, är väl inte så konstigt, det är så få som strejkar att det inte gynnar facket att berätta!
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Nej, jag har inte missat var siffrorna kommer ifrån. Det står ju i Tibors artikel.

Så du gissar alltså att IF Metalls pressansvariga blåljuger. Fler i tråden som tror att han ljuger rakt ut?
Ja, det är väl det korrekta sättet att se på det. De har alla möjligheter att korrigera felaktiga uppgifter med fakta om hur många som faktiskt strejkar men väljer att inte göra det utan istället komma med FUD.

Förklara gärna varför IF Metall säger att siffrorna är fel men vägrar tala om vad de faktiska siffrorna är.

Det här är ett praktexempel på varför Tesla gör helt rätt i att inte alls bemöta IF Metall i media. Så fort någon försöker visa på X med någon form av underlag, så skriker hela IF Metalls propagandamaskin ”NEJ SÅ ÄR DET INTE - X ÄR HELT FEL” utan att på något sätt bemöta påståendet med fakta och eftersom ingen verkar våga gräva mer i det eller ställa dem till svars så går det inte att vinna den argumentationen.

Är det verkligen så främmande för dig att politiker (vilket jag anser att man ska se många företrädare för IF Metall som) vänder och vrider på sanningen tills dess att det inte finns något kvar av den?
Ok. Då spelar det alltså ingen roll om de redovisar siffrorna. En del kommer ändå vara övertygade om att de ljuger.
Klart det spelar roll! Om de anger faktiska siffror så har vi någonting som går att kontrollera. Antag att de säger att 20 personer strejkar på SC i Strejkstad. Då kan vi börja jämföra med siffrorna vi har och om det diffar någon enstaka person är det nog inget att bry sig om, men börjar det bli 10-20 personer i skillnad mellan uppgifterna så bör man undersöka närmare.

Det IF Metall dock vet, är att sekunden de faktiskt lägger fram siffrorna, så kan de inte längre ljuga om dem och då kommer det inte att se speciellt bra ut för dem.

Varför är du så fruktansvärt okritisk mot IF Metall? Du har ju kapacitet att resonera om saker och ting, så varför misslyckas du helt med att ifrågasätta deras påstående som helt saknar substans?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

A76 skrev: 14 dec 2023 07:43

Du har missat att siffran kommer från medlemmar här som har frågat på de olika SC hur många anställda som strejkar? Dvs det är nog så exakt siffra som vi kan få till IF Metall redovisar exakta siffror. Så länge de bara står och slänger sig med påståenden utan att redovisa siffror så finns det ju inget som tyder på att dessa siffror är fel.

Om du nu väljer att tro mer på IF Metall, kan du förklara varför de inte redovisar de korrekta siffrorna?

Jag är 100% säker på att han blåljuger! Hade de haft en rimlig mängd medlemmar som strejkar hade de presenterat siffrorna omgående då det varit bra för deras case. Nu är antalet så lågt att det skulle vara pinsamt för facket att gå ut med riktiga siffror. Därmed skarvar de för att de vet att journalisterna kommer köpa lögnen med hull och hår.. Allt i Arga Anderssons skola!
Klart det spelar roll, framförallt om de stämmer något så när överens med vad Tibors undersökning visar. Det hade varit mycket enkelt att presentera siffrorna men jag tror du också inser att siffrorna INTE är till fackets fördel, därmed återstår att ljuga för att försöka påverka opinionen.
Fast då har du ju redan bestämt dig, om det nu är så att du bara accepterar de siffror som Tibor tagit fram via anonyma uppgiftslämnare på Teslaverkstäderna. Så om Metall redovisar siffror som är i linje med vad de hela tiden sagt, nämligen att fler än hälften inom yrkesgruppen är medlemmar i facket och en stor majoritet av dessa strejkar, så kommer många ändå inte tro på dem.

Jag har själv ingen aning, så det handlar i slutänden om vilka man sätter sin tilltro till. Antingen blåljuger Metalls pressansvariga och avtalssekreterare, eller också vill/får inte anställda/strejkbrytare vid Teslaverkstaderna uppge hur många som strejkar vid just det servicecentret till random kunder.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

iAkita skrev: 14 dec 2023 07:58
Antingen blåljuger Metalls pressansvariga och avtalssekreterare, eller också vill/får inte anställda/strejkbrytare vid Teslaverkstaderna uppge hur många som strejkar vid just det servicecentret till random kunder.
Tittar man på hur många tillgängliga servicetider det finns att boka nu jämfört med tidigare så är det uppenbart att IF Metall blåljuger.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare

Inlägg av ONSatan »

dstr skrev: 14 dec 2023 08:00
Antingen blåljuger Metalls pressansvariga och avtalssekreterare, eller också vill/får inte anställda/strejkbrytare vid Teslaverkstaderna uppge hur många som strejkar vid just det servicecentret till random kunder.
Tittar man på hur många tillgängliga servicetider det finns att boka nu jämfört med tidigare så är det uppenbart att IF Metall blåljuger.
Varför skulle den kopplingen finnas?
Tesla kan ju tagit in fler temps/strejkbrytare än vad antalet strejkande är? Och, vi vet inte hur många Teslaägare som avvaktar kontakt med Tesla ftf (jag vet i alla fall EN…)
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

iAkita skrev: 13 dec 2023 23:28
Nu var det den pressansvarigas konstaterande att Tibors siffra är en mycket kraftigt underskattad siffra jag syftade på. Det andra är gamla uppgifter från dagens arbete och har inget med Tibors artikel att göra.

Märkligt resonemang. ”Det är ingen idé att säga sanningen för vissa tror ändå att jag ljuger. Lika bra att ljuga då…”
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Fast då har du ju redan bestämt dig, om det nu är så att du bara accepterar de siffror som Tibor tagit fram via anonyma uppgiftslämnare på Teslaverkstäderna. Så om Metall redovisar siffror som är i linje med vad de hela tiden sagt, nämligen att fler än hälften inom yrkesgruppen är medlemmar i facket och en stor majoritet av dessa strejkar, så kommer många ändå inte tro på dem.

Jag har själv ingen aning, så det handlar i slutänden om vilka man sätter sin tilltro till. Antingen blåljuger Metalls pressansvariga och avtalssekreterare, eller också vill/får inte anställda/strejkbrytare vid Teslaverkstaderna uppge hur många som strejkar vid just det servicecentret till random kunder.
Nej. Om IF Metall redovisar siffror, som mot förmodan skiljer sig från vad vi har nu, så får man börja kontrollera dessa. Det kan mycket väl visa sig att de har rätt och att 50-60 personer strejkar och att anställda på Tesla har mörkat detta.

Men just nu är det enda både IF Metall och du gör, är att sprida tvivel om de enda uppgifter vi fått fram. Lägg ett annat bud på bordet då som har någon slags substans - att bara säga ”så kan det inte vara för att någon annan säger att det är fel” är ju helt galet. Det får mig att börja ifrågasätta vad du har för motiv för att så benhårt argumentera mot något som inte borde vara en åsikt utan att ha några som helst belägg. Vi argumenterar ju inte om hur många vi tycker ska strejka utan om hur många som faktiskt strejkar - det är en faktisk siffra som IF Metall kan lägga fram direkt om de bara ville.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

ONSatan skrev: 14 dec 2023 08:06
Tesla kan ju tagit in fler temps/strejkbrytare än vad antalet strejkande är? Och, vi vet inte hur många Teslaägare som avvaktar kontakt med Tesla ftf (jag vet i alla fall EN…)
En viss koppling lär nog finnas. Nyanställda lär inte ha samma effektivitet som de tekniker som jobbat ett tag. Om en betydande del av en erfarna personalen skulle försvinna hastigt och ersättas av nyanställda så skulle det nog märkas i antalet tillgängliga tider. Men visst kan Tesla till viss del täcka upp för ett tapp så förhållandet är nog inte 1:1 här.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Så om Metall redovisar siffror som är i linje med vad de hela tiden sagt, nämligen att fler än hälften inom yrkesgruppen är medlemmar i facket och en stor majoritet av dessa strejkar, så kommer många ändå inte tro på dem.
Alla IF Metalls medlemmar på Tesla som inte strejkar ska väl ändå uteslutas? Dvs då är de ju inte längre medlemmar. Så det borde inte finnas några IF Metallare på Tesla, mer än de fåtal som strejkar.

Nä så länge IF Metall inte kan gå ut med en siffra så har de låg trovärdighet.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Harry Haffa

Inlägg av Harry Haffa »

ONSatan skrev: 14 dec 2023 08:06
Varför skulle man avvakta att boka service om behovet finns?
Behöver något åtgärdas så bokar man.
Men det finns tydligen en där ute, men uppenbarligen med en åtgärd som inte behöver åtgärdas då.
Gott så..
Senast redigerad av Harry Haffa, redigerad totalt 1 gånger.
Harry Haffa

Inlägg av Harry Haffa »

A76 skrev: 14 dec 2023 07:43

Du har ingen aning. Men du föredrar att lyssna på den part som inte en enda gång gått ut med några ”hårda fakta”.
Så eftersom du inte har någon aning så kanske du inte ”promota” Metalls ord som sanning då.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

När jag var på Tesla Uppsala i tisdags hade jag ett ganska långt samtal med en av de som jobbar på verkstaden där. Från det samtalet kommer siffran 3 strejkande i Uppsala. Den jag pratade sade även att 0 strejkade på Kanalvägen i Upplads-Väsby och bekräftade därmed en av de uppgifter vi tidigare haft. Förutom uppgiften om antal strejkande fick jag ta del av mycket annan information som rörde strejken och dess konsekvenser för Teslas verkstäder, inklusive en del information om deras arbete för att lindra eller kringgå strejken.
Jag kan naturligtvis inte utesluta att Tesla talat om för de anställda vad de ska säga, men att under ett sådant samtal bara hålla sig till den av företaget godkända informationen förefaller vara en bedrift. Men kanske Teslas mekaniker får medieträning som en del av deras utbildning, vad vet jag.
Jag antar att IF Metall måste ha uppgifter om hur många som strejkar i och med att de strejkande ska få ersättning från strejkkassan. Om då IF Metall ändå inte går ut med information om hur många som strejkar sätter jag i alla fall mer tilltro till den information jag fått direkt från en Teslaanställd, som pratade väldigt fritt och svarade på alla mina frågor, utan minsta hänvisning till kommunikationsavdelningen eller högre chefer.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

MItt i allt stötte jag på denna vers:

Över Atlanten vi finner Musk
Känd för sitt stora avtalsfusk

Fortsätter att på x att mala
Borde istället juste lön betala

Detta för Tesla får stora sviter
Svenska Fackets stål det biter

Vi i Sverige vi har ett svar
Här vi alla kollektivavtal har

De fackligt aktiva ser sig verkligen som ett team ser man när de skriver "kämpa" osv i olika FB-grupper.
Lite intressant att fördjupa sig i hur de faller för grupptrycket kollektivt.

Här kan man fördjupa sig i ämnet, för mig som egenföretagare är det svårt att förstå nämligen hur de tänker.
Tor Wennerberg "gruppdynamiken i en sekt"
https://www.sandahls.se/artiklar/2019/0 ... -i-en-sekt
Harry Haffa

Inlägg av Harry Haffa »

pejvic skrev: 14 dec 2023 09:07
MItt i allt stötte jag på denna vers:

Över Atlanten vi finner Musk
Känd för sitt stora avtalsfusk

Fortsätter att på x att mala
Borde istället juste lön betala

Detta för Tesla får stora sviter
Svenska Fackets stål det biter

Vi i Sverige vi har ett svar
Här vi alla kollektivavtal har

De fackligt aktiva ser sig verkligen som ett team ser man när de skriver "kämpa" osv i olika FB-grupper.
Lite intressant att fördjupa sig i hur de faller för grupptrycket kollektivt.

Här kan man fördjupa sig i ämnet, för mig som egenföretagare är det svårt att förstå nämligen hur de tänker.
Tor Wennerberg "gruppdynamiken i en sekt"
https://www.sandahls.se/artiklar/2019/0 ... -i-en-sekt
Lika hög nivå på den som deras kampsång på instagram
erfaren bilmek

Inlägg av erfaren bilmek »

Pontus skrev: 13 dec 2023 21:55
erfaren bilmek skrev: 13 dec 2023 19:11
Pontus skrev: 13 dec 2023 18:07
erfaren bilmek skrev: 13 dec 2023 15:41
MarcusC skrev: 13 dec 2023 15:27

Så du menar att det är ok att styra och ställa för facket för att tvinga ett företag att ingå ett frivilligt avtal?
Jag har svarat cirka 15 gånger på denna fråga.
Svar igen, källa är en intervjuv från SVT förra veckan:
Majoriteten av de fackligt ansluta i Sverige vill att Tesla skall ha KA. Det är frivilligt att skriva på. Ingen lag tvingar dem.
Men de andra fackligt anslutna i Sverige kan bli irriterade om de inte skriver på och börja isolera Tesla, helt lagligt.

Detta är en jättebra lektion i marknadsekonomi och hur marknaden och facken sköter sig själva. Vem vill ha lagar som styr istället? Som i Frankrike. Där verkar det inte fungera alls. Sätt på TV:n och se på nyheterna titt som tätt vad som händer där.
Håller med om att Frankrike är ett dåligt mål att efterlikna men samtidigt är jätte dåligt att låta facket hålla på som dom gör nu. Det måste finnas ett annat alternativ som är bättre.
Att säga att majoriteten av fackets medlemmar vill att Tesla ska skriva på KA är som att säga att majoriteten av medlemmarna i SD vill att SD ska vinna valet, dvs inget argument för att man ska göra så.
Så funkar systemet, oavsett vad du anser.
Tyvärr för dig kanske? Bra för andra. Jag håller på systemet och policyer, det brukar vinna i längden.
Det är ju som att säga att majoriteten av ryssarna som bor i Ukraina vill att det ska tillhöra Ryssland och att man bör göra allt för det. Det är ju majoriteten som vill det så då är det ju det rätta att göra.
Snarare majoriteten i hela Ukraina vill inte stycka av delar Ukraina.
Men en del av okuperat område har majorotetsstöd för Ryssland ( om nu nyheterna stämmer?)

Facket och de flesta i Sverige vill inte ha företag verkande i landet med egna och i förlängningen tveksamma lösningar. Vill någon det?
erfaren bilmek

Inlägg av erfaren bilmek »

DanneB skrev: 13 dec 2023 22:33
erfaren bilmek skrev: 13 dec 2023 22:24
Fredrik j skrev: 13 dec 2023 21:22
JonasH skrev: 13 dec 2023 21:16
erfaren bilmek skrev: 13 dec 2023 21:07

Minoritetgruppsdemokrati finns knappast i Sverige. Kommer bara på en sak i hastigheten och det rör samerna som EU har fixat så att de har jakträtten över ett områden som är större än vad man kan föreställa sig och en massa andra fördelar. Kallas ursprungsbefolkningsfördelar, trots att de flesta andra svenskar också är urinvånare, även jag är urinvånare veriferat genom släktforskning. Men jag har inte sådana fördelar.
Ovan har inte med strejken att göra, enbart en parallell om ett exempel på minoritetsgruppsdemokrati.
Uppenbarligen så finns minoritetsdemokrati inom IF Metall efterom 10% ska bestämma över 90% av de anställda.
Dom räknar andelen medlemmar som vill att tesla skriver på. Andelen av samtliga medlemmar, inte bara dom på en specifik arbetsplats. Man ser kollektivavtal som angeläget för alla metallmedlemmar.
Korrekt
Man får ju ha en ganska skev människosyn, om man vill tvinga på 90% på ett företag något de inte vill ha, för att några få vill det.
majoriteten av väljarna sedan minst 140 år tillbaka ville ha det så här och har röstat fram att det skall fungera så här. Tråkigt för dig kanske. Men bra för de flesta andra.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Nicke Nyfiken skrev: 14 dec 2023 09:53
erfaren bilmek skrev: 14 dec 2023 09:33

Man får ju ha en ganska skev människosyn, om man vill tvinga på 90% på ett företag något de inte vill ha, för att några få vill det.
majoriteten av väljarna sedan minst 140 år tillbaka ville ha det så här och har röstat fram att det skall fungera så här. Tråkigt för dig kanske. Men bra för de flesta andra.
Så du menar att den svenska modellen har varit en valfråga i 140 år? Alltså att det varit möjligt att ta ställning kring detta vid varje val de senaste 140 åren?

Vet du ens om att det bara var en minoritet som hade rösträtt i Sverige för 140 år sedan?
Om det funnits något parti som velat förändra hade det ju diskuterats i valrörelse
Harry Haffa

Inlägg av Harry Haffa »

erfaren bilmek skrev: 13 dec 2023 22:24
Fredrik j skrev: 13 dec 2023 21:22
JonasH skrev: 13 dec 2023 21:16

Uppenbarligen så finns minoritetsdemokrati inom IF Metall efterom 10% ska bestämma över 90% av de anställda.
Dom räknar andelen medlemmar som vill att tesla skriver på. Andelen av samtliga medlemmar, inte bara dom på en specifik arbetsplats. Man ser kollektivavtal som angeläget för alla metallmedlemmar.
Korrekt
Jösses, 140 år säger du :roll:
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

https://www.dn.se/ekonomi/pappa-behovde ... tsgivaren/

Han fick sparken, facket hjälpte till med en förlikning som hindrar honom att driva processen vidare.

"Amro Amer menar att han blev pressad av facket att snabbt skriva under och känner sig lurad.

– Det stora problemet är faktiskt inte med företaget, det är med facket. Facket skyddade inte mig över huvud taget. De var 100 procent på företagets sida. Jag trodde att facket var på min sida, säger han."

Det är tyvärr också min bild av hur det ofta går till. Speciellt på större företag har jag varit med om att fackrepresentanter och företagsledning är lite väl goda vänner - dock inte där jag jobbar just nu ska jag säga.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Fredrik j skrev: 14 dec 2023 09:56
Nicke Nyfiken skrev: 14 dec 2023 09:53

Så du menar att den svenska modellen har varit en valfråga i 140 år? Alltså att det varit möjligt att ta ställning kring detta vid varje val de senaste 140 åren?

Vet du ens om att det bara var en minoritet som hade rösträtt i Sverige för 140 år sedan?
Om det funnits något parti som velat förändra hade det ju diskuterats i valrörelse
Det är väl det som är problemet att vi som bor här i Sverige kan inte ta ställning i enskilda frågor utan det får bli som det parti man i övrigt tycker är vettigt dvs en kompromiss. Eftersom denna fråga inte ens kommit upp till diskussion så tror jag inte många i Sverige ens reflekterat över den när dom röstade sist. Kan ju vara en fördel också att slippa bry sig om enskilda frågor.
Men att säga att majoriteten valt den svenska modellen är fel. Majoriteten har valt att rösta på ett parti som inte tänker titta på om det ät dax att ändra på modellen.
Är det något parti som aktivt sagt att vi ska behålla den svenska modellen om vi vinner?

Efter detta är det ju kanske troligt att frågan kommer i varje fall nämnas i nästa val och då kan ju folk i varje fall ta med det när dom ska rösta, så var det ju inte i tidigare val.
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

agehall skrev: 14 dec 2023 08:07

Nej. Om IF Metall redovisar siffror, som mot förmodan skiljer sig från vad vi har nu, så får man börja kontrollera dessa. Det kan mycket väl visa sig att de har rätt och att 50-60 personer strejkar och att anställda på Tesla har mörkat detta.

Men just nu är det enda både IF Metall och du gör, är att sprida tvivel om de enda uppgifter vi fått fram. Lägg ett annat bud på bordet då som har någon slags substans - att bara säga ”så kan det inte vara för att någon annan säger att det är fel” är ju helt galet. Det får mig att börja ifrågasätta vad du har för motiv för att så benhårt argumentera mot något som inte borde vara en åsikt utan att ha några som helst belägg. Vi argumenterar ju inte om hur många vi tycker ska strejka utan om hur många som faktiskt strejkar - det är en faktisk siffra som IF Metall kan lägga fram direkt om de bara ville.
Jag har inga motiv och jag argumenterar inte mot något, så det finns ingen anledning att bli upprörd. Jag vill precis som du försöka förstå hur många som strejkar, gärna baserat på något mer solitt än anekdoter. Just nu finns det motstridiga uppgifter angående detta, där facket menar en sak och vissa forumsmedlemmar en annan sak.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

iAkita skrev: 14 dec 2023 10:22
agehall skrev: 14 dec 2023 08:07

Jag har inga motiv och jag argumenterar inte mot något, så det finns ingen anledning att bli upprörd. Jag vill precis som du försöka förstå hur många som strejkar, gärna baserat på något mer solitt än anekdoter. Just nu finns det motstridiga uppgifter angående detta, där facket menar en sak och vissa forumsmedlemmar en annan sak.
Men som många säger är ju att facket inte menar något, annat än att TCS har. Dom säger ju inget med substans. Att någon annan har fel kan byta att det är 14 som strejkar.
Dessutom har ju facket redan visat att man gärna ljuger, dom måste ju ta alla verktyg som finns och som inte är olagliga, ljuga är inte olagligt uppenbarligen.

Bara dom kommer med en siffra så finns det något att kontrollera.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Även om man älskar KA och den strid IF Metall nu för mot Tesla borde man(?) kunna inse varför IF Metall inte går ut med data på hur många som strejkar.

Hade det varit en stor majoritet som strejkar = informationen hade spridits i alla kanaler.

En minoritet som strejkar = Ingen information lämnas ut.
Skriv svar