Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

lawe

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

mikebike skrev: 16 aug 2024 08:34
Det är tydligt att man prioriterar olika. Jag har visserligen aldrig kört med partiellt avbländande strålkastare, men jag har svårt att tänka mig att det är något jag "måste" ha.
Du kommer prioritera annorlunda när du vant dig med matrix 😊
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

lawe skrev: 16 aug 2024 09:43
Det är tydligt att man prioriterar olika. Jag har visserligen aldrig kört med partiellt avbländande strålkastare, men jag har svårt att tänka mig att det är något jag "måste" ha.
Än så länge har jag bara blivit irriterad på att bilen inte tänder helljuset trots att vi tycker det är tillräckligt mörkt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev: 16 aug 2024 09:51
Än så länge har jag bara blivit irriterad på att bilen inte tänder helljuset trots att vi tycker det är tillräckligt mörkt.
Jag tycker största fördelen med pixel-strålkastare är hur bra dom lyser upp i diket även vid möte.
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Inlägg av airdrive »

Japp. Och hur dom lyser upp både vänster och höger dike.
M3 LR 2023
BTC
elbilist

Inlägg av BTC »

Det här kanske egentligen mer är en fråga för supporten, men är det någon mer än jag som verkar ha ett lite småbuggigt infotainmentsystem? Eller så förstår jag mig helt enkelt inte på hur saker är tänkt att fungera än.

Exempel:

1. Har ställt in ljudet via bilens egna EQ. Ibland (konstigt nog inte alltid?) nollställs ljudet till nästa gång jag ska använda bilen, eller rättare sagt - den minns inställningarna men jag måste aktivt gå in i menysystemet och välja just EQ för att det ska kicka igång igen.

2. Grafiken till volyminställningarna försvann. Gick utmärkt att höja/sänka volymen via ratten men ingen form av feedback på skärmen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev: 16 aug 2024 09:38
Vet man om tesla använder en annorlunda teknik än övriga tillverkare för att få till den här funktionen? Det skulle ju kunna förklara varför det tog sån tid för tesla.
De ville invänta de nya lagkraven gällande adaptivt helljus som precis var på gång för USA innan man lade ner resurser på att utveckla mjukvaran är vad jag läst. Nu kunde man utveckla en gemensam mjukvara som fungerar och som uppfyller bestämmelserna i både USA och EU.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Fast bor man i storstad och mest kör runt där har man inte jättemycket nytta av adaptivt helljus. Antingen är motorvägen upplyst eller så är det för mycket trafik för att systemet ska kunna aktiveras. Det är när man kör på relativt trafikerad landsväg utan viltstängsel man har som mest nytta av det tycker jag.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Dinsdale skrev: 16 aug 2024 20:44
Fast bor man i storstad och mest kör runt där har man inte jättemycket nytta av adaptivt helljus. Antingen är motorvägen upplyst eller så är det för mycket trafik för att systemet ska kunna aktiveras. Det är när man kör på relativt trafikerad landsväg utan viltstängsel man har som mest nytta av det tycker jag.
Kan ju räcka med en resa på vägen du beskriver sist.
Eftersom det inte finns några nackdelar är ju valet enkelt. Eller ser du några nackdelar med adaptivt ljus?
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Fredrik j skrev: 16 aug 2024 21:39
Dinsdale skrev: 16 aug 2024 20:44
Kan ju räcka med en resa på vägen du beskriver sist.
Eftersom det inte finns några nackdelar är ju valet enkelt. Eller ser du några nackdelar med adaptivt ljus?
Personligen nej. Men om adaptivt ljus ligger i ett paket som kostar 35000 eller liknande förstår jag om många som bor i nån av storstäderna avstår att aktivt välja till det. Även 10000 som det högst prisvärt kostar idag är det nog många som inte klickar i, 10000 räcker ändå till ett antal chipspåsar.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Har debatterat det där förr, men på min model 3 använde jag helljuset 3ggr på 4år. De gånger jag kör utanför Stockholm är det normalt dagsljus. Har gärna pixelljus, men jag skulle inte betala extra för det…
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
lawe

Inlägg av lawe »

Det är självklart olika beroende på förutsättningarna. Själv kör jag säkert 30 mil i veckan vintertid med pixeljusen aktiva. Värt varenda öre. Det blir liksom ett väldigt bra halvljus när jag nöter E4 vintertid.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Referralkod: ts.la/samuel189377

Inlägg av Earplugged »

lawe skrev: 17 aug 2024 09:33
Det är självklart olika beroende på förutsättningarna. Själv kör jag säkert 30 mil i veckan vintertid med pixeljusen aktiva. Värt varenda öre. Det blir liksom ett väldigt bra halvljus när jag nöter E4 vintertid.
Riktigt skönt för ögonen också med den mjuka övergången där man slipper det tvära bytet mellan hel och halvljus, med åren är det jobbigare för ögonen att ställa om snabbt.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Remuz skrev: 17 aug 2024 08:08
Har debatterat det där förr, men på min model 3 använde jag helljuset 3ggr på 4år. De gånger jag kör utanför Stockholm är det normalt dagsljus. Har gärna pixelljus, men jag skulle inte betala extra för det…
Det är ju när du annars hade haft halvljus som pixelljusen arbetar. När det blir dax för helljus är det ju liten skillnad.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Fredrik j skrev: 17 aug 2024 10:28
Det är ju när du annars hade haft halvljus som pixelljusen arbetar. När det blir dax för helljus är det ju liten skillnad.
Absolut, men poängen var att lyfta fram hur ofta jag kör där det inte är upplyst på natten, dvs nästan aldrig. Jag kör utanför städer i dagsljus, i städer nattetid, normalt sätt alltså
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Remuz skrev: 17 aug 2024 11:10
Fredrik j skrev: 17 aug 2024 10:28
Absolut, men poängen var att lyfta fram hur ofta jag kör där det inte är upplyst på natten, dvs nästan aldrig. Jag kör utanför städer i dagsljus, i städer nattetid, normalt sätt alltså
Samma här. Körde faktiskt runt i månader med Zoen med endast varselljusen på. Tyckte det var lite väl dåligt ljus nån kväll och upptäckte då att vredet stod på just endast varselljus och inte halvljus. :lol:
Enda gångerna jag använder helljus är när jag flashar folk på motorvägen. :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jonathan Johansson

Inlägg av Jonathan Johansson »

BTC skrev: 16 aug 2024 12:59
Det här kanske egentligen mer är en fråga för supporten, men är det någon mer än jag som verkar ha ett lite småbuggigt infotainmentsystem? Eller så förstår jag mig helt enkelt inte på hur saker är tänkt att fungera än.

Exempel:

1. Har ställt in ljudet via bilens egna EQ. Ibland (konstigt nog inte alltid?) nollställs ljudet till nästa gång jag ska använda bilen, eller rättare sagt - den minns inställningarna men jag måste aktivt gå in i menysystemet och välja just EQ för att det ska kicka igång igen.

2. Grafiken till volyminställningarna försvann. Gick utmärkt att höja/sänka volymen via ratten men ingen form av feedback på skärmen.
EQ-buggen är känd, kommer väl en fix när man minst anar det.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Angående ljus så upptäckte jag efter nästan 3mån att bakljusen på bilen inte funkar efter dragkrok monterades. Så ofta kör jag i mörker...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Remuz skrev:
Angående ljus så upptäckte jag efter nästan 3mån att bakljusen på bilen inte funkar efter dragkrok monterades. Så ofta kör jag i mörker...
Bild Oavsett vad du har ljusvredet på alltså?
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

joel80 skrev: 28 okt 2024 14:09
Remuz skrev:
Bild Oavsett vad du har ljusvredet på alltså?
Nope, felet är konstaterat också och bilen ska på service
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Kollade begagnad och helförsäkring ligger på 19k/år för mig. Helt sjukt dyrt. Halv som jag har nu är 420kr/mån samma bolag.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Norrbotten

Inlägg av Norrbotten »

Är lite sugen på en P2 och undrar om någon vet om man kan provköra Polestar bilar någonstans i Norrbotten.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Norrbotten skrev: 12 nov 2024 21:42
Är lite sugen på en P2 och undrar om någon vet om man kan provköra Polestar bilar någonstans i Norrbotten.
Njae, Umeå är närmaste ställe där Du hittar Polestars sortiment. Vilken modell är Du intresserad av, single eller dual? Själva har vi en P2 lanseringsmodell som andrabil, och ett par kompisar kör en trea respektive en fyra. Vi finns vid kusten Piteå - Luleå om Du skulle vilja kolla upp bilarna, annars finns kanske några begagnade ex av P2 hos någon handlare.

Men som sagt - närmaste säljkontor finns i Umeå :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Funkar digital key inte längre? Jag har plus nu på mina 2025…
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Remuz skrev: 21 dec 2024 17:58
Det fungerar inte att lägga till nya användare sedan en uppdatering i höstas. I dagarna ska det ha rullats ut en som åtgärdar problemet.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Fredrik j skrev: 21 dec 2024 18:04
Remuz skrev: 21 dec 2024 17:58
Det fungerar inte att lägga till nya användare sedan en uppdatering i höstas. I dagarna ska det ha rullats ut en som åtgärdar problemet.
Helt sjukt 😂
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Skriv svar