Re: Chockhöjning av bilförsäkringen (LF)! Dags för uppror?
Postat: 10 feb 2021 22:59
Det beror på vilka bilar och bilägare som Teslorna oftast beblandar sig med! 

https://teslaclubsweden.se/forum/
Hur går upproret?Dags för uppror?
Det är ju helt sjukt att vi som kör 100% elbilar, utan några ICE delar och alla ICE bilarnas nackdelar och problem som kan uppkomma, ändå skall betala liknande eller dyrare premier som ICE-bilar. Våra bilar har ju betydligt mindre delar som kan gå sönder och därmed betydligt färre skadehändelser (rent mekaniskt iaf) än ICE-bilar. Om något så borde väl våra premier vara 50% billigare än ICE-bilars!
Gäller ju mer eller mindre alla dyra motorstarka bilar, Tesla är ändå rätt billiga att försäkra faktiskt. En Model 3P kan jag få försäkrad på mig för runt 1300 kr/mån för halvförsäkring medan en BMW M3 kostar runt 2600 kr/mån.Mickep skrev:Dyra bilar och dyra reparationer gör premierna höga.
Ogillar höga premiehöjningar (som vida överstiger rimligheten). premier över 10 000 per år är ocker enligt mig. gränsen går vid 5 k.
Är det enbart tesla eller också andra elbilar?
Hah, min M3P kostade 300/mån för mig, obegränsade mil. Vi är väl ungefär lika gamla, dock bor jag i Skåne nu.OfarligTesla skrev:Gäller ju mer eller mindre alla dyra motorstarka bilar, Tesla är ändå rätt billiga att försäkra faktiskt. En Model 3P kan jag få försäkrad på mig för runt 1300 kr/mån för halvförsäkring medan en BMW M3 kostar runt 2600 kr/mån.Mickep skrev:Dyra bilar och dyra reparationer gör premierna höga.
Ogillar höga premiehöjningar (som vida överstiger rimligheten). premier över 10 000 per år är ocker enligt mig. gränsen går vid 5 k.
Är det enbart tesla eller också andra elbilar?
Var hade du den försäkrad då? Vet inte om vi är lika gamla, jag är 34 iaftaliz skrev:
Hah, min M3P kostade 300/mån för mig, obegränsade mil. Vi är väl ungefär lika gamla, dock bor jag i Skåne nu.
Men när jag var skriven i Sthlm kostade den ändå "bara" 500/mån...
Jag betalade 10 000 för min Volvo XC60....Mickep skrev:Dyra bilar och dyra reparationer gör premierna höga.
Ogillar höga premiehöjningar (som vida överstiger rimligheten). premier över 10 000 per år är ocker enligt mig. gränsen går vid 5 k.
Är det enbart tesla eller också andra elbilar?
Jag betalar 740kr/mån för en Volvo s90 d3.mikebike skrev:Jag betalade 10 000 för min Volvo XC60....Mickep skrev:Dyra bilar och dyra reparationer gör premierna höga.
Ogillar höga premiehöjningar (som vida överstiger rimligheten). premier över 10 000 per år är ocker enligt mig. gränsen går vid 5 k.
Är det enbart tesla eller också andra elbilar?
Se där, då hade jag ändå mer än dubbelt så hög effekt.Fredrik j skrev:Jag betalar 740kr/mån för en Volvo s90 d3.mikebike skrev:Jag betalade 10 000 för min Volvo XC60....Mickep skrev:Dyra bilar och dyra reparationer gör premierna höga.
Ogillar höga premiehöjningar (som vida överstiger rimligheten). premier över 10 000 per år är ocker enligt mig. gränsen går vid 5 k.
Är det enbart tesla eller också andra elbilar?
Jo, D3 är ju ingen direkt höjdare ur det perspektivet.mikebike skrev:Se där, då hade jag ändå mer än dubbelt så hög effekt.Fredrik j skrev:Jag betalar 740kr/mån för en Volvo s90 d3.mikebike skrev:Jag betalade 10 000 för min Volvo XC60....Mickep skrev:Dyra bilar och dyra reparationer gör premierna höga.
Ogillar höga premiehöjningar (som vida överstiger rimligheten). premier över 10 000 per år är ocker enligt mig. gränsen går vid 5 k.
Är det enbart tesla eller också andra elbilar?
Nej d3 är ingen raket. Har haft den i 2,5 år nu men tror inte jag provat gasen i botten en enda gång.martinot skrev:Jo, D3 är ju ingen direkt höjdare ur det perspektivet.mikebike skrev:Se där, då hade jag ändå mer än dubbelt så hög effekt.Fredrik j skrev:Jag betalar 740kr/mån för en Volvo s90 d3.mikebike skrev:Jag betalade 10 000 för min Volvo XC60....Mickep skrev:Dyra bilar och dyra reparationer gör premierna höga.
Ogillar höga premiehöjningar (som vida överstiger rimligheten). premier över 10 000 per år är ocker enligt mig. gränsen går vid 5 k.
Är det enbart tesla eller också andra elbilar?
En bidragande orsak till att Tesla och en del andra elbilar har hög premie, är just att Transportstyrelsen sätter fel och för hög effekt på elbilarna. Detta slår givetvis på premien.
Ska man vara lite halvjyst mot Transportstyrelsen så ÄR det ju ett jäkla grymt drag i alla Teslor, även om dommartinot skrev:Jo, D3 är ju ingen direkt höjdare ur det perspektivet.mikebike skrev:Se där, då hade jag ändå mer än dubbelt så hög effekt.Fredrik j skrev:Jag betalar 740kr/mån för en Volvo s90 d3.mikebike skrev:Jag betalade 10 000 för min Volvo XC60....Mickep skrev:Dyra bilar och dyra reparationer gör premierna höga.
Ogillar höga premiehöjningar (som vida överstiger rimligheten). premier över 10 000 per år är ocker enligt mig. gränsen går vid 5 k.
Är det enbart tesla eller också andra elbilar?
En bidragande orsak till att Tesla och en del andra elbilar har hög premie, är just att Transportstyrelsen sätter fel och för hög effekt på elbilarna. Detta slår givetvis på premien.
Vet inte hur premierna räknas ut men nej inte alla elbilar.. Vår id3 kostar 2017 kr för ett år.. Vet att vår Nissan leaf vi hade för några år sedan låg på liknande nivå.. Båda bilarna är ju billigare såklart men inte helt i paritet till den lägre premien.Mickep skrev:Dyra bilar och dyra reparationer gör premierna höga.
Ogillar höga premiehöjningar (som vida överstiger rimligheten). premier över 10 000 per år är ocker enligt mig. gränsen går vid 5 k.
Är det enbart tesla eller också andra elbilar?
Vad är det för slags rabatt? Såg inget om det när jag kollade på deras hemsida.hencjo skrev:Det är inte mycket, men ni som har TryggHansa, glöm inte autopilotrabatten.
Den gör 300;-/år på en ny Model 3 SR+. Alltid något!
Jag vet inte var det står på deras hemsida. Men av någon anleding kände jag till det på min förra bil. Så när jag jämförde försäkringsbreven kom jag ihåg det.DanneLKPG skrev:Vad är det för slags rabatt? Såg inget om det när jag kollade på deras hemsida.hencjo skrev:Det är inte mycket, men ni som har TryggHansa, glöm inte autopilotrabatten.
Den gör 300;-/år på en ny Model 3 SR+. Alltid något!