Sida 25 av 25
Re: BMW iX3
Postat: 06 dec 2025 14:42
av Freez
Melonsusk skrev: ↑06 dec 2025 08:16
Japp. Man slipper övervakningen. Man laddar ned nya uppdateringar via mobilen eller på usb-sticka från BMW:s hemsida och för över till bilen. Krånligare än OTA men betydligt bättre för den personliga integriteten.
BMW har väl OTA på sina nyare elbilar? Allt annat vore stenåldern.
iX3 ser trevlig ut men är för dyr, 850 minst med lite normal utrustning och dessutom 12 mån lev tid. Hinner bli omodern innan leverans

Re: BMW iX3
Postat: 06 dec 2025 16:13
av Melonsusk
Jag är naiv, men jag tror att utan OTA är man mindre övervakad.
Re: BMW iX3
Postat: 06 dec 2025 16:36
av tesla newbie
Freez skrev: ↑06 dec 2025 14:42
Melonsusk skrev: ↑06 dec 2025 08:16
Japp. Man slipper övervakningen. Man laddar ned nya uppdateringar via mobilen eller på usb-sticka från BMW:s hemsida och för över till bilen. Krånligare än OTA men betydligt bättre för den personliga integriteten.
BMW har väl OTA på sina nyare elbilar? Allt annat vore stenåldern.
iX3 ser trevlig ut men är för dyr, 850 minst med lite normal utrustning och dessutom 12 mån lev tid. Hinner bli omodern innan leverans
Ja 12 månaders leveranstid känns riktigt surt. Tyckte det var tillräckligt illa att vänta 6 månader på min förra BMW X3. Tycker det saknas en hel del finesser jämfört med MYP. Som adaptiv fjädring,elfällbart baksäte och riktig frunk. Dessutom dåligt att det inte finns camp mode. Men om den är så fantastisk att köra och åka i som de säger i recensionerna så kanske det kan kompensera. Jag har kört MYP juniper och tyckte den var riktigt kanon att köra så ribban är ganska högt satt.
Re: BMW iX3
Postat: 06 dec 2025 16:49
av mattsjo
Melonsusk skrev:Jag är naiv, men jag tror att utan OTA är man mindre övervakad.
OTA läcker nog inte så mycket data jämfört med telemetrin som berättar för tillverkaren hur bilen mår. Där åker nog gps position in tillsammans med massor av sensor data. Brukar väl finnas en kryssruta där man godkänner att hjälpa till att göra bilen bättre. Möjligt att man inte ens kan stänga av all datadelning...
OTA gör nog bara ett anrop per dag där den skickar ut bilens id (VIN) och nuvarande version. Om detta finns ett nytt paket att ladda ner får den en "länk" till ett bilspecifikt paket som den hämtar. Ungefär som Windows update eller som alla mobiler funkar.
Re: BMW iX3
Postat: 06 dec 2025 16:55
av Xyborg
tesla newbie skrev: ↑06 dec 2025 16:36
Freez skrev: ↑06 dec 2025 14:42
Melonsusk skrev: ↑06 dec 2025 08:16
Japp. Man slipper övervakningen. Man laddar ned nya uppdateringar via mobilen eller på usb-sticka från BMW:s hemsida och för över till bilen. Krånligare än OTA men betydligt bättre för den personliga integriteten.
BMW har väl OTA på sina nyare elbilar? Allt annat vore stenåldern.
iX3 ser trevlig ut men är för dyr, 850 minst med lite normal utrustning och dessutom 12 mån lev tid. Hinner bli omodern innan leverans
Ja 12 månaders leveranstid känns riktigt surt. Tyckte det var tillräckligt illa att vänta 6 månader på min förra BMW X3. Tycker det saknas en hel del finesser jämfört med MYP. Som adaptiv fjädring,elfällbart baksäte och riktig frunk. Dessutom dåligt att det inte finns camp mode. Men om den är så fantastisk att köra och åka i som de säger i recensionerna så kanske det kan kompensera. Jag har kört MYP juniper och tyckte den var riktigt kanon att köra så ribban är ganska högt satt.
Det beror såklart på vad man prioriterar och vad man använder. Men elfälbart baksäte och större frunk är inte värt någonting för mig. Jag har nog fält sätet i nuvarande bil runt två gånger per år, och det enda jag har i frunken är typ-2 kabeln.
Bättre ljudisolering, riktig 360-kamera, parkeringssensorer, HUD, bättre förarassistans…
(Teslas implementering i Europa tycker jag ärligt talat är rätt dålig jämfört med konkurrenterna på marknaden 2025)
… och lyxigare inredning, är däremot saker jag gärna betalar extra för.
För mig och mina preferenser verkar iX3 vara en mycket bättre bil.
Re: BMW iX3
Postat: 06 dec 2025 17:05
av Off Grid Byggaren
velig skrev: ↑04 dec 2025 11:20
Jag har svårt att förstå varför det är så mycket väsen om denna bil. På vilket sätt är den en game changer? Javisst, man har slängt in ett stort batteri i en relativt liten bil och på så sätt fått lång räckvidd på pappret. Är grejjen att det är jättesvårt att klämma in ett så stort batteri i den storleken på bil, eller missar jag någon betydande innovation?
AI-driven laddlucka och långa modulära skärmar ser jag inte som något stort paradigmskifte i elbilsvärlden.
Kan någon (dum)förklara (mig)?
Det är väl att BMW lyckats paketera mycket av det bästa på marknaden från alla tillverkare.
800 volt med cylindriska NCM celler från CATL och EVE Energy i ett strukturellt kompakt bygge med hög kapacitet.
En ny sak är ju V2G lösningen:
Nya iX3 blir BMW:s första elbil som gör dubbelriktad laddning tillgänglig för en bred kundbas, utanför pilot- och FoU-program.
För detta ändamål har BMW samarbetat med energiföretaget E.ON för att introducera ett V2G-erbjudande med en kompletterande energitariff, med start i Tyskland och sedan utrullning till andra marknader.
Det intressanta här är att BMW DC Wallbox professional finns tillgänglig i BMW-konfiguratorn för ett pris av 2 175 euro (eller till och med 1 716 euro i Frankrike).
Det blir ju en ny lägre prissnivå på DC laddare.
Re: BMW iX3
Postat: 06 dec 2025 17:33
av Arctic Drifter
Xyborg skrev: ↑06 dec 2025 16:55
Det beror såklart på vad man prioriterar och vad man använder. Men elfälbart baksäte och större frunk är inte värt någonting för mig. Har fält sätet i nuvarande bil typ 2 gånger per år, och det enda jag har i frunken är typ 2 kabeln.
Bättre ljudisolering, riktig 360-kamera, parkeringssensorer, HUD, bättre förarassistans (Teslas implementering i Europa tycker jag ärligt talat är rätt dålig jämfört med konkurrenterna på marknaden 2025) och lyxigare inredning är däremot saker jag gärna betalar extra för.
För mig och mina preferenser verkar iX3 vara en mycket bättre bil.
Instämmer, för mig lockar dörrar med karm mer, dörrarna använder jag oftare än jag fäller baksätet eller öppnar trunken =)
Det som även lockar mig är närheten till service, när jag la ordern i mars -22 fanns det ~ 27 000 teslor i landet. Idag är det nästan 3 gånger fler men för oss i norr är fortfarande det närmaste riktiga servicecenter i Umeå.
Jag har även vid besiktning fått notis om brist i hjulupphängningarna, är även inne på min tolfte BMW och där är min bild att hjulupphängningarna får anmärkningar tidigast väl över 20 000 mil, inte efter drygt 10 000 mil.
För mig är BMW premium medan Tesla säljer in sig själva som premium, lite så så om Volvo försöker jobba... men man är inte där!

Re: BMW iX3
Postat: 06 dec 2025 17:38
av Xyborg
Arctic Drifter skrev: ↑06 dec 2025 17:33
Xyborg skrev: ↑06 dec 2025 16:55
Det beror såklart på vad man prioriterar och vad man använder. Men elfälbart baksäte och större frunk är inte värt någonting för mig. Har fält sätet i nuvarande bil typ 2 gånger per år, och det enda jag har i frunken är typ 2 kabeln.
Bättre ljudisolering, riktig 360-kamera, parkeringssensorer, HUD, bättre förarassistans (Teslas implementering i Europa tycker jag ärligt talat är rätt dålig jämfört med konkurrenterna på marknaden 2025) och lyxigare inredning är däremot saker jag gärna betalar extra för.
För mig och mina preferenser verkar iX3 vara en mycket bättre bil.
Instämmer, för mig lockar dörrar med karm mer, dörrarna använder jag oftare än jag fäller baksätet eller öppnar trunken =)
Det som även lockar mig är närheten till service, när jag la ordern i mars -22 fanns det ~ 27 000 teslor i landet. Idag är det nästan 3 gånger fler men för oss i norr är fortfarande det närmaste riktiga servicecenter i Umeå.
Jag har även vid besiktning fått notis om brist i hjulupphängningarna, är även inne på min tolfte BMW och där är min bild att hjulupphängningarna får anmärkningar tidigast väl över 20 000 mil, inte efter drygt 10 000 mil.
För mig är BMW premium medan Tesla säljer in sig själva som premium, lite så så om Volvo försöker jobba... men man är inte där!
Vi har haft en Tesla Model 3 - och var riktigt nöjda med den överlag. Men för mig är Tesla inte ett dugg premium. Tesla är typ Kia eller Skoda. Prisvärda bilar med fyndiga funktioner och/eller bra prestanda och interiör för sin prisklass.
Re: BMW iX3
Postat: 06 dec 2025 18:12
av manneson
Likadant snack varje gång det lanseras en ny ”premium” bil till hyfsat rimligt pris.
Senast var det Zeekr 7X.
Innan dess var det väl ID7.
Massa hype, massor som skrev exakt samma som ovan att de föredrog riktiga spakar och x och y.

Men i slutänden var det inte många som slog till.
De flesta fortsatte köpa Tesla.
Jag tror det blir precis likadant denna gång.
Re: BMW iX3
Postat: 06 dec 2025 18:22
av Xyborg
manneson skrev: ↑06 dec 2025 18:12
Likadant snack varje gång det lanseras en ny ”premium” bil till hyfsat rimligt pris.
Senast var det Zeekr 7X.
Innan dess var det väl ID7.
Massa hype, massor som skrev exakt samma som ovan att de föredrog riktiga spakar och x och y.

Men i slutänden var det inte många som slog till.
De flesta fortsatte köpa Tesla.
Jag tror det blir precis likadant denna gång.
Det beror på när och var du jämför. Volkswagen ID.7 har sålts i 25-30% fler exemplar i år i Sverige, än Tesla Model Y. Ca 6000st mot strax över 4500st.
I slutändan säger ju inte försäljningssiffror något om kvalitet eller ”premium-ness” heller. Typ vilket McDonald’s som helst säljer avsevärt många fler måltider än Noma gör, men det är rätt svårt att argumentera för att McDonalds skulle vara
bättre mat för det ur en kvalitets- eller lyxsynpunkt.
Notera också att jag inte säger att Teslas bilar därmed är dåliga - bara att de är en helt annan marknadsnisch. Båda fyller sitt syfte, och har egna styrkor och svagheter.
Re: BMW iX3
Postat: 06 dec 2025 18:27
av manneson
Xyborg skrev: ↑06 dec 2025 18:22
manneson skrev: ↑06 dec 2025 18:12
Likadant snack varje gång det lanseras en ny ”premium” bil till hyfsat rimligt pris.
Senast var det Zeekr 7X.
Innan dess var det väl ID7.
Massa hype, massor som skrev exakt samma som ovan att de föredrog riktiga spakar och x och y.

Men i slutänden var det inte många som slog till.
De flesta fortsatte köpa Tesla.
Jag tror det blir precis likadant denna gång.
Det beror på när och var du jämför. Volkswagen ID.7 har sålts i 25-30% fler exemplar i år i Sverige, än Tesla Model Y. Ca 6000st mot strax över 4500st.
När de lanserades givetvis.
Att Tesla tappat så mkt i Sverige i år beror ju på Elon.
ID7 har inte plötsligt blivit bättre som bil.
Re: BMW iX3
Postat: 06 dec 2025 21:21
av toppo
manneson skrev: ↑06 dec 2025 18:12
Likadant snack varje gång det lanseras en ny ”premium” bil till hyfsat rimligt pris.
Senast var det Zeekr 7X.
Innan dess var det väl ID7.
Massa hype, massor som skrev exakt samma som ovan att de föredrog riktiga spakar och x och y.

Men i slutänden var det inte många som slog till.
De flesta fortsatte köpa Tesla.
Jag tror det blir precis likadant denna gång.
Du vet att den absoluta majoriteten av sålda elbilar är av annat märke än Tesla? Dvs de flesta köper
inte Tesla.
Re: BMW
Postat: 06 dec 2025 21:52
av tesla newbie
Premium eller inte är helt ointressant för mig. Jag bryr mig inte om dörrsidan är gjord av kalvskinn eller hårdplast så länge den inte skramlar under körning. Med nya MYP så har Tesla fixat det mesta som jag stör mig på i min nuvarande Model Y ( skramlig inredning, hög ljudnivå) så det skulle kännas som en bra uppgradering. Men jag har kört en hel del BMW förut och det är ett märke som jag verkligen gillar, så iX3:an ska definitivt provköras ordentligt. Hade en BMW X3 2015 innan jag köpte Model Y och den bilen gillade jag skarpt.
Re: BMW iX3
Postat: 06 dec 2025 23:09
av Freez
Är verkligen BMW mer premium? Jag har en även en nyare X1 som absolut är en bra bil men jag håller min MY högre.
IX3 ser som sagt intressant ut men är inte värd 200-250 mer än en MY LR 4wd.
Re: BMW iX3
Postat: 06 dec 2025 23:36
av tesla newbie
Freez skrev: ↑06 dec 2025 23:09
Är verkligen BMW mer premium? Jag har en även en nyare X1 som absolut är en bra bil men jag håller min MY högre.
IX3 ser som sagt intressant ut men är inte värd 200-250 mer än en MY LR 4wd.
Om jag jämför med min förra
X3:a så kan jag tycka att golvmattan i kupén var av bättre kvalité i min BMW. Sedan är bagageutrymmet lite plastigt i min Model Y (2021 från Shanghai). Detta är dock avhjälpt på Juniper som känns mycket välbyggd. Vet inte riktigt heller vad som avses med att BMw är mer premium. Nya Juniper går riktigt tyst och fint över ojämnheter och ljudnivån är avsevärt lägre jämfört med mln MY. Faktum är att MYP Juniper går mycket tystare och
mjukare över ojämnheter med 21 tums hjul än min MYLR med 19 tum. Mer premium än så behöver inte jag. Sedan gör MYP 0-100 på 3,5 s jämfört med 4,9 för iX3 , och har all utrustning som standard. Ska man få samma utrustningsnivå på en iX3:a så blir den 100kkr dyrare än MYP. Som sagt iX3 måste vara helt fantastisk att köra om jag ska tycka att det är värt 100 kkr mer.
Re: BMW iX3
Postat: 07 dec 2025 00:21
av SwedishAdvocate
Ingenjoren5 skrev: ↑05 dec 2025 08:47
Tellus skrev: ↑05 dec 2025 05:49
Arctic Drifter skrev: ↑04 dec 2025 13:03
mikebike skrev: ↑04 dec 2025 12:53
Magnus71 skrev: ↑04 dec 2025 12:00
Ja, IX3 är säkert en fin bil och snabb laddning. Men med liknande utrustning så är priset ca 100 000kr upp mot Y LR AWD. På detta kommer de högre finansieringskostnaderna med ytterligare upp mot 100 000kr. 2års garanti istället för 4. Eventuella tillkommande kostnader för mobila tjänster som BMW digital premium.
Liknande gäller såklart kommande EX60 och GLC.
Så för mig blev valet enkelt till Junipers fördel.
Jag tog Y för ”Mest bil för pengarna” för mitt användande.
Jag betalar lätt 100k för regnsensor, radar, parkeringssensorer, frånvaro av spökbromsningar och trevligare interiör, men dessvärre skiljer det snarare 200k.
Andrahandsvärdet efter 3 år kommer vara 150' högre, lätt!
Finns 48 985 st Model Y i Sverige nu varav 3 927 st är Juniper.
Tveksamt.
Bmw i4 som också skulle vara en game changer har förlorat halva värdet på 3 år
https://www.blocket.se/mobility/item/17912517
Aldrig hört någon nämna att i4 skulle vara en gamechanger. […
Förstår inte heller vad det är med i4 som skulle ha varit en gamechanger. Den är inte byggd på en renodlad elbilsplattform. Den är väl dessutom relativt tung jämfört med Model 3. Det den har är ju en halvkombibaklucka. Och det är ju
fortfarande helt unikt i den storleksklassen för elbilar. Fortfarande är ju i4 den enda bilen med halvkombibaklucka som inte är en SUV/Crossover eller fullstor sedan/sporback/liftback. Och länge så fanns det ju dessutom inga eldrivna Tourer/Shooting brake/Estate/Station wagon/(kombi)-alternativ heller.
Re: BMW iX3
Postat: 07 dec 2025 07:03
av mikebike
Freez skrev: ↑06 dec 2025 23:09
Är verkligen BMW mer premium? Jag har en även en nyare X1 som absolut är en bra bil men jag håller min MY högre.
IX3 ser som sagt intressant ut men är inte värd 200-250 mer än en MY LR 4wd.
Ja, BMW är dyra och känns dyra, Tesla är (ganska) billiga och känns rejält billiga.
Re: BMW iX3
Postat: 07 dec 2025 08:24
av Rennwagen
Körtesterna som publicerats de senaste dagarna är mycket lovande avseende chassidynamik, körkänsla, infotainement och detaljkvalitet. Allt tyder på att BMW gjort en mycket bra bil. Skulle helst vilja ha den riktiga M versionen men orkar inte vänta på den så beställt fullspecad iX3 redan. Kommer att bli skönt att slippa teslans död-fisk-känsla i ratten och instabila chassiesättning.
Re: BMW iX3
Postat: 07 dec 2025 08:49
av tesla newbie
mikebike skrev: ↑07 dec 2025 07:03
Freez skrev: ↑06 dec 2025 23:09
Är verkligen BMW mer premium? Jag har en även en nyare X1 som absolut är en bra bil men jag håller min MY högre.
IX3 ser som sagt intressant ut men är inte värd 200-250 mer än en MY LR 4wd.
Ja, BMW är dyra och känns dyra, Tesla är (ganska) billiga och känns rejält billiga.
Har som sagt haft både BMW och Tesla. Jag upplever inte alls att skillnaden är så stor. BMW:s billigare modeller känns inte så mycket lyxigare än de nyare Teslorna.
Re: BMW iX3
Postat: 07 dec 2025 10:16
av Gustafsson
Är själv intresserad av BMWn som möjlig nästa bil. Men att köpa en helt ny oprövad modell är inte min grej. Mer än än gång i historien har man sett jobbiga barnsjukdomar på nya modeller. Men nästa bil för min del blir tidigast när min 100 D ger upp.