Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Postat: 18 jun 2018 13:39
Inte samma märke men dock samma koncern, dessutom VD gripen
http://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrike ... ocid=ientp
http://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrike ... ocid=ientp
En av många orsaker till varför jag aldrig skulle kunna tänka mig att köpa en fossil igen. Skrämmande!Teslalink skrev:"Resultatet visar att dieselbilarnas utsläpp av kväveoxider i verklig körning i stort sett är oförändrade mellan avgasstandarden Euro 1 och 5, trots EU:s skärpta utsläppsregler. Först med den senaste klassen, Euro 6, har det skett förbättringar men fortfarande släpper de nya dieselbilarna ut ungefär fem gånger så mycket kväveoxider i verklig körning som vad lagkravet anger."
https://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pr ... bilar.html
Otroligt rolig, kanske inte riktigt vad hon hade tänktJerker skrev:Säg nåt riktigt snuskigt!


Läste det där nyss, man slutar aldrig att förvånas...vigge50 skrev:Om vi säger att tillverkarna ska sänka sina utsläpp med 15% från 2020 till 2025 så kan vi väll förvänta oss att de kommer försöka pressa ner utsläppen 2020....![]()
https://teknikensvarld.se/biltillverkar ... stesterna/
Nu tar denna artikeln dock upp att de påverkar WLTP testerna genom att ladda ut batterierna mm innan testet för att få så hög förbrukning som möjligt. Utsläppen som tillverkarna anger är i snitt 4,5% högre än oberoende WLTP tester och i ett fall 13% högre. Från och med den första september så lär detta dock drabba svenska köpare då bilskatten kommer baseras på de högre utsläppen.
EU sitter i händerna på lobbyister från branschen. Det största felet i Europa är ju att man låter tillverkarna mäta sina egna bilar, då blir det så här. Hoppas att EU verkligen tar sitt ansvar och inför verkliga regler istället. När VW och andra kommer med mängder med elmodeller 2020 så borde man kunna gå med på det rimliga kravet att tillverkarna får stå för att betala EU:s myndighet att utföra avgastester, vilket man givet slipper helt och hållet för rena elbilar.mati skrev:Det blir allt mer vrickat det där med utsläppsreglerna.
Intressant att de faktiskt inser att det finns ett litet problem där....12man skrev:Chefen Diess vill att cheferna ska köra batteribilar, och inte motorstarka törstiga SUVar..
På tyska
https://www.welt.de/wirtschaft/article1 ... eigen.html
1% tycker jag låter bra som förmånsvärdemati skrev:Lite andra tjänstebilsregler än här i Sverige. Två tjänstebilar för mellanchefer. 1% av bilens bruttolistpris som förmånsvärde. Allt annat betalas av arbetsgivaren.
Ja, det hade varit fint. De har väldigt fina tjänstebilsregler i Tyskland. Och så gnälls det ändå att staten tar ut för mycket skatt. Det finns en annan förmån som anställda, och till och med pensionerade anställda, hos alla biltillverkare kan ta del av. Det kallas för "Jahreswagen". Det innebär att man tar ut en ny bil varje år till ett mycket rabatterat pris. I praktiken kostar det nästan ingenting eftersom man kan sälja bilen för nästan samma peng som man har köpt den för ett år tidigare. Fint va?Bjelke skrev:1% tycker jag låter bra som förmånsvärdemati skrev:Lite andra tjänstebilsregler än här i Sverige. Två tjänstebilar för mellanchefer. 1% av bilens bruttolistpris som förmånsvärde. Allt annat betalas av arbetsgivaren.
Jo, det är fint, men om man då måste jobba med att gasa apor så vettefan om det är värt det...mati skrev:Det kallas för "Jahreswagen". Det innebär att man tar ut en ny bil varje år till ett mycket rabatterat pris. I praktiken kostar det nästan ingenting eftersom man kan sälja bilen för nästan samma peng som man har köpt den för ett år tidigare. Fint va?
Det är inte bara VW som har detta system om du menar det. Det finns hos alla tyska tillverkare. Men du kanske menar att alla gasar apor.Surfaren skrev:Jo, det är fint, men om man då måste jobba med att gasa apor så vettefan om det är värt det...mati skrev:Det kallas för "Jahreswagen". Det innebär att man tar ut en ny bil varje år till ett mycket rabatterat pris. I praktiken kostar det nästan ingenting eftersom man kan sälja bilen för nästan samma peng som man har köpt den för ett år tidigare. Fint va?
Självklart, alla som jobbar i den Tyska bilindustrin har som primär arbetsuppgift att gasa apor, det är sen gammalt.mati skrev:Det är inte bara VW som har detta system om du menar det. Det finns hos alla tyska tillverkare. Men du kanske menar att alla gasar apor.Surfaren skrev:Jo, det är fint, men om man då måste jobba med att gasa apor så vettefan om det är värt det...mati skrev:Det kallas för "Jahreswagen". Det innebär att man tar ut en ny bil varje år till ett mycket rabatterat pris. I praktiken kostar det nästan ingenting eftersom man kan sälja bilen för nästan samma peng som man har köpt den för ett år tidigare. Fint va?