Paddy skrev: ↑31 jan 2024 22:33
Hej forumet, är inte så aktiv på grund av tidsbrist men tänkte delge lite ytterligare feedback jag nu har sammanställt till Zeekr efter min första månad med bilen. Om det kan vara av intresse. Jag har uppdaterat den lista jag gav dem efter en vecka och som jag då delade här på forumet. Det har nu efter ytterligare några veckor tillkommit nya punkter och även ny input till flera av de tidigare punkterna. Och ett par punkter har strukits då jag inte hade rätt kunskap då. Kanske finns det något även denna gång som jag helt enkelt inte förstår, tacksam i såna fall för er feedback. I kontakterna med Zeekr gör jag såklart inga anspråk på att tala för kollektivet. Detta är mina egna synpunkter. Det är fortsatt högt och lågt men syftet är gott; att hjälpa Zeekr att utveckla mjukvaran till en nivå som den fantastiska hårdvaran (och även vi kunder) förtjänar. Jag är ganska krävande och ogillar dåliga användargränssnitt och att som ny bilägare vara betatestare av uppenbart ej färdig eller testad mjukvara, men har gott hopp om att Zeekr löser det om inte allt för länge. För er här som funderar men som ännu inte bestämt er. Låt inte mig avskräcka er. Jag är kanske extra picky och i grunden är det en kanonbil. Och mjukvara går ju lätt att förbättra.
Jag har även lyft en sak specifikt till Zeekr som jag misstänker kan vara ett fel med just min bil, och det rör laddningen som överlag ger uselt resultat. Se gärna röd text i punkt 11 i dokumentet. Är det någon av er som upplever samma sak eller har ni bra sprutt i både DC- och AC-laddning? Såg att någon av er som nyss hämtat ut sin bil hade rejält fina laddsiffror. De har jag aldrig varit i närheten av.Zeekr problemlista v2.pdf
Hej, kan nog kommentera några punkter som kanske inte kommer i turordning men håll till godo:
1 - Min twist är att klimat funkar bättre när den startas från parkering utomhus, vad den inte verkar gilla är att åka ut från varmt garage och till kall/fuktig utomhusmiljö. Då får jag köra defroster - dock har jag nog fortfarande landets nordligaste Zeekr so far och den har provat mycket kyla sedan jag fick hem den…
9. Du har noterat att det nu, i alla fall med iPhone, går att installera telefonen som nyckel? Dessutom går det att dela appen via ägarens telefon. Min bättre hälft har tex installerat appen, då kan jag bjuda in henne från min telefon och hon får tillgång till bilen. I manualen står hur man går till väga. Jag har dock inte ännu kunnat kolla den exakta funktionen vid låsning/upplåsning enbart med telefon, här kan dm4 ha bättre koll.
11. Vid riktigt kalla temperaturer räcker inte en förvärmning på 2-3 mil för att batteriet ska ha temperatur för full laddning från start. Vid vår hemfärd hade jag allt mellan 155 kW (förvärmt) till 35kW (ej förvärmt, Tesla V3). Det brukar gå att kolla om man jämför laddarens matade effekt med det batteriet enligt bilen tar emot. Skiljer det mycket så värms batteriet och begränsar därmed laddningen.
Anledningen kan möjligen även vara total belastning i nätet, jag fick dåligt med effekt från ett par laddare på hemvägen (svinkallt) och laddade därför bara minsta möjliga för att ta mig till nästa laddare. Den sista laddaren (Umeå) förvärmde vi till och då blev det bra fart på prylarna.
Jag tror vi har en mycket konservativ inställning för laddningen just nu, avviker förhållandena från de optimala begränsas den nog rätt hårt. Det lär bli bättre när Zeekr analyserar sin data från kundbilarna.
22kW - har Du effektvakt i kåken så Du kan läsa belastningarna per fas? Det är den mest belastade fasen som begränsar det som tilldelas bilen, så med 25A huvudsäkringar och en snedbelastning om t ex 12/3/8 A så kommer laddaren max att kunna ge 25 - 12 = 13A på alla tre faserna. Men det kanske Du redan har järnkoll på? En annan sak är att bilens likriktare vid hemmaladdning inte används vid likströmsladdning vid snabbladdare.
20 - Anpassning av hastighetsgränsen gör att bilen automatiskt läser av hastighetsskyltarna och anpassar farten. Du kan manuellt justera hastigheten uppåt eller nedåt i f t skyltad fart med rattknapparna.
Själv noterar jag sådant som jag kommer på allt eftersom men av erfarenhet från tidigare väljer jag att hålla på dem till dess att vi får ut den nya uppdateringen. Att-göra-listan för Zeekr blev snabbt rätt diger och jag tänker att det är bättre att först testa de nya förändringarna så att nästa feedback blir aktuell och relevant.
Vet inte om ovanstående gav något men det var i alla fall några tankar kring din lista
