fth skrev:Robertrimmevik skrev:Vi som sitter med dagens elbilar sitter med svarte Petter de kommer enbart duga som andrabil eller till de som aldrig åker långt.
Det här förstår jag inte riktigt, dagens elbilar fungerar ju bevisligen för långfärder, menar du att laddmöjligheterna kommer att försämras i framtiden?
Jag åkte Kroatien ToR i somras helt problemfritt, det tror jag inte kommer att bli svårare i framtiden, varken med min nuvarande eller framtida bil.
/fth
Jag tror att snabbladdningsmöjligheterna kommer att försämras betydligt i framtiden om folk nöjer sig med de räckvidder som erbjuds idag. I och med den dåliga lönsamhet som verkar vara i snabbladdning. Och ska det bli lönsamhet när beläggningen är dålig mesta delen av året så torde ju priset på snabbladdning bli svindyrt.
Kontentan tror jag blir att man hellre tar en dyrare bil med längre räckvidd. Många fördelar med det.
1. Mindre planering(på många olika sätt)
2. Bättre andrahandsvärde
3. Mycket billigare laddning vid långkörning(man kan klara sig enbart på destinationsladdning och AC-LADDNING)
4. Betydligt enklare med husvagn, skotersläp etcetera..
5. Mindre batteridegradering pga av mindre snabbladdning
6. Mer räckvidd kvar efter batteridegradering
7. För de som bor i lägenhet och inte har tillgång till laddare. (Behöver lösa laddning mer sällan)
8. Med V2X lösningar vill man definitivt ha mycket batterikapacitet
9. Solel verkar bli billigare och elleverantörer kommer nog bli dyrare. Med ett större batteri kommer du längre på din egenproducerade el. Både på resa och i hemmet(V2H)
10. Bättre räckvidd på snö/regn och i motvind och uppför(Tänk fjällsemester. Extra önskvärt i USA med höga orter och långa avstånd)
11. Bra räckvidd i motorvägsfart.
Är också övertygad om att batteriutvevkling har en bra bit kvar innan den börjar stagnera. Så 150kWh kommer nog ligga på samma vikt och pris som 100kWh ligger på idag om ca 7-8 år.
Det som talar emot min framtidsspaning är batteribrist. Biltillverkarna vill ju sälja många bilar och då kanske de måste lösa det med snabbladdare istället. Men gemene man tror jag inte bryr sig. De kommer vilja ha den batteristorlek de känner sig trygg med. Och då kommer det att krävas ett betydligt betydligt bättre snabbladdningsnätverk än det som finns idag och framförallt billigare.