Sida 25 av 31

Re: VW ID.7

Postat: 15 feb 2025 20:51
av Dreas89
Sådär, nu har man haft en ID7 Tourer GTX i snart en månad.

Initialt så är bilen ganska mäh. Den sticker inte riktigt ut på något ställe, dörrarna känns tunga. Barnen har svårt att stänga dörrarna så de slår igen mer frekvent än på någon annan bil vi haft. Ena grabben har svårt att öppna dörren inifrån, aldrig hänt förr. Mjukvaran och knapparna på ratten(touch) känns inte som ett klart fall framåt.

MEN!

Nu har det blivit närmare 200 mil varav mycket motorväg. DCC är en dröm, glider fint på vägen och nu nere i Österrike så var det många sträckor genom Tyskland där man bara flöt på vägen. Riktigt bra! Den beräknade räckvidden är en dröm, dragit flera sträckor på 25-30 mil i 130-150 och den beräknade sträckan är mycket tillförlitlig vilket gör körandet så mycket trevligare. Vår Ioniq 5 och IX3 innan det var ju ett skämt när det kom till hur bra gissometern var.


Massagestolarna är guld, mycket skönt vid långkörning. Man har också fått en chans att bekanta sig med inställningar mm.

Så, funderar man på en ID7 så dra en långkörning, för jag kan säga att första veckan med den var rätt mjäh. Men nu när den varit med om det ena och det andra så gillar jag den. Bra laddhastighet, barnen hinner inte pinka och bli klara innan vi har 80-90%

Re: VW ID.7

Postat: 15 feb 2025 22:04
av Teslasemitruck
Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?

Re: VW ID.7

Postat: 16 feb 2025 07:43
av Love_O
Teslasemitruck skrev: 15 feb 2025 22:04
Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
Kan handla om att en bakhjulsdriven Tesla vs ID7 är lite mer orolig i bakändan än ID7. Sen handlar det nog om intresse. En ID7 ägare är nog inte överdrivet intresserad alla gånger. Det är lite som beskrivs i inlägget ovanför, en bil som är väldigt ointressant och ger en anonym känsla. Määh är sjukt bra beskrivet.

Sen tror jag GTX kommer bli attraktiva som Beg. Oftast fullt utrustade med allt.

Re: VW ID.7

Postat: 16 feb 2025 07:50
av SwedishAdvocate
Mötte en ID.7 Tourer när jag var ute och körde 40-60 km/h-väg häromdagen. Tyckte ändå den såg rätt bra ut rullandes på väg. Vet inte om det var en GTX eller inte. Nu kommer jag inte heller ihåg vad det var för färg på den. Någon grå kanske.

Re: VW ID.7

Postat: 16 feb 2025 08:25
av VilkenElbilBlirDet
Teslasemitruck skrev: 15 feb 2025 22:04
Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
Kan det inte vara så att Y bara fanns med fyrhjulsdrift ett par år, och sen efter endast med standard range bakhjulsdrift. Long range RWD kom väl inte förrän i somras/höstas?

Re: VW ID.7

Postat: 16 feb 2025 09:16
av Holve
Teslasemitruck skrev: 15 feb 2025 22:04
Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
Det måste vara priset.
Model Y med fyrhjulsdrift kostar från 634 000
Id7 med bakhjulsdrift från 645 000

Re: VW ID.7

Postat: 16 feb 2025 09:50
av R_Edvinsson
Teslasemitruck skrev: 15 feb 2025 22:04
Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
Handlar mer om hur länge de sålts.

Pro som är bakhjulsdriven var till salu nästan ett år tidigare än GTX.

Men kollar man statistiken senaste 2 månaderna säljer GTx 4x fler än PRO.

Re: VW ID.7

Postat: 16 feb 2025 10:32
av manneson
R_Edvinsson skrev: 16 feb 2025 09:50
Teslasemitruck skrev: 15 feb 2025 22:04
Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
Handlar mer om hur länge de sålts.

Pro som är bakhjulsdriven var till salu nästan ett år tidigare än GTX.

Men kollar man statistiken senaste 2 månaderna säljer GTx 4x fler än PRO.
Som jag tolkar grafen säljer gamla Pro lika bra som GTX. Det har sålts ca 1500 bilar av varje sedan GTX introducerades.
Sen tillkommer Pro S med ytterligare ca 500 bilar.
Dvs totalt 2000 bakhjulsdrivna vs 1500 awd under samma tidsperiod.
Varför? Jag gissar förmånsvärde.

Re: VW ID.7

Postat: 16 feb 2025 11:59
av Fredrik j
Love_O skrev: 16 feb 2025 07:43
Teslasemitruck skrev: 15 feb 2025 22:04
Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
Kan handla om att en bakhjulsdriven Tesla vs ID7 är lite mer orolig i bakändan än ID7. Sen handlar det nog om intresse. En ID7 ägare är nog inte överdrivet intresserad alla gånger. Det är lite som beskrivs i inlägget ovanför, en bil som är väldigt ointressant och ger en anonym känsla. Määh är sjukt bra beskrivet.

Sen tror jag GTX kommer bli attraktiva som Beg. Oftast fullt utrustade med allt.
En model y tycker jag ger minst lika ointressant och anonym känsla.
Men passat har väl alltid varit lite anonym och med små förändringar genom åren. Jag har en kompis som körde passat som tjänstebil och som inte visste vilken generation av passat han körde för tillfället.

Re: VW ID.7

Postat: 16 feb 2025 14:15
av Dreas89
Teslasemitruck skrev: 15 feb 2025 22:04
Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
Det är för att Bakhjulsdrivna har 10 mils längre beräknad räckvidd. När jag läst på diverse forum så står sig GTX väldigt bra i verkliga livet och räckvidden är nära samma. Gissar att på motorväg i bra takt så är förbrukningsskillnaden baserad på vikt. Samma batteristorlek och den främre motorn ska bara hoppa igång vid acceleration.

Re: VW ID.7

Postat: 16 feb 2025 14:18
av fnystrom
Dreas89 skrev: 16 feb 2025 14:15
Teslasemitruck skrev: 15 feb 2025 22:04
Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
Det är för att Bakhjulsdrivna har 10 mils längre beräknad räckvidd. När jag läst på diverse forum så står sig GTX väldigt bra i verkliga livet och räckvidden är nära samma. Gissar att på motorväg i bra takt så är förbrukningsskillnaden baserad på vikt. Samma batteristorlek och den främre motorn ska bara hoppa igång vid acceleration.
De bakhjulsdrivna bilarna har längre räckvidd än GTX, men det beror mest på att GTX är fullutrustad med 20 tums hjul. Om man fullutrustar en bakhjulsdriven ID.7 inklusive 20 tums hjul, så skiljer det bara några mil enligt WLTP.

Re: VW ID.7

Postat: 16 feb 2025 20:33
av Dreas89
fnystrom skrev: 16 feb 2025 14:18
Dreas89 skrev: 16 feb 2025 14:15
Teslasemitruck skrev: 15 feb 2025 22:04
Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
Det är för att Bakhjulsdrivna har 10 mils längre beräknad räckvidd. När jag läst på diverse forum så står sig GTX väldigt bra i verkliga livet och räckvidden är nära samma. Gissar att på motorväg i bra takt så är förbrukningsskillnaden baserad på vikt. Samma batteristorlek och den främre motorn ska bara hoppa igång vid acceleration.
De bakhjulsdrivna bilarna har längre räckvidd än GTX, men det beror mest på att GTX är fullutrustad med 20 tums hjul. Om man fullutrustar en bakhjulsdriven ID.7 inklusive 20 tums hjul, så skiljer det bara några mil enligt WLTP.
Beställer man vinterdäck via VW så är de 19 tum. Och vad mer finns det för utrustning som kan påverka räckvidden som inte är viktbaserad?

Re: VW ID.7

Postat: 22 feb 2025 17:22
av Freez
Teknikens värld testar ID7. ”Mitt i mellanmjölken”

https://teknikensvarld.expressen.se/tes ... pressen.se

Re: VW ID.7

Postat: 22 feb 2025 17:30
av VilkenElbilBlirDet
Typiskt att VW extra-utrustar ID7 med dåligt ljus. :lol:

Vad kommer 2026, extrautrustning ”obekväma stolar”?

Re: VW ID.7

Postat: 22 feb 2025 17:31
av Maw
VilkenElbilBlirDet skrev: 22 feb 2025 17:30
Typiskt att VW extra-utrustar ID7 med dåligt ljus. :lol:

Vad kommer 2026, extrautrustning ”obekväma stolar”?
:lol:

Re: VW ID.7

Postat: 22 feb 2025 17:54
av lawe
kalleanka114 skrev: 24 jan 2025 19:26
Hej, nybliven ägare till en ID.7 Tourer. Finns det någon som kan tipsa om en bra lösning för medelstor hund, 22 kg och ca 55 cm i mankhöjd?

Alla tips och lösningar mottages tacksamt, bur som passar bra, mellanvägg som är lätt att montera/demontera eller något annan smart lösning? Gärna som också ger lite plats till packning också. Vi är oftast tre vuxna i bilen, men ibland även fyra, plus hunden på långresor.
Jag kan rekommendera att ta en titt på Thules burar. De är kanonfina!

Re: VW ID.7

Postat: 24 feb 2025 11:50
av Dreas89
fnystrom skrev: 16 feb 2025 14:18
Dreas89 skrev: 16 feb 2025 14:15
Teslasemitruck skrev: 15 feb 2025 22:04
Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
Det är för att Bakhjulsdrivna har 10 mils längre beräknad räckvidd. När jag läst på diverse forum så står sig GTX väldigt bra i verkliga livet och räckvidden är nära samma. Gissar att på motorväg i bra takt så är förbrukningsskillnaden baserad på vikt. Samma batteristorlek och den främre motorn ska bara hoppa igång vid acceleration.
De bakhjulsdrivna bilarna har längre räckvidd än GTX, men det beror mest på att GTX är fullutrustad med 20 tums hjul. Om man fullutrustar en bakhjulsdriven ID.7 inklusive 20 tums hjul, så skiljer det bara några mil enligt WLTP.
Vad fick ni med för matta till bagaget? Vi fick en mjukare matta som påminner om rörisolering eller vad man ska säga. Alltså inte gummi utan halkigare.

Funderar på ifall rätt matta var slut eller om GTX inte får en bättre matta…

Re: VW ID.7

Postat: 24 feb 2025 13:38
av Maw
Dreas89 skrev: 24 feb 2025 11:50
fnystrom skrev: 16 feb 2025 14:18
Dreas89 skrev: 16 feb 2025 14:15
Teslasemitruck skrev: 15 feb 2025 22:04
Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
Det är för att Bakhjulsdrivna har 10 mils längre beräknad räckvidd. När jag läst på diverse forum så står sig GTX väldigt bra i verkliga livet och räckvidden är nära samma. Gissar att på motorväg i bra takt så är förbrukningsskillnaden baserad på vikt. Samma batteristorlek och den främre motorn ska bara hoppa igång vid acceleration.
De bakhjulsdrivna bilarna har längre räckvidd än GTX, men det beror mest på att GTX är fullutrustad med 20 tums hjul. Om man fullutrustar en bakhjulsdriven ID.7 inklusive 20 tums hjul, så skiljer det bara några mil enligt WLTP.
Vad fick ni med för matta till bagaget? Vi fick en mjukare matta som påminner om rörisolering eller vad man ska säga. Alltså inte gummi utan halkigare.

Funderar på ifall rätt matta var slut eller om GTX inte får en bättre matta…
Det låter som en likadan som jag har fått.

Re: VW ID.7

Postat: 25 feb 2025 09:24
av Sofie
R_Edvinsson skrev: 16 feb 2025 09:50
Teslasemitruck skrev: 15 feb 2025 22:04
Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
Handlar mer om hur länge de sålts.

Pro som är bakhjulsdriven var till salu nästan ett år tidigare än GTX.

Men kollar man statistiken senaste 2 månaderna säljer GTx 4x fler än PRO.
Ni som har id7 hur mycket energisnålare än model Y går dom, dvs vad har ni för snittförbrukning på era bilar.
Id7 skall ju gå på 13,6 kWh/100 vilket är imponerande bra.

Re: VW ID.7

Postat: 25 feb 2025 10:23
av manneson
Sofie skrev: 25 feb 2025 09:24
R_Edvinsson skrev: 16 feb 2025 09:50
Teslasemitruck skrev: 15 feb 2025 22:04
Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
Handlar mer om hur länge de sålts.

Pro som är bakhjulsdriven var till salu nästan ett år tidigare än GTX.

Men kollar man statistiken senaste 2 månaderna säljer GTx 4x fler än PRO.
Ni som har id7 hur mycket energisnålare än model Y går dom, dvs vad har ni för snittförbrukning på era bilar.
Id7 skall ju gå på 13,6 kWh/100 vilket är imponerande bra.
Enligt Teslabjörns tester drar dom ungefär lika mkt.
Men ID7 Pro och GTX har ju mkt större batteri samt laddar mkt snabbare, så de är noterbart snabbare på 1000km.

Re: VW ID.7

Postat: 25 feb 2025 10:32
av SwedishAdvocate
manneson skrev: 25 feb 2025 10:23
Sofie skrev: 25 feb 2025 09:24
R_Edvinsson skrev: 16 feb 2025 09:50
Teslasemitruck skrev: 15 feb 2025 22:04
Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
Handlar mer om hur länge de sålts.

Pro som är bakhjulsdriven var till salu nästan ett år tidigare än GTX.

Men kollar man statistiken senaste 2 månaderna säljer GTx 4x fler än PRO.
Ni som har id7 hur mycket energisnålare än model Y går dom, dvs vad har ni för snittförbrukning på era bilar.
Id7 skall ju gå på 13,6 kWh/100 vilket är imponerande bra.
Enligt Teslabjörns tester drar dom ungefär lika mkt.
Men ID7 Pro och GTX har ju mkt större batteri samt laddar mkt snabbare, så de är noterbart snabbare på 1000km.
@Sofie:
Tänk även att fälg- och däckval kan spela in lite på marginalen. Ju mindre och ju smalare fälgar och desto lägre rullmotstånd på däcken – desto mer range. Tror det är Michelin e-Primacy som är bäst när det gäller räckvidd. De kan man väl i och för sig antagligen inte välja på en ny bil om de inte redan sitter monterade, men sen när det blir dags att byta däck på en eller bägge hjulaxlarna…

Re: VW ID.7

Postat: 25 feb 2025 13:35
av Dreas89
Sofie skrev: 25 feb 2025 09:24
R_Edvinsson skrev: 16 feb 2025 09:50
Teslasemitruck skrev: 15 feb 2025 22:04
Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
Handlar mer om hur länge de sålts.

Pro som är bakhjulsdriven var till salu nästan ett år tidigare än GTX.

Men kollar man statistiken senaste 2 månaderna säljer GTx 4x fler än PRO.
Ni som har id7 hur mycket energisnålare än model Y går dom, dvs vad har ni för snittförbrukning på era bilar.
Id7 skall ju gå på 13,6 kWh/100 vilket är imponerande bra.
Har aldrig haft en Y men vi låg på 26kwh/100 i 140-150 på motorvägen med +7. 19-tummare. Ruggigt effektiv är min bedömning.

Re: VW ID.7

Postat: 03 mar 2025 14:27
av linoleum
Antar att det finns en och annan i tråden med GTX? Söker era omdömen om bilens svängradie, hur upplever ni den?
(har själv en bil idag med usel svängradie, ganska irriterande men går att leva med).

Undrar också om glastaket. Hur väl funkar avskärmningen? Har själv bara erfarenhet av panorama med fysisk gardin.

Re: VW ID.7

Postat: 03 mar 2025 14:48
av Maw
linoleum skrev: 03 mar 2025 14:27
Antar att det finns en och annan i tråden med GTX? Söker era omdömen om bilens svängradie, hur upplever ni den?
(har själv en bil idag med usel svängradie, ganska irriterande men går att leva med).

Undrar också om glastaket. Hur väl funkar avskärmningen? Har själv bara erfarenhet av panorama med fysisk gardin.
Svängradien känns helt OK med tanke på bilstorleken men inte alls så imponerande som i RWD.

Glastaket blir helt dimmat när man vill det men jag har inte prövat den i sommarhetta ännu så kan inte säga hur väl den stänger solvärmen ute men det ser ut som att det inte ska vara ett problem

Re: VW ID.7

Postat: 03 mar 2025 15:13
av chaffis75
linoleum skrev: 03 mar 2025 14:27
Antar att det finns en och annan i tråden med GTX? Söker era omdömen om bilens svängradie, hur upplever ni den?
(har själv en bil idag med usel svängradie, ganska irriterande men går att leva med).

Undrar också om glastaket. Hur väl funkar avskärmningen? Har själv bara erfarenhet av panorama med fysisk gardin.
MEB plattformen i allmänhet har ju grym svängradie m n ska inte uttala mig om id7 just.