Värdeminskningstråden Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av mussla »

TeslaLeo skrev: 16 apr 2025 20:35
Om vägmätaren står 117% högre än faktiskt körd sträcka lär värdet bli rätt mycket sämre också. Rejäl värdeminskning.

Förutom de problem det ger med garanti, dyrare försäkring osv.

https://www.nyteknik.se/elbilar/bilagar ... il/4352706
Från artikeln:

"Personen i fråga gör gällande att de köpte en Tesla Model Y av årsmodell 2020 där vägmätaren stod på 36 772 miles (motsvarande 5 918 mil). Mellan december och februari körde de i genomsnitt per dag på 55,54 miles (89 km), men från slutet av mars till slutet av juni så hoppade detta upp till 72,53 miles (117 km) – trots att ägaren hade samma körrutiner som tidigare. Enligt ägaren beror skillnaden på att garantin för bilen närmade sig sitt slut.
Ägaren tar även upp tidigare ägda bilar, där körd sträcka under sex månader legat på runt 6 100 miles (980 mil), men i Teslan blev det 13 228 (2 129 mil) på samma tid. Allt sammantaget menar ägaren i sin stämning att Teslas vägmätare kan visa allt från 15 upp till 117 procent mer än verklig tillryggalagd sträcka.
ANNONS

För att styrka sin position hänvisas i stämningen till ett patent Tesla har. Där framgår det att trots att man kan mäta sträcka med gps används i stället en mätmetod som använder en ”konverteringsfaktor miles till elektrisk energi” och att denna varierar dynamiskt baserat på väg- och trafikförhållanden.
Det ska påpekas att det inte finns bevis på att Tesla använder sig av tekniken i patentet i sina bilar, men Tesla har tidigare figurerat i diskussioner om just detta och på ägarforum har det här varit en fråga i flera år."

Det är ju verkligen ett häpnadsväckande påstående att Tesla manipulerar körsträckan för att avsluta garantier i förväg. Det låter dessutom jättemärkligt att de skulle använda någon sorts beräkning med energiförbrukning för att uppskatta körsträcka istf att mäta. Kan det verkligen ligga något i detta?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 895
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Arn »

pejvic skrev: 15 apr 2025 19:05
lem skrev: 15 apr 2025 04:37
Hur går det för leasingbolagen som har fast restvärde i sina kalkyler?

Blir det en jättesmäll?? Eller exporterar man?

Vad pekar prognoserna att en 2023 Y LR 4000 mil metallic kommer hamna på i dec2026? 350’??

Ur Arvals kontrakt:
Vehicle price 659.990 SEK
Option 28.000 SEK metallic

Leasing avgift 7570*36=272 520SEK

Detta skulle indikera att de går nästan 100kkr back per bil!I ren värdeminskning. Räntor tillkommer!
Nej - långt under 350…. Man får ju en 23:a redan nu under 400. Skulle tänka mig runt 280 Max i dec -26

Spännande förresten. Reserve på denna gick på 236.000
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-250915

Första på länge som budas över reserve.
280 i dec 2026 ( antar att körsträckan då är mindre än 10.000 mil) låter ändå bra på något sätt. Skulle i mitt fall innebära värdeminskning 150 k på två år vilket ger ungefär 6k i månaden i värdeminskning. Det skulle fortfarande vara bättre än att ha nappat på privatleasing erbjudandet från Tesla som man erbjöd sista kvartalet 2024. Som en referens kommer bilen december 2026 att vara exakt 3,5 år gammal. Som en ytterligare referens sålde jag min M3 LR som var exakt 3,5 år gammal för 305k i december och den hade då 8500 mil på mätaren. Min MY kommer ha runt 10k mil på mätaren på 3,5 års dagen.

När jag sålde min bil i december så kostade en motsvarande model Y med samma miltal minst 50k mer än M3. Så lite mot den bakgrunden skulle man kanske kunna tro att det ändå är möjligt att få runt 300k för model Y LR årsmodell 2023 i december 26 ( uttagen juni 2023). Men naturligtvis högst osäkert och man kan behöva behålla bilen i ytterligare 1-2 år därefter om man vill ha en schysst siffra på värdeminskning över tid per månad. Naturligtvis kan mycket hända längs vägen och man blir sugen att buda på en Juniper eller något annat spännande innan dess. Men får man tag i ett par riktigt tysta sommardäck vet jag inte om Juniper är värd sitt högre pris
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 398
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Vindens »

Arn skrev: 17 apr 2025 00:23
pejvic skrev: 15 apr 2025 19:05
lem skrev: 15 apr 2025 04:37
Hur går det för leasingbolagen som har fast restvärde i sina kalkyler?

Blir det en jättesmäll?? Eller exporterar man?

Vad pekar prognoserna att en 2023 Y LR 4000 mil metallic kommer hamna på i dec2026? 350’??

Ur Arvals kontrakt:
Vehicle price 659.990 SEK
Option 28.000 SEK metallic

Leasing avgift 7570*36=272 520SEK

Detta skulle indikera att de går nästan 100kkr back per bil!I ren värdeminskning. Räntor tillkommer!
Nej - långt under 350…. Man får ju en 23:a redan nu under 400. Skulle tänka mig runt 280 Max i dec -26

Spännande förresten. Reserve på denna gick på 236.000
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-250915

Första på länge som budas över reserve.
280 i dec 2026 ( antar att körsträckan då är mindre än 10.000 mil) låter ändå bra på något sätt. Skulle i mitt fall innebära värdeminskning 150 k på två år vilket ger ungefär 6k i månaden i värdeminskning. Det skulle fortfarande vara bättre än att ha nappat på privatleasing erbjudandet från Tesla som man erbjöd sista kvartalet 2024. Som en referens kommer bilen december 2026 att vara exakt 3,5 år gammal. Som en ytterligare referens sålde jag min M3 LR som var exakt 3,5 år gammal för 305k i december och den hade då 8500 mil på mätaren. Min MY kommer ha runt 10k mil på mätaren på 3,5 års dagen.

När jag sålde min bil i december så kostade en motsvarande model Y med samma miltal minst 50k mer än M3. Så lite mot den bakgrunden skulle man kanske kunna tro att det ändå är möjligt att få runt 300k för model Y LR årsmodell 2023 i december 26 ( uttagen juni 2023). Men naturligtvis högst osäkert och man kan behöva behålla bilen i ytterligare 1-2 år därefter om man vill ha en schysst siffra på värdeminskning över tid per månad. Naturligtvis kan mycket hända längs vägen och man blir sugen att buda på en Juniper eller något annat spännande innan dess. Men får man tag i ett par riktigt tysta sommardäck vet jag inte om Juniper är värd sitt högre pris
Bra timing med avyttring av M3an.
Se här liknande som din gick för 245 inkl avgift,

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-251303

Hög värdeminskning på en 4 år gammal bil med 15 tkr per månad.
Nu har Y gått ner en del också men är det värre för treor?

Tesla har lyckats bra med att bli ett billigt märke, mycket bil för pengarna verkligen!
M3 LR -20
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 895
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Arn »

När jag sålde min bil privat för 305 gick det att finna likvärdiga på KVD för runt 270-300k.

Tror att den vita klädseln gjorde avgörande skillnad.

Det fanns spekulanter som absolut inte ville ha min bil på grund av klädseln och det fanns de som var villiga att betala fullt pris antagligen till stor del på grund av klädseln.

Men hur som helst det blir lite granna ett nollsummespel. Alternativet om jag behållit gamla bilen var en likvärdig värdeminskning på den som på min nya, troligen aningen mindre värdeminskning på M3an pga lägre pris.
Alternativet att byta till fossil var inget jag överväg där då. Med nuvarande priser på Tesla känns bilarna verkligen prisvärda så har svårt att motivera idag att byta in min MY till en v90 diesel 2021.... Förhoppningsvis kommer tiden rätta till prissättningen till Teslas fördel, tids nog.
Mrtn
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 nov 2022 12:46

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Mrtn »

mussla skrev: 15 apr 2025 19:53
pejvic skrev: 15 apr 2025 19:05
lem skrev: 15 apr 2025 04:37
Hur går det för leasingbolagen som har fast restvärde i sina kalkyler?

Blir det en jättesmäll?? Eller exporterar man?

Vad pekar prognoserna att en 2023 Y LR 4000 mil metallic kommer hamna på i dec2026? 350’??

Ur Arvals kontrakt:
Vehicle price 659.990 SEK
Option 28.000 SEK metallic

Leasing avgift 7570*36=272 520SEK

Detta skulle indikera att de går nästan 100kkr back per bil!I ren värdeminskning. Räntor tillkommer!
Nej - långt under 350…. Man får ju en 23:a redan nu under 400. Skulle tänka mig runt 280 Max i dec -26

Spännande förresten. Reserve på denna gick på 236.000
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-250915

Första på länge som budas över reserve.
Gått 16 000 mil. ”Bara” 3000 mil kvar på batterigarantin. Kanske är det som gjorde priset lågt. Höga miltalen brukar inte avskräcka så mycket på fossilbilar men på elbilar gör de kanske det.
2022 MY 13k mil. 324k. Undras vad firman gav. 84 pers som är nyfikna om den säljs.
https://www.blocket.se/annons/norrbotte ... 1002174864
TeslaLeo

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av TeslaLeo »

Mrtn skrev: 17 apr 2025 23:48
mussla skrev: 15 apr 2025 19:53
pejvic skrev: 15 apr 2025 19:05
lem skrev: 15 apr 2025 04:37
Hur går det för leasingbolagen som har fast restvärde i sina kalkyler?

Blir det en jättesmäll?? Eller exporterar man?

Vad pekar prognoserna att en 2023 Y LR 4000 mil metallic kommer hamna på i dec2026? 350’??

Ur Arvals kontrakt:
Vehicle price 659.990 SEK
Option 28.000 SEK metallic

Leasing avgift 7570*36=272 520SEK

Detta skulle indikera att de går nästan 100kkr back per bil!I ren värdeminskning. Räntor tillkommer!
Nej - långt under 350…. Man får ju en 23:a redan nu under 400. Skulle tänka mig runt 280 Max i dec -26

Spännande förresten. Reserve på denna gick på 236.000
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-250915

Första på länge som budas över reserve.
Gått 16 000 mil. ”Bara” 3000 mil kvar på batterigarantin. Kanske är det som gjorde priset lågt. Höga miltalen brukar inte avskräcka så mycket på fossilbilar men på elbilar gör de kanske det.
2022 MY 13k mil. 324k. Undras vad firman gav. 84 pers som är nyfikna om den säljs.
https://www.blocket.se/annons/norrbotte ... 1002174864
Bilen är 2,5 år gammal tänker jag. På tre år brukar man räkna ca 50% värdeminskning oavsett märke.

Denna har dessutom gått långt för att vara 2,5år. Nästan 13 000 mil.

Snittbilen i Sverige rullar drygt 1200 mil per år.

Det gör ju att man känner sig trygg i värdebehåll när man kör runt 2000 mil / år. Att bilen är värd 50% av nyvärdet efter tre år känns tryggt.

Samtidigt - ska man tro fossiltidningen Carup är det nu kört för Teslas andrahandsvärde:

https://carup.se/vad-ska-handa-med-alla ... de-teslor/
Mrtn
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 nov 2022 12:46

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Mrtn »

TeslaLeo skrev: 18 apr 2025 05:48
Mrtn skrev: 17 apr 2025 23:48
mussla skrev: 15 apr 2025 19:53
pejvic skrev: 15 apr 2025 19:05
lem skrev: 15 apr 2025 04:37
Hur går det för leasingbolagen som har fast restvärde i sina kalkyler?

Blir det en jättesmäll?? Eller exporterar man?

Vad pekar prognoserna att en 2023 Y LR 4000 mil metallic kommer hamna på i dec2026? 350’??

Ur Arvals kontrakt:
Vehicle price 659.990 SEK
Option 28.000 SEK metallic

Leasing avgift 7570*36=272 520SEK

Detta skulle indikera att de går nästan 100kkr back per bil!I ren värdeminskning. Räntor tillkommer!
Nej - långt under 350…. Man får ju en 23:a redan nu under 400. Skulle tänka mig runt 280 Max i dec -26

Spännande förresten. Reserve på denna gick på 236.000
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-250915

Första på länge som budas över reserve.
Gått 16 000 mil. ”Bara” 3000 mil kvar på batterigarantin. Kanske är det som gjorde priset lågt. Höga miltalen brukar inte avskräcka så mycket på fossilbilar men på elbilar gör de kanske det.
2022 MY 13k mil. 324k. Undras vad firman gav. 84 pers som är nyfikna om den säljs.
https://www.blocket.se/annons/norrbotte ... 1002174864
Bilen är 2,5 år gammal tänker jag. På tre år brukar man räkna ca 50% värdeminskning oavsett märke.

Denna har dessutom gått långt för att vara 2,5år. Nästan 13 000 mil.

Snittbilen i Sverige rullar drygt 1200 mil per år.

Det gör ju att man känner sig trygg i värdebehåll när man kör runt 2000 mil / år. Att bilen är värd 50% av nyvärdet efter tre år känns tryggt.

Samtidigt - ska man tro fossiltidningen Carup är det nu kört för Teslas andrahandsvärde:

https://carup.se/vad-ska-handa-med-alla ... de-teslor/
Poängen är att den inte sålts, legat ut sen början av april. Frågan är vad den är värd.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av mussla »

Mrtn skrev: 18 apr 2025 08:42
TeslaLeo skrev: 18 apr 2025 05:48
Mrtn skrev: 17 apr 2025 23:48
mussla skrev: 15 apr 2025 19:53
pejvic skrev: 15 apr 2025 19:05


Nej - långt under 350…. Man får ju en 23:a redan nu under 400. Skulle tänka mig runt 280 Max i dec -26

Spännande förresten. Reserve på denna gick på 236.000
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-250915

Första på länge som budas över reserve.
Gått 16 000 mil. ”Bara” 3000 mil kvar på batterigarantin. Kanske är det som gjorde priset lågt. Höga miltalen brukar inte avskräcka så mycket på fossilbilar men på elbilar gör de kanske det.
2022 MY 13k mil. 324k. Undras vad firman gav. 84 pers som är nyfikna om den säljs.
https://www.blocket.se/annons/norrbotte ... 1002174864
Bilen är 2,5 år gammal tänker jag. På tre år brukar man räkna ca 50% värdeminskning oavsett märke.

Denna har dessutom gått långt för att vara 2,5år. Nästan 13 000 mil.

Snittbilen i Sverige rullar drygt 1200 mil per år.

Det gör ju att man känner sig trygg i värdebehåll när man kör runt 2000 mil / år. Att bilen är värd 50% av nyvärdet efter tre år känns tryggt.

Samtidigt - ska man tro fossiltidningen Carup är det nu kört för Teslas andrahandsvärde:

https://carup.se/vad-ska-handa-med-alla ... de-teslor/
Poängen är att den inte sålts, legat ut sen början av april. Frågan är vad den är värd.
Den har legat ute i två veckor. Det är ju inte särskilt länge. Den har höga mil också. 13k mil på 3 år ger över 4000 mil per år. Mer normala när man räknar 50% efter tre år är väl 1500 mil per år.
Model Y LR AWD -24
TeslaLeo

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av TeslaLeo »

Mrtn skrev: 18 apr 2025 08:42
TeslaLeo skrev: 18 apr 2025 05:48
Mrtn skrev: 17 apr 2025 23:48
mussla skrev: 15 apr 2025 19:53
pejvic skrev: 15 apr 2025 19:05


Nej - långt under 350…. Man får ju en 23:a redan nu under 400. Skulle tänka mig runt 280 Max i dec -26

Spännande förresten. Reserve på denna gick på 236.000
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-250915

Första på länge som budas över reserve.
Gått 16 000 mil. ”Bara” 3000 mil kvar på batterigarantin. Kanske är det som gjorde priset lågt. Höga miltalen brukar inte avskräcka så mycket på fossilbilar men på elbilar gör de kanske det.
2022 MY 13k mil. 324k. Undras vad firman gav. 84 pers som är nyfikna om den säljs.
https://www.blocket.se/annons/norrbotte ... 1002174864
Bilen är 2,5 år gammal tänker jag. På tre år brukar man räkna ca 50% värdeminskning oavsett märke.

Denna har dessutom gått långt för att vara 2,5år. Nästan 13 000 mil.

Snittbilen i Sverige rullar drygt 1200 mil per år.

Det gör ju att man känner sig trygg i värdebehåll när man kör runt 2000 mil / år. Att bilen är värd 50% av nyvärdet efter tre år känns tryggt.

Samtidigt - ska man tro fossiltidningen Carup är det nu kört för Teslas andrahandsvärde:

https://carup.se/vad-ska-handa-med-alla ... de-teslor/
Poängen är att den inte sålts, legat ut sen början av april. Frågan är vad den är värd.
En bil som rullat så långt på 2,5 år måste ner i pris. Det gäller alla bilar.

Den har rullat som en bil jag skulle haft i 6 år. Så ner under 40% av originalpris borde den ligga anser jag.

Glad påsk!
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av manneson »

Mrtn skrev: 17 apr 2025 23:48
mussla skrev: 15 apr 2025 19:53
pejvic skrev: 15 apr 2025 19:05
lem skrev: 15 apr 2025 04:37
Hur går det för leasingbolagen som har fast restvärde i sina kalkyler?

Blir det en jättesmäll?? Eller exporterar man?

Vad pekar prognoserna att en 2023 Y LR 4000 mil metallic kommer hamna på i dec2026? 350’??

Ur Arvals kontrakt:
Vehicle price 659.990 SEK
Option 28.000 SEK metallic

Leasing avgift 7570*36=272 520SEK

Detta skulle indikera att de går nästan 100kkr back per bil!I ren värdeminskning. Räntor tillkommer!
Nej - långt under 350…. Man får ju en 23:a redan nu under 400. Skulle tänka mig runt 280 Max i dec -26

Spännande förresten. Reserve på denna gick på 236.000
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-250915

Första på länge som budas över reserve.
Gått 16 000 mil. ”Bara” 3000 mil kvar på batterigarantin. Kanske är det som gjorde priset lågt. Höga miltalen brukar inte avskräcka så mycket på fossilbilar men på elbilar gör de kanske det.
2022 MY 13k mil. 324k. Undras vad firman gav. 84 pers som är nyfikna om den säljs.
https://www.blocket.se/annons/norrbotte ... 1002174864
Dra av 100k på det så börjar det bli rimligt pris. 324k är helt galet för så många mil. FWIW en fullsmetad ID4 GTX med lika många mil fick nyss 215k som sista bud..
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4185
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Maw »

manneson skrev: 18 apr 2025 10:07
Mrtn skrev: 17 apr 2025 23:48
mussla skrev: 15 apr 2025 19:53
pejvic skrev: 15 apr 2025 19:05
lem skrev: 15 apr 2025 04:37
Hur går det för leasingbolagen som har fast restvärde i sina kalkyler?

Blir det en jättesmäll?? Eller exporterar man?

Vad pekar prognoserna att en 2023 Y LR 4000 mil metallic kommer hamna på i dec2026? 350’??

Ur Arvals kontrakt:
Vehicle price 659.990 SEK
Option 28.000 SEK metallic

Leasing avgift 7570*36=272 520SEK

Detta skulle indikera att de går nästan 100kkr back per bil!I ren värdeminskning. Räntor tillkommer!
Nej - långt under 350…. Man får ju en 23:a redan nu under 400. Skulle tänka mig runt 280 Max i dec -26

Spännande förresten. Reserve på denna gick på 236.000
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-250915

Första på länge som budas över reserve.
Gått 16 000 mil. ”Bara” 3000 mil kvar på batterigarantin. Kanske är det som gjorde priset lågt. Höga miltalen brukar inte avskräcka så mycket på fossilbilar men på elbilar gör de kanske det.
2022 MY 13k mil. 324k. Undras vad firman gav. 84 pers som är nyfikna om den säljs.
https://www.blocket.se/annons/norrbotte ... 1002174864
Dra av 100k på det så börjar det bli rimligt pris. 324k är helt galet för så många mil. FWIW en fullsmetad ID4 GTX med lika många mil fick nyss 215k som sista bud..
Låter extremt osannolikt att en ID4 GTX sålts för 215k. Har du en källa eller är det en våt dröm? :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4185
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Maw »

TeslaLeo skrev: 18 apr 2025 05:48
Mrtn skrev: 17 apr 2025 23:48
mussla skrev: 15 apr 2025 19:53
pejvic skrev: 15 apr 2025 19:05
lem skrev: 15 apr 2025 04:37
Hur går det för leasingbolagen som har fast restvärde i sina kalkyler?

Blir det en jättesmäll?? Eller exporterar man?

Vad pekar prognoserna att en 2023 Y LR 4000 mil metallic kommer hamna på i dec2026? 350’??

Ur Arvals kontrakt:
Vehicle price 659.990 SEK
Option 28.000 SEK metallic

Leasing avgift 7570*36=272 520SEK

Detta skulle indikera att de går nästan 100kkr back per bil!I ren värdeminskning. Räntor tillkommer!
Nej - långt under 350…. Man får ju en 23:a redan nu under 400. Skulle tänka mig runt 280 Max i dec -26

Spännande förresten. Reserve på denna gick på 236.000
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-250915

Första på länge som budas över reserve.
Gått 16 000 mil. ”Bara” 3000 mil kvar på batterigarantin. Kanske är det som gjorde priset lågt. Höga miltalen brukar inte avskräcka så mycket på fossilbilar men på elbilar gör de kanske det.
2022 MY 13k mil. 324k. Undras vad firman gav. 84 pers som är nyfikna om den säljs.
https://www.blocket.se/annons/norrbotte ... 1002174864
Bilen är 2,5 år gammal tänker jag. På tre år brukar man räkna ca 50% värdeminskning oavsett märke.

Denna har dessutom gått långt för att vara 2,5år. Nästan 13 000 mil.

Snittbilen i Sverige rullar drygt 1200 mil per år.

Det gör ju att man känner sig trygg i värdebehåll när man kör runt 2000 mil / år. Att bilen är värd 50% av nyvärdet efter tre år känns tryggt.

Samtidigt - ska man tro fossiltidningen Carup är det nu kört för Teslas andrahandsvärde:

https://carup.se/vad-ska-handa-med-alla ... de-teslor/
Vet du vad en MY kostade i september 2022? Det blir betydligt mer än 50% värdeminskning.

Carup är varken gammal nog att kallas fossil och är dessutom ingen tidning så ”fossiltidning” är ett ovanligt dåligt epitet :D
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
TeslaLeo

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av TeslaLeo »

Maw skrev: 18 apr 2025 10:39
TeslaLeo skrev: 18 apr 2025 05:48
Mrtn skrev: 17 apr 2025 23:48
mussla skrev: 15 apr 2025 19:53
pejvic skrev: 15 apr 2025 19:05


Nej - långt under 350…. Man får ju en 23:a redan nu under 400. Skulle tänka mig runt 280 Max i dec -26

Spännande förresten. Reserve på denna gick på 236.000
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-250915

Första på länge som budas över reserve.
Gått 16 000 mil. ”Bara” 3000 mil kvar på batterigarantin. Kanske är det som gjorde priset lågt. Höga miltalen brukar inte avskräcka så mycket på fossilbilar men på elbilar gör de kanske det.
2022 MY 13k mil. 324k. Undras vad firman gav. 84 pers som är nyfikna om den säljs.
https://www.blocket.se/annons/norrbotte ... 1002174864
Bilen är 2,5 år gammal tänker jag. På tre år brukar man räkna ca 50% värdeminskning oavsett märke.

Denna har dessutom gått långt för att vara 2,5år. Nästan 13 000 mil.

Snittbilen i Sverige rullar drygt 1200 mil per år.

Det gör ju att man känner sig trygg i värdebehåll när man kör runt 2000 mil / år. Att bilen är värd 50% av nyvärdet efter tre år känns tryggt.

Samtidigt - ska man tro fossiltidningen Carup är det nu kört för Teslas andrahandsvärde:

https://carup.se/vad-ska-handa-med-alla ... de-teslor/
Vet du vad en MY kostade i september 2022? Det blir betydligt mer än 50% värdeminskning.

Carup är varken gammal nog att kallas fossil och är dessutom ingen tidning så ”fossiltidning” är ett ovanligt dåligt epitet :D
Nu kommer vi lite OT, men det som åsyftas är såklart deras inställning till elbilar och vanliga hyllande av skräpiga fossilbilar. Ja, för att inga missförstånd ska uppstå trots vedertaget begrepp: de bilar som går på fossilt bränsle.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2218
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av pejvic »

TeslaG
Inlägg: 58
Blev medlem: 26 apr 2019 08:13

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av TeslaG »

Lånar denna tråd lite eftersom det iaf är närliggande ämne. Jag är på väg att sälja en Model Y från 2021, för att antagligen köpa en ny Tesla. Det är företaget jag jobbar på som äger bilen, admin sköts av Bilreda. Jag får absolut bäst betalt av Tesla när jag begär inbyte. Men när jag vill genomföra affären säger Tesla att iom att bilen inte är finansierad via Tesla direkt (deras finansieringsalternativ) kan de inte hjälpa mig. Det är alltså jag som är ansvarig både för att se till att bilen som är på finansiell lease ska säljas, och är ansvarig för att se ut och köpa nya bilen, men ändå säger Tesla att det inte går att fixa. Är det någon annan som stött på att Tesla inte kan köra inbytesaffär i dessa lägen? Bilen köps i praktiken kontant av Tesla men finansieras genom annan bank.
Electron
Inlägg: 795
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Electron »

TeslaLeo skrev: 16 apr 2025 20:35
Om vägmätaren står 117% högre än faktiskt körd sträcka lär värdet bli rätt mycket sämre också. Rejäl värdeminskning.

Förutom de problem det ger med garanti, dyrare försäkring osv.

https://www.nyteknik.se/elbilar/bilagar ... il/4352706
Ordentlig uppförsbacke nu
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2218
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av pejvic »

Budstrid!

Första budstriden på länge!
Budades hårt mer än 30.000 över reservationspriset.

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-251698

Börjar tro att Quick är värd cirka 20.000 mer än vit.
Eller så var det en slump.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10704
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Legato »

pejvic skrev: 23 apr 2025 21:56
Budstrid!

Första budstriden på länge!
Budades hårt mer än 30.000 över reservationspriset.

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-251698

Börjar tro att Quick är värd cirka 20.000 mer än vit.
Eller så var det en slump.
Gick ju en svart för i princip samma pris (halvår äldre, 400 mil mindre, inga vinterhjul, 10k lägre, likvärdigt skick). Men lite bottenkänning nu iaf.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Egon112
Inlägg: 19
Blev medlem: 10 maj 2024 23:56

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Egon112 »

pejvic skrev: 23 apr 2025 21:56
Budstrid!

Första budstriden på länge!
Budades hårt mer än 30.000 över reservationspriset.

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-251698

Börjar tro att Quick är värd cirka 20.000 mer än vit.
Eller så var det en slump.

Hur vet du 30 över reservationspris?

Bilen va ju fin. Trodde aldrig den skulle passera 380. Där sattes min gräns. Den behöver ju trots allt hjulinställning & ev nya bromsskivor, däck eller ombalserade däck.

QS är värt minst 20 mer än vit. Urk för vit Tesla, den färgen är ju alla😅
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2218
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av pejvic »

Jag hoppade in när budet låg på
370 - då var redan reserv uppnådd så den var under 370.
Borde innebära att man kan klippa en sånhär runt 360. Men prisfallet kan tillfälligt bromsats lite nu som sagt.
köpsignal på Y till rätt pris ev
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1168
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Arctic Drifter »

manneson skrev: 18 apr 2025 10:07
Mrtn skrev: 17 apr 2025 23:48
mussla skrev: 15 apr 2025 19:53
pejvic skrev: 15 apr 2025 19:05
lem skrev: 15 apr 2025 04:37
Hur går det för leasingbolagen som har fast restvärde i sina kalkyler?

Blir det en jättesmäll?? Eller exporterar man?

Vad pekar prognoserna att en 2023 Y LR 4000 mil metallic kommer hamna på i dec2026? 350’??

Ur Arvals kontrakt:
Vehicle price 659.990 SEK
Option 28.000 SEK metallic

Leasing avgift 7570*36=272 520SEK

Detta skulle indikera att de går nästan 100kkr back per bil!I ren värdeminskning. Räntor tillkommer!
Nej - långt under 350…. Man får ju en 23:a redan nu under 400. Skulle tänka mig runt 280 Max i dec -26

Spännande förresten. Reserve på denna gick på 236.000
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-250915

Första på länge som budas över reserve.
Gått 16 000 mil. ”Bara” 3000 mil kvar på batterigarantin. Kanske är det som gjorde priset lågt. Höga miltalen brukar inte avskräcka så mycket på fossilbilar men på elbilar gör de kanske det.
2022 MY 13k mil. 324k. Undras vad firman gav. 84 pers som är nyfikna om den säljs.
https://www.blocket.se/annons/norrbotte ... 1002174864
Dra av 100k på det så börjar det bli rimligt pris. 324k är helt galet för så många mil. FWIW en fullsmetad ID4 GTX med lika många mil fick nyss 215k som sista bud..
Hyundai Luleå som annonserar bilen äger den inte, den är fortfarande registrerad på privatpersonen som köpte den -22. Så de vill nog inte köpa in den här utan säljer för kunds räkning.

Sen är det väl 10% avdrag för registreringsnummer utan bokstav på slutet :D
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2218
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av pejvic »

Inte så trovärdig text heller.

” Sugen på en superdeal? Då tittar du på rätt annons. Denna bil har vi just sänkt priset på, så nu har du en ypperlig chans att göra en riktigt bra affär.”


Verkar inte ens ha dragkrok. Impopulär färg.
Till salu ett år till olika fantasipriser.

Men som sagt - firmans text gör ju att alla deras kunder (om de har några) tappar förtroendet helt för dem.
manneson
Inlägg: 1096
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av manneson »

Maw skrev: 18 apr 2025 10:26
manneson skrev: 18 apr 2025 10:07
Mrtn skrev: 17 apr 2025 23:48
mussla skrev: 15 apr 2025 19:53
pejvic skrev: 15 apr 2025 19:05


Nej - långt under 350…. Man får ju en 23:a redan nu under 400. Skulle tänka mig runt 280 Max i dec -26

Spännande förresten. Reserve på denna gick på 236.000
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-250915

Första på länge som budas över reserve.
Gått 16 000 mil. ”Bara” 3000 mil kvar på batterigarantin. Kanske är det som gjorde priset lågt. Höga miltalen brukar inte avskräcka så mycket på fossilbilar men på elbilar gör de kanske det.
2022 MY 13k mil. 324k. Undras vad firman gav. 84 pers som är nyfikna om den säljs.
https://www.blocket.se/annons/norrbotte ... 1002174864
Dra av 100k på det så börjar det bli rimligt pris. 324k är helt galet för så många mil. FWIW en fullsmetad ID4 GTX med lika många mil fick nyss 215k som sista bud..
Låter extremt osannolikt att en ID4 GTX sålts för 215k. Har du en källa eller är det en våt dröm? :)
Läs vad jag skrev. Det var sista budet. Auktionen avslutad. Bilia outlet.
En likadan men med 10k mil fick 250 som sista bud.
Användarvisningsbild
Zomnat
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 jun 2023 16:40

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Zomnat »

jonasl skrev: 11 apr 2025 08:17
Tar du över en med finansiering så får du antagligen en förmånlig deal men då får du anpassa dig lite till hur finansieringen ser ut.

Skulle du t.ex. köpa vår bil (den är inte till salu för tydlighets skull) så skulle du få ge mig 150-200k kontant och sen betala 4000 kr / mån till 2029 helt utan restskuld, det är inte 0% ränta på vår finansiering dock men över 2% rabatt på DnBs listränta.

DnB-finansieringen är superenkel att ta över, behövs bara att båda parter loggar in med bankid.
Hoppas du ursäktar en dum fråga - men hur räknar man på detta? Jag och en köpare funderar på denna lösning men jag har ingen erfarenhet.. I dagsläget finansiell (företag) leasing via DNB.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 895
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Arn »

Hur tror ni nollräntan påverkar andrahandsvärdarna? Kommer det sätta ytterligare press på begagnatspriserna som redan idag ligger för en 2024a med t.ex 2000 mil för 450k jfm ny LR för 650k eller kommer nollräntan väcka nytt intresse för Tesla överlag och på så vis påverka även begagnatpriserna positivt?
Skriv svar