Från artikeln:TeslaLeo skrev: ↑16 apr 2025 20:35Om vägmätaren står 117% högre än faktiskt körd sträcka lär värdet bli rätt mycket sämre också. Rejäl värdeminskning.
Förutom de problem det ger med garanti, dyrare försäkring osv.
https://www.nyteknik.se/elbilar/bilagar ... il/4352706
"Personen i fråga gör gällande att de köpte en Tesla Model Y av årsmodell 2020 där vägmätaren stod på 36 772 miles (motsvarande 5 918 mil). Mellan december och februari körde de i genomsnitt per dag på 55,54 miles (89 km), men från slutet av mars till slutet av juni så hoppade detta upp till 72,53 miles (117 km) – trots att ägaren hade samma körrutiner som tidigare. Enligt ägaren beror skillnaden på att garantin för bilen närmade sig sitt slut.
Ägaren tar även upp tidigare ägda bilar, där körd sträcka under sex månader legat på runt 6 100 miles (980 mil), men i Teslan blev det 13 228 (2 129 mil) på samma tid. Allt sammantaget menar ägaren i sin stämning att Teslas vägmätare kan visa allt från 15 upp till 117 procent mer än verklig tillryggalagd sträcka.
ANNONS
För att styrka sin position hänvisas i stämningen till ett patent Tesla har. Där framgår det att trots att man kan mäta sträcka med gps används i stället en mätmetod som använder en ”konverteringsfaktor miles till elektrisk energi” och att denna varierar dynamiskt baserat på väg- och trafikförhållanden.
Det ska påpekas att det inte finns bevis på att Tesla använder sig av tekniken i patentet i sina bilar, men Tesla har tidigare figurerat i diskussioner om just detta och på ägarforum har det här varit en fråga i flera år."
Det är ju verkligen ett häpnadsväckande påstående att Tesla manipulerar körsträckan för att avsluta garantier i förväg. Det låter dessutom jättemärkligt att de skulle använda någon sorts beräkning med energiförbrukning för att uppskatta körsträcka istf att mäta. Kan det verkligen ligga något i detta?