Sida 26 av 64

Re: Model 3 Highland

Postat: 02 sep 2023 10:11
av Banane
Lerumsexpressen skrev: 02 sep 2023 07:21
Ingen som funderat på om Tesla förbereder och vill få oss att använda FSD?
Om fsd kör så behöver du inte pilla på några spakar?
Det sa vissa redan när första Model 3 kom för typ fem år sen angående att en skärm rakt fram saknades.

Apropå FSD så ska vi nog inte förvänta oss något de närmaste åren. Särskilt inte i Sverige med våra utmaningar på vintern.

Re: Model 3 Highland

Postat: 02 sep 2023 10:14
av ANLI
Mycket fokus på blinkers och växelspak.

Är bakre kamera och nu främre också okapslade d v s obrukbara i vinterväglag? Kan därför inte ersätta USS.
Är radarn tillbaka?
Fungerar regnsensor och heljusautomatik?

Re: Model 3 Highland

Postat: 02 sep 2023 10:16
av taliz
Kan den sänkta toppfarten bidra till förbättrad effektivitet?
Sänkt utväxling kanske?
Eller lägre hastighetsklassning på nya däcken?

Re: Model 3 Highland

Postat: 02 sep 2023 10:19
av taliz


På italienska. Ingen kamera i nosen vad jag kan se.

Re: Model 3 Highland

Postat: 02 sep 2023 10:20
av Credde
taliz skrev: 02 sep 2023 10:16
Kan den sänkta toppfarten bidra till förbättrad effektivitet?
Sänkt utväxling kanske?
Eller lägre hastighetsklassning på nya däcken?
Tror mer på det senare, lägre hastighetsklassning gör, att man kan spara några kroner på däcken.

Re: Model 3 Highland

Postat: 02 sep 2023 10:27
av taliz
Credde skrev: 02 sep 2023 10:20
taliz skrev: 02 sep 2023 10:16
Kan den sänkta toppfarten bidra till förbättrad effektivitet?
Sänkt utväxling kanske?
Eller lägre hastighetsklassning på nya däcken?
Tror mer på det senare, lägre hastighetsklassning gör, att man kan spara några kroner på däcken.
Haha, det är inga budgetdäck. Tvärtom, svindyra extremt energieffektiva däck.
Men just att de är så effektiva kanske påverkar potentiell toppfart.
Förövrigt brukar däcktillverkarna sponsra biltillverkare med däck nuförtiden(de lever främst på eftermarknaden).

Re: Model 3 Highland

Postat: 02 sep 2023 10:33
av ONSatan
ANLI skrev: 02 sep 2023 10:14
Mycket fokus på blinkers och växelspak.

Är bakre kamera och nu främre också okapslade d v s obrukbara i vinterväglag? Kan därför inte ersätta USS.
Är radarn tillbaka?
Fungerar regnsensor och heljusautomatik?
Sannolikt (ej ännu testat) 100% nej på samtliga frågor.

Re: Model 3 Highland

Postat: 02 sep 2023 10:34
av Walker
Utan spakar går den fetbort hos oss också.

Re: Model 3 Highland

Postat: 02 sep 2023 10:41
av taliz
Walker skrev: 02 sep 2023 10:34
Utan spakar går den fetbort hos oss också.
Tills ni har provat. ;)

Som sagt är man van vid MC är blinkersknappar 0 problem.
Ser nästan ut som skärmen sitter närmare ratten nu också(?), dvs typ samma avstånd för att "växla" som förr.
Verkar smidigare än på min ID4 hursomhelst. Där fick man vrida på en grunka som satt ihop med skärmen.

Re: Model 3 Highland

Postat: 02 sep 2023 10:42
av AAKEE
taliz skrev: 02 sep 2023 10:16
Kan den sänkta toppfarten bidra till förbättrad effektivitet?
Sänkt utväxling kanske?
Eller lägre hastighetsklassning på nya däcken?
Det sitter Michelin e Primacy på någon bild iallafall. Det är extremt lättrullade med klassning A.

Det lär vara W, dvs godkända upp till 270km/h så ni får nog leta upp någon annan anledning.

Re: Model 3 Highland

Postat: 02 sep 2023 10:42
av Electron
Sista inlägget från mej ang. spak 😊
Men, jag har haft nöjet att uppleva helt svart skärm. Inte många ggr. Men runt ett tiotal ggr. Då har det varit skönt att kunna köra utan behov av skärmen.

Men som ni säger, jag kommer vänja mej.
Snart försvinner ratten, då kan jag helt studera de vackra omgivningarna.

Re: Model 3 Highland

Postat: 02 sep 2023 10:43
av taliz
AAKEE skrev: 02 sep 2023 10:42
taliz skrev: 02 sep 2023 10:16
Kan den sänkta toppfarten bidra till förbättrad effektivitet?
Sänkt utväxling kanske?
Eller lägre hastighetsklassning på nya däcken?
Det sitter Michelin e Primacy på någon bild iallafall. Det är extremt lättrullade med klassning A.

Det lär vara W, dvs godkända upp till 270km/h så ni får nog leta upp någon annan anledning.
Sänkt utväxling som sagt.

Re: Model 3 Highland

Postat: 02 sep 2023 10:44
av Banane
taliz skrev: 02 sep 2023 10:43
AAKEE skrev: 02 sep 2023 10:42
taliz skrev: 02 sep 2023 10:16
Kan den sänkta toppfarten bidra till förbättrad effektivitet?
Sänkt utväxling kanske?
Eller lägre hastighetsklassning på nya däcken?
Det sitter Michelin e Primacy på någon bild iallafall. Det är extremt lättrullade med klassning A.

Det lär vara W, dvs godkända upp till 270km/h så ni får nog leta upp någon annan anledning.
Sänkt utväxling som sagt.
Borde inte det innebära högre förbrukning?

Re: Model 3 Highland

Postat: 02 sep 2023 10:47
av AAKEE
taliz skrev: 02 sep 2023 10:41
Som sagt är man van vid MC är blinkersknappar 0 problem.
Ser nästan ut som skärmen sitter närmare ratten nu också(?), dvs typ samma avstånd för att "växla" som förr.
Verkar smidigare än på min ID4 hursomhelst.
Nu säger ju de som kör med knapparna ioffsg att man lär sig fort.

Men MC-styret är förhoppningsvis inte helt upp och ned när du ska blinka ut ur rondellen.
(En liten skillnad där, greppet är inte kvar likadant och tjuvkikar man på yoke/ratt är pilarna också upp och ned så vänster pekar åt höger och vice versa.)

Re: Model 3 Highland

Postat: 02 sep 2023 10:54
av Honkan
Om 10 år tror jag inte någon bil har blinkersspak

Re: Model 3 Highland

Postat: 02 sep 2023 10:55
av jpetters
Electron skrev:
Sista inlägget från mej ang. spak Bild
Men, jag har haft nöjet att uppleva helt svart skärm. Inte många ggr. Men runt ett tiotal ggr. Då har det varit skönt att kunna köra utan behov av skärmen.

Men som ni säger, jag kommer vänja mej.
Snart försvinner ratten, då kan jag helt studera de vackra omgivningarna.
På nya S/X så finns det knappar under laddplattan som aktiveras om skärmen släcka, och t.ex. om man slår på Valet mode.
Ser ut som samma lösning, kanske t.o.m samma laddplatta.

Re: Model 3 Highland

Postat: 02 sep 2023 11:09
av Bera_n
Banane skrev: 02 sep 2023 10:44
taliz skrev: 02 sep 2023 10:43
AAKEE skrev: 02 sep 2023 10:42
taliz skrev: 02 sep 2023 10:16
Kan den sänkta toppfarten bidra till förbättrad effektivitet?
Sänkt utväxling kanske?
Eller lägre hastighetsklassning på nya däcken?
Det sitter Michelin e Primacy på någon bild iallafall. Det är extremt lättrullade med klassning A.

Det lär vara W, dvs godkända upp till 270km/h så ni får nog leta upp någon annan anledning.
Sänkt utväxling som sagt.
Borde inte det innebära högre förbrukning?
I mekanisk effektivitet kanske iom att motor roterar fortare. Det kanske kompenseras av man behöver lägre moment så att motorn kan drivas i en effektivare punkt i de flesta situationer. Vem vet? Å andra sida lär drivlinan vara "samma" så det kan lika gärna vara något annat som gör att man begränsar toppfarten.

Re: Model 3 Highland

Postat: 02 sep 2023 11:14
av Trevlig
Testade en s utan spakar med yoke tycker enda var lite knepigt med att blinka ut ur rondeller då knapparna ofta var långt ifrån händerna

Re: Model 3 Highland

Postat: 02 sep 2023 11:26
av taliz
AAKEE skrev: 02 sep 2023 10:47
taliz skrev: 02 sep 2023 10:41
Som sagt är man van vid MC är blinkersknappar 0 problem.
Ser nästan ut som skärmen sitter närmare ratten nu också(?), dvs typ samma avstånd för att "växla" som förr.
Verkar smidigare än på min ID4 hursomhelst.
Nu säger ju de som kör med knapparna ioffsg att man lär sig fort.

Men MC-styret är förhoppningsvis inte helt upp och ned när du ska blinka ut ur rondellen.
(En liten skillnad där, greppet är inte kvar likadant och tjuvkikar man på yoke/ratt är pilarna också upp och ned så vänster pekar åt höger och vice versa.)
Måste vara en väldigt liten rondell om det är upp å ner?
Jag vrider knappt på ratten i de flesta rondeller här(om dom är väldigt små brukar jag köra rakt över, som bussar & lastbilar gör :lol: )

Re: Model 3 Highland

Postat: 02 sep 2023 11:41
av AAKEE
taliz skrev: 02 sep 2023 11:26
AAKEE skrev: 02 sep 2023 10:47
taliz skrev: 02 sep 2023 10:41
Som sagt är man van vid MC är blinkersknappar 0 problem.
Ser nästan ut som skärmen sitter närmare ratten nu också(?), dvs typ samma avstånd för att "växla" som förr.
Verkar smidigare än på min ID4 hursomhelst.
Nu säger ju de som kör med knapparna ioffsg att man lär sig fort.

Men MC-styret är förhoppningsvis inte helt upp och ned när du ska blinka ut ur rondellen.
(En liten skillnad där, greppet är inte kvar likadant och tjuvkikar man på yoke/ratt är pilarna också upp och ned så vänster pekar åt höger och vice versa.)
Måste vara en väldigt liten rondell om det är upp å ner?
Jag vrider knappt på ratten i de flesta rondeller här(om dom är väldigt små brukar jag köra rakt över, som bussar & lastbilar gör :lol: )
Det är då väldigt vanligt att yoken är upp- och ned i rondeller för mig, men jag kör väl i fel rondeller, eller så är min MSP trasig.

Re: Model 3 Highland

Postat: 02 sep 2023 11:43
av Gadiel
Tycker inte att spakar är en dealbreaker. Körde en Plaid med Yoke och ratten var ju ett ”större” problem än bristen på spakar.
Dock blev man ju van ganska fort.

Däremot kan man ju inte likställa blinkers på MC med att ha knappar på en ratt i en bil. Helt olika saker

Re: Model 3 Highland

Postat: 02 sep 2023 11:57
av renes
Trevlig skrev: 02 sep 2023 11:14
Testade en s utan spakar med yoke tycker enda var lite knepigt med att blinka ut ur rondeller då knapparna ofta var långt ifrån händerna
När rondellen är så pass liten att styret är uppochner tycker jag att det är lättast att blinka ut med höger tumme. Funkar bra.

Re: Model 3 Highland

Postat: 02 sep 2023 12:00
av taliz
renes skrev: 02 sep 2023 11:57
Trevlig skrev: 02 sep 2023 11:14
Testade en s utan spakar med yoke tycker enda var lite knepigt med att blinka ut ur rondeller då knapparna ofta var långt ifrån händerna
När rondellen är så pass liten att styret är uppochner tycker jag att det är lättast att blinka ut med höger tumme. Funkar bra.
När rondellen är så liten lär det väl vara en fil dessutom, då känns det inte så viktigt att blinka.

Re: Model 3 Highland

Postat: 02 sep 2023 12:17
av renes
taliz skrev: 02 sep 2023 12:00
renes skrev: 02 sep 2023 11:57
Trevlig skrev: 02 sep 2023 11:14
Testade en s utan spakar med yoke tycker enda var lite knepigt med att blinka ut ur rondeller då knapparna ofta var långt ifrån händerna
När rondellen är så pass liten att styret är uppochner tycker jag att det är lättast att blinka ut med höger tumme. Funkar bra.
När rondellen är så liten lär det väl vara en fil dessutom, då känns det inte så viktigt att blinka.
Också sant, men jag gör det ändå.

Re: Model 3 Highland

Postat: 02 sep 2023 12:18
av Electron
jpetters skrev: 02 sep 2023 10:55
Electron skrev:
Sista inlägget från mej ang. spak Bild
Men, jag har haft nöjet att uppleva helt svart skärm. Inte många ggr. Men runt ett tiotal ggr. Då har det varit skönt att kunna köra utan behov av skärmen.

Men som ni säger, jag kommer vänja mej.
Snart försvinner ratten, då kan jag helt studera de vackra omgivningarna.
På nya S/X så finns det knappar under laddplattan som aktiveras om skärmen släcka, och t.ex. om man slår på Valet mode.
Ser ut som samma lösning, kanske t.o.m samma laddplatta.
Ah ok toppen.