Ingen som funderat på om Tesla förbereder och vill få oss att använda FSD?
Om fsd kör så behöver du inte pilla på några spakar?
Det sa vissa redan när första Model 3 kom för typ fem år sen angående att en skärm rakt fram saknades.
Apropå FSD så ska vi nog inte förvänta oss något de närmaste åren. Särskilt inte i Sverige med våra utmaningar på vintern.
Re: Model 3 Highland
Postat: 02 sep 2023 10:14
av ANLI
Mycket fokus på blinkers och växelspak.
Är bakre kamera och nu främre också okapslade d v s obrukbara i vinterväglag? Kan därför inte ersätta USS.
Är radarn tillbaka?
Fungerar regnsensor och heljusautomatik?
Re: Model 3 Highland
Postat: 02 sep 2023 10:16
av taliz
Kan den sänkta toppfarten bidra till förbättrad effektivitet?
Sänkt utväxling kanske?
Eller lägre hastighetsklassning på nya däcken?
Re: Model 3 Highland
Postat: 02 sep 2023 10:19
av taliz
På italienska. Ingen kamera i nosen vad jag kan se.
Kan den sänkta toppfarten bidra till förbättrad effektivitet?
Sänkt utväxling kanske?
Eller lägre hastighetsklassning på nya däcken?
Tror mer på det senare, lägre hastighetsklassning gör, att man kan spara några kroner på däcken.
Haha, det är inga budgetdäck. Tvärtom, svindyra extremt energieffektiva däck.
Men just att de är så effektiva kanske påverkar potentiell toppfart.
Förövrigt brukar däcktillverkarna sponsra biltillverkare med däck nuförtiden(de lever främst på eftermarknaden).
Är bakre kamera och nu främre också okapslade d v s obrukbara i vinterväglag? Kan därför inte ersätta USS.
Är radarn tillbaka?
Fungerar regnsensor och heljusautomatik?
Sannolikt (ej ännu testat) 100% nej på samtliga frågor.
Som sagt är man van vid MC är blinkersknappar 0 problem.
Ser nästan ut som skärmen sitter närmare ratten nu också(?), dvs typ samma avstånd för att "växla" som förr.
Verkar smidigare än på min ID4 hursomhelst. Där fick man vrida på en grunka som satt ihop med skärmen.
Kan den sänkta toppfarten bidra till förbättrad effektivitet?
Sänkt utväxling kanske?
Eller lägre hastighetsklassning på nya däcken?
Det sitter Michelin e Primacy på någon bild iallafall. Det är extremt lättrullade med klassning A.
Det lär vara W, dvs godkända upp till 270km/h så ni får nog leta upp någon annan anledning.
Re: Model 3 Highland
Postat: 02 sep 2023 10:42
av Electron
Sista inlägget från mej ang. spak
Men, jag har haft nöjet att uppleva helt svart skärm. Inte många ggr. Men runt ett tiotal ggr. Då har det varit skönt att kunna köra utan behov av skärmen.
Men som ni säger, jag kommer vänja mej.
Snart försvinner ratten, då kan jag helt studera de vackra omgivningarna.
Som sagt är man van vid MC är blinkersknappar 0 problem.
Ser nästan ut som skärmen sitter närmare ratten nu också(?), dvs typ samma avstånd för att "växla" som förr.
Verkar smidigare än på min ID4 hursomhelst.
Nu säger ju de som kör med knapparna ioffsg att man lär sig fort.
Men MC-styret är förhoppningsvis inte helt upp och ned när du ska blinka ut ur rondellen.
(En liten skillnad där, greppet är inte kvar likadant och tjuvkikar man på yoke/ratt är pilarna också upp och ned så vänster pekar åt höger och vice versa.)
Re: Model 3 Highland
Postat: 02 sep 2023 10:54
av Honkan
Om 10 år tror jag inte någon bil har blinkersspak
Re: Model 3 Highland
Postat: 02 sep 2023 10:55
av jpetters
Electron skrev:
Sista inlägget från mej ang. spak
Men, jag har haft nöjet att uppleva helt svart skärm. Inte många ggr. Men runt ett tiotal ggr. Då har det varit skönt att kunna köra utan behov av skärmen.
Men som ni säger, jag kommer vänja mej.
Snart försvinner ratten, då kan jag helt studera de vackra omgivningarna.
På nya S/X så finns det knappar under laddplattan som aktiveras om skärmen släcka, och t.ex. om man slår på Valet mode.
Ser ut som samma lösning, kanske t.o.m samma laddplatta.
Kan den sänkta toppfarten bidra till förbättrad effektivitet?
Sänkt utväxling kanske?
Eller lägre hastighetsklassning på nya däcken?
Det sitter Michelin e Primacy på någon bild iallafall. Det är extremt lättrullade med klassning A.
Det lär vara W, dvs godkända upp till 270km/h så ni får nog leta upp någon annan anledning.
Sänkt utväxling som sagt.
Borde inte det innebära högre förbrukning?
I mekanisk effektivitet kanske iom att motor roterar fortare. Det kanske kompenseras av man behöver lägre moment så att motorn kan drivas i en effektivare punkt i de flesta situationer. Vem vet? Å andra sida lär drivlinan vara "samma" så det kan lika gärna vara något annat som gör att man begränsar toppfarten.
Re: Model 3 Highland
Postat: 02 sep 2023 11:14
av Trevlig
Testade en s utan spakar med yoke tycker enda var lite knepigt med att blinka ut ur rondeller då knapparna ofta var långt ifrån händerna
Som sagt är man van vid MC är blinkersknappar 0 problem.
Ser nästan ut som skärmen sitter närmare ratten nu också(?), dvs typ samma avstånd för att "växla" som förr.
Verkar smidigare än på min ID4 hursomhelst.
Nu säger ju de som kör med knapparna ioffsg att man lär sig fort.
Men MC-styret är förhoppningsvis inte helt upp och ned när du ska blinka ut ur rondellen.
(En liten skillnad där, greppet är inte kvar likadant och tjuvkikar man på yoke/ratt är pilarna också upp och ned så vänster pekar åt höger och vice versa.)
Måste vara en väldigt liten rondell om det är upp å ner?
Jag vrider knappt på ratten i de flesta rondeller här(om dom är väldigt små brukar jag köra rakt över, som bussar & lastbilar gör )
Som sagt är man van vid MC är blinkersknappar 0 problem.
Ser nästan ut som skärmen sitter närmare ratten nu också(?), dvs typ samma avstånd för att "växla" som förr.
Verkar smidigare än på min ID4 hursomhelst.
Nu säger ju de som kör med knapparna ioffsg att man lär sig fort.
Men MC-styret är förhoppningsvis inte helt upp och ned när du ska blinka ut ur rondellen.
(En liten skillnad där, greppet är inte kvar likadant och tjuvkikar man på yoke/ratt är pilarna också upp och ned så vänster pekar åt höger och vice versa.)
Måste vara en väldigt liten rondell om det är upp å ner?
Jag vrider knappt på ratten i de flesta rondeller här(om dom är väldigt små brukar jag köra rakt över, som bussar & lastbilar gör )
Det är då väldigt vanligt att yoken är upp- och ned i rondeller för mig, men jag kör väl i fel rondeller, eller så är min MSP trasig.
Re: Model 3 Highland
Postat: 02 sep 2023 11:43
av Gadiel
Tycker inte att spakar är en dealbreaker. Körde en Plaid med Yoke och ratten var ju ett ”större” problem än bristen på spakar.
Dock blev man ju van ganska fort.
Däremot kan man ju inte likställa blinkers på MC med att ha knappar på en ratt i en bil. Helt olika saker
Sista inlägget från mej ang. spak
Men, jag har haft nöjet att uppleva helt svart skärm. Inte många ggr. Men runt ett tiotal ggr. Då har det varit skönt att kunna köra utan behov av skärmen.
Men som ni säger, jag kommer vänja mej.
Snart försvinner ratten, då kan jag helt studera de vackra omgivningarna.
På nya S/X så finns det knappar under laddplattan som aktiveras om skärmen släcka, och t.ex. om man slår på Valet mode.
Ser ut som samma lösning, kanske t.o.m samma laddplatta.