Tips om man vill företagsleasa så verkar det finnas operationell företagsleasing för 3700 ex moms hos samma handlare, 1000 mil dock men 650 kr/ex moms extra per 500 mil om man förköper det. Så då blir ju företagsleasing billigare än privatleasingen, som redan den är ett bra erbjudande som du är inne på.MWall skrev:
Ja, ska man köra mycket drar det iväg lite. Men även med 2500 mil per år så blir kostnaden klart under 10 tusen i månaden totalt inklusive el, försäkring, vinterhjul osv. Det motsvarar ungefär vad en finansiell företagsleasing kostar. Dvs alla som gnäller över att det är så billigt att företagsleasa och så dyrt att köpa privat har ju världens möjlighet här.
ps. Vinterhjulen är inte värdelösa efter 24 månader. Skulle säga att de nog är värda runt hälften. Det börjar även finnas begagnade vinterhjul till E-Tron på blocket.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Re: Audi e-tron
Ja, det är väl ännu bättre. Men då åker man å andra sidan på ett förmånsvärde på nästan 7000:-/mån.OfarligTesla skrev:Tips om man vill företagsleasa så verkar det finnas operationell företagsleasing för 3700 ex moms hos samma handlare, 1000 mil dock men 650 kr/ex moms extra per 500 mil om man förköper det. Så då blir ju företagsleasing billigare än privatleasingen, som redan den är ett bra erbjudande som du är inne på.MWall skrev:
Ja, ska man köra mycket drar det iväg lite. Men även med 2500 mil per år så blir kostnaden klart under 10 tusen i månaden totalt inklusive el, försäkring, vinterhjul osv. Det motsvarar ungefär vad en finansiell företagsleasing kostar. Dvs alla som gnäller över att det är så billigt att företagsleasa och så dyrt att köpa privat har ju världens möjlighet här.
ps. Vinterhjulen är inte värdelösa efter 24 månader. Skulle säga att de nog är värda runt hälften. Det börjar även finnas begagnade vinterhjul till E-Tron på blocket.
I mitt excelark med 1000 extramil per år (totalt 2000 mil per år) så hamnar erbjudandet om 3700+moms via firman på ca 7300:-/mån. Privatleasingerbjudandet hamnar på ca 8300:-/mån inkl el, försäkring och vinterhjul.
Mitt excelark är verkligen inget facit men som referenser så kostar min Model S 100D ca 6500:-/mån att behålla efter de första 36 månaderna när jag räknar med en inbromsande värdeminskning. Där kan dock en del dyra reparationer tillkomma. En viss osäkerhet. Men säg 1000:-/mån ungefär. Då är den på nivå med E-Tron business lease.
En ny Model S LR Refresh hamnar på uppåt 11000:-/mån räknat på 36 månader. En begagnad BMW 530d/540i G31 för 400-500 tkr ligger runt 9-11 tusen i månaden inklusive soppa.
I vilket fall så finns det väldigt få argument för mig att byta bil. Samma sak gäller vår i3. Den är utköpt privat och nästan gratis att ha. Väldigt lite värdeminskning och väldigt låga omkostnader. Helförsäkring för 5200:-/år t ex.
Re: Audi e-tron
Har du möjlighet att skicka det där excelarket?MWall skrev:Ja, det är väl ännu bättre. Men då åker man å andra sidan på ett förmånsvärde på nästan 7000:-/mån.OfarligTesla skrev:Tips om man vill företagsleasa så verkar det finnas operationell företagsleasing för 3700 ex moms hos samma handlare, 1000 mil dock men 650 kr/ex moms extra per 500 mil om man förköper det. Så då blir ju företagsleasing billigare än privatleasingen, som redan den är ett bra erbjudande som du är inne på.MWall skrev:
Ja, ska man köra mycket drar det iväg lite. Men även med 2500 mil per år så blir kostnaden klart under 10 tusen i månaden totalt inklusive el, försäkring, vinterhjul osv. Det motsvarar ungefär vad en finansiell företagsleasing kostar. Dvs alla som gnäller över att det är så billigt att företagsleasa och så dyrt att köpa privat har ju världens möjlighet här.
ps. Vinterhjulen är inte värdelösa efter 24 månader. Skulle säga att de nog är värda runt hälften. Det börjar även finnas begagnade vinterhjul till E-Tron på blocket.
I mitt excelark med 1000 extramil per år (totalt 2000 mil per år) så hamnar erbjudandet om 3700+moms via firman på ca 7300:-/mån. Privatleasingerbjudandet hamnar på ca 8300:-/mån inkl el, försäkring och vinterhjul.
Mitt excelark är verkligen inget facit men som referenser så kostar min Model S 100D ca 6500:-/mån att behålla efter de första 36 månaderna när jag räknar med en inbromsande värdeminskning. Där kan dock en del dyra reparationer tillkomma. En viss osäkerhet. Men säg 1000:-/mån ungefär. Då är den på nivå med E-Tron business lease.
En ny Model S LR Refresh hamnar på uppåt 11000:-/mån räknat på 36 månader. En begagnad BMW 530d/540i G31 för 400-500 tkr ligger runt 9-11 tusen i månaden inklusive soppa.
I vilket fall så finns det väldigt få argument för mig att byta bil. Samma sak gäller vår i3. Den är utköpt privat och nästan gratis att ha. Väldigt lite värdeminskning och väldigt låga omkostnader. Helförsäkring för 5200:-/år t ex.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Ja, men det blir ju ändå bra när man pratar nettopengar (3500 kr/mån för förmånsvärdet). Men ja, dessa rabatter som ges nu gör ju att skillnaden mellan privat och företag krymper på de bilar med högre förmånsvärden.MWall skrev:Ja, det är väl ännu bättre. Men då åker man å andra sidan på ett förmånsvärde på nästan 7000:-/mån.
I mitt excelark med 1000 extramil per år (totalt 2000 mil per år) så hamnar erbjudandet om 3700+moms via firman på ca 7300:-/mån. Privatleasingerbjudandet hamnar på ca 8300:-/mån inkl el, försäkring och vinterhjul.
Mitt excelark är verkligen inget facit men som referenser så kostar min Model S 100D ca 6500:-/mån att behålla efter de första 36 månaderna när jag räknar med en inbromsande värdeminskning. Där kan dock en del dyra reparationer tillkomma. En viss osäkerhet. Men säg 1000:-/mån ungefär. Då är den på nivå med E-Tron business lease.
En ny Model S LR Refresh hamnar på uppåt 11000:-/mån räknat på 36 månader. En begagnad BMW 530d/540i G31 för 400-500 tkr ligger runt 9-11 tusen i månaden inklusive soppa.
I vilket fall så finns det väldigt få argument för mig att byta bil. Samma sak gäller vår i3. Den är utköpt privat och nästan gratis att ha. Väldigt lite värdeminskning och väldigt låga omkostnader. Helförsäkring för 5200:-/år t ex.
Och oftast är det ju ändå fördelaktigt att behålla bilarna längre när värdeminskningen står för en så pass stor del av kostnaden de första 36 månaderna. Det är ju fördelen med att köpa privat, allt är dyrt så då kan man lika gärna säga YOLO
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Re: Audi e-tron
Flera erbjudande har kommit nu, där det är först till kvarn eller 31/3.
Framgår nu att det är Proline.
Vid 2000 mil/år kostar den 6895:- vilket jag tycker är väldigt billigt sett till vilken bil det handlar om. Blir till och med billigare att ta denna på privatleasing än som förmånsbil.
https://www.blocket.se/vi/95862597.htm
Framgår nu att det är Proline.
Vid 2000 mil/år kostar den 6895:- vilket jag tycker är väldigt billigt sett till vilken bil det handlar om. Blir till och med billigare att ta denna på privatleasing än som förmånsbil.
https://www.blocket.se/vi/95862597.htm
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Det är lite yxigt och jag har gjort en del antaganden som passar mina förhållanden. Tror det är bättre du använder http://teslakalkylen.com ärligt talat.Jonatand skrev:Har du möjlighet att skicka det där excelarket?MWall skrev:Ja, det är väl ännu bättre. Men då åker man å andra sidan på ett förmånsvärde på nästan 7000:-/mån.OfarligTesla skrev:Tips om man vill företagsleasa så verkar det finnas operationell företagsleasing för 3700 ex moms hos samma handlare, 1000 mil dock men 650 kr/ex moms extra per 500 mil om man förköper det. Så då blir ju företagsleasing billigare än privatleasingen, som redan den är ett bra erbjudande som du är inne på.MWall skrev:
Ja, ska man köra mycket drar det iväg lite. Men även med 2500 mil per år så blir kostnaden klart under 10 tusen i månaden totalt inklusive el, försäkring, vinterhjul osv. Det motsvarar ungefär vad en finansiell företagsleasing kostar. Dvs alla som gnäller över att det är så billigt att företagsleasa och så dyrt att köpa privat har ju världens möjlighet här.
ps. Vinterhjulen är inte värdelösa efter 24 månader. Skulle säga att de nog är värda runt hälften. Det börjar även finnas begagnade vinterhjul till E-Tron på blocket.
I mitt excelark med 1000 extramil per år (totalt 2000 mil per år) så hamnar erbjudandet om 3700+moms via firman på ca 7300:-/mån. Privatleasingerbjudandet hamnar på ca 8300:-/mån inkl el, försäkring och vinterhjul.
Mitt excelark är verkligen inget facit men som referenser så kostar min Model S 100D ca 6500:-/mån att behålla efter de första 36 månaderna när jag räknar med en inbromsande värdeminskning. Där kan dock en del dyra reparationer tillkomma. En viss osäkerhet. Men säg 1000:-/mån ungefär. Då är den på nivå med E-Tron business lease.
En ny Model S LR Refresh hamnar på uppåt 11000:-/mån räknat på 36 månader. En begagnad BMW 530d/540i G31 för 400-500 tkr ligger runt 9-11 tusen i månaden inklusive soppa.
I vilket fall så finns det väldigt få argument för mig att byta bil. Samma sak gäller vår i3. Den är utköpt privat och nästan gratis att ha. Väldigt lite värdeminskning och väldigt låga omkostnader. Helförsäkring för 5200:-/år t ex.Gillar excelark
![Embarrassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Re: Audi e-tron
Ingen fara, och ursäkta för mitt eget ”troll” påhopp. Det här forumet behöver färre påhopp och mer positivitetJonatand skrev:Fel av mig då.Nect skrev:Jonatand skrev:Herre gud 5200 kr plus 20% i kontantinsats är ingen superbra leasing deal.. trollinlägg[/quote
Nej, ingen trollinlägg mer än ett spydigt svar från ett annat troll?
I annonsen framgår det inget om 20% insats... kan mycket väl vara så då jag inte pratat med säljaren. Är det så är det lite fult att man inte anger det i annonsen direkt.
Yes, BMW kör ofta kontantinsats vid leasing.
I så fall är det en kanonerbjudande för en av de bästa elbilar på marknaden som ser ut att förbli det något år framöver
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Haha! Excelark. Är bäst!MWall skrev:Det är lite yxigt och jag har gjort en del antaganden som passar mina förhållanden. Tror det är bättre du använder http://teslakalkylen.com ärligt talat.Jonatand skrev:Har du möjlighet att skicka det där excelarket?MWall skrev:Ja, det är väl ännu bättre. Men då åker man å andra sidan på ett förmånsvärde på nästan 7000:-/mån.OfarligTesla skrev:Tips om man vill företagsleasa så verkar det finnas operationell företagsleasing för 3700 ex moms hos samma handlare, 1000 mil dock men 650 kr/ex moms extra per 500 mil om man förköper det. Så då blir ju företagsleasing billigare än privatleasingen, som redan den är ett bra erbjudande som du är inne på.MWall skrev:
Ja, ska man köra mycket drar det iväg lite. Men även med 2500 mil per år så blir kostnaden klart under 10 tusen i månaden totalt inklusive el, försäkring, vinterhjul osv. Det motsvarar ungefär vad en finansiell företagsleasing kostar. Dvs alla som gnäller över att det är så billigt att företagsleasa och så dyrt att köpa privat har ju världens möjlighet här.
ps. Vinterhjulen är inte värdelösa efter 24 månader. Skulle säga att de nog är värda runt hälften. Det börjar även finnas begagnade vinterhjul till E-Tron på blocket.
I mitt excelark med 1000 extramil per år (totalt 2000 mil per år) så hamnar erbjudandet om 3700+moms via firman på ca 7300:-/mån. Privatleasingerbjudandet hamnar på ca 8300:-/mån inkl el, försäkring och vinterhjul.
Mitt excelark är verkligen inget facit men som referenser så kostar min Model S 100D ca 6500:-/mån att behålla efter de första 36 månaderna när jag räknar med en inbromsande värdeminskning. Där kan dock en del dyra reparationer tillkomma. En viss osäkerhet. Men säg 1000:-/mån ungefär. Då är den på nivå med E-Tron business lease.
En ny Model S LR Refresh hamnar på uppåt 11000:-/mån räknat på 36 månader. En begagnad BMW 530d/540i G31 för 400-500 tkr ligger runt 9-11 tusen i månaden inklusive soppa.
I vilket fall så finns det väldigt få argument för mig att byta bil. Samma sak gäller vår i3. Den är utköpt privat och nästan gratis att ha. Väldigt lite värdeminskning och väldigt låga omkostnader. Helförsäkring för 5200:-/år t ex.Gillar excelark
![]()
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Ja, ber om ursäkt. Men tolkade det som reklam med dolda agifter när man klickar på detaljerna - ungefär som vissa bilmärken brukar "brand" sina leasingerbjudanden men en kontantinsats. Min reaktion säger något om hur bra erbjudandet är dock hahaNect skrev:Ingen fara, och ursäkta för mitt eget ”troll” påhopp. Det här forumet behöver färre påhopp och mer positivitetJonatand skrev:Fel av mig då.Nect skrev:Jonatand skrev:Herre gud 5200 kr plus 20% i kontantinsats är ingen superbra leasing deal.. trollinlägg[/quote
Nej, ingen trollinlägg mer än ett spydigt svar från ett annat troll?
I annonsen framgår det inget om 20% insats... kan mycket väl vara så då jag inte pratat med säljaren. Är det så är det lite fult att man inte anger det i annonsen direkt.
Yes, BMW kör ofta kontantinsats vid leasing.
I så fall är det en kanonerbjudande för en av de bästa elbilar på marknaden som ser ut att förbli det något år framöver
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Re: Audi e-tron
OfarligTesla skrev:Ja, men det blir ju ändå bra när man pratar nettopengar (3500 kr/mån för förmånsvärdet). Men ja, dessa rabatter som ges nu gör ju att skillnaden mellan privat och företag krymper på de bilar med högre förmånsvärden.MWall skrev:Ja, det är väl ännu bättre. Men då åker man å andra sidan på ett förmånsvärde på nästan 7000:-/mån.
I mitt excelark med 1000 extramil per år (totalt 2000 mil per år) så hamnar erbjudandet om 3700+moms via firman på ca 7300:-/mån. Privatleasingerbjudandet hamnar på ca 8300:-/mån inkl el, försäkring och vinterhjul.
Mitt excelark är verkligen inget facit men som referenser så kostar min Model S 100D ca 6500:-/mån att behålla efter de första 36 månaderna när jag räknar med en inbromsande värdeminskning. Där kan dock en del dyra reparationer tillkomma. En viss osäkerhet. Men säg 1000:-/mån ungefär. Då är den på nivå med E-Tron business lease.
En ny Model S LR Refresh hamnar på uppåt 11000:-/mån räknat på 36 månader. En begagnad BMW 530d/540i G31 för 400-500 tkr ligger runt 9-11 tusen i månaden inklusive soppa.
I vilket fall så finns det väldigt få argument för mig att byta bil. Samma sak gäller vår i3. Den är utköpt privat och nästan gratis att ha. Väldigt lite värdeminskning och väldigt låga omkostnader. Helförsäkring för 5200:-/år t ex.
Och oftast är det ju ändå fördelaktigt att behålla bilarna längre när värdeminskningen står för en så pass stor del av kostnaden de första 36 månaderna. Det är ju fördelen med att köpa privat, allt är dyrt så då kan man lika gärna säga YOLO.
Jag räknar lite annorlunda då jag är egenföretagare. Jag räknar förmånsvärdet som en nettokostnad eftersom jag gör nettolöneavdrag och så lägger jag till kostnad för el, service, försäkring osv samt skillnaden mellan leasingavgift och förmånsvärde.
Ex på min Model S nu.
Förmånsvärde: 6544:-/mån
Leasingkostnad med halva momsen avdragen: 7191:-/mån
Skatt: 30:-/mån
Försäkring: 1200:-/mån
Reparation: 1000:-/mån (antagande)
Elkostnad: 500:-/mån
Lön upp till brytpunkten. Nettolöneavdrag.
Bolaget får då följande kostnader: 7191 + 30 + 1200 + 1000 = 9421:-/mån
Privat kostar det 6544 + 500 = 7044 :-/mån
Dock går 6544 till bolaget i form av minskad lönekostnad (sociala avgifter och skatt betalas ju ändå) så då hamnar bolagets kostnader på 2877:-/mån.
Bolagsskatt på 20,6% och utdelningsskatt på 20% är billigaste sättet att få ut pengarna privat vilket ger att 1 krona i bolaget är värd 63,52 öre privat. Då kostar alltså 2877:- för firman 1827:-/mån privat.
Totalkostnaden är då 7044 + 1827 = 8871:-/mån.
Men hallå, det där är ju mer än de 6500:-/mån jag utlovade. Jo, jag har gjort ett antagande om att min Model S 100D är värd ca 490 000:- om 2 år (baserat på vad man får ge för en 90D pre-facelift -16 som gått runt 12000 mil). Fortsätter jag leasa så kommer restvärde vara ~400 000:-. Det innebär en minskad kostnad för företaget på 90000/24=3750:-/mån. Visserligen finns det lite momseffekter på detta och kanske nåt annat som slår en aning men det kan inte vara jättemycket. Då är den privata besparingen 2382:-/mån. Alltså totalt 8871-2382=6489:-/mån.
Fan vet om det stämmer dock.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Om jag kan köpa ut den för 580' och den är värd 490' om 2 år och försäkring, reparationer osv också stämmer mot mina antaganden så innebär också det en kostnad på ~6500:-/mån. Den ligger alltså och balanserar på när det börjar bli värt att köpa ut den. Varför gör jag då inte det?
1. Krångel med värderingsintyg och ev tvist med skatteverket. Tror det blir svårt att köpa ut den för 581' på ett legitimt sätt i höst. (Däremot svårare att få den såld för så mycket mer)
2. Vill inte momssmitta den.
3. Privat kapitalkostnad i form av mindre besparingar eller högre huslån. Tråkigt att ljuga för banken och säga att jag ska "renovera" när jag egentligen ska köpa bil.
4. Skydd mot om nåt riktigt dyrt händer. (dyrt fel eller oväntat hög värdeminskning) Då är det skönt att ta det med oskattade pengar. Lite som en försäkring.
5. Tvätt, nya fälgar o däck , lackbehandlingar osv blir billigare om man kan betala med oskattade pengar.
Enda fördelen med att ha den privat är att man får ut 9:-/mil extra i milersättning. Dock är det bara värt (1-0,6352)*9 för mig eftersom det bara är den minskade skatten som är en vinst för mig då det är mitt bolag som betalar ut samma summa. Det är 3,3:-/mil. Kör väldigt lite tjänstemil nu så det blir inga pengar att tala om. Visserligen skulle det minska "privata direktkostnaden" med 9:-/mil men hur mycket det är värt beror på hur långsiktigt man ser på det. Jag ser ett tidsvärde i att få ut bil/kronor snabbare än att behöva vänta på kommande utdelningar så normalt har jag inte 0,6352 som omvandlingsfaktor mellan företagspengar och privata pengar utan 0,6.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Okej, alla egenföretagare jag känner gör bruttolöneavdrag för att det blev billigare så totalt sätt.MWall skrev:Jag räknar lite annorlunda då jag är egenföretagare. Jag räknar förmånsvärdet som en nettokostnad eftersom jag gör nettolöneavdrag och så lägger jag till kostnad för el, service, försäkring osv samt skillnaden mellan leasingavgift och förmånsvärde.
Ex på min Model S nu.
Förmånsvärde: 6544:-/mån
Leasingkostnad med halva momsen avdragen: 7191:-/mån
Skatt: 30:-/mån
Försäkring: 1200:-/mån
Reparation: 1000:-/mån (antagande)
Elkostnad: 500:-/mån
Lön upp till brytpunkten. Nettolöneavdrag.
Bolaget får då följande kostnader: 7191 + 30 + 1200 + 1000 = 9421:-/mån
Privat kostar det 6544 + 500 = 7044 :-/mån
Dock går 6544 till bolaget i form av minskad lönekostnad (sociala avgifter och skatt betalas ju ändå) så då hamnar bolagets kostnader på 2877:-/mån.
Bolagsskatt på 20,6% och utdelningsskatt på 20% är billigaste sättet att få ut pengarna privat vilket ger att 1 krona i bolaget är värd 63,52 öre privat. Då kostar alltså 2877:- för firman 1827:-/mån privat.
Totalkostnaden är då 7044 + 1827 = 8871:-/mån.
Men hallå, det där är ju mer än de 6500:-/mån jag utlovade. Jo, jag har gjort ett antagande om att min Model S 100D är värd ca 490 000:- om 2 år (baserat på vad man får ge för en 90D pre-facelift -16 som gått runt 12000 mil). Fortsätter jag leasa så kommer restvärde vara ~400 000:-. Det innebär en minskad kostnad för företaget på 90000/24=3750:-/mån. Visserligen finns det lite momseffekter på detta och kanske nåt annat som slår en aning men det kan inte vara jättemycket. Då är den privata besparingen 2382:-/mån. Alltså totalt 8871-2382=6489:-/mån.
Fan vet om det stämmer dock.Jag lägger även vikt vid vad den "privata direktkostnaden" är och det är förmånsvärde + elkostnad. Jag har även räknat åt andra hållet med kostnader för sociala avgifter och skatt på förmånsvärdet men det visade sig bli EXAKT lika mycket som det här nya sättet jag ändrat till.
Om jag kan köpa ut den för 580' och den är värd 490' om 2 år och försäkring, reparationer osv också stämmer mot mina antaganden så innebär också det en kostnad på ~6500:-/mån. Den ligger alltså och balanserar på när det börjar bli värt att köpa ut den. Varför gör jag då inte det?
1. Krångel med värderingsintyg och ev tvist med skatteverket. Tror det blir svårt att köpa ut den för 581' på ett legitimt sätt i höst. (Däremot svårare att få den såld för så mycket mer)
2. Vill inte momssmitta den.
3. Privat kapitalkostnad i form av mindre besparingar eller högre huslån. Tråkigt att ljuga för banken och säga att jag ska "renovera" när jag egentligen ska köpa bil.
4. Skydd mot om nåt riktigt dyrt händer. (dyrt fel eller oväntat hög värdeminskning) Då är det skönt att ta det med oskattade pengar. Lite som en försäkring.
5. Tvätt, nya fälgar o däck , lackbehandlingar osv blir billigare om man kan betala med oskattade pengar.
Enda fördelen med att ha den privat är att man får ut 9:-/mil extra i milersättning. Dock är det bara värt (1-0,6352)*9 för mig eftersom det bara är den minskade skatten som är en vinst för mig då det är mitt bolag som betalar ut samma summa. Det är 3,3:-/mil. Kör väldigt lite tjänstemil nu så det blir inga pengar att tala om. Visserligen skulle det minska "privata direktkostnaden" med 9:-/mil men hur mycket det är värt beror på hur långsiktigt man ser på det. Jag ser ett tidsvärde i att få ut bil/kronor snabbare än att behöva vänta på kommande utdelningar så normalt har jag inte 0,6352 som omvandlingsfaktor mellan företagspengar och privata pengar utan 0,6.
Fast får man verkligen ut så mycket pengar för utdelningen då? När jag har kollat har man iaf behövt ta ut relativt stor del i lön för att kunna få utdelningsutrymme, om man nu inte tänker avveckla företaget i närtid. Har ju själv försökt räkna på vad det skulle innebära om jag blev egenkonsult istället och känns som man ändå kommer sitta där och betala 50% inkomstskatt på en stor del, om man nu inte vill låta mycket pengar ligga i bolaget en lång tid.
Oavsett var väl båda erbjudandena bra
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Audi e-tron
Fördelen med nettlöneavdrag är väl att man slipper sociala avgifterna som man måste betala med bruttolöneavdrag. Kan inte se att bruttolöneavdrag skulle bli billigare under några omständigheter?OfarligTesla skrev:Okej, alla egenföretagare jag känner gör bruttolöneavdrag för att det blev billigare så totalt sätt.MWall skrev:Jag räknar lite annorlunda då jag är egenföretagare. Jag räknar förmånsvärdet som en nettokostnad eftersom jag gör nettolöneavdrag och så lägger jag till kostnad för el, service, försäkring osv samt skillnaden mellan leasingavgift och förmånsvärde.
Ex på min Model S nu.
Förmånsvärde: 6544:-/mån
Leasingkostnad med halva momsen avdragen: 7191:-/mån
Skatt: 30:-/mån
Försäkring: 1200:-/mån
Reparation: 1000:-/mån (antagande)
Elkostnad: 500:-/mån
Lön upp till brytpunkten. Nettolöneavdrag.
Bolaget får då följande kostnader: 7191 + 30 + 1200 + 1000 = 9421:-/mån
Privat kostar det 6544 + 500 = 7044 :-/mån
Dock går 6544 till bolaget i form av minskad lönekostnad (sociala avgifter och skatt betalas ju ändå) så då hamnar bolagets kostnader på 2877:-/mån.
Bolagsskatt på 20,6% och utdelningsskatt på 20% är billigaste sättet att få ut pengarna privat vilket ger att 1 krona i bolaget är värd 63,52 öre privat. Då kostar alltså 2877:- för firman 1827:-/mån privat.
Totalkostnaden är då 7044 + 1827 = 8871:-/mån.
Men hallå, det där är ju mer än de 6500:-/mån jag utlovade. Jo, jag har gjort ett antagande om att min Model S 100D är värd ca 490 000:- om 2 år (baserat på vad man får ge för en 90D pre-facelift -16 som gått runt 12000 mil). Fortsätter jag leasa så kommer restvärde vara ~400 000:-. Det innebär en minskad kostnad för företaget på 90000/24=3750:-/mån. Visserligen finns det lite momseffekter på detta och kanske nåt annat som slår en aning men det kan inte vara jättemycket. Då är den privata besparingen 2382:-/mån. Alltså totalt 8871-2382=6489:-/mån.
Fan vet om det stämmer dock.Jag lägger även vikt vid vad den "privata direktkostnaden" är och det är förmånsvärde + elkostnad. Jag har även räknat åt andra hållet med kostnader för sociala avgifter och skatt på förmånsvärdet men det visade sig bli EXAKT lika mycket som det här nya sättet jag ändrat till.
Om jag kan köpa ut den för 580' och den är värd 490' om 2 år och försäkring, reparationer osv också stämmer mot mina antaganden så innebär också det en kostnad på ~6500:-/mån. Den ligger alltså och balanserar på när det börjar bli värt att köpa ut den. Varför gör jag då inte det?
1. Krångel med värderingsintyg och ev tvist med skatteverket. Tror det blir svårt att köpa ut den för 581' på ett legitimt sätt i höst. (Däremot svårare att få den såld för så mycket mer)
2. Vill inte momssmitta den.
3. Privat kapitalkostnad i form av mindre besparingar eller högre huslån. Tråkigt att ljuga för banken och säga att jag ska "renovera" när jag egentligen ska köpa bil.
4. Skydd mot om nåt riktigt dyrt händer. (dyrt fel eller oväntat hög värdeminskning) Då är det skönt att ta det med oskattade pengar. Lite som en försäkring.
5. Tvätt, nya fälgar o däck , lackbehandlingar osv blir billigare om man kan betala med oskattade pengar.
Enda fördelen med att ha den privat är att man får ut 9:-/mil extra i milersättning. Dock är det bara värt (1-0,6352)*9 för mig eftersom det bara är den minskade skatten som är en vinst för mig då det är mitt bolag som betalar ut samma summa. Det är 3,3:-/mil. Kör väldigt lite tjänstemil nu så det blir inga pengar att tala om. Visserligen skulle det minska "privata direktkostnaden" med 9:-/mil men hur mycket det är värt beror på hur långsiktigt man ser på det. Jag ser ett tidsvärde i att få ut bil/kronor snabbare än att behöva vänta på kommande utdelningar så normalt har jag inte 0,6352 som omvandlingsfaktor mellan företagspengar och privata pengar utan 0,6.
Fast får man verkligen ut så mycket pengar för utdelningen då? När jag har kollat har man iaf behövt ta ut relativt stor del i lön för att kunna få utdelningsutrymme, om man nu inte tänker avveckla företaget i närtid. Har ju själv försökt räkna på vad det skulle innebära om jag blev egenkonsult istället och känns som man ändå kommer sitta där och betala 50% inkomstskatt på en stor del, om man nu inte vill låta mycket pengar ligga i bolaget en lång tid.
Oavsett var väl båda erbjudandena bra.
Man kan ta ut schablonbelopp som utdelning oavsett hur lite (/mycket) lön man tar ut.
Re: Audi e-tron
OfarligTesla skrev:Okej, alla egenföretagare jag känner gör bruttolöneavdrag för att det blev billigare så totalt sätt.
Fast får man verkligen ut så mycket pengar för utdelningen då? När jag har kollat har man iaf behövt ta ut relativt stor del i lön för att kunna få utdelningsutrymme, om man nu inte tänker avveckla företaget i närtid. Har ju själv försökt räkna på vad det skulle innebära om jag blev egenkonsult istället och känns som man ändå kommer sitta där och betala 50% inkomstskatt på en stor del, om man nu inte vill låta mycket pengar ligga i bolaget en lång tid.
Oavsett var väl båda erbjudandena bra.
Bruttolöneavdrag blir inte billigare. Det blir exakt samma sak (iaf om man betalar nettolöneavdraget med lönepengar och inte med sparade pengar). Nettolöneavdrag är bara en bokföringsteknisk grej som man gör för att få en högre lön på papperet så att man just får mer utdelningsutrymme och bättre pension.
Jag tar ut upp till statlig skatt och brukar väl få en utdelning på runt 200'. Nåt år la jag bilarna över brytpunkten. Då fick jag över 300' i utdelningsutrymme. Men å andra sidan fick jag betala mer i sociala avgifter och inkomstskatt.
Jag har inga problem att låta pengarna ligga i bolaget. Har en företagsägd kapitalförsäkring där de lika gärna kan ligga som i en privatägd. Låter man företaget bli vilande så får man ut pengarna till 30% skatt efter 5 år har jag för mig. Om man nu inte orkar vänta och ta ut utdelning varje år som extra pension. Men då får man inget lönebaserat utrymme utan måste ta schablon-utdelningen som för 2021 är 183 700:- men ständigt ökar. Det är 12 200:-/mån efter skatt. Duger till att dryga ut pensionen.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
https://www.revideco.se/312-reglerna-sa ... 20l%C3%A5g.
Ja just det. Den här tråden ska ju handla om E-Tron. Ja, det var bra erbjudanden. Tror både privatleasingen på 5295:- och 3700+moms för företag är borta nu. Finns kvar S-line för 4995+moms för företag.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Audi e-tron
Du och jag tänker precis likaMWall skrev:OfarligTesla skrev:Okej, alla egenföretagare jag känner gör bruttolöneavdrag för att det blev billigare så totalt sätt.
Fast får man verkligen ut så mycket pengar för utdelningen då? När jag har kollat har man iaf behövt ta ut relativt stor del i lön för att kunna få utdelningsutrymme, om man nu inte tänker avveckla företaget i närtid. Har ju själv försökt räkna på vad det skulle innebära om jag blev egenkonsult istället och känns som man ändå kommer sitta där och betala 50% inkomstskatt på en stor del, om man nu inte vill låta mycket pengar ligga i bolaget en lång tid.
Oavsett var väl båda erbjudandena bra.
Bruttolöneavdrag blir inte billigare. Det blir exakt samma sak (iaf om man betalar nettolöneavdraget med lönepengar och inte med sparade pengar). Nettolöneavdrag är bara en bokföringsteknisk grej som man gör för att få en högre lön på papperet så att man just får mer utdelningsutrymme och bättre pension.
Jag tar ut upp till statlig skatt och brukar väl få en utdelning på runt 200'. Nåt år la jag bilarna över brytpunkten. Då fick jag över 300' i utdelningsutrymme. Men å andra sidan fick jag betala mer i sociala avgifter och inkomstskatt.
Jag har inga problem att låta pengarna ligga i bolaget. Har en företagsägd kapitalförsäkring där de lika gärna kan ligga som i en privatägd. Låter man företaget bli vilande så får man ut pengarna till 30% skatt efter 5 år har jag för mig. Om man nu inte orkar vänta och ta ut utdelning varje år som extra pension. Men då får man inget lönebaserat utrymme utan måste ta schablon-utdelningen som för 2021 är 183 700:- men ständigt ökar. Det är 12 200:-/mån efter skatt. Duger till att dryga ut pensionen.
https://www.revideco.se/312-reglerna-sa ... 20l%C3%A5g.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Ja det är nog jag som kommer ihåg fel, hörde men en jag kände nu igen och han körde faktiskt nettolöneavdrag.MWall skrev:Bruttolöneavdrag blir inte billigare. Det blir exakt samma sak (iaf om man betalar nettolöneavdraget med lönepengar och inte med sparade pengar). Nettolöneavdrag är bara en bokföringsteknisk grej som man gör för att få en högre lön på papperet så att man just får mer utdelningsutrymme och bättre pension.
Jag tar ut upp till statlig skatt och brukar väl få en utdelning på runt 200'. Nåt år la jag bilarna över brytpunkten. Då fick jag över 300' i utdelningsutrymme. Men å andra sidan fick jag betala mer i sociala avgifter och inkomstskatt.
Jag har inga problem att låta pengarna ligga i bolaget. Har en företagsägd kapitalförsäkring där de lika gärna kan ligga som i en privatägd. Låter man företaget bli vilande så får man ut pengarna till 30% skatt efter 5 år har jag för mig. Om man nu inte orkar vänta och ta ut utdelning varje år som extra pension. Men då får man inget lönebaserat utrymme utan måste ta schablon-utdelningen som för 2021 är 183 700:- men ständigt ökar. Det är 12 200:-/mån efter skatt. Duger till att dryga ut pensionen.
https://www.revideco.se/312-reglerna-sa ... 20l%C3%A5g.
Ja just det. Den här tråden ska ju handla om E-Tron. Ja, det var bra erbjudanden. Tror både privatleasingen på 5295:- och 3700+moms för företag är borta nu. Finns kvar S-line för 4995+moms för företag.
När jag kollat på att driva eget istället för att vara anställd har jag väl kikat på att plocka ut iaf 1.5-2 miljoner ur bolaget varje år totalt (dvs pensionsavsättning, bil, lön, utdelning) för att inte låta för mycket pengar ligga där. Men jag får väl sätta mig ner och räkna ordentligt på det för att se om det skulle vara lönt att göra det eller ej. Har ju över 30 år till normal pensionsålder så bolaget skulle nog vara aktivt en bra stund och företagspengar kan man inte spendera lika fritt som privata :p.
Re: Audi e-tron
OfarligTesla skrev:Ja det är nog jag som kommer ihåg fel, hörde men en jag kände nu igen och han körde faktiskt nettolöneavdrag.MWall skrev:Bruttolöneavdrag blir inte billigare. Det blir exakt samma sak (iaf om man betalar nettolöneavdraget med lönepengar och inte med sparade pengar). Nettolöneavdrag är bara en bokföringsteknisk grej som man gör för att få en högre lön på papperet så att man just får mer utdelningsutrymme och bättre pension.
Jag tar ut upp till statlig skatt och brukar väl få en utdelning på runt 200'. Nåt år la jag bilarna över brytpunkten. Då fick jag över 300' i utdelningsutrymme. Men å andra sidan fick jag betala mer i sociala avgifter och inkomstskatt.
Jag har inga problem att låta pengarna ligga i bolaget. Har en företagsägd kapitalförsäkring där de lika gärna kan ligga som i en privatägd. Låter man företaget bli vilande så får man ut pengarna till 30% skatt efter 5 år har jag för mig. Om man nu inte orkar vänta och ta ut utdelning varje år som extra pension. Men då får man inget lönebaserat utrymme utan måste ta schablon-utdelningen som för 2021 är 183 700:- men ständigt ökar. Det är 12 200:-/mån efter skatt. Duger till att dryga ut pensionen.
https://www.revideco.se/312-reglerna-sa ... 20l%C3%A5g.
Ja just det. Den här tråden ska ju handla om E-Tron. Ja, det var bra erbjudanden. Tror både privatleasingen på 5295:- och 3700+moms för företag är borta nu. Finns kvar S-line för 4995+moms för företag.
När jag kollat på att driva eget istället för att vara anställd har jag väl kikat på att plocka ut iaf 1.5-2 miljoner ur bolaget varje år totalt (dvs pensionsavsättning, bil, lön, utdelning) för att inte låta för mycket pengar ligga där. Men jag får väl sätta mig ner och räkna ordentligt på det för att se om det skulle vara lönt att göra det eller ej. Har ju över 30 år till normal pensionsålder så bolaget skulle nog vara aktivt en bra stund och företagspengar kan man inte spendera lika fritt som privata :p.
Jag tar ut ca 1,1 miljoner per år med mitt upplägg. Så mycket mer klarar jag inte. Vill ändå bygga upp en hyfsad buffert så att jag kan sova gott även i lågkonjunktur. Nu klarar jag nog ~5 år utan uppdrag efter att ha kört eget i snart 10 år. Har slösat en del längs vägen (tre st Model S bland annat) och kanske inte riktigt jobbat så mycket som jag kunnat alltid. I början räknade jag med att varje fulldebiterat år gav mig pengar nog för att vara ledig i drygt ett år. Så egentligen borde jag ha mer än dubbelt så mycket sparat. Men då hade det inte blivit nån Tesla t ex.
![Embarrassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
-
- elbilist
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 03 mar 2021 13:09
Re: Audi e-tron
Jag är egenföretagare men kör privatleasing då jag kommit fram till att det blir billigare då jag sett till att milersättningen betalar bilen till 100%. Sen kan man ju även höja sin lön, med företagsleasing hade jag fått ett förmånsvärde på 8.800kr och det hade blivit svårt att trolla bort.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
När jag såg privatleasingerbjudandet så försökte jag sälja in frun på en E-Tron. Gick inge bra faktiskt, hon verkar vara för lik mig så det föll på infotainmentsystemet och prestandan.
Men erbjudandet var bra nog för att intressera även mig.
Men erbjudandet var bra nog för att intressera även mig.
Re: Audi e-tron
Nu har min e-tron varit inne på sin första service.
Det som gjordes var:
- byte av bakre ljusramp. Detta för andra gången. Den första var verkligen trasig. Men denna var det inget fel på. Fast verkstan insisterade att den behöver bytas enligt Audi. Det kostade mig ingenting, men jag fattar fortfarande inte varför. Det är ju slöseri med resurser. Inte så hållbart direkt.
- kontroll av laddluckorna. Den högra laddluckan hade tydligen ärjat och fick bytas. Den vänstra var redan bytt sen tidigare.
- kontroll av dräneringen från soltaket. Här behövde de inte göra nånting. Det var för en gångs skull inget fel på.
- byte av kylvätska
- byte av bromsvätska
- byte av kupefilter
- sparka däck
- nån mindre uppdatering av mjukvaran gjordes.
Jag har "fri" service. Det kostade alltså inget.
Jag bad om att få senaste mjukvaran installerad. Men det finns ingen nyare mjukvara för min bil. De har verkligen kollat och försökt, det är alltså inget skitsnack eller så. Jag pratade med verkstadschefen och han visade för mig hur det ser ut. Audi har alltså inte släppt någon uppdatering för min bil på över ett år. Är inte det konstigt?
Det som gjordes var:
- byte av bakre ljusramp. Detta för andra gången. Den första var verkligen trasig. Men denna var det inget fel på. Fast verkstan insisterade att den behöver bytas enligt Audi. Det kostade mig ingenting, men jag fattar fortfarande inte varför. Det är ju slöseri med resurser. Inte så hållbart direkt.
- kontroll av laddluckorna. Den högra laddluckan hade tydligen ärjat och fick bytas. Den vänstra var redan bytt sen tidigare.
- kontroll av dräneringen från soltaket. Här behövde de inte göra nånting. Det var för en gångs skull inget fel på.
- byte av kylvätska
- byte av bromsvätska
- byte av kupefilter
- sparka däck
- nån mindre uppdatering av mjukvaran gjordes.
Jag har "fri" service. Det kostade alltså inget.
Jag bad om att få senaste mjukvaran installerad. Men det finns ingen nyare mjukvara för min bil. De har verkligen kollat och försökt, det är alltså inget skitsnack eller så. Jag pratade med verkstadschefen och han visade för mig hur det ser ut. Audi har alltså inte släppt någon uppdatering för min bil på över ett år. Är inte det konstigt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Får jag fråga vad ni jobbar med om ni har sådana inkomster? Är det enmansföretag?MWall skrev:OfarligTesla skrev:... plocka ut iaf 1.5-2 miljoner ur bolaget varje år totalt...
Jag bara undrar eftersom det är faktiskt avsevärt mer än hela min årsomsättning även om jag jobbar 40 tim/vecka utan att ta ut semester vilket jag sällan gör.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Idag är jag anställd konsult och har inte eget bolag men drar för det mesta in och sköter kunderna helt själv. Har dock funderat på att konsulta i egen regi vilket var vad diskussionen handlade om från min sida. Fakturerar runt 3 miljoner per år som det är när jag inte jobbar heltid med kunduppdrag utan driver interna saker också. Så gör jag det i egen regi skulle jag inte hamna långt under det direkt.mati skrev:Får jag fråga vad ni jobbar med om ni har sådana inkomster? Är det enmansföretag?
Jag bara undrar eftersom det är faktiskt avsevärt mer än hela min årsomsättning även om jag jobbar 40 tim/vecka utan att ta ut semester vilket jag sällan gör.
Jag jobbar som aktuarie (försäkringsmatematiker) så det är väl vad jag skulle konsulta som i egen regi också. Men det innefattar egentligen även utveckling och sådant då jag kan få uppdrag som handlar om att bygga en excel eller koda i VBA.
Re: Audi e-tron
Okej, då förstår jag. Det är såklart en bransch där det finns mer pengar att hämta. Jag konsultar som utvecklingsingenjör, alla former av mjukvaruutveckling (embedded, webb, desktop, osv), och även en del hårdvarudesign. Men det är inom industrin. Därav den relativt låga timtaxan (~800kr/tim). Och det gnälls ändå att det är för dyrt. Får byta bransch kanske.OfarligTesla skrev:Idag är jag anställd konsult och har inte eget bolag men drar för det mesta in och sköter kunderna helt själv. Har dock funderat på att konsulta i egen regi vilket var vad diskussionen handlade om från min sida. Fakturerar runt 3 miljoner per år som det är när jag inte jobbar heltid med kunduppdrag utan driver interna saker också. Så gör jag det i egen regi skulle jag inte hamna långt under det direkt.mati skrev:Får jag fråga vad ni jobbar med om ni har sådana inkomster? Är det enmansföretag?
Jag bara undrar eftersom det är faktiskt avsevärt mer än hela min årsomsättning även om jag jobbar 40 tim/vecka utan att ta ut semester vilket jag sällan gör.
Jag jobbar som aktuarie (försäkringsmatematiker) så det är väl vad jag skulle konsulta som i egen regi också. Men det innefattar egentligen även utveckling och sådant då jag kan få uppdrag som handlar om att bygga en excel eller koda i VBA.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
mati skrev:Okej, då förstår jag. Det är såklart en bransch där det finns mer pengar att hämta. Jag konsultar som utvecklingsingenjör, alla former av mjukvaruutveckling (embedded, webb, desktop, osv), och även en del hårdvarudesign. Men det är inom industrin. Därav den relativt låga timtaxan (~800kr/tim). Och det gnälls ändå att det är för dyrt. Får byta bransch kanske.OfarligTesla skrev:Idag är jag anställd konsult och har inte eget bolag men drar för det mesta in och sköter kunderna helt själv. Har dock funderat på att konsulta i egen regi vilket var vad diskussionen handlade om från min sida. Fakturerar runt 3 miljoner per år som det är när jag inte jobbar heltid med kunduppdrag utan driver interna saker också. Så gör jag det i egen regi skulle jag inte hamna långt under det direkt.mati skrev:Får jag fråga vad ni jobbar med om ni har sådana inkomster? Är det enmansföretag?
Jag bara undrar eftersom det är faktiskt avsevärt mer än hela min årsomsättning även om jag jobbar 40 tim/vecka utan att ta ut semester vilket jag sällan gör.
Jag jobbar som aktuarie (försäkringsmatematiker) så det är väl vad jag skulle konsulta som i egen regi också. Men det innefattar egentligen även utveckling och sådant då jag kan få uppdrag som handlar om att bygga en excel eller koda i VBA.
Jag trodde du hade betydligt sämre timtaxa. 800:-/h är ungefär vad en "vanlig" IT-konsult kostar även i Stockholm nuförtiden. Om man ska tro mina kontakter iaf. En kompis kunde få ~1200:-/h för några år sen när Sharepoint var hett men nu när han jobbar med vanlig webutveckling så verkar allt över 800:-/h vara en bonus. Det är ändå sjukt bra när man tänker efter. Jobbar man heltid så blir det ju ~1,5 miljon i intäkter årligen. Vilken anställd kan tävla med det? I ett eget bolag kan man ju lägga upp det bättre skattemässigt också så även om det tar några år så får man ju till sist ut motsvarande 60% av det man drar in (ungefär). Det är 75 tusen i månaden netto. Det motsvarar en månadslön på ca 135' brutto.
Finns säkert en del som tjänar mer än 135'/mån som anställd men de lär inte vara jättemånga.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3729
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Audi e-tron
Nu var det länge sen (12-15 år?) jag jobbade som konsult, men då var det också extremt stor skillnad på timpriserna för långa och korta uppdrag. Jag kunde debitera 1200 kr / timme för kortare uppdrag men kanske 700-800 för längre. Då var nog IT-branschen ännu hetare iofs, konsultade inom client- och server management, något som inte alls var lika moget då som nu.
Model Y LR AWD 2022
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Ja, det finns garanterat mer pengar inom finans och försäkring för att betala för konsulter. Det gäller oavsett vad man gör inom de områdena skulle jag säga.mati skrev:Okej, då förstår jag. Det är såklart en bransch där det finns mer pengar att hämta. Jag konsultar som utvecklingsingenjör, alla former av mjukvaruutveckling (embedded, webb, desktop, osv), och även en del hårdvarudesign. Men det är inom industrin. Därav den relativt låga timtaxan (~800kr/tim). Och det gnälls ändå att det är för dyrt. Får byta bransch kanske.
Du får tänka på försäkringar och tjänstepension osv, någon född 79 och tidigare kan ju ha förmånsbestämd pension, bara pensionsbetalningarna kan bli galet höga om man går upp i lön senare i livet. Men även med premiebestämd lösning kan man enkelt behöva dra av 15-20k/mån för de 2 posterna för att få motsvarande det man skulle fått som anställd.MWall skrev:Jag trodde du hade betydligt sämre timtaxa. 800:-/h är ungefär vad en "vanlig" IT-konsult kostar även i Stockholm nuförtiden. Om man ska tro mina kontakter iaf. En kompis kunde få ~1200:-/h för några år sen när Sharepoint var hett men nu när han jobbar med vanlig webutveckling så verkar allt över 800:-/h vara en bonus. Det är ändå sjukt bra när man tänker efter. Jobbar man heltid så blir det ju ~1,5 miljon i intäkter årligen. Vilken anställd kan tävla med det? I ett eget bolag kan man ju lägga upp det bättre skattemässigt också så även om det tar några år så får man ju till sist ut motsvarande 60% av det man drar in (ungefär). Det är 75 tusen i månaden netto. Det motsvarar en månadslön på ca 135' brutto.
Finns säkert en del som tjänar mer än 135'/mån som anställd men de lär inte vara jättemånga.