Lyckades precis få en offert (med standard first edition rabatten, dvs listpris) från min handlare och har också "beställt" (vad har jag gjort , har alltid kört gamla billiga bilar) en bil med möjlighet att gå ur affären. Tur man har några månaders betänketid nu.
Aha du gör en Jerker
För mig blir det tvärtom. Bilen kostar mindre än hälften jämfört med min nuvarande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja, verkligen. Säljaren tyckte nog lite synd om mig med tanke på Audis prisdumpning och de låga milen som min bil har. Fattar du vilken extrem milkostnad du haft med denna bilen?, frågade han. Ja tack, jag vet. Över 160kr milen har den kostat mig. Man fattar först nu vilken försumbar besparning det egentligen är att man slipper tanka bilen. Jag hade kunnat åka taxi och förmodligen ändå kommit undan billigare. Helt sjukt. Detta måste få ett slut nu. Och är det så att jag måste betala för att bli av med e-tron så får det bli så. Slut på lyxlivet blir det hursomhelst. Äntligen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja, verkligen. Säljaren tyckte nog lite synd om mig med tanke på Audis prisdumpning och de låga milen som min bil har. Fattar du vilken extrem milkostnad du haft med denna bilen?, frågade han. Ja tack, jag vet. Över 160kr milen har den kostat mig. Man fattar först nu vilken försumbar besparning det egentligen är att man slipper tanka bilen. Jag hade kunnat åka taxi och förmodligen ändå kommit undan billigare. Helt sjukt. Detta måste få ett slut nu. Och är det så att jag måste betala för att bli av med e-tron så får det bli så. Slut på lyxlivet blir det hursomhelst. Äntligen.
Kan tänka mig att din Hyundaihandlare surrar mycket om att nu kommer Audi e-tron folket och köper en Hyundai Ioniq5 istället!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Kan tänka mig att din Hyundaihandlare surrar mycket om att nu kommer Audi e-tron folket och köper en Hyundai Ioniq5 istället!
Ja men vafan, jag menar, tänk på alla norrmän som har köpt en e-tron. Det gjorde de ju inte för att de absolut ville ha en tysk lyxbil utan för att det är en typ kombi med hög dragvikt. Men kan man få en billigare elbil som gör jobbet lika bra finns ju ingen anledning att ha en Audi. Såvida man inte är märkesfantast eller nåt. Inte konstigt att Hyundais servrar kraschar.
Nu har ju jag dessutom oturen att jag köpte e-tronen när den var mycket dyrare än vad den är idag. En värdeminskning på 20000kr i månaden är ju fullkomligt horribelt. Det är lika mycket som min nettolön. Usch. Tur att det är företagsleasing. Då blir det ju inte riktigt fullt så dyrt. Men ändå. Hade jag vetat det så hade jag naturligtvis aldrig köpt den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Kan tänka mig att din Hyundaihandlare surrar mycket om att nu kommer Audi e-tron folket och köper en Hyundai Ioniq5 istället!
Ja men vafan, jag menar, tänk på alla norrmän som har köpt en e-tron. Det gjorde de ju inte för att de absolut ville ha en tysk lyxbil utan för att det är en typ kombi med hög dragvikt. Men kan man få en billigare elbil som gör jobbet lika bra finns ju ingen anledning att ha en Audi. Såvida man inte är märkesfantast eller nåt. Inte konstigt att Hyundais servrar kraschar.
Nu har ju jag dessutom oturen att jag köpte e-tronen när den var mycket dyrare än vad den är idag. En värdeminskning på 20000kr i månaden är ju fullkomligt horribelt. Det är lika mycket som min nettolön. Usch. Tur att det är företagsleasing. Då blir det ju inte riktigt fullt så dyrt. Men ändå. Hade jag vetat det så hade jag naturligtvis aldrig köpt den.
Min Model S har bara tappat 15 tusen i månaden i värde. Som hittat. Som tur är så är det bara ~2 dagars debitering snarare än halva nettolönen som varit fallet om den varit privatägd. Viss skillnad.
Jag resonerar dock annorlunda. Varför sälja en bil som redan tappat mycket? Det värsta har ju liksom redan hänt. Förstår inte varför man ska köpa en till NY bil och börja om med värdeminskningen. Tror definitivt det är högre fallhöjd på en ny Ioniq 5 än på din "gamla" E-Tron och så jäkla mycket på förmånsvärdet lär det inte heller skilja.
Ja, verkligen. Säljaren tyckte nog lite synd om mig med tanke på Audis prisdumpning och de låga milen som min bil har. Fattar du vilken extrem milkostnad du haft med denna bilen?, frågade han. Ja tack, jag vet. Över 160kr milen har den kostat mig. Man fattar först nu vilken försumbar besparning det egentligen är att man slipper tanka bilen. Jag hade kunnat åka taxi och förmodligen ändå kommit undan billigare. Helt sjukt. Detta måste få ett slut nu. Och är det så att jag måste betala för att bli av med e-tron så får det bli så. Slut på lyxlivet blir det hursomhelst. Äntligen.
Nåja det är ju ganska lyxigt med en sprillans Ajåhhhnick fajv också, tror det är ganska många som gärna skulle
köpa en men inte har råd
Att kunna ta med sig ett eget eluttag till lilla stugan på landet är ju bara det ganska lyxigt (eller kunna
låta en husbil vara inkopplad mot bilen tex), men såklart mest lyxigt med en helt ny bil
Den här kommer nog att stå sig väldigt bra värdemässigt också gissar jag, så förhoppningsvis billiga mil...
Jag resonerar dock annorlunda. Varför sälja en bil som redan tappat mycket? Det värsta har ju liksom redan hänt. Förstår inte varför man ska köpa en till NY bil och börja om med värdeminskningen. Tror definitivt det är högre fallhöjd på en ny Ioniq 5 än på din "gamla" E-Tron och så jäkla mycket på förmånsvärdet lär det inte heller skilja.
Ioniq kostar faktiskt 100 000kr mindre ny än vad restvärdet är på e-tron. Fallhöjden i procent blir kanske högre, men inte i kronor. Det kan det ju inte bli. Audin kommer ju fortsätta rasa tills den kommit ikapp alla nya e-tronsar som idag är mycket billigare att köpa.
Förmånsvärdet skiljer ca 4-5000 kr enligt nuvarande regelverk. Bara det blir ju en hel del pengar.
Försäkringen på en Hyundai lär bli betydligt billigare också.
Audin har ingen garanti kvar, och den har ju inte varit direkt felfri om man får säga så. Det är bara en massa kostnader som tillkommer.
Leasingen på Audin går ändå ut om ett år, dvs bara några månader efter att jag förhoppningsvis får Ioniq 5. Att ha en bil som är över tre år gammal som kostar över 8000kr i förmånsskatt är inget kul heller. Och då kommer den också behöva helförsäkring. Ytterligare en tusenlapp eller så att betala varje månad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag fick också en offert nu. Fast jag var tvungen att ta den sista bilen som fanns i oliv-grön. De blåa var slutsålda.
546.703kr blev priset. Det blev alltså lite rabatt utöver listpris.
Tycker olivgrön (som jag gillar allmänt som färg) inte låter så illa, utan snarare rätt snyggt. Kul också med en lite ovanligare färg!
Är detta AWD, eller RWD för 550 papp?
Vad ingår i övrigt för utrustning i paketet?
Annars så tycker jag det låter som den är mycket prisvärd, och klart billigare än både ID4 och MY.
Gillar även att man kan använda bilen som en stor batteribank/reservkraft. Är nog den saken jag är mest imponerad av, förutom det låga priset. Kul med lite innovation och saker som ingen annan har idag.
Ja, verkligen. Säljaren tyckte nog lite synd om mig med tanke på Audis prisdumpning och de låga milen som min bil har. Fattar du vilken extrem milkostnad du haft med denna bilen?, frågade han. Ja tack, jag vet. Över 160kr milen har den kostat mig. Man fattar först nu vilken försumbar besparning det egentligen är att man slipper tanka bilen. Jag hade kunnat åka taxi och förmodligen ändå kommit undan billigare. Helt sjukt. Detta måste få ett slut nu. Och är det så att jag måste betala för att bli av med e-tron så får det bli så. Slut på lyxlivet blir det hursomhelst. Äntligen.
Hur många mil har du hunnit att köra e-tronen, och när tog du den i trafik?
Sedan kunde ju ingen av oss förutse Covid-19. Så jag tror att man får ta detta som en väldigt speciell situation som vi har i världen just nu.
Ja, verkligen. Säljaren tyckte nog lite synd om mig med tanke på Audis prisdumpning och de låga milen som min bil har. Fattar du vilken extrem milkostnad du haft med denna bilen?, frågade han. Ja tack, jag vet. Över 160kr milen har den kostat mig. Man fattar först nu vilken försumbar besparning det egentligen är att man slipper tanka bilen. Jag hade kunnat åka taxi och förmodligen ändå kommit undan billigare. Helt sjukt. Detta måste få ett slut nu. Och är det så att jag måste betala för att bli av med e-tron så får det bli så. Slut på lyxlivet blir det hursomhelst. Äntligen.
Lider med dig och sjukt tråkigt att det inträffar.
Hoppas du blir nöjd med bytet och kan lämna e-tronen bakom dig!
Fick offert på en First edition AWD med dragkrok för 591 000:- med 1,95% leasingränta.
Verkar vara hyfsat pris, men är den större en en WV Golf egentligen?
Måste bestämma mig senast imorgon, frugan behöver ny bil.
Den är extremt mycket större än en Golf. Låt dig inte luras av proportionerna som påminner om en Golf. Den har faktiskt 5cm längre hjulbas än en Model S.
Kolla den här videon.
Han har parkerat Ioniq 5 bredvid en e-tron och e-tron ser nästan liten ut i jämförelse. Smalare åtminstone.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Då har ni åkt mer med bilen än vad vi gjort med vår!
2670 mil sedan maj 2019.
Man får se glädjen i att man haft tillgång på en rolig och trevlig bil, och inte bara räkna på milkostnaden.
Dels ett värde att man är med och ligger i en spännande teknisk framkant, och dels bidrar vi ju till utvecklingen av miljöförbättrande teknologi.
Ja, i början. Jag har kört 2000 mil under de första 9 månaderna. 800 mil de resterande 15 månaderna. Hade jag fortfarande haft samma körmönster och samma behov av bil hade jag säkerligen behållit den. Men tiden har ju förändrats. Jag åker inte till Tyskland längre, och här i Sverige har tjänsteresorna blivit närmare noll pga corona.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Då har ni åkt mer med bilen än vad vi gjort med vår!
2670 mil sedan maj 2019.
Man får se glädjen i att man haft tillgång på en rolig och trevlig bil, och inte bara räkna på milkostnaden.
Dels ett värde att man är med och ligger i en spännande teknisk framkant, och dels bidrar vi ju till utvecklingen av miljöförbättrande teknologi.
Ja, i början. Jag har kört 2000 mil under de första 9 månaderna. 800 mil de resterande 15 månaderna. Hade jag fortfarande haft samma körmönster och samma behov av bil hade jag säkerligen behållit den. Men tiden har ju förändrats. Jag åker inte till Tyskland längre, och här i Sverige har tjänsteresorna blivit närmare noll pga corona.
Ungefär samma mönster här. Mest mil körda under första halvåret för mig. Ingen kunde förutse Corona, så tror inte vi skall skuldbelägga oss själv för mycket.
Man skaffade ju bil och planerade för en värld som såg helt annorlunda ut under 2019. Hade det inte varit Corona så hade jag rest massor av mil i veckan, eller varannan vecka, i mitt jobb med bilen.
Å andra sidan så är det ju bättre på sätt och vis för ens egna tid med familjen att inte behöva resa så mycket, och även bättre för miljön. Så på det sättet så är ju inte hemarbete så dåligt!
Om ett halvår när vi alla är vaccinerade och tillbaka på kontoren igen, så kommer vi säkert tänka tillbaka på denna tiden av hemarbete med längtan...