Sida 27 av 36

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 12 feb 2023 12:59
av martinot
Fredrik j skrev: 12 feb 2023 12:16
BigEasy skrev: 12 feb 2023 12:04
SwedishAdvocate skrev: 12 feb 2023 11:19
Fredrik j skrev: 12 feb 2023 10:50
Beställer man en polestar2 standard range single motor är det enligt hemsidan 1 års leveranstid.
Så då känns det ju t.ex. rätt osannolikt att det blir några prissänkningar på den innan leveranstiden blivit betydligt kortare...
Ja då har de redan alldeles för låga priser.
Eller alldeles för låg produktionskapacitet. Eller bägge.

Jo, de har fortfarande problem med halvledare, men framför allt med att då leveranser av batterier.
taliz skrev: 12 feb 2023 12:42
BigEasy skrev: 12 feb 2023 12:04
SwedishAdvocate skrev: 12 feb 2023 11:19
Fredrik j skrev: 12 feb 2023 10:50
Beställer man en polestar2 standard range single motor är det enligt hemsidan 1 års leveranstid.
Så då känns det ju t.ex. rätt osannolikt att det blir några prissänkningar på den innan leveranstiden blivit betydligt kortare...
Ja då har de redan alldeles för låga priser.
Med den logiken har Bugatti också alldeles för låga priser. :lol:

En alternativ förklaring är tillverkningskapacitet och ett globalt överflöd av kapital..
Jo, det är ju rätt uppenbart att det är produktionsproblem som är grunden till problemen (inte efterfrågan från kunder).

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 12 feb 2023 13:22
av BigEasy
taliz skrev: 12 feb 2023 12:42
BigEasy skrev: 12 feb 2023 12:04
SwedishAdvocate skrev: 12 feb 2023 11:19
Fredrik j skrev: 12 feb 2023 10:50
Beställer man en polestar2 standard range single motor är det enligt hemsidan 1 års leveranstid.
Så då känns det ju t.ex. rätt osannolikt att det blir några prissänkningar på den innan leveranstiden blivit betydligt kortare...
Ja då har de redan alldeles för låga priser.
Med den logiken har Bugatti också alldeles för låga priser. :lol:

En alternativ förklaring är tillverkningskapacitet och ett globalt överflöd av kapital..
Bugatti har en lite annan affärside som bygger på exklusivitet.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 12 feb 2023 13:38
av Fredrik j
BigEasy skrev: 12 feb 2023 13:22
taliz skrev: 12 feb 2023 12:42
BigEasy skrev: 12 feb 2023 12:04
SwedishAdvocate skrev: 12 feb 2023 11:19
Fredrik j skrev: 12 feb 2023 10:50
Beställer man en polestar2 standard range single motor är det enligt hemsidan 1 års leveranstid.
Så då känns det ju t.ex. rätt osannolikt att det blir några prissänkningar på den innan leveranstiden blivit betydligt kortare...
Ja då har de redan alldeles för låga priser.
Med den logiken har Bugatti också alldeles för låga priser. :lol:

En alternativ förklaring är tillverkningskapacitet och ett globalt överflöd av kapital..
Bugatti har en lite annan affärside som bygger på exklusivitet.
Det finns ju fler bilar som i praktiken är omöjliga att köpa för dom flesta oavsett om man har pengarna dom kostar. Precis som du säger är exklusiviteten affärsidén.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 12 feb 2023 13:42
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev: 12 feb 2023 13:38
Det finns ju fler bilar som i praktiken är omöjliga att köpa för dom flesta oavsett om man har pengarna dom kostar. Precis som du säger är exklusiviteten affärsidén.
Fast ett (bättre) beg. ex. kan väl alla köpa... Förutsatt att man har pengarna. Samt att man ibland är beredd på att betala mer för en beg. än vad en ny kostade. Ibland betydligt mer än vad en ny kostade...

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 12 feb 2023 13:57
av BigEasy
SwedishAdvocate skrev: 12 feb 2023 13:42
Fredrik j skrev: 12 feb 2023 13:38
Det finns ju fler bilar som i praktiken är omöjliga att köpa för dom flesta oavsett om man har pengarna dom kostar. Precis som du säger är exklusiviteten affärsidén.
Fast ett (bättre) beg. ex. kan väl alla köpa... Förutsatt att man har pengarna. Samt att man ibland är beredd på att betala mer för en beg. än vad en ny kostade. Ibland betydligt mer än vad en ny kostade...

Det kryllar inte av nästan nya Koenigsegg och liknande eftersom kunden bränner sig hos tillverkaren och antagligen inte får köpa nån till ny bil där.

Är inte så värst insatt men det här med exklusivitet används väl även för att sälja dyra klockor, handväskor och liknande? Folk betalar gärna för att känna sig lite bättre än andra.

Det ironiska är att efterfrågan hålls uppe av exklusiviteten. Skulle de möta efterfrågan med högre utbud skulle allt kollapsa.

Så är det givetvis inte med BMW I4 och liknande. Den efterfrågan bygger på något annat. Antagligen vill tillverkarna höja produktionen men klarar det inte pga komponentbrist och annat.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 12 feb 2023 14:00
av kallekula
Jag avbokade min ps2 häromveckan trots elbilsstöd. Jag läste mellan raderna med säljaren att jag inte var ensam med att göra det pga Teslas prissänkning.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 12 feb 2023 14:02
av martinot
kallekula skrev: 12 feb 2023 14:00
Jag avbokade min ps2 häromveckan trots elbilsstöd. Jag läste mellan raderna med säljaren att jag inte var ensam med att göra det pga Teslas prissänkning.
Gissar att det blir en ganska svår resa för Polestar att bli en ny Koenigsegg (eller ens Porsche som de säger sig vilja). Inte omöjligt, men en inte heller en enkel transformation.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 12 feb 2023 14:05
av SwedishAdvocate
BigEasy skrev: 12 feb 2023 13:57
Det kryllar inte av nästan nya Koenigsegg och liknande eftersom kunden bränner sig hos tillverkaren och antagligen inte får köpa nån till ny bil där. [...
Det kanske kan 'duga' med ngt från Porsche... En GT4, GT3, 911 R, Carrera GT eller en 918...

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 12 feb 2023 14:06
av BigEasy
martinot skrev: 12 feb 2023 14:02
kallekula skrev: 12 feb 2023 14:00
Jag avbokade min ps2 häromveckan trots elbilsstöd. Jag läste mellan raderna med säljaren att jag inte var ensam med att göra det pga Teslas prissänkning.
Gissar att det blir en ganska svår resa för Polestar att bli en ny Koenigsegg (eller ens Porsche som de säger sig vilja). Inte omöjligt, men en inte heller en enkel transformation.
Det är de såklart inte men uppenbarligen är deras varumärke starkare än Teslas för tillfället om man pratar relativt produktionskapacitet.

Tesla är sina lager öka medan Polestar fortfarande har långa leveranstider.

Jag är inte så säker på att Tesla är på rätt väg här. Risken är att man blir sedda som ett budgetmärke. Då ryker de berömda marginalerna snabbt.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 12 feb 2023 14:07
av BigEasy
SwedishAdvocate skrev: 12 feb 2023 14:05
BigEasy skrev: 12 feb 2023 13:57
Det kryllar inte av nästan nya Koenigsegg och liknande eftersom kunden bränner sig hos tillverkaren och antagligen inte får köpa nån till ny bil där. [...
Det kanske kan 'duga' med ngt från Porsche... En GT4, GT3, 911 R, Carrera GT eller en 918...

Är egentligen samma mekanismer där men antalen är mycket större vilket ökar chansen att någon är villig att casha in och bränna framtida möjligheter.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 12 feb 2023 14:13
av taliz
BigEasy skrev: 12 feb 2023 14:06
martinot skrev: 12 feb 2023 14:02
kallekula skrev: 12 feb 2023 14:00
Jag avbokade min ps2 häromveckan trots elbilsstöd. Jag läste mellan raderna med säljaren att jag inte var ensam med att göra det pga Teslas prissänkning.
Gissar att det blir en ganska svår resa för Polestar att bli en ny Koenigsegg (eller ens Porsche som de säger sig vilja). Inte omöjligt, men en inte heller en enkel transformation.
Det är de såklart inte men uppenbarligen är deras varumärke starkare än Teslas för tillfället om man pratar relativt produktionskapacitet.

Tesla är sina lager öka medan Polestar fortfarande har långa leveranstider.

Jag är inte så säker på att Tesla är på rätt väg här. Risken är att man blir sedda som ett budgetmärke. Då ryker de berömda marginalerna snabbt.

Varumärket Polestar är inte i närheten av Tesla. Som att jämföra Apotekarnes med Coca-Cola. :lol:

I så fall borde de redan bli sedda som budgetmärken i tex Kina, då 3 och Y kostar ca 200k mindre än här.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 12 feb 2023 14:16
av BigEasy
taliz skrev: 12 feb 2023 14:13
BigEasy skrev: 12 feb 2023 14:06
martinot skrev: 12 feb 2023 14:02
kallekula skrev: 12 feb 2023 14:00
Jag avbokade min ps2 häromveckan trots elbilsstöd. Jag läste mellan raderna med säljaren att jag inte var ensam med att göra det pga Teslas prissänkning.
Gissar att det blir en ganska svår resa för Polestar att bli en ny Koenigsegg (eller ens Porsche som de säger sig vilja). Inte omöjligt, men en inte heller en enkel transformation.
Det är de såklart inte men uppenbarligen är deras varumärke starkare än Teslas för tillfället om man pratar relativt produktionskapacitet.

Tesla är sina lager öka medan Polestar fortfarande har långa leveranstider.

Jag är inte så säker på att Tesla är på rätt väg här. Risken är att man blir sedda som ett budgetmärke. Då ryker de berömda marginalerna snabbt.

Varumärket Polestar är inte i närheten av Tesla. Som att jämföra Apotekarnes med Coca-Cola. :lol:

I så fall borde de redan bli sedda som budgetmärken i tex Kina, då 3 och Y kostar ca 200k mindre än här.
Beror på i vilken kontext. I en svensk kontext verkar onekligen Polestar smälla högre då de kan sälja sina bilar till ett högre pris. Antagligen på grund av Volvo-kopplingen.

I ett globalt perspektiv är Tesla mer välkända såklart men frågan är på vilket sätt.

Hur de ses i Kina har jag dålig koll på. Priset är dock satt efter vad kunderna vill betala.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 12 feb 2023 14:50
av Maw
taliz skrev: 12 feb 2023 14:13
Varumärket Polestar är inte i närheten av Tesla. Som att jämföra Apotekarnes med Coca-Cola. :lol:
Mer som Coca Cola och Lagavulin kanske? Klart Coca Cola är mer känt och mer värt som varumärke men kanske inte så exklusivt.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 12 feb 2023 15:10
av Dafro
BigEasy skrev: 12 feb 2023 14:06
martinot skrev: 12 feb 2023 14:02
kallekula skrev: 12 feb 2023 14:00
Jag avbokade min ps2 häromveckan trots elbilsstöd. Jag läste mellan raderna med säljaren att jag inte var ensam med att göra det pga Teslas prissänkning.
Gissar att det blir en ganska svår resa för Polestar att bli en ny Koenigsegg (eller ens Porsche som de säger sig vilja). Inte omöjligt, men en inte heller en enkel transformation.
Det är de såklart inte men uppenbarligen är deras varumärke starkare än Teslas för tillfället om man pratar relativt produktionskapacitet.

Tesla är sina lager öka medan Polestar fortfarande har långa leveranstider.

Jag är inte så säker på att Tesla är på rätt väg här. Risken är att man blir sedda som ett budgetmärke. Då ryker de berömda marginalerna snabbt.
Har tänkt samma tanke men vi får väl se, för produktionskapaciteten ska fortsätt öka med 50% väl, kan ju slå tillbaka.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 12 feb 2023 15:26
av Dafro
taliz skrev: 12 feb 2023 08:49
Dafro skrev: 11 feb 2023 16:31
taliz skrev: 11 feb 2023 15:05
Q8 kändes förhållandevis prisvärd vs Model Y, innan Tesla dumpade priserna.
Nu känns den mest gammal och dyr. ;)
Tycker mest det låter som om du är avis, men om du inte har råd med en Q8 så köp en Y. Q8 ska visst prishöjas på måndag.
Avis på vad? Jag har råd att köpa vilken bil jag vill, men jag gillar inte att kasta massa pengar på värdeminskning.
Bilar är långt ifrån så roliga att ekonomin är oväsentlig.
Sant vi lägger pengar på olika saker. Jag behöver en bil med plats för hundbur och då min bror gick bort vid 45 och det har jag passerat så kör jag lite yolo. Lägger istället inga pengar på resor till varmare breddgrader, det tycker jag är onödiga pengar, men 100% värdeminskning dessutom. :mrgreen:

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 12 feb 2023 15:42
av martinot
BigEasy skrev: 12 feb 2023 14:16

Hur de ses i Kina har jag dålig koll på. Priset är dock satt efter vad kunderna vill betala.
Priset sätts även efter hur mycket bilar som tillverkaren kan produceras.

Ekvationen består ju av både utbud och efterfrågan.

Ovanpå det så har även olika tillverkare olika former av strategier, som påverkar förutom de grundläggande parametrarna med utbud och efterfrågan.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 12 feb 2023 15:48
av martinot
BigEasy skrev: 12 feb 2023 14:06
Jag är inte så säker på att Tesla är på rätt väg här. Risken är att man blir sedda som ett budgetmärke. Då ryker de berömda marginalerna snabbt.
Fast är det så annorlunda priser?

Model 3 och Y har ju alltid varit tänkt att vara billigare/överkomligare folkbilar redan från start. Det är ju Model S och X som är mer premiumbilar.

Sedan skall man komma ihåg att priserna under 2022 varit galet höga främst pga. leverans- och produktionsproblem, men även tillsammans med en stark efterfrågan.

Vi går nu in i en fas där produktionen så sakta kommer tillbaka för många (men inte alla) tillverkare, samtidigt som vi går in i en avmattningsfas av hela den globala ekonomin. Det vore ytterst märkligt om detta inte skulle avspegla sig i priserna på något sett.

Kan priserna gå upp när det är en överhettad marknad, och med produktionsproblem, så borde de också kunna komma ner till mer normala nivåer när marknaden kyls av/normaliseras.

Min M3 LR kostade 630 papp när jag köpte den 2021 och nu ligger den på 610 papp. Inga abnormt stora skillnader alltså.

Skulle som sagt hävda att mitten av 2022 var ett historiskt undantag med galet högra priser. Både på nybilsmarknaden, men även beg.marknaden.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 12 feb 2023 15:52
av taliz
Maw skrev: 12 feb 2023 14:50
taliz skrev: 12 feb 2023 14:13
Varumärket Polestar är inte i närheten av Tesla. Som att jämföra Apotekarnes med Coca-Cola. :lol:
Mer som Coca Cola och Lagavulin kanske? Klart Coca Cola är mer känt och mer värt som varumärke men kanske inte så exklusivt.
Knappast, många ser Polestar som en Kina-bil(vilket det ju är). Särskilt internationellt ser man ofta kommentarer om PS2 som "chinese car".
I Sverige är det nog många som ser det som just en Volvo, därför den säljer så bra här.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 12 feb 2023 15:56
av Fredrik j
martinot skrev: 12 feb 2023 15:48
Min M3 LR kostade 630 papp när jag köpte den 2021 och nu ligger den på 610 papp. Inga abnormt stora skillnader alltså.
Inflationen har smugits sig på. 630’ januari 2021 motsvarar 738’ i december 2022 enligt SCB. Det lär ju inte vara mindre nu.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 12 feb 2023 15:56
av taliz
Dafro skrev: 12 feb 2023 15:26
taliz skrev: 12 feb 2023 08:49
Dafro skrev: 11 feb 2023 16:31
taliz skrev: 11 feb 2023 15:05
Q8 kändes förhållandevis prisvärd vs Model Y, innan Tesla dumpade priserna.
Nu känns den mest gammal och dyr. ;)
Tycker mest det låter som om du är avis, men om du inte har råd med en Q8 så köp en Y. Q8 ska visst prishöjas på måndag.
Avis på vad? Jag har råd att köpa vilken bil jag vill, men jag gillar inte att kasta massa pengar på värdeminskning.
Bilar är långt ifrån så roliga att ekonomin är oväsentlig.
Sant vi lägger pengar på olika saker. Jag behöver en bil med plats för hundbur och då min bror gick bort vid 45 och det har jag passerat så kör jag lite yolo. Lägger istället inga pengar på resor till varmare breddgrader, det tycker jag är onödiga pengar, men 100% värdeminskning dessutom. :mrgreen:
Ja som sagt alla är vi olika, vissa uppskattar materialistiska saker. Andra upplevelser. Jag tillhör definitivt det senare. Köpte allt jag ville ha redan när jag var 20, upptäckte att det gav mig noll..

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 12 feb 2023 15:59
av martinot
Fredrik j skrev: 12 feb 2023 15:56
martinot skrev: 12 feb 2023 15:48
Min M3 LR kostade 630 papp när jag köpte den 2021 och nu ligger den på 610 papp. Inga abnormt stora skillnader alltså.
Inflationen har smugits sig på. 630’ januari 2021 motsvarar 738’ i december 2022 enligt SCB. Det lär ju inte vara mindre nu.
Samtidigt så har inte lönerna ökat nämnvärt, så du måste ju även väga att köpkraften inte är den samma i förhållande till det inflationsjusterade priset du visar på. Blir lätt missvisande och lite fel att bara se på inflationen så som du gör.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 12 feb 2023 16:08
av taliz
martinot skrev: 12 feb 2023 12:55
taliz skrev: 12 feb 2023 10:30
När man kört så mkt hoj som jag(inkl på bana), så finns det liksom ingen bil som är så rolig längre. Även en Ferrari eller Porsche är långsam, tung och tråkig jämfört med en bra hoj.
Vad har du för MC?

Är själv inne på att ta MC-kort och skaffa en egen. Har du någon bra att rekommendera för en som inte har någon?
Har en XSR700 och en ER6. Båda kraftigt modifierade.

Det är lite som att rekommendera kläder, beror helt vad du har för smak. :lol:
Jag gillar lätta smidiga hojar som man kan kasta runt, och inte för mkt pulver så att man faktiskt kan vrida fullt på rullen utan att det går i 300.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 12 feb 2023 16:15
av Fredrik j
martinot skrev: 12 feb 2023 15:59
Fredrik j skrev: 12 feb 2023 15:56
martinot skrev: 12 feb 2023 15:48
Min M3 LR kostade 630 papp när jag köpte den 2021 och nu ligger den på 610 papp. Inga abnormt stora skillnader alltså.
Inflationen har smugits sig på. 630’ januari 2021 motsvarar 738’ i december 2022 enligt SCB. Det lär ju inte vara mindre nu.
Samtidigt så har inte lönerna ökat nämnvärt, så du måste ju även väga att köpkraften inte är den samma i förhållande till det inflationsjusterade priset du visar på. Blir lätt missvisande och lite fel att bara se på inflationen så som du gör.
Min poäng är att eftersom lönerna inte ökat nämnvärt (ännu) är en bil för 610’ idag betydligt dyrare än en för 630’ för två år sedan. Om man ska se på det på samma sätt som kunderna ser på det. I förhållandet till sin köpkraft.

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 12 feb 2023 16:16
av SwedishAdvocate
taliz skrev: 12 feb 2023 16:08
...] Jag gillar lätta smidiga hojar som man kan kasta runt, och inte för mkt pulver så att man faktiskt kan vrida fullt på rullen utan att det går i 300.
Har du testat eldrivna motorcyklar, och vad tyckte du i så fall om dem?...

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Postat: 12 feb 2023 16:35
av Dafro
taliz skrev: 12 feb 2023 15:56
Dafro skrev: 12 feb 2023 15:26
taliz skrev: 12 feb 2023 08:49
Dafro skrev: 11 feb 2023 16:31
taliz skrev: 11 feb 2023 15:05
Q8 kändes förhållandevis prisvärd vs Model Y, innan Tesla dumpade priserna.
Nu känns den mest gammal och dyr. ;)
Tycker mest det låter som om du är avis, men om du inte har råd med en Q8 så köp en Y. Q8 ska visst prishöjas på måndag.
Avis på vad? Jag har råd att köpa vilken bil jag vill, men jag gillar inte att kasta massa pengar på värdeminskning.
Bilar är långt ifrån så roliga att ekonomin är oväsentlig.
Sant vi lägger pengar på olika saker. Jag behöver en bil med plats för hundbur och då min bror gick bort vid 45 och det har jag passerat så kör jag lite yolo. Lägger istället inga pengar på resor till varmare breddgrader, det tycker jag är onödiga pengar, men 100% värdeminskning dessutom. :mrgreen:
Ja som sagt alla är vi olika, vissa uppskattar materialistiska saker. Andra upplevelser. Jag tillhör definitivt det senare. Köpte allt jag ville ha redan när jag var 20, upptäckte att det gav mig noll..
Jag uppskattar också upplevelse, men vill inte lida på vägen dit… är väl typ endast bil som jag materiellt lögger pengar på, en annan har dock o te haft så förspänt som du verkar ha haft det.