Sida 27 av 31

Re: VW ID.7

Postat: 21 mar 2025 07:13
av lawe
Förstår. Jag nöter mest E4 i Norrland och där funkar presense superbra.

Önskar dock att lane assist gick att slå av permanent då det närmast är en trafikfara på våra dåligt upomärkta 2+1 vägar och vinterföre.

Re: VW ID.7

Postat: 21 mar 2025 09:14
av Jimel
lawe skrev: 21 mar 2025 07:13
Förstår. Jag nöter mest E4 i Norrland och där funkar presense superbra.

Önskar dock att lane assist gick att slå av permanent då det närmast är en trafikfara på våra dåligt upomärkta 2+1 vägar och vinterföre.
Borde gå med OBDEleven?

Re: VW ID.7

Postat: 21 mar 2025 12:54
av lawe
Jimel skrev: 21 mar 2025 09:14
lawe skrev: 21 mar 2025 07:13
Förstår. Jag nöter mest E4 i Norrland och där funkar presense superbra.

Önskar dock att lane assist gick att slå av permanent då det närmast är en trafikfara på våra dåligt upomärkta 2+1 vägar och vinterföre.
Borde gå med OBDEleven?
Verkar inte så. Det verkar bara gå att justera rattvibration. Inte att default inaktivera.

Edit: I deras forum finns en tråd om tweaks där man tydligen lyckats lösa det. Måste gräva lite mer i det där..

Re: VW ID.7

Postat: 21 mar 2025 13:42
av linoleum
Sportbilsentusiasten skrev: 20 mar 2025 15:58
linoleum skrev: 20 mar 2025 14:12
Glömde nämna en sak till jag var besviken på med GTX Tourer. Kamerorna, backkamerans bildkvalitet var dålig. Självklart gör den sitt jobb, man ser bakåt. Men störde mig på detta. Tycker inte heller 360 kamerorna va toppen... Kanske en inställningsfråga, men man såg inte bilen och omgivningen skarpt och tydligt tyckte jag.
Har lite samma intryck som du av ID.7, men man ska komma ihåg att den är billigare än MB och BMW's motsvarigheter. Som jag tycker är minst en klass bättre i det mesta.
Man får vad man betalar för.
Ja absolut har du rätt. Jag tycker fortfarande man får väldigt mycket för pengarna. Tycker bara det är så synd att bromskänsla och styrkänsla inte va enligt förväntan, då det är funktioner som inte borde vara kopplat till ett fordons tillverkningkostnad/pris.

Re: VW ID.7

Postat: 21 mar 2025 15:43
av lawe
VAG vill väl bibehålla argument för att köpa Audi kanske?

Re: VW ID.7

Postat: 21 mar 2025 20:48
av Fredrik j
Maw skrev: 20 mar 2025 22:27
lawe skrev: 20 mar 2025 22:17
toppo skrev: 20 mar 2025 21:35
Intressant att höra att fler har samma syn på ID7 som jag, en elektrisk Passat är väl en bra beskrivning och ärligt talat är Passat inte en bil som jag suktar efter. Fördelen med ID7 är naturligtvis priset, men jag ser ungefär samma nackdelar som linoleum listat. Besviken på komforten, avsaknad av OPD, tråkig förardisplay/HUD, okommunikativ styrning och gasrespons. Återstår att se om priset fäller avgörandet för mig, lite tveksamt ändå. A6 är en mycket trevligare bil, men för mer pengar.
En liten kommentar ang. OPD efter 10' mil i P2 och nu Q8 (ifall du är på väg till Audi): Jag trodde jag skulle sakna OPD, men jag tycker Audis Pre Sense gör ett väldigt bra jobb i hastigheter över 30km/h. Med Pre Sense får jag ju hjälp av bilen att anpassa hastigheten och landsvägskörningen är betydligt mer avslappnad. I stan saknar jag OPD men där har väl Q6/A6 något sorts B-läge som kanske är ungefär samma. Om Pre Sense är ett tillval så kan jag rekommendera det.
Jag misstänker att det är något liknande Audi presense som VW har i bl a ID7? Den anpassar regen efter situationen. Jag tycker det gick fort att vänja sig vid det efter OPD i PS2 och kan inte säga att jag saknar OPD. Det blir dock en lite annorlunda och betydligt mer avslappnad körning med ID7 än med PS2, på gott och ont. De få gånger jag vill köra mer aggressivt så får jag ställa in ”sport” som körprofil, då regenererar bilen kraftigare och gaspedalen blir nog minst lika känslig som på en Tesla. Det brukar inte ta många minuter innan jag är tillbaka på comfort-inställningen igen 😅
Efter att ha kört ID7 40 mil så tycker jag vi skulle kunna använda begreppet ”sport” lite mer försiktigt. Något hårdare fjädring.
Jämfört med klassiska sportbilar är det fortfarande en passat. Inget fel i det. Utmärkt komplement till sportbilen.

Re: VW ID.7

Postat: 22 mar 2025 14:56
av Holve
lawe skrev: 21 mar 2025 12:54
Jimel skrev: 21 mar 2025 09:14
lawe skrev: 21 mar 2025 07:13
Förstår. Jag nöter mest E4 i Norrland och där funkar presense superbra.

Önskar dock att lane assist gick att slå av permanent då det närmast är en trafikfara på våra dåligt upomärkta 2+1 vägar och vinterföre.
Borde gå med OBDEleven?
Verkar inte så. Det verkar bara gå att justera rattvibration. Inte att default inaktivera.

Edit: I deras forum finns en tråd om tweaks där man tydligen lyckats lösa det. Måste gräva lite mer i det där..
Varför vill man stänga av den? Kör inte volkswagen med magi radar?

Re: VW ID.7

Postat: 22 mar 2025 17:23
av Fredrik j
Holve skrev: 22 mar 2025 14:56
lawe skrev: 21 mar 2025 12:54
Jimel skrev: 21 mar 2025 09:14
lawe skrev: 21 mar 2025 07:13
Förstår. Jag nöter mest E4 i Norrland och där funkar presense superbra.

Önskar dock att lane assist gick att slå av permanent då det närmast är en trafikfara på våra dåligt upomärkta 2+1 vägar och vinterföre.
Borde gå med OBDEleven?
Verkar inte så. Det verkar bara gå att justera rattvibration. Inte att default inaktivera.

Edit: I deras forum finns en tråd om tweaks där man tydligen lyckats lösa det. Måste gräva lite mer i det där..
Varför vill man stänga av den? Kör inte volkswagen med magi radar?
Snabbmeny till både lineassist och speedwarning finns.

Re: VW ID.7

Postat: 23 mar 2025 07:45
av lawe
Yes nga problem med det, men det vore perfekt att slippa helt

Re: VW ID.7

Postat: 23 mar 2025 07:46
av lawe
Holve skrev: 22 mar 2025 14:56
lawe skrev: 21 mar 2025 12:54
Jimel skrev: 21 mar 2025 09:14
lawe skrev: 21 mar 2025 07:13
Förstår. Jag nöter mest E4 i Norrland och där funkar presense superbra.

Önskar dock att lane assist gick att slå av permanent då det närmast är en trafikfara på våra dåligt upomärkta 2+1 vägar och vinterföre.
Borde gå med OBDEleven?
Verkar inte så. Det verkar bara gå att justera rattvibration. Inte att default inaktivera.

Edit: I deras forum finns en tråd om tweaks där man tydligen lyckats lösa det. Måste gräva lite mer i det där..
Varför vill man stänga av den? Kör inte volkswagen med magi radar?
Jodå. Det funkar relativt bra, men inget system i världen funkar på en snömoddig 2+1-väg. Jag är helst utan.

Re: VW ID.7

Postat: 23 mar 2025 08:07
av toppo
Maw skrev: 20 mar 2025 22:27
lawe skrev: 20 mar 2025 22:17
toppo skrev: 20 mar 2025 21:35
Intressant att höra att fler har samma syn på ID7 som jag, en elektrisk Passat är väl en bra beskrivning och ärligt talat är Passat inte en bil som jag suktar efter. Fördelen med ID7 är naturligtvis priset, men jag ser ungefär samma nackdelar som linoleum listat. Besviken på komforten, avsaknad av OPD, tråkig förardisplay/HUD, okommunikativ styrning och gasrespons. Återstår att se om priset fäller avgörandet för mig, lite tveksamt ändå. A6 är en mycket trevligare bil, men för mer pengar.
En liten kommentar ang. OPD efter 10' mil i P2 och nu Q8 (ifall du är på väg till Audi): Jag trodde jag skulle sakna OPD, men jag tycker Audis Pre Sense gör ett väldigt bra jobb i hastigheter över 30km/h. Med Pre Sense får jag ju hjälp av bilen att anpassa hastigheten och landsvägskörningen är betydligt mer avslappnad. I stan saknar jag OPD men där har väl Q6/A6 något sorts B-läge som kanske är ungefär samma. Om Pre Sense är ett tillval så kan jag rekommendera det.
Jag misstänker att det är något liknande Audi presense som VW har i bl a ID7? Den anpassar regen efter situationen. Jag tycker det gick fort att vänja sig vid det efter OPD i PS2 och kan inte säga att jag saknar OPD. Det blir dock en lite annorlunda och betydligt mer avslappnad körning med ID7 än med PS2, på gott och ont. De få gånger jag vill köra mer aggressivt så får jag ställa in ”sport” som körprofil, då regenererar bilen kraftigare och gaspedalen blir nog minst lika känslig som på en Tesla. Det brukar inte ta många minuter innan jag är tillbaka på comfort-inställningen igen 😅
Tog en sväng i en GTX igår, ställde in sportläget och precis som du skriver så blev pedalen väldigt responsiv och styrningen helt ok (efter förutsättningarna). Upplevde den mycket trevligare än Pro-modellen i både comfort och sport-läge. Nu var det en vecka sedan jag körde Pro-modellen men jag upplevde en skillnad, är det något du tänkt på tidigare? Blev mer sugen på GTX, nackdelen är att priset höjs och då närmar den sig A6, men någonstans måste man dra en gräns.

Re: VW ID.7

Postat: 23 mar 2025 08:08
av manneson
lawe skrev: 23 mar 2025 07:46
Holve skrev: 22 mar 2025 14:56
lawe skrev: 21 mar 2025 12:54
Jimel skrev: 21 mar 2025 09:14
lawe skrev: 21 mar 2025 07:13
Förstår. Jag nöter mest E4 i Norrland och där funkar presense superbra.

Önskar dock att lane assist gick att slå av permanent då det närmast är en trafikfara på våra dåligt upomärkta 2+1 vägar och vinterföre.
Borde gå med OBDEleven?
Verkar inte så. Det verkar bara gå att justera rattvibration. Inte att default inaktivera.

Edit: I deras forum finns en tråd om tweaks där man tydligen lyckats lösa det. Måste gräva lite mer i det där..
Varför vill man stänga av den? Kör inte volkswagen med magi radar?
Jodå. Det funkar relativt bra, men inget system i världen funkar på en snömoddig 2+1-väg. Jag är helst utan.
Testat Teslas AP? Brukar funka rätt bra oavsett snömodd.

Re: VW ID.7

Postat: 23 mar 2025 09:25
av Maw
toppo skrev: 23 mar 2025 08:07
Maw skrev: 20 mar 2025 22:27
lawe skrev: 20 mar 2025 22:17
toppo skrev: 20 mar 2025 21:35
Intressant att höra att fler har samma syn på ID7 som jag, en elektrisk Passat är väl en bra beskrivning och ärligt talat är Passat inte en bil som jag suktar efter. Fördelen med ID7 är naturligtvis priset, men jag ser ungefär samma nackdelar som linoleum listat. Besviken på komforten, avsaknad av OPD, tråkig förardisplay/HUD, okommunikativ styrning och gasrespons. Återstår att se om priset fäller avgörandet för mig, lite tveksamt ändå. A6 är en mycket trevligare bil, men för mer pengar.
En liten kommentar ang. OPD efter 10' mil i P2 och nu Q8 (ifall du är på väg till Audi): Jag trodde jag skulle sakna OPD, men jag tycker Audis Pre Sense gör ett väldigt bra jobb i hastigheter över 30km/h. Med Pre Sense får jag ju hjälp av bilen att anpassa hastigheten och landsvägskörningen är betydligt mer avslappnad. I stan saknar jag OPD men där har väl Q6/A6 något sorts B-läge som kanske är ungefär samma. Om Pre Sense är ett tillval så kan jag rekommendera det.
Jag misstänker att det är något liknande Audi presense som VW har i bl a ID7? Den anpassar regen efter situationen. Jag tycker det gick fort att vänja sig vid det efter OPD i PS2 och kan inte säga att jag saknar OPD. Det blir dock en lite annorlunda och betydligt mer avslappnad körning med ID7 än med PS2, på gott och ont. De få gånger jag vill köra mer aggressivt så får jag ställa in ”sport” som körprofil, då regenererar bilen kraftigare och gaspedalen blir nog minst lika känslig som på en Tesla. Det brukar inte ta många minuter innan jag är tillbaka på comfort-inställningen igen 😅
Tog en sväng i en GTX igår, ställde in sportläget och precis som du skriver så blev pedalen väldigt responsiv och styrningen helt ok (efter förutsättningarna). Upplevde den mycket trevligare än Pro-modellen i både comfort och sport-läge. Nu var det en vecka sedan jag körde Pro-modellen men jag upplevde en skillnad, är det något du tänkt på tidigare? Blev mer sugen på GTX, nackdelen är att priset höjs och då närmar den sig A6, men någonstans måste man dra en gräns.
Ja, GTX-en upplever jag som fastare även i komfortläget, jag kör så gott som alltid med det. För mig var det ett lätt val att ta GTX eftersom all utrustning som jag vill ha ingår och därför blev den faktiskt billigare än åtminstone en Pro S. Dessutom blir förmånsvärdet bra på GTX eftersom det inte behövs någon extrautrustning som ju skattas dubbelt så högt.

Re: VW ID.7

Postat: 23 mar 2025 10:44
av toppo
Maw skrev: 23 mar 2025 09:25
toppo skrev: 23 mar 2025 08:07
Maw skrev: 20 mar 2025 22:27
lawe skrev: 20 mar 2025 22:17
toppo skrev: 20 mar 2025 21:35
Intressant att höra att fler har samma syn på ID7 som jag, en elektrisk Passat är väl en bra beskrivning och ärligt talat är Passat inte en bil som jag suktar efter. Fördelen med ID7 är naturligtvis priset, men jag ser ungefär samma nackdelar som linoleum listat. Besviken på komforten, avsaknad av OPD, tråkig förardisplay/HUD, okommunikativ styrning och gasrespons. Återstår att se om priset fäller avgörandet för mig, lite tveksamt ändå. A6 är en mycket trevligare bil, men för mer pengar.
En liten kommentar ang. OPD efter 10' mil i P2 och nu Q8 (ifall du är på väg till Audi): Jag trodde jag skulle sakna OPD, men jag tycker Audis Pre Sense gör ett väldigt bra jobb i hastigheter över 30km/h. Med Pre Sense får jag ju hjälp av bilen att anpassa hastigheten och landsvägskörningen är betydligt mer avslappnad. I stan saknar jag OPD men där har väl Q6/A6 något sorts B-läge som kanske är ungefär samma. Om Pre Sense är ett tillval så kan jag rekommendera det.
Jag misstänker att det är något liknande Audi presense som VW har i bl a ID7? Den anpassar regen efter situationen. Jag tycker det gick fort att vänja sig vid det efter OPD i PS2 och kan inte säga att jag saknar OPD. Det blir dock en lite annorlunda och betydligt mer avslappnad körning med ID7 än med PS2, på gott och ont. De få gånger jag vill köra mer aggressivt så får jag ställa in ”sport” som körprofil, då regenererar bilen kraftigare och gaspedalen blir nog minst lika känslig som på en Tesla. Det brukar inte ta många minuter innan jag är tillbaka på comfort-inställningen igen 😅
Tog en sväng i en GTX igår, ställde in sportläget och precis som du skriver så blev pedalen väldigt responsiv och styrningen helt ok (efter förutsättningarna). Upplevde den mycket trevligare än Pro-modellen i både comfort och sport-läge. Nu var det en vecka sedan jag körde Pro-modellen men jag upplevde en skillnad, är det något du tänkt på tidigare? Blev mer sugen på GTX, nackdelen är att priset höjs och då närmar den sig A6, men någonstans måste man dra en gräns.
Ja, GTX-en upplever jag som fastare även i komfortläget, jag kör så gott som alltid med det. För mig var det ett lätt val att ta GTX eftersom all utrustning som jag vill ha ingår och därför blev den faktiskt billigare än åtminstone en Pro S. Dessutom blir förmånsvärdet bra på GTX eftersom det inte behövs någon extrautrustning som ju skattas dubbelt så högt.
Hade båda varit nybeställning hade jag inte heller tvekat att ta en GTX. Nu finns dock några lagerbilar av Pro där de skickar med paketen som vanligen ingår i GTX gratis, så då blir Pro ca 50 000kr billigare än GTX inkl panorama, drag osv. Gäller även privat så förmånsvärde behöver jag inte fundera på, därav osäkerheten :)

Re: VW ID.7

Postat: 23 mar 2025 12:14
av lawe
manneson skrev: 23 mar 2025 08:08
lawe skrev: 23 mar 2025 07:46
Holve skrev: 22 mar 2025 14:56
lawe skrev: 21 mar 2025 12:54
Jimel skrev: 21 mar 2025 09:14


Borde gå med OBDEleven?
Verkar inte så. Det verkar bara gå att justera rattvibration. Inte att default inaktivera.

Edit: I deras forum finns en tråd om tweaks där man tydligen lyckats lösa det. Måste gräva lite mer i det där..
Varför vill man stänga av den? Kör inte volkswagen med magi radar?
Jodå. Det funkar relativt bra, men inget system i världen funkar på en snömoddig 2+1-väg. Jag är helst utan.
Testat Teslas AP? Brukar funka rätt bra oavsett snömodd.
Vi är ganska off topic nu, men på norrländsk E4 i rejält vinterföre fnns inte en enda synlig vägmarkering. Reflexpinnarna vid vägrenen syns knappt i plogkanten och vägen är en meter smalare än på sommaren. Helljusautomatik moddar igen och man får sköta det mesta själv. Det är E4. Sedan finns det mindre vägar.

Audin har bra assist, inget snack om det. Funkar skitbra
sista 20 milen ner till huvudstaden. Det är omgivande miljö som inte ger särskilt bra förutsättningar där jag normalt kör. Och Tesla.. Njaä. 🤔 Då trycker jag hellre bort lane assist manuellt. Det är ju inte jättejobbigt 😊 Mer avslappnad körning utan.

Re: VW ID.7

Postat: 11 apr 2025 20:45
av Bejje
Slog till på en ID.7 Sedan demobil för ett par veckor sedan.
Uppskattar den mer än den 3:an jag sålde måste jag säga vad det gäller bekvämlighet, köregenskaper och fordonsmässigt.
Ingen supersportig bil men sjukt bekväm att rulla runt i och mer jämförbar med en Tesla Model S avseende storlek och målgrupp kanske än 3:a. Mjukvaran lämnar en del att önska helt klart men det kan jag leva med känns det som.

Har sen haft otur med något fel (styrbox?) som förhoppningsvis är felsökt och ska åtgärdas så en del irriterande fel finns men de kan förhoppningsvis härledas till denna åtgärd som har en verkstadstid bokad för sig.

Re: VW ID.7

Postat: 29 apr 2025 10:19
av Maw
Cornucopia har en ID7 för några dagars test. Han skriver om det första intrycket av bilen här https://cornucopia.se/2025/04/forsta-in ... a-model-s/

Han verkar ha fått ett gott första intryck 😊
Första intryck ID.7 Tourer GTX – snålare, billigare, bättre ljud och fungerande autopilot i kontrast mot Tesla Model S

Re: VW ID.7

Postat: 30 apr 2025 10:23
av juristen
Jag tycker VW har gjort väldigt mycket rätt med ID.7 och att det är det intressantaste nybilsköpet på marknaden just nu.

Den har superbra räckvidd och komfort i en rymlig och praktisk bil som inte är svindyr. Den verkar inte ha något superspännande eller exceptionellt, men för mig är det egentligen viktigare att en bil inte har några fel eller irriterande brister och där ligger ID7 väldigt bra till.

Re: VW ID.7

Postat: 30 apr 2025 10:53
av manneson
juristen skrev: 30 apr 2025 10:23
Jag tycker VW har gjort väldigt mycket rätt med ID.7 och att det är det intressantaste nybilsköpet på marknaden just nu.

Den har superbra räckvidd och komfort i en rymlig och praktisk bil som inte är svindyr. Den verkar inte ha något superspännande eller exceptionellt, men för mig är det egentligen viktigare att en bil inte har några fel eller irriterande brister och där ligger ID7 väldigt bra till.
Söker man en elektrisk Passat så är det nog bara att köpa.
Det enda riktigt störiga IMO är samma som på alla nya bilar, hastighetsvarningen.
Men ljudet i sig är faktiskt lite mindre störande, lite dovare och inte så "tjutande/pipande" som många andra.
Sen är det ju det gamla vanliga med servicekrav. Har för mig andra servicen är rätt dyr.

Re: VW ID.7

Postat: 30 apr 2025 11:22
av juristen
manneson skrev: 30 apr 2025 10:53
Det enda riktigt störiga IMO är samma som på alla nya bilar, hastighetsvarningen.
Men ljudet i sig är faktiskt lite mindre störande, lite dovare och inte så "tjutande/pipande" som många andra.
Går det inte att stänga av den? Eller är det krångligt?

Re: VW ID.7

Postat: 30 apr 2025 11:34
av Xyborg
juristen skrev: 30 apr 2025 11:22
manneson skrev: 30 apr 2025 10:53
Det enda riktigt störiga IMO är samma som på alla nya bilar, hastighetsvarningen.
Men ljudet i sig är faktiskt lite mindre störande, lite dovare och inte så "tjutande/pipande" som många andra.
Går det inte att stänga av den? Eller är det krångligt?
Det är inte superkrånligt, men det är fler steg än i Teslas lösning (där man bara klickar på "hastighetsskylten" i displayen). Man öppnar menyn för assistanssystem, och klickar sen av "hastighetsvarning". Det går att lägga en genväg till den menyn direkt på startsidan, så det går ganska snabbt om man vill deaktivera den.

Re: VW ID.7

Postat: 30 apr 2025 12:04
av dragkrok
manneson skrev: 30 apr 2025 10:53
Söker man en elektrisk Passat så är det nog bara att köpa.
Det enda riktigt störiga IMO är samma som på alla nya bilar, hastighetsvarningen.
Men ljudet i sig är faktiskt lite mindre störande, lite dovare och inte så "tjutande/pipande" som många andra.
Sen är det ju det gamla vanliga med servicekrav. Har för mig andra servicen är rätt dyr.
Det är ju dragvikten då.
Passat 2200 kg med 4wd och rätt motorval. Tiguan/Taygan 2500 kg.
ID7 1200 kg tyvärr.
Annars ser det bra ut. :)
Men kan bara inte greppa detta med dragvikten, finns ju ingen nackdel för någon oavsett körkortsbehörighet att ha den även om den inte används.
Nu riskerar det att bli en "hel generation" bilar utan bra dragmöjligheter, lite trist på begagnatmarknaden om några år. :(

Re: VW ID.7

Postat: 30 apr 2025 12:04
av Maw
manneson skrev: 30 apr 2025 10:53
juristen skrev: 30 apr 2025 10:23
Jag tycker VW har gjort väldigt mycket rätt med ID.7 och att det är det intressantaste nybilsköpet på marknaden just nu.

Den har superbra räckvidd och komfort i en rymlig och praktisk bil som inte är svindyr. Den verkar inte ha något superspännande eller exceptionellt, men för mig är det egentligen viktigare att en bil inte har några fel eller irriterande brister och där ligger ID7 väldigt bra till.
Söker man en elektrisk Passat så är det nog bara att köpa.
Det enda riktigt störiga IMO är samma som på alla nya bilar, hastighetsvarningen.
Men ljudet i sig är faktiskt lite mindre störande, lite dovare och inte så "tjutande/pipande" som många andra.
Sen är det ju det gamla vanliga med servicekrav. Har för mig andra servicen är rätt dyr.
Det är service vartannat år och obegränsade mil. Men vill man inte serva så är det väl bara att hoppa över.

Re: VW ID.7

Postat: 30 apr 2025 12:06
av Maw
dragkrok skrev: 30 apr 2025 12:04
manneson skrev: 30 apr 2025 10:53
Söker man en elektrisk Passat så är det nog bara att köpa.
Det enda riktigt störiga IMO är samma som på alla nya bilar, hastighetsvarningen.
Men ljudet i sig är faktiskt lite mindre störande, lite dovare och inte så "tjutande/pipande" som många andra.
Sen är det ju det gamla vanliga med servicekrav. Har för mig andra servicen är rätt dyr.
Det är ju dragvikten då.
Passat 2200 kg med 4wd och rätt motorval. Tiguan/Taygan 2500 kg.
ID7 1200 kg tyvärr.
Annars ser det bra ut. :)
Men kan bara inte greppa detta med dragvikten, finns ju ingen nackdel för någon oavsett körkortsbehörighet att ha den även om den inte används.
Nu riskerar det att bli en "hel generation" bilar utan bra dragmöjligheter, lite trist på begagnatmarknaden om några år. :(
Ja, det borde varit högre dragvikt. På id7 GTX är det dock 1400 kg.

Re: VW ID.7

Postat: 30 apr 2025 12:43
av chaffis75
Xyborg skrev: 30 apr 2025 11:34
juristen skrev: 30 apr 2025 11:22
manneson skrev: 30 apr 2025 10:53
Det enda riktigt störiga IMO är samma som på alla nya bilar, hastighetsvarningen.
Men ljudet i sig är faktiskt lite mindre störande, lite dovare och inte så "tjutande/pipande" som många andra.
Går det inte att stänga av den? Eller är det krångligt?
Det är inte superkrånligt, men det är fler steg än i Teslas lösning (där man bara klickar på "hastighetsskylten" i displayen). Man öppnar menyn för assistanssystem, och klickar sen av "hastighetsvarning". Det går att lägga en genväg till den menyn direkt på startsidan, så det går ganska snabbt om man vill deaktivera den.
Där är Volvo smidig.. man bara trycker vänsterpil på väster sidas ratt knappar för att stänga hastighets varning.