Model Y Juniper

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 907
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Model Y Juniper

Inlägg av flamman »

SkipperO skrev: 12 jan 2025 07:26
En tolkning av att designen i inläggen ovan beskrivs som både modern och kinesisk är att det nu är Kina som driver bildesign i världen. Landet som förr kopierade, blir nu kopierat. :shock:
Ja. Jag tror det är rätt smart av Tesla att införa ljus-list fram och bak. Det är i linje med deras senaste designer Cybertruck och Cybercab och är faktiskt ganska ovanligt på våra vägar hemma. Man kommer känna igen en Tesla både fram och bak (trots att det redan finns flera EV-bilar som redan har ljuslist framförallt bak) . Och även om det är så att Tesla inte var först med designen och den är ”Kina-inspirerad” så kommer nog gemene man här hemma tänka att det är kineserna som kopierat Tesla snarare än tvärtom, Model Y kommer vara vanligare och den som folk sett först på svenska vägar.
Ska bli intressant att se den i verkligheten, jag tror den kan funka och se både modern och futuristisk ut.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
manneson
Inlägg: 1110
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Model Y Juniper

Inlägg av manneson »

Ilduce77 skrev: 12 jan 2025 01:12
manneson skrev: 11 jan 2025 10:57
Maw skrev: 11 jan 2025 10:48
manneson skrev: 11 jan 2025 10:40
De som inte tror man kan klara sig utan blinkersspak har nog aldrig kört motorcykel. Där styr man nämligen också blinkers med en knapp med vänster tumme. ;)
Hur många varv brukar du snurra på MC-styret i rondeller och korsningar? ;)
Hur många varv brukar du snurra på ratten i en rondell?
Det är inte ens ett kvarts varv i de jag kör i iaf.
Jag hade exakt samma tanke som dig. Jag tänkte också att det var ett kvarts varv max och att alla överdrev problematiken .. Tills jag kom till första rondellen där jag bor. Plötsligt var ratten upp och ner och även vriden en liten bit till..

Så jag fick krypa till korset och erkänna att jag hade fel.. 😀
Visst, är det en liten rondell och man ska till vänster eller 360 så blir det till att snurra.

Här är en som provar i just en liten rondell:
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y Juniper

Inlägg av mikebike »

flamman skrev: 12 jan 2025 10:39
RareEarth skrev: 12 jan 2025 10:09
mikebike skrev: 12 jan 2025 09:39
Ilduce77 skrev: 12 jan 2025 01:28
pefreli skrev: 11 jan 2025 12:35


Det Tesla borde lägga fokus på (utifrån trafiksäkerhet) är att få ordning på regnsensorn. Den är fortfarande i mina ögon under all kritik och påverkar trafiksäkerheten negativt.
Regnsensorn funkar bra så länge rutan är ren.

Jag har kört nästan 500 mil under december och kommit fram till att problemet med torkare som startar plötsligt och går på max titt som tätt, beror på att torkarna inte lyckas få rent framför kameran.

Rutan kan se ren ut, men lutar man sig fram och kollar upp mot kamerahuset, ser man att där är skitigt.. Det är som att torkaren inte får ut vatten längst ut, utan bara drar runt smutsen där uppe, eller att torkaren har för lite tryck mot rutan..

Man får kanske investera i sådana där rosa spoilers till torkarna.. 😁
Nej, det finns ingen regnsensor, så den kan helt enkelt inte funka bra. :evil:

Mina torkare "torrtorkade" allra värst när bilen var nytvättad, d.v.s. ren ruta. Jag tror det berodde på att bilshampoot innehåller vax. Efter att jag slutat tvätta med bilshampoo framför kamerafacket är problemet mindre.

Smuts och vax påverkar inte en regnsensor på samma sätt, därför har bilar ned regnsensor inte dessa problem.
FWIW, torkarautomatiken på min MY fungerar bättre än på någon bil jag haft tidigare. Det finns uppenbarligen en stor variation mellan olika exemplar.
.. och mikebike har tyvärr fått ett riktigt måndagsexemplar till kamera fram.
Mina torkare funkar utmärkt i och står alltid i auto-läget.
Jag är inte direkt ensam om att ha problem och SC hävdar att det inte är något fel på min bil.

Finns det verkligen de som aldrig upplever torrtorkningar?
Eller spökbromsningar?
Eller att farthållaren sänker hastigheten eller är otillgänglig p.g.a dålig sikt?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
manneson
Inlägg: 1110
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Model Y Juniper

Inlägg av manneson »

mikebike skrev: 12 jan 2025 11:16
flamman skrev: 12 jan 2025 10:39
RareEarth skrev: 12 jan 2025 10:09
mikebike skrev: 12 jan 2025 09:39
Ilduce77 skrev: 12 jan 2025 01:28


Regnsensorn funkar bra så länge rutan är ren.

Jag har kört nästan 500 mil under december och kommit fram till att problemet med torkare som startar plötsligt och går på max titt som tätt, beror på att torkarna inte lyckas få rent framför kameran.

Rutan kan se ren ut, men lutar man sig fram och kollar upp mot kamerahuset, ser man att där är skitigt.. Det är som att torkaren inte får ut vatten längst ut, utan bara drar runt smutsen där uppe, eller att torkaren har för lite tryck mot rutan..

Man får kanske investera i sådana där rosa spoilers till torkarna.. 😁
Nej, det finns ingen regnsensor, så den kan helt enkelt inte funka bra. :evil:

Mina torkare "torrtorkade" allra värst när bilen var nytvättad, d.v.s. ren ruta. Jag tror det berodde på att bilshampoot innehåller vax. Efter att jag slutat tvätta med bilshampoo framför kamerafacket är problemet mindre.

Smuts och vax påverkar inte en regnsensor på samma sätt, därför har bilar ned regnsensor inte dessa problem.
FWIW, torkarautomatiken på min MY fungerar bättre än på någon bil jag haft tidigare. Det finns uppenbarligen en stor variation mellan olika exemplar.
.. och mikebike har tyvärr fått ett riktigt måndagsexemplar till kamera fram.
Mina torkare funkar utmärkt i och står alltid i auto-läget.
Jag är inte direkt ensam om att ha problem och SC hävdar att det inte är något fel på min bil.

Finns det verkligen de som aldrig upplever torrtorkningar?
Eller spökbromsningar?
Eller att farthållaren sänker hastigheten eller är otillgänglig p.g.a dålig sikt?
Du hade väl inte uppdaterat din mjukvara på något år? Tex torrtorkningar har de väl fixat nu.
Well, helt 100 lär det aldrig bli, även på min bil med regnsensor drar de något svep ibland trots att det är helt torrt.
Att farthållaren sänker hastigheten eller är otillgänglig vid dåligt väder gäller i samtliga moderna bilar med kameror, radar etc. Har provat väldigt många nya bilar och det enda som alltid funkar är en vanlig "dum" farthållare.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4192
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Maw »

flamman skrev: 12 jan 2025 10:45
SkipperO skrev: 12 jan 2025 07:26
En tolkning av att designen i inläggen ovan beskrivs som både modern och kinesisk är att det nu är Kina som driver bildesign i världen. Landet som förr kopierade, blir nu kopierat. :shock:
Ja. Jag tror det är rätt smart av Tesla att införa ljus-list fram och bak. Det är i linje med deras senaste designer Cybertruck och Cybercab och är faktiskt ganska ovanligt på våra vägar hemma. Man kommer känna igen en Tesla både fram och bak (trots att det redan finns flera EV-bilar som redan har ljuslist framförallt bak) . Och även om det är så att Tesla inte var först med designen och den är ”Kina-inspirerad” så kommer nog gemene man här hemma tänka att det är kineserna som kopierat Tesla snarare än tvärtom, Model Y kommer vara vanligare och den som folk sett först på svenska vägar.
Ska bli intressant att se den i verkligheten, jag tror den kan funka och se både modern och futuristisk ut.
Hel ljuslist fram är nog snarare ett Europeisk designmönster genom VW som har haft det åtminstone sedan ID4 introducerades. Även redan på många av de de tidiga ID-koncepten om jag minns rätt? Fast kanske var någon annan ännu tidigare men knappast någon Kines väl?

Men jag tycker Tesla förbättrat designen ordentligt iom Juniper även om de härmar VW med ljuslisten och det är logiskt att man tar inspiration av Cybertruck.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
manneson
Inlägg: 1110
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Model Y Juniper

Inlägg av manneson »

Maw skrev: 12 jan 2025 11:25
flamman skrev: 12 jan 2025 10:45
SkipperO skrev: 12 jan 2025 07:26
En tolkning av att designen i inläggen ovan beskrivs som både modern och kinesisk är att det nu är Kina som driver bildesign i världen. Landet som förr kopierade, blir nu kopierat. :shock:
Ja. Jag tror det är rätt smart av Tesla att införa ljus-list fram och bak. Det är i linje med deras senaste designer Cybertruck och Cybercab och är faktiskt ganska ovanligt på våra vägar hemma. Man kommer känna igen en Tesla både fram och bak (trots att det redan finns flera EV-bilar som redan har ljuslist framförallt bak) . Och även om det är så att Tesla inte var först med designen och den är ”Kina-inspirerad” så kommer nog gemene man här hemma tänka att det är kineserna som kopierat Tesla snarare än tvärtom, Model Y kommer vara vanligare och den som folk sett först på svenska vägar.
Ska bli intressant att se den i verkligheten, jag tror den kan funka och se både modern och futuristisk ut.
Hel ljuslist fram är nog snarare ett Europeisk designmönster genom VW som har haft det åtminstone sedan ID4 introducerades. Även redan på många av de de tidiga ID-koncepten om jag minns rätt? Fast kanske var någon annan ännu tidigare men knappast någon Kines väl?

Men jag tycker Tesla förbättrat designen ordentligt iom Juniper även om de härmar VW med ljuslisten och det är logiskt att man tar inspiration av Cybertruck.
Mercedes hade ljuslist fram på EQC redan 2019. ID kom ju senare.
Själv är jag inget stort fan av det. Men det ser lite coolt ut på cybertruck.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4192
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Maw »

manneson skrev: 12 jan 2025 11:44
Maw skrev: 12 jan 2025 11:25
flamman skrev: 12 jan 2025 10:45
SkipperO skrev: 12 jan 2025 07:26
En tolkning av att designen i inläggen ovan beskrivs som både modern och kinesisk är att det nu är Kina som driver bildesign i världen. Landet som förr kopierade, blir nu kopierat. :shock:
Ja. Jag tror det är rätt smart av Tesla att införa ljus-list fram och bak. Det är i linje med deras senaste designer Cybertruck och Cybercab och är faktiskt ganska ovanligt på våra vägar hemma. Man kommer känna igen en Tesla både fram och bak (trots att det redan finns flera EV-bilar som redan har ljuslist framförallt bak) . Och även om det är så att Tesla inte var först med designen och den är ”Kina-inspirerad” så kommer nog gemene man här hemma tänka att det är kineserna som kopierat Tesla snarare än tvärtom, Model Y kommer vara vanligare och den som folk sett först på svenska vägar.
Ska bli intressant att se den i verkligheten, jag tror den kan funka och se både modern och futuristisk ut.
Hel ljuslist fram är nog snarare ett Europeisk designmönster genom VW som har haft det åtminstone sedan ID4 introducerades. Även redan på många av de de tidiga ID-koncepten om jag minns rätt? Fast kanske var någon annan ännu tidigare men knappast någon Kines väl?

Men jag tycker Tesla förbättrat designen ordentligt iom Juniper även om de härmar VW med ljuslisten och det är logiskt att man tar inspiration av Cybertruck.
Mercedes hade ljuslist fram på EQC redan 2019. ID kom ju senare.
Själv är jag inget stort fan av det. Men det ser lite coolt ut på cybertruck.
Ok, oavsett så kommer det i så fall från en Europeisk legacytillverkare och inte från Kineserna
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
charliehifi
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 jul 2024 13:29

Re: Model Y Juniper

Inlägg av charliehifi »

mikebike skrev: 12 jan 2025 11:16
Jag är inte direkt ensam om att ha problem och SC hävdar att det inte är något fel på min bil.

Finns det verkligen de som aldrig upplever torrtorkningar?
Eller spökbromsningar?
Eller att farthållaren sänker hastigheten eller är otillgänglig p.g.a dålig sikt?
Jag har extrema problem med båda farthållare, torkare och spökbromsningar.

Enligt serviceteknikerna finns inga fel på hårdvaran. Kring jul åkte jag t/r till min hemstad (ca 30 mil enkel väg, 90% E4). På ditvägen var vädret extremt så där kan jag ha viss förståelse men på hemvägen var det klart och bart, om än aningen blött. Teknikern kunde utifrån bifogade bilder konstatera att det onekligen var konstigt att bilen loggat att sikten var dålig och därmed avaktiverat all form av automatik samt avaktiverat nödbroms.

Vi har haft vår MY sedan juli och har i stort sett inte kunnat använda farthållaren, och än mindre autopiloten, över huvud taget. Detta oavsett väder, trafik eller vägtyp.

Inga uppdateringar har förändrat något och lär inte heller göra framöver. Jag vet inte hur andra kamerabaserade system fungerar men Tesla Vision kommer enligt mig aldrig kunna komma i närheten av andra typer av sensorbaserade system, tyvärr. Vi har tidigare kört en Golf 2017 och en Tiguan 2021 där inget av detta någonsin varit ett problem.

Utan några större förhoppningar försöker vi nu reklamera bilen pga avsaknad av utlovade funktioner samt ofta inaktiverad säkerhetsfunktioner. I övrigt är bilen helt OK men dessa funktioner är standard på en modern bil de senaste 10-15 åren och ska helt enkelt bara fungera. En bil ska inte spökbromsa, farthållaren ska vara tillgänglig, torkarna ska fungera, nödbroms och andra säkerhetssystem ska vara aktiva.

Tråkigt som tusan men vi verkar tyvärr inte vara ensamma om detta.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5826
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model Y Juniper

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 12 jan 2025 11:16
Jag är inte direkt ensam om att ha problem och SC hävdar att det inte är något fel på min bil.

Finns det verkligen de som aldrig upplever torrtorkningar?
Eller spökbromsningar?
Eller att farthållaren sänker hastigheten eller är otillgänglig p.g.a dålig sikt?
Dels finns det olika körmönster, dels finns det folk som kanske aldrig kör med AP annat ön på motorväg.
Det finns ett oerhört stort antal *förnekare*.
Jag vill absolut inte anklaga någon specifik här men på tex Facebook är det väldigt vanligt.
Det blir väldigt uppenbart att man skulle förneka det till döden, man undrar om en del har stora summor i Teslaaktier och är rädda att aktiekursen rasar och dessutom tror att de kan påverka den :lol:

Så vi har såklart många olika anledningar att vi har olika upplevelser, eller olika statements.

Jag har haft två, kört oftast uppdateringar direkt och haft ett gäng lånebilar vid olika tillfällen. Det är många bekanta/kollegor som kör Tesla, så jag har både kört och åkt många olika och av de bekanta/kollegor som det diskuteras med har ingen en märkbart annan uppfattning än jag har.

Tesla är (förutom rätt okey elbilar) en form av hype som Apple blev för ~ 10 år sedan.

Automattorkningen var exakt 0% bättre när jag bytte från HW3 till HW4.
Den har blivit mindre dålig med uppdateringar med tiden (jag vill inte ens skriva ”bättre”, för den går överlag inte ha i auto).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5826
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model Y Juniper

Inlägg av AAKEE »

Blinkersspaken är/var såklart ett sätt för tesla att spara pengar på tillverkningen, och möjligen att man trodde att man kunde sätta en ny standard.

Jag beställde S3XY buttons samtidigt som jag beställde bilen och monterade det direkt jag kom hem. Har en knapp för V och en för H blinkers på framsidan av yoken.
Det fungerar perfekt och man hittar det oavsett hur ratten är vriden. Utan det hade jag köpt blinkersspak direkt.

Värst är inte blinkers för mig utan att tutan är på en touchknapp som man inte hittar utn att titta in. Har vart med om några incidenter där jag försökt tuta men inte lyckats. Obra och farligt.

Med så grymr dålig torkarautomarik är det dessutom kasst att inte ha en lättåtkomlig aktivering av torkarna. Den touchknappen som finns hade nog dugit om torkarautomariken fungerat.

Problemen ovan gör ju att det just nu inte finns på kartan att ens fundera på att nästa bil blir en Tesla, tyvärr.
Jag vill ha en bil som är anpassad att alltid fungera.

Teslas omskrutna OTA får ju till följd att de finniga tonårsprogrammerrrna skickar ut vilken skit som helst istället för att se till att det kommer ut fungerande programvara. Ljusshower och prutljud må vara kul för dom fjunisarna men jag prioriterar hellre att helljuset går slå på varje gång jag behöver det (levt en dryg vecka med icke fungerande helljus, fungerar sen igår igen efter en uppdatering).

Ställde laddningen på 100% på schema för att laddas lördag morgon och vaknade med 55% färdigladdat igår morse. Sånt går inte heller acceptera om man tex ska köra långt och har en tid att passa.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 329
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Model Y Juniper

Inlägg av tnjo »

manneson skrev: 12 jan 2025 11:20
mikebike skrev: 12 jan 2025 11:16
flamman skrev: 12 jan 2025 10:39
RareEarth skrev: 12 jan 2025 10:09
mikebike skrev: 12 jan 2025 09:39

Nej, det finns ingen regnsensor, så den kan helt enkelt inte funka bra. :evil:

Mina torkare "torrtorkade" allra värst när bilen var nytvättad, d.v.s. ren ruta. Jag tror det berodde på att bilshampoot innehåller vax. Efter att jag slutat tvätta med bilshampoo framför kamerafacket är problemet mindre.

Smuts och vax påverkar inte en regnsensor på samma sätt, därför har bilar ned regnsensor inte dessa problem.
FWIW, torkarautomatiken på min MY fungerar bättre än på någon bil jag haft tidigare. Det finns uppenbarligen en stor variation mellan olika exemplar.
.. och mikebike har tyvärr fått ett riktigt måndagsexemplar till kamera fram.
Mina torkare funkar utmärkt i och står alltid i auto-läget.
Jag är inte direkt ensam om att ha problem och SC hävdar att det inte är något fel på min bil.

Finns det verkligen de som aldrig upplever torrtorkningar?
Eller spökbromsningar?
Eller att farthållaren sänker hastigheten eller är otillgänglig p.g.a dålig sikt?
Du hade väl inte uppdaterat din mjukvara på något år? Tex torrtorkningar har de väl fixat nu.
Well, helt 100 lär det aldrig bli, även på min bil med regnsensor drar de något svep ibland trots att det är helt torrt.
Att farthållaren sänker hastigheten eller är otillgänglig vid dåligt väder gäller i samtliga moderna bilar med kameror, radar etc. Har provat väldigt många nya bilar och det enda som alltid funkar är en vanlig "dum" farthållare.
Men är helt up-to-date och jag har också samma problem med att "autopilot sänker hastigheten pga dåligt sikt" i vissa tunnlar och när jag spolar rutan. Har aldrig upplevt det på en bil med radar ... (på dom var det mer problem med snö som täckte radarn men istället för att tvärnita så brukade dom bara säga "otillgänglig och stänga av det helt))

Dessutom så är den ju helt sjukt aggresiv med sin bromsning när det händer "oj här kör vi på 90 väg, men jag har dålig sikt bäst jag tvärnitar ner direkt till 60-70"

Torkarna är acceptabla på min bil, sämre än nån annan jag haft med regnsensor, men dom torrtorkar inte (för ofta)
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Model Y Juniper

Inlägg av mussla »

mikebike skrev: 12 jan 2025 11:16
flamman skrev: 12 jan 2025 10:39
RareEarth skrev: 12 jan 2025 10:09
mikebike skrev: 12 jan 2025 09:39
Ilduce77 skrev: 12 jan 2025 01:28


Regnsensorn funkar bra så länge rutan är ren.

Jag har kört nästan 500 mil under december och kommit fram till att problemet med torkare som startar plötsligt och går på max titt som tätt, beror på att torkarna inte lyckas få rent framför kameran.

Rutan kan se ren ut, men lutar man sig fram och kollar upp mot kamerahuset, ser man att där är skitigt.. Det är som att torkaren inte får ut vatten längst ut, utan bara drar runt smutsen där uppe, eller att torkaren har för lite tryck mot rutan..

Man får kanske investera i sådana där rosa spoilers till torkarna.. 😁
Nej, det finns ingen regnsensor, så den kan helt enkelt inte funka bra. :evil:

Mina torkare "torrtorkade" allra värst när bilen var nytvättad, d.v.s. ren ruta. Jag tror det berodde på att bilshampoot innehåller vax. Efter att jag slutat tvätta med bilshampoo framför kamerafacket är problemet mindre.

Smuts och vax påverkar inte en regnsensor på samma sätt, därför har bilar ned regnsensor inte dessa problem.
FWIW, torkarautomatiken på min MY fungerar bättre än på någon bil jag haft tidigare. Det finns uppenbarligen en stor variation mellan olika exemplar.
.. och mikebike har tyvärr fått ett riktigt måndagsexemplar till kamera fram.
Mina torkare funkar utmärkt i och står alltid i auto-läget.
Jag är inte direkt ensam om att ha problem och SC hävdar att det inte är något fel på min bil.

Finns det verkligen de som aldrig upplever torrtorkningar?
Eller spökbromsningar?
Eller att farthållaren sänker hastigheten eller är otillgänglig p.g.a dålig sikt?
Jag hade faktiskt några torrtorkningar häromdagen en stund. Samma dag fick jag min första spökbromsning när jag mötte en buss i snöväder på en smal väg. Det var inte någon trevlig upplevelse men förmodligen borde jag inte ha haft farthållaren på i det läget. Min gamla radarutrustade bil kan göra likande saker ibland också.

Men för det mesta fungerar det bra för mig. Visst ligger du kvar på gammal mjukvara? Det blir ju lite svårt att jämföra när vi inte kör samma mjukvara.
Model Y LR AWD -24
Maxerl
Inlägg: 109
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Maxerl »

AAKEE skrev: 12 jan 2025 12:23

Teslas omskrutna OTA får ju till följd att de finniga tonårsprogrammerrrna skickar ut vilken skit som helst istället för att se till att det kommer ut fungerande programvara. Ljusshower och prutljud må vara kul för dom fjunisarna men jag prioriterar hellre att helljuset går slå på varje gång jag behöver det (levt en dryg vecka med icke fungerande helljus, fungerar sen igår igen efter en uppdatering).
Om/när företag inte prioriterar att fixa buggar framför att lägga till nya features är det 100% ledningens prioritet, vilket styrs av ekonomi/time to market osv osv. Har jobbat inom automotive knappt 20 år. Trust me, det är inte duktiga mjukvaruutvecklare som stiger till ledande positioner.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y Juniper

Inlägg av mikebike »

manneson skrev: 12 jan 2025 11:20
mikebike skrev: 12 jan 2025 11:16
flamman skrev: 12 jan 2025 10:39
RareEarth skrev: 12 jan 2025 10:09
mikebike skrev: 12 jan 2025 09:39

Nej, det finns ingen regnsensor, så den kan helt enkelt inte funka bra. :evil:

Mina torkare "torrtorkade" allra värst när bilen var nytvättad, d.v.s. ren ruta. Jag tror det berodde på att bilshampoot innehåller vax. Efter att jag slutat tvätta med bilshampoo framför kamerafacket är problemet mindre.

Smuts och vax påverkar inte en regnsensor på samma sätt, därför har bilar ned regnsensor inte dessa problem.
FWIW, torkarautomatiken på min MY fungerar bättre än på någon bil jag haft tidigare. Det finns uppenbarligen en stor variation mellan olika exemplar.
.. och mikebike har tyvärr fått ett riktigt måndagsexemplar till kamera fram.
Mina torkare funkar utmärkt i och står alltid i auto-läget.
Jag är inte direkt ensam om att ha problem och SC hävdar att det inte är något fel på min bil.

Finns det verkligen de som aldrig upplever torrtorkningar?
Eller spökbromsningar?
Eller att farthållaren sänker hastigheten eller är otillgänglig p.g.a dålig sikt?
Du hade väl inte uppdaterat din mjukvara på något år? Tex torrtorkningar har de väl fixat nu.
Well, helt 100 lär det aldrig bli, även på min bil med regnsensor drar de något svep ibland trots att det är helt torrt.
Att farthållaren sänker hastigheten eller är otillgänglig vid dåligt väder gäller i samtliga moderna bilar med kameror, radar etc. Har provat väldigt många nya bilar och det enda som alltid funkar är en vanlig "dum" farthållare.
Det behöver inte vara speciellt dåligt väder för att min bil skall sänka hastigheten. På väg hem från Norrland efter Jul var det närmast helt perfekta förhållanden, ingen nederbörd, ingen sol.

Ingen av mina tidigare bilar har sänkt hastigheten p.g.a. dålig sikt, och då inkluderar jag min tidigare Model 3 och min nuvarande Model Y innan radarn kopplades ur.


Vid varje uppdatering är det någon som hävdar att torkarna fungerar perfekt. Tesla har haft 6 år på sig att fixa detta, så det känns inte troligt att de fixat det nu helt plötsligt.

Eftersom denna tråd skall handla om Juniper, är det någon som tror att Juniper får regnsensor och radar?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Model Y Juniper

Inlägg av mussla »

mikebike skrev: 12 jan 2025 13:16
manneson skrev: 12 jan 2025 11:20
mikebike skrev: 12 jan 2025 11:16
flamman skrev: 12 jan 2025 10:39
RareEarth skrev: 12 jan 2025 10:09

FWIW, torkarautomatiken på min MY fungerar bättre än på någon bil jag haft tidigare. Det finns uppenbarligen en stor variation mellan olika exemplar.
.. och mikebike har tyvärr fått ett riktigt måndagsexemplar till kamera fram.
Mina torkare funkar utmärkt i och står alltid i auto-läget.
Jag är inte direkt ensam om att ha problem och SC hävdar att det inte är något fel på min bil.

Finns det verkligen de som aldrig upplever torrtorkningar?
Eller spökbromsningar?
Eller att farthållaren sänker hastigheten eller är otillgänglig p.g.a dålig sikt?
Du hade väl inte uppdaterat din mjukvara på något år? Tex torrtorkningar har de väl fixat nu.
Well, helt 100 lär det aldrig bli, även på min bil med regnsensor drar de något svep ibland trots att det är helt torrt.
Att farthållaren sänker hastigheten eller är otillgänglig vid dåligt väder gäller i samtliga moderna bilar med kameror, radar etc. Har provat väldigt många nya bilar och det enda som alltid funkar är en vanlig "dum" farthållare.
Det behöver inte vara speciellt dåligt väder för att min bil skall sänka hastigheten. På väg hem från Norrland efter Jul var det närmast helt perfekta förhållanden, ingen nederbörd, ingen sol.

Ingen av mina tidigare bilar har sänkt hastigheten p.g.a. dålig sikt, och då inkluderar jag min tidigare Model 3 och min nuvarande Model Y innan radarn kopplades ur.


Vid varje uppdatering är det någon som hävdar att torkarna fungerar perfekt. Tesla har haft 6 år på sig att fixa detta, så det känns inte troligt att de fixat det nu helt plötsligt.

Eftersom denna tråd skall handla om Juniper, är det någon som tror att Juniper får regnsensor och radar?
Det blir lite som att klaga på att windows är buggigt och samtidigt vägra att uppdatera från windows 95. Kom med i matchen nu. :-)
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y Juniper

Inlägg av mikebike »

mussla skrev: 12 jan 2025 13:35
mikebike skrev: 12 jan 2025 13:16
manneson skrev: 12 jan 2025 11:20
mikebike skrev: 12 jan 2025 11:16
flamman skrev: 12 jan 2025 10:39

.. och mikebike har tyvärr fått ett riktigt måndagsexemplar till kamera fram.
Mina torkare funkar utmärkt i och står alltid i auto-läget.
Jag är inte direkt ensam om att ha problem och SC hävdar att det inte är något fel på min bil.

Finns det verkligen de som aldrig upplever torrtorkningar?
Eller spökbromsningar?
Eller att farthållaren sänker hastigheten eller är otillgänglig p.g.a dålig sikt?
Du hade väl inte uppdaterat din mjukvara på något år? Tex torrtorkningar har de väl fixat nu.
Well, helt 100 lär det aldrig bli, även på min bil med regnsensor drar de något svep ibland trots att det är helt torrt.
Att farthållaren sänker hastigheten eller är otillgänglig vid dåligt väder gäller i samtliga moderna bilar med kameror, radar etc. Har provat väldigt många nya bilar och det enda som alltid funkar är en vanlig "dum" farthållare.
Det behöver inte vara speciellt dåligt väder för att min bil skall sänka hastigheten. På väg hem från Norrland efter Jul var det närmast helt perfekta förhållanden, ingen nederbörd, ingen sol.

Ingen av mina tidigare bilar har sänkt hastigheten p.g.a. dålig sikt, och då inkluderar jag min tidigare Model 3 och min nuvarande Model Y innan radarn kopplades ur.


Vid varje uppdatering är det någon som hävdar att torkarna fungerar perfekt. Tesla har haft 6 år på sig att fixa detta, så det känns inte troligt att de fixat det nu helt plötsligt.

Eftersom denna tråd skall handla om Juniper, är det någon som tror att Juniper får regnsensor och radar?
Det blir lite som att klaga på att windows är buggigt och samtidigt vägra att uppdatera från windows 95. Kom med i matchen nu. :-)
Nej, det är det inte. Inte ens som att klaga på W10.
Det är bara de två senaste uppdateringarna jag inte har installerat och om du läser några inlägg upp så ser du flera inlägg från medlemmar som har nästan lika mycket problem som jag, trots senaste mjukvaran.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
carlf
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 feb 2022 21:41

Re: Model Y Juniper

Inlägg av carlf »

mussla skrev: 12 jan 2025 12:50
mikebike skrev: 12 jan 2025 11:16
flamman skrev: 12 jan 2025 10:39
RareEarth skrev: 12 jan 2025 10:09
mikebike skrev: 12 jan 2025 09:39

Nej, det finns ingen regnsensor, så den kan helt enkelt inte funka bra. :evil:

Mina torkare "torrtorkade" allra värst när bilen var nytvättad, d.v.s. ren ruta. Jag tror det berodde på att bilshampoot innehåller vax. Efter att jag slutat tvätta med bilshampoo framför kamerafacket är problemet mindre.

Smuts och vax påverkar inte en regnsensor på samma sätt, därför har bilar ned regnsensor inte dessa problem.
FWIW, torkarautomatiken på min MY fungerar bättre än på någon bil jag haft tidigare. Det finns uppenbarligen en stor variation mellan olika exemplar.
.. och mikebike har tyvärr fått ett riktigt måndagsexemplar till kamera fram.
Mina torkare funkar utmärkt i och står alltid i auto-läget.
Jag är inte direkt ensam om att ha problem och SC hävdar att det inte är något fel på min bil.

Finns det verkligen de som aldrig upplever torrtorkningar?
Eller spökbromsningar?
Eller att farthållaren sänker hastigheten eller är otillgänglig p.g.a dålig sikt?
Jag hade faktiskt några torrtorkningar häromdagen en stund. Samma dag fick jag min första spökbromsning när jag mötte en buss i snöväder på en smal väg. Det var inte någon trevlig upplevelse men förmodligen borde jag inte ha haft farthållaren på i det läget. Min gamla radarutrustade bil kan göra likande saker ibland också.

Men för det mesta fungerar det bra för mig. Visst ligger du kvar på gammal mjukvara? Det blir ju lite svårt att jämföra när vi inte kör samma mjukvara.
Jag är sisådär halvnöjd med AP på min M3 2024, men att ha igång den på smal väg i snöväder är ju inget annat än en dödslängtan. Jag har kört flera andra bilar med något bättre förarassistans (t ex Polestar och Volvo) men ingen av dem hade löst en snöig kurvig väg särskilt bra heller.

Däremot funkar faktiskt torkarautomatiken helt ok. Ytterst sällan som jag känner att jag måste pilla manuellt.
Model 3 2024
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Model Y Juniper

Inlägg av ANLI »

mikebike skrev: 12 jan 2025 11:16
flamman skrev: 12 jan 2025 10:39
RareEarth skrev: 12 jan 2025 10:09
mikebike skrev: 12 jan 2025 09:39
Ilduce77 skrev: 12 jan 2025 01:28


Regnsensorn funkar bra så länge rutan är ren.

Jag har kört nästan 500 mil under december och kommit fram till att problemet med torkare som startar plötsligt och går på max titt som tätt, beror på att torkarna inte lyckas få rent framför kameran.

Rutan kan se ren ut, men lutar man sig fram och kollar upp mot kamerahuset, ser man att där är skitigt.. Det är som att torkaren inte får ut vatten längst ut, utan bara drar runt smutsen där uppe, eller att torkaren har för lite tryck mot rutan..

Man får kanske investera i sådana där rosa spoilers till torkarna.. 😁
Nej, det finns ingen regnsensor, så den kan helt enkelt inte funka bra. :evil:

Mina torkare "torrtorkade" allra värst när bilen var nytvättad, d.v.s. ren ruta. Jag tror det berodde på att bilshampoot innehåller vax. Efter att jag slutat tvätta med bilshampoo framför kamerafacket är problemet mindre.

Smuts och vax påverkar inte en regnsensor på samma sätt, därför har bilar ned regnsensor inte dessa problem.
FWIW, torkarautomatiken på min MY fungerar bättre än på någon bil jag haft tidigare. Det finns uppenbarligen en stor variation mellan olika exemplar.

Mina torkare funkar utmärkt i och står alltid i auto-läget.
Jag är inte direkt ensam om att ha problem och SC hävdar att det inte är något fel på min bil.

Finns det verkligen de som aldrig upplever torrtorkningar?
Eller spökbromsningar?
Eller att farthållaren sänker hastigheten eller är otillgänglig p.g.a dålig sikt?
.. och mikebike har tyvärr fått ett riktigt måndagsexemplar till kamera fram.


Spökbromsningarna har nog minskat eller är det för att man lär sig i vilka situationer man ska gasa....

Den s k regnsensorn fungerar bara utan regn.......
Vid minsta duggregn går torkarna konstant, ibland på högfart.
Tesla förstår inte att man kan ha justerbar känslighet som på min snart 20 år gamla BMW.

Och farthållaren på min bil klarar inte minsta dimma.

Någon skrev att HW4 inte har ovan problem?
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5858
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Gustafsson »

HW4 fungerar inte bättre än HW3, iaf inte på mina bilar. Farthållaren har blivit klart sämre nyligen på bägge. Det här är pinsamt dåligt av Tesla faktiskt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 907
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Model Y Juniper

Inlägg av flamman »

manneson skrev: 12 jan 2025 11:44
Maw skrev: 12 jan 2025 11:25
flamman skrev: 12 jan 2025 10:45
SkipperO skrev: 12 jan 2025 07:26
En tolkning av att designen i inläggen ovan beskrivs som både modern och kinesisk är att det nu är Kina som driver bildesign i världen. Landet som förr kopierade, blir nu kopierat. :shock:
Ja. Jag tror det är rätt smart av Tesla att införa ljus-list fram och bak. Det är i linje med deras senaste designer Cybertruck och Cybercab och är faktiskt ganska ovanligt på våra vägar hemma. Man kommer känna igen en Tesla både fram och bak (trots att det redan finns flera EV-bilar som redan har ljuslist framförallt bak) . Och även om det är så att Tesla inte var först med designen och den är ”Kina-inspirerad” så kommer nog gemene man här hemma tänka att det är kineserna som kopierat Tesla snarare än tvärtom, Model Y kommer vara vanligare och den som folk sett först på svenska vägar.
Ska bli intressant att se den i verkligheten, jag tror den kan funka och se både modern och futuristisk ut.
Hel ljuslist fram är nog snarare ett Europeisk designmönster genom VW som har haft det åtminstone sedan ID4 introducerades. Även redan på många av de de tidiga ID-koncepten om jag minns rätt? Fast kanske var någon annan ännu tidigare men knappast någon Kines väl?

Men jag tycker Tesla förbättrat designen ordentligt iom Juniper även om de härmar VW med ljuslisten och det är logiskt att man tar inspiration av Cybertruck.
Mercedes hade ljuslist fram på EQC redan 2019. ID kom ju senare.
Själv är jag inget stort fan av det. Men det ser lite coolt ut på cybertruck.
Poängen var inte så mycket "vem var först med hel ljus-list" som att det kommer bli ett vanligt och karakteristiskt "Tesla-utseende" på våra vägar framöver.
Ljus-listerna på de europeiska bilar är ofta en extra-utrustning som bara finns på vissa av bilarna och dessutom är de "vanlig" ljusen kvar med det design-språk som de har. Tesla kommer vara väldigt själva med en enda lång smal ljus-list som designspråk fram (ja, med en liten skarv).
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Nikk
Inlägg: 140
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Nikk »

mikebike skrev: 12 jan 2025 11:16

Finns det verkligen de som aldrig upplever torrtorkningar?
Eller spökbromsningar?
Eller att farthållaren sänker hastigheten eller är otillgänglig p.g.a dålig sikt?
Torrtorkning förkommer fortfarande för mig men framförallt har torkarna svårt när det regnar litegrann. Verkar som automatiken har problem att svepa torkarna i lite lagom hastighet. Antingen för fort eller för sällan...
Har bara på auto när det regnar mycket annars kör jag enbart avstängt och med knappen.

Använder nästan aldrig farthållaren då bilen accelererar för långsamt efter en inbromsning. Sjukt störigt. Funkar bara bra när man ligger i en lång kö eller när man är ensam på vägen. Har bara varit med om spökbromsning någon enstaka gång men det kan ju mer bero på att jag knappt använder fartkontrollen.

"Autopilot" är värdelös då den hoppar ur så fort man byter fil. Bra att ha när man ska fippla med annat i några sekunder men annars i princip värdelös.

"Lane assist" är sjukt störig då den piper och stänger av radion så fort man råkar köra lite för nära den heldragna linjen mot väggrenen.
Polestar 2 LR 2023
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4192
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Maw »

flamman skrev: 12 jan 2025 16:34
manneson skrev: 12 jan 2025 11:44
Maw skrev: 12 jan 2025 11:25
flamman skrev: 12 jan 2025 10:45
SkipperO skrev: 12 jan 2025 07:26
En tolkning av att designen i inläggen ovan beskrivs som både modern och kinesisk är att det nu är Kina som driver bildesign i världen. Landet som förr kopierade, blir nu kopierat. :shock:
Ja. Jag tror det är rätt smart av Tesla att införa ljus-list fram och bak. Det är i linje med deras senaste designer Cybertruck och Cybercab och är faktiskt ganska ovanligt på våra vägar hemma. Man kommer känna igen en Tesla både fram och bak (trots att det redan finns flera EV-bilar som redan har ljuslist framförallt bak) . Och även om det är så att Tesla inte var först med designen och den är ”Kina-inspirerad” så kommer nog gemene man här hemma tänka att det är kineserna som kopierat Tesla snarare än tvärtom, Model Y kommer vara vanligare och den som folk sett först på svenska vägar.
Ska bli intressant att se den i verkligheten, jag tror den kan funka och se både modern och futuristisk ut.
Hel ljuslist fram är nog snarare ett Europeisk designmönster genom VW som har haft det åtminstone sedan ID4 introducerades. Även redan på många av de de tidiga ID-koncepten om jag minns rätt? Fast kanske var någon annan ännu tidigare men knappast någon Kines väl?

Men jag tycker Tesla förbättrat designen ordentligt iom Juniper även om de härmar VW med ljuslisten och det är logiskt att man tar inspiration av Cybertruck.
Mercedes hade ljuslist fram på EQC redan 2019. ID kom ju senare.
Själv är jag inget stort fan av det. Men det ser lite coolt ut på cybertruck.
Poängen var inte så mycket "vem var först med hel ljus-list" som att det kommer bli ett vanligt och karakteristiskt "Tesla-utseende" på våra vägar framöver.
Ljus-listerna på de europeiska bilar är ofta en extra-utrustning som bara finns på vissa av bilarna och dessutom är de "vanlig" ljusen kvar med det design-språk som de har. Tesla kommer vara väldigt själva med en enda lång smal ljus-list som designspråk fram (ja, med en liten skarv).
Antar att du menar själva utöver div kineser som redan har det då? ;)
IMG_3047.jpeg
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 907
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Model Y Juniper

Inlägg av flamman »

Maw skrev: 12 jan 2025 16:43
flamman skrev: 12 jan 2025 16:34
manneson skrev: 12 jan 2025 11:44
Maw skrev: 12 jan 2025 11:25
flamman skrev: 12 jan 2025 10:45

Ja. Jag tror det är rätt smart av Tesla att införa ljus-list fram och bak. Det är i linje med deras senaste designer Cybertruck och Cybercab och är faktiskt ganska ovanligt på våra vägar hemma. Man kommer känna igen en Tesla både fram och bak (trots att det redan finns flera EV-bilar som redan har ljuslist framförallt bak) . Och även om det är så att Tesla inte var först med designen och den är ”Kina-inspirerad” så kommer nog gemene man här hemma tänka att det är kineserna som kopierat Tesla snarare än tvärtom, Model Y kommer vara vanligare och den som folk sett först på svenska vägar.
Ska bli intressant att se den i verkligheten, jag tror den kan funka och se både modern och futuristisk ut.
Hel ljuslist fram är nog snarare ett Europeisk designmönster genom VW som har haft det åtminstone sedan ID4 introducerades. Även redan på många av de de tidiga ID-koncepten om jag minns rätt? Fast kanske var någon annan ännu tidigare men knappast någon Kines väl?

Men jag tycker Tesla förbättrat designen ordentligt iom Juniper även om de härmar VW med ljuslisten och det är logiskt att man tar inspiration av Cybertruck.
Mercedes hade ljuslist fram på EQC redan 2019. ID kom ju senare.
Själv är jag inget stort fan av det. Men det ser lite coolt ut på cybertruck.
Poängen var inte så mycket "vem var först med hel ljus-list" som att det kommer bli ett vanligt och karakteristiskt "Tesla-utseende" på våra vägar framöver.
Ljus-listerna på de europeiska bilar är ofta en extra-utrustning som bara finns på vissa av bilarna och dessutom är de "vanlig" ljusen kvar med det design-språk som de har. Tesla kommer vara väldigt själva med en enda lång smal ljus-list som designspråk fram (ja, med en liten skarv).
Antar att du menar själva utöver div kineser som redan har det då? ;)
Japp. Som jag skrev i mitt ursprungliga inlägg så lär ”div. kineser” inte finns så stort antal (finns under tusen Xpeng G9 (för det är det på bilden eller?) totalt på våra svenska vägar än så länge). Model Y och Tesla lär det finnas fler av och den som troligtvis gemene man kommer tänka på när man ser en ljus-list som fram-ljus.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4192
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Maw »

flamman skrev: 12 jan 2025 17:03
Maw skrev: 12 jan 2025 16:43
flamman skrev: 12 jan 2025 16:34
manneson skrev: 12 jan 2025 11:44
Maw skrev: 12 jan 2025 11:25


Hel ljuslist fram är nog snarare ett Europeisk designmönster genom VW som har haft det åtminstone sedan ID4 introducerades. Även redan på många av de de tidiga ID-koncepten om jag minns rätt? Fast kanske var någon annan ännu tidigare men knappast någon Kines väl?

Men jag tycker Tesla förbättrat designen ordentligt iom Juniper även om de härmar VW med ljuslisten och det är logiskt att man tar inspiration av Cybertruck.
Mercedes hade ljuslist fram på EQC redan 2019. ID kom ju senare.
Själv är jag inget stort fan av det. Men det ser lite coolt ut på cybertruck.
Poängen var inte så mycket "vem var först med hel ljus-list" som att det kommer bli ett vanligt och karakteristiskt "Tesla-utseende" på våra vägar framöver.
Ljus-listerna på de europeiska bilar är ofta en extra-utrustning som bara finns på vissa av bilarna och dessutom är de "vanlig" ljusen kvar med det design-språk som de har. Tesla kommer vara väldigt själva med en enda lång smal ljus-list som designspråk fram (ja, med en liten skarv).
Antar att du menar själva utöver div kineser som redan har det då? ;)
Japp. Som jag skrev i mitt ursprungliga inlägg så lär ”div. kineser” inte finns så stort antal (finns under tusen Xpeng G9 (för det är det på bilden eller?) totalt på våra svenska vägar än så länge). Model Y och Tesla lär det finnas fler av och den som troligtvis gemene man kommer tänka på när man ser en ljus-list som fram-ljus.
Nej, det är en G7 (tror jag). Men även G6 och P7 har den designen som Tesla nu tar efter. Jag misstänker att det finns fler märken som har den typen av front?

Det är en snygg design tycker jag.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
SwedishAdvocate
Inlägg: 7349
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model Y Juniper

Inlägg av SwedishAdvocate »

AAKEE skrev: 12 jan 2025 12:23
…] Värst är inte blinkers för mig utan att tutan är på en touchknapp som man inte hittar utn att titta in. Har vart med om några incidenter där jag försökt tuta men inte lyckats. Obra och farligt. […
Går det inte att byta till originalratt (eller yoke) med tutan på rätt ställe mitt i rattnavet på din bil? Har för mig att det ska vara möjligt sen X tid tillbaka. Fast det kostar väl i och för sig ~10K(?) om man inte kan få ratten utbytt på garanti för sånt där onormalt slitage…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar