- 7X och kommande bilar på den plattformen laddar lika snabbt som de snabbaste 400V-bilarna på de flesta moderna 150 och 200kW.
- Vi laddade totalt 37 minuter för 52 mil körning igår, blev inte optimerat då vi handlade vid första stoppet och därmed anlände med hög SoC till andra stoppet. Där rastade vi hunden så vi kom hit upp med 25% SoC.
- I praktiken skulle vi ha vunnit tid med en 7X. Om inte våra ärenden i praktiken gett samma tid.
- 32A ombordladdare är en hit när man bor vid ett hotell som erbjuder riktig växelströmsladdning. Upp till 90% laddning igen tog drygt 3 timmar.
Ergo - Visst är 7X supersnabba laddning på 800V en fördel som jag gärna haft i 001:an. Men i praktiken ingen praktiskt avgörande detalj. För vårt vidkommande är 3-fas 32A väl så viktigt under denna resa.
Following the update, the 7X is equipped with Zeekr’s ‘G-Pilot H7’ driver assistance package as standard. The system has a total of 31 sensors. The engineers also rely on LiDAR technology. In terms of hardware, Zeekr is relying on the ‘Nvidia Drive Thor-U’ chip for this model, which has a computing power of 700 TOPS.
Tråkigt för de som köpt nuvarande. Utvecklingen går snabbt i Kina.
Following the update, the 7X is equipped with Zeekr’s ‘G-Pilot H7’ driver assistance package as standard. The system has a total of 31 sensors. The engineers also rely on LiDAR technology. In terms of hardware, Zeekr is relying on the ‘Nvidia Drive Thor-U’ chip for this model, which has a computing power of 700 TOPS.
Tråkigt för de som köpt nuvarande. Utvecklingen går snabbt i Kina.
Måste vara tråkigare för de som köpt en ny annan elbil med 400V som laddar hälften så snabbt som den "gamla" 7X.
Du brukar gilla referenser till mobiltelefoner, blir aldrig någon ny om man ska vänta in den senaste hela tiden.
Following the update, the 7X is equipped with Zeekr’s ‘G-Pilot H7’ driver assistance package as standard. The system has a total of 31 sensors. The engineers also rely on LiDAR technology. In terms of hardware, Zeekr is relying on the ‘Nvidia Drive Thor-U’ chip for this model, which has a computing power of 700 TOPS.
Tråkigt för de som köpt nuvarande. Utvecklingen går snabbt i Kina.
Måste vara tråkigare för de som köpt en ny annan elbil med 400V som laddar hälften så snabbt som den "gamla" 7X.
Du brukar gilla referenser till mobiltelefoner, blir aldrig någon ny om man ska vänta in den senaste hela tiden.
Lite konstig jämförelse. Hade laddhastighet varit enda faktorn så hade man väl köpt gamla 7X istället för en 400v. Dom som valde 400v istället för 7X gjorde väl det av en annan anledning. Om inte 800v gjorde att dom valde 7X så kommer väl inte 900v göra det heller = dom är sannolikt inte bittra.
Dom som köpt 7X och får nyheten om uppgraderad laddning, infotainment etc bara någon månad efter leverans har gått miste om exakt samma bil fast en bättre version till samma pris (?) = det finns sannolikt en del där som är lite bittra.
Re: Zeekr 7X
Postat: 22 okt 2025 19:43
av Nect
Verkar vara flera i FB-gruppen som har stora problem att få tag på Zeeker när de behöver hjälp eller vid anmälan av garantifel.
Following the update, the 7X is equipped with Zeekr’s ‘G-Pilot H7’ driver assistance package as standard. The system has a total of 31 sensors. The engineers also rely on LiDAR technology. In terms of hardware, Zeekr is relying on the ‘Nvidia Drive Thor-U’ chip for this model, which has a computing power of 700 TOPS.
Tråkigt för de som köpt nuvarande. Utvecklingen går snabbt i Kina.
Måste vara tråkigare för de som köpt en ny annan elbil med 400V som laddar hälften så snabbt som den "gamla" 7X.
Du brukar gilla referenser till mobiltelefoner, blir aldrig någon ny om man ska vänta in den senaste hela tiden.
Lite konstig jämförelse. Hade laddhastighet varit enda faktorn så hade man väl köpt gamla 7X istället för en 400v. Dom som valde 400v istället för 7X gjorde väl det av en annan anledning. Om inte 800v gjorde att dom valde 7X så kommer väl inte 900v göra det heller = dom är sannolikt inte bittra.
Dom som köpt 7X och får nyheten om uppgraderad laddning, infotainment etc bara någon månad efter leverans har gått miste om exakt samma bil fast en bättre version till samma pris (?) = det finns sannolikt en del där som är lite bittra.
Denna modell kommer inte till Europa på lång tid, se bara på iterationerna av 001.
För de som är beredda att direktimportera en bil från Kina på egen hand kanske detta är en fråga. För övriga är detta en ickfråga.
Following the update, the 7X is equipped with Zeekr’s ‘G-Pilot H7’ driver assistance package as standard. The system has a total of 31 sensors. The engineers also rely on LiDAR technology. In terms of hardware, Zeekr is relying on the ‘Nvidia Drive Thor-U’ chip for this model, which has a computing power of 700 TOPS.
Tråkigt för de som köpt nuvarande. Utvecklingen går snabbt i Kina.
Måste vara tråkigare för de som köpt en ny annan elbil med 400V som laddar hälften så snabbt som den "gamla" 7X.
Du brukar gilla referenser till mobiltelefoner, blir aldrig någon ny om man ska vänta in den senaste hela tiden.
Lite konstig jämförelse. Hade laddhastighet varit enda faktorn så hade man väl köpt gamla 7X istället för en 400v. Dom som valde 400v istället för 7X gjorde väl det av en annan anledning. Om inte 800v gjorde att dom valde 7X så kommer väl inte 900v göra det heller = dom är sannolikt inte bittra.
Dom som köpt 7X och får nyheten om uppgraderad laddning, infotainment etc bara någon månad efter leverans har gått miste om exakt samma bil fast en bättre version till samma pris (?) = det finns sannolikt en del där som är lite bittra.
Denna modell kommer inte till Europa på lång tid, se bara på iterationerna av 001.
För de som är beredda att direktimportera en bil från Kina på egen hand kanske detta är en fråga. För övriga är detta en ickfråga.
Tycker man kan vara lite försiktig med att påstå att ”man vet” saker eller att det är säkert.
Varken du eller jag eller någon annan här vet om den kommer till Europa eller när.
Det kanske är troligt att den inte gör det. Samtidigt har man väl varit tydlig med att Europa är en fokusmarknad för 7X om jag minns rätt, så det är eventuellt lite vanskligt att jämföra med 001.
Verkar vara flera i FB-gruppen som har stora problem att få tag på Zeeker när de behöver hjälp eller vid anmälan av garantifel.
Så jag skulle inte våga ta en sådan efter det.
Jo, det är en av de främsta anledningarna till att jag valt att avstå så länge. Lär knappast bli lättare när det börjar säljas fler bilar som alla ska dela på samma "infrastruktur".