- 7X och kommande bilar på den plattformen laddar lika snabbt som de snabbaste 400V-bilarna på de flesta moderna 150 och 200kW.
- Vi laddade totalt 37 minuter för 52 mil körning igår, blev inte optimerat då vi handlade vid första stoppet och därmed anlände med hög SoC till andra stoppet. Där rastade vi hunden så vi kom hit upp med 25% SoC.
- I praktiken skulle vi ha vunnit tid med en 7X. Om inte våra ärenden i praktiken gett samma tid.
- 32A ombordladdare är en hit när man bor vid ett hotell som erbjuder riktig växelströmsladdning. Upp till 90% laddning igen tog drygt 3 timmar.
Ergo - Visst är 7X supersnabba laddning på 800V en fördel som jag gärna haft i 001:an. Men i praktiken ingen praktiskt avgörande detalj. För vårt vidkommande är 3-fas 32A väl så viktigt under denna resa.
Following the update, the 7X is equipped with Zeekr’s ‘G-Pilot H7’ driver assistance package as standard. The system has a total of 31 sensors. The engineers also rely on LiDAR technology. In terms of hardware, Zeekr is relying on the ‘Nvidia Drive Thor-U’ chip for this model, which has a computing power of 700 TOPS.
Tråkigt för de som köpt nuvarande. Utvecklingen går snabbt i Kina.
Following the update, the 7X is equipped with Zeekr’s ‘G-Pilot H7’ driver assistance package as standard. The system has a total of 31 sensors. The engineers also rely on LiDAR technology. In terms of hardware, Zeekr is relying on the ‘Nvidia Drive Thor-U’ chip for this model, which has a computing power of 700 TOPS.
Tråkigt för de som köpt nuvarande. Utvecklingen går snabbt i Kina.
Måste vara tråkigare för de som köpt en ny annan elbil med 400V som laddar hälften så snabbt som den "gamla" 7X.
Du brukar gilla referenser till mobiltelefoner, blir aldrig någon ny om man ska vänta in den senaste hela tiden.
Following the update, the 7X is equipped with Zeekr’s ‘G-Pilot H7’ driver assistance package as standard. The system has a total of 31 sensors. The engineers also rely on LiDAR technology. In terms of hardware, Zeekr is relying on the ‘Nvidia Drive Thor-U’ chip for this model, which has a computing power of 700 TOPS.
Tråkigt för de som köpt nuvarande. Utvecklingen går snabbt i Kina.
Måste vara tråkigare för de som köpt en ny annan elbil med 400V som laddar hälften så snabbt som den "gamla" 7X.
Du brukar gilla referenser till mobiltelefoner, blir aldrig någon ny om man ska vänta in den senaste hela tiden.
Lite konstig jämförelse. Hade laddhastighet varit enda faktorn så hade man väl köpt gamla 7X istället för en 400v. Dom som valde 400v istället för 7X gjorde väl det av en annan anledning. Om inte 800v gjorde att dom valde 7X så kommer väl inte 900v göra det heller = dom är sannolikt inte bittra.
Dom som köpt 7X och får nyheten om uppgraderad laddning, infotainment etc bara någon månad efter leverans har gått miste om exakt samma bil fast en bättre version till samma pris (?) = det finns sannolikt en del där som är lite bittra.
Re: Zeekr 7X
Postat: 22 okt 2025 19:43
av Nect
Verkar vara flera i FB-gruppen som har stora problem att få tag på Zeeker när de behöver hjälp eller vid anmälan av garantifel.
Following the update, the 7X is equipped with Zeekr’s ‘G-Pilot H7’ driver assistance package as standard. The system has a total of 31 sensors. The engineers also rely on LiDAR technology. In terms of hardware, Zeekr is relying on the ‘Nvidia Drive Thor-U’ chip for this model, which has a computing power of 700 TOPS.
Tråkigt för de som köpt nuvarande. Utvecklingen går snabbt i Kina.
Måste vara tråkigare för de som köpt en ny annan elbil med 400V som laddar hälften så snabbt som den "gamla" 7X.
Du brukar gilla referenser till mobiltelefoner, blir aldrig någon ny om man ska vänta in den senaste hela tiden.
Lite konstig jämförelse. Hade laddhastighet varit enda faktorn så hade man väl köpt gamla 7X istället för en 400v. Dom som valde 400v istället för 7X gjorde väl det av en annan anledning. Om inte 800v gjorde att dom valde 7X så kommer väl inte 900v göra det heller = dom är sannolikt inte bittra.
Dom som köpt 7X och får nyheten om uppgraderad laddning, infotainment etc bara någon månad efter leverans har gått miste om exakt samma bil fast en bättre version till samma pris (?) = det finns sannolikt en del där som är lite bittra.
Denna modell kommer inte till Europa på lång tid, se bara på iterationerna av 001.
För de som är beredda att direktimportera en bil från Kina på egen hand kanske detta är en fråga. För övriga är detta en ickfråga.
Following the update, the 7X is equipped with Zeekr’s ‘G-Pilot H7’ driver assistance package as standard. The system has a total of 31 sensors. The engineers also rely on LiDAR technology. In terms of hardware, Zeekr is relying on the ‘Nvidia Drive Thor-U’ chip for this model, which has a computing power of 700 TOPS.
Tråkigt för de som köpt nuvarande. Utvecklingen går snabbt i Kina.
Måste vara tråkigare för de som köpt en ny annan elbil med 400V som laddar hälften så snabbt som den "gamla" 7X.
Du brukar gilla referenser till mobiltelefoner, blir aldrig någon ny om man ska vänta in den senaste hela tiden.
Lite konstig jämförelse. Hade laddhastighet varit enda faktorn så hade man väl köpt gamla 7X istället för en 400v. Dom som valde 400v istället för 7X gjorde väl det av en annan anledning. Om inte 800v gjorde att dom valde 7X så kommer väl inte 900v göra det heller = dom är sannolikt inte bittra.
Dom som köpt 7X och får nyheten om uppgraderad laddning, infotainment etc bara någon månad efter leverans har gått miste om exakt samma bil fast en bättre version till samma pris (?) = det finns sannolikt en del där som är lite bittra.
Denna modell kommer inte till Europa på lång tid, se bara på iterationerna av 001.
För de som är beredda att direktimportera en bil från Kina på egen hand kanske detta är en fråga. För övriga är detta en ickfråga.
Tycker man kan vara lite försiktig med att påstå att ”man vet” saker eller att det är säkert.
Varken du eller jag eller någon annan här vet om den kommer till Europa eller när.
Det kanske är troligt att den inte gör det. Samtidigt har man väl varit tydlig med att Europa är en fokusmarknad för 7X om jag minns rätt, så det är eventuellt lite vanskligt att jämföra med 001.
Verkar vara flera i FB-gruppen som har stora problem att få tag på Zeeker när de behöver hjälp eller vid anmälan av garantifel.
Så jag skulle inte våga ta en sådan efter det.
Jo, det är en av de främsta anledningarna till att jag valt att avstå så länge. Lär knappast bli lättare när det börjar säljas fler bilar som alla ska dela på samma "infrastruktur".
Re: Zeekr 7X
Postat: 15 nov 2025 23:25
av ducken
Hallå,
Nöjd ägare till 7X LR sedan i somras.
Är det någon som fått till att spela upp video/film från sin telefon till infotainment skärmen?
Hur har ni gått till väga då i så fall?
Skickat från min SM-S921B via Tapatalk
Re: Zeekr 7X
Postat: 06 dec 2025 18:45
av Strebern
Hej!
Måste bara göra ett inlägg, och det är att jag kör 7X sedan i våras, och det finns både plus och minus mot Tesla, men även jämförelsevis mot mina andra bilar jag haft.
Generellt: Väldigt, väldigt mycket för pengarna. Men det haltar så hårt på så många delar, men pga priset är det "alltid" värt det, inga premiummärken som är ens i närheten med liknande funktioner.
Kan säga: Luftfjädring, den sämsta jag haft, bättre än MY, men inte mer. Är som en jänkare. Gaspedalrespons och smidighet i körning, vad är det? =), ge mig en tesla..... Bilstereon, 22 högtalare och 2,1 kw effekt, har aldrig upplevt en sämre stereo sedan min skoda superb med uppgraderad stereo kring 2015, eller vad det var. Min grabbs EPA har bättre ljud....
Jag ger hellre ca 720 000:- än 1,5-2,0 miljoner för en BMW, merca, porsche, och lever med de sämre egenskaperna, men med samma funktioner som dessa 1,5-2 miljonerna.
Har tidigare haft en hel del bilar, ex vis Tesla MY, Touareg V6 TSI med trim, passat GTR med trim, avgasspjäll från ferrita (original rostfritt sportsystem med dubbla pipor och original avgasventiler, som läckte enl ferrita =), Volvo med handbyggt avgassystem av Ferrita inkl trim, m.m., diverse audi, bmw, volvo m.m. i bättre specar och motorer, om någon vill ha referensupplevelser. Kan meddela min stolthet, C70 med ett bättre ljudsystem än Zeekrn, närapå 30 år äldre...
Re: Zeekr 7X
Postat: 06 dec 2025 18:58
av Strebern
Förbrukning, mellan 2,0 - 2,5 just nu, örebro-stockholm, mycket motorväg, dvs VIKTEN på 2,5 ton gör sig påmind, vilket är fullt normalt, hur ska någonting kunna släpa på 25% mer vikt utan att dra 25% mer batteri, jämfört med en MY. Dock upplever jag att MY har bättre energianvändning. Men jag skyller på 7X sämre mjukvara och deras mjukvaruavdelning. Har fått 1! uppdatering sedan i somras...............
Måste bara göra ett inlägg, och det är att jag kör 7X sedan i våras, och det finns både plus och minus mot Tesla, men även jämförelsevis mot mina andra bilar jag haft.
Om någon är intresserad av att veta vad tusan det egentligen handlar om att köpa en 7x jämfört med annat på marknaden, så ställer jag upp på att hjälpa er. Är ni i Örebrotrakten, hör av er så ordnar jag gärna en provtur och förklarar "Grejen"
Generellt: Väldigt, väldigt mycket för pengarna. Men det haltar så hårt på så många delar, men pga priset är det "alltid" värt det, inga premiummärken som är ens i närheten med liknande funktioner.
Kan säga: Luftfjädring, den sämsta jag haft, bättre än MY, men inte mer. Är som en jänkare. Gaspedalrespons och smidighet i körning, vad är det? =), ge mig en tesla..... Bilstereon, 22 högtalare och 2,1 kw effekt, har aldrig upplevt en sämre stereo sedan min skoda superb med uppgraderad stereo kring 2015, eller vad det var. Min grabbs EPA har bättre ljud....
Jag ger hellre ca 720 000:- än 1,5-2,0 miljoner för en BMW, merca, porsche, och lever med de sämre egenskaperna, men med samma funktioner som dessa 1,5-2 miljonerna.
Har tidigare haft en hel del bilar, ex vis Tesla MY, Touareg V6 TSI med trim, passat GTR med trim, avgasspjäll från ferrita (original rostfritt sportsystem med dubbla pipor och original avgasventiler, som läckte enl ferrita =), Volvo med handbyggt avgassystem av Ferrita inkl trim, m.m., diverse audi, bmw, volvo m.m. i bättre specar och motorer, om någon vill ha referensupplevelser. Kan meddela min stolthet, C70 med ett bättre ljudsystem än Zeekrn, närapå 30 år äldre...
Antar att du jämför med din gamla Y?
Har du provat Juniper? Skulle du idag välja 7X före nya Y?
Måste bara göra ett inlägg, och det är att jag kör 7X sedan i våras, och det finns både plus och minus mot Tesla, men även jämförelsevis mot mina andra bilar jag haft.
Om någon är intresserad av att veta vad tusan det egentligen handlar om att köpa en 7x jämfört med annat på marknaden, så ställer jag upp på att hjälpa er. Är ni i Örebrotrakten, hör av er så ordnar jag gärna en provtur och förklarar "Grejen"
Generellt: Väldigt, väldigt mycket för pengarna. Men det haltar så hårt på så många delar, men pga priset är det "alltid" värt det, inga premiummärken som är ens i närheten med liknande funktioner.
Kan säga: Luftfjädring, den sämsta jag haft, bättre än MY, men inte mer. Är som en jänkare. Gaspedalrespons och smidighet i körning, vad är det? =), ge mig en tesla..... Bilstereon, 22 högtalare och 2,1 kw effekt, har aldrig upplevt en sämre stereo sedan min skoda superb med uppgraderad stereo kring 2015, eller vad det var. Min grabbs EPA har bättre ljud....
Jag ger hellre ca 720 000:- än 1,5-2,0 miljoner för en BMW, merca, porsche, och lever med de sämre egenskaperna, men med samma funktioner som dessa 1,5-2 miljonerna.
Har tidigare haft en hel del bilar, ex vis Tesla MY, Touareg V6 TSI med trim, passat GTR med trim, avgasspjäll från ferrita (original rostfritt sportsystem med dubbla pipor och original avgasventiler, som läckte enl ferrita =), Volvo med handbyggt avgassystem av Ferrita inkl trim, m.m., diverse audi, bmw, volvo m.m. i bättre specar och motorer, om någon vill ha referensupplevelser. Kan meddela min stolthet, C70 med ett bättre ljudsystem än Zeekrn, närapå 30 år äldre...
Antar att du jämför med din gamla Y?
Har du provat Juniper? Skulle du idag välja 7X före nya Y?
Har inte provat juniper, men sett till skillnaderna, så nej, jag ser inte den som alternativ
Hade tänkt beställa Juniper, men när den kom, så blev jag så sjukt besviken. Så här i efterhand, så hade den nog funkat bra, sett till alla recensioner och fördelar med tesla, men, skulle inte vilja byta bort min 7x ändå, det är så VÄLDIGT långt till den, sätt dig i den, kläm på inredningen, och det är mer åt porsche/mercedes, och sen är diskussionen över
Måste bara göra ett inlägg, och det är att jag kör 7X sedan i våras, och det finns både plus och minus mot Tesla, men även jämförelsevis mot mina andra bilar jag haft.
Om någon är intresserad av att veta vad tusan det egentligen handlar om att köpa en 7x jämfört med annat på marknaden, så ställer jag upp på att hjälpa er. Är ni i Örebrotrakten, hör av er så ordnar jag gärna en provtur och förklarar "Grejen"
Generellt: Väldigt, väldigt mycket för pengarna. Men det haltar så hårt på så många delar, men pga priset är det "alltid" värt det, inga premiummärken som är ens i närheten med liknande funktioner.
Kan säga: Luftfjädring, den sämsta jag haft, bättre än MY, men inte mer. Är som en jänkare. Gaspedalrespons och smidighet i körning, vad är det? =), ge mig en tesla..... Bilstereon, 22 högtalare och 2,1 kw effekt, har aldrig upplevt en sämre stereo sedan min skoda superb med uppgraderad stereo kring 2015, eller vad det var. Min grabbs EPA har bättre ljud....
Jag ger hellre ca 720 000:- än 1,5-2,0 miljoner för en BMW, merca, porsche, och lever med de sämre egenskaperna, men med samma funktioner som dessa 1,5-2 miljonerna.
Har tidigare haft en hel del bilar, ex vis Tesla MY, Touareg V6 TSI med trim, passat GTR med trim, avgasspjäll från ferrita (original rostfritt sportsystem med dubbla pipor och original avgasventiler, som läckte enl ferrita =), Volvo med handbyggt avgassystem av Ferrita inkl trim, m.m., diverse audi, bmw, volvo m.m. i bättre specar och motorer, om någon vill ha referensupplevelser. Kan meddela min stolthet, C70 med ett bättre ljudsystem än Zeekrn, närapå 30 år äldre...
Antar att du jämför med din gamla Y?
Har du provat Juniper? Skulle du idag välja 7X före nya Y?
Har inte provat juniper, men sett till skillnaderna, så nej, jag ser inte den som alternativ
Hade tänkt beställa Juniper, men när den kom, så blev jag så sjukt besviken. Så här i efterhand, så hade den nog funkat bra, sett till alla recensioner och fördelar med tesla, men, skulle inte vilja byta bort min 7x ändå, det är så VÄLDIGT långt till den, sätt dig i den, kläm på inredningen, och det är mer åt porsche/mercedes, och sen är diskussionen över
Måste bara göra ett inlägg, och det är att jag kör 7X sedan i våras, och det finns både plus och minus mot Tesla, men även jämförelsevis mot mina andra bilar jag haft.
Om någon är intresserad av att veta vad tusan det egentligen handlar om att köpa en 7x jämfört med annat på marknaden, så ställer jag upp på att hjälpa er. Är ni i Örebrotrakten, hör av er så ordnar jag gärna en provtur och förklarar "Grejen"
Generellt: Väldigt, väldigt mycket för pengarna. Men det haltar så hårt på så många delar, men pga priset är det "alltid" värt det, inga premiummärken som är ens i närheten med liknande funktioner.
Kan säga: Luftfjädring, den sämsta jag haft, bättre än MY, men inte mer. Är som en jänkare. Gaspedalrespons och smidighet i körning, vad är det? =), ge mig en tesla..... Bilstereon, 22 högtalare och 2,1 kw effekt, har aldrig upplevt en sämre stereo sedan min skoda superb med uppgraderad stereo kring 2015, eller vad det var. Min grabbs EPA har bättre ljud....
Jag ger hellre ca 720 000:- än 1,5-2,0 miljoner för en BMW, merca, porsche, och lever med de sämre egenskaperna, men med samma funktioner som dessa 1,5-2 miljonerna.
Har tidigare haft en hel del bilar, ex vis Tesla MY, Touareg V6 TSI med trim, passat GTR med trim, avgasspjäll från ferrita (original rostfritt sportsystem med dubbla pipor och original avgasventiler, som läckte enl ferrita =), Volvo med handbyggt avgassystem av Ferrita inkl trim, m.m., diverse audi, bmw, volvo m.m. i bättre specar och motorer, om någon vill ha referensupplevelser. Kan meddela min stolthet, C70 med ett bättre ljudsystem än Zeekrn, närapå 30 år äldre...
Antar att du jämför med din gamla Y?
Har du provat Juniper? Skulle du idag välja 7X före nya Y?
Har inte provat juniper, men sett till skillnaderna, så nej, jag ser inte den som alternativ
Hade tänkt beställa Juniper, men när den kom, så blev jag så sjukt besviken. Så här i efterhand, så hade den nog funkat bra, sett till alla recensioner och fördelar med tesla, men, skulle inte vilja byta bort min 7x ändå, det är så VÄLDIGT långt till den, sätt dig i den, kläm på inredningen, och det är mer åt porsche/mercedes, och sen är diskussionen över
Prova och återkom.
Berätta gärna skillnaderna, det är fortfarande samma som jag hade, och schassit ska ha blivit mycket bättre (tar ojämnheter bättre), och de ska ha förbättrat upplevelsen i material i kupen. Utveckla gärna, är nyfiken
Re: Zeekr 7X
Postat: 06 dec 2025 20:59
av Magnus71
Jag förstår dig precis. Hade en Tesla 3 och när det var dags att byta förmånsbil så ryckte jag då (2022) att Y:n inte var bra nog. Istället skaffade jag en Mercedes EQC. I våras när det var dags för att byta bil igen så blev jag lite besviken på specen på Y Juniper och. väntade på den nya Zeeker 7X. Efter att jag provkört Zeeker 7X blev jag besviken igen. Bra spec på papperet, men inte alls bra genomfört. Köpte en Y förra veckan och
ångrar inte det en sekund. Helt annan premiumkänsla jämfört med tidigare. Min EQC kanske är lite tystare. Men premiumkänslan är i samma nivå. Bra tjoff i dörrarna och fina material i dörrsidorna hela vägen ner till förvaringsfacken. Fjädringen är bättre än i min EQc (med luftfjädring bak och adaptiva dämpare) och överlägsen den sladdriga i 7X.
Måste bara göra ett inlägg, och det är att jag kör 7X sedan i våras, och det finns både plus och minus mot Tesla, men även jämförelsevis mot mina andra bilar jag haft.
Om någon är intresserad av att veta vad tusan det egentligen handlar om att köpa en 7x jämfört med annat på marknaden, så ställer jag upp på att hjälpa er. Är ni i Örebrotrakten, hör av er så ordnar jag gärna en provtur och förklarar "Grejen"
Generellt: Väldigt, väldigt mycket för pengarna. Men det haltar så hårt på så många delar, men pga priset är det "alltid" värt det, inga premiummärken som är ens i närheten med liknande funktioner.
Kan säga: Luftfjädring, den sämsta jag haft, bättre än MY, men inte mer. Är som en jänkare. Gaspedalrespons och smidighet i körning, vad är det? =), ge mig en tesla..... Bilstereon, 22 högtalare och 2,1 kw effekt, har aldrig upplevt en sämre stereo sedan min skoda superb med uppgraderad stereo kring 2015, eller vad det var. Min grabbs EPA har bättre ljud....
Jag ger hellre ca 720 000:- än 1,5-2,0 miljoner för en BMW, merca, porsche, och lever med de sämre egenskaperna, men med samma funktioner som dessa 1,5-2 miljonerna.
Har tidigare haft en hel del bilar, ex vis Tesla MY, Touareg V6 TSI med trim, passat GTR med trim, avgasspjäll från ferrita (original rostfritt sportsystem med dubbla pipor och original avgasventiler, som läckte enl ferrita =), Volvo med handbyggt avgassystem av Ferrita inkl trim, m.m., diverse audi, bmw, volvo m.m. i bättre specar och motorer, om någon vill ha referensupplevelser. Kan meddela min stolthet, C70 med ett bättre ljudsystem än Zeekrn, närapå 30 år äldre...
Antar att du jämför med din gamla Y?
Har du provat Juniper? Skulle du idag välja 7X före nya Y?
Har inte provat juniper, men sett till skillnaderna, så nej, jag ser inte den som alternativ
Hade tänkt beställa Juniper, men när den kom, så blev jag så sjukt besviken. Så här i efterhand, så hade den nog funkat bra, sett till alla recensioner och fördelar med tesla, men, skulle inte vilja byta bort min 7x ändå, det är så VÄLDIGT långt till den, sätt dig i den, kläm på inredningen, och det är mer åt porsche/mercedes, och sen är diskussionen över
Prova och återkom.
Berätta gärna skillnaderna, det är fortfarande samma som jag hade, och schassit ska ha blivit mycket bättre (tar ojämnheter bättre), och de ska ha förbättrat upplevelsen i material i kupen. Utveckla gärna, är nyfiken
Den gamla känns som en leksak jämfört med den nya.
Tystare, bekvämare, inredningen känns mkt mer premium.
MYP särskilt har grymma stolar.
Måste bara göra ett inlägg, och det är att jag kör 7X sedan i våras, och det finns både plus och minus mot Tesla, men även jämförelsevis mot mina andra bilar jag haft.
Om någon är intresserad av att veta vad tusan det egentligen handlar om att köpa en 7x jämfört med annat på marknaden, så ställer jag upp på att hjälpa er. Är ni i Örebrotrakten, hör av er så ordnar jag gärna en provtur och förklarar "Grejen"
Generellt: Väldigt, väldigt mycket för pengarna. Men det haltar så hårt på så många delar, men pga priset är det "alltid" värt det, inga premiummärken som är ens i närheten med liknande funktioner.
Kan säga: Luftfjädring, den sämsta jag haft, bättre än MY, men inte mer. Är som en jänkare. Gaspedalrespons och smidighet i körning, vad är det? =), ge mig en tesla..... Bilstereon, 22 högtalare och 2,1 kw effekt, har aldrig upplevt en sämre stereo sedan min skoda superb med uppgraderad stereo kring 2015, eller vad det var. Min grabbs EPA har bättre ljud....
Jag ger hellre ca 720 000:- än 1,5-2,0 miljoner för en BMW, merca, porsche, och lever med de sämre egenskaperna, men med samma funktioner som dessa 1,5-2 miljonerna.
Har tidigare haft en hel del bilar, ex vis Tesla MY, Touareg V6 TSI med trim, passat GTR med trim, avgasspjäll från ferrita (original rostfritt sportsystem med dubbla pipor och original avgasventiler, som läckte enl ferrita =), Volvo med handbyggt avgassystem av Ferrita inkl trim, m.m., diverse audi, bmw, volvo m.m. i bättre specar och motorer, om någon vill ha referensupplevelser. Kan meddela min stolthet, C70 med ett bättre ljudsystem än Zeekrn, närapå 30 år äldre...
Antar att du jämför med din gamla Y?
Har du provat Juniper? Skulle du idag välja 7X före nya Y?
Har inte provat juniper, men sett till skillnaderna, så nej, jag ser inte den som alternativ
Hade tänkt beställa Juniper, men när den kom, så blev jag så sjukt besviken. Så här i efterhand, så hade den nog funkat bra, sett till alla recensioner och fördelar med tesla, men, skulle inte vilja byta bort min 7x ändå, det är så VÄLDIGT långt till den, sätt dig i den, kläm på inredningen, och det är mer åt porsche/mercedes, och sen är diskussionen över
Prova och återkom.
Har testat Juniper och nu kört 1500 mil med Zeekrn. Skulle valt Zeekrn före Teslan även nu om jag hade behövt välja. Men jag har inte haft ett enda problem med bilen hittills och det som oroar lite är OM jag skulle behöva kontakta Zeekr av någon anledning.
Här kommer lite plus och minus med min 7X
Plus:
Komforten, magiskt långfärdsbil. Massagen i stolarna används långt mycket mer än jag trodde. Och kylan i desamma är otroligt skön på sommaren.
+Inredningskvalitet och byggkvalitet. Inte ett knirr eller knarr någonstans.
+HUD:en. Bästa jag testat!
+Snygg, smaken är som baken men jag tycker den är riktigt snygg. Har pondus när man ser den på vägen.
+Riktigt skinn, inget svettigt veganläder gjort på fossilolja..
+Automatiska dörrarna. Kunde absolut klarat mig utan, och hade nog inte betalat extra för det men det är ren lyx. De funkar klockrent, otroligt imponerad över tekniken som känner av hur mycket de kan öppna.
+Regnsensorn, äntligen bil där det funkar klockrent i 99,9% av tiden.
+Laddningen, vilken laddbest!
Kunde varit bättre:
*Ljudanläggningen, det är väldigt klart och varmt ljud men det saknar tryck i bas och nedre mellanregister. Kommer en uppdatering snart som skall råda bot på det.
*Kalibrering av gasrespons i sportläget. Nu kör jag mest med standardläget vilket funkar bra tycker jag, passar biltypen, men sport är för nervöst och ryckigt.
*Farthållare/Autopilot. Beteendet är lite eget, men konsistent så när man väl förstår hur den beter sig är det relativt lätt att kompensera för det.
*Lastutrymmet. Det är stort bagage men utrymmet under golvet och frunken kunde varit lite större.
*Förbrukningen. Helt ok, trodde det skulle vara betydligt värre men nu i kallare temp drar den en del.
*Stolarna är bekväma men jag hade önskat en sportigare stol.
Minus:
*Spolarna. Vilket skämt! Att köra på en något våt saltblandad körbana är inte kul. Det saknas dessutom sensor för spolarvätskebehållaren..
*Den inbyggda navigatorn har en del konstigheter för sig. Appversionen är bättre men inte perfekt den heller. Här är Tesla bättre.
*Appen och Key Less. Det är kass att behöva låsa och låsa upp bilen via appen. Den är dessutom inte supersnabb på att utföra de kommandon man skickar till den och ibland misslyckas dom.
*Att behöva ställa in strömstyrkan i bilen varje gång man skall ladda på dagen. Den går på max alltid om man inte manuellt väljer annat. Inte så kul nu med tanke på den idiotiska effektavgiften. Här har verkligen Tesla en fördel iom att det går att ställa strömstyrka i appen och att den kommer ihåg inställd strömstyrka på gps-position.
Summa summarum, mycket nöjd med att jag valde 7X framför MY Juniper. Det mesta som är ”dåligt” kan fixad med mjukvara så jag känner att det är lite som Tesla i början, varje ny version gör bilen bättre.
Re: Zeekr 7X
Postat: 08 dec 2025 07:51
av DanneLKPG
Det jag inte gillade med Zeekr 7X är att den har samma usla (enligt mig) implementation av hur "autopilot" fungerar. Behöver man finjustera lite själv (vilket inte är så sällan) så håller bilen emot och till slut så släpper den bara med ett ryck. Ganska hårt ryck också i vissa fall vilket kan vara trafikfarligt om det är en ovan förare. I andra märken så kan man finjustera själv och känna att man fortfarande är den som har huvudsakliga kontrollen över bilen. Dessutom så avbryts inte autopiloten av det i andra märken heller utan det är i princip bara Tesla och kinabilarna som envisas med att man ska behöva återaktivera den konstant.
Det jag inte gillade med Zeekr 7X är att den har samma usla (enligt mig) implementation av hur "autopilot" fungerar. Behöver man finjustera lite själv (vilket inte är så sällan) så håller bilen emot och till slut så släpper den bara med ett ryck. Ganska hårt ryck också i vissa fall vilket kan vara trafikfarligt om det är en ovan förare. I andra märken så kan man finjutera själv och känna att man forfarande är den som har huvudsakliga kontrollen över bilen. Dessutom så avbryts inte autopiloten av det i andra märken heller utan det är i princip bara Tesla och kinabilarna som envisas med att man ska behöva återaktivera den konstant.
Jag använder nästan aldrig AP, men...
-Avbryts AP när man byter körfält?
-Plingar det vid aktivering och avaktivering?
Fungerar farthållaren bra, d.v.s. håller den vettiga avstånd, spökbromsar den inte och går den att använda i dimma och nederbörd?
Måste bara göra ett inlägg, och det är att jag kör 7X sedan i våras, och det finns både plus och minus mot Tesla, men även jämförelsevis mot mina andra bilar jag haft.
Om någon är intresserad av att veta vad tusan det egentligen handlar om att köpa en 7x jämfört med annat på marknaden, så ställer jag upp på att hjälpa er. Är ni i Örebrotrakten, hör av er så ordnar jag gärna en provtur och förklarar "Grejen"
Generellt: Väldigt, väldigt mycket för pengarna. Men det haltar så hårt på så många delar, men pga priset är det "alltid" värt det, inga premiummärken som är ens i närheten med liknande funktioner.
Kan säga: Luftfjädring, den sämsta jag haft, bättre än MY, men inte mer. Är som en jänkare. Gaspedalrespons och smidighet i körning, vad är det? =), ge mig en tesla..... Bilstereon, 22 högtalare och 2,1 kw effekt, har aldrig upplevt en sämre stereo sedan min skoda superb med uppgraderad stereo kring 2015, eller vad det var. Min grabbs EPA har bättre ljud....
Jag ger hellre ca 720 000:- än 1,5-2,0 miljoner för en BMW, merca, porsche, och lever med de sämre egenskaperna, men med samma funktioner som dessa 1,5-2 miljonerna.
Har tidigare haft en hel del bilar, ex vis Tesla MY, Touareg V6 TSI med trim, passat GTR med trim, avgasspjäll från ferrita (original rostfritt sportsystem med dubbla pipor och original avgasventiler, som läckte enl ferrita =), Volvo med handbyggt avgassystem av Ferrita inkl trim, m.m., diverse audi, bmw, volvo m.m. i bättre specar och motorer, om någon vill ha referensupplevelser. Kan meddela min stolthet, C70 med ett bättre ljudsystem än Zeekrn, närapå 30 år äldre...
Antar att du jämför med din gamla Y?
Har du provat Juniper? Skulle du idag välja 7X före nya Y?
Har inte provat juniper, men sett till skillnaderna, så nej, jag ser inte den som alternativ
Hade tänkt beställa Juniper, men när den kom, så blev jag så sjukt besviken. Så här i efterhand, så hade den nog funkat bra, sett till alla recensioner och fördelar med tesla, men, skulle inte vilja byta bort min 7x ändå, det är så VÄLDIGT långt till den, sätt dig i den, kläm på inredningen, och det är mer åt porsche/mercedes, och sen är diskussionen över
Prova och återkom.
Har testat Juniper och nu kört 1500 mil med Zeekrn. Skulle valt Zeekrn före Teslan även nu om jag hade behövt välja. Men jag har inte haft ett enda problem med bilen hittills och det som oroar lite är OM jag skulle behöva kontakta Zeekr av någon anledning.
Här kommer lite plus och minus med min 7X
Plus:
Komforten, magiskt långfärdsbil. Massagen i stolarna används långt mycket mer än jag trodde. Och kylan i desamma är otroligt skön på sommaren.
+Inredningskvalitet och byggkvalitet. Inte ett knirr eller knarr någonstans.
+HUD:en. Bästa jag testat!
+Snygg, smaken är som baken men jag tycker den är riktigt snygg. Har pondus när man ser den på vägen.
+Riktigt skinn, inget svettigt veganläder gjort på fossilolja..
+Automatiska dörrarna. Kunde absolut klarat mig utan, och hade nog inte betalat extra för det men det är ren lyx. De funkar klockrent, otroligt imponerad över tekniken som känner av hur mycket de kan öppna.
+Regnsensorn, äntligen bil där det funkar klockrent i 99,9% av tiden.
+Laddningen, vilken laddbest!
Kunde varit bättre:
*Ljudanläggningen, det är väldigt klart och varmt ljud men det saknar tryck i bas och nedre mellanregister. Kommer en uppdatering snart som skall råda bot på det.
*Kalibrering av gasrespons i sportläget. Nu kör jag mest med standardläget vilket funkar bra tycker jag, passar biltypen, men sport är för nervöst och ryckigt.
*Farthållare/Autopilot. Beteendet är lite eget, men konsistent så när man väl förstår hur den beter sig är det relativt lätt att kompensera för det.
*Lastutrymmet. Det är stort bagage men utrymmet under golvet och frunken kunde varit lite större.
*Förbrukningen. Helt ok, trodde det skulle vara betydligt värre men nu i kallare temp drar den en del.
*Stolarna är bekväma men jag hade önskat en sportigare stol.
Minus:
*Spolarna. Vilket skämt! Att köra på en något våt saltblandad körbana är inte kul. Det saknas dessutom sensor för spolarvätskebehållaren..
*Den inbyggda navigatorn har en del konstigheter för sig. Appversionen är bättre men inte perfekt den heller. Här är Tesla bättre.
*Appen och Key Less. Det är kass att behöva låsa och låsa upp bilen via appen. Den är dessutom inte supersnabb på att utföra de kommandon man skickar till den och ibland misslyckas dom.
*Att behöva ställa in strömstyrkan i bilen varje gång man skall ladda på dagen. Den går på max alltid om man inte manuellt väljer annat. Inte så kul nu med tanke på den idiotiska effektavgiften. Här har verkligen Tesla en fördel iom att det går att ställa strömstyrka i appen och att den kommer ihåg inställd strömstyrka på gps-position.
Summa summarum, mycket nöjd med att jag valde 7X framför MY Juniper. Det mesta som är ”dåligt” kan fixad med mjukvara så jag känner att det är lite som Tesla i början, varje ny version gör bilen bättre.
Tycker att du sätter ord på min upplevelse.
Håller tummarna att navigatorn blir bättre iom den större uppdateringen som sägs komma innan årsskiftet (som även inkluderar youtube, nextflix osv)
All in all, oerhört nöjd med bilen såhär ett halvår in.
Det jag inte gillade med Zeekr 7X är att den har samma usla (enligt mig) implementation av hur "autopilot" fungerar. Behöver man finjustera lite själv (vilket inte är så sällan) så håller bilen emot och till slut så släpper den bara med ett ryck. Ganska hårt ryck också i vissa fall vilket kan vara trafikfarligt om det är en ovan förare. I andra märken så kan man finjutera själv och känna att man forfarande är den som har huvudsakliga kontrollen över bilen. Dessutom så avbryts inte autopiloten av det i andra märken heller utan det är i princip bara Tesla och kinabilarna som envisas med att man ska behöva återaktivera den konstant.
Jag använder nästan aldrig AP, men...
-Avbryts AP när man byter körfält?
-Plingar det vid aktivering och avaktivering?
Fungerar farthållaren bra, d.v.s. håller den vettiga avstånd, spökbromsar den inte och går den att använda i dimma och nederbörd?
Spana in recensionerna av nya BMW iX3. Där kör AP utan att man behöver hålla händerna på ratten och den byter fil genom att föraren kollar i sidospegeln, det får man ändå säga är ganska häftigt.
Det jag inte gillade med Zeekr 7X är att den har samma usla (enligt mig) implementation av hur "autopilot" fungerar. Behöver man finjustera lite själv (vilket inte är så sällan) så håller bilen emot och till slut så släpper den bara med ett ryck. Ganska hårt ryck också i vissa fall vilket kan vara trafikfarligt om det är en ovan förare. I andra märken så kan man finjutera själv och känna att man forfarande är den som har huvudsakliga kontrollen över bilen. Dessutom så avbryts inte autopiloten av det i andra märken heller utan det är i princip bara Tesla och kinabilarna som envisas med att man ska behöva återaktivera den konstant.
Jag använder nästan aldrig AP, men...
-Avbryts AP när man byter körfält?
-Plingar det vid aktivering och avaktivering?
Fungerar farthållaren bra, d.v.s. håller den vettiga avstånd, spökbromsar den inte och går den att använda i dimma och nederbörd?
Spana in recensionerna av nya BMW iX3. Där kör AP utan att man behöver hålla händerna på ratten och den byter fil genom att föraren kollar i sidospegeln, det får man ändå säga är ganska häftigt.
Jo, iX3 (och EX60) är alternativ, men iX3 är i dyraste laget.