Tesla Cybertruck

Här diskuterar vi om Tesla Cybertruck

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 7672
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av SwedishAdvocate »

Sportbilsentusiasten skrev: 13 nov 2025 18:19
spacecoin skrev: 24 okt 2025 10:50
Sportbilsentusiasten skrev: 24 okt 2025 07:53
Off Grid Byggaren skrev: 23 okt 2025 19:56
Vad är det för vikt på Cybertruck?

EU:s nya körkortsdirektiv som klubbades igår innebär bland annat möjligheten att köra tyngre fordon på B-kort.

Inom några år blir det möjligt att köra tyngre fordon på B-kort om de drivs med alternativa bränslen. Viktgränsen går enligt Transportstyrelsen vid 4250 kilo för bil och 5000 kilo för bil med släp. För bil krävs det ett B-kort sedan minst två år tillbaka och för bil med släp särskild utbildning eller prov.

Den nya regeln förväntas börja gälla 2029.
Kan man vara kreativ och regga CT som lätt lastbil o slippa krockkraven som finns på personbilar?
Sugen på en CT !!! Skitcool ju. Tröttsamt att allt i Sverige ska vara så "rätt", för att följa som små dumma får..."så-här-ska-vi-tycka-idag
Du är ju en av få som tycker att CT är "cool". Den säljer i princip inte alls i USA, truckarnas förlovade land (S + X + CT = 13k per kvartal - dvs kanske 1000-1500 CT per kvartal). Det finns ingen reservdelshållning i EU för CT så "world of pain" mtp normal Tesla-kvalitet. CT har haft rätt många recalls dessutom. Plus NACS-port. Så laddningen blir spännande...

Men... gillar du den så mycket är det väl bara att privatimportera?

Fascinerande att du får till en "dumma får" vinkel med. Det är krocksäkerhet och klassning som sker på RDW i Nederländerna utifrån de regler som gäller i EU så jag kan inte riktigt hitta Sverigevinkeln. Hur tänker du där?
Ja, men så är det ju. Inget vi kan förneka. Kom körandes i en CT så får du grannarna på dig.
Det är tröttsamt.
Ja den är skitcool - kan man ta in den i Sverige menar du? Går det? Vore ju kul ju
Verkar som det går att importera en C-truck som jag förstår det. Så länge som du klistrar dit såna där 'snygga' gummilister över alla kanter och hörn. Fast det kanske inte måste vara gummilister. Kanske går att lösa genom att klistra dit något annat. Verkar finnas begagnade för ~$60K i Amerikat om man lyckas pruta lite. Sen vet jag inte hur mycket ytterligare det kommer att kosta innan du kan köra iväg med den här i Sverige.

Eller behöver man göra något med blinkerslyktorna också?…

Och gissar att det kan bli 'lite knepigt' ifall något skulle behöva åtgärdas på verkstad… ;)

Värdet vid en försäljning på den här sidan Atlanten lär väl vara ytterligare en 'obekant'. Men eftersom det väl bara finns en(?) till i Europa, så vem vet – kanske kan bli bättre än man tror.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9844
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev: 13 nov 2025 18:41
Sportbilsentusiasten skrev: 13 nov 2025 18:19
spacecoin skrev: 24 okt 2025 10:50
Sportbilsentusiasten skrev: 24 okt 2025 07:53
Off Grid Byggaren skrev: 23 okt 2025 19:56
Vad är det för vikt på Cybertruck?

EU:s nya körkortsdirektiv som klubbades igår innebär bland annat möjligheten att köra tyngre fordon på B-kort.

Inom några år blir det möjligt att köra tyngre fordon på B-kort om de drivs med alternativa bränslen. Viktgränsen går enligt Transportstyrelsen vid 4250 kilo för bil och 5000 kilo för bil med släp. För bil krävs det ett B-kort sedan minst två år tillbaka och för bil med släp särskild utbildning eller prov.

Den nya regeln förväntas börja gälla 2029.
Kan man vara kreativ och regga CT som lätt lastbil o slippa krockkraven som finns på personbilar?
Sugen på en CT !!! Skitcool ju. Tröttsamt att allt i Sverige ska vara så "rätt", för att följa som små dumma får..."så-här-ska-vi-tycka-idag
Du är ju en av få som tycker att CT är "cool". Den säljer i princip inte alls i USA, truckarnas förlovade land (S + X + CT = 13k per kvartal - dvs kanske 1000-1500 CT per kvartal). Det finns ingen reservdelshållning i EU för CT så "world of pain" mtp normal Tesla-kvalitet. CT har haft rätt många recalls dessutom. Plus NACS-port. Så laddningen blir spännande...

Men... gillar du den så mycket är det väl bara att privatimportera?

Fascinerande att du får till en "dumma får" vinkel med. Det är krocksäkerhet och klassning som sker på RDW i Nederländerna utifrån de regler som gäller i EU så jag kan inte riktigt hitta Sverigevinkeln. Hur tänker du där?
Ja, men så är det ju. Inget vi kan förneka. Kom körandes i en CT så får du grannarna på dig.
Det är tröttsamt.
Ja den är skitcool - kan man ta in den i Sverige menar du? Går det? Vore ju kul ju
Verkar som det går att importera en C-truck som jag förstår det. Så länge som du klistrar dit såna där 'snygga' gummilister över alla kanter och hörn. Fast det kanske inte måste vara gummilister. Kanske går att lösa genom att klistra dit något annat. Verkar finnas begagnade för ~$60K i Amerikat om man lyckas pruta lite. Sen vet jag inte hur mycket ytterligare det kommer att kosta innan du kan köra iväg med den här i Sverige.

Eller behöver man göra något med blinkerslyktorna också?…

Och gissar att det kan bli 'lite knepigt' ifall något skulle behöva åtgärdas på verkstad… ;)

Värdet vid en försäljning på den här sidan Atlanten lär väl vara ytterligare en 'obekant'. Men eftersom det väl bara finns en(?) till i Europa, så vem vet – kanske kan bli bättre än man tror.
Laddport?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7672
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev: 13 nov 2025 19:05
SwedishAdvocate skrev: 13 nov 2025 18:41
Sportbilsentusiasten skrev: 13 nov 2025 18:19
spacecoin skrev: 24 okt 2025 10:50
Sportbilsentusiasten skrev: 24 okt 2025 07:53

Kan man vara kreativ och regga CT som lätt lastbil o slippa krockkraven som finns på personbilar?
Sugen på en CT !!! Skitcool ju. Tröttsamt att allt i Sverige ska vara så "rätt", för att följa som små dumma får..."så-här-ska-vi-tycka-idag
Du är ju en av få som tycker att CT är "cool". Den säljer i princip inte alls i USA, truckarnas förlovade land (S + X + CT = 13k per kvartal - dvs kanske 1000-1500 CT per kvartal). Det finns ingen reservdelshållning i EU för CT så "world of pain" mtp normal Tesla-kvalitet. CT har haft rätt många recalls dessutom. Plus NACS-port. Så laddningen blir spännande...

Men... gillar du den så mycket är det väl bara att privatimportera?

Fascinerande att du får till en "dumma får" vinkel med. Det är krocksäkerhet och klassning som sker på RDW i Nederländerna utifrån de regler som gäller i EU så jag kan inte riktigt hitta Sverigevinkeln. Hur tänker du där?
Ja, men så är det ju. Inget vi kan förneka. Kom körandes i en CT så får du grannarna på dig.
Det är tröttsamt.
Ja den är skitcool - kan man ta in den i Sverige menar du? Går det? Vore ju kul ju
Verkar som det går att importera en C-truck som jag förstår det. Så länge som du klistrar dit såna där 'snygga' gummilister över alla kanter och hörn. Fast det kanske inte måste vara gummilister. Kanske går att lösa genom att klistra dit något annat. Verkar finnas begagnade för ~$60K i Amerikat om man lyckas pruta lite. Sen vet jag inte hur mycket ytterligare det kommer att kosta innan du kan köra iväg med den här i Sverige.

Eller behöver man göra något med blinkerslyktorna också?…

Och gissar att det kan bli 'lite knepigt' ifall något skulle behöva åtgärdas på verkstad… ;)

Värdet vid en försäljning på den här sidan Atlanten lär väl vara ytterligare en 'obekant'. Men eftersom det väl bara finns en(?) till i Europa, så vem vet – kanske kan bli bättre än man tror.
Laddport?
Antar att hemmaladdning går att lösa på något sätt. Folk har ju importerat andra Teslor till Europa från Nordamerika tidigare… Snabbladdning däremot… Gissar att det inte finns någon lösning på det. Google's AI påstår att det finns en adapter som funkar på åtminstone Teslas snabbladdare…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar