Sida 28 av 32
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Postat: 10 okt 2018 22:13
av Leo
Nja. Viss utrustning som olika däck, olika tjänstevikt pga olika utrustning osv räknas fram individuellt för varje ”enskild bil” som säljs. Dvs två olika bilar/regnummer kan ha olika värden.
Men fortfarande måste varje kaross/motor/växellpda/4WD testas separat enligt WLTP som jag förstått det.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Postat: 11 okt 2018 07:10
av mati
Kan det vara så att testerna inte går som de vill? Hittills har ju tillverkarna fått bestämma fritt hur de utför sina tester, med NEDC alltså. Det var ju de själva som har satt upp regelverket och testerna var anpassade så att bilarna klarade utsläppskraven. Nu har det blivit jobbigare och bilarna är inte lika "rena" längre.
VW är ju onekligen vana vid att kunna lösa sådana problem med mjukvara, och det var kanske det man har hoppats kunna göra även denna gången. Men nu har till och med tyska myndigheter blivit observanta och de har ett kritiskt öga på VW. Det är inte lika lätt längre att få ett godkännande.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Postat: 11 okt 2018 07:49
av chaffis75
LarsL skrev:Men var är i så fall Mercedes och BMWs köade bilar?
WLTP har införts gradvis under många år så jag går inte alls på att de inte skulle hunnit med, alla andra verkar ju ha hunnit med.
Jag gissar att de väntar på en mjukvara som inte är uppdaterad än.
Om jag förstått de rätt så var grannens transport bil från MB försenad på grund av WLTP testerna så jag tror inte de bara är VW men källan är nog inte helt säker så jag vågar inte garantera att de är så.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Postat: 11 okt 2018 08:56
av TeslaTissel
mati skrev:Kan det vara så att testerna inte går som de vill? Hittills har ju tillverkarna fått bestämma fritt hur de utför sina tester, med NEDC alltså. Det var ju de själva som har satt upp regelverket och testerna var anpassade så att bilarna klarade utsläppskraven. Nu har det blivit jobbigare och bilarna är inte lika "rena" längre.
VW är ju onekligen vana vid att kunna lösa sådana problem med mjukvara, och det var kanske det man har hoppats kunna göra även denna gången. Men nu har till och med tyska myndigheter blivit observanta och de har ett kritiskt öga på VW. Det är inte lika lätt längre att få ett godkännande.
Ja precis, de har vana att fuska med mjukvara!
Men nu är det verkligheten som gäller!
https://cleantechnica.com/2018/10/11/vo ... emissions/
https://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/ ... -1.4164002
Tesla stor-satsar ju både i USA och Kina
https://insideevs.com/tesla-145-million ... ory-china/
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Postat: 11 okt 2018 09:29
av 12man
Varför gnäller Diess? Detta gäller ju alla leverantörer, konkurrens neutralt etc.. Tror han så lite på sina ingenjörer?
Tyska politiker hotar med €5000/fuskbil i böter om inte de kan byggas om på tillverkarnas bekostnad. Tillverkarna säger att det tar 2år att få fram ombyggnads kit.
När blir första "NUMMI" fabriken till salu i Europa?
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Postat: 12 okt 2018 07:33
av Geni87
Tycker också att det verkar lite lurt med WLTP-certifieringarna. Å andra sidan är det långt ifrån bara VW som inte hinner med, bild från i Juni, då var det bara Volvo som hade certifierat alla sina modeller.

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Postat: 12 okt 2018 08:09
av mati
Å andra sidan är det väl också långt ifrån bara VW som historiskt sett har löst sina utsläppsproblem med mjukvara och lobbyarbete.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Postat: 12 okt 2018 10:24
av Viper
Ska man skratta eller gråta ...
https://www.teslarati.com/volkswagen-ce ... naissance/
Citatet ang "diesel renaissance" verkar dock vara från i våras, mars 2018.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Postat: 12 okt 2018 10:47
av TeslaTissel
På samma sida ser man detta citat från VW.
“Diesel will see a renaissance in the not-too-distant future
because people who drove diesels will realize that it was a very comfortable drive concept. Once the knowledge that diesels are eco-friendly firms up in people’s minds, then for me there’s no reason not to buy one,” Müller said.
Müller’s hopes of a “diesel renaissance” carries a bit of irony, considering that one of its brands, Porsche, recently announced that it is completely abandoning diesel vehicles from its lineup. Porsche is also doing real-world tests on the Taycan, its first all-electric car that’s designed to compete against the Tesla Model S. Porsche plans to release the Taycan next year, with the vehicle being company’s flag-bearer until it creates an electrified fleet by 2025. Today, the Taycan is conducting road tests in several regions across the globe, with one camouflaged prototype recently being spotted in CA.
Om man ser det lite (milt) så menar VW att det är en bekväm övergång till 100% el-fordon och att de avser hybrid-versioner.
Men det är ändå lite märkligt, kalla det något annat än
Diesel Gate!
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Postat: 12 okt 2018 11:03
av 12man
Müller har väl fått respass..
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Postat: 12 okt 2018 11:41
av Bjelke
Det här kan nog stämma iaf
“Such an industry can crash faster than many believe. The transformation in speed and impact is difficult to manage,” Diess said.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Postat: 12 okt 2018 11:53
av TeslaTissel
Det här är kanske en passande framtida bild?
Passerade en VW-butik igår, det fanns inte en bil i sikte!
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Postat: 12 okt 2018 11:56
av Walker
TeslaTissel skrev:Det här är kanske en passande framtida bild?
Passerade en VW-butik igår, det fanns inte en bil i sikte!
VW-IMG_4088.jpg
...Hepp
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Postat: 12 okt 2018 13:40
av chaffis75
TeslaTissel skrev:Det här är kanske en passande framtida bild?
Passerade en VW-butik igår, det fanns inte en bil i sikte!
VW-IMG_4088.jpg
Är de för de säljer så bra att de inte ens kan ha demo bilar i butiken

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Postat: 12 okt 2018 16:39
av Smutt
Golvvård
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Postat: 12 okt 2018 17:26
av mati
12man skrev:Müller har väl fått respass..
Ja, han fick gå i förtid, eftersom han inte hade rätt inställning mot elbilar. Diess, som ersatte Müller, är ju mer känd för att vara elbilsvän. Det var han som imsin tidigare anställning drev fram i-projektet hos BMW.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Postat: 12 okt 2018 18:56
av Leo
Tror jag läst att Diess rekryterades till VW-koncernen hösten 2014 men började först augusti 2015. (”karantän” däremellan)
Dvs han var påtänkt hos VW långt innan dieselfrågan dök upp hösten 2015. Skulle tro att han rekryterades just pga sina kopplingar till elbilsutveckling osv.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Postat: 18 okt 2018 09:17
av 12man
VW i Tyskland har bestämt att alla euro1-4(xx-2009(VW,Seat, Skoda, Audi) dieslar de tvingas byta in i hemlandet ska skrotas.
Edit en länk
http://m.faz.net/aktuell/wirtschaft/unt ... 44014.html
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Postat: 18 okt 2018 09:59
av TeslaTissel
12man skrev:VW i Tyskland har bestämt att alla euro1-4(xx-2009(VW,Seat, Skoda, Audi) dieslar de tvingas byta in i hemlandet ska skrotas.
Lika bra det!
Hade du ingen länk?
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Postat: 18 okt 2018 11:39
av MangeT
Lär väl vara i anslutning till köp av ny bil i praktiken.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Postat: 18 okt 2018 12:05
av Ric
Skrota eventuella fina exemplar känns lite fel. Om de kan köras i glesbygd så har kvävedioxider med mera mindre påverkan jämfört med stad.
Eller vad kan det kosta att bygga om till korträckviddselbilar (50 km), eventuellt en hyrflotta för städer. Kanske blir för dyrt.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Postat: 18 okt 2018 12:55
av mati
Ingen tvingas att skrota någon bil. Men det betalas ut en skrotningspremie till dem som väljer att skrota sina gamla dieselbil. Det är dessutom inget nytt. Den premien har funnits ett tag. Men som jag fattar det så har den förlängts nu.
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Postat: 05 nov 2018 18:34
av TeslaTissel
Teknikens Värld.
Tyska konsumenter lämnar in grupptalan mot Volkswagen
Då det i torsdags blev möjligt att föra grupptalan mot tyska företag har 10 bilköpare gått samman mot Volkswagen för att få ersättning för företagets utsläppsfusk. Skaran kan dock växa betydligt då omkring 40 000 tyskar har visat intresse att föra grupptalan mot Volkswagen.
https://teknikensvarld.se/tyska-konsume ... olkswagen/
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Postat: 05 nov 2018 18:37
av Kulingen
TeslaTissel skrev:Teknikens Värld.
Tyska konsumenter lämnar in grupptalan mot Volkswagen
Då det i torsdags blev möjligt att föra grupptalan mot tyska företag har 10 bilköpare gått samman mot Volkswagen för att få ersättning för företagets utsläppsfusk. Skaran kan dock växa betydligt då omkring 40 000 tyskar har visat intresse att föra grupptalan mot Volkswagen.
https://teknikensvarld.se/tyska-konsume ... olkswagen/
Säger som Fylken med den rosa träningsoverall vid vem som skulle få nobelpriset i litteratur
ÄNTLIGEN

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Postat: 24 nov 2018 10:12
av fth
Nu tror jag att tiden har hunnit ikapp VW:
En domstol i tyska Augsburg har dömt Volkswagen att betala tillbaka hela inköpspriset på en sex år gammal bil till en kund. Utslaget följer på den utsläppsskandal som avslöjades 2015.
Läs hela artikeln här (prenumerant, så jag vet inte om det är betalvägg):
https://www.dn.se/arkiv/ekonomi/dom-tvi ... -sald-bil/
Inte ens den mest hängivna VW-sektmedlemmen skulle väl tveka att få sin sex år gamla VW inlöst till inköpspris?
Jag antar att domen kommer att överklagas, men om den håller och blir prejudicerande så kommer väl sannolikt VW gå i konkurs?
/fth