Blir nog problem med garantin då..Maw skrev: ↑30 apr 2025 12:04Det är service vartannat år och obegränsade mil. Men vill man inte serva så är det väl bara att hoppa över.manneson skrev: ↑30 apr 2025 10:53Söker man en elektrisk Passat så är det nog bara att köpa.juristen skrev: ↑30 apr 2025 10:23Jag tycker VW har gjort väldigt mycket rätt med ID.7 och att det är det intressantaste nybilsköpet på marknaden just nu.
Den har superbra räckvidd och komfort i en rymlig och praktisk bil som inte är svindyr. Den verkar inte ha något superspännande eller exceptionellt, men för mig är det egentligen viktigare att en bil inte har några fel eller irriterande brister och där ligger ID7 väldigt bra till.
Det enda riktigt störiga IMO är samma som på alla nya bilar, hastighetsvarningen.
Men ljudet i sig är faktiskt lite mindre störande, lite dovare och inte så "tjutande/pipande" som många andra.
Sen är det ju det gamla vanliga med servicekrav. Har för mig andra servicen är rätt dyr.
VW ID.7
Moderator: Redaktion
Re: VW ID.7
Service vartannat år med obegränsade mil innebär ju att den 3åriga garantin gått ut när det är dags för service nummer två.manneson skrev: ↑01 maj 2025 13:43Blir nog problem med garantin då..Maw skrev: ↑30 apr 2025 12:04Det är service vartannat år och obegränsade mil. Men vill man inte serva så är det väl bara att hoppa över.manneson skrev: ↑30 apr 2025 10:53Söker man en elektrisk Passat så är det nog bara att köpa.juristen skrev: ↑30 apr 2025 10:23Jag tycker VW har gjort väldigt mycket rätt med ID.7 och att det är det intressantaste nybilsköpet på marknaden just nu.
Den har superbra räckvidd och komfort i en rymlig och praktisk bil som inte är svindyr. Den verkar inte ha något superspännande eller exceptionellt, men för mig är det egentligen viktigare att en bil inte har några fel eller irriterande brister och där ligger ID7 väldigt bra till.
Det enda riktigt störiga IMO är samma som på alla nya bilar, hastighetsvarningen.
Men ljudet i sig är faktiskt lite mindre störande, lite dovare och inte så "tjutande/pipande" som många andra.
Sen är det ju det gamla vanliga med servicekrav. Har för mig andra servicen är rätt dyr.
Det är 8 års garanti på drivlinan...Fredrik j skrev: ↑01 maj 2025 13:47Service vartannat år med obegränsade mil innebär ju att den 3åriga garantin gått ut när det är dags för service nummer två.manneson skrev: ↑01 maj 2025 13:43Blir nog problem med garantin då..Maw skrev: ↑30 apr 2025 12:04Det är service vartannat år och obegränsade mil. Men vill man inte serva så är det väl bara att hoppa över.manneson skrev: ↑30 apr 2025 10:53Söker man en elektrisk Passat så är det nog bara att köpa.juristen skrev: ↑30 apr 2025 10:23Jag tycker VW har gjort väldigt mycket rätt med ID.7 och att det är det intressantaste nybilsköpet på marknaden just nu.
Det är väl ingen service på drivlinan?manneson skrev: ↑01 maj 2025 13:47Det är 8 års garanti på drivlinan...Fredrik j skrev: ↑01 maj 2025 13:47Service vartannat år med obegränsade mil innebär ju att den 3åriga garantin gått ut när det är dags för service nummer två.manneson skrev: ↑01 maj 2025 13:43Blir nog problem med garantin då..Maw skrev: ↑30 apr 2025 12:04Det är service vartannat år och obegränsade mil. Men vill man inte serva så är det väl bara att hoppa över.manneson skrev: ↑30 apr 2025 10:53
Söker man en elektrisk Passat så är det nog bara att köpa.
I vilket fall som helst så är en service vartannat år inget problem.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Nej, men för att garantin ska gälla så kräver de att servicescheman följs.Maw skrev: ↑01 maj 2025 14:53Det är väl ingen service på drivlinan?
I vilket fall som helst så är en service vartannat år inget problem.
Problemet är att det är dyrt. Blir många många tusenlappar på 8 år.
Hur många?manneson skrev: ↑01 maj 2025 16:43Nej, men för att garantin ska gälla så kräver de att servicescheman följs.
Problemet är att det är dyrt. Blir många många tusenlappar på 8 år.
Vet du några fakta om detta eller hittar du på?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Jag hittar på givetvis, VWs service är gratis.Maw skrev: ↑01 maj 2025 17:07Hur många?manneson skrev: ↑01 maj 2025 16:43

https://carup.se/chockdyr-service-for-f ... fter-4-ar/ det har garanterat ökat en del sen 2023...
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Plingar den direkt vid 1 km/tim över skyltad hastighet, eller får man rabatt?Xyborg skrev: ↑30 apr 2025 11:34Det är inte superkrånligt, men det är fler steg än i Teslas lösning (där man bara klickar på "hastighetsskylten" i displayen). Man öppnar menyn för assistanssystem, och klickar sen av "hastighetsvarning". Det går att lägga en genväg till den menyn direkt på startsidan, så det går ganska snabbt om man vill deaktivera den.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Nej, det krävs några km/h under kanske 10 sekunder. En kort överträdelse ger inget pling. Plinget är väldigt diskret, jag bryr mig aldrig om att stänga av det.mikebike skrev: ↑01 maj 2025 18:27Plingar den direkt vid 1 km/tim över skyltad hastighet, eller får man rabatt?Xyborg skrev: ↑30 apr 2025 11:34Det är inte superkrånligt, men det är fler steg än i Teslas lösning (där man bara klickar på "hastighetsskylten" i displayen). Man öppnar menyn för assistanssystem, och klickar sen av "hastighetsvarning". Det går att lägga en genväg till den menyn direkt på startsidan, så det går ganska snabbt om man vill deaktivera den.
VW ID.7 GTX Tourer -25
8-åriga garantin på batteriet ska inte kräva någon service vad jag sett, bara att man tar hand om bilen normalt.Maw skrev: ↑01 maj 2025 19:50Som jag trodde. Det står inget om ID7 i den artikeln så är det allt du har att komma med så får man förmoda att du hittar på.manneson skrev: ↑01 maj 2025 17:31Jag hittar på givetvis, VWs service är gratis.
https://carup.se/chockdyr-service-for-f ... fter-4-ar/ det har garanterat ökat en del sen 2023...
Servicen efter två år tror jag att man får utföra själv eller på oberoende verkstad bara det görs fackmannamässigt. Så tror inte det är några galna summor i slutändan.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Eftersom hastighetsmätare generellt visar lite för mycket brukar jag lägga farthållaren på +5, men det funkar alltså inte, utan att avaktivera plinget?Maw skrev: ↑01 maj 2025 19:52Nej, det krävs några km/h under kanske 10 sekunder. En kort överträdelse ger inget pling. Plinget är väldigt diskret, jag bryr mig aldrig om att stänga av det.mikebike skrev: ↑01 maj 2025 18:27Plingar den direkt vid 1 km/tim över skyltad hastighet, eller får man rabatt?Xyborg skrev: ↑30 apr 2025 11:34Det är inte superkrånligt, men det är fler steg än i Teslas lösning (där man bara klickar på "hastighetsskylten" i displayen). Man öppnar menyn för assistanssystem, och klickar sen av "hastighetsvarning". Det går att lägga en genväg till den menyn direkt på startsidan, så det går ganska snabbt om man vill deaktivera den.
Volvo PV 544 Special 1963
Nej, då får du två diskreta pling om du inte stängt av varningen. Efter de två plingen är den tyst så länge den skyltade hastigheten inte ändras eller man kommer ner till tillåten och sen upp över tillåten igen.mikebike skrev: ↑01 maj 2025 21:14Eftersom hastighetsmätare generellt visar lite för mycket brukar jag lägga farthållaren på +5, men det funkar alltså inte, utan att avaktivera plinget?Maw skrev: ↑01 maj 2025 19:52Nej, det krävs några km/h under kanske 10 sekunder. En kort överträdelse ger inget pling. Plinget är väldigt diskret, jag bryr mig aldrig om att stänga av det.mikebike skrev: ↑01 maj 2025 18:27Plingar den direkt vid 1 km/tim över skyltad hastighet, eller får man rabatt?Xyborg skrev: ↑30 apr 2025 11:34Det är inte superkrånligt, men det är fler steg än i Teslas lösning (där man bara klickar på "hastighetsskylten" i displayen). Man öppnar menyn för assistanssystem, och klickar sen av "hastighetsvarning". Det går att lägga en genväg till den menyn direkt på startsidan, så det går ganska snabbt om man vill deaktivera den.
Jag brukar inte bry mig om att justera hastigheten om jag inte har bråttom. Bilen gör oftast ett bra jobb med att följa skyltarna och ligger väldigt nära korrekt GPS-fart.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Du tänker att ID7 är något specialfall som är mkt billigare än ID4? Kanske gratis rent av?Maw skrev: ↑01 maj 2025 19:50Som jag trodde. Det står inget om ID7 i den artikeln så är det allt du har att komma med så får man förmoda att du hittar på.manneson skrev: ↑01 maj 2025 17:31Jag hittar på givetvis, VWs service är gratis.

Hint: Det är samma plattform, men ID7 är en dyrare bil...
backe skrev: ↑01 maj 2025 20:018-åriga garantin på batteriet ska inte kräva någon service vad jag sett, bara att man tar hand om bilen normalt.Maw skrev: ↑01 maj 2025 19:50Som jag trodde. Det står inget om ID7 i den artikeln så är det allt du har att komma med så får man förmoda att du hittar på.manneson skrev: ↑01 maj 2025 17:31Jag hittar på givetvis, VWs service är gratis.
Servicen efter två år tror jag att man får utföra själv eller på oberoende verkstad bara det görs fackmannamässigt. Så tror inte det är några galna summor i slutändan.
För att batterigarantin på din Volkswagen ID.4 ska förbli giltig är det viktigt att:
• Följa de rekommenderade serviceintervallerna.
• Spara all servicehistorik och dokumentation.
• Kontakta din auktoriserade Volkswagen-verkstad vid eventuella problem.
Alltid bra att länka var du hittar informationen. Här kommer åtminstone från VW:s hemsida idag.manneson skrev: ↑01 maj 2025 23:58backe skrev: ↑01 maj 2025 20:018-åriga garantin på batteriet ska inte kräva någon service vad jag sett, bara att man tar hand om bilen normalt.Maw skrev: ↑01 maj 2025 19:50Som jag trodde. Det står inget om ID7 i den artikeln så är det allt du har att komma med så får man förmoda att du hittar på.manneson skrev: ↑01 maj 2025 17:31Jag hittar på givetvis, VWs service är gratis.
Servicen efter två år tror jag att man får utföra själv eller på oberoende verkstad bara det görs fackmannamässigt. Så tror inte det är några galna summor i slutändan.För att batterigarantin på din Volkswagen ID.4 ska förbli giltig är det viktigt att:
• Följa de rekommenderade serviceintervallerna.
• Spara all servicehistorik och dokumentation.
• Kontakta din auktoriserade Volkswagen-verkstad vid eventuella problem.
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/te ... rhall.html
Du gör som mig, lägger upp farthållaren på +5 mot skyltad hastighet, och gör jag inget så plingar den till några gånger och är tyst om inte skyltad hastigheten ändras. Nu åker jag Volvo (EC40) så det är jättesimpelt att stänga av plinget, bara att trycka på vänstra knappen på rattknapparna på vänster sida, sitter som en reflex nu när man åker iväg. Upplever inte det som ett problem faktiskt, var lite orolig i början. Då har jag mer upplevt problem med att auto-bromsen slår till när jag backar in bilen i carporten, den tycker man backar för fort och för nära väggen... men det är ett annat issue...mikebike skrev: ↑01 maj 2025 21:14Eftersom hastighetsmätare generellt visar lite för mycket brukar jag lägga farthållaren på +5, men det funkar alltså inte, utan att avaktivera plinget?Maw skrev: ↑01 maj 2025 19:52Nej, det krävs några km/h under kanske 10 sekunder. En kort överträdelse ger inget pling. Plinget är väldigt diskret, jag bryr mig aldrig om att stänga av det.mikebike skrev: ↑01 maj 2025 18:27Plingar den direkt vid 1 km/tim över skyltad hastighet, eller får man rabatt?Xyborg skrev: ↑30 apr 2025 11:34Det är inte superkrånligt, men det är fler steg än i Teslas lösning (där man bara klickar på "hastighetsskylten" i displayen). Man öppnar menyn för assistanssystem, och klickar sen av "hastighetsvarning". Det går att lägga en genväg till den menyn direkt på startsidan, så det går ganska snabbt om man vill deaktivera den.
Sen när man har gjort ett inlägg i denna tråd kan jag tillägga gällande ID.7
Jag har en kompis som bytt till en ID.7 från en ID.4 och han är helt lyrisk över den. Längre räckvidd och att han kan få förvärmning av batteriet när han kör längre sträckor är det han upplever som positivt. Även att hela bilen känns mer bil, vet inte hur man annars ska förklara det.
Den ID.4 han hade var en av de i första svängen som kom, någon introduktionsvariant. Båda bilarna är bakhjulsdrivna för han vill ha räckvidden vid resorna till fjällen.
Jag har en kompis som bytt till en ID.7 från en ID.4 och han är helt lyrisk över den. Längre räckvidd och att han kan få förvärmning av batteriet när han kör längre sträckor är det han upplever som positivt. Även att hela bilen känns mer bil, vet inte hur man annars ska förklara det.
Den ID.4 han hade var en av de i första svängen som kom, någon introduktionsvariant. Båda bilarna är bakhjulsdrivna för han vill ha räckvidden vid resorna till fjällen.
Att följa serviceschemat kostar så klart pengar. Att serva en ID7 bör kosta motsvarande ID4 eller mer dvs ca 6500-7000 kr.Maw skrev: ↑01 maj 2025 17:07Hur många?manneson skrev: ↑01 maj 2025 16:43
https://carup.se/sa-dyrt-ar-det-att-ser ... te-behovs/
MY RWD Vit 2023
Du behöver inte gå till VW för att göra en service så länge du gör det som ska göras. Du bör alltså kunna göra det själv om du klarar av att göra det fackmannamässigt.Freez skrev: ↑02 maj 2025 11:29Att följa serviceschemat kostar så klart pengar. Att serva en ID7 bör kosta motsvarande ID4 eller mer dvs ca 6500-7000 kr.
Vilket ju är enkelt om man inte gör så mycket.backe skrev: ↑02 maj 2025 11:32Du behöver inte gå till VW för att göra en service så länge du gör det som ska göras. Du bör alltså kunna göra det själv om du klarar av att göra det fackmannamässigt.Freez skrev: ↑02 maj 2025 11:29Att följa serviceschemat kostar så klart pengar. Att serva en ID7 bör kosta motsvarande ID4 eller mer dvs ca 6500-7000 kr.
En affärsmöjlighet för fristående verkstäder. Att göra ingenting på ett fackmannamässigt sätt.
Måhända är det tråkiga pengar men om man inte har råd med det ska man nog titta på äldre bilar för värdeminskningen är ju nästan det dubbla per månad de första tre åren. Sila mygg och svälja kameler.Freez skrev: ↑02 maj 2025 11:29Att följa serviceschemat kostar så klart pengar. Att serva en ID7 bör kosta motsvarande ID4 eller mer dvs ca 6500-7000 kr.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
-
Vet inte vad samma service kommer kosta på en ID.7 när den gått lika långt som jag ska göra nu för första gången på min ID.3 (2021) som gått ca 10000 mil. Byte bromsvätska, byte köldmedium och inspektion av bilen för 4000 kr. Inte alls dyrt enligt mig.
Ja, och jämfört med valfri Tesla så tjänar man snabbt in ev servicekostnader för ID7 på betydligt lägre försäkringskostnader.Dafro skrev: ↑02 maj 2025 14:07Måhända är det tråkiga pengar men om man inte har råd med det ska man nog titta på äldre bilar för värdeminskningen är ju nästan det dubbla per månad de första tre åren. Sila mygg och svälja kameler.Freez skrev: ↑02 maj 2025 11:29Att följa serviceschemat kostar så klart pengar. Att serva en ID7 bör kosta motsvarande ID4 eller mer dvs ca 6500-7000 kr.
Men även Teslor behöver service även om de inte har bestämda generella serviceintervall. T ex föreskriver väl Tesla att bromsarna ska servas regelbundet och att kupeluftfiltret ska bytas efter en viss tid? Jag misstänker att underhållet är ungefär detsamma på t ex en MY som på en ID7 förutom att bakbromsarna är underhållsfria på ID7..

VW ID.7 GTX Tourer -25
Jag skulle aldrig serva en ny bil själv oavsett märke. Gäller ens garantin då?backe skrev: ↑02 maj 2025 11:32Du behöver inte gå till VW för att göra en service så länge du gör det som ska göras. Du bör alltså kunna göra det själv om du klarar av att göra det fackmannamässigt.Freez skrev: ↑02 maj 2025 11:29Att följa serviceschemat kostar så klart pengar. Att serva en ID7 bör kosta motsvarande ID4 eller mer dvs ca 6500-7000 kr.
Teknikens värld har sammanställt de 35 vanligaste elbilarnas servicekostnad och ID7 är bland de dyraste.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... pressen.se
Senast redigerad av Freez, redigerad totalt 1 gånger.
MY RWD Vit 2023
Jag har kört bara VAG tidigare innan jag köpte Model Y. VAGs serviceorganisation är beroende av att hålla höga priser på service. Det är så de tjänar pengar.Freez skrev: ↑03 maj 2025 08:07Jag har aldrig servat en ny bil själv oavsett märke. Gäller ens garantin då?backe skrev: ↑02 maj 2025 11:32Du behöver inte gå till VW för att göra en service så länge du gör det som ska göras. Du bör alltså kunna göra det själv om du klarar av att göra det fackmannamässigt.Freez skrev: ↑02 maj 2025 11:29Att följa serviceschemat kostar så klart pengar. Att serva en ID7 bör kosta motsvarande ID4 eller mer dvs ca 6500-7000 kr.
Teknikens värld har sammanställt de 35 vanligaste elbilarnas servicekostnad och ID7 är bland de dyraste.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... pressen.se
Räkna med minst 6-7000kr för att byta kupéfilter och kolla ljuse/tuta på en ID7.
Kupéfilter på en MY byter du själv för några hundralappar (eller Tesla credits gratis om du har det).