VW ID.7

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

manneson
Inlägg: 1106
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: VW ID.7

Inlägg av manneson »

Maw skrev: 30 apr 2025 12:04
manneson skrev: 30 apr 2025 10:53
juristen skrev: 30 apr 2025 10:23
Jag tycker VW har gjort väldigt mycket rätt med ID.7 och att det är det intressantaste nybilsköpet på marknaden just nu.

Den har superbra räckvidd och komfort i en rymlig och praktisk bil som inte är svindyr. Den verkar inte ha något superspännande eller exceptionellt, men för mig är det egentligen viktigare att en bil inte har några fel eller irriterande brister och där ligger ID7 väldigt bra till.
Söker man en elektrisk Passat så är det nog bara att köpa.
Det enda riktigt störiga IMO är samma som på alla nya bilar, hastighetsvarningen.
Men ljudet i sig är faktiskt lite mindre störande, lite dovare och inte så "tjutande/pipande" som många andra.
Sen är det ju det gamla vanliga med servicekrav. Har för mig andra servicen är rätt dyr.
Det är service vartannat år och obegränsade mil. Men vill man inte serva så är det väl bara att hoppa över.
Blir nog problem med garantin då..
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12630
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.7

Inlägg av Fredrik j »

manneson skrev: 01 maj 2025 13:43
Maw skrev: 30 apr 2025 12:04
manneson skrev: 30 apr 2025 10:53
juristen skrev: 30 apr 2025 10:23
Jag tycker VW har gjort väldigt mycket rätt med ID.7 och att det är det intressantaste nybilsköpet på marknaden just nu.

Den har superbra räckvidd och komfort i en rymlig och praktisk bil som inte är svindyr. Den verkar inte ha något superspännande eller exceptionellt, men för mig är det egentligen viktigare att en bil inte har några fel eller irriterande brister och där ligger ID7 väldigt bra till.
Söker man en elektrisk Passat så är det nog bara att köpa.
Det enda riktigt störiga IMO är samma som på alla nya bilar, hastighetsvarningen.
Men ljudet i sig är faktiskt lite mindre störande, lite dovare och inte så "tjutande/pipande" som många andra.
Sen är det ju det gamla vanliga med servicekrav. Har för mig andra servicen är rätt dyr.
Det är service vartannat år och obegränsade mil. Men vill man inte serva så är det väl bara att hoppa över.
Blir nog problem med garantin då..
Service vartannat år med obegränsade mil innebär ju att den 3åriga garantin gått ut när det är dags för service nummer två.
manneson
Inlägg: 1106
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: VW ID.7

Inlägg av manneson »

Fredrik j skrev: 01 maj 2025 13:47
manneson skrev: 01 maj 2025 13:43
Maw skrev: 30 apr 2025 12:04
manneson skrev: 30 apr 2025 10:53
juristen skrev: 30 apr 2025 10:23
Jag tycker VW har gjort väldigt mycket rätt med ID.7 och att det är det intressantaste nybilsköpet på marknaden just nu.

Den har superbra räckvidd och komfort i en rymlig och praktisk bil som inte är svindyr. Den verkar inte ha något superspännande eller exceptionellt, men för mig är det egentligen viktigare att en bil inte har några fel eller irriterande brister och där ligger ID7 väldigt bra till.
Söker man en elektrisk Passat så är det nog bara att köpa.
Det enda riktigt störiga IMO är samma som på alla nya bilar, hastighetsvarningen.
Men ljudet i sig är faktiskt lite mindre störande, lite dovare och inte så "tjutande/pipande" som många andra.
Sen är det ju det gamla vanliga med servicekrav. Har för mig andra servicen är rätt dyr.
Det är service vartannat år och obegränsade mil. Men vill man inte serva så är det väl bara att hoppa över.
Blir nog problem med garantin då..
Service vartannat år med obegränsade mil innebär ju att den 3åriga garantin gått ut när det är dags för service nummer två.
Det är 8 års garanti på drivlinan...
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4189
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.7

Inlägg av Maw »

manneson skrev: 01 maj 2025 13:47
Fredrik j skrev: 01 maj 2025 13:47
manneson skrev: 01 maj 2025 13:43
Maw skrev: 30 apr 2025 12:04
manneson skrev: 30 apr 2025 10:53


Söker man en elektrisk Passat så är det nog bara att köpa.
Det enda riktigt störiga IMO är samma som på alla nya bilar, hastighetsvarningen.
Men ljudet i sig är faktiskt lite mindre störande, lite dovare och inte så "tjutande/pipande" som många andra.
Sen är det ju det gamla vanliga med servicekrav. Har för mig andra servicen är rätt dyr.
Det är service vartannat år och obegränsade mil. Men vill man inte serva så är det väl bara att hoppa över.
Blir nog problem med garantin då..
Service vartannat år med obegränsade mil innebär ju att den 3åriga garantin gått ut när det är dags för service nummer två.
Det är 8 års garanti på drivlinan...
Det är väl ingen service på drivlinan?

I vilket fall som helst så är en service vartannat år inget problem.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
manneson
Inlägg: 1106
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: VW ID.7

Inlägg av manneson »

Maw skrev: 01 maj 2025 14:53
manneson skrev: 01 maj 2025 13:47
Fredrik j skrev: 01 maj 2025 13:47
manneson skrev: 01 maj 2025 13:43
Maw skrev: 30 apr 2025 12:04


Det är service vartannat år och obegränsade mil. Men vill man inte serva så är det väl bara att hoppa över.
Blir nog problem med garantin då..
Service vartannat år med obegränsade mil innebär ju att den 3åriga garantin gått ut när det är dags för service nummer två.
Det är 8 års garanti på drivlinan...
Det är väl ingen service på drivlinan?

I vilket fall som helst så är en service vartannat år inget problem.
Nej, men för att garantin ska gälla så kräver de att servicescheman följs.
Problemet är att det är dyrt. Blir många många tusenlappar på 8 år.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4189
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.7

Inlägg av Maw »

manneson skrev: 01 maj 2025 16:43
Maw skrev: 01 maj 2025 14:53
manneson skrev: 01 maj 2025 13:47
Fredrik j skrev: 01 maj 2025 13:47
manneson skrev: 01 maj 2025 13:43


Blir nog problem med garantin då..
Service vartannat år med obegränsade mil innebär ju att den 3åriga garantin gått ut när det är dags för service nummer två.
Det är 8 års garanti på drivlinan...
Det är väl ingen service på drivlinan?

I vilket fall som helst så är en service vartannat år inget problem.
Nej, men för att garantin ska gälla så kräver de att servicescheman följs.
Problemet är att det är dyrt. Blir många många tusenlappar på 8 år.
Hur många?

Vet du några fakta om detta eller hittar du på?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
manneson
Inlägg: 1106
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: VW ID.7

Inlägg av manneson »

Maw skrev: 01 maj 2025 17:07
manneson skrev: 01 maj 2025 16:43
Maw skrev: 01 maj 2025 14:53
manneson skrev: 01 maj 2025 13:47
Fredrik j skrev: 01 maj 2025 13:47


Service vartannat år med obegränsade mil innebär ju att den 3åriga garantin gått ut när det är dags för service nummer två.
Det är 8 års garanti på drivlinan...
Det är väl ingen service på drivlinan?

I vilket fall som helst så är en service vartannat år inget problem.
Nej, men för att garantin ska gälla så kräver de att servicescheman följs.
Problemet är att det är dyrt. Blir många många tusenlappar på 8 år.
Hur många?

Vet du några fakta om detta eller hittar du på?
Jag hittar på givetvis, VWs service är gratis. :roll:

https://carup.se/chockdyr-service-for-f ... fter-4-ar/ det har garanterat ökat en del sen 2023...
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW ID.7

Inlägg av mikebike »

Xyborg skrev: 30 apr 2025 11:34
juristen skrev: 30 apr 2025 11:22
manneson skrev: 30 apr 2025 10:53
Det enda riktigt störiga IMO är samma som på alla nya bilar, hastighetsvarningen.
Men ljudet i sig är faktiskt lite mindre störande, lite dovare och inte så "tjutande/pipande" som många andra.
Går det inte att stänga av den? Eller är det krångligt?
Det är inte superkrånligt, men det är fler steg än i Teslas lösning (där man bara klickar på "hastighetsskylten" i displayen). Man öppnar menyn för assistanssystem, och klickar sen av "hastighetsvarning". Det går att lägga en genväg till den menyn direkt på startsidan, så det går ganska snabbt om man vill deaktivera den.
Plingar den direkt vid 1 km/tim över skyltad hastighet, eller får man rabatt?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4189
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.7

Inlägg av Maw »

mikebike skrev: 01 maj 2025 18:27
Xyborg skrev: 30 apr 2025 11:34
juristen skrev: 30 apr 2025 11:22
manneson skrev: 30 apr 2025 10:53
Det enda riktigt störiga IMO är samma som på alla nya bilar, hastighetsvarningen.
Men ljudet i sig är faktiskt lite mindre störande, lite dovare och inte så "tjutande/pipande" som många andra.
Går det inte att stänga av den? Eller är det krångligt?
Det är inte superkrånligt, men det är fler steg än i Teslas lösning (där man bara klickar på "hastighetsskylten" i displayen). Man öppnar menyn för assistanssystem, och klickar sen av "hastighetsvarning". Det går att lägga en genväg till den menyn direkt på startsidan, så det går ganska snabbt om man vill deaktivera den.
Plingar den direkt vid 1 km/tim över skyltad hastighet, eller får man rabatt?
Nej, det krävs några km/h under kanske 10 sekunder. En kort överträdelse ger inget pling. Plinget är väldigt diskret, jag bryr mig aldrig om att stänga av det.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
backe
Inlägg: 2548
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.7

Inlägg av backe »

Maw skrev: 01 maj 2025 19:50
manneson skrev: 01 maj 2025 17:31
Maw skrev: 01 maj 2025 17:07
manneson skrev: 01 maj 2025 16:43
Maw skrev: 01 maj 2025 14:53


Det är väl ingen service på drivlinan?

I vilket fall som helst så är en service vartannat år inget problem.
Nej, men för att garantin ska gälla så kräver de att servicescheman följs.
Problemet är att det är dyrt. Blir många många tusenlappar på 8 år.
Hur många?

Vet du några fakta om detta eller hittar du på?
Jag hittar på givetvis, VWs service är gratis. :roll:

https://carup.se/chockdyr-service-for-f ... fter-4-ar/ det har garanterat ökat en del sen 2023...
Som jag trodde. Det står inget om ID7 i den artikeln så är det allt du har att komma med så får man förmoda att du hittar på.
8-åriga garantin på batteriet ska inte kräva någon service vad jag sett, bara att man tar hand om bilen normalt.
Servicen efter två år tror jag att man får utföra själv eller på oberoende verkstad bara det görs fackmannamässigt. Så tror inte det är några galna summor i slutändan.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW ID.7

Inlägg av mikebike »

Maw skrev: 01 maj 2025 19:52
mikebike skrev: 01 maj 2025 18:27
Xyborg skrev: 30 apr 2025 11:34
juristen skrev: 30 apr 2025 11:22
manneson skrev: 30 apr 2025 10:53
Det enda riktigt störiga IMO är samma som på alla nya bilar, hastighetsvarningen.
Men ljudet i sig är faktiskt lite mindre störande, lite dovare och inte så "tjutande/pipande" som många andra.
Går det inte att stänga av den? Eller är det krångligt?
Det är inte superkrånligt, men det är fler steg än i Teslas lösning (där man bara klickar på "hastighetsskylten" i displayen). Man öppnar menyn för assistanssystem, och klickar sen av "hastighetsvarning". Det går att lägga en genväg till den menyn direkt på startsidan, så det går ganska snabbt om man vill deaktivera den.
Plingar den direkt vid 1 km/tim över skyltad hastighet, eller får man rabatt?
Nej, det krävs några km/h under kanske 10 sekunder. En kort överträdelse ger inget pling. Plinget är väldigt diskret, jag bryr mig aldrig om att stänga av det.
Eftersom hastighetsmätare generellt visar lite för mycket brukar jag lägga farthållaren på +5, men det funkar alltså inte, utan att avaktivera plinget?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4189
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.7

Inlägg av Maw »

mikebike skrev: 01 maj 2025 21:14
Maw skrev: 01 maj 2025 19:52
mikebike skrev: 01 maj 2025 18:27
Xyborg skrev: 30 apr 2025 11:34
juristen skrev: 30 apr 2025 11:22


Går det inte att stänga av den? Eller är det krångligt?
Det är inte superkrånligt, men det är fler steg än i Teslas lösning (där man bara klickar på "hastighetsskylten" i displayen). Man öppnar menyn för assistanssystem, och klickar sen av "hastighetsvarning". Det går att lägga en genväg till den menyn direkt på startsidan, så det går ganska snabbt om man vill deaktivera den.
Plingar den direkt vid 1 km/tim över skyltad hastighet, eller får man rabatt?
Nej, det krävs några km/h under kanske 10 sekunder. En kort överträdelse ger inget pling. Plinget är väldigt diskret, jag bryr mig aldrig om att stänga av det.
Eftersom hastighetsmätare generellt visar lite för mycket brukar jag lägga farthållaren på +5, men det funkar alltså inte, utan att avaktivera plinget?
Nej, då får du två diskreta pling om du inte stängt av varningen. Efter de två plingen är den tyst så länge den skyltade hastigheten inte ändras eller man kommer ner till tillåten och sen upp över tillåten igen.

Jag brukar inte bry mig om att justera hastigheten om jag inte har bråttom. Bilen gör oftast ett bra jobb med att följa skyltarna och ligger väldigt nära korrekt GPS-fart.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
manneson
Inlägg: 1106
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: VW ID.7

Inlägg av manneson »

Maw skrev: 01 maj 2025 19:50
manneson skrev: 01 maj 2025 17:31
Maw skrev: 01 maj 2025 17:07
manneson skrev: 01 maj 2025 16:43
Maw skrev: 01 maj 2025 14:53


Det är väl ingen service på drivlinan?

I vilket fall som helst så är en service vartannat år inget problem.
Nej, men för att garantin ska gälla så kräver de att servicescheman följs.
Problemet är att det är dyrt. Blir många många tusenlappar på 8 år.
Hur många?

Vet du några fakta om detta eller hittar du på?
Jag hittar på givetvis, VWs service är gratis. :roll:

https://carup.se/chockdyr-service-for-f ... fter-4-ar/ det har garanterat ökat en del sen 2023...
Som jag trodde. Det står inget om ID7 i den artikeln så är det allt du har att komma med så får man förmoda att du hittar på.
Du tänker att ID7 är något specialfall som är mkt billigare än ID4? Kanske gratis rent av? :lol:
Hint: Det är samma plattform, men ID7 är en dyrare bil...
manneson
Inlägg: 1106
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: VW ID.7

Inlägg av manneson »

backe skrev: 01 maj 2025 20:01
Maw skrev: 01 maj 2025 19:50
manneson skrev: 01 maj 2025 17:31
Maw skrev: 01 maj 2025 17:07
manneson skrev: 01 maj 2025 16:43


Nej, men för att garantin ska gälla så kräver de att servicescheman följs.
Problemet är att det är dyrt. Blir många många tusenlappar på 8 år.
Hur många?

Vet du några fakta om detta eller hittar du på?
Jag hittar på givetvis, VWs service är gratis. :roll:

https://carup.se/chockdyr-service-for-f ... fter-4-ar/ det har garanterat ökat en del sen 2023...
Som jag trodde. Det står inget om ID7 i den artikeln så är det allt du har att komma med så får man förmoda att du hittar på.
8-åriga garantin på batteriet ska inte kräva någon service vad jag sett, bara att man tar hand om bilen normalt.
Servicen efter två år tror jag att man får utföra själv eller på oberoende verkstad bara det görs fackmannamässigt. Så tror inte det är några galna summor i slutändan.
För att batterigarantin på din Volkswagen ID.4 ska förbli giltig är det viktigt att:
• Följa de rekommenderade serviceintervallerna.
• Spara all servicehistorik och dokumentation.
• Kontakta din auktoriserade Volkswagen-verkstad vid eventuella problem.
backe
Inlägg: 2548
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.7

Inlägg av backe »

manneson skrev: 01 maj 2025 23:58
backe skrev: 01 maj 2025 20:01
Maw skrev: 01 maj 2025 19:50
manneson skrev: 01 maj 2025 17:31
Maw skrev: 01 maj 2025 17:07


Hur många?

Vet du några fakta om detta eller hittar du på?
Jag hittar på givetvis, VWs service är gratis. :roll:

https://carup.se/chockdyr-service-for-f ... fter-4-ar/ det har garanterat ökat en del sen 2023...
Som jag trodde. Det står inget om ID7 i den artikeln så är det allt du har att komma med så får man förmoda att du hittar på.
8-åriga garantin på batteriet ska inte kräva någon service vad jag sett, bara att man tar hand om bilen normalt.
Servicen efter två år tror jag att man får utföra själv eller på oberoende verkstad bara det görs fackmannamässigt. Så tror inte det är några galna summor i slutändan.
För att batterigarantin på din Volkswagen ID.4 ska förbli giltig är det viktigt att:
• Följa de rekommenderade serviceintervallerna.
• Spara all servicehistorik och dokumentation.
• Kontakta din auktoriserade Volkswagen-verkstad vid eventuella problem.
Alltid bra att länka var du hittar informationen. Här kommer åtminstone från VW:s hemsida idag.

https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/te ... rhall.html
IMG_1015.jpeg
Erxon
elbilist
Inlägg: 458
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: VW ID.7

Inlägg av Erxon »

mikebike skrev: 01 maj 2025 21:14
Maw skrev: 01 maj 2025 19:52
mikebike skrev: 01 maj 2025 18:27
Xyborg skrev: 30 apr 2025 11:34
juristen skrev: 30 apr 2025 11:22


Går det inte att stänga av den? Eller är det krångligt?
Det är inte superkrånligt, men det är fler steg än i Teslas lösning (där man bara klickar på "hastighetsskylten" i displayen). Man öppnar menyn för assistanssystem, och klickar sen av "hastighetsvarning". Det går att lägga en genväg till den menyn direkt på startsidan, så det går ganska snabbt om man vill deaktivera den.
Plingar den direkt vid 1 km/tim över skyltad hastighet, eller får man rabatt?
Nej, det krävs några km/h under kanske 10 sekunder. En kort överträdelse ger inget pling. Plinget är väldigt diskret, jag bryr mig aldrig om att stänga av det.
Eftersom hastighetsmätare generellt visar lite för mycket brukar jag lägga farthållaren på +5, men det funkar alltså inte, utan att avaktivera plinget?
Du gör som mig, lägger upp farthållaren på +5 mot skyltad hastighet, och gör jag inget så plingar den till några gånger och är tyst om inte skyltad hastigheten ändras. Nu åker jag Volvo (EC40) så det är jättesimpelt att stänga av plinget, bara att trycka på vänstra knappen på rattknapparna på vänster sida, sitter som en reflex nu när man åker iväg. Upplever inte det som ett problem faktiskt, var lite orolig i början. Då har jag mer upplevt problem med att auto-bromsen slår till när jag backar in bilen i carporten, den tycker man backar för fort och för nära väggen... men det är ett annat issue...
Erxon
elbilist
Inlägg: 458
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: VW ID.7

Inlägg av Erxon »

Sen när man har gjort ett inlägg i denna tråd kan jag tillägga gällande ID.7
Jag har en kompis som bytt till en ID.7 från en ID.4 och han är helt lyrisk över den. Längre räckvidd och att han kan få förvärmning av batteriet när han kör längre sträckor är det han upplever som positivt. Även att hela bilen känns mer bil, vet inte hur man annars ska förklara det.
Den ID.4 han hade var en av de i första svängen som kom, någon introduktionsvariant. Båda bilarna är bakhjulsdrivna för han vill ha räckvidden vid resorna till fjällen.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: VW ID.7

Inlägg av Freez »

Maw skrev: 01 maj 2025 17:07
manneson skrev: 01 maj 2025 16:43
Maw skrev: 01 maj 2025 14:53
manneson skrev: 01 maj 2025 13:47
Fredrik j skrev: 01 maj 2025 13:47


Service vartannat år med obegränsade mil innebär ju att den 3åriga garantin gått ut när det är dags för service nummer två.
Det är 8 års garanti på drivlinan...
Det är väl ingen service på drivlinan?

I vilket fall som helst så är en service vartannat år inget problem.
Nej, men för att garantin ska gälla så kräver de att servicescheman följs.
Problemet är att det är dyrt. Blir många många tusenlappar på 8 år.
Hur många?

Vet du några fakta om detta eller hittar du på?
Att följa serviceschemat kostar så klart pengar. Att serva en ID7 bör kosta motsvarande ID4 eller mer dvs ca 6500-7000 kr.
https://carup.se/sa-dyrt-ar-det-att-ser ... te-behovs/
MY RWD Vit 2023
backe
Inlägg: 2548
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.7

Inlägg av backe »

Freez skrev: 02 maj 2025 11:29
Maw skrev: 01 maj 2025 17:07
manneson skrev: 01 maj 2025 16:43
Maw skrev: 01 maj 2025 14:53
manneson skrev: 01 maj 2025 13:47


Det är 8 års garanti på drivlinan...
Det är väl ingen service på drivlinan?

I vilket fall som helst så är en service vartannat år inget problem.
Nej, men för att garantin ska gälla så kräver de att servicescheman följs.
Problemet är att det är dyrt. Blir många många tusenlappar på 8 år.
Hur många?

Vet du några fakta om detta eller hittar du på?
Att följa serviceschemat kostar så klart pengar. Att serva en ID7 bör kosta motsvarande ID4 eller mer dvs ca 6500-7000 kr.
https://carup.se/sa-dyrt-ar-det-att-ser ... te-behovs/
Du behöver inte gå till VW för att göra en service så länge du gör det som ska göras. Du bör alltså kunna göra det själv om du klarar av att göra det fackmannamässigt.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12630
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.7

Inlägg av Fredrik j »

backe skrev: 02 maj 2025 11:32
Freez skrev: 02 maj 2025 11:29
Maw skrev: 01 maj 2025 17:07
manneson skrev: 01 maj 2025 16:43
Maw skrev: 01 maj 2025 14:53


Det är väl ingen service på drivlinan?

I vilket fall som helst så är en service vartannat år inget problem.
Nej, men för att garantin ska gälla så kräver de att servicescheman följs.
Problemet är att det är dyrt. Blir många många tusenlappar på 8 år.
Hur många?

Vet du några fakta om detta eller hittar du på?
Att följa serviceschemat kostar så klart pengar. Att serva en ID7 bör kosta motsvarande ID4 eller mer dvs ca 6500-7000 kr.
https://carup.se/sa-dyrt-ar-det-att-ser ... te-behovs/
Du behöver inte gå till VW för att göra en service så länge du gör det som ska göras. Du bör alltså kunna göra det själv om du klarar av att göra det fackmannamässigt.
Vilket ju är enkelt om man inte gör så mycket.
En affärsmöjlighet för fristående verkstäder. Att göra ingenting på ett fackmannamässigt sätt.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3183
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: VW ID.7

Inlägg av Dafro »

Freez skrev: 02 maj 2025 11:29
Maw skrev: 01 maj 2025 17:07
manneson skrev: 01 maj 2025 16:43
Maw skrev: 01 maj 2025 14:53
manneson skrev: 01 maj 2025 13:47


Det är 8 års garanti på drivlinan...
Det är väl ingen service på drivlinan?

I vilket fall som helst så är en service vartannat år inget problem.
Nej, men för att garantin ska gälla så kräver de att servicescheman följs.
Problemet är att det är dyrt. Blir många många tusenlappar på 8 år.
Hur många?

Vet du några fakta om detta eller hittar du på?
Att följa serviceschemat kostar så klart pengar. Att serva en ID7 bör kosta motsvarande ID4 eller mer dvs ca 6500-7000 kr.
https://carup.se/sa-dyrt-ar-det-att-ser ... te-behovs/
Måhända är det tråkiga pengar men om man inte har råd med det ska man nog titta på äldre bilar för värdeminskningen är ju nästan det dubbla per månad de första tre åren. Sila mygg och svälja kameler.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Norrbotten
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 maj 2024 16:41

Re: VW ID.7

Inlägg av Norrbotten »

Vet inte vad samma service kommer kosta på en ID.7 när den gått lika långt som jag ska göra nu för första gången på min ID.3 (2021) som gått ca 10000 mil. Byte bromsvätska, byte köldmedium och inspektion av bilen för 4000 kr. Inte alls dyrt enligt mig.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4189
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.7

Inlägg av Maw »

Dafro skrev: 02 maj 2025 14:07
Freez skrev: 02 maj 2025 11:29
Maw skrev: 01 maj 2025 17:07
manneson skrev: 01 maj 2025 16:43
Maw skrev: 01 maj 2025 14:53


Det är väl ingen service på drivlinan?

I vilket fall som helst så är en service vartannat år inget problem.
Nej, men för att garantin ska gälla så kräver de att servicescheman följs.
Problemet är att det är dyrt. Blir många många tusenlappar på 8 år.
Hur många?

Vet du några fakta om detta eller hittar du på?
Att följa serviceschemat kostar så klart pengar. Att serva en ID7 bör kosta motsvarande ID4 eller mer dvs ca 6500-7000 kr.
https://carup.se/sa-dyrt-ar-det-att-ser ... te-behovs/
Måhända är det tråkiga pengar men om man inte har råd med det ska man nog titta på äldre bilar för värdeminskningen är ju nästan det dubbla per månad de första tre åren. Sila mygg och svälja kameler.
Ja, och jämfört med valfri Tesla så tjänar man snabbt in ev servicekostnader för ID7 på betydligt lägre försäkringskostnader.

Men även Teslor behöver service även om de inte har bestämda generella serviceintervall. T ex föreskriver väl Tesla att bromsarna ska servas regelbundet och att kupeluftfiltret ska bytas efter en viss tid? Jag misstänker att underhållet är ungefär detsamma på t ex en MY som på en ID7 förutom att bakbromsarna är underhållsfria på ID7.. :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: VW ID.7

Inlägg av Freez »

backe skrev: 02 maj 2025 11:32
Freez skrev: 02 maj 2025 11:29
Maw skrev: 01 maj 2025 17:07
manneson skrev: 01 maj 2025 16:43
Maw skrev: 01 maj 2025 14:53


Det är väl ingen service på drivlinan?

I vilket fall som helst så är en service vartannat år inget problem.
Nej, men för att garantin ska gälla så kräver de att servicescheman följs.
Problemet är att det är dyrt. Blir många många tusenlappar på 8 år.
Hur många?

Vet du några fakta om detta eller hittar du på?
Att följa serviceschemat kostar så klart pengar. Att serva en ID7 bör kosta motsvarande ID4 eller mer dvs ca 6500-7000 kr.
https://carup.se/sa-dyrt-ar-det-att-ser ... te-behovs/
Du behöver inte gå till VW för att göra en service så länge du gör det som ska göras. Du bör alltså kunna göra det själv om du klarar av att göra det fackmannamässigt.
Jag skulle aldrig serva en ny bil själv oavsett märke. Gäller ens garantin då?

Teknikens värld har sammanställt de 35 vanligaste elbilarnas servicekostnad och ID7 är bland de dyraste.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... pressen.se
Senast redigerad av Freez, redigerad totalt 1 gånger.
MY RWD Vit 2023
TeslaLeo

Re: VW ID.7

Inlägg av TeslaLeo »

Freez skrev: 03 maj 2025 08:07
backe skrev: 02 maj 2025 11:32
Freez skrev: 02 maj 2025 11:29
Maw skrev: 01 maj 2025 17:07
manneson skrev: 01 maj 2025 16:43


Nej, men för att garantin ska gälla så kräver de att servicescheman följs.
Problemet är att det är dyrt. Blir många många tusenlappar på 8 år.
Hur många?

Vet du några fakta om detta eller hittar du på?
Att följa serviceschemat kostar så klart pengar. Att serva en ID7 bör kosta motsvarande ID4 eller mer dvs ca 6500-7000 kr.
https://carup.se/sa-dyrt-ar-det-att-ser ... te-behovs/
Du behöver inte gå till VW för att göra en service så länge du gör det som ska göras. Du bör alltså kunna göra det själv om du klarar av att göra det fackmannamässigt.
Jag har aldrig servat en ny bil själv oavsett märke. Gäller ens garantin då?

Teknikens värld har sammanställt de 35 vanligaste elbilarnas servicekostnad och ID7 är bland de dyraste.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... pressen.se
Jag har kört bara VAG tidigare innan jag köpte Model Y. VAGs serviceorganisation är beroende av att hålla höga priser på service. Det är så de tjänar pengar.

Räkna med minst 6-7000kr för att byta kupéfilter och kolla ljuse/tuta på en ID7.

Kupéfilter på en MY byter du själv för några hundralappar (eller Tesla credits gratis om du har det).
Skriv svar