JonasH skrev: ↑03 sep 2024 22:33
Pontus skrev: ↑03 sep 2024 22:22
Någon som vet vad Elon anser sig vinna på att ta Trumps sida?
Man kan ju hoppas att ”Bilar med sladds” teori om att han försöker sälja bilar till amerikanska klimatförnekare stämmer men jag är tveksam.
Amerikanska vänstern köper ju redan elbilar så retar han upp dem så köper de bara en annan elbil än Tesla.
Går i linje med Teslas mål men jag är ändå tveksam som sagt.
Ja jag undrar om det inte är lite önsketänkande. Väldigt svårt att säga och göra de sakerna som han gör om man inte tror på det.
Omöjligt att veta såklart men i ett försök att göra en ochams razor så landade jag iaf i tre troliga teorier och troligast är nog en kombination.
1. Släkt och vänner. Han är uppväxt som vit i apartheid med en morfar som flyttade dit pga apartheiden. Det är högst sannolikt att han är uppväxt i en väldigt konservativ och rasistiskt miljö. Idag hänger han med Thiel och Sachs vars åskådning ligger närmare serietidningsskurkar än demokrater. Dessutom är ju han och Trump ganska lika. Abusive rika pappor etc etc. Sånt väger rätt tungt för vad som formar en människa och deras beslut.
2. Brott och straff. Finns ju rätt mycket domar just nu kring bedrägeri etc. Plus att Elon är skyldig rätt många oligarker rätt mycket pengar efter twitterköpet. Som Trump själv uttryckte det efter donationen ungefär så här "Elon is a special guy and we have to protect smart and special guys"
3. Känsla av överlägsenhet. Yttrandefrihet för Elon betyder ju rätten för mig att säga vad jag vill utan kritik och han har ju flera gånger uttryck frustration eller bara skitit i att följa regler och lagar. Som alla biljonärer drömmer han om att bli en oligark som lever ovanför makten och kan göra vad han vill. Trump delar ju samma världsordning och vill ta bort regler och föreskrifter och ta bort skatten för de allra rikaste och det är nog tilltalande för honom.
Tar man de saker i beräkning känns det rätt givet att han skulle rösta och stötta Trump helhjärtat. Jag vet att han sagt väldigt mycket saker som motsäger det här för 20-30 år sedan men kanske är han inte samma person längre eller kanske har han alltid varit det och bara dolt det för att kunna tjäna pengar och antagligen en kombo av bägge.