Sida 30 av 64

Re: Model 3 Highland

Postat: 03 sep 2023 09:38
av taliz
Är ju en väldigt skillnad på mikrofoner i mobiler, och hur olika appar mäter.
Kan skilja tiotals db mellan olika.

Re: Model 3 Highland

Postat: 03 sep 2023 09:42
av jonasl
flamman skrev: 03 sep 2023 02:34

Men däremot ur rondeller så blir det svårare/sämre det är ju tyvärr så. Misstänker utan att ha kollat upp det att reglerna för rondeller är annorlunda i USA eller att de har färre rondeller. Ganska säkert att de har klar färre smårondeller av den typen som är vanliga i
Rondeller förekommer knappt i USA.

Åkte buss över gränsen från Seattle till Vancouver en gång och direkt när vi passerat gränsen till Kanada och körde genom en rondell så var det en hel massa "Ooooh" och "Whats that!" i bussen :-) Däremot är 4-vägs-korsning där alla har väjningsplikt alt större med massa rödljus vanliga. I de flesta delstater får man köra mot rött vid högersväng (det är som stopplikt bara).

Nu har jag ju inte kört bil i hela USA men så ser det ut längs med västkusten och östkusten iaf.

Re: Model 3 Highland

Postat: 03 sep 2023 09:52
av Going electric
Ljudet är helt avgörande för mig också. Enorm skillnad på långkörningar.
Att mäta upp ljudet med Iphone så där blir inte helt relevant (katastrof att Teslas pr ens släpper igenom det)
Det är väldigt osannolikt att det skiljer +10-12dB mellan Highland och Audi/Mercedes/BMW
Ljud ska mätas enligt dB(a). Då mäter man ljud som upplevs jobbigast för mänskliga örat.
Tror jag har en rätt bra decibelmätare på jobbet. Har en e-tron och model 3 så jag skulle nog kunna mäta upp på måndag.
Så får vi jämföra så fort jag för möjlighet att provköra en Highland.

Björn har också gjort mycket ljudmätningar:
https://tbtp-ev.github.io/tbtp-results-noise.html

Re: Model 3 Highland

Postat: 03 sep 2023 10:30
av holden
Klart det blir en Highland när leasingen går ut på nuvarande M3, Y har aldrig lockat.

Re: Model 3 Highland

Postat: 03 sep 2023 10:36
av mikebike
jonasl skrev: 03 sep 2023 09:42
flamman skrev: 03 sep 2023 02:34

Men däremot ur rondeller så blir det svårare/sämre det är ju tyvärr så. Misstänker utan att ha kollat upp det att reglerna för rondeller är annorlunda i USA eller att de har färre rondeller. Ganska säkert att de har klar färre smårondeller av den typen som är vanliga i
Rondeller förekommer knappt i USA.

Åkte buss över gränsen från Seattle till Vancouver en gång och direkt när vi passerat gränsen till Kanada och körde genom en rondell så var det en hel massa "Ooooh" och "Whats that!" i bussen :-) Däremot är 4-vägs-korsning där alla har väjningsplikt alt större med massa rödljus vanliga. I de flesta delstater får man köra mot rött vid högersväng (det är som stopplikt bara).

Nu har jag ju inte kört bil i hela USA men så ser det ut längs med västkusten och östkusten iaf.
Rondeller är ju en sak, men när jag kör hemifrån är det en vänstersväng som omedelbart följs av en högersväng. Man behöver blinka höger innan vänsterblinkersen upphört.
Jag löser det genom att dubbelklicka höger på blinkersspaken.
Det lär ju inte bli enklare med knappar, man vrider betydligt mer på ratten där än i en cirkulationsplats.

Re: Model 3 Highland

Postat: 03 sep 2023 10:46
av LarsaR
mikebike skrev: 03 sep 2023 10:36
jonasl skrev: 03 sep 2023 09:42
flamman skrev: 03 sep 2023 02:34

Men däremot ur rondeller så blir det svårare/sämre det är ju tyvärr så. Misstänker utan att ha kollat upp det att reglerna för rondeller är annorlunda i USA eller att de har färre rondeller. Ganska säkert att de har klar färre smårondeller av den typen som är vanliga i
Rondeller förekommer knappt i USA.

Åkte buss över gränsen från Seattle till Vancouver en gång och direkt när vi passerat gränsen till Kanada och körde genom en rondell så var det en hel massa "Ooooh" och "Whats that!" i bussen :-) Däremot är 4-vägs-korsning där alla har väjningsplikt alt större med massa rödljus vanliga. I de flesta delstater får man köra mot rött vid högersväng (det är som stopplikt bara).

Nu har jag ju inte kört bil i hela USA men så ser det ut längs med västkusten och östkusten iaf.
Rondeller är ju en sak, men när jag kör hemifrån är det en vänstersväng som omedelbart följs av en högersväng. Man behöver blinka höger innan vänsterblinkersen upphört.
Jag löser det genom att dubbelklicka höger på blinkersspaken.
Det lär ju inte bli enklare med knappar, man vrider betydligt mer på ratten där än i en cirkulationsplats.
Det, snabba höger vänster höger eller tvärtom är enklare med knapparna. Bara ett tryck så byter du! Hade ett helsicke när jag lånat en 3:a, missade att blinka, släckte ju bara den första blinkningen när jag petade en gång på spaken….

Re: Model 3 Highland

Postat: 03 sep 2023 11:07
av taliz
Udda med en dedikerad kameraknapp på ratten.
Är väl ingen annan som har det?
Antar att Tesla sett att många gillar att aktivera kameran vid körning.

Re: Model 3 Highland

Postat: 03 sep 2023 11:09
av pjuur
Att man flyttat behållaren för spolarvätska borde få mer uppmärksamhet! Sitter närmare fronten nu, helt fantastisk förbättring imo :lol:

Re: Model 3 Highland

Postat: 03 sep 2023 11:10
av jpetters
taliz skrev:
Udda med en dedikerad kameraknapp på ratten.
Är väl ingen annan som har det?
Antar att Tesla sett att många gillar att aktivera kameran vid körning.
Ja, kanske. Men om man faktiskt lagt till en kamera i nosen så blir det ju mer logiskt då man vill kunna aktivera den vid parkering. Det finns ju ingen given "trigger" som när man lägger i backen.

Re: Model 3 Highland

Postat: 03 sep 2023 11:18
av taliz
jpetters skrev: 03 sep 2023 11:10
taliz skrev:
Udda med en dedikerad kameraknapp på ratten.
Är väl ingen annan som har det?
Antar att Tesla sett att många gillar att aktivera kameran vid körning.
Ja, kanske. Men om man faktiskt lagt till en kamera i nosen så blir det ju mer logiskt då man vill kunna aktivera den vid parkering. Det finns ju ingen given "trigger" som när man lägger i backen.
Absolut, men har någon bekräftat att det faktiskt sitter en kamera i nosen?
Kanske det är något de planerar införa inom kort.

Re: Model 3 Highland

Postat: 03 sep 2023 11:23
av Imolarot
taliz skrev: 03 sep 2023 11:18
jpetters skrev: 03 sep 2023 11:10
taliz skrev:
Udda med en dedikerad kameraknapp på ratten.
Är väl ingen annan som har det?
Antar att Tesla sett att många gillar att aktivera kameran vid körning.
Ja, kanske. Men om man faktiskt lagt till en kamera i nosen så blir det ju mer logiskt då man vill kunna aktivera den vid parkering. Det finns ju ingen given "trigger" som när man lägger i backen.
Absolut, men har någon bekräftat att det faktiskt sitter en kamera i nosen?
Kanske det är något de planerar införa inom kort.
Det "roliga" är ju att Tesla redigerat bort kameran på alla officiella bilder nu. Så var det en miss helt eller visade de kameran bara för tidigt?

Re: Model 3 Highland

Postat: 03 sep 2023 11:34
av mikebike
LarsaR skrev: 03 sep 2023 10:46
mikebike skrev: 03 sep 2023 10:36
jonasl skrev: 03 sep 2023 09:42
flamman skrev: 03 sep 2023 02:34

Men däremot ur rondeller så blir det svårare/sämre det är ju tyvärr så. Misstänker utan att ha kollat upp det att reglerna för rondeller är annorlunda i USA eller att de har färre rondeller. Ganska säkert att de har klar färre smårondeller av den typen som är vanliga i
Rondeller förekommer knappt i USA.

Åkte buss över gränsen från Seattle till Vancouver en gång och direkt när vi passerat gränsen till Kanada och körde genom en rondell så var det en hel massa "Ooooh" och "Whats that!" i bussen :-) Däremot är 4-vägs-korsning där alla har väjningsplikt alt större med massa rödljus vanliga. I de flesta delstater får man köra mot rött vid högersväng (det är som stopplikt bara).

Nu har jag ju inte kört bil i hela USA men så ser det ut längs med västkusten och östkusten iaf.
Rondeller är ju en sak, men när jag kör hemifrån är det en vänstersväng som omedelbart följs av en högersväng. Man behöver blinka höger innan vänsterblinkersen upphört.
Jag löser det genom att dubbelklicka höger på blinkersspaken.
Det lär ju inte bli enklare med knappar, man vrider betydligt mer på ratten där än i en cirkulationsplats.
Det, snabba höger vänster höger eller tvärtom är enklare med knapparna. Bara ett tryck så byter du! Hade ett helsicke när jag lånat en 3:a, missade att blinka, släckte ju bara den första blinkningen när jag petade en gång på spaken….
Problemet är inte själva tryckningen, utan att hitta knappen samtidigt som man vrider fram och tillbaks ett varv på ratten.

Re: Model 3 Highland

Postat: 03 sep 2023 11:45
av renes
mikebike skrev: 03 sep 2023 11:34
Problemet är inte själva tryckningen, utan att hitta knappen samtidigt som man vrider fram och tillbaks ett varv på ratten.
Det är ju en kännbar "ridge" mellan blinkersknapparna, så man hittar den ju på känn efter ett tag.

Re: Model 3 Highland

Postat: 03 sep 2023 12:08
av marcusw
Någon som sett något om bultmönster och ET? Tänker på om man kan flytta med sig sina gamla vinterhjul från M3 -21...

Re: Model 3 Highland

Postat: 03 sep 2023 12:53
av ducce916m
slugger75 skrev: 02 sep 2023 14:07
taliz skrev: 02 sep 2023 12:00
renes skrev: 02 sep 2023 11:57
Trevlig skrev: 02 sep 2023 11:14
Testade en s utan spakar med yoke tycker enda var lite knepigt med att blinka ut ur rondeller då knapparna ofta var långt ifrån händerna
När rondellen är så pass liten att styret är uppochner tycker jag att det är lättast att blinka ut med höger tumme. Funkar bra.
När rondellen är så liten lär det väl vara en fil dessutom, då känns det inte så viktigt att blinka.
Nu blev jag triggad.
Känslor har inget med trafikregler att göra.
När man lämnar en cirkulationsplats ska man blinka höger. Punkt.
Gäller inte BMW

Re: Model 3 Highland

Postat: 03 sep 2023 13:09
av jonasl
marcusw skrev: 03 sep 2023 12:08
Någon som sett något om bultmönster och ET? Tänker på om man kan flytta med sig sina gamla vinterhjul från M3 -21...
Vågar nog sätta en peng på att det är exakt samma.

Re: Model 3 Highland

Postat: 03 sep 2023 14:14
av AAKEE
taliz skrev: 02 sep 2023 11:26


Måste vara en väldigt liten rondell om det är upp å ner?
Jag vrider knappt på ratten i de flesta rondeller här(om dom är väldigt små brukar jag köra rakt över, som bussar & lastbilar gör :lol: )
Jag var alldeles precis och köpte en spegel med frun. M.ht regn och att PPF torkar på MSP i garaget så körde jag Audi. Det blev totalt fem rondeller. I tre av dem var ratten (gott och väl) mer än 180 grader vriden, då försökte jag köra ganska skolmässigt, dock inte överdrivet. I de andra två närmare 180 än 90 grader. (fotobevis finns, men borde inte behövas, antar jag).

Så att den är också trasig tydligen. Blir åka till Audi på att laga styrningen till veckan. :lol:

Från en tubvideo. Inte speciellt tvär rondell, utan antagligen ungefär sverigesnittet.
yoke.png
https://youtu.be/RogmTuK9hJg?si=girOg-S-Zs8sbalz

När det gäller att sakna spakar är det där det enda jag har reagerat över (men vi vet att de som övat upp knappologin inte har några problem med det). Jag kan tänka mig att det kräver lite träning med en rund ratt och blinkersknappar då det antagligen är lättare att se/veta var på greppet knapparna är på en yoke än en rund ratt.

Re: Model 3 Highland

Postat: 04 sep 2023 07:34
av Dinsdale
Det är svårt att se hur någon enda person förutom Teslas chefsekonom kan argumentera för att blinkersknappar på ratten är en bra idé. Men som en bil designad i ett land utan rondeller är det förstås förståeligt att det blivit så här. Det är ju samma med bakluckan där inlandsisen greppar sitt bestämda tag på vintern om man förvärmer med snö på taket, så klart man inte har det som huvudfokus där bilen är designad. Något man får acceptera och lära sig, eller välja ett annat märke.

Att växla på skärmen är en ickefråga, men vilket håll är framåt och vilket är bakåt? Det borde väl vara nedåt som är framåt och uppåt som är bakåt, alltså åt samma håll som man växlar med rattväxeln?

Re: Model 3 Highland

Postat: 04 sep 2023 07:45
av DanneLKPG
Dinsdale skrev: 04 sep 2023 07:34
Att växla på skärmen är en ickefråga, men vilket håll är framåt och vilket är bakåt? Det borde väl vara nedåt som är framåt och uppåt som är bakåt, alltså åt samma håll som man växlar med rattväxeln?
Nej, det är tvärtom.

Upp = fram
Ned = bak

Vilket också känns mest naturligt.
Det är så det är på växelväljaren i BMW i3S och min nuvarande IONIQ 5 också.

Re: Model 3 Highland

Postat: 04 sep 2023 07:52
av Niklas Z
DanneLKPG skrev: 04 sep 2023 07:45
Nej, det är tvärtom.

Upp = fram
Ned = bak

Vilket också känns mest naturligt.
Det är så det är på växelväljaren i BMW i3S och min nuvarande IONIQ 5 också.
Det är en förbättring att ha uppåt=framåt. Jag stör mig rätt ofta på att uppåt är bakåt på den nuvarande växelväljaren när jag ska t ex parkera i trånga utrymmen. Jag tycker det är ointuituvt med neråt = framåt och uppåt = bakåt.

Re: Model 3 Highland

Postat: 04 sep 2023 08:14
av Elof
Niklas Z skrev: 04 sep 2023 07:52
DanneLKPG skrev: 04 sep 2023 07:45
Nej, det är tvärtom.

Upp = fram
Ned = bak

Vilket också känns mest naturligt.
Det är så det är på växelväljaren i BMW i3S och min nuvarande IONIQ 5 också.
Det är en förbättring att ha uppåt=framåt. Jag stör mig rätt ofta på att uppåt är bakåt på den nuvarande växelväljaren när jag ska t ex parkera i trånga utrymmen. Jag tycker det är ointuituvt med neråt = framåt och uppåt = bakåt.
Kan man tycka, men det har alltid varit så med växelväljare till automatlådor.

Re: Model 3 Highland

Postat: 04 sep 2023 08:33
av Niklas Z
Elof skrev: 04 sep 2023 08:14
Niklas Z skrev: 04 sep 2023 07:52
DanneLKPG skrev: 04 sep 2023 07:45
Nej, det är tvärtom.

Upp = fram
Ned = bak

Vilket också känns mest naturligt.
Det är så det är på växelväljaren i BMW i3S och min nuvarande IONIQ 5 också.
Det är en förbättring att ha uppåt=framåt. Jag stör mig rätt ofta på att uppåt är bakåt på den nuvarande växelväljaren när jag ska t ex parkera i trånga utrymmen. Jag tycker det är ointuituvt med neråt = framåt och uppåt = bakåt.
Kan man tycka, men det har alltid varit så med växelväljare till automatlådor.
Förvisso, men jag har aldrig haft en automatväxlad bil. Har alltid ägt bilar med manuell växellåda. För mig som aldrig blivit tillvand vid den traditionen hos automatlådor så är det ointuitivt.

Re: Model 3 Highland

Postat: 04 sep 2023 08:44
av LarsaR
Niklas Z skrev: 04 sep 2023 08:33
Elof skrev: 04 sep 2023 08:14
Niklas Z skrev: 04 sep 2023 07:52
DanneLKPG skrev: 04 sep 2023 07:45
Nej, det är tvärtom.

Upp = fram
Ned = bak

Vilket också känns mest naturligt.
Det är så det är på växelväljaren i BMW i3S och min nuvarande IONIQ 5 också.
Det är en förbättring att ha uppåt=framåt. Jag stör mig rätt ofta på att uppåt är bakåt på den nuvarande växelväljaren när jag ska t ex parkera i trånga utrymmen. Jag tycker det är ointuituvt med neråt = framåt och uppåt = bakåt.
Kan man tycka, men det har alltid varit så med växelväljare till automatlådor.
Förvisso, men jag har aldrig haft en automatväxlad bil. Har alltid ägt bilar med manuell växellåda. För mig som aldrig blivit tillvand vid den traditionen hos automatlådor så är det ointuitivt.
Vill minnas att framåt med spaken var framåt på Daf 66, salig i åminnelse, och bakåt bakåt! Den gick lika fort (sakta) åt bägge håll med sin remdrift.

Re: Model 3 Highland

Postat: 04 sep 2023 08:49
av Banane
Niklas Z skrev: 04 sep 2023 08:33
Elof skrev: 04 sep 2023 08:14
Niklas Z skrev: 04 sep 2023 07:52
DanneLKPG skrev: 04 sep 2023 07:45
Nej, det är tvärtom.

Upp = fram
Ned = bak

Vilket också känns mest naturligt.
Det är så det är på växelväljaren i BMW i3S och min nuvarande IONIQ 5 också.
Det är en förbättring att ha uppåt=framåt. Jag stör mig rätt ofta på att uppåt är bakåt på den nuvarande växelväljaren när jag ska t ex parkera i trånga utrymmen. Jag tycker det är ointuituvt med neråt = framåt och uppåt = bakåt.
Kan man tycka, men det har alltid varit så med växelväljare till automatlådor.
Förvisso, men jag har aldrig haft en automatväxlad bil. Har alltid ägt bilar med manuell växellåda. För mig som aldrig blivit tillvand vid den traditionen hos automatlådor så är det ointuitivt.
Nu ligger ju backen uppåt även på de flesta manuella lådor. ;)

Re: Model 3 Highland

Postat: 04 sep 2023 08:52
av Niklas Z
Banane skrev: 04 sep 2023 08:49
Niklas Z skrev: 04 sep 2023 08:33
Elof skrev: 04 sep 2023 08:14
Niklas Z skrev: 04 sep 2023 07:52
DanneLKPG skrev: 04 sep 2023 07:45
Nej, det är tvärtom.

Upp = fram
Ned = bak

Vilket också känns mest naturligt.
Det är så det är på växelväljaren i BMW i3S och min nuvarande IONIQ 5 också.
Det är en förbättring att ha uppåt=framåt. Jag stör mig rätt ofta på att uppåt är bakåt på den nuvarande växelväljaren när jag ska t ex parkera i trånga utrymmen. Jag tycker det är ointuituvt med neråt = framåt och uppåt = bakåt.
Kan man tycka, men det har alltid varit så med växelväljare till automatlådor.
Förvisso, men jag har aldrig haft en automatväxlad bil. Har alltid ägt bilar med manuell växellåda. För mig som aldrig blivit tillvand vid den traditionen hos automatlådor så är det ointuitivt.
Nu ligger ju backen uppåt även på de flesta manuella lådor. ;)
Fast på en manuell låda ligger det ju framåtväxlar i båda riktningarna, så där blir det inte samma koppling mellan vilken riktning man för spaken och åt vilket håll bilen rör sig.