Re: Model 3 Highland
Postat: 03 sep 2023 09:38
Är ju en väldigt skillnad på mikrofoner i mobiler, och hur olika appar mäter.
Kan skilja tiotals db mellan olika.
Kan skilja tiotals db mellan olika.
Rondeller förekommer knappt i USA.flamman skrev: ↑03 sep 2023 02:34
Men däremot ur rondeller så blir det svårare/sämre det är ju tyvärr så. Misstänker utan att ha kollat upp det att reglerna för rondeller är annorlunda i USA eller att de har färre rondeller. Ganska säkert att de har klar färre smårondeller av den typen som är vanliga i
Rondeller är ju en sak, men när jag kör hemifrån är det en vänstersväng som omedelbart följs av en högersväng. Man behöver blinka höger innan vänsterblinkersen upphört.jonasl skrev: ↑03 sep 2023 09:42Rondeller förekommer knappt i USA.flamman skrev: ↑03 sep 2023 02:34
Men däremot ur rondeller så blir det svårare/sämre det är ju tyvärr så. Misstänker utan att ha kollat upp det att reglerna för rondeller är annorlunda i USA eller att de har färre rondeller. Ganska säkert att de har klar färre smårondeller av den typen som är vanliga i
Åkte buss över gränsen från Seattle till Vancouver en gång och direkt när vi passerat gränsen till Kanada och körde genom en rondell så var det en hel massa "Ooooh" och "Whats that!" i bussenDäremot är 4-vägs-korsning där alla har väjningsplikt alt större med massa rödljus vanliga. I de flesta delstater får man köra mot rött vid högersväng (det är som stopplikt bara).
Nu har jag ju inte kört bil i hela USA men så ser det ut längs med västkusten och östkusten iaf.
Det, snabba höger vänster höger eller tvärtom är enklare med knapparna. Bara ett tryck så byter du! Hade ett helsicke när jag lånat en 3:a, missade att blinka, släckte ju bara den första blinkningen när jag petade en gång på spaken….mikebike skrev: ↑03 sep 2023 10:36Rondeller är ju en sak, men när jag kör hemifrån är det en vänstersväng som omedelbart följs av en högersväng. Man behöver blinka höger innan vänsterblinkersen upphört.jonasl skrev: ↑03 sep 2023 09:42Rondeller förekommer knappt i USA.flamman skrev: ↑03 sep 2023 02:34
Men däremot ur rondeller så blir det svårare/sämre det är ju tyvärr så. Misstänker utan att ha kollat upp det att reglerna för rondeller är annorlunda i USA eller att de har färre rondeller. Ganska säkert att de har klar färre smårondeller av den typen som är vanliga i
Åkte buss över gränsen från Seattle till Vancouver en gång och direkt när vi passerat gränsen till Kanada och körde genom en rondell så var det en hel massa "Ooooh" och "Whats that!" i bussenDäremot är 4-vägs-korsning där alla har väjningsplikt alt större med massa rödljus vanliga. I de flesta delstater får man köra mot rött vid högersväng (det är som stopplikt bara).
Nu har jag ju inte kört bil i hela USA men så ser det ut längs med västkusten och östkusten iaf.
Jag löser det genom att dubbelklicka höger på blinkersspaken.
Det lär ju inte bli enklare med knappar, man vrider betydligt mer på ratten där än i en cirkulationsplats.
Ja, kanske. Men om man faktiskt lagt till en kamera i nosen så blir det ju mer logiskt då man vill kunna aktivera den vid parkering. Det finns ju ingen given "trigger" som när man lägger i backen.taliz skrev:Udda med en dedikerad kameraknapp på ratten.
Är väl ingen annan som har det?
Antar att Tesla sett att många gillar att aktivera kameran vid körning.
Absolut, men har någon bekräftat att det faktiskt sitter en kamera i nosen?jpetters skrev: ↑03 sep 2023 11:10Ja, kanske. Men om man faktiskt lagt till en kamera i nosen så blir det ju mer logiskt då man vill kunna aktivera den vid parkering. Det finns ju ingen given "trigger" som när man lägger i backen.taliz skrev:Udda med en dedikerad kameraknapp på ratten.
Är väl ingen annan som har det?
Antar att Tesla sett att många gillar att aktivera kameran vid körning.
Det "roliga" är ju att Tesla redigerat bort kameran på alla officiella bilder nu. Så var det en miss helt eller visade de kameran bara för tidigt?taliz skrev: ↑03 sep 2023 11:18Absolut, men har någon bekräftat att det faktiskt sitter en kamera i nosen?jpetters skrev: ↑03 sep 2023 11:10Ja, kanske. Men om man faktiskt lagt till en kamera i nosen så blir det ju mer logiskt då man vill kunna aktivera den vid parkering. Det finns ju ingen given "trigger" som när man lägger i backen.taliz skrev:Udda med en dedikerad kameraknapp på ratten.
Är väl ingen annan som har det?
Antar att Tesla sett att många gillar att aktivera kameran vid körning.
Kanske det är något de planerar införa inom kort.
Problemet är inte själva tryckningen, utan att hitta knappen samtidigt som man vrider fram och tillbaks ett varv på ratten.LarsaR skrev: ↑03 sep 2023 10:46Det, snabba höger vänster höger eller tvärtom är enklare med knapparna. Bara ett tryck så byter du! Hade ett helsicke när jag lånat en 3:a, missade att blinka, släckte ju bara den första blinkningen när jag petade en gång på spaken….mikebike skrev: ↑03 sep 2023 10:36Rondeller är ju en sak, men när jag kör hemifrån är det en vänstersväng som omedelbart följs av en högersväng. Man behöver blinka höger innan vänsterblinkersen upphört.jonasl skrev: ↑03 sep 2023 09:42Rondeller förekommer knappt i USA.flamman skrev: ↑03 sep 2023 02:34
Men däremot ur rondeller så blir det svårare/sämre det är ju tyvärr så. Misstänker utan att ha kollat upp det att reglerna för rondeller är annorlunda i USA eller att de har färre rondeller. Ganska säkert att de har klar färre smårondeller av den typen som är vanliga i
Åkte buss över gränsen från Seattle till Vancouver en gång och direkt när vi passerat gränsen till Kanada och körde genom en rondell så var det en hel massa "Ooooh" och "Whats that!" i bussenDäremot är 4-vägs-korsning där alla har väjningsplikt alt större med massa rödljus vanliga. I de flesta delstater får man köra mot rött vid högersväng (det är som stopplikt bara).
Nu har jag ju inte kört bil i hela USA men så ser det ut längs med västkusten och östkusten iaf.
Jag löser det genom att dubbelklicka höger på blinkersspaken.
Det lär ju inte bli enklare med knappar, man vrider betydligt mer på ratten där än i en cirkulationsplats.
Gäller inte BMWslugger75 skrev: ↑02 sep 2023 14:07
Jag var alldeles precis och köpte en spegel med frun. M.ht regn och att PPF torkar på MSP i garaget så körde jag Audi. Det blev totalt fem rondeller. I tre av dem var ratten (gott och väl) mer än 180 grader vriden, då försökte jag köra ganska skolmässigt, dock inte överdrivet. I de andra två närmare 180 än 90 grader. (fotobevis finns, men borde inte behövas, antar jag).
Nej, det är tvärtom.
Det är en förbättring att ha uppåt=framåt. Jag stör mig rätt ofta på att uppåt är bakåt på den nuvarande växelväljaren när jag ska t ex parkera i trånga utrymmen. Jag tycker det är ointuituvt med neråt = framåt och uppåt = bakåt.
Kan man tycka, men det har alltid varit så med växelväljare till automatlådor.
Förvisso, men jag har aldrig haft en automatväxlad bil. Har alltid ägt bilar med manuell växellåda. För mig som aldrig blivit tillvand vid den traditionen hos automatlådor så är det ointuitivt.Elof skrev: ↑04 sep 2023 08:14Kan man tycka, men det har alltid varit så med växelväljare till automatlådor.
Vill minnas att framåt med spaken var framåt på Daf 66, salig i åminnelse, och bakåt bakåt! Den gick lika fort (sakta) åt bägge håll med sin remdrift.Niklas Z skrev: ↑04 sep 2023 08:33Förvisso, men jag har aldrig haft en automatväxlad bil. Har alltid ägt bilar med manuell växellåda. För mig som aldrig blivit tillvand vid den traditionen hos automatlådor så är det ointuitivt.Elof skrev: ↑04 sep 2023 08:14Kan man tycka, men det har alltid varit så med växelväljare till automatlådor.
Nu ligger ju backen uppåt även på de flesta manuella lådor.Niklas Z skrev: ↑04 sep 2023 08:33Förvisso, men jag har aldrig haft en automatväxlad bil. Har alltid ägt bilar med manuell växellåda. För mig som aldrig blivit tillvand vid den traditionen hos automatlådor så är det ointuitivt.Elof skrev: ↑04 sep 2023 08:14Kan man tycka, men det har alltid varit så med växelväljare till automatlådor.
Fast på en manuell låda ligger det ju framåtväxlar i båda riktningarna, så där blir det inte samma koppling mellan vilken riktning man för spaken och åt vilket håll bilen rör sig.Banane skrev: ↑04 sep 2023 08:49Nu ligger ju backen uppåt även på de flesta manuella lådor.Niklas Z skrev: ↑04 sep 2023 08:33Förvisso, men jag har aldrig haft en automatväxlad bil. Har alltid ägt bilar med manuell växellåda. För mig som aldrig blivit tillvand vid den traditionen hos automatlådor så är det ointuitivt.Elof skrev: ↑04 sep 2023 08:14Kan man tycka, men det har alltid varit så med växelväljare till automatlådor.![]()