Ja ok 50% är nog rimligare.krabbanidag skrev: ↑01 jun 2025 11:16Det skulle jag inte tro på en sekund. Eftersom hans bil är 3 år gammal med 6k mil så bör det vara en 2022a. Tror inte Y RWD levererades då. Och i och med att han gav 512k så låter det som att han har en Model 3 (stämmer bra överens med priset 512k och att den är 3 år gammal)manneson skrev: ↑01 jun 2025 11:11Säljer du privat får du nog iaf 55%.ANLI skrev: ↑01 jun 2025 10:58Fick erbjudande skickat hem om att värdera Teslan för inbyte hos Volvo.
Nypriset var 512 000 kr efter bonus och nu efter 3 år och 6000 mil värderad till 230 000 kr.
Restvärde 45%. Värdeminskning 47 kr / mil.
(Carla begär 322 900 för en ett år nyare och drygt 2000 färre mil)
Om vi kikar på 2022or med 6k mil så har handlare ut dem för 269-289.
För att han ska få ut 55% residualvärde givet det han angivit så ska han alltså ha 282 000kr för bilen. Ser det som en omöjlighet.
Du får ju i princip en bättre bil Y LR 2021-2022 med liknande miltal för samma peng eller max 10% mer än 282K idag.
Värdeminskningstråden Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Värdeminskningstråden Model Y
- krabbanidag
- Teslaägare
- Inlägg: 71
- Blev medlem: 25 mar 2025 06:18
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Det kan man nog få om rätt köpare hittar annonsen dvs 256 000.manneson skrev: ↑01 jun 2025 11:19Ja ok 50% är nog rimligare.krabbanidag skrev: ↑01 jun 2025 11:16Det skulle jag inte tro på en sekund. Eftersom hans bil är 3 år gammal med 6k mil så bör det vara en 2022a. Tror inte Y RWD levererades då. Och i och med att han gav 512k så låter det som att han har en Model 3 (stämmer bra överens med priset 512k och att den är 3 år gammal)manneson skrev: ↑01 jun 2025 11:11Säljer du privat får du nog iaf 55%.ANLI skrev: ↑01 jun 2025 10:58Fick erbjudande skickat hem om att värdera Teslan för inbyte hos Volvo.
Nypriset var 512 000 kr efter bonus och nu efter 3 år och 6000 mil värderad till 230 000 kr.
Restvärde 45%. Värdeminskning 47 kr / mil.
(Carla begär 322 900 för en ett år nyare och drygt 2000 färre mil)
Om vi kikar på 2022or med 6k mil så har handlare ut dem för 269-289.
För att han ska få ut 55% residualvärde givet det han angivit så ska han alltså ha 282 000kr för bilen. Ser det som en omöjlighet.
Du får ju i princip en bättre bil Y LR 2021-2022 med liknande miltal för samma peng eller max 10% mer än 282K idag.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Blir spännande att se om Highland trillar ner till liknande nivåer nästa år.
Nog inte, finns ju först som årsm 2024 AFAIK.
Nog inte, finns ju först som årsm 2024 AFAIK.
- krabbanidag
- Teslaägare
- Inlägg: 71
- Blev medlem: 25 mar 2025 06:18
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Den trillar säkert ner mot 300-350k för rwd, men blir nog svårt att trilla ner mer än så under 2026.
Tror kombinationen få sålda highland och extremt överutbud av gamla model 3an kommer hålla priserna för highland under armarna.
Inte förvånad om highlandbilarna håller 55% residual efter 36 mån?
Re: Värdeminskningstråden Model Y
De går redan nu för 350-360k på kvd. Sett 3st för det. Två nådde Reservationspris redan runt 330. En var bara 6 mån gammal, 1300 mil med original sommar och vinterhjul. Som ny.krabbanidag skrev: ↑01 jun 2025 11:38Den trillar säkert ner mot 300-350k för rwd, men blir nog svårt att trilla ner mer än så under 2026.
Tror kombinationen få sålda highland och extremt överutbud av gamla model 3an kommer hålla priserna för highland under armarna.
Inte förvånad om highlandbilarna håller 55% residual efter 36 mån?
De andra två från slutet av 23 med runt 3500 mil.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Att köpa ny bil har alltid varit en dyr affär. På tre år tappar bilen normalt 40-50% i värde. Bilarna har blivit mycket dyrare vilket också innebär att värdeminskningen blir högre. För 10 år sedan kostade de flesta tjänstebilarna runt 350-400 KSEK tex Passat, A6, V70 mfl. Idag kostar motsvarande elbil det dubbla = dubbel värdeminskning.
Efterfrågan på begagnad elbil är dessutom just nu lägre än på diesel/bensin vilket gör att begagnad marknaden är tuff för alla elbilsmärken. Idag går det köpa en ID4 GTX från 2023 för endast 365 KSEK. MY ligger något högre. (som jag minns det låg GTX efter rabatt och MY LR ganska lika i nypris 2023).
På sikt kommer beg priset stabiliseras när efterfrågan ökar. Men en bil kommer alltid vara en dyr affär om man inte köper en Ferrari
Efterfrågan på begagnad elbil är dessutom just nu lägre än på diesel/bensin vilket gör att begagnad marknaden är tuff för alla elbilsmärken. Idag går det köpa en ID4 GTX från 2023 för endast 365 KSEK. MY ligger något högre. (som jag minns det låg GTX efter rabatt och MY LR ganska lika i nypris 2023).
På sikt kommer beg priset stabiliseras när efterfrågan ökar. Men en bil kommer alltid vara en dyr affär om man inte köper en Ferrari

MY RWD Vit 2023
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Ja det är sjukt. Kollade på beggade 458 för runt 5 år sedan. Då kunde man få en fin för runt 1,5.
Nu kostar samma bil 2,5.... den har alltså blivit 5 år äldre och ökat 1 mille i värde..