Vad finns det för teorier om varför bilen inte såg lastbilen? Förutsättningarna kunde väl knappast ha varit bättre.
Re: Artikel i media
Postat: 02 jun 2020 22:17
av nek0
dd88 skrev:
Vad finns det för teorier om varför bilen inte såg lastbilen? Förutsättningarna kunde väl knappast ha varit bättre.
Kanske vit färg på lastbilen?
Min bil reagerar inte på något som inte är i rörelse.
Artikel i media
Postat: 02 jun 2020 22:19
av taliz
dd88 skrev:
Vad finns det för teorier om varför bilen inte såg lastbilen? Förutsättningarna kunde väl knappast ha varit bättre.
Har för mig det är nått just med vitt. Systemet har svårt att "se" den färgen.
Första AP-kraschen där snubben dog var också en vit lastbil.
Var ju förövrigt en som la in en bild på forumet nyligen där AP visualiseringen tolkade en bild på människor på en vit skåpbil som fotgängare...
Ytterligare ett tecken på att vitt "inte syns".
Re: Artikel i media
Postat: 02 jun 2020 23:31
av Gustafsson
Fast man tycker att radarn borde upptäckt hindret. Bilen bromsar väl inte heller om föraren ”gasar” över APs hastighet.
Re: Artikel i media
Postat: 03 jun 2020 07:08
av mati
Gustafsson skrev:
Fast man tycker att radarn borde upptäckt hindret. Bilen bromsar väl inte heller om föraren ”gasar” över APs hastighet.
Radarn har garanterat upptäckt släpet. Men radarn ignorerar väl i princip det mesta som inte rör på sig. Annars skulle det bli en massa false positives, bilen skulle oavbrutet fantombromsa för skyltar eller cola-burkar som ligger på vägen, osv. Det kan vara svårt för radarn att avgöra storleken på ett föremål. Kameran är mycket bättre på det.
Gissningsvis var det i det här fallet så att radarn såg ett stort föremål precis i färdriktningen. Men kameran sa, nä, det där vita? Det är nog inget.
Och så blev det som det blev.
Re: Artikel i media
Postat: 03 jun 2020 07:11
av Svenssons
Tror på detta också. Teslas AP har inte övat på för många liggande lastbilar på vägen.
Re: Artikel i media
Postat: 03 jun 2020 07:26
av Swede1
Svag snabbladdar infrastruktur i USA, bloomberg artikel. Samma i Sverige, hönan ägget problem. Tar 10 år innan marknaden mognat enligt BCG. Tesla är undantaget... ska de dra ifrån ännu mer?
Electric car-range anxiety revolves around a brutal equation: Remaining miles of battery life (as estimated by the car) minus miles to destination equals hope (or despair). Making matters worse, the answer varies from one minute to the next, depending on terrain and speed. Desperate battery-powered travelers can be easy to spot: They are often sweaty (no air conditioning), driving slowly and—when going uphill—instinctively leaning forward in their seats.
Och här i Europa har vi Ionity, men snälla sänk priset till 3-4 kr / kwh.
“You know Silicon Valley is fond of quips, and one of them is, ‘It goes slow until it goes fast,’” Romano said. “In this case, there is a lot of truth to that. It’s all going to flip very quickly.”
Artikel i media
Postat: 03 jun 2020 17:35
av taliz
CNBC lägger in aktiekursen för AB Volvo bredvid Volvo Cars VD.
Han börjar låta lite gaggig förövrigt.
Converting all cars and SUVs in the Greater Toronto area into electric vehicles would cause 313 fewer deaths per year, an estimated social benefit of $2.4 billion. That’s the high-level finding of a study published today by Environmental Defence and the Ontario Public Health Association.
Local air pollution within urban environments is highly detrimental to human health. When you have an electric vehicle with no tailpipe emissions, you’re removing a wide range of contaminants — from nitrogen oxides to fine particulate matter — from the near-road environment and shifting them to power plants. The net effect remains a large improvement in air quality.
If you bring it down to an individual level, each electric vehicle replacing a gas-powered one brings nearly $10,000 in social benefits. Those benefits are shared by everyone, not just the people buying the cars.
Re: Artikel i media
Postat: 04 jun 2020 09:37
av Lars Json
Är inte detta symptomatiskt för svenska myndigheter?
"Vi vet bäst, kan allt och f-n om någon ifrågasätter oss"
Re: Artikel i media
Postat: 04 jun 2020 10:03
av taliz
Svenska polisen är tight kopplade till Volvo. Polisbilarna tillverkas direkt på fabriken numera(innan gjordes det av fristående kaross byggare). Volvo hade inte investerat i den tillverkningskapaciteten om de inte vetat att polisen skulle vara en trogen kund för lång tid framöver.
Re: Artikel i media
Postat: 04 jun 2020 10:20
av Lars Json
taliz skrev:
Svenska polisen är tight kopplade till Volvo. Polisbilarna tillverkas direkt på fabriken numera(innan gjordes det av fristående kaross byggare). Volvo hade inte investerat i den tillverkningskapaciteten om de inte vetat att polisen skulle vara en trogen kund för lång tid framöver.
Det är ju ännu värre då att hänvisa till påståenden som inte är relevanta, för att dölja "kompis" avtal.
Re: Artikel i media
Postat: 04 jun 2020 10:56
av 4dy
taliz skrev:
Svenska polisen är tight kopplade till Volvo. Polisbilarna tillverkas direkt på fabriken numera(innan gjordes det av fristående kaross byggare). Volvo hade inte investerat i den tillverkningskapaciteten om de inte vetat att polisen skulle vara en trogen kund för lång tid framöver.
Fast det köps inte bara från Volvo. Alla hundbilar är från och med förra året av märket Volkswagen eftersom Volvo inte har någon modell som klarar kraven för hundburarna. https://www.mestmotor.se/automotorsport ... en-amarok/
Jag har även sett polismålade bilar från Mercedes, BMW osv.
Re: Artikel i media
Postat: 04 jun 2020 11:24
av taliz
4dy skrev:
taliz skrev:
Svenska polisen är tight kopplade till Volvo. Polisbilarna tillverkas direkt på fabriken numera(innan gjordes det av fristående kaross byggare). Volvo hade inte investerat i den tillverkningskapaciteten om de inte vetat att polisen skulle vara en trogen kund för lång tid framöver.
Fast det köps inte bara från Volvo. Alla hundbilar är från och med förra året av märket Volkswagen eftersom Volvo inte har någon modell som klarar kraven för hundburarna. https://www.mestmotor.se/automotorsport ... en-amarok/
Jag har även sett polismålade bilar från Mercedes, BMW osv.
Det hävdade jag inte heller. Det finns fortfarande fristående karossbyggare som bygger på andra märken. Men det är förhållandevis liten volym i jämförelse.
Re: Artikel i media
Postat: 04 jun 2020 17:19
av frippan
Tyskland tvingar alla bensinstationer att sätta upp en laddplats.
Just den där kanske inte jag tycker är så mycket att rädda, men det finns definitivt många snygga gamla bensinstationer runt om i världen som förtjänar ett andra liv som laddstationer
/fth
Re: Artikel i media
Postat: 05 jun 2020 13:10
av Teslaspolen
Precis, stationerna i sig är ju egentligen väldigt praktiska. Tak över huvudet (när kommer laddplatserna få tak istället för pumparna?), helt Ok mat, toaletter och lite olika varor. För att inte tala om tvätthall, fönsterputs, spolarvätska och luft för däcken. Nej, det är pumparna som är problemet, inte mackarna.
Visserligen så hör jag ekot av den svenska etanolsatsningen, men förutsättningarna är helt annorlunda idag. Den här gången är industrin, staten OCH bilisterna bakom satsningen.
Re: Artikel i media
Postat: 05 jun 2020 13:16
av TiborBlomhall
De borde bygga om den till en permanent Museum of Fossil Fuels:
Så skolbarnen i framtiden kan gå dit och känna på hur bensin luktade
Ungefär som Järnvägsmuseet i Gävle med sina ånglok
De skulle kunna återställa mackens original utseende, med högt torn och så, och ställa några veteranbilar vid bensinpumparna. Verkligen visa att avgasbilar och bensinmackar hör hemma i museum
Re: Artikel i media
Postat: 05 jun 2020 13:29
av fth
Det vore en kulturgärning att återställa den till ursprungsskick, men som den ser ut nu är den inte mycket att ha.
Perfekt som laddstation med det stora taket!
/fth
Artikel i media
Postat: 05 jun 2020 17:11
av taliz
Får Diess lämna rodret på VW pga mjukvaruproblemen?