Sida 4 av 4

Re: Välja storlek på batteri...

Postat: 04 jul 2018 21:21
av LarsL
Jerker skrev:
Enligt vad jag har lärt mig av teamet bakom Sono Sion så är en 3-fas 22 kW-laddare väsentligt dyrare än en 3-fas 11 kW. Nu rör det ju sig om en riktigt billig bil som letar besparingar överallt, men ändå.
Jo, på en billig bil som Sion så förstår jag att det gör skillnad.

Re: Välja storlek på batteri...

Postat: 05 jul 2018 00:48
av apkungen
Standardbatteriet kommer att funka nästan alltid att köra 29 mil med. Björn nyland körde 50 mil med long range batteriet (jag är faktiskt förvånad att den inte kom längre). Här kör några ryssar 400km i dåligt vinterväder med model 3 (och model s 85) och model 3an har klart bättre räckvidd.


Standardrange model 3 lär komma 35 mil om man kör i 90km/h i ok förhållanden. Börjar det spöregna, snöa eller bli minus 20 så kommer man behöva sänka hastigheten ytterligare, eller stödladda.

Frågan är om det är värt 100k för att en gång av fem av de få gångerna ni åker t o r stugan utan att ladda på plats slippa stödladda eller köra långsamt?

Re: Välja storlek på batteri...

Postat: 05 jul 2018 07:53
av Gustafsson
Som jag skrev tidigare så tycker jag det mindre batteriet räcker till för i stort sett alla behov, husvagn undantagen.
Det som vi inte vet något om dock är hur snabbt det stora respektive det lilla klarar att ladda på SuC. Där kan det finnas skillnader av intresse. Jämför t.ex. det nuvarande 75 batteriet med 100 batteriet som ju håller max laddhastigheten över 100 kW mycket länge ( eller för den delen de äldre 70 resp 85 batterierna.)
Det är för mig mycket viktigare än att man kommer några mil extra med ett större batteri.
Laddhastigheten påverkar restiden mycket mer än batteristorleken i de flesta fall.

Re: Välja storlek på batteri...

Postat: 05 jul 2018 08:18
av OfarligTesla
För mig är det viktigt är hur långt man kan komma med max 80% av batteriet i dåliga förhållanden, (tänk -20 och snöstorm). Att ladda över 90% tar en jäkla tid och någon marginal vill man ju ha, kan man köra 21-22 mil som det är mellan laddarna mot t.ex. Åre med 70-80% av batteriet i snöstorm och säg -15 till -20?

Re: Välja storlek på batteri...

Postat: 05 jul 2018 09:08
av apkungen
OfarligTesla skrev:
För mig är det viktigt är hur långt man kan komma med max 80% av batteriet i dåliga förhållanden, (tänk -20 och snöstorm). Att ladda över 90% tar en jäkla tid och någon marginal vill man ju ha, kan man köra 21-22 mil som det är mellan laddarna mot t.ex. Åre med 70-80% av batteriet i snöstorm och säg -15 till -20?
Jag körde Gävle - Sundsvall med en model s 60 i vintras. Snöstorm och minus 15. Började med 100% och kom fram med 14% kvar och då har en model s 60 ungefär 20km sämre räckvidd än en model 3 strd batteri. Så drygt75% av batteriet hade det dragit ut en model 3. Men då körde vi också i 90 för att vi inte vågade köra snabbare pga vinterväglaget. Jag hade laddat till minst 90% för att med säkerhet komma fram.

Re: Välja storlek på batteri...

Postat: 05 jul 2018 09:21
av OfarligTesla
apkungen skrev:
OfarligTesla skrev:
För mig är det viktigt är hur långt man kan komma med max 80% av batteriet i dåliga förhållanden, (tänk -20 och snöstorm). Att ladda över 90% tar en jäkla tid och någon marginal vill man ju ha, kan man köra 21-22 mil som det är mellan laddarna mot t.ex. Åre med 70-80% av batteriet i snöstorm och säg -15 till -20?
Jag körde Gävle - Sundsvall med en model s 60 i vintras. Snöstorm och minus 15. Började med 14% kvar och då har en model s 60 ungefär 20km sämre räckvidd än en model 3 strd batteri. Så drygt75% av batteriet hade det dragit ut en model 3. Men då körde vi också i 90 för att vi inte vågade köra snabbare pga vinterväglaget. Jag hade laddat till minst 90% för att med säkerhet komma fram.
Ja då kanske det är acceptabelt iaf även om jag nog hellre ser att det fungerar i 110+, inte kört min S på vintern än så vi får se hur den resan går när skidåkning börjar. Abetterrouteplanner visar iaf inte på så roliga laddtider vilket jag hoppas inte kommer irritera allt för mycket.

Re: Välja storlek på batteri...

Postat: 05 jul 2018 17:52
av Swede1
(21 mil med standarbatteri 66%)och 32 mil med long range i - 15 grader, några youtube snubbar testade med förvärmt batteri.



Viktigare att kunna ladda överallt och snabbt med standard batteri, jag vill ha tillgång till 300 ccs laddare, inte bara teslas 30 egna snabbladdare.

Borde inte Miljöpartiet klubba en lag att ccs måste finnas på offentliga snabbladdare, som i Tyskland?

Vi får sätta vårt hopp att Miljöpartiet klubbar detta innan de försvinner som Riksdagsparti! Tesla måste montera ccs kontakter på alla sina snabbladdare så alla kan ladda där.

Re: Välja storlek på batteri...

Postat: 05 jul 2018 17:57
av Svenssons
Swede1 skrev:
Borde inte Miljöpartiet klubba en lag att ccs måste finnas på offentliga snabbladdare, som i Tyskland?
Varför? Det vore bara teknikfientligt och i Tyskland är det också för att skydda den egna bilindustrin. Det säljs inte många bilar med CCS-uttag. Detta beror på att tyskarna som har anammat standarden varit mer än lovligt långsamma. Att kräva CCS-uttag har varit ett sätt att skydda sig ifrån att de japanska bilarna får för stort fotfäste.

Re: Välja storlek på batteri...

Postat: 05 jul 2018 20:19
av LarsL
Även om Tesla skulle sätta CCS på alla Superchargers så skulle ändå inte alla kunna ladda eftersom du måste vara medlem för att få tillgång.

Re: Välja storlek på batteri...

Postat: 05 jul 2018 20:19
av apkungen
apkungen skrev:
OfarligTesla skrev:
För mig är det viktigt är hur långt man kan komma med max 80% av batteriet i dåliga förhållanden, (tänk -20 och snöstorm). Att ladda över 90% tar en jäkla tid och någon marginal vill man ju ha, kan man köra 21-22 mil som det är mellan laddarna mot t.ex. Åre med 70-80% av batteriet i snöstorm och säg -15 till -20?
Jag körde Gävle - Sundsvall med en model s 60 i vintras. Snöstorm och minus 15. Började med 100% och kom fram med 14% kvar och då har en model s 60 ungefär 20km sämre räckvidd än en model 3 strd batteri. Så drygt75% av batteriet hade det dragit ut en model 3. Men då körde vi också i 90 för att vi inte vågade köra snabbare pga vinterväglaget. Jag hade laddat till minst 90% för att med säkerhet komma fram.

Re: Välja storlek på batteri...

Postat: 05 jul 2018 20:25
av apkungen
Swede1 skrev:
(21 mil med standarbatteri 66%)och 32 mil med long range i - 15 grader, några youtube snubbar testade med förvärmt batteri.

Det där klippet har jag ingenting för. De kör en kort bit och tar snittförbrukningen de får för att räkna ut total räckvidd. Bilen drar mer i början så d där blir helt fel. Jag kommenterade också det och skrev följande :

Okay, this is entertaining but the math and testing procedure is not good. What you need to do in order to get the real range when driving till the battery is empty is the following. First drive for at least about 60 miles, then the car is really warm. Zero the energy use, and then drive an additional 30 miles or so and the energy use you get out of the second part is what you use for the calculation when calculating the range you'll get or of the remaining energy in the battery. Then you get the real range which is probably about 250 miles or so!

Re: Välja storlek på batteri...

Postat: 05 jul 2018 20:36
av Swede1
Ok, men 50 kWh batteri och drar lite över 2 kWh / mil vid -15 verkar rimligt. Drygt 20 mil räckvidd i dåliga förhållanden.
Nån som har bättre test från verkligheten i rejäl kyla ?

Re: Välja storlek på batteri...

Postat: 05 jul 2018 20:47
av Remuz
Swede1 skrev:
Ok, men 50 kWh batteri och drar lite över 2 kWh / mil vid -15 verkar rimligt. Drygt 20 mil räckvidd i dåliga förhållanden.
Nån som har bättre test från verkligheten i rejäl kyla ?
Kylan påverkar knappt min X efter allt blivit varmt. Väglag, vind, regn etc påverkar dock

Re: Välja storlek på batteri...

Postat: 05 jul 2018 20:56
av Swede1
Jaha, vad drar den då? Nån som har sett bra vintertest på model 3?

Re: Välja storlek på batteri...

Postat: 05 jul 2018 21:47
av Swede1
Svarar själv, detta verkar ok, lite mer data,

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 072/page-3

Model 3 drar kanske 2,5 kWh/mil vid -20 C och långkörning.

2,9 kWh vid -23 grader. (kortare körningar?)

2,5 kWh vid -18 C.

2,3 kWh vid -10 c.

2,1 kWh vid 0 grader.

1,9 kWh vid +10.

1,8 kWh vid +20.

Mm, -18 och 20 mil räckvidd med 50 kWh, funkar väl med 2 stopp till fjällen. Med 75 kWh räcker ett stopp.

Re: Välja storlek på batteri...

Postat: 05 jul 2018 22:00
av Remuz
Jag vet inget om model 3 på vintern, men jag vet att min X ouppvärmd i minus 20 grader drar sköna 400wh/km till batteriet är varmt, därför laddar jag precis innan jag ska åka då. Gör jag set så drar den 285wh/km vilket är ”bara” 4% mer än de 275wh/km den drar på sommaren (i 115km/h).

Så frågan är vad du vill veta? Hur långt kommer man oförberedd när det är -20? Eller hur långt kommer man om man preppat inför en resa man vet om. Det skiljer väsentligt till första laddstopp, sedan blir det samma i princip samma som i +20 gissar jag.

Visst M3 är så mycket snålare på vägen så värmen kanske slår mer i procent, så säg 10% sämre räckvidd på vintern när du är förberedd. Ska du dock åka 16km till jobbet utan förvärmning Av batteri kommer det vara 250% sämre räckvidd.

Re: Välja storlek på batteri...

Postat: 05 jul 2018 22:00
av Swede1
Hm, undrar om det är model 3 siffror? Sorry.

Den drar 1,75 kWh per mil enligt videon vid 0 grader C och torr väg. Det var lite. Är den så effektiv?

Re: Välja storlek på batteri...

Postat: 05 jul 2018 22:07
av Remuz
Siffrorna är väldigt lik en S med 19” kan jag tycka. Det Pontus visat har varit rejält lägre men han bor på varmare breddgrader

Re: Välja storlek på batteri...

Postat: 05 jul 2018 22:11
av Swede1
Förvärmd bil så klart, man brukar veta när man skall åka till fjällen. Säg snö, hård motvind, isig skrovlig vägbana och - 20 C. Mkt värre blir det inte. Drar den bara 1,75 i 0 gradigt, kanske den kan ligga lite över 2 kWh bara i svåra förhållanden. Jaja, får vänta till nästa vinter, ingen verkar ha data.

Re: Välja storlek på batteri...

Postat: 05 jul 2018 22:15
av Remuz
Vi älskar att spekulera här. Jag gissar på 200wh/km i usla förhållanden i 110km/h. Vid kass väglag gör hastighet enorm skillnad. I 60km/h lär du vara en bra bit under 150wh/h

Plöjde snöstorm och motvind med sommardäck och X60D, eftersom man inte kunde köra snabbare än 60 så drog den ”bara” 240 trots värdelös väg och storm.

Re: Välja storlek på batteri...

Postat: 05 jul 2018 23:07
av Svenssons
Remuz skrev:
Siffrorna är väldigt lik en S med 19” kan jag tycka. Det Pontus visat har varit rejält lägre men han bor på varmare breddgrader
Varmare breddgrader med AC. Ser inte varför det skulle bli så mycket mer på vintern men jag kanske är färgad av att min Model X drar exakt lika mycket i snitt på vintern som på sommaren.

Re: Välja storlek på batteri...

Postat: 06 jul 2018 06:24
av Henrik Torphammar
Svenssons skrev:
Remuz skrev:
Siffrorna är väldigt lik en S med 19” kan jag tycka. Det Pontus visat har varit rejält lägre men han bor på varmare breddgrader
Varmare breddgrader med AC. Ser inte varför det skulle bli så mycket mer på vintern men jag kanske är färgad av att min Model X drar exakt lika mycket i snitt på vintern som på sommaren.
Ju större batteri desto mindre märks klimatanläggningen procentuellt. Likaså kalla trögflytande oljor osv blir procentuellt mindre. En Leaf30 som samma sträcka på sommaren kommer 15mil går på vintern 10mil. 2/3 av sträckan på mild-vintern. Skulle Model 3 med lilla batteriet hamna mitt i mellan? dvs 17% sämre så är det ju fortfarande ganska bra. Skulle det i värsta fall vara lika som Leaf så är det ju 67% av 35mil dvs 23.5mil vilket fortfarande typ är längre än vad nästa elbil neråt(Leaf40 eller Zoe40) på skalan fixar på sommaren!