Tesla Powerwall

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7416
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla Powerwall

Inlägg av TiborBlomhall »

Jo, 7kW versionen av Powerwall är för dagliga cykler.

Det är 10kW versionen som är som du beskriver.

http://teslaclubsweden.se/tva-versioner-av-powerwall/
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Tesla Powerwall

Inlägg av Kalle »

Off Grid Byggaren skrev:
Tesla Powerwall är inte konstruerad för att cykla dagligen som i en Off Grid anläggning. Då håller den i 14 månader enligt databladet."


"Men blir priset per kWh och antal cykler lågt kommer förstås köparna. Troligen sjunker då priset på blybatterierna"
Kolla databladet för blyackar som cycklas dagligen, inte så upplyftande.


Jag funderar på att köpa 4st winston LiFePo4 celler på 1000ah (blir en 12v pack med 12kWh)
Cellerna + bms skulle då gå på 5'083€ Totalt (på de stället jag kolla på)

424 € /kWh
Känner någon till någon billigare 12v pack?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Tesla Powerwall

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Var hittade du de LiFePo4 batterierna?

Med AGM blybatterier kostar det under hälften, sen är frågan hur många cykler de håller för. Egentligen borde vi räkna kostnad per kWh och per cykel.....

12 volt spänning är ju i lägsta laget om du ska driva en inverter med lite högre effekt.

Sex stycken 155 Ah x 3000:- blir 18.000:- SEK eller 1 939 Euro.

http://www.voltpower.se/fi/fritidsbatte ... 10h-1.html
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Tesla Powerwall

Inlägg av apkungen »

Man kan köpa enskilda 18650 celler för 2000kr/kwh. Riktiga bra Samsung celler. Kanske lite sämre än lipo batterierna men ändå klart billigare på att man får äran att bygga ihop själv :D. Tre st i serie blir 12V.

Om man köper gamla laptop batterier och testar dem en och en o slänger typ hälften som inte uppfyller kraven man har så kan man komma ner på 1000kr/kwh.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Tesla Powerwall

Inlägg av Kalle »

apkungen skrev:
Man kan köpa enskilda 18650 celler för 2000kr/kwh. Riktiga bra Samsung celler. Kanske lite sämre än lipo batterierna men ändå klart billigare på att man får äran att bygga ihop själv :D. Tre st i serie blir 12V.

Om man köper gamla laptop batterier och testar dem en och en o slänger typ hälften som inte uppfyller kraven man har så kan man komma ner på 1000kr/kwh.
De där har jag tittat på, de är läskit eftersom de fins väldigt många dåliga celler på marknaden (de är celler som inte klarar kvalitetskontrollen som istället för att återanvändas sälgs vidare för att användas till ficklampor och sånt.) jag har inte riktigt hittat nått bra ställe att köpa såna me garantier och sånt. (De fins men då e de dyyyrt) Sen blir de lite jobbit med BMS en med många celler.
Synd att lägga ner så mycket tid på de om de eller ett par dåliga celler pajar allt.
Sen ska man inte löda på cellerna (pga värmen) bettre att spott svätsa, men då måste man ju skaffa en sån ochså
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Tesla Powerwall

Inlägg av Kalle »

Off Grid Byggaren skrev:
Var hittade du de LiFePo4 batterierna?

Med AGM blybatterier kostar det under hälften, sen är frågan hur många cykler de håller för. Egentligen borde vi räkna kostnad per kWh och per cykel.....

12 volt spänning är ju i lägsta laget om du ska driva en inverter med lite högre effekt.

Sex stycken 155 Ah x 3000:- blir 18.000:- SEK eller 1 939 Euro.

http://www.voltpower.se/fi/fritidsbatte ... 10h-1.html
De va billigt :)
De e typ sånna ja har nu.


Här hittade ja LiFePo batterierna :

http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/

Vi drar ca 300A från packen nu när vi kör stora sågklingan och mickron samtidigt, Inga problem med bra dimotinerade kablar, blir inte varmt nån stans. De som begrensar är batterierna, (blir 30a per batteri i packen) (0,34C)

Med LiFoPo4 celler kan man ju dra 10c i 30 sec och 3C kontinerligt.
(Läskit mycket!)
Användarvisningsbild
Peter Karlskrona
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 jun 2015 22:02

Re: Tesla Powerwall

Inlägg av Peter Karlskrona »

Jag använder Nissan Leafceller för att kunna driva huset under natten , på bilden är 24kw/h
Har nu monterat 24kw/h till , funkar även som backupgrid vid strömavbrott
IMG_5013.JPG
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Tesla Powerwall

Inlägg av Kalle »

Wow! Var hitta du dom? De vore ju drömen att hitta sånna på non skrot nånstans :D


Här är min nuvarande settup:
image.jpg
Användarvisningsbild
Peter Karlskrona
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 jun 2015 22:02

Re: Tesla Powerwall

Inlägg av Peter Karlskrona »

Trevlig setup du har :)

Hitta dem på norska finn.no , kommer från krockade Leafar

Med BMS från REC så kan jag köra CANbus mellan batteripacken och invertern , kommer även åt infon via nätet
IMG_5016.jpg
IMG_5014.JPG
IMG_4960.jpg
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Tesla Powerwall

Inlägg av Kalle »

Peter Karlskrona skrev:
Trevlig setup du har :)

Hitta dem på norska finn.no , kommer från krockade Leafar

Med BMS från REC så kan jag köra CANbus mellan batteripacken och invertern , kommer även åt infon via nätet
WOW! Nu blir jag avundsjuk,
Vilken anlägning! :)

Laddar SMA invertern batteripacken ochså? Vad bestämmer när du ska ta ström från nätet? (Endast när batteriet är tomt?)
Är de en 3fas inverter?

Jag leker lite med tanken att koppla in batterier till solcellerna hema i stan för att klara natten, min tanke va då att anvenda min nuvarande SMA tripower (3fas inverter) och kopla 3st viktron multipluss inverters som all ström går via, sen ett efecktrelä som känner när solcellerna får ström som då kopplar på laddningen av batterierna.
image.jpg
Men de blev liiite dyrt med 3st multiplusser, (och batterierna såklart.)
Får se om de blir av..
Användarvisningsbild
Peter Karlskrona
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 jun 2015 22:02

Re: Tesla Powerwall

Inlägg av Peter Karlskrona »

Kolla SMAs Sunny Island 6.0H , det är den jag använder

Jag har ca 9kw solceller som är kopplade till en Tripower och en Sunnyboy enfas , dessa informerar min SMA Home Manager via blåtand hur mycket ström som finns tillgängligt från taket
I mätarskåpet har jag monterat en SMA smart energymeter , den rapporterar huset energibehov
Med denna info + 24h väderprognos (sol prognos)+SOC level+datum (hur mycket SOC ska sparas till backup,olika beroende på månad/solvinkel/värmebehov)mm så väljer Homemanagern om batterierna ska laddas eller om strömmen ska säljas

Jag kör enfas då de flesta svenska elmätare bara bryr sig om summan av faserna , dvs man kan dra 1kw på L1, 1kw på L2 och mata ut 2 kw på L3 och då blir summan 0kw , jag kan max mata ut 4,6 kw på en fas för att kompensera förbrukningen på de andra
Användarvisningsbild
Peter Karlskrona
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 jun 2015 22:02

Re: Tesla Powerwall

Inlägg av Peter Karlskrona »

Och för att svara på frågan : japp , invertern både laddar och laddar ur batterierna ,detta kan växla 20 ggr per dag beroende på effekturtag

Om solen ger 3kw och huset drar 2kw så laddas batterierna men om diskmaskinen startar och vi drar 3,5kw så skicka invertern direkt ut 0,5kw på en fas för att täcka förlusten
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Tesla Powerwall

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Peter Karlskrona skrev:
Kolla SMAs Sunny Island 6.0H , det är den jag använder

Jag har ca 9kw solceller som är kopplade till en Tripower och en Sunnyboy enfas , dessa informerar min SMA Home Manager via blåtand hur mycket ström som finns tillgängligt från taket
I mätarskåpet har jag monterat en SMA smart energymeter , den rapporterar huset energibehov
Med denna info + 24h väderprognos (sol prognos)+SOC level+datum (hur mycket SOC ska sparas till backup,olika beroende på månad/solvinkel/värmebehov)mm så väljer Homemanagern om batterierna ska laddas eller om strömmen ska säljas

Jag kör enfas då de flesta svenska elmätare bara bryr sig om summan av faserna , dvs man kan dra 1kw på L1, 1kw på L2 och mata ut 2 kw på L3 och då blir summan 0kw , jag kan max mata ut 4,6 kw på en fas för att kompensera förbrukningen på de andra


Får jag fråga vad som ligger bakom detta arrangemang?

Du hade ju kunnat sälja all överskottsel istället, använt elnätet som ett jättebatteri och inte haft så dyr egen utrustning att lagra energin?
Användarvisningsbild
Peter Karlskrona
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 jun 2015 22:02

Re: Tesla Powerwall

Inlägg av Peter Karlskrona »

Off Grid Byggaren skrev:
Peter Karlskrona skrev:
Kolla SMAs Sunny Island 6.0H , det är den jag använder

Jag har ca 9kw solceller som är kopplade till en Tripower och en Sunnyboy enfas , dessa informerar min SMA Home Manager via blåtand hur mycket ström som finns tillgängligt från taket
I mätarskåpet har jag monterat en SMA smart energymeter , den rapporterar huset energibehov
Med denna info + 24h väderprognos (sol prognos)+SOC level+datum (hur mycket SOC ska sparas till backup,olika beroende på månad/solvinkel/värmebehov)mm så väljer Homemanagern om batterierna ska laddas eller om strömmen ska säljas

Jag kör enfas då de flesta svenska elmätare bara bryr sig om summan av faserna , dvs man kan dra 1kw på L1, 1kw på L2 och mata ut 2 kw på L3 och då blir summan 0kw , jag kan max mata ut 4,6 kw på en fas för att kompensera förbrukningen på de andra


Får jag fråga vad som ligger bakom detta arrangemang?

Du hade ju kunnat sälja all överskottsel istället, använt elnätet som ett jättebatteri och inte haft så dyr egen utrustning att lagra energin?

Räknas svaret : För att jag kan ?
Är igentligen mest sjukt road av att elmätaren står still 7 mån om året :) , men det man ska inte tro att den finns någon direkt ekonomisk vinst i det hela
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Tesla Powerwall

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Japp, det svaret räknas. Var också vad jag kunde tänka mig för svar :-)

Skulle gärna ha de prylarna hemma hos mig också, nu får jag hålla tillgodo med följande tills jag hittar något bättre batteripack.

Men framförallt skulle jag vilja hitta något som kan producera elenergi vintertid då det är min Off Grid stuga:

Solcellerna just idag är täckta med 2 decimeter snö......
Snow.jpg
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Tesla Powerwall

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Är det någon som testat en bränslecell?
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Tesla Powerwall

Inlägg av Kalle »

Off Grid Byggaren skrev:
Men framförallt skulle jag vilja hitta något som kan producera elenergi vintertid då det är min Off Grid stuga.
Jag jobbar på ett litet project för det,
Återkommer med ritningar när ja fått de att fungera jälpligt ;)
Har du vedspis?
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla Powerwall

Inlägg av vigge50 »

Peter Karlskrona skrev:
Kolla SMAs Sunny Island 6.0H , det är den jag använder

Jag har ca 9kw solceller som är kopplade till en Tripower och en Sunnyboy enfas , dessa informerar min SMA Home Manager via blåtand hur mycket ström som finns tillgängligt från taket
I mätarskåpet har jag monterat en SMA smart energymeter , den rapporterar huset energibehov
Med denna info + 24h väderprognos (sol prognos)+SOC level+datum (hur mycket SOC ska sparas till backup,olika beroende på månad/solvinkel/värmebehov)mm så väljer Homemanagern om batterierna ska laddas eller om strömmen ska säljas

Jag kör enfas då de flesta svenska elmätare bara bryr sig om summan av faserna , dvs man kan dra 1kw på L1, 1kw på L2 och mata ut 2 kw på L3 och då blir summan 0kw , jag kan max mata ut 4,6 kw på en fas för att kompensera förbrukningen på de andra
Det var riktigt intressant att vara på din föreläsning om dina olika lösningar, sånt som skulle vara extremt roligt att hålla på med om man hade kunskapen och pengarna :)
/ Viktor(intresserad student från BTH :D )
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Tesla Powerwall

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Kalle skrev:
Off Grid Byggaren skrev:

Men framförallt skulle jag vilja hitta något som kan producera elenergi vintertid då det är min Off Grid stuga.
Jag jobbar på ett litet project för det,

Återkommer med ritningar när ja fått de att fungera hjälpligt ;)

Har du vedspis?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har gasspis och vedkamin.

Har funderat på att sätta upp två "vintersolceller" 400 watt på väggen mot söder, för att fånga upp de ynkliga solstrålarna från lågt stående vintersol. Då borde jag klara snötäckningen också.

Även ett mindre vindkraftverk finns i tankarna, men de kräver ofta rejält med vind och jag har stugan i skogen.

Bränsleceller finns det ju enkla varianter för båtar på några hundra watt, men de drar rätt mycket dyrt bränsle och högt inköpspris.

Vätgas verkar ligga några år framåt för privat bruk.

Då jag bor 5 mil från stugan har jag även tänkt på el eller hybridbil som jag laddar hemma och kör till stugan, jackar in en kabel och sedan ta ut energi.

Fast då är det kanske enklare med ett separat batteripack i backluckan på en dieselbil istället.

Hur kan man egentligen enklast "ta med sig" 10 kW el i bilen till stugan idag?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Tesla Powerwall

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Peter Karlskrona skrev:
Kolla SMAs Sunny Island 6.0H , det är den jag använder

Jag har ca 9kw solceller som är kopplade till en Tripower och en Sunnyboy enfas , dessa informerar min SMA Home Manager via blåtand hur mycket ström som finns tillgängligt från taket
I mätarskåpet har jag monterat en SMA smart energymeter , den rapporterar huset energibehov
Med denna info + 24h väderprognos (sol prognos)+SOC level+datum (hur mycket SOC ska sparas till backup,olika beroende på månad/solvinkel/värmebehov)mm så väljer Homemanagern om batterierna ska laddas eller om strömmen ska säljas

Jag kör enfas då de flesta svenska elmätare bara bryr sig om summan av faserna , dvs man kan dra 1kw på L1, 1kw på L2 och mata ut 2 kw på L3 och då blir summan 0kw , jag kan max mata ut 4,6 kw på en fas för att kompensera förbrukningen på de andra
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hur avancerad övervakning behövs av laddningen?

Fick du med det som krävs från Nissanbilen batteripacket suttit i?

Vad är SOC förkortning av?

Såg på blocket någon som säljer batterier + elmotor, kan det vara en vattendränkt bil från USA som slaktats med tanke på oxiderade kontaktblecken?

http://www.blocket.se/gavleborg/El_konv ... ?ca=10&w=3
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Tesla Powerwall

Inlägg av Kalle »

Begagnade batterier är alltid lite läskit, är ju lite grisen i säcken när man inte vet va de har varit med om
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Tesla Powerwall

Inlägg av Kalle »

Off Grid Byggaren skrev:
Vad är SOC förkortning av?
State Of Charge, altså hur fullt batterierna är laddade
Användarvisningsbild
REIT
Teslaägare
Inlägg: 169
Blev medlem: 23 mar 2015 12:48

Re: Tesla Powerwall

Inlägg av REIT »

Marinen: stämmer det att EON debiterar den högsta effekten av 3-faser? I så fall gäller det att belasta faserna så jämnt som möjligt för debitering.
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Tesla Powerwall

Inlägg av Kalle »

REIT skrev:
Marinen: stämmer det att EON debiterar den högsta effekten av 3-faser? I så fall gäller det att belasta faserna så jämnt som möjligt för debitering.
då kan man ju ladda ett batteri me alla 3 faser, sen slger man tillbaka det, allt på en fas och tjäna pengar så. de kan inte funka väll?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Tesla Powerwall

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nej så är det inte.

EON gör som alla andra och mäter totala effekten på alla tre faserna, de skriver så här på sin hemsida:

Din genomsnittliga effekt registreras varje timme och du betalar sedan för det högsta timvärdet du haft varje månad.

Om du kan jämna ut ditt effektbehov, kan du spara pengar.

Det innebär att en rätt konfigurerad Tesla Powerwall och effektabonnemang kan spara några kronor.

Men det går att uppnå med lite ändrade vanor i bostaden också, se till att köra endast en hushållsmaskin åt gången så blir det ungefär samma peng.

Jag har effektabonnemang som privatkund och har sänkt elnätsavgiften från 105:- till 82:- per månad efter att tränat frugan hårt i hur elanvändningen ska praktiseras........

Vad jag kan förstå är Tesla Powerwall inte något för den Svenska elmarknaden som det är just nu ivarjefall.
Skriv svar