Två versioner av Powerwall

Powerwall

Tesla Motors Powerwall kommer i två olika versioner. Ena är på 7 kWh, andra på 10 kWh. Men det skiljer mer än endast batteristorleken mellan dem fick vi lära oss på telefonkonferensen efter presentationen av kvartalsresultatet.

7 kWh modellen heter “daily cycle”, 10 kWh modellen heter “weekly cycle”.

10 kWh “weekly cycle” modellen har samma batterier som finns i Tesla Motors bilar (nickel-kobolt-aluminium). Den ska man betrakta som en ersättning till dagens dieselgeneratorer vid strömavbrott. Eller som en utjämningsbuffert som kan kapa tillfälliga elförbruknings-toppar så man klarar sig på mindre säkringar. Den ska inte cyklas (helt fulladdas och urladdas) mer än 60-70 gånger per år.

7 kWh “daily cycle” modellen är till för dem som vill klara sig på sin egenproducerade el. Folk som kanske har solpaneler och som på kvällen vill använda elen de har lagrat under dagen. Folk som vill kapa anslutningen till elnätet – eller som vill bygga hus där det inte finns elnät. Det åstadkoms genom en annorlunda nickel-magnesium-kobolt kemi i batterierna. Som namnet antyder tål batteripacket att laddas och urladdas dagligen. I minst 10 år. Tesla Motors lämnar nämligen 10 års garanti på Powerwall! Batteripacket kan klara sig ännu längre, uppemot 15 år, men garantin är på 10. Batterierna i 7 kWh packet ska klara 5000 urladdningscykler – medan 10 kWh packet klarar endast 1500.

Elon Musk betonade också att Powerwall kommer med inbyggd DC/DC omvandlare, man kan ansluta den direkt till solpanelerna. Anledningen till att det inte ingår någon AC/DC omvandlare är att en sådan har kunderna redan om de har solpaneler.

Leker du alltså med tanken att skaffa en Powerwall och koppla den till dina solceller så du klarar dig på egen solel (i alla fall på sommaren) är det alltså 7 kWh modellen du ska titta på.

På frågan om framtida bättre batterikemier svarade Elon Musk att dessa två batterikemier i de två Powerwall-modellerna är de bästa som finns nu. Tesla Motors har lagt ner massor med resurser på att titta på alla möjliga batterikemier. Och alla, alla, som utvecklar nya batterier har försökt “sälja in dem” till Tesla Motors – men ingen av de på pappret lovande kemierna har visat sig duga i verkligheten.

Till sist kan vi notera att Tesla Motors utvecklingschef Jeffrey Straubel råkade försäga sig under telefonkonferensen: “SolarCity doesn’t yet operate in Europe”. Observera det lilla men ack så viktiga ordet “yet” 🙂

 

Tagged . Bookmark the permalink.