Model 3 är snål i högre farter tack vare den strömlinjeformade karossen.
Moderator: Redaktion
Ja, liberal med hastighetent måste du verkligen vara!tor-ake skrev:Ska tillägga att I mina inställningar i ABRP är jag precis som i verkligheten lite liberal när det gäller hastighetsgränsen.
Model 3 är snål i högre farter tack vare den strömlinjeformade karossen.
Försäkringskostnaden på Teslas bilar varier stort mellan de olika bolagen. Kan skilja så mycket som en 10-faktor.chaffis75 skrev:Oj de lät väldigt konstigt.. Jag har jämför med nuvarande V60 på 163 höstar med en modell 3 sr+, där blev teslan typ 1500 kr dyrare(minns inte exakt nu) men då ska man också väga in att volvon är hel försäkrad.. Dock anser jag de var en rimlig kostnad..taliz skrev:För min del så blev försäkringen för min Model 3 Performance med närmare 500hk 20% billigare än min tidigare Volvo V60 D4 med 181hk.chaffis75 skrev:Något som ingen nämnt är försäkrings kostnad. Kolla gärna upp vad de kostar dig på de olika modellerna. Modell 3 är ofta lite dyrare än tex din Volvo. Sen är ju försäkring väldigt beroende av var du bor och en massa annat så du måste nog kolla upp detta själv.
Tänker att detta kan vara en viktig faktor om man inte kör jättemycket.
Rätt udda kan jag tycka men klart är att man inte skall förutsätta att X är dyrare än Y.
iAkita skrev:Konstigt, jag får 8:42 för 3 SR+ och 9:30 för e-Niro på samma sträcka. Hur som helst, självklart kommer Teslans snabbare laddning ge utslag på längre resor, så om man kör långa dagsetapper ”vinner” den som du säger på de allra flesta sträckor. Jag är dock förvånad över hur liten skillnaden är (den blir så klart mycket större än om man jämför med 3 LR, men då ligger vi i en helt annan prisklass). Jag utgår från Malmö och har planerat några resor söderut, och e-Niron håller förvånansvärt jämna steg med Teslan:tor-ake skrev:Snap02 skrev:3 om du reser på semester o ska fylla batteriet, hur lång tid tar det? Med tesla 3 tar det från 20 min till 45 min berodde på hur mycket du fyller.
Som jag förstått så tar det betydligt längre tid med tex kia Niro. Har du kollat laddtid på den?
Jag googlade på Niro. Med laddbox tar det 17 timmar att fylls batteriet. Tur att jag inte köpte den, hade inte funkat för mig.
En Niro på ionity borde alltså ta 45 minuter att fylla 10-80 %, men merparten av alla CCS i Sverige är på max 50kW vilket gör att det tar dryga timmen. Kan vara segt om man inte passar på att äta lunch t.ex.
Men kolla totala restiden och laddtiderna på Abetterrouteplanner och se om det känns vettigt.
Jag lovar att Teslan vinner på de flesta sträckor. Exempel: Gävle-Malmö med model 3 sr+, 8h12 min varav 1h22m laddning. Kia Niro 9h18min varav 2h18m laddning.
Malmö – Hamburg
3 SR+: 5:15
e-Niro: 5:14
Malmö – Berlin
3 SR+: 7.10
e-Niro: 7.27
Malmö - Prag
3 SR+: 11:58
e-Niro: 12:04
Malmö - Amsterdam
3 SR+: 10:26
e-niro 11:19
Lösningen är att inte göra som journalister. Man laddar inte mer än vad man behöver för att ta sig till nästa stopp och nästan aldrig från 0-80% och än mindre från 0-100%. En timmes laddning på 50kW CCS ger ca 48 kWh. Eftersom man nästan aldrig kommer till laddaren tom så skulle det innebära i princip full laddning på en timmes laddning.Snap02 skrev:Varifrån får du dina siffror? stämmer inte med verkligheten överhuvudaget. Se teknikens värds test o text. När jag körde min tesla 3 till löddeköping en stäcka på typ 60 mil så tog all laddning en timme. Du kan knappast göra det med en kia.
Håller jämna steg med teslan?
vad har du för bil idag o verklig upplevelse?
Jodå, nog stämmer de med verkligheten. 60 mil och en förbrukning på knappt 180 Wh/km i laglig motorvägsfart ger en total förbrukning på 108 kWh. Jag har med mig 64 kWh vid start och behöver alltså ladda 44 kWh. Säg 50 kWh för att ha lite marginal. Det räcker alltså med drygt en timmes laddning, även om man låtsas som det inte finns några hyperchargers och håller sig till 50 kW laddarna.Snap02 skrev:iAkita skrev:Konstigt, jag får 8:42 för 3 SR+ och 9:30 för e-Niro på samma sträcka. Hur som helst, självklart kommer Teslans snabbare laddning ge utslag på längre resor, så om man kör långa dagsetapper ”vinner” den som du säger på de allra flesta sträckor. Jag är dock förvånad över hur liten skillnaden är (den blir så klart mycket större än om man jämför med 3 LR, men då ligger vi i en helt annan prisklass). Jag utgår från Malmö och har planerat några resor söderut, och e-Niron håller förvånansvärt jämna steg med Teslan:tor-ake skrev:Snap02 skrev:3 om du reser på semester o ska fylla batteriet, hur lång tid tar det? Med tesla 3 tar det från 20 min till 45 min berodde på hur mycket du fyller.
Som jag förstått så tar det betydligt längre tid med tex kia Niro. Har du kollat laddtid på den?
Jag googlade på Niro. Med laddbox tar det 17 timmar att fylls batteriet. Tur att jag inte köpte den, hade inte funkat för mig.
En Niro på ionity borde alltså ta 45 minuter att fylla 10-80 %, men merparten av alla CCS i Sverige är på max 50kW vilket gör att det tar dryga timmen. Kan vara segt om man inte passar på att äta lunch t.ex.
Men kolla totala restiden och laddtiderna på Abetterrouteplanner och se om det känns vettigt.
Jag lovar att Teslan vinner på de flesta sträckor. Exempel: Gävle-Malmö med model 3 sr+, 8h12 min varav 1h22m laddning. Kia Niro 9h18min varav 2h18m laddning.
Malmö – Hamburg
Malmö – Berlin
Malmö - Prag
Malmö - Amsterdam
Varifrån får du dina siffror? stämmer inte med verkligheten överhuvudaget. Se teknikens värds test o text. När jag körde min tesla 3 till löddeköping en stäcka på typ 60 mil så tog all laddning en timme. Du kan knappast göra det med en kia.
https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... ro-64-kwh/
text utdrag från tidningen
Kia e-Niro har en ombordladdare och kan dessutom hantera snabbladdare på 100 kW. Bra i framtiden. Men dagens snabbladdare har normalt en kapacitet på 50 kW. En snabbladdning till 80 procent av ett tömt batteri tar 75 minuter. Det ger en räckvidd på ca 25 mil i motorvägstempo. Den elektriska Niro-långresan kommer alltså att innebära två timmar på rull, sedan en timme kopplad till en snabbladdare som laddar upp till 80 procent. Tidsåtgång 1 timme. Sedan kör man ytterligare två timmar och laddar en timme. Så håller det på. När den första laddningen har förbrukats begränsas riktiga långresor ytterst av hur snabbt batteriet kan laddas. Att stanna fyra gånger och ladda en halvtimme åt gången tar lika lång tid som att stanna två gånger och ladda en timme åt gången. Det stora batteriet betyder bara att stoppen blir färre och längre.
Kanske inte det bästa exemplet då det är en relativt kort väg som dessutom inkluderar färja?Svenssons skrev:Lösningen är att inte göra som journalister. Man laddar inte mer än vad man behöver för att ta sig till nästa stopp och nästan aldrig från 0-80% och än mindre från 0-100%. En timmes laddning på 50kW CCS ger ca 48 kWh. Eftersom man nästan aldrig kommer till laddaren tom så skulle det innebära i princip full laddning på en timmes laddning.Snap02 skrev:Varifrån får du dina siffror? stämmer inte med verkligheten överhuvudaget. Se teknikens värds test o text. När jag körde min tesla 3 till löddeköping en stäcka på typ 60 mil så tog all laddning en timme. Du kan knappast göra det med en kia.
Siffrorna kommer från A better rout planner och baserar sig på verkliga ladd- och förbrukningsdata från en rad olika bilar och modeller:
Exempel:
Tesla Model 3:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 636f6bdbb6
Kia e-Niro 64kWh:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 9bc7e197b8
Jag brukar inte vara någon förspråkare för större batterier men det är när ca 35 mil på en laddning i motorvägsfart är uppnått. Att ha större batterier har negativ påverkan på bilens köregenskaper och kostar mer. Större batterier hjälper dock till med laddhastigheten och valmöjligheten för var man ska stanna och ladda. Att ladda 0-5% och 80%-100% tar längre tid så laddning under dessa SoC vill man undvika. Teknikens värld och journalisten har alltså fel.
Originalfrågan var hur det var med laddning på semestern. Om du åker på semester från Malmö till Luleå i ett sträck är det naturligtvis det bästa exemplet. Själv har jag barn och kan omöjligt sträckköra så långt, så för just mig är det fullständigt irrelevant. Jag åker hellre söderut på semestern och valde fyra städer som jag gillar som möjligtvis kan nås på en dag även med barn i bilen. Nu gissar jag, men jag tror det iallafall för oss i söder är vanligare att åka ner i Europa och någon av dessa städer på semestern än att köra Malmö - Luleå (utan övernattning på vägen).taliz skrev:Kanske inte det bästa exemplet då det är en relativt kort väg som dessutom inkluderar färja?
Varför inte söder till norr i Sverige?
Illustrerar IMO bättre skillnaden på långtur.
iAkita skrev:Jodå, nog stämmer de med verkligheten. 60 mil och en förbrukning på knappt 180 Wh/km i laglig motorvägsfart ger en total förbrukning på 108 kWh. Jag har med mig 64 kWh vid start och behöver alltså ladda 44 kWh. Säg 50 kWh för att ha lite marginal. Det räcker alltså med drygt en timmes laddning, även om man låtsas som det inte finns några hyperchargers och håller sig till 50 kW laddarna.Snap02 skrev:iAkita skrev:Konstigt, jag får 8:42 för 3 SR+ och 9:30 för e-Niro på samma sträcka. Hur som helst, självklart kommer Teslans snabbare laddning ge utslag på längre resor, så om man kör långa dagsetapper ”vinner” den som du säger på de allra flesta sträckor. Jag är dock förvånad över hur liten skillnaden är (den blir så klart mycket större än om man jämför med 3 LR, men då ligger vi i en helt annan prisklass). Jag utgår från Malmö och har planerat några resor söderut, och e-Niron håller förvånansvärt jämna steg med Teslan:tor-ake skrev:Snap02 skrev:3 om du reser på semester o ska fylla batteriet, hur lång tid tar det? Med tesla 3 tar det från 20 min till 45 min berodde på hur mycket du fyller.
Malmö – Hamburg
Malmö – Berlin
Malmö - Prag
Malmö - Amsterdam
Varifrån får du dina siffror? stämmer inte med verkligheten överhuvudaget. Se teknikens värds test o text. När jag körde min tesla 3 till löddeköping en stäcka på typ 60 mil så tog all laddning en timme. Du kan knappast göra det med en kia.
https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... ro-64-kwh/
text utdrag från tidningen
Kia e-Niro har en ombordladdare och kan dessutom hantera snabbladdare på 100 kW. Bra i framtiden. Men dagens snabbladdare har normalt en kapacitet på 50 kW. En snabbladdning till 80 procent av ett tömt batteri tar 75 minuter. Det ger en räckvidd på ca 25 mil i motorvägstempo. Den elektriska Niro-långresan kommer alltså att innebära två timmar på rull, sedan en timme kopplad till en snabbladdare som laddar upp till 80 procent. Tidsåtgång 1 timme. Sedan kör man ytterligare två timmar och laddar en timme. Så håller det på. När den första laddningen har förbrukats begränsas riktiga långresor ytterst av hur snabbt batteriet kan laddas. Att stanna fyra gånger och ladda en halvtimme åt gången tar lika lång tid som att stanna två gånger och ladda en timme åt gången. Det stora batteriet betyder bara att stoppen blir färre och längre.
Teknikens världs test måste vara vintertid. Kalla temperaturer reducerar Teslans försprång jämtemot e-Niro, i och med att den av någon märklig anledning saknar värmepump. Dessutom finns det numbera hyfsat gått om hyperchargers längs de stora vägarna i södra delen av landet och söderut i Europa.
Siffrorna jag gav i det svar du citerade kommer från abetterrouteplanner.com. Enligt min erfarenhet efter snart 1500 mil i e-Niro stämmer de alldeles utmärkt. Jag kan inte uttala mig hur väl de stämmer för Model 3, men jag gissar lika bra. Det är bara att gå in och planera några resor så får du se själv. Om du tycker siffrorna saknar verklighetsförankring är det bara att höra av sig till sidans utvecklare, som även finns på detta forum har jag för mig. Men då bör du nog ha lite mer på fötterna än allmänt tyckande och en paragraf från Teknikens världs test.
Nej, det missade jag, men frågan är svår att besvara. Det är ju inte så att man fyller batteriet vid en CCS-laddare, så det beror på hur mycket jag behöver ladda för att nå nästa stopp och vad SOC är när jag börjar ladda. Men jag ska göra ett försök. Bäst är att avbryta laddningen vid 73% SOC, då tar det drygt 45 minuter vid en 50 kW laddare och ca 35 minuter vid en hypercharger, om man kommer till laddaren med 10% SOC.Snap02 skrev:Bra en Kia Niro ägare. Såg du att jag ställde frågor på laddtid på din bil på olika laddare. Vad är dom siffrorna enligt dig?
Visst blir skillnaden större ju längre avstånd det är men det är ju ändå inte mer än ca 10-15%. Dessutom spelar det roll var man kör. Söderut finns det fler snabba CCS-laddare.taliz skrev:
Kanske inte det bästa exemplet då det är en relativt kort väg som dessutom inkluderar färja?
6 olika laddnätverk för Kian på den sträckan.Svenssons skrev:Visst blir skillnaden större ju längre avstånd det är men det är ju ändå inte mer än ca 10-15%. Dessutom spelar det roll var man kör. Söderut finns det fler snabba CCS-laddare.taliz skrev:
Kanske inte det bästa exemplet då det är en relativt kort väg som dessutom inkluderar färja?
Malmö - Toloun, 23 timmar mot knappa 25,7 timmar
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 53f2d570e1
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 8cfb1f3341
Men du hade vågat dig på en sån resa i en Tesla SR+ om du hade en tid att passa eller barn i bilen? Wow, 23 timmars körning i ett sträck med de premisserna, hatten av!taliz skrev:6 olika laddnätverk för Kian på den sträckan.Svenssons skrev:Visst blir skillnaden större ju längre avstånd det är men det är ju ändå inte mer än ca 10-15%. Dessutom spelar det roll var man kör. Söderut finns det fler snabba CCS-laddare.taliz skrev:
Hade nog inte vågat mig på en sån tur om jag hade familj med mig eller nån tid att passa.
Men det går åtminstone i teorin.
Jo, jag såg det och redigerade mitt inlägg, men du hann före. Kryper till korset och säljer Kia:n och beställer en SR+ nu. Hunden får stanna hemma när vi ska någonstans.BrooklynS skrev:https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 866a4ec029
Nog gick det. Men man får pussla även här med laddningarna.
iAkita skrev:Men du hade vågat dig på en sån resa i en Tesla SR+ om du hade en tid att passa eller barn i bilen? Wow, 23 timmars körning i ett sträck med de premisserna, hatten av!taliz skrev:6 olika laddnätverk för Kian på den sträckan.Svenssons skrev:Visst blir skillnaden större ju längre avstånd det är men det är ju ändå inte mer än ca 10-15%. Dessutom spelar det roll var man kör. Söderut finns det fler snabba CCS-laddare.taliz skrev:
Hade nog inte vågat mig på en sån tur om jag hade familj med mig eller nån tid att passa.
Men det går åtminstone i teorin.
Jag måste säga att jag är imponerad i din idogenhet att påvisa Teslas förträfflighet (som jag inte ifrågasätter), men det är lite tråkigt att du alltid gör det genom att anstränga dig till det yttersta för såga andra elbilar längs fotknölarna, och har svårt att medge att det faktiskt finns en del vettiga alternativ på marknaden för de som inte väljer en Tesla av någon anledning.
Det finns i princip ingen som kör ett dygn i sträck och bara pausar för laddning, och de som gör det borde låta bli. Men eftersom du nu tycker riktigt långa resor är bäst för att illustrera hur väl en bil funkar på långresor (som ditt exempel Malmö – Luleå) så har jag planerat en resa Malmö - Kiev med e-Niro och Model 3 SR+.
e-Niro: https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 81b804be68
3 SR+: No workable plan found
Vilken bil hade du valt om du hade familjen med dig eller en tid att passa?
För mig är en bil friheten att åka precis var jag vill, när jag vill.tor-ake skrev:Lite onödig debatt där om laddhastigheter till diverse destinationer, min poäng kvarstår att TS skall gå in på ABRP och kolla specifikt de sträckor som denne är intresserad att köra.
LarsL skrev:Såga bort gallret i hatthyllan så kan hunden sticka upp huvudet där.
"Och observera jag är inte ute efter ( min bil är bättre än din)"Snap02 skrev:Ställa ner laddeffekten? När det tar 17 timmar att fylla från laddbox. Känns som det skulle ökas på istället.
Om du ställer ner den så tar det ännu längre tid. En tesla 3 LR fyller hela batteriet på 5-6 timmar från
Om jag laddar på 50kw så får jag nästan 30 mil i timmen.
Kör jag hemma på 11kw tesla wc får jag nästan 7 mil i timmen.
Ni som kör Kia eller kona eller leaf.
Vad är era siffror på en
11kw laddare ?
50 kW laddare ?
Ni som kör laddhybrid hur lång tid tar det för er att ladda era bilar?
Jag förstår att alla har olika krav. Jag är supernöjd att få i typ 20 mil på 3 timmar från mängder med offentliga laddare ute.
Visst hemma om bilen ska stå hela natten kan jag ställa ner laddningen men att kunna ladda snabbt är viktigt för mig.
På resor som jag gjort typ 60 mil enkel så går det lika snabbt som med diesel bilen skillnaden är att jag gör ett par korta snabba stopp, än typ ett längre o ett kort.
Och observera jag är inte ute efter ( min bil är bättre än din) utan är uppriktigt intresserad av hur laddtider på andra elbilar funkar.
För mig som kör 2500-3000 per år är tesla 3 bra men vi får se hur jag upplever den efter första vintern. Jag tror det är bra på vintern med större batteri o snabbare laddning, man får mer marginal då.
Om man startar med full tank så har man ju tankat innan.nek0 skrev:"Och observera jag är inte ute efter ( min bil är bättre än din)"Snap02 skrev:Ställa ner laddeffekten? När det tar 17 timmar att fylla från laddbox. Känns som det skulle ökas på istället.
Om du ställer ner den så tar det ännu längre tid. En tesla 3 LR fyller hela batteriet på 5-6 timmar från
Om jag laddar på 50kw så får jag nästan 30 mil i timmen.
Kör jag hemma på 11kw tesla wc får jag nästan 7 mil i timmen.
Ni som kör Kia eller kona eller leaf.
Vad är era siffror på en
11kw laddare ?
50 kW laddare ?
Ni som kör laddhybrid hur lång tid tar det för er att ladda era bilar?
Jag förstår att alla har olika krav. Jag är supernöjd att få i typ 20 mil på 3 timmar från mängder med offentliga laddare ute.
Visst hemma om bilen ska stå hela natten kan jag ställa ner laddningen men att kunna ladda snabbt är viktigt för mig.
På resor som jag gjort typ 60 mil enkel så går det lika snabbt som med diesel bilen skillnaden är att jag gör ett par korta snabba stopp, än typ ett längre o ett kort.
Och observera jag är inte ute efter ( min bil är bättre än din) utan är uppriktigt intresserad av hur laddtider på andra elbilar funkar.
För mig som kör 2500-3000 per år är tesla 3 bra men vi får se hur jag upplever den efter första vintern. Jag tror det är bra på vintern med större batteri o snabbare laddning, man får mer marginal då.
Vad är du ute efter då? Vilken diesel bil jämför du med? Vilken diesel bil som startar resan på 60 mil med full tank måste man tanka innan man är framme?