Funderar på att skaffa elbil

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Funderar på att skaffa elbil

Inlägg av tor-ake »

Ska tillägga att I mina inställningar i ABRP är jag precis som i verkligheten lite liberal när det gäller hastighetsgränsen. :oops:

Model 3 är snål i högre farter tack vare den strömlinjeformade karossen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

tor-ake skrev:
Ska tillägga att I mina inställningar i ABRP är jag precis som i verkligheten lite liberal när det gäller hastighetsgränsen. :oops:

Model 3 är snål i högre farter tack vare den strömlinjeformade karossen.
Ja, liberal med hastighetent måste du verkligen vara! :D Jag får det till att man måste ligga 30% över hastighetsgränsen för att köra Gävle – Malmö på 8:12 i en SR+. I den hastigheten tar samma sträcka 9:14 med e-Niron. Man vinner alltså bara 16 minuter på att köra som en vettvilling med e-Niron, medan den bättre aerodynamiken gör att man vinner 30 minuter med SR+. Så ju snabbare man kör desto större fördel för SR+. Själv räknade jag med 5% över hastighetsgränsen i mina exempel.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Vettvilling vet jag inte... Man bara hänger på första bästa dieselbil som bränner förbi, det är många som sätter farthållaren på 140 och parkerar i vänsterfilen. Men det är en helt annan diskussion.

Det finns fördelar med en "långsam" bil också, man frestas t.ex. inte att köra för fort. :twisted:
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

chaffis75 skrev:
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
Något som ingen nämnt är försäkrings kostnad. Kolla gärna upp vad de kostar dig på de olika modellerna. Modell 3 är ofta lite dyrare än tex din Volvo. Sen är ju försäkring väldigt beroende av var du bor och en massa annat så du måste nog kolla upp detta själv.

Tänker att detta kan vara en viktig faktor om man inte kör jättemycket.
För min del så blev försäkringen för min Model 3 Performance med närmare 500hk 20% billigare än min tidigare Volvo V60 D4 med 181hk.
Rätt udda kan jag tycka men klart är att man inte skall förutsätta att X är dyrare än Y.
Oj de lät väldigt konstigt.. Jag har jämför med nuvarande V60 på 163 höstar med en modell 3 sr+, där blev teslan typ 1500 kr dyrare(minns inte exakt nu) men då ska man också väga in att volvon är hel försäkrad.. Dock anser jag de var en rimlig kostnad..
Försäkringskostnaden på Teslas bilar varier stort mellan de olika bolagen. Kan skilja så mycket som en 10-faktor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

iAkita skrev:
tor-ake skrev:
Snap02 skrev:
3 om du reser på semester o ska fylla batteriet, hur lång tid tar det? Med tesla 3 tar det från 20 min till 45 min berodde på hur mycket du fyller.

Som jag förstått så tar det betydligt längre tid med tex kia Niro. Har du kollat laddtid på den?
Jag googlade på Niro. Med laddbox tar det 17 timmar att fylls batteriet. Tur att jag inte köpte den, hade inte funkat för mig.

En Niro på ionity borde alltså ta 45 minuter att fylla 10-80 %, men merparten av alla CCS i Sverige är på max 50kW vilket gör att det tar dryga timmen. Kan vara segt om man inte passar på att äta lunch t.ex.

Men kolla totala restiden och laddtiderna på Abetterrouteplanner och se om det känns vettigt.

Jag lovar att Teslan vinner på de flesta sträckor. Exempel: Gävle-Malmö med model 3 sr+, 8h12 min varav 1h22m laddning. Kia Niro 9h18min varav 2h18m laddning.
Konstigt, jag får 8:42 för 3 SR+ och 9:30 för e-Niro på samma sträcka. Hur som helst, självklart kommer Teslans snabbare laddning ge utslag på längre resor, så om man kör långa dagsetapper ”vinner” den som du säger på de allra flesta sträckor. Jag är dock förvånad över hur liten skillnaden är (den blir så klart mycket större än om man jämför med 3 LR, men då ligger vi i en helt annan prisklass). Jag utgår från Malmö och har planerat några resor söderut, och e-Niron håller förvånansvärt jämna steg med Teslan:

Malmö – Hamburg
3 SR+: 5:15
e-Niro: 5:14

Malmö – Berlin
3 SR+: 7.10
e-Niro: 7.27

Malmö - Prag
3 SR+: 11:58
e-Niro: 12:04

Malmö - Amsterdam
3 SR+: 10:26
e-niro 11:19

Varifrån får du dina siffror? stämmer inte med verkligheten överhuvudaget. Se teknikens värds test o text. När jag körde min tesla 3 till löddeköping en stäcka på typ 60 mil så tog all laddning en timme. Du kan knappast göra det med en kia.
Håller jämna steg med teslan?
vad har du för bil idag o verklig upplevelse?

https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... ro-64-kwh/

text utdrag från tidningen

Kia e-Niro har en ombordladdare och kan dessutom hantera snabbladdare på 100 kW. Bra i framtiden. Men dagens snabbladdare har normalt en kapacitet på 50 kW. En snabbladdning till 80 procent av ett tömt batteri tar 75 minuter. Det ger en räckvidd på ca 25 mil i motorvägstempo. Den elektriska Niro-långresan kommer alltså att innebära två timmar på rull, sedan en timme kopplad till en snabbladdare som laddar upp till 80 procent. Tidsåtgång 1 timme. Sedan kör man ytterligare två timmar och laddar en timme. Så håller det på. När den första laddningen har förbrukats begränsas riktiga långresor ytterst av hur snabbt batteriet kan laddas. Att stanna fyra gånger och ladda en halvtimme åt gången tar lika lång tid som att stanna två gånger och ladda en timme åt gången. Det stora batteriet betyder­ bara att stoppen blir färre och längre.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Snap02 skrev:
Varifrån får du dina siffror? stämmer inte med verkligheten överhuvudaget. Se teknikens värds test o text. När jag körde min tesla 3 till löddeköping en stäcka på typ 60 mil så tog all laddning en timme. Du kan knappast göra det med en kia.
Lösningen är att inte göra som journalister. Man laddar inte mer än vad man behöver för att ta sig till nästa stopp och nästan aldrig från 0-80% och än mindre från 0-100%. En timmes laddning på 50kW CCS ger ca 48 kWh. Eftersom man nästan aldrig kommer till laddaren tom så skulle det innebära i princip full laddning på en timmes laddning.

Siffrorna kommer från A better rout planner och baserar sig på verkliga ladd- och förbrukningsdata från en rad olika bilar och modeller:
Exempel:
Tesla Model 3:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 636f6bdbb6

Kia e-Niro 64kWh:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 9bc7e197b8

Jag brukar inte vara någon förspråkare för större batterier men det är när ca 35 mil på en laddning i motorvägsfart är uppnått. Att ha större batterier har negativ påverkan på bilens köregenskaper och kostar mer. Större batterier hjälper dock till med laddhastigheten och valmöjligheten för var man ska stanna och ladda. Att ladda 0-5% och 80%-100% tar längre tid så laddning under dessa SoC vill man undvika. Teknikens värld och journalisten har alltså fel.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Snap02 skrev:
iAkita skrev:
tor-ake skrev:
Snap02 skrev:
3 om du reser på semester o ska fylla batteriet, hur lång tid tar det? Med tesla 3 tar det från 20 min till 45 min berodde på hur mycket du fyller.

Som jag förstått så tar det betydligt längre tid med tex kia Niro. Har du kollat laddtid på den?
Jag googlade på Niro. Med laddbox tar det 17 timmar att fylls batteriet. Tur att jag inte köpte den, hade inte funkat för mig.

En Niro på ionity borde alltså ta 45 minuter att fylla 10-80 %, men merparten av alla CCS i Sverige är på max 50kW vilket gör att det tar dryga timmen. Kan vara segt om man inte passar på att äta lunch t.ex.

Men kolla totala restiden och laddtiderna på Abetterrouteplanner och se om det känns vettigt.

Jag lovar att Teslan vinner på de flesta sträckor. Exempel: Gävle-Malmö med model 3 sr+, 8h12 min varav 1h22m laddning. Kia Niro 9h18min varav 2h18m laddning.
Konstigt, jag får 8:42 för 3 SR+ och 9:30 för e-Niro på samma sträcka. Hur som helst, självklart kommer Teslans snabbare laddning ge utslag på längre resor, så om man kör långa dagsetapper ”vinner” den som du säger på de allra flesta sträckor. Jag är dock förvånad över hur liten skillnaden är (den blir så klart mycket större än om man jämför med 3 LR, men då ligger vi i en helt annan prisklass). Jag utgår från Malmö och har planerat några resor söderut, och e-Niron håller förvånansvärt jämna steg med Teslan:

Malmö – Hamburg

Malmö – Berlin

Malmö - Prag

Malmö - Amsterdam

Kia e-Niro har en ombordladdare och kan dessutom hantera snabbladdare på 100 kW. Bra i framtiden. Men dagens snabbladdare har normalt en kapacitet på 50 kW. En snabbladdning till 80 procent av ett tömt batteri tar 75 minuter. Det ger en räckvidd på ca 25 mil i motorvägstempo. Den elektriska Niro-långresan kommer alltså att innebära två timmar på rull, sedan en timme kopplad till en snabbladdare som laddar upp till 80 procent. Tidsåtgång 1 timme. Sedan kör man ytterligare två timmar och laddar en timme. Så håller det på. När den första laddningen har förbrukats begränsas riktiga långresor ytterst av hur snabbt batteriet kan laddas. Att stanna fyra gånger och ladda en halvtimme åt gången tar lika lång tid som att stanna två gånger och ladda en timme åt gången. Det stora batteriet betyder­ bara att stoppen blir färre och längre.
Jodå, nog stämmer de med verkligheten. 60 mil och en förbrukning på knappt 180 Wh/km i laglig motorvägsfart ger en total förbrukning på 108 kWh. Jag har med mig 64 kWh vid start och behöver alltså ladda 44 kWh. Säg 50 kWh för att ha lite marginal. Det räcker alltså med drygt en timmes laddning, även om man låtsas som det inte finns några hyperchargers och håller sig till 50 kW laddarna.

Teknikens världs test måste vara vintertid. Kalla temperaturer reducerar Teslans försprång jämtemot e-Niro, i och med att den av någon märklig anledning saknar värmepump. Dessutom finns det numbera hyfsat gått om hyperchargers längs de stora vägarna i södra delen av landet och söderut i Europa.

Siffrorna jag gav i det svar du citerade kommer från abetterrouteplanner.com. Enligt min erfarenhet efter snart 1500 mil i e-Niro stämmer de alldeles utmärkt. Jag kan inte uttala mig hur väl de stämmer för Model 3, men jag gissar lika bra. Det är bara att gå in och planera några resor så får du se själv. Om du tycker siffrorna saknar verklighetsförankring är det bara att höra av sig till sidans utvecklare, som även finns på detta forum har jag för mig. Men då bör du nog ha lite mer på fötterna än allmänt tyckande och en paragraf från Teknikens världs test.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Dublett borttagen.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Svenssons skrev:
Snap02 skrev:
Lösningen är att inte göra som journalister. Man laddar inte mer än vad man behöver för att ta sig till nästa stopp och nästan aldrig från 0-80% och än mindre från 0-100%. En timmes laddning på 50kW CCS ger ca 48 kWh. Eftersom man nästan aldrig kommer till laddaren tom så skulle det innebära i princip full laddning på en timmes laddning.

Siffrorna kommer från A better rout planner och baserar sig på verkliga ladd- och förbrukningsdata från en rad olika bilar och modeller:
Exempel:
Tesla Model 3:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 636f6bdbb6

Kia e-Niro 64kWh:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 9bc7e197b8

Jag brukar inte vara någon förspråkare för större batterier men det är när ca 35 mil på en laddning i motorvägsfart är uppnått. Att ha större batterier har negativ påverkan på bilens köregenskaper och kostar mer. Större batterier hjälper dock till med laddhastigheten och valmöjligheten för var man ska stanna och ladda. Att ladda 0-5% och 80%-100% tar längre tid så laddning under dessa SoC vill man undvika. Teknikens värld och journalisten har alltså fel.
Kanske inte det bästa exemplet då det är en relativt kort väg som dessutom inkluderar färja?
Varför inte söder till norr i Sverige?
Illustrerar IMO bättre skillnaden på långtur.

Med Model 3 SR spenderar man 2 1/2 timme på att ladda, med eNiro 5 timmar och 11 minuter. Med Teslan är det bara att plugga i och ur supercharger, man ser också direkt i bilen hur många som är lediga/fungerar och bilen berättar hur länge man behöver ladda. Med eNiro är det fyra olika laddnätverk och troligen olika typer av laddare och betalningsmetoder, och man har ingen aning om de är lediga eller överhuvudtaget fungerar. Hur länge man behöver ladda får man nog räkna ut själv med?

Malmö till Luleå:

https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... ace557c3e9

https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... ed4602f36c
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
Kanske inte det bästa exemplet då det är en relativt kort väg som dessutom inkluderar färja?
Originalfrågan var hur det var med laddning på semestern. Om du åker på semester från Malmö till Luleå i ett sträck är det naturligtvis det bästa exemplet. Själv har jag barn och kan omöjligt sträckköra så långt, så för just mig är det fullständigt irrelevant. Jag åker hellre söderut på semestern och valde fyra städer som jag gillar som möjligtvis kan nås på en dag även med barn i bilen. Nu gissar jag, men jag tror det iallafall för oss i söder är vanligare att åka ner i Europa och någon av dessa städer på semestern än att köra Malmö - Luleå (utan övernattning på vägen).
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

iAkita skrev:
Snap02 skrev:
iAkita skrev:
tor-ake skrev:
Snap02 skrev:

Malmö – Hamburg

Malmö – Berlin

Malmö - Prag

Malmö - Amsterdam

Jodå, nog stämmer de med verkligheten. 60 mil och en förbrukning på knappt 180 Wh/km i laglig motorvägsfart ger en total förbrukning på 108 kWh. Jag har med mig 64 kWh vid start och behöver alltså ladda 44 kWh. Säg 50 kWh för att ha lite marginal. Det räcker alltså med drygt en timmes laddning, även om man låtsas som det inte finns några hyperchargers och håller sig till 50 kW laddarna.

Teknikens världs test måste vara vintertid. Kalla temperaturer reducerar Teslans försprång jämtemot e-Niro, i och med att den av någon märklig anledning saknar värmepump. Dessutom finns det numbera hyfsat gått om hyperchargers längs de stora vägarna i södra delen av landet och söderut i Europa.

Siffrorna jag gav i det svar du citerade kommer från abetterrouteplanner.com. Enligt min erfarenhet efter snart 1500 mil i e-Niro stämmer de alldeles utmärkt. Jag kan inte uttala mig hur väl de stämmer för Model 3, men jag gissar lika bra. Det är bara att gå in och planera några resor så får du se själv. Om du tycker siffrorna saknar verklighetsförankring är det bara att höra av sig till sidans utvecklare, som även finns på detta forum har jag för mig. Men då bör du nog ha lite mer på fötterna än allmänt tyckande och en paragraf från Teknikens världs test.

Bra en Kia Niro ägare. Såg du att jag ställde frågor på laddtid på din bil på olika laddare. Vad är dom siffrorna enligt dig?
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Snap02 skrev:
Bra en Kia Niro ägare. Såg du att jag ställde frågor på laddtid på din bil på olika laddare. Vad är dom siffrorna enligt dig?
Nej, det missade jag, men frågan är svår att besvara. Det är ju inte så att man fyller batteriet vid en CCS-laddare, så det beror på hur mycket jag behöver ladda för att nå nästa stopp och vad SOC är när jag börjar ladda. Men jag ska göra ett försök. Bäst är att avbryta laddningen vid 73% SOC, då tar det drygt 45 minuter vid en 50 kW laddare och ca 35 minuter vid en hypercharger, om man kommer till laddaren med 10% SOC.

Edit: Om du vill jämföra laddtid för (10-73%) med e-Niron med den för SR+ så motsvarar det ungefär att ladda 10-85% med Tesla SR+ (givet att det är 55 kWh tillgängligt och inte brutto i SR+ batteriet).
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Hur bra en viss bilmodell är för en viss användare är ju väldigt individuellt. När jag bytte från 22 kWh Zoe till 41 kWh så blev bilen enormt mycket bättre för mina behov och de sträckor som jag normalt behöver åka. Nu kan jag åka Nyköping-Karlstad på en laddning och då kan man säga att den är lika bra som en Tesla 3 skulle vara för mig. Eller en e-Niro. Jag kan åka ToR Nyköping-Sthlm på en dag utan att behöva ladda osv.

Att ta värstascenarierna och med hjälp av dem döma ut vissa bilar är ju kanske inte alltid så värst intressant. När det skiljer flera hundra tusen i inköp mellan två bilmodeller så kanske man kan stå ut med att få lite längre restid några få ggr/år.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:

Visst blir skillnaden större ju längre avstånd det är men det är ju ändå inte mer än ca 10-15%. Dessutom spelar det roll var man kör. Söderut finns det fler snabba CCS-laddare.

Malmö - Toloun, 23 timmar mot knappa 25,7 timmar

https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 53f2d570e1
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 8cfb1f3341
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Svenssons skrev:
taliz skrev:

Visst blir skillnaden större ju längre avstånd det är men det är ju ändå inte mer än ca 10-15%. Dessutom spelar det roll var man kör. Söderut finns det fler snabba CCS-laddare.

6 olika laddnätverk för Kian på den sträckan.
Hade nog inte vågat mig på en sån tur om jag hade familj med mig eller nån tid att passa.
Men det går åtminstone i teorin.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
Svenssons skrev:
taliz skrev:

Hade nog inte vågat mig på en sån tur om jag hade familj med mig eller nån tid att passa.
Men du hade vågat dig på en sån resa i en Tesla SR+ om du hade en tid att passa eller barn i bilen? Wow, 23 timmars körning i ett sträck med de premisserna, hatten av!

Jag måste säga att jag är imponerad i din idogenhet att påvisa Teslas förträfflighet (som jag inte ifrågasätter), men det är lite tråkigt att du alltid gör det genom att anstränga dig till det yttersta för såga andra elbilar längs fotknölarna, och har svårt att medge att det faktiskt finns en del vettiga alternativ på marknaden för de som inte väljer en Tesla av någon anledning.

Det finns i princip ingen som kör ett dygn i sträck och bara pausar för laddning, och de som gör det borde låta bli. Men eftersom du nu tycker riktigt långa resor är bäst för att illustrera hur väl en bil funkar på långresor (som ditt exempel Malmö – Luleå) så har jag planerat en resa Malmö - Kiev med e-Niro och Model 3 SR+.

e-Niro: https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 81b804be68

3 SR+: No workable plan found

Vilken bil hade du valt om du hade familjen med dig eller en tid att passa?

Edit: Missade att kryssa i CCS laddning som alternativ för trean. Skit med, den vann igen, denna gång med 40 minuter på en 27 timmarsresa. Bara svälja stoltheten och erkänna att du hade rätt och jag fel. Tesla är överlägsna och andra elbilar mest skräp vad det gäller långresor. För att inte tala om all plast.

https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 0a6588fb85
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 866a4ec029

Nog gick det. Men man får pussla även här med laddningarna.
Tesla Y LR -22 EAP
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

BrooklynS skrev:
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 866a4ec029

Nog gick det. Men man får pussla även här med laddningarna.
Jo, jag såg det och redigerade mitt inlägg, men du hann före. Kryper till korset och säljer Kia:n och beställer en SR+ nu. Hunden får stanna hemma när vi ska någonstans.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Såga bort gallret i hatthyllan så kan hunden sticka upp huvudet där.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
taliz skrev:
Svenssons skrev:
taliz skrev:

Men du hade vågat dig på en sån resa i en Tesla SR+ om du hade en tid att passa eller barn i bilen? Wow, 23 timmars körning i ett sträck med de premisserna, hatten av!

Jag måste säga att jag är imponerad i din idogenhet att påvisa Teslas förträfflighet (som jag inte ifrågasätter), men det är lite tråkigt att du alltid gör det genom att anstränga dig till det yttersta för såga andra elbilar längs fotknölarna, och har svårt att medge att det faktiskt finns en del vettiga alternativ på marknaden för de som inte väljer en Tesla av någon anledning.

Det finns i princip ingen som kör ett dygn i sträck och bara pausar för laddning, och de som gör det borde låta bli. Men eftersom du nu tycker riktigt långa resor är bäst för att illustrera hur väl en bil funkar på långresor (som ditt exempel Malmö – Luleå) så har jag planerat en resa Malmö - Kiev med e-Niro och Model 3 SR+.

e-Niro: https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 81b804be68

3 SR+: No workable plan found

Vilken bil hade du valt om du hade familjen med dig eller en tid att passa?
Bild ja visst är jag jobbig.
Ja jag hade vågat köra långt med en Tesla precis som med en avgasbil. Just att det är så enkelt och smidigt med superchargers, att man kan lita på att man alltid kan ladda och därmed inte bli stående, är extremt viktigt IMO.
Tycker dock inte jag sågar andra elbilar "vid fotknölarna", jag tycker till skillnad från dig bara inte att alternativen är riktigt vettiga. De är för dyra för vad man får, för många kompromisser.

Det var inte prat om att köra ett dygn i sträck. Utan problemet IMO är att man inte kan lita på att det kommer funka med det halvdussinet olika laddare/ laddnätverk & betalningsmetoder. Så lagom roligt om man kört långt hemifrån och laddarna man planerar stanna vid inte funkar. Det kryllar fortfarande inte av snabbladdare likt det gör med bensinmackar, så då är man potentiellt på djupt vatten.

Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Lite onödig debatt där om laddhastigheter till diverse destinationer, min poäng kvarstår att TS skall gå in på ABRP och kolla specifikt de sträckor som denne är intresserad att köra.

Superchargernätverket är ju onekligen väldigt smidigt, men det finns ju en viss charm i att leta och planera också. Det gjorde jag i tre år med Leaf och det var lite roligt faktiskt, som geocaching ungefär. Men min fru var inte road, och ofta nära nervsammanbrott när hon på egen hand behövde hitta och använda en laddare. Telefoncoachning krävdes ofta, tex när det gula kortet som det står "vattenfall" på måste användas när det är en blågrön "incharge" logga på laddstationen... :?

Har man inte hemmaladdning utan måste jaga runt typ-2or på stan uppstår samma problem med en tesla, så klart.

Och Tesla kräver också starka nerver vid inköp och kontakt med service center. Skall inte stickas under stol med.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

tor-ake skrev:
Lite onödig debatt där om laddhastigheter till diverse destinationer, min poäng kvarstår att TS skall gå in på ABRP och kolla specifikt de sträckor som denne är intresserad att köra.
För mig är en bil friheten att åka precis var jag vill, när jag vill.
Skulle känna mig inlåst och hela poängen med att ha en bil vore för mig förlorad om jag bara kunde köra vissa sträckor utan besvär.

iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

LarsL skrev:
Såga bort gallret i hatthyllan så kan hunden sticka upp huvudet där.
:lol: Får nog skära ut ett hål i glastaket också. Det är en stor hund...
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Snap02 skrev:
Ställa ner laddeffekten? När det tar 17 timmar att fylla från laddbox. Känns som det skulle ökas på istället.
Om du ställer ner den så tar det ännu längre tid. En tesla 3 LR fyller hela batteriet på 5-6 timmar från

Om jag laddar på 50kw så får jag nästan 30 mil i timmen.
Kör jag hemma på 11kw tesla wc får jag nästan 7 mil i timmen.

Ni som kör Kia eller kona eller leaf.
Vad är era siffror på en
11kw laddare ?
50 kW laddare ?
Ni som kör laddhybrid hur lång tid tar det för er att ladda era bilar?
Jag förstår att alla har olika krav. Jag är supernöjd att få i typ 20 mil på 3 timmar från mängder med offentliga laddare ute.
Visst hemma om bilen ska stå hela natten kan jag ställa ner laddningen men att kunna ladda snabbt är viktigt för mig.
På resor som jag gjort typ 60 mil enkel så går det lika snabbt som med diesel bilen skillnaden är att jag gör ett par korta snabba stopp, än typ ett längre o ett kort.

Och observera jag är inte ute efter ( min bil är bättre än din) utan är uppriktigt intresserad av hur laddtider på andra elbilar funkar.
För mig som kör 2500-3000 per år är tesla 3 bra men vi får se hur jag upplever den efter första vintern. Jag tror det är bra på vintern med större batteri o snabbare laddning, man får mer marginal då.
"Och observera jag är inte ute efter ( min bil är bättre än din)"
Vad är du ute efter då? Vilken diesel bil jämför du med? Vilken diesel bil som startar resan på 60 mil med full tank måste man tanka innan man är framme?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
Snap02 skrev:
Ställa ner laddeffekten? När det tar 17 timmar att fylla från laddbox. Känns som det skulle ökas på istället.
Om du ställer ner den så tar det ännu längre tid. En tesla 3 LR fyller hela batteriet på 5-6 timmar från

Om jag laddar på 50kw så får jag nästan 30 mil i timmen.
Kör jag hemma på 11kw tesla wc får jag nästan 7 mil i timmen.

Ni som kör Kia eller kona eller leaf.
Vad är era siffror på en
11kw laddare ?
50 kW laddare ?
Ni som kör laddhybrid hur lång tid tar det för er att ladda era bilar?
Jag förstår att alla har olika krav. Jag är supernöjd att få i typ 20 mil på 3 timmar från mängder med offentliga laddare ute.
Visst hemma om bilen ska stå hela natten kan jag ställa ner laddningen men att kunna ladda snabbt är viktigt för mig.
På resor som jag gjort typ 60 mil enkel så går det lika snabbt som med diesel bilen skillnaden är att jag gör ett par korta snabba stopp, än typ ett längre o ett kort.

Och observera jag är inte ute efter ( min bil är bättre än din) utan är uppriktigt intresserad av hur laddtider på andra elbilar funkar.
För mig som kör 2500-3000 per år är tesla 3 bra men vi får se hur jag upplever den efter första vintern. Jag tror det är bra på vintern med större batteri o snabbare laddning, man får mer marginal då.
"Och observera jag är inte ute efter ( min bil är bättre än din)"
Vad är du ute efter då? Vilken diesel bil jämför du med? Vilken diesel bil som startar resan på 60 mil med full tank måste man tanka innan man är framme?
Om man startar med full tank så har man ju tankat innan. Bild

Skriv svar