Korta versionen: Bilen är hos Tesla för batteribyte.
Långa versionen:
Jag ringde vägassistans förra lördagen och sade att bilen inte går att ladda. Personen i andra änden bad om chassinumret, slog in det på sin sida och sade sedan
"Oj, det där ser inte bra ut. Jag skickar en bärgare. Behöver du en ersättningsbil?"
Bärgaren kom och tog med sig bilen till sin uppställningsplats. Tio minuter senare SMS:ade SOS Alarm och frågade vilken hyrbil jag ville ha. 20 minuter efter det satt jag i en fossil hyrbil på Teslas bekostnad. Snabba ryck och mycket professionellt bemötande från alla inblandade! Trist med fossil men man kan inte få allt.
Riktigt så enkelt fortsatte det dock inte. Denna form av nödhyrbilsavtal gäller i fem dygn. Sedan måste bilen tillbaka, no if buts or maybes. För mig betydde det återlämning kl 14 följande torsdag. På onsdag lunch kontaktade jag Tesla Support via chatten på hemsidan och frågade hur jag skulle göra med hyrbilen.
- Det ordnar servicecentret. Ställ din fråga i ett svar på deras SMS.
- Jag har inte fått något SMS from dem, svarade jag.
Jag har inte hört ett pip sedan bilen hämtades i lördags.
- Okej, jag kontaktar dem och ber dem uppdatera dig.
En och en halv timme senare fick jag ett SMS från SC:
- Hej, vi väntar på en del till din bil. Den planeras anlända på fredag.
- Tack, svarade jag efter fem minuter.
Hur gör jag med hyrbilen? Hyrestiden tar slut imorgon.
Tre timmar senare svarade SC:
- Den ska förlängas, vi tar hand om det.
Torsdag morgon ringde jag uthyraren och frågade om de fått någon förlängning från Tesla.
- Nej, dessa avtal kan inte förlängas. Bilen måste tillbaka klockan 14.
Klockan 10.00 SMS:ade jag SC:
- Vänligen återkoppla om detta snarast eftersom bilen måste tillbaka inom fyra timmar.
Inget svar.
Klockan 12:00 SMS:ade jag igen och bönade:
- Kom igen nu. Behöver jag åka från jobbet och lämna tillbaka bilen om en timme eller inte?
Inget svar.
Klockan 13:48, tolv minuter innan hyrtiden gick ut och strax efter att jag lämnat tillbaka bilen, kom ett svar:
- Vi har kontaktat dem som ska åtgärda detta. Strular det på något vis, skriv igen så ska vi se till att lösa det.
- För sent!, svarade jag.
Nu är jag billös eftersom ni inte agerat. Ge mig telefonnumret till den som ska lösa detta.
Inget svar.
Dagen efter kommer till slut ett svar:
- Detta var inte bra. Vi har en bil vi avvarar till er. Finns det möjlighet att åka förbi här? Ber om ursäkt för detta.
På lunchen tog jag en taxi till SC och kvitterade ut en lånebil, en S90D AP1 med 13000 mil på mätaren. Den kommer jag tuffa runt i tills min bil är klar. Under detta besök bekräftade kundmottagaren också att det är batteriet de byter på min bil.
Sammanfattning av min första serviceupplevelse: Vägassistansen fungerar kanon. De har kapacitet, kompetens och verktyg för att direkt identifiera problem och hjälpa kundeerna. SC-supporten fungerar katastrofdåligt. SC tar rutinmässigt 3-12 timmar på sig att svara, oavsett hur brådskande ärenden är. Av allt att döma är de gravt underbemannade. Tyvärr är ju min upplevelse i linje med vad många andra beskrivit, så inte direkt något nytt. Men det är helt klart Teslas svagaste gren för tillfället.