Om fordonsinstrin skall lyckas med lönsammheten måste det enas om ett gemensamt operativsystem för bilarna.
Varför tror du det? Alla kommer så klart inte utveckla egna operativ system men inte behöver alla bilar ha samma. Det funkar ju alldeles utmärkt att en del telefoner har Android och andra iOS. Det går ju att ringa, skicka sms och filer mellan dem ändå.
Men visst det kan säkert bli så att vi sitter med Tesla FSD som bara finns i deras bilar och sedan Moblieye i de andra bilarna. Inga som helst problem att samverka eftersom bägge har varit tvungna att hantera mänskliga förare.
Ok, två OS då. Men det funkar inte om alla skall sina egna till sina rullande datorer.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Konstigt att hela tiden jämföra med smartphones och platt-TV. Det krävdes inga infrastrukturförändringar i era exempel. Då får ni hellre jämföra med Tre som började som enda leverantör av telefoner som var byggda för 3G. De fungerade bara med 3g-nät och då initialt enbart i storstäder och var då en nisch-produkt ända tills man lyckades bygga ut 3g-nätet tillräckligt för att det ska kunna locka den stora massan.
Jag ser samma situation med elbilar som än så länge är en nisch-produkt för oss som bor i hus utanför storstad och kan ladda hemma. För alla andra är det en stor kompromiss. Det krävs mycket jobb med laddinfrastrukturen innan vi kan säga att elbilar är en produkt för den stora massan globalt.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Det krävdes mer omställning av samhället att gå från radiosänd linjebaserad tv till digital trådbundna HD TV än det krävs för att gå över till elbilar. För mig personligen krävs det i princip inget alls, jag hade redan el draget till huset.
Intressan kan du nämna några som inte har uppstått pga av tekniksiftet?
Ja eftersom du vill referera till Nokia hela tiden så har ju samsung lyckats rätt bra fast dom var sena på pucken med smartphones precis som alla andra förutom Apple.
Samsung var på intet sätt sena på pucken. De behövde bara ett operativsystem som kunde mäta sig med iOS, så det dröjde lite efter iPhone. Den första telefonen med Android kom i slutet av oktober 2008 från HTC och första Samsung juni 2009. De var alltså inte först, men snabba. Snabbare än Sony Ericsson som inte fick ut en Android-telefon förrän början 2010. Vilket var i grevens tid. Kolla Nokias marknadsandel och vad som hände Q3 2010:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Apple dominerar enbart för att det är en Hype kring deras produtker. Det går inte att tala förnufft med någon som är en inbiten Apple fan. Det är nästan en sekt. Kanske som Tesla
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Intressan kan du nämna några som inte har uppstått pga av tekniksiftet?
Ja eftersom du vill referera till Nokia hela tiden så har ju samsung lyckats rätt bra fast dom var sena på pucken med smartphones precis som alla andra förutom Apple.
Samsung var på intet sätt sena på pucken. De behövde bara ett operativsystem som kunde mäta sig med iOS, så det dröjde lite efter iPhone. Den första telefonen med Android kom i slutet av oktober 2008 från HTC och första Samsung juni 2009. De var alltså inte först, men snabba. Snabbare än Sony Ericsson som inte fick ut en Android-telefon förrän början 2010. Vilket var i grevens tid. Kolla Nokias marknadsandel och vad som hände Q3 2010:
1-2 år inom mobilbranschen är långt !
Bilbranschen är långt ifrån lika snabb. Kanske 5-10 år.
Finns ju även hur mycket som helst som pekar på företag som hängt med i skiften. Men man väljer ju experter efter ens eget intresse eller hur.
Absolut! Men dessa exempel visar på hur svårt många företag har att förnya sig, även om de försöker. Och vad gäller sådana företag som biltillverkare så är det som att vända en oljetanker. Det tar tid och kostar pengar att ställa om till elbilstillverkning, så de reagerar med motstånd när det uppstår ett tryck utifrån att de ska ställa om. Ur ekonomiskt perspektiv är det vansinne med en sån tvärvändning, så man försöker då att göra omställning under en så lång tid som möjligt. Och det är här som faran för dessa företag är inbyggd. Ponera att Tesla och t.ex. ett dussintal kinesiska biltillverkare skulle översvämma marknaden med elbilar i olika segment så kommer de gamla biltillverkarna att få akuta problem. Det ligger i sakens natur.
Konstigt att hela tiden jämföra med smartphones och platt-TV. Det krävdes inga infrastrukturförändringar i era exempel. Då får ni hellre jämföra med Tre som började som enda leverantör av telefoner som var byggda för 3G. De fungerade bara med 3g-nät och då initialt enbart i storstäder och var då en nisch-produkt ända tills man lyckades bygga ut 3g-nätet tillräckligt för att det ska kunna locka den stora massan.
Jag ser samma situation med elbilar som än så länge är en nisch-produkt för oss som bor i hus utanför storstad och kan ladda hemma. För alla andra är det en stor kompromiss. Det krävs mycket jobb med laddinfrastrukturen innan vi kan säga att elbilar är en produkt för den stora massan globalt.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Det var inget litet infrastrukturskifte som krävdes för att kunna använda smartphones.
För elbilar behövdes ingen omställning i infrastruktur för daglig körning. Det är för längre resor som infrastruktur har behövts byggas ut men redan nu funkar det i princip i hela landet. Behövs ingen villa för att kunna laddabilen och har du varken laddmöjlighet hemma eller på jobbet så går det utan större uppoffring att veckoladda när du passar på att göra något annat. Elbilen är utan tvekan idag en produkt för massmarknaden men så klart blir det ännu smidigare om du kan ladda bilen på natten när du sover eller på dagen när du jobbar. Det är dock bara en mindre del av Sveriges befolkning som inte har den möjligheten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
LG Chem? De har ju tekniken, tyvärr verkar det ju lite svårre att skala celltillverkningen än "cellphone"-tillverkningen
LG, Panasonic och Samsung verkar vara de som dominerar batterierna, men inte bil-OS. Batteri tillverkning påminner nog ganska mycket om komplexiteten i att tillverka skärmar så inte konstigt kanske att de är samma företag inblandade.
Det var inget litet infrastrukturskifte som krävdes för att kunna använda smartphones.
För elbilar behövdes ingen omställning i infrastruktur för daglig körning. Det är för längre resor som infrastruktur har behövts byggas ut men redan nu funkar det i princip i hela landet. Behövs ingen villa för att kunna laddabilen och har du varken laddmöjlighet hemma eller på jobbet så går det utan större uppoffring att veckoladda när du passar på att göra något annat. Elbilen är utan tvekan idag en produkt för massmarknaden men så klart blir det ännu smidigare om du kan ladda bilen på natten när du sover eller på dagen när du jobbar. Det är dock bara en mindre del av Sveriges befolkning som inte har den möjligheten.[/quote]
Jo men detta är ju ett mindre problem som kommer att lösas. Det är inge deal breaker för elbilar. Hur var det när bensilbilar kom hur tätt låg tankställena. Skillnaden nu är att du kan tanka hemma. Och ja det kommer även att lösas sig i lägenhet och brf konstilllationer också för att det blir en efterfrågan.
Efterfrågan styr alllt i den globala ekonomin.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
[/quote]
Det var inget litet infrastrukturskifte som krävdes för att kunna använda smartphones.
För elbilar behövdes ingen omställning i infrastruktur för daglig körning. Det är för längre resor som infrastruktur har behövts byggas ut men redan nu funkar det i princip i hela landet. Behövs ingen villa för att kunna laddabilen och har du varken laddmöjlighet hemma eller på jobbet så går det utan större uppoffring att veckoladda när du passar på att göra något annat. Elbilen är utan tvekan idag en produkt för massmarknaden men så klart blir det ännu smidigare om du kan ladda bilen på natten när du sover eller på dagen när du jobbar. Det är dock bara en mindre del av Sveriges befolkning som inte har den möjligheten.[/quote]
Jo men detta är ju ett mindre problem som kommer att lösas. Det är inge deal breaker för elbilar. Hur var det när bensilbilar kom hur tätt låg tankställena. Skillnaden nu är att du kan tanka hemma. Och ja det kommer även att lösas sig i lägenhet och brf konstilllationer också för att det blir en efterfrågan.
Efterfrågan styr alllt i den globala ekonomin.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Bilbranschen är långt ifrån lika snabb. Kanske 5-10 år.
Snarare 3-5 år så inte lika snabb men inte heller så långsam. Medan totala marknaden för sålda bilar har minskat med ca 2,5-3% per år de senaste två åren så har elbilsförsäljningen ökat med ca 30-40% per år. Detta gör att andelen elbilar av totala försäljningen ökar snabbt och detta trots att de stora tillverkarna har varit och är mycket sena med att lansera och leverera sina elbilar. Det är ju först i år och nästa år som de verkar vakna. Misstänker att ökat modellutbud inte kommer påverka elbilsförsäljningen negativt.
Fortsätter elbilarna att öka med 40% per år och marknaden inte krymper som den gör idag så kommer över 90% av alla sålda bilar vara elbilar 2030. Fortsätter marknaden att krympa är i princip alla sålda bilar 2030 globalt vara elbilar...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Finns ju även hur mycket som helst som pekar på företag som hängt med i skiften. Men man väljer ju experter efter ens eget intresse eller hur.
Absolut! Men dessa exempel visar på hur svårt många företag har att förnya sig, även om de försöker. Och vad gäller sådana företag som biltillverkare så är det som att vända en oljetanker. Det tar tid och kostar pengar att ställa om till elbilstillverkning, så de reagerar med motstånd när det uppstår ett tryck utifrån att de ska ställa om. Ur ekonomiskt perspektiv är det vansinne med en sån tvärvändning, så man försöker då att göra omställning under en så lång tid som möjligt. Och det är här som faran för dessa företag är inbyggd. Ponera att Tesla och t.ex. ett dussintal kinesiska biltillverkare skulle översvämma marknaden med elbilar i olika segment så kommer de gamla biltillverkarna att få akuta problem. Det ligger i sakens natur.
Kloka ord. Men det är just det som är svårt, översvämma med elbilar kommer nog inte hända inom 5-10 år. 2% utav årsförsäljningen är som sagt inte så mycket.
Och dom som köper mest bilar (tjänstebilsåkare) har ingen vettig bil att köpa idag som motsvarar kombibilarna. Att köpa en model S, nja. Model 3 NEJ, Model X ja men för dyr och på tok fört högt förmånsvärde. Samma med EQC tyvärr och E-tron.
Det finns tid att vara seg i omställningen än så länge.
Kloka ord. Men det är just det som är svårt, översvämma med elbilar kommer nog inte hända inom 5-10 år. 2% utav årsförsäljningen är som sagt inte så mycket.
Fortsätter utvecklingen rör det sig inte om 2% globalt vilket är en underdrift redan nu. 2030 lär elbilarna stå för majoriteten av all global försäljning av personbilar. Det är om lite drygt 10 år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Kloka ord. Men det är just det som är svårt, översvämma med elbilar kommer nog inte hända inom 5-10 år. 2% utav årsförsäljningen är som sagt inte så mycket.
Och dom som köper mest bilar (tjänstebilsåkare) har ingen vettig bil att köpa idag som motsvarar kombibilarna. Att köpa en model S, nja. Model 3 NEJ, Model X ja men för dyr och på tok fört högt förmånsvärde. Samma med EQC tyvärr och E-tron.
Det finns tid att vara seg i omställningen än så länge.
Det är många tillverkare som ligger i startgroparna. Och nu har batteritillverkarna fattat att det är dags att expandera ordentligt och nya aktörer kommer in på scenen, t.ex. Northvolt. Om ett par år kommer proppen som sitter ivägen lossna och plötsligt är det ingen batteribrist längre. Då kommer det att hända grejer. Och de tillverkare som inte redan då har bilar framme kommer att se sig akterseglade. VW är ute i tid och storsatsar. Men det är långt ifrån alla som förbereder sig som de gör.
Kloka ord. Men det är just det som är svårt, översvämma med elbilar kommer nog inte hända inom 5-10 år. 2% utav årsförsäljningen är som sagt inte så mycket.
Och dom som köper mest bilar (tjänstebilsåkare) har ingen vettig bil att köpa idag som motsvarar kombibilarna. Att köpa en model S, nja. Model 3 NEJ, Model X ja men för dyr och på tok fört högt förmånsvärde. Samma med EQC tyvärr och E-tron.
Det finns tid att vara seg i omställningen än så länge.
Det är många tillverkare som ligger i startgroparna. Och nu har batteritillverkarna fattat att det är dags att expandera ordentligt och nya aktörer kommer in på scenen, t.ex. Northvolt. Om ett par år kommer proppen som sitter ivägen lossna och plötsligt är det ingen batteribrist längre. Då kommer det att hända grejer. Och de tillverkare som inte redan då har bilar framme kommer att se sig akterseglade. VW är ute i tid och storsatsar. Men det är långt ifrån alla som förbereder sig som de gör.
Det kommer göra det men som sagt inte försent för någon. Och vad som händer bakom kulisserna vet bara dom som jobbar innanför väggarna.
Vissa skriker ut vad dom gör, andra jobbar i det tysta.
Apple dominerar enbart för att det är en Hype kring deras produtker. Det går inte att tala förnufft med någon som är en inbiten Apple fan. Det är nästan en sekt. Kanske som Tesla
Apple dominerar väl inte idag? Kanske ur ett svenskt perspektiv. Apple har en mycket större marknadsandel i sverige än i resten av världen. Tror det är över 50% här men runt 15% globalt. Det är samsung som dominerar.
Många skulle säga att samsung var sena i starten...
Kloka ord. Men det är just det som är svårt, översvämma med elbilar kommer nog inte hända inom 5-10 år. 2% utav årsförsäljningen är som sagt inte så mycket.
Fortsätter utvecklingen rör det sig inte om 2% globalt vilket är en underdrift redan nu. 2030 lär elbilarna stå för majoriteten av all global försäljning av personbilar. Det är om lite drygt 10 år.
Nej det kommer öka garanterat och 2030 kan nog elbilar stå för över 50%. Men 100% som många påstår tror jag är svårt.