Sida 4 av 4
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Postat: 23 okt 2019 07:51
av [JM]
Tänker så här.
Sova: 8 timmar
Frukost/morgonfixet: 1-1,5 timme.
Jobba: 8,5 -9,0 timme
Middag/kvällsfix: 1-1,5 timme
Köra bil: 4 timmar (40mil i 100km/h)
Totalt: 8,0+9,0+1,5+1,5=20 timmar.
Inte mkt tid kvar på dagen att utföra övriga bestyr.
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Postat: 23 okt 2019 07:55
av Stevvee
[JM] skrev:Tänker så här.
Sova: 8 timmar
Frukost/morgonfixet: 1-1,5 timme.
Jobba: 8,5 -9,0 timme
Middag/kvällsfix: 1-1,5 timme
Köra bil: 4 timmar (40mil i 100km/h)
Totalt: 8,0+9,0+1,5+1,5=20 timmar.
Inte mkt tid kvar på dagen att utföra övriga bestyr.
Tror du behöver en dag i Norrland du !
Sen 1-1,5 timme morgon

då har jag hunnit vakna,duscha,väckt barn,lämnat barn och åkt till jobbet samt suttit några minuter i bilkö.
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Postat: 23 okt 2019 07:59
av Laban
[JM] skrev:
Inte mkt tid kvar på dagen att utföra övriga bestyr.
Den här typen av shoppingsresor (Ikea exemplet) är väl kanske inget man gör regelbundet som i någon gång/vecka. I vårat fall är det kanske 2 ggr/år, max. Och oftast på helgen. Men det har hänt att man har tagit ut lite komptid efter lunch och kört dit en veckodag.
Sen hade du väl med morgonbestyr, kvällsbestyr, sova mm i din beräkning. Vad måste man göra förutom det om detta sker någon dag/vecka ?
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Postat: 23 okt 2019 08:52
av Muhlegg
Laban skrev:[JM] skrev:
Inte mkt tid kvar på dagen att utföra övriga bestyr.
Den här typen av shoppingsresor (Ikea exemplet) är väl kanske inget man gör regelbundet som i någon gång/vecka. I vårat fall är det kanske 2 ggr/år, max. Och oftast på helgen. Men det har hänt att man har tagit ut lite komptid efter lunch och kört dit en veckodag.
Sen hade du väl med morgonbestyr, kvällsbestyr, sova mm i din beräkning. Vad måste man göra förutom det om detta sker någon dag/vecka ?
Blogga, dricka latte, köra crossfit med sin PT, diskutera bostadspriser, uppdatera Insta, ha förvånansvärt starka åsikter om vargjakt... Vi Stockholmare har fullt upp i varje fall, vi skulle inte hinna sitta i bilen så länge.
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Postat: 23 okt 2019 09:12
av mati
Stockholmare tillbringer nog lika mycket tid i bilen som en genomsnittlig norrlänning. Skillnaden är bara att norrlänningens bil faktiskt flyttar på sig en massa mil medan stockholmaren har rullat några meter.

Re: Model S vs ETron vs ESQ
Postat: 23 okt 2019 09:18
av BrooklynS
Mer så:
Sova: 7 timmar
Frukost/morgonfixet: 30 min.
Jobba: 8 timmar
Middag/kvällsfix: 1,5 timme
Köra bil: 4 timmar (40mil i 100km/h)
Totalt: 7+0,5+8+1,5+4=21 timmar inkl bilkörningen.
3 timmar över till handla, träna, skjutsa ungar osv.
Detta x2 i hushållet där den andra kanske pendlar kortare men istället tar skjuts av kidsen, handling osv.
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Postat: 23 okt 2019 09:49
av Stevvee
BrooklynS skrev:Mer så:
Sova: 7 timmar
Frukost/morgonfixet: 30 min.
Jobba: 8 timmar
Middag/kvällsfix: 1,5 timme
Köra bil: 4 timmar (40mil i 100km/h)
Totalt: 7+0,5+8+1,5+4=21 timmar inkl bilkörningen.
3 timmar över till handla, träna, skjutsa ungar osv.
Detta x2 i hushållet där den andra kanske pendlar kortare men istället tar skjuts av kidsen, handling osv.
Du får starta en enkät så får du se sanningen eller ta en semester upp dit och lev där en vecka. Riktigt behagligt klimat och deras inställning till ex Kiruna - Luleå för att handla är störtskön. För ställer du frågan om det så är det du som blir idiotförklarad istället för tvärtom.
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Postat: 23 okt 2019 09:51
av Legato
mati skrev:Stockholmare tillbringer nog lika mycket tid i bilen som en genomsnittlig norrlänning. Skillnaden är bara att norrlänningens bil faktiskt flyttar på sig en massa mil medan stockholmaren har rullat några meter.

Stockholmare kör ju dessutom längre per år än norrlänningar... Så tid i trafik måste skilja något enormt.
Antar att anledningen är att vi stockholmare ofta har långt avstånd till jobbet mde flesta norrlänningar bor ju trots allt i städer och då avsevärt mindre sådana med korta ressträckor till jobbet.
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Postat: 23 okt 2019 09:52
av taliz
Vill minnas att rent statistiskt spenderar boende på landsbygden betydligt mindre tid på pendling, än boende i stan.
En hel del av det beror nog på att man på landsbygden ofta kör direkt från A till B, utan köer, förbifarter osv.
Men 40 mil om dagen kör väldigt få. Det blir ju långt över 10000 mil om året....
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Postat: 23 okt 2019 10:35
av BrooklynS
Stevvee skrev:BrooklynS skrev:Mer så:
Sova: 7 timmar
Frukost/morgonfixet: 30 min.
Jobba: 8 timmar
Middag/kvällsfix: 1,5 timme
Köra bil: 4 timmar (40mil i 100km/h)
Totalt: 7+0,5+8+1,5+4=21 timmar inkl bilkörningen.
3 timmar över till handla, träna, skjutsa ungar osv.
Detta x2 i hushållet där den andra kanske pendlar kortare men istället tar skjuts av kidsen, handling osv.
Du får starta en enkät så får du se sanningen eller ta en semester upp dit och lev där en vecka. Riktigt behagligt klimat och deras inställning till ex Kiruna - Luleå för att handla är störtskön. För ställer du frågan om det så är det du som blir idiotförklarad istället för tvärtom.
Eh, jag bor redan häruppe...

Svärföräldrarna i Kiruna, egna föräldrar i Åre, stuga i Hemavan...
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Postat: 23 okt 2019 10:37
av BrooklynS
taliz skrev:Vill minnas att rent statistiskt spenderar boende på landsbygden betydligt mindre tid på pendling, än boende i stan.
En hel del av det beror nog på att man på landsbygden ofta kör direkt från A till B, utan köer, förbifarter osv.
Men 40 mil om dagen kör väldigt få. Det blir ju långt över 10000 mil om året....
Ifjol tankade jag för 90.000 kr bara på Statoil och OK. Därav elbil.
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Postat: 23 okt 2019 10:38
av BrooklynS
Legato skrev:mati skrev:Stockholmare tillbringer nog lika mycket tid i bilen som en genomsnittlig norrlänning. Skillnaden är bara att norrlänningens bil faktiskt flyttar på sig en massa mil medan stockholmaren har rullat några meter.

Stockholmare kör ju dessutom längre per år än norrlänningar... Så tid i trafik måste skilja något enormt.
Antar att anledningen är att vi stockholmare ofta har långt avstånd till jobbet mde flesta norrlänningar bor ju trots allt i städer och då avsevärt mindre sådana med korta ressträckor till jobbet.
Nej, ni kör inte längre per år. Räkna bort taxi och bud osv. Det finns mer rättvisande uträkningar på det där.
Storstadsbor har dessutom lokaltrafik.
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Postat: 23 okt 2019 10:43
av Legato
BrooklynS skrev:Legato skrev:mati skrev:Stockholmare tillbringer nog lika mycket tid i bilen som en genomsnittlig norrlänning. Skillnaden är bara att norrlänningens bil faktiskt flyttar på sig en massa mil medan stockholmaren har rullat några meter.

Stockholmare kör ju dessutom längre per år än norrlänningar... Så tid i trafik måste skilja något enormt.
Antar att anledningen är att vi stockholmare ofta har långt avstånd till jobbet mde flesta norrlänningar bor ju trots allt i städer och då avsevärt mindre sådana med korta ressträckor till jobbet.
Nej, ni kör inte längre per år. Räkna bort taxi och bud osv. Det finns mer rättvisande uträkningar på det där.
Storstadsbor har dessutom lokaltrafik.
Stockholmsbilar rullar längre. Sen är det såklart gott om stockholmare som inte har bil alls och bara åker kollektivt.
Men lokaltrafik finns ju såklart också där de flesta norrlänningar bor, dvs i städerna.
Men länka gärna till undersökningen du syftar på.
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Postat: 23 okt 2019 11:00
av BrooklynS
Legato skrev:
Stockholmsbilar rullar längre. Sen är det såklart gott om stockholmare som inte har bil alls och bara åker kollektivt.
Men lokaltrafik finns ju såklart också där de flesta norrlänningar bor, dvs i städerna.
Men länka gärna till undersökningen du syftar på.
https://www.dn.se/ekonomi/uppgiften-att ... -felaktig/
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Postat: 23 okt 2019 11:05
av Stevvee
BrooklynS skrev:Stevvee skrev:BrooklynS skrev:Mer så:
Sova: 7 timmar
Frukost/morgonfixet: 30 min.
Jobba: 8 timmar
Middag/kvällsfix: 1,5 timme
Köra bil: 4 timmar (40mil i 100km/h)
Totalt: 7+0,5+8+1,5+4=21 timmar inkl bilkörningen.
3 timmar över till handla, träna, skjutsa ungar osv.
Detta x2 i hushållet där den andra kanske pendlar kortare men istället tar skjuts av kidsen, handling osv.
Du får starta en enkät så får du se sanningen eller ta en semester upp dit och lev där en vecka. Riktigt behagligt klimat och deras inställning till ex Kiruna - Luleå för att handla är störtskön. För ställer du frågan om det så är det du som blir idiotförklarad istället för tvärtom.
Eh, jag bor redan häruppe...

Svärföräldrarna i Kiruna, egna föräldrar i Åre, stuga i Hemavan...
Blir kränkt. Åre och Hemavan (mer okej

).

Re: Model S vs ETron vs ESQ
Postat: 23 okt 2019 11:17
av Legato
BrooklynS skrev:Legato skrev:
Stockholmsbilar rullar längre. Sen är det såklart gott om stockholmare som inte har bil alls och bara åker kollektivt.
Men lokaltrafik finns ju såklart också där de flesta norrlänningar bor, dvs i städerna.
Men länka gärna till undersökningen du syftar på.
https://www.dn.se/ekonomi/uppgiften-att ... -felaktig/
Paywall tyvärr.
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Postat: 23 okt 2019 13:04
av BrooklynS
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Postat: 23 okt 2019 14:02
av Legato
BrooklynS skrev:Sådär.
Stockholmare kör minst bil - DN.SE.pdf
Tack. Det där blir dock ännu mer skevt IMO.
Det intressanta tycker jag är hur långt de som faktiskt har bil kör. Inte hur långt genomsnittspersonen kör, inkluderat barn, körkortslösa, sjukhusliggande osv, osv.
Som jag skrev i förra inlägget så är det självklart så att fler Stockholmare inte har bil alls, utan åker kommunalt.
Det jag hade velat se statistik för på är hur långt varje privatägd bil rullar i respektive del av landet.
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Postat: 23 okt 2019 14:38
av Stevvee
Legato skrev:BrooklynS skrev:Sådär.
Stockholmare kör minst bil - DN.SE.pdf
Tack. Det där blir dock ännu mer skevt IMO.
Det intressanta tycker jag är hur långt de som faktiskt har bil kör. Inte hur långt genomsnittspersonen kör, inkluderat barn, körkortslösa, sjukhusliggande osv, osv.
Som jag skrev i förra inlägget så är det självklart så att fler Stockholmare inte har bil alls, utan åker kommunalt.
Det jag hade velat se statistik för på är hur långt varje privatägd bil rullar i respektive del av landet.
Misstänker att även den statistiken blir skev då många kör tjänstebilar även privat. Sen vet jag flertalet bilar som går Max 100 mil om året med så hela sanningen kommer nog aldrig komma fram.