Sida 4 av 4
Re: Och sen då???
Postat: 27 nov 2019 08:54
av Verdi
zyax skrev:
i3 är väl i princip en "compliance car" och de trycker ju inte direkt på stora trumman att gå över till el imorgon. VW däremot ligger först med övergången av det stora antalet elbilar. När ID kommer nästa år börjar den stora resan, den som betyder något. Renault har varit ledaren och kommer vara ledaren inom elekrifieringen fram tills dess att VW pumpar ut sina bilar. Själv hade man ju önskat att Volvo var mer på banan, nu kommer en bil som inte kommer ta oss någonvart samt en riktig bil som man inte ens vågat sätta Volvo-märke på.
Så jag tycker att ni som sågat VW och fortsätter såga dem för skandalen kan fortsätta såga, men såga alla fossiltillverkare i EU, de har inte varit bra någon av dem. OM någon är Nokia är de Nokia allihop...
Det har sålts över 160 000 exemplar av i3 fram till och med sept 2019 och de säljer fler och fler för varje år. Det är väl fler än vad Renault har sålt av Zoe? Modellerna har funnits ungefär lika länge också.
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_i3
Det är klart att det är en udda bil och ganska dyr stadsbil som inte kommer sälja lika många som VW Golf men så himla dåligt är det inte med tanke på vad det är.
Re: Och sen då???
Postat: 27 nov 2019 10:47
av Mickep
Priset rasar på de gamla elbilarna, dvs de som folk med rätta skrattade ut, små, kort räckvidd m.m.
Det är helt rätt att priset sänks med 100 000 när det börjar komma lite elbilar som är mer praktiska.
Re: Och sen då???
Postat: 27 nov 2019 10:50
av taliz
zyax skrev:taliz skrev:Fredrik j skrev:LarsL skrev:Jag tror VW får mycket svårt att överleva deras fuskande. När alternativen finns för konsumenter och för staten Tyskland kanske de låter VW dö? Det är en ganska genom rutten organisation.
Man får väl nog säga att dom, lite oväntat, verkar ha klarat det. Kunderna finns uppenbarligen kvar eftersom man ju nu två år efter skandalen är världens största biltillverkare.
Eller menar du att drygt 10 miljoner kunder köper vw i brist på alternativ?
Flera år efter iPhone lanserats var Nokia större än någonsin innan och gjorde enorma vinster.
Alla vet vad som hände sen.
Ps. Det är 2019 nu, skandalen var 2015 vad jag minns...
Det enda VW lyckats med hittills på elbilsfronten är att presentera en BMW i3-kopia, 6 år(!) efter BMW.
i3 är väl i princip en "compliance car" och de trycker ju inte direkt på stora trumman att gå över till el imorgon. VW däremot ligger först med övergången av det stora antalet elbilar. När ID kommer nästa år börjar den stora resan, den som betyder något. Renault har varit ledaren och kommer vara ledaren inom elekrifieringen fram tills dess att VW pumpar ut sina bilar. Själv hade man ju önskat att Volvo var mer på banan, nu kommer en bil som inte kommer ta oss någonvart samt en riktig bil som man inte ens vågat sätta Volvo-märke på.
Så jag tycker att ni som sågat VW och fortsätter såga dem för skandalen kan fortsätta såga, men såga alla fossiltillverkare i EU, de har inte varit bra någon av dem. OM någon är Nokia är de Nokia allihop...
Låter som du svalt VWs marketing med hull och hår. De har sagt samma sak i knappt ett decennium nu. ”Snart kommer vi dominera elbilsmarknaden”.
Etron skulle komma 2012. Den kom 2019 och är långt ifrån en supersuccé.
ID3 skulle bli nästa volymbil ala Golf. Det blev, avsiktligt, en blek i3-kopia som inte kommer locka den stora massan.
När skall folk vakna upp och inse att det enda VW är intresserade av är att förhala?
Re: Och sen då???
Postat: 27 nov 2019 11:12
av zyax
taliz skrev:zyax skrev:taliz skrev:Fredrik j skrev:LarsL skrev:Jag tror VW får mycket svårt att överleva deras fuskande. När alternativen finns för konsumenter och för staten Tyskland kanske de låter VW dö? Det är en ganska genom rutten organisation.
Man får väl nog säga att dom, lite oväntat, verkar ha klarat det. Kunderna finns uppenbarligen kvar eftersom man ju nu två år efter skandalen är världens största biltillverkare.
Eller menar du att drygt 10 miljoner kunder köper vw i brist på alternativ?
Flera år efter iPhone lanserats var Nokia större än någonsin innan och gjorde enorma vinster.
Alla vet vad som hände sen.
Ps. Det är 2019 nu, skandalen var 2015 vad jag minns...
Det enda VW lyckats med hittills på elbilsfronten är att presentera en BMW i3-kopia, 6 år(!) efter BMW.
i3 är väl i princip en "compliance car" och de trycker ju inte direkt på stora trumman att gå över till el imorgon. VW däremot ligger först med övergången av det stora antalet elbilar. När ID kommer nästa år börjar den stora resan, den som betyder något. Renault har varit ledaren och kommer vara ledaren inom elekrifieringen fram tills dess att VW pumpar ut sina bilar. Själv hade man ju önskat att Volvo var mer på banan, nu kommer en bil som inte kommer ta oss någonvart samt en riktig bil som man inte ens vågat sätta Volvo-märke på.
Så jag tycker att ni som sågat VW och fortsätter såga dem för skandalen kan fortsätta såga, men såga alla fossiltillverkare i EU, de har inte varit bra någon av dem. OM någon är Nokia är de Nokia allihop...
Låter som du svalt VWs marketing med hull och hår. De har sagt samma sak i knappt ett decennium nu. ”Snart kommer vi dominera elbilsmarknaden”.
Etron skulle komma 2012. Den kom 2019 och är långt ifrån en supersuccé.
ID3 skulle bli nästa volymbil ala Golf. Det blev, avsiktligt, en blek i3-kopia som inte kommer locka den stora massan.
När skall folk vakna upp och inse att det enda VW är intresserade av är att förhala?
ID.3 är en blek i3-kopia? Jag undrar var du hämtat den faktan från? Det ena är en stadsbil, den andra är en bil som faktiskt går att använda som annat, det är en jäkla skillnad.
Jag hävdar bestämt att VW ligger långt före de andra gamla tillverkarna i Europa om att få ut elbilar i massor, det är det enda som är intressant.
Ta Volvo som exempel, om man bortser från den goda Polestar så försöker de leverera en mindre SUV med ett batteri som inte kommer räcka till som första elbil, det hade varit bättre att leverera V90 med ett större batteri, lägre förbrukning med V90 än XC40 pga markfrigång och frontyta. Audi levererade ändå en E-tron som har rätt ok egenskaper och är mer en kombi än en SUV. Den är sjukt mycket för dyr och kommer inte sälja till massorna så den kan man räkna bort i detta race, men det är ändå ett försök i rätt ände. i-Pace, Zoe och E-tron är de bilar som levererats från Europa som faktiskt går att ha som bil utan att bara behöva åka i stan.
Men jag ska egentligen mest hålla käften och vänta in den riktiga vågen av elbilar från EU, står BMW för den så är jag den förste att erkänna att jag hade fel.
Re: Och sen då???
Postat: 27 nov 2019 11:18
av Verdi
taliz skrev:
Låter som du svalt VWs marketing med hull och hår. De har sagt samma sak i knappt ett decennium nu. ”Snart kommer vi dominera elbilsmarknaden”.
Etron skulle komma 2012. Den kom 2019 och är långt ifrån en supersuccé.
ID3 skulle bli nästa volymbil ala Golf. Det blev, avsiktligt, en blek i3-kopia som inte kommer locka den stora massan.
När skall folk vakna upp och inse att det enda VW är intresserade av är att förhala?
Vad ska folk köpa för bilar då? Hur vet du att ID.3 inte kommer locka många?
Vad gäller E-tron så säljer den väl i linje med vad andra miljon-SUV:ar gör? Kan såklart inte bli nån folkbil med den prislappen.
Ja jag vet, du älskar BYD, BAIC och allt vad de heter. Men en sak ska du veta. Kina är långt mycket smutsigare än Europa. Tror du Kina ens bryr sig om NOx? Dessutom skiter de i arbetsmiljö och låter folk jobba skiten ur sig under usla förhållanden. Tacka fan för att det blir billigt.
Jag kommer vägra köpa en Kina-tillverkad bil. Inte för att jag tror att den är sämre men för att jag inte vill bidra till det landets framgångar. Detta inkluderar även Polestar 2 alltså.
Re: Och sen då???
Postat: 27 nov 2019 11:43
av taliz
zyax skrev:taliz skrev:zyax skrev:taliz skrev:Fredrik j skrev:
Man får väl nog säga att dom, lite oväntat, verkar ha klarat det. Kunderna finns uppenbarligen kvar eftersom man ju nu två år efter skandalen är världens största biltillverkare.
Eller menar du att drygt 10 miljoner kunder köper vw i brist på alternativ?
Flera år efter iPhone lanserats var Nokia större än någonsin innan och gjorde enorma vinster.
Alla vet vad som hände sen.
Ps. Det är 2019 nu, skandalen var 2015 vad jag minns...
Det enda VW lyckats med hittills på elbilsfronten är att presentera en BMW i3-kopia, 6 år(!) efter BMW.
i3 är väl i princip en "compliance car" och de trycker ju inte direkt på stora trumman att gå över till el imorgon. VW däremot ligger först med övergången av det stora antalet elbilar. När ID kommer nästa år börjar den stora resan, den som betyder något. Renault har varit ledaren och kommer vara ledaren inom elekrifieringen fram tills dess att VW pumpar ut sina bilar. Själv hade man ju önskat att Volvo var mer på banan, nu kommer en bil som inte kommer ta oss någonvart samt en riktig bil som man inte ens vågat sätta Volvo-märke på.
Så jag tycker att ni som sågat VW och fortsätter såga dem för skandalen kan fortsätta såga, men såga alla fossiltillverkare i EU, de har inte varit bra någon av dem. OM någon är Nokia är de Nokia allihop...
Låter som du svalt VWs marketing med hull och hår. De har sagt samma sak i knappt ett decennium nu. ”Snart kommer vi dominera elbilsmarknaden”.
Etron skulle komma 2012. Den kom 2019 och är långt ifrån en supersuccé.
ID3 skulle bli nästa volymbil ala Golf. Det blev, avsiktligt, en blek i3-kopia som inte kommer locka den stora massan.
När skall folk vakna upp och inse att det enda VW är intresserade av är att förhala?
ID.3 är en blek i3-kopia? Jag undrar var du hämtat den faktan från? Det ena är en stadsbil, den andra är en bil som faktiskt går att använda som annat, det är en jäkla skillnad.
Jag hävdar bestämt att VW ligger långt före de andra gamla tillverkarna i Europa om att få ut elbilar i massor, det är det enda som är intressant.
Ta Volvo som exempel, om man bortser från den goda Polestar så försöker de leverera en mindre SUV med ett batteri som inte kommer räcka till som första elbil, det hade varit bättre att leverera V90 med ett större batteri, lägre förbrukning med V90 än XC40 pga markfrigång och frontyta. Audi levererade ändå en E-tron som har rätt ok egenskaper och är mer en kombi än en SUV. Den är sjukt mycket för dyr och kommer inte sälja till massorna så den kan man räkna bort i detta race, men det är ändå ett försök i rätt ände. i-Pace, Zoe och E-tron är de bilar som levererats från Europa som faktiskt går att ha som bil utan att bara behöva åka i stan.
Men jag ska egentligen mest hålla käften och vänta in den riktiga vågen av elbilar från EU, står BMW för den så är jag den förste att erkänna att jag hade fel.
VW har alltid varit mycket snack och lite verkstad. Många andra är tvärtom.
Varför tror du VW rätt och slätt rekryterade SAMMA team som utvecklat i3 till att ta fram ID3?
För att dom ville ha en produkt som på samma sätt som i3 är lite udda och inte lockar allt för många. Annars skulle ID3 sett ut som Golf, vilken ju är deras riktiga volymbil som MÅSTE sälja.
Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om andra tillverkare kommer lansera elbilar snabbare, och i högre volym, än VW.
De andra ligger och lurar i vassen så att säga, rädda att avskräcka sina avgasbilskunder. Men storslagna planer finns.
Glöm inte att VW är störst på avgasbilar vilket betyder att de också har störst omställningskostnader.
Re: Och sen då???
Postat: 27 nov 2019 11:46
av BrooklynS
Verdi skrev:
Jag kommer vägra köpa en Kina-tillverkad bil. Inte för att jag tror att den är sämre men för att jag inte vill bidra till det landets framgångar. Detta inkluderar även Polestar 2 alltså.
Gäller det även om Tesla Y tillverkas i Kina?
Re: Och sen då???
Postat: 27 nov 2019 11:48
av taliz
Verdi skrev:taliz skrev:
Låter som du svalt VWs marketing med hull och hår. De har sagt samma sak i knappt ett decennium nu. ”Snart kommer vi dominera elbilsmarknaden”.
Etron skulle komma 2012. Den kom 2019 och är långt ifrån en supersuccé.
ID3 skulle bli nästa volymbil ala Golf. Det blev, avsiktligt, en blek i3-kopia som inte kommer locka den stora massan.
När skall folk vakna upp och inse att det enda VW är intresserade av är att förhala?
Vad ska folk köpa för bilar då? Hur vet du att ID.3 inte kommer locka många?
Vad gäller E-tron så säljer den väl i linje med vad andra miljon-SUV:ar gör? Kan såklart inte bli nån folkbil med den prislappen.
Ja jag vet, du älskar BYD, BAIC och allt vad de heter. Men en sak ska du veta. Kina är långt mycket smutsigare än Europa. Tror du Kina ens bryr sig om NOx? Dessutom skiter de i arbetsmiljö och låter folk jobba skiten ur sig under usla förhållanden. Tacka fan för att det blir billigt.
Jag kommer vägra köpa en Kina-tillverkad bil. Inte för att jag tror att den är sämre men för att jag inte vill bidra till det landets framgångar. Detta inkluderar även Polestar 2 alltså.
Det räcker med att titta på ID3 för att inse att den inte kommer locka så många.
Återigen, det är helt avsiktligt av VW.
Etron skulle konkurrera ut Tesla. Det gick inte så bra med det.
Intressant Kina-rant. Vet inte var du har fått att jag tror på dem ifrån?

Tvärtom har Kina-hotet varit ungefär lika seriöst som alla ”Tesla killers”.
Re: Och sen då???
Postat: 27 nov 2019 11:52
av Verdi
taliz skrev:Verdi skrev:taliz skrev:
Låter som du svalt VWs marketing med hull och hår. De har sagt samma sak i knappt ett decennium nu. ”Snart kommer vi dominera elbilsmarknaden”.
Etron skulle komma 2012. Den kom 2019 och är långt ifrån en supersuccé.
ID3 skulle bli nästa volymbil ala Golf. Det blev, avsiktligt, en blek i3-kopia som inte kommer locka den stora massan.
När skall folk vakna upp och inse att det enda VW är intresserade av är att förhala?
Vad ska folk köpa för bilar då? Hur vet du att ID.3 inte kommer locka många?
Vad gäller E-tron så säljer den väl i linje med vad andra miljon-SUV:ar gör? Kan såklart inte bli nån folkbil med den prislappen.
Ja jag vet, du älskar BYD, BAIC och allt vad de heter. Men en sak ska du veta. Kina är långt mycket smutsigare än Europa. Tror du Kina ens bryr sig om NOx? Dessutom skiter de i arbetsmiljö och låter folk jobba skiten ur sig under usla förhållanden. Tacka fan för att det blir billigt.
Jag kommer vägra köpa en Kina-tillverkad bil. Inte för att jag tror att den är sämre men för att jag inte vill bidra till det landets framgångar. Detta inkluderar även Polestar 2 alltså.
Det räcker med att titta på ID3 för att inse att den inte kommer locka så många.
Återigen, det är helt avsiktligt av VW.
Etron skulle konkurrera ut Tesla. Det gick inte så bra med det.
Intressant Kina-rant. Vet inte var du har fått att jag tror på dem ifrån?

Tvärtom har Kina-hotet varit ungefär lika seriöst som alla ”Tesla killers”.
Vi får väl se hur många ID3 de säljer. Tror inte du är kapabel till att bedöma det. ID3 är väl tvärtom ett gott exempel på en bil som utnyttjar eldriftens fördelar? Att göra en "Golf" skulle bli en kompromiss.
Vem har sagt att E-Tron skulle konkurrera ut Tesla? Tidningarnas clickbait-rubriker? Tror inte Audi själva hade den målsättningen direkt.
Bland de lite mer "troende" här inne så brukar ju Kina-tillverkarna nämnas med en oerhörd respekt och beundran. Samtidigt som tyskarna slentrianhatas. Antog att du var likadan. Ber om ursäkt om jag hade fel.

Re: Och sen då???
Postat: 27 nov 2019 12:49
av taliz
Jag tycker det var extremt tydligt när ID3 presenterades att VW fortsatt på samma bana som tidigare, dvs säga en sak men göra något helt annat.
ID3 skulle vara bilen för den stora massan, men de utformade den så den inte skulle tilltala alltför många.
Den ser helt enkelt betydligt mer "leksak" ut än Golf. Interiören är ju väldigt tydlig.
ID3

GOLF 8
Precis samma anledning som i3 ser mer leksak ut än en 3-serie.
Samtidigt ser Model S och Model 3 inte traditionella ut av en slump.
Re: Och sen då???
Postat: 27 nov 2019 13:10
av Verdi
taliz skrev:Jag tycker det var extremt tydligt när ID3 presenterades att VW fortsatt på samma bana som tidigare, dvs säga en sak men göra något helt annat.
ID3 skulle vara bilen för den stora massan, men de utformade den så den inte skulle tilltala alltför många.
Den ser helt enkelt betydligt mer "leksak" ut än Golf. Interiören är ju väldigt tydlig.
ID3

GOLF 8
Precis samma anledning som i3 ser mer leksak ut än en 3-serie.
Samtidigt ser Model S och Model 3 inte traditionella ut av en slump.
Model 3 ser väl inte traditionell ut med sin korta huv och sina annorlunda proportioner? För att inte tala om interiören. Interiören nämns ju ofta här som en stor fördel för Tesla. "Allt annat ser gammalt ut".
Hur kan det komma sig att när Tesla kommer med något futuristiskt så är det bara positivt, men när någon annan försöker med samma sak så är det skit? Och när de inte försöker komma med nåt nytt får de också skit... Hur ska de göra då?
Re: Och sen då???
Postat: 27 nov 2019 14:53
av taliz
Verdi skrev:taliz skrev:Jag tycker det var extremt tydligt när ID3 presenterades att VW fortsatt på samma bana som tidigare, dvs säga en sak men göra något helt annat.
ID3 skulle vara bilen för den stora massan, men de utformade den så den inte skulle tilltala alltför många.
Den ser helt enkelt betydligt mer "leksak" ut än Golf. Interiören är ju väldigt tydlig.
ID3

GOLF 8
Precis samma anledning som i3 ser mer leksak ut än en 3-serie.
Samtidigt ser Model S och Model 3 inte traditionella ut av en slump.
Model 3 ser väl inte traditionell ut med sin korta huv och sina annorlunda proportioner? För att inte tala om interiören. Interiören nämns ju ofta här som en stor fördel för Tesla. "Allt annat ser gammalt ut".
Hur kan det komma sig att när Tesla kommer med något futuristiskt så är det bara positivt, men när någon annan försöker med samma sak så är det skit? Och när de inte försöker komma med nåt nytt får de också skit... Hur ska de göra då?
Model 3 är ju så traditionell som möjligt, med vissa frånsteg för maximal aerodynamisk effektivitet och utrymme.
Interiören är extremt funktionell och "future proof".
ID3 är varken mer futuristisk eller funktionell än Golf. Som sagt, den ser ut som en leksak i jämförelse.
Re: Och sen då???
Postat: 27 nov 2019 15:06
av Verdi
BrooklynS skrev:Verdi skrev:
Jag kommer vägra köpa en Kina-tillverkad bil. Inte för att jag tror att den är sämre men för att jag inte vill bidra till det landets framgångar. Detta inkluderar även Polestar 2 alltså.
Gäller det även om Tesla Y tillverkas i Kina?
Antagligen.

Är inte så sugen på en Y ändå så det gör sig själv.

Re: Och sen då???
Postat: 08 apr 2020 20:00
av Bjelke
Fasiken, jag väntar fortfarande på en ny produkt!

Re: Och sen då???
Postat: 08 apr 2020 20:16
av mati
Bjelke skrev:Fasiken, jag väntar fortfarande på en ny produkt!

Den håller precis på att utvecklas. Fast jag tror inte att du vill ha den.
https://teslaclubsweden.se/teslas-respirator/
Re: Och sen då???
Postat: 08 apr 2020 20:22
av Bjelke
Ja det har du ju rätt i, men ok, nya krav:
Det ska vara ett fordon.
Så...

Re: Och sen då???
Postat: 08 apr 2020 21:24
av Jerka
Få se nu... De har (snart) en mellanstor sedan, en stor sedan, en mellanstor SUV, en stor SUV, en gigantisk pickup samt en supersnabb sportbil. Dessutom en lastbil.
Vad tror ni vore mest logiskt för Tesla att lansera härnäst?
- En bil i golfklassen?
- En småbil?
- En minibuss?
- En cabriolet?
- En kombi?
- En lastbil i europeisk stil (kort motorhuv)?
- En transportbil?
- En motorcykel?
- Något helt annat?
Jag har faktiskt ingen aning. En cab baserad på Model 3 tror jag skulle ligga i linje med Teslas image. En kombi kanske inte tyvärr. Jag tror inte heller de är redo för den produktionstakt som en ännu billigare bil än Model 3 skulle kräva, så det dröjer nog innan de lanserar en mindre bil.