Ny spec och pris på Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Ny spec och pris på Model Y
Model Y har ju synts med amerikansk dragkrok på prototypstadiet.
Det gjorde väl aldrig Model 3.
Det är väl ett gott tecken om något.
Det gjorde väl aldrig Model 3.
Det är väl ett gott tecken om något.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ny spec och pris på Model Y
taliz skrev:Vad menar du? Jag skrev att värdeminskningen var ungefär hälften för avgasbilen.Verdi skrev:Bränsle, service, skatt osv skalar inte på samma sätt som värdeminskning. Det kanske stämmer för en bil för 400 tkr men inte en för 800 tkr. Om man inte kör dubbelt så mycket då...taliz skrev:Grovt räknat skulle jag vilja påstå att man kan betala ungefär dubbelt så mkt för en elbil som för en avgasbil, och ändå få samma TCO.
Nästan all kostnad för elbilen består av värdefall. För avgasbilen är ca hälften värdefall, resten bränsle, service och skatt.
Riskmässigt skulle jag känna mig betydligt mer trygg att köpa elbil, då det är stor risk att värdefallet blir en betydligt större post för avgasbilen närmaste åren.
Sen är det också en väldig frihet att köra precis hur mkt man vill utan att det kostar så mkt mer.
Elbil är lite som bredband med flatrate. Avgasbil som ett dyrt kontantkort som måste fyllas på konstant...
Förövrigt är väl 10% mer än 3an inte så farligt? Betydligt större bil.
Ja och då ska resten av kostnaderna täcka upp den andra halvan. Men kostnaden för bränsle, skatt osv har ingen direkt koppling till bilens pris. Därför stämmer det där med dubbla inköpspriset inte riktigt.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Ny spec och pris på Model Y
Precis.taliz skrev:Model Y har ju synts med amerikansk dragkrok på prototypstadiet.
Det gjorde väl aldrig Model 3.
Det är väl ett gott tecken om något.
Och Model 3 går inte ens att få med dragkrok i USA. Det är helt och hållet en efterkonstruktion för den europeiska marknaden.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Ny spec och pris på Model Y
Det var därför jag skrev "resten bränsle, service och skatt".Verdi skrev:taliz skrev:Vad menar du? Jag skrev att värdeminskningen var ungefär hälften för avgasbilen.Verdi skrev:Bränsle, service, skatt osv skalar inte på samma sätt som värdeminskning. Det kanske stämmer för en bil för 400 tkr men inte en för 800 tkr. Om man inte kör dubbelt så mycket då...taliz skrev:Grovt räknat skulle jag vilja påstå att man kan betala ungefär dubbelt så mkt för en elbil som för en avgasbil, och ändå få samma TCO.
Nästan all kostnad för elbilen består av värdefall. För avgasbilen är ca hälften värdefall, resten bränsle, service och skatt.
Riskmässigt skulle jag känna mig betydligt mer trygg att köpa elbil, då det är stor risk att värdefallet blir en betydligt större post för avgasbilen närmaste åren.
Sen är det också en väldig frihet att köra precis hur mkt man vill utan att det kostar så mkt mer.
Elbil är lite som bredband med flatrate. Avgasbil som ett dyrt kontantkort som måste fyllas på konstant...
Förövrigt är väl 10% mer än 3an inte så farligt? Betydligt större bil.
Ja och då ska resten av kostnaderna täcka upp den andra halvan. Men kostnaden för bränsle, skatt osv har ingen direkt koppling till bilens pris. Därför stämmer det där med dubbla inköpspriset inte riktigt.
För med hyfsat normala körvanor gör det just det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ny spec och pris på Model Y
Efterkonstruktion är det inte då den är designad för det från början. Monteringspunkter i balkar och elektronik etc finns även i de som levereras i USA.Nicke Nyfiken skrev:Precis.taliz skrev:Model Y har ju synts med amerikansk dragkrok på prototypstadiet.
Det gjorde väl aldrig Model 3.
Det är väl ett gott tecken om något.
Och Model 3 går inte ens att få med dragkrok i USA. Det är helt och hållet en efterkonstruktion för den europeiska marknaden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ny spec och pris på Model Y
taliz skrev:Det var därför jag skrev "resten bränsle, service och skatt".Verdi skrev:taliz skrev:Vad menar du? Jag skrev att värdeminskningen var ungefär hälften för avgasbilen.Verdi skrev:Bränsle, service, skatt osv skalar inte på samma sätt som värdeminskning. Det kanske stämmer för en bil för 400 tkr men inte en för 800 tkr. Om man inte kör dubbelt så mycket då...taliz skrev:Grovt räknat skulle jag vilja påstå att man kan betala ungefär dubbelt så mkt för en elbil som för en avgasbil, och ändå få samma TCO.
Nästan all kostnad för elbilen består av värdefall. För avgasbilen är ca hälften värdefall, resten bränsle, service och skatt.
Riskmässigt skulle jag känna mig betydligt mer trygg att köpa elbil, då det är stor risk att värdefallet blir en betydligt större post för avgasbilen närmaste åren.
Sen är det också en väldig frihet att köra precis hur mkt man vill utan att det kostar så mkt mer.
Elbil är lite som bredband med flatrate. Avgasbil som ett dyrt kontantkort som måste fyllas på konstant...
Förövrigt är väl 10% mer än 3an inte så farligt? Betydligt större bil.
Ja och då ska resten av kostnaderna täcka upp den andra halvan. Men kostnaden för bränsle, skatt osv har ingen direkt koppling till bilens pris. Därför stämmer det där med dubbla inköpspriset inte riktigt.
För med hyfsat normala körvanor gör det just det.
Men du...
Exempel 1.
Elbil kostnad 600 tusen. Fossilbil 300 tusen. 200 mil i månaden.
Värdminskning elbil = 300 tkr/36 = 8 333:-/mån
Värdminskning elbil = 150 tkr/36 = 4 167:-/mån
Skatt 400:-/mån, soppa 2000:-/mån, service 300:-/mån... Får kämpa för att komma upp i mer än 3000:-/mån. Men visst, det stämmer nästan. Säkert har elbilen lite bättre andrahandsvärde också.
Exempel 2:
Elbil kostnad 1 miljon. Fossilbil 500 tusen. 200 mil i månaden.
Värdminskning elbil = 500 tkr/36 = 13 889:-/mån
Värdminskning elbil = 250 tkr/36 = 6 944:-/mån
Skatt 400:-/mån, soppa 2000:-/mån, service 300:-/mån.. Är fortfarande samma som i exempel 1. Mer eller mindre. Det är antagligen en lite större bil så den drar kanske en aning mer soppa, service och skatt kanske är iite dyrare, men knappast dubbelt så dyrt.
Din tumregel fungerar alltså bara i ett visst prisläge. Det skalar inte upp så bra när priserna blir högre.
Re: Ny spec och pris på Model Y
Notera att jag i första meningen bokstavligen skrev "grovt räknat".Verdi skrev:taliz skrev:Det var därför jag skrev "resten bränsle, service och skatt".Verdi skrev:taliz skrev:Vad menar du? Jag skrev att värdeminskningen var ungefär hälften för avgasbilen.Verdi skrev:Bränsle, service, skatt osv skalar inte på samma sätt som värdeminskning. Det kanske stämmer för en bil för 400 tkr men inte en för 800 tkr. Om man inte kör dubbelt så mycket då...
Ja och då ska resten av kostnaderna täcka upp den andra halvan. Men kostnaden för bränsle, skatt osv har ingen direkt koppling till bilens pris. Därför stämmer det där med dubbla inköpspriset inte riktigt.
För med hyfsat normala körvanor gör det just det.
Men du...
Exempel 1.
Elbil kostnad 600 tusen. Fossilbil 300 tusen. 200 mil i månaden.
Värdminskning elbil = 300 tkr/36 = 8 333:-/mån
Värdminskning elbil = 150 tkr/36 = 4 167:-/mån
Skatt 400:-/mån, soppa 2000:-/mån, service 300:-/mån... Får kämpa för att komma upp i mer än 3000:-/mån. Men visst, det stämmer nästan. Säkert har elbilen lite bättre andrahandsvärde också.
Exempel 2:
Elbil kostnad 1 miljon. Fossilbil 500 tusen. 200 mil i månaden.
Värdminskning elbil = 500 tkr/36 = 13 889:-/mån
Värdminskning elbil = 250 tkr/36 = 6 944:-/mån
Skatt 400:-/mån, soppa 2000:-/mån, service 300:-/mån.. Är fortfarande samma som i exempel 1. Mer eller mindre. Det är antagligen en lite större bil så den drar kanske en aning mer soppa, service och skatt kanske är iite dyrare, men knappast dubbelt så dyrt.
Din tumregel fungerar alltså bara i ett visst prisläge. Det skalar inte upp så bra när priserna blir högre.
Dvs inte nödvändigtvis med just de siffror du väljer här(de flesta behåller tex en bil betydligt längre än 36 mån).
Sedan bör dyrare avgasbil rimligen kosta mer än den billigare i såväl skatt som soppa och service.
Som sagt ser jag det som betydligt mer sannolikt att avgasbilen kommer kosta mer på sikt. Värdefallet kommer troligen accelerera betydligt mer än det gjort tidigare de närmaste åren. Dessutom är det större sannolikhet för dyra reparationer.
Dvs även om den i ditt sista exempel blir någon/några tusingar mer enligt kalkylen så tror jag att i verkligheten blir det ungefär samma kostnad, eller tom billigare
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Ny spec och pris på Model Y
Om dragkrok fanns med redan på designstadiet, så hade tillvalet varit tillgängligt när bilen började säljas i Europa.taliz skrev:Efterkonstruktion är det inte då den är designad för det från början. Monteringspunkter i balkar och elektronik etc finns även i de som levereras i USA.Nicke Nyfiken skrev:Precis.taliz skrev:Model Y har ju synts med amerikansk dragkrok på prototypstadiet.
Det gjorde väl aldrig Model 3.
Det är väl ett gott tecken om något.
Och Model 3 går inte ens att få med dragkrok i USA. Det är helt och hållet en efterkonstruktion för den europeiska marknaden.
Klart att hårdvaran i form av fästen och kablage sitter på alla bilar. Så gör Tesla med i princip allt.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Ny spec och pris på Model Y
taliz skrev:Notera att jag i första meningen bokstavligen skrev "grovt räknat".
Dvs inte nödvändigtvis med just de siffror du väljer här(de flesta behåller tex en bil betydligt längre än 36 mån).
Sedan bör dyrare avgasbil rimligen kosta mer än den billigare i såväl skatt som soppa och service.
Som sagt ser jag det som betydligt mer sannolikt att avgasbilen kommer kosta mer på sikt. Värdefallet kommer troligen accelerera betydligt mer än det gjort tidigare de närmaste åren. Dessutom är det större sannolikhet för dyra reparationer.
Dvs även om den i ditt sista exempel blir någon/några tusingar mer enligt kalkylen så tror jag att i verkligheten blir det ungefär samma kostnad, eller tom billigare
Fast det stämmer ju inte. Oavsett hur grovt du räknar.

Ett försök till bättre tumregel.
Fordonsskatt på ny fossilbil = ~20 tkr på 3 år.
Bonus på en elbil = 60 tkr.
Besparing i bränsle = 10:-/mil.
Försäkring, service, däckslitage osv är så små poster på en ny bil att vi kan bortse från det. Om det är lägre för elbil så uppvägs det av högre räntekostnader på den dyrare elbilen.
Tumregeln blir då att en elbil får ha ett extra värdetapp på 80 tusen plus 10 ggr antalet mil man tänker köra. Kör man 6000 mil på 3 år så får elbilen max kosta 280 tusen mer om man räknar med 50% restvärde. Kör man 10 000 mil så får den kosta 320 tusen mer. Osv. Räknar man med bättre restvärde än 50% så medger det såklart ett ännu högre prispåslag för elbilen.
Finns även andra värden att ta hänsyn till också. Elbilen är trevligare att köra, men om man vill dra husvagn osv så är den mindre lämplig.
Re: Ny spec och pris på Model Y
Folkelbilen:
I Elon Musks masterplan part 1 så såg det ut så här:
Bygga en exklusiv sportbil i ett litet antal (Roadster)
Ta vinsten från denna och bygga en stor sportsedan (S)
Ta vinsten från denna och bygga en folkelbil (3)
Sen stoppades X in efter S eftersom Elon själv hade 5 barn.
Men tanken var visst att model 3 skulle vara en bil som en medelinkomsttagare skulle ha råd med. $35000 minus de $7500 i skatteavdrag som Teslas bilar då var berättigade till skulle ge en bil som kostade ungefär lika mycket som en av de största volymbilarna (nån Toyota?) i USA, som sågs som en bil till ett överkomligt pris. Kanske räknade man in bränslebesparingar också för att komma ner till c:a $22000. Så det var definitivt målet för Musk när 3:an lanserades.
2016, när 3:an lanserades var dollarn fortfarande betydligt billigare än idag. Kanske 7:50 till 8:-. Då kunde man räkna fram ett pris i Sverige på runt 420000 minus 40000 i supermiljöbilspremie.
Drag på Y:
Nej, det har väl inte setts några Y med släp i USA under provkörningarna. Men det behövs väl inte heller. Den delen av bilen som det berör är väl samma som för 3:an, så de har redan testat vad den går för. Dessutom såg vi väl inga såna testkörningar förrän 3:an redan börjat säljas i USA och man väl nu började fundera över Europamarknaden. Så eventuella kompletterande tester med dragkrok lär inte komma att göras förrän man börjar designa Y för den europeiska marknaden vilket lär bli under hösten 2020.
I Elon Musks masterplan part 1 så såg det ut så här:
Bygga en exklusiv sportbil i ett litet antal (Roadster)
Ta vinsten från denna och bygga en stor sportsedan (S)
Ta vinsten från denna och bygga en folkelbil (3)
Sen stoppades X in efter S eftersom Elon själv hade 5 barn.
Men tanken var visst att model 3 skulle vara en bil som en medelinkomsttagare skulle ha råd med. $35000 minus de $7500 i skatteavdrag som Teslas bilar då var berättigade till skulle ge en bil som kostade ungefär lika mycket som en av de största volymbilarna (nån Toyota?) i USA, som sågs som en bil till ett överkomligt pris. Kanske räknade man in bränslebesparingar också för att komma ner till c:a $22000. Så det var definitivt målet för Musk när 3:an lanserades.
2016, när 3:an lanserades var dollarn fortfarande betydligt billigare än idag. Kanske 7:50 till 8:-. Då kunde man räkna fram ett pris i Sverige på runt 420000 minus 40000 i supermiljöbilspremie.
Drag på Y:
Nej, det har väl inte setts några Y med släp i USA under provkörningarna. Men det behövs väl inte heller. Den delen av bilen som det berör är väl samma som för 3:an, så de har redan testat vad den går för. Dessutom såg vi väl inga såna testkörningar förrän 3:an redan börjat säljas i USA och man väl nu började fundera över Europamarknaden. Så eventuella kompletterande tester med dragkrok lär inte komma att göras förrän man börjar designa Y för den europeiska marknaden vilket lär bli under hösten 2020.
Re: Ny spec och pris på Model Y
Jag ser att du inte alls är bra på glädjekalkyler, fastän det är så vanligt förekommande här.Verdi skrev:Tumregeln blir då att en elbil får ha ett extra värdetapp på 80 tusen plus 10 ggr antalet mil man tänker köra. Kör man 6000 mil på 3 år så får elbilen max kosta 280 tusen mer om man räknar med 50% restvärde. Kör man 10 000 mil så får den kosta 320 tusen mer. Osv. Räknar man med bättre restvärde än 50% så medger det såklart ett ännu högre prispåslag för elbilen...

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ny spec och pris på Model Y
Jerker skrev:
Drag på Y:
Nej, det har väl inte setts några Y med släp i USA under provkörningarna. Men det behövs väl inte heller. Den delen av bilen som det berör är väl samma som för 3:an, så de har redan testat vad den går för. Dessutom såg vi väl inga såna testkörningar förrän 3:an redan börjat säljas i USA och man väl nu började fundera över Europamarknaden. Så eventuella kompletterande tester med dragkrok lär inte komma att göras förrän man börjar designa Y för den europeiska marknaden vilket lär bli under hösten 2020.
https://www.google.se/amp/s/electrek.co ... hitch/amp/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ny spec och pris på Model Y
Nej, för det ökar komplexiteten vid tillverkning. När man skalade upp den och sålde allt man tillverkade fanns det ingen anledning att erbjuda det.Nicke Nyfiken skrev:Om dragkrok fanns med redan på designstadiet, så hade tillvalet varit tillgängligt när bilen började säljas i Europa.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ny spec och pris på Model Y
Just det. Det där hade jag glömt bort. Bilen är alltså redan byggd för drag, även i USA.taliz skrev:Jerker skrev:
Drag på Y:
Nej, det har väl inte setts några Y med släp i USA under provkörningarna. Men det behövs väl inte heller. Den delen av bilen som det berör är väl samma som för 3:an, så de har redan testat vad den går för. Dessutom såg vi väl inga såna testkörningar förrän 3:an redan börjat säljas i USA och man väl nu började fundera över Europamarknaden. Så eventuella kompletterande tester med dragkrok lär inte komma att göras förrän man börjar designa Y för den europeiska marknaden vilket lär bli under hösten 2020.
https://www.google.se/amp/s/electrek.co ... hitch/amp/
Ny spec och pris på Model Y
Vad stämmer inte?Verdi skrev:taliz skrev:Notera att jag i första meningen bokstavligen skrev "grovt räknat".
Dvs inte nödvändigtvis med just de siffror du väljer här(de flesta behåller tex en bil betydligt längre än 36 mån).
Sedan bör dyrare avgasbil rimligen kosta mer än den billigare i såväl skatt som soppa och service.
Som sagt ser jag det som betydligt mer sannolikt att avgasbilen kommer kosta mer på sikt. Värdefallet kommer troligen accelerera betydligt mer än det gjort tidigare de närmaste åren. Dessutom är det större sannolikhet för dyra reparationer.
Dvs även om den i ditt sista exempel blir någon/några tusingar mer enligt kalkylen så tror jag att i verkligheten blir det ungefär samma kostnad, eller tom billigare
Fast det stämmer ju inte. Oavsett hur grovt du räknar.Och jag tror nog de flesta har en bil runt 3 år om de köper nytt. Vissa har den längre och andra kortare.
Ett försök till bättre tumregel.
Fordonsskatt på ny fossilbil = ~20 tkr på 3 år.
Bonus på en elbil = 60 tkr.
Besparing i bränsle = 10:-/mil.
Försäkring, service, däckslitage osv är så små poster på en ny bil att vi kan bortse från det. Om det är lägre för elbil så uppvägs det av högre räntekostnader på den dyrare elbilen.
Tumregeln blir då att en elbil får ha ett extra värdetapp på 80 tusen plus 10 ggr antalet mil man tänker köra. Kör man 6000 mil på 3 år så får elbilen max kosta 280 tusen mer om man räknar med 50% restvärde. Kör man 10 000 mil så får den kosta 320 tusen mer. Osv. Räknar man med bättre restvärde än 50% så medger det såklart ett ännu högre prispåslag för elbilen.
Finns även andra värden att ta hänsyn till också. Elbilen är trevligare att köra, men om man vill dra husvagn osv så är den mindre lämplig.
Du pratar om att elbilen får kosta 280 till 320 mer. Dvs du medger att den får kosta betydligt mer.
De siffrorna råkar vara i närheten av dubbla kostnaden för en ”normal” bil i Sverige.
När jag pratar grova siffror pratar jag heller inte om enstaka tusen eller tiotusen. För det kan slå betydligt mer än så.
Elbilen kan bli uppåt sexsiffrigt dyrare, eller billigare, beroende på massa faktorer.
Jag tror som sagt mer på att den blir billigare för de flesta, just pga accelererande värdefall för avgasbilar, men även ökande bränslekostnader, skatter och servicekostnader.
Man måste tänka framåt, inte bara vad som gäller idag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ny spec och pris på Model Y
taliz skrev:Vad stämmer inte?Verdi skrev:taliz skrev:Notera att jag i första meningen bokstavligen skrev "grovt räknat".
Dvs inte nödvändigtvis med just de siffror du väljer här(de flesta behåller tex en bil betydligt längre än 36 mån).
Sedan bör dyrare avgasbil rimligen kosta mer än den billigare i såväl skatt som soppa och service.
Som sagt ser jag det som betydligt mer sannolikt att avgasbilen kommer kosta mer på sikt. Värdefallet kommer troligen accelerera betydligt mer än det gjort tidigare de närmaste åren. Dessutom är det större sannolikhet för dyra reparationer.
Dvs även om den i ditt sista exempel blir någon/några tusingar mer enligt kalkylen så tror jag att i verkligheten blir det ungefär samma kostnad, eller tom billigare
Fast det stämmer ju inte. Oavsett hur grovt du räknar.Och jag tror nog de flesta har en bil runt 3 år om de köper nytt. Vissa har den längre och andra kortare.
Ett försök till bättre tumregel.
Fordonsskatt på ny fossilbil = ~20 tkr på 3 år.
Bonus på en elbil = 60 tkr.
Besparing i bränsle = 10:-/mil.
Försäkring, service, däckslitage osv är så små poster på en ny bil att vi kan bortse från det. Om det är lägre för elbil så uppvägs det av högre räntekostnader på den dyrare elbilen.
Tumregeln blir då att en elbil får ha ett extra värdetapp på 80 tusen plus 10 ggr antalet mil man tänker köra. Kör man 6000 mil på 3 år så får elbilen max kosta 280 tusen mer om man räknar med 50% restvärde. Kör man 10 000 mil så får den kosta 320 tusen mer. Osv. Räknar man med bättre restvärde än 50% så medger det såklart ett ännu högre prispåslag för elbilen.
Finns även andra värden att ta hänsyn till också. Elbilen är trevligare att köra, men om man vill dra husvagn osv så är den mindre lämplig.
Du pratar om att elbilen får kosta 280 till 320 mer. Dvs du medger att den får kosta betydligt mer.
De siffrorna råkar vara i närheten av dubbla kostnaden för en ”normal” bil i Sverige.
När jag pratar grova siffror pratar jag heller inte om enstaka tusen eller tiotusen. För det kan slå betydligt mer än så.
Elbilen kan bli uppåt sexsiffrigt dyrare, eller billigare, beroende på massa faktorer.
Jag tror som sagt mer på att den blir billigare för de flesta, just pga accelererande värdefall för avgasbilar, men även ökande bränslekostnader, skatter och servicekostnader.
Man måste tänka framåt, inte bara vad som gäller idag.
Jag ifrågasatte aldrig det. Men du kan inte räkna rakt av med att dubbla priset för en elbil är ok. Det är nämligen fel eftersom det förutsätter en "normal" kostnad. Nu när du lägger till det kriteriet så är jag nöjd.

Re: Ny spec och pris på Model Y
Är det inte bättre att räkna på ett faktiskt exempel?
Nya Audi A5 Sportback med S-Line och 45 TFSI Quattro kostar 4100kr (inkl serviceavtal) per månad att leasa 24 månader (totalt 3000 mil). För perioden ligger skatten på cirka 11500kr, bränsle cirka 48000kr (högt räknat)
Totalt cirka 6600kr per månad. Vill man ha elsäten istället för S-line så är det ungefär samma kostnad.
En SR+ har ungefär samma utrustning och prestanda (givetvis lite ge och ta), den kostar cirka 7300kr i månaden. Sen tillkommer el.
Teslan behöver eventuellt en laddare, Audin vinterdäck, kostnadsmässigt så tar de ut varandra.
Försäkringen tillkommer på båda bilarna.
För perioden så kostar Audin 158400kr, Teslan 175200kr, dvs 16800kr mer plus el.
Nya Audi A5 Sportback med S-Line och 45 TFSI Quattro kostar 4100kr (inkl serviceavtal) per månad att leasa 24 månader (totalt 3000 mil). För perioden ligger skatten på cirka 11500kr, bränsle cirka 48000kr (högt räknat)
Totalt cirka 6600kr per månad. Vill man ha elsäten istället för S-line så är det ungefär samma kostnad.
En SR+ har ungefär samma utrustning och prestanda (givetvis lite ge och ta), den kostar cirka 7300kr i månaden. Sen tillkommer el.
Teslan behöver eventuellt en laddare, Audin vinterdäck, kostnadsmässigt så tar de ut varandra.
Försäkringen tillkommer på båda bilarna.
För perioden så kostar Audin 158400kr, Teslan 175200kr, dvs 16800kr mer plus el.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Ny spec och pris på Model Y
dd88 skrev:Är det inte bättre att räkna på ett faktiskt exempel?
Nya Audi A5 Sportback med S-Line och 45 TFSI Quattro kostar 4100kr (inkl serviceavtal) per månad att leasa 24 månader (totalt 3000 mil). För perioden ligger skatten på cirka 11500kr, bränsle cirka 48000kr (högt räknat)
Totalt cirka 6600kr per månad. Vill man ha elsäten istället för S-line så är det ungefär samma kostnad.
En SR+ har ungefär samma utrustning och prestanda (givetvis lite ge och ta), den kostar cirka 7300kr i månaden. Sen tillkommer el.
Teslan behöver eventuellt en laddare, Audin vinterdäck, kostnadsmässigt så tar de ut varandra.
Försäkringen tillkommer på båda bilarna.
För perioden så kostar Audin 158400kr, Teslan 175200kr, dvs 16800kr mer plus el.
Privatleasing är nåt annat. Just VAG verkar köra väldigt fina erbjudanden. Jag är faktiskt inte helt främmande för att hoppa på ett sånt nu i vår.
Re: Ny spec och pris på Model Y
Även BMW och Mercedes kommer köra kampanjer nu till våren, är definitivt köparens marknad.Verdi skrev:dd88 skrev:Är det inte bättre att räkna på ett faktiskt exempel?
Nya Audi A5 Sportback med S-Line och 45 TFSI Quattro kostar 4100kr (inkl serviceavtal) per månad att leasa 24 månader (totalt 3000 mil). För perioden ligger skatten på cirka 11500kr, bränsle cirka 48000kr (högt räknat)
Totalt cirka 6600kr per månad. Vill man ha elsäten istället för S-line så är det ungefär samma kostnad.
En SR+ har ungefär samma utrustning och prestanda (givetvis lite ge och ta), den kostar cirka 7300kr i månaden. Sen tillkommer el.
Teslan behöver eventuellt en laddare, Audin vinterdäck, kostnadsmässigt så tar de ut varandra.
Försäkringen tillkommer på båda bilarna.
För perioden så kostar Audin 158400kr, Teslan 175200kr, dvs 16800kr mer plus el.
Privatleasing är nåt annat. Just VAG verkar köra väldigt fina erbjudanden. Jag är faktiskt inte helt främmande för att hoppa på ett sånt nu i vår.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Ny spec och pris på Model Y
Ja vi får väl se vad som dyker upp. Vissa är ju nästan overkligt billiga med tanke på vad de kostar att köpa. Och så slipper man tänka på andrahandsvärde och försäljning... Men det är ju bara ett alternativ om man inte kör så mycket. Kör man mycket så ökar leasingkostnaden markant och även bränslekostnaden skjuter i höjden.dd88 skrev:Även BMW och Mercedes kommer köra kampanjer nu till våren, är definitivt köparens marknad.Verdi skrev:dd88 skrev:Är det inte bättre att räkna på ett faktiskt exempel?
Nya Audi A5 Sportback med S-Line och 45 TFSI Quattro kostar 4100kr (inkl serviceavtal) per månad att leasa 24 månader (totalt 3000 mil). För perioden ligger skatten på cirka 11500kr, bränsle cirka 48000kr (högt räknat)
Totalt cirka 6600kr per månad. Vill man ha elsäten istället för S-line så är det ungefär samma kostnad.
En SR+ har ungefär samma utrustning och prestanda (givetvis lite ge och ta), den kostar cirka 7300kr i månaden. Sen tillkommer el.
Teslan behöver eventuellt en laddare, Audin vinterdäck, kostnadsmässigt så tar de ut varandra.
Försäkringen tillkommer på båda bilarna.
För perioden så kostar Audin 158400kr, Teslan 175200kr, dvs 16800kr mer plus el.
Privatleasing är nåt annat. Just VAG verkar köra väldigt fina erbjudanden. Jag är faktiskt inte helt främmande för att hoppa på ett sånt nu i vår.
Re: Ny spec och pris på Model Y
[/quote]taliz skrev:Verdi skrev:Notera att jag i första meningen bokstavligen skrev "grovt räknat".taliz skrev:taliz skrev:Grovt räknat skulle jag vilja påstå att man kan betala ungefär dubbelt så mkt för en elbil som för en avgasbil, och ändå få samma TCO.
Nästan all kostnad för elbilen består av värdefall. För avgasbilen är ca hälften värdefall, resten bränsle, service och skatt.
Riskmässigt skulle jag känna mig betydligt mer trygg att köpa elbil, då det är stor risk att värdefallet blir en betydligt större post för avgasbilen närmaste åren.
Sen är det också en väldig frihet att köra precis hur mkt man vill utan att det kostar så mkt mer.
Elbil är lite som bredband med flatrate. Avgasbil som ett dyrt kontantkort som måste fyllas på konstant...
Förövrigt är väl 10% mer än 3an inte så farligt? Betydligt större bil.
Men du...
Exempel 1.
Elbil kostnad 600 tusen. Fossilbil 300 tusen. 200 mil i månaden.
Värdminskning elbil = 300 tkr/36 = 8 333:-/mån
Värdminskning elbil = 150 tkr/36 = 4 167:-/mån
Skatt 400:-/mån, soppa 2000:-/mån, service 300:-/mån... Får kämpa för att komma upp i mer än 3000:-/mån. Men visst, det stämmer nästan. Säkert har elbilen lite bättre andrahandsvärde också.
Exempel 2:
Elbil kostnad 1 miljon. Fossilbil 500 tusen. 200 mil i månaden.
Värdminskning elbil = 500 tkr/36 = 13 889:-/mån
Värdminskning elbil = 250 tkr/36 = 6 944:-/mån
Skatt 400:-/mån, soppa 2000:-/mån, service 300:-/mån.. Är fortfarande samma som i exempel 1. Mer eller mindre. Det är antagligen en lite större bil så den drar kanske en aning mer soppa, service och skatt kanske är iite dyrare, men knappast dubbelt så dyrt.
Din tumregel fungerar alltså bara i ett visst prisläge. Det skalar inte upp så bra när priserna blir högre.
Dvs inte nödvändigtvis med just de siffror du väljer här(de flesta behåller tex en bil betydligt längre än 36 mån).
Sedan bör dyrare avgasbil rimligen kosta mer än den billigare i såväl skatt som soppa och service.
Som sagt ser jag det som betydligt mer sannolikt att avgasbilen kommer kosta mer på sikt. Värdefallet kommer troligen accelerera betydligt mer än det gjort tidigare de närmaste åren. Dessutom är det större sannolikhet för dyra reparationer.
Dvs även om den i ditt sista exempel blir någon/några tusingar mer enligt kalkylen så tror jag att i verkligheten blir det ungefär samma kostnad, eller tom billigare
Alltid grov räknat och antagande.
Här har du ett exempel som visar att det inte alls behöver vara som du tror.
I mitt exempel är dyrare bilen billigare i bränsle,skatt och service.
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/GCS98A
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/EEP05M
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ny spec och pris på Model Y
Att Model Y ska få dragkrok har dess chefsdesigner Franz von Holzhausen personligen lovat mig
https://teslaclubsweden.se/model-3-och-y-far-dragkrok/

https://teslaclubsweden.se/model-3-och-y-far-dragkrok/
Re: Ny spec och pris på Model Y
Men när är väl en lika viktig fråga?TiborBlomhall skrev:Att Model Y ska få dragkrok har dess chefsdesigner Franz von Holzhausen personligen lovat mig![]()
https://teslaclubsweden.se/model-3-och-y-far-dragkrok/
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ny spec och pris på Model Y
Vis av erfarenhet: en månad efter att de börjat levereras i Europa? (*slickar mina sår*)
Re: Ny spec och pris på Model Y
Beror nog precis som för Model 3 på hur mkt orders som trillar in.TiborBlomhall skrev:Vis av erfarenhet: en månad efter att de börjat levereras i Europa? (*slickar mina sår*)
Behöver de stimulera efterfrågan så kommer den tidigare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.