Sida 4 av 8

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 28 sep 2020 12:30
av vigge50
I december 2017 så ändrade Tesla reglerna så att Tesla bilar som säljs nya och ska användas som taxi inte får tillgång till supercharger.

https://teslaclubsweden.se/slut-pa-supe ... taxibilar/

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 28 sep 2020 12:57
av EnTraktor
vigge50 skrev:
I december 2017 så ändrade Tesla reglerna så att Tesla bilar som säljs nya och ska användas som taxi inte får tillgång till supercharger.

https://teslaclubsweden.se/slut-pa-supe ... taxibilar/
Gäller så klart ej retroaktivt.

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 28 sep 2020 13:04
av vigge50
EnTraktor skrev:
vigge50 skrev:
I december 2017 så ändrade Tesla reglerna så att Tesla bilar som säljs nya och ska användas som taxi inte får tillgång till supercharger.

https://teslaclubsweden.se/slut-pa-supe ... taxibilar/
Gäller så klart ej retroaktivt.
Är mycket väl medveten om det men menade bara att fler laddare behöver inte betyda betydligt fler taxibilar. Om man ser Model 3 köra som taxi och laddar där så följer bilen definitivt inte reglerna.
Sen tror jag har läst att Taxi Stockholm max tillåter 6 år gamla bilar och då den regeln inte annonserades i förväg så bör antal taxibilar som får ladda minska framöver.

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 28 sep 2020 17:17
av Hammar
En av problemen med taxi är väl att de ofta står och laddar till 100%. På V3 stolparna så är det ju bara för Tesla att begränsa laddningen till 80% soc, för att få hög rotation på de platserna. Om man verkligen behöver ladda de sista tjugo procenten, så är det ju bara att göra det på V2 stolparna bredvid.

https://electrek.co/2019/05/24/tesla-li ... rger-busy/

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 28 sep 2020 18:59
av Jjonas
Wow, så många! Att det får plats... . Är det risk att Maxkunder parkerar på dem?

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 28 sep 2020 19:05
av John Galt
Hammar skrev:
En av problemen med taxi är väl att de ofta står och laddar till 100%. På V3 stolparna så är det ju bara för Tesla att begränsa laddningen till 80% soc, för att få hög rotation på de platserna. Om man verkligen behöver ladda de sista tjugo procenten, så är det ju bara att göra det på V2 stolparna bredvid.

https://electrek.co/2019/05/24/tesla-li ... rger-busy/
Den begränsningen finns idag redan. Men det är bara att manuellt ändra till 100%.

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 28 sep 2020 19:05
av Bjelke
Ja risken finns ju men det har varit ganska tomt på dom platserna förut
när jag har varit där iaf så då kanske dom får vara ifred även framöver :)
Som svar till Jjonas såklart :)

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 28 sep 2020 22:54
av Hammar
John Galt skrev:
Hammar skrev:
En av problemen med taxi är väl att de ofta står och laddar till 100%. På V3 stolparna så är det ju bara för Tesla att begränsa laddningen till 80% soc, för att få hög rotation på de platserna. Om man verkligen behöver ladda de sista tjugo procenten, så är det ju bara att göra det på V2 stolparna bredvid.

https://electrek.co/2019/05/24/tesla-li ... rger-busy/
Den begränsningen finns idag redan. Men det är bara att manuellt ändra till 100%.
Det du ändrar i bilen är max vad bilen tillåter batteriet att bli laddat. Tesla har på flera stationer i USA ställt in stationerna så att du inte kan ladda batteriet högre än 80% oavsett vad du ställer in bilen på.
Today, we released a new Supercharger feature that will limit owners’ State of Charge (SOC) to 80% at select high-traffic sites.
The automaker says that it will affect 17% of all its Supercharger stations in the US
“80% SOC Limit will be enforced 24/7 at all impacted sites. Please note, some sites will have 80% SOC limits enforced on a permanent basis while others will only be enforced on national holidays and to accommodate large regional events (e.g. Coachella).”
https://electrek.co/2019/05/24/tesla-li ... rger-busy/

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 28 sep 2020 22:58
av EnTraktor
Man borde få ladda max 15-20 min per dag i Bredden. Finns inte behov till mer. 15-20 min räcker till Uppsala, Enköping, Tystberga och många andra ställen. Det skulle lösa kö problematiken direkt.
Inga taxi som blockar i evighet, ingen vardagsladdning. Bara snabbladdning vid behov.

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 29 sep 2020 08:12
av Remuz
EnTraktor skrev:
Man borde få ladda max 15-20 min per dag i Bredden. Finns inte behov till mer. 15-20 min räcker till Uppsala, Enköping, Tystberga och många andra ställen. Det skulle lösa kö problematiken direkt.
Inga taxi som blockar i evighet, ingen vardagsladdning. Bara snabbladdning vid behov.
Men vad ska vi då rasa över? Tyckte det var bekvämt att vara ilsk på taxichaufförer som sitter och sover i bilen med 97% SoC och verkligen ska klämma i de sista 3% på 25min istället för att ta en körning :)

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 29 sep 2020 08:29
av slugger75
Ja ja. Men hur går det?

Hinner den här öppna innan Sveg? Blir det Sveriges första V3?

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 29 sep 2020 09:07
av R2_m3
Borde inte supercharge.info uppdateras ?

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 29 sep 2020 10:29
av kenjon
Inga uppdateringar där sedan i juli.

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 29 sep 2020 10:43
av EnTraktor
R2_m3 skrev:
Borde inte supercharge.info uppdateras ?
Jag kan uppdatera så snart det finns nått att uppdatera. I dagsläget är Bredden 6st V2 vilket supercharge.info korrekt visar.

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 29 sep 2020 12:12
av R2_m3
ok, tänkte bara att det brukar står temporarily closed /construction men kanske inte finns något status för utbyggnad :)

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 30 sep 2020 10:00
av yps
Nya laddare är det iaf :) Ser ut som bara en kabel så borde väl vara V3 isåfall. Bild från idag.

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 30 sep 2020 10:25
av JoeMad
Underbart att alla är där som trånande tonåringar som försöker se sina idoler :lol:

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 30 sep 2020 10:27
av fth
Vem blir först att ladda v3 i Sverige?

Ska man behöva tälta i Bredden för att få första tjing? :D :D

/fth

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 30 sep 2020 10:28
av NEO
Backstreet Boys < SuC V3

Stackars arbetarna lär ju undra vad det är för folk som smygfotar dagligen :lol:

Måste säga att jag är något överraskad över V3 placeringen, man har ju flaggat sedan 2015 att "Sollentuna" SuC är överflödig och nu gör man en helomvändning och placerar Sveriges första V3 där.

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 30 sep 2020 10:31
av JoeMad
NEO skrev:
Backstreet Boys < SuC V3

Stackars arbetarna lär ju undra vad det är för folk som smygfotar dagligen :lol:

Electric banan band eller Electric light orchestra kanske?

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 01 okt 2020 12:54
av Nenad_Antic
Så här ser det ut idag...

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 01 okt 2020 13:10
av fth
Nenad_Antic skrev:
Så här ser det ut idag...
Cool, inget tvivel längre om att det är v3 då med tanke på kablarna, och det ser ju rätt färdigt ut.

Bredden bör väl då bli första v3 som öppnar i Sverige? Hur ser det ut, har vi lika färsk information från Sveg?

/fth

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 01 okt 2020 13:11
av wcarlsson
Härligt! Detta får mig att tro att Sillekrog Norr kommer näst

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 01 okt 2020 14:04
av MrRun
Brukar dom stå så där långt från kanten? Förstår att dom vill att man inte ska kunna backa in i laddarna men det där ser väldigt långt ut?

Re: Vad händer i Bredden då?

Postat: 01 okt 2020 14:12
av EnTraktor
V3 sladdarna är väl lite längre som gör att man kan skydda stolparna från påkörning lite bättre.
V3 i Frankfurt har lite större avstånd än V2 men lite mindre än Bredden. Man ser att mörka 3an till höger står ganska långt ut.
frank.PNG