Tesla införde i fredags nya bestämmelser angående hur yrkestrafik får använda deras Supercharger snabbladdare.
Stycket på juridiska informationssidan är så färskt det inte ens har hunnits översättas till svenska. Tesla införde det samtidigt på alla marknader.
Supercharger Fair Use
To help ensure that Superchargers are available for their intended use, we ask that you not charge your vehicle using a Supercharger if your vehicle is being used:
- as a taxi;
- for ridesourcing or ridesharing (through Uber, Lyft or similar services);
- to commercially deliver or transport goods;
- for government purposes; or
- for any other commercial venture.
De nya bestämmelserna stoppar all Supercharger användning för yrkestrafik. Taxi, Über, fraktkurir mm får ej längre ladda på Superchargers, inte ens mot betalning.
If you charge your vehicle in a manner that does not comply with this Supercharger Fair Use Policy, we may ask you to modify this behavior. We may also take additional action to protect the availability of Superchargers for their intended purpose, such as limiting or blocking your vehicle’s ability to use Supercharger stations.
Yrkesförare som trotsar förbudet kommer varnas av Tesla, och om de fortsätter kan deras bil blockeras.
Teslas stora problem är dock att befintliga bilar har sålts inklusive tillgång till Supercharger-nätverket. Då kan de inte plötsligt i efterhand förbjuda åtkomst till något kunderna indirekt har betalat för när de köpt bilen. Därför gäller de nya bestämmelserna endast nyinköpta bilar från och med nu. De Teslor som redan idag körs som Taxi får fortsätta ladda men inga fler. Problemet löser sig alltså med åren, så att säga. Intressant är dock att bestämmelsen även gäller begagnade Teslor, om en taxichaufför skulle köpa en begagnad, gammal bil.
This Policy applies to all Superchargers worldwide and all Tesla vehicles purchased, either new or used, whether from Tesla or a third party, after December 15, 2017. Tesla may choose to exclude certain Supercharger stations or occasional trips from the scope of this Policy, such as to accommodate specific local circumstances.
Men är det helt kört att ladda taxi-Teslor nu? Nej, där kommer de speciella laddarna som Tesla till exempel byggt på Arlanda in. Får taxibilarna inte längre ladda någon annanstans blir förstås Superchargern på Arlanda genast mer intressant för åkarna. Yrkestrafik ska få sin egen laddinfrastruktur där Arlanda är första steget.
Charging Alternatives
We encourage the commercial use of Tesla vehicles while using appropriate charging solutions. Please reach out to your local sales contact to explore vehicle and charging options that suit your needs.
Alla dessa bestämmelser och laddplatser är inte till att lösa dagens problem med taxibilar som blockerar Superchargers, utan för att förbereda sig inför en framtid med mångdubbelt fler Tesla Model 3 som kör i yrkestrafik.
Tesla måste dock bli mycket tydligare om reglerna, att dölja dem på en obskyr juridisk informationssida duger inte. Det måste upp på beställningssidan, att Superchargers är endast till för privatpersoner. För att undvika missförstånd.
Tjänstebilar på tjänsteresa är väl “commercial venture”. Får man inte ladda på tjänsteresa ??
Blir till att fråga Tesla direkt tror jag… 🙁
Det ska vara OK så länge inte syftet med din bil är skälva affärsidén. Det står i samma pressmeddelande att Tesla laddarna ska möjliggöra långresor för alla på samma sätt som om du valt att köpa en fossilbil.
Använder inte Björn Nyland sin Tesla som budbil?
Reglerna gäller för bilar sålda from nu?
Det faller under “ridesourcing” så om han byter bil till nyare än 2017 så får han inte super ladda den.
Jag tror att de kommer att även låta sådana kunder super ladda mot betalning i framtiden.
Lite underligt drag måste jag säga. Att man vill ha särskilda regler för kommersiell trafik är förståeligt, men det borde rimligen kunna lösas med specifika avtal kan man tycka. Att bygga separat infrastruktur ser jag inget hinder för heller, dedikerade laddare för taxi borde ju inte utgöra ett problem, men att inte tillåta dem access till vanliga laddare och destinationsladdare tycker jag är lite beigt, så länge de betalar för det på samma premisser som andra borde det ju inte utgöra ett bekymmer. Och hur hanterar man övergångar, när man säljer sin taxi och den nu blir privat vad händer då? Jag antar att det finns någon process för att hantera det från tesla sida…
Det där framstår för mig väldigt otypiskt för Tesla. Från väldigt generösa, och “självklart fixar vi det”-attityd när det finns tekniska lösningar som är tillämpbara för generella villkor.
Det är ju inte omöjligt att Tesla kommer att erbjuda fullt acceptabla villkor för de som gör upp avtal med Tesla om superladdning i kommersiellt bruk av fordonen som innebär vissa anpassningar av användandet. Jag misstänker att det här är generellt mer för att ha kontroll på och begränsa det mest problematiska användandet än att ta bort kommersiell användning av SuC helt och hållet. Samtidigt kan det även vara mer för att bemöta kritik om kommersiellt användande som i vissa specifika situationer bidrar till köer, som sticker mycket i ögonen på privatanvändare.
Om det är kö eller nära kö kan Tesla dra in ungefär en hundralapp eller så i bruttomarginal på betal-elen per stallpar och timme, så det är inte orimligt att Taxis kommer kunna få använda superchargers exempelvis mellan flygplatser och storstäder där marken är så billig att det kan löna sig för Tesla, så Taxis inte fyller stationerna där markkostnaden får kostnaden för både el och laddare att framstå som löjlig bara för att få lättare att samtidigt ragga körningar, till exempel. Avgasfordonen kommer sannolikt förbjudas rätt snart i de flesta civiliserade städer i alla fall, och taxibolagen/kommunerna/städerna kan gott ordna “underhållsladdning” på några tiotal kW för taxis som väntar på körning.
Sen kanske man inte ska glömma att om kanske bara tre år kan Tesla Network ha kommit igång och vuxit till “en grej”, med automatisk bildelning, och automatisk laddning. Folk kan hoppa ur bilen framför entrén på jobbet, och bilen åker iväg och jobbar som Taxi, och kommer tillbaka med laddning så det med god marginal räcker till resan hem utan ägaren behöver fundera på det. Systemet har ordnat körningar och laddning allt efter tillgång och behov av körningar, laddning, laddplatser och el på nätet så att allt flyter smidigt, utom för konventionell taxi- och fossilbilsindustri. Ägaren till Teslan kanske inte behöver få betalt i pengar, utan kan få betalt i saker som el, krediter till solcellsanläggning, hemma-batteri eller nästa bilköp.
Äntligen, kanske inte ett stort problem idag mer än i Sthlm kanske. Men skulle blivit det när Model3 kommer.
Tesla ligger alltid ett steg före:-)
Där rök andrahands värdet för de som tänkt sälja sina bilar till taxifirmor. Jag menar får man ändra villkoren i efterhand för de bilar som är sålda dvs nu ta bort en liten del av de potensiella köparna av min bil, jag kanske räknade med dessa som köpare av min bil när jag köpte den ny. Lite otroligt kanske men i strikt juridisk mening får dom göra så?