Antal solcellsinstallationer i USA har minskat med 13% jämfört med fjolårets siffror enligt Reuters.
Anledningen? Är det Trump? Oljemaffian? Bröderna Koch? Nej. Tesla. Det något förvånande slutsatsen kom analysbolaget GTM Research fram till i deras undersökning av marknaden.
Fram tills Solar City köptes upp av Tesla i fjol hade bolaget nämligen varit extremt framgångsrik i att sälja solelinstallationer till privatpersoner. De hade en väldigt aggressiv och framgångsrik marknadsföring där villaägarna inte behövde betala ett enda cent för att få solceller monterade på sina tak. SolarCity installerade solcellspaneler gratis mot att ägaren skulle leasa dem för en fast månadsavgift (som var lägre än kundens gamla elräkning). Så många nappade på erbjudandet att SolarCity ensamma stod för uppemot 30% av hela solelmarknaden riktade mot privatpersoner i USA.
Men marknadsandelarna SolarCity skaffade hade sitt pris i form av stora lån och skulder. Allt det ändrades nästan över en natt när Tesla köpte SolarCity. Bolaget slutade med den aggressiva marknadsföringen, med bland andra säljare som gick runt och knackade dörr. Istället flyttade solcellsförsäljningen in hos Tesla-utställningslokalerna. Tesla minskade på volymen av installationer med 42% mot året innan då de endast koncentrerade sig på kundfall med bra marginaler. Enligt Tesla hade inkomsterna från solcellsförsäljningen dock ökat mot året innan trots kraftigt minskade volymer.
När största spelaren på marknaden så gott som halverar sin volym påverkar det förstås hela marknaden. Det är därför antalet installationer till privata hem minskat i USA med 13% jämfört med i fjol.
Istället för Tesla har många andra nya aktörer tillkommit på marknaden, som gjort att SolarCity/Teslas marknadsandelar föll från 30 till endast 14% av nyinstallationerna. Solcellsmarknaden håller alltså på att återhämta sig, dock på Teslas bekostnad. Stålbadet Elon Musk utsatte före detta SolarCity för var behövlig för lönsamhetens skull och nu väntar alla med spänning på om de nya takpannorna med inbyggda solceller kan hjälpa Tesla återerövra tappade marknadsandelar igen?
TCS tre år sedan: Batterinivån i Model S
Hur vet en elbil egentligen hur mycket el som det finns kvar i batterierna? Det syns ju inte utanpå hur många Wh som finns kvar i en battericell. Som vi såg var det inte när man kör som bilen kan mäta batteriernas laddning – utan när de laddas.