Uppdatering: officiella namnet på anläggningen är Arlanda Taxi Charging Station, och består av 10 Fastchargers. Ändrat i artikeln.
Tesla har byggt 10 Fastcharger snabbladdare på taxiparkeringen en bit ifrån Terminal 2 på Arlanda. Själva stolparna ser ut att vara färdigbyggda nu men står fortfarande inplastade, enligt uppgift kommer de driftsättas först i November.
Laddarna kommer vara till enbart för taxibilar och Tesla hoppas därmed minska på trängseln på Superchargern vid Infra City.
Tesla bekräftar att laddarna kommer inte visas på kartan i bilarna. På så sätt får inga Teslors navigatorer för sig att guida folk som kommer norrifrån iväg på avvägar runt terminalerna på Arlanda istället för att fortsätta två mil till till Infra City.
Tesla har nu haft ett informationsmöte med taxibolagen där de diskuterat hur laddstationen kommer användas.
Tesla har liknande lösningar på flera andra håll i världen, som till exempel vid Schipol flygplats utanför Amsterdam där de skaffat snabbladdare till flygplatsens 167 Tesla taxibilar redan 2014.
Det finns fler och fler Tesla taxibilar i Stockholm. En taxichaufför jag pratat med uppger att det finns en fördel och en nackdel med Teslorna: fördelen är att det finns inga dyra serviceavtal på Teslorna, nackdelen är att det finns inga dyra serviceavtal på Teslorna.
Medan övriga biltillverkare kräver särskilda serviceavtal på bilar som körs som taxi som brukar kosta runt 30,000 kronor per år har Tesla inga sådana krav på bilarna. Vilket ju sparar pengar så länge bilen fungerar. Men den dagen något går sönder får taxichauffören ej heller samma snabba service som specialavtalet gav. Det är inte kul när en taxibil står still en vecka eller mer i väntan på service. Vill Tesla satsa på taxibilarna bör nästa punkt på deras lista efter Superchargeranläggningen på Arlanda vara kortare servicetider.
TCS ett år sedan: Tesla raket på Ingenjörsbarometern
För ett år sedan rapporterade vi om att Tesla skuttade från ingenstans rätt upp till andraplatsen på listan över var Sveriges ingenjörer helst vill jobba någonstans. På ett år gick Tesla om de klassiska svenska ”institutionerna” som Volvo, IKEA, ABB, Scania och Ericsson. Tesla kom högt inom alla branscher, till och med sådana som har helt andra inriktningar. Det fanns bara två branscher där ingenjörerna inte drömmer om att jobba på Tesla…
Lite mer information hade varit önskvärd. Kommer dessa laddare bara döljas från kartan men man kommer ändå kunna ladda där om man inte har taxi, eller kommer det blockeras så att icke taxibilar ej får någon ström?
Misstänker att ingen vet i dagsläget. Möjligt att det krävs avtal med Tesla för att använda denna SuC.
Jag tror att det kan bli svårt att rent tekniskt blockera alla som inte är teslas men eventuellt kan det vara så att man inte kommer in på området om man inte är taxi och så kanske taxichaufförerna blir arga om vanliga teslor laddar där.
Det ska absolut inte vara några problem. Redan nu är alla icke Tesla-bilar blockerade och eftersom varje Teslabil identiferar sig vid laddning så kan Tesla styra vem som får ladda.
Idag finns det inga skyltar som hindrar infart för icke-taxi till detta område.
Det var lite oklart kring det där när jag snackade med Tesla. Men man måste ha ganska så 0% i batterierna för att sätta igång å försöka hitta till taxiterminalen på Arlanda isf att åka till Infra City.
Tror du det är samma laddprestanda, eller har man anpassat för att Taxi ska hålla längre om de bara snabbladdar, har för mig att det var nån begränsning för en flygplatstaxiflotta i Amsterdam.
Vad jag har förstått är det Fastchargers, inte Superchargers, med lägre laddeffekt.
Finns 2 st fastchargers i Karlskrona. Begränsade till 60Kwh.
Arlanda är ju ett populärt resmål för andra än taxichaufförer. Är ju precis lagom medan man väntar på att flighten ska komma in för dem man hämtar.
Kommer det utgå någon avgift för taxibilarna som laddar där? Känns logiskt för utan en avgift så godtar ju Tesla “local supercharging” och dessutom bygger nya laddare för detta ändamål
Ja det kommer utgå avgift precis som det redan kostar att ladda på alla Superchargers för alla nya Teslor.
Köper du en ny Tesla “rakt över disk” idag kostar Supercharging för den. En månad till kan du fixa till gratis Supercharging genom att använda en referrallänk, sen är kostnad/gratis en icke-issue längre.
Jo för nya Teslor ja men alla gamla taxis och dem med refferal då? Skall jag tolka ditt svar att på denna SuC utgår det avgift även om man har fri SuC på bilen?
Problemet med alla gamla taxis löser ju sig med tiden.
Andelen Teslor i drift med obegränsad gratis laddning kommer falla mycket snabbt när produktionstakten sticker iväg. Under 2018 är planen att tillverka fler bilar än vad de gjort fram till 2018, så redan i slutet av 2018 kommer mindre än häften av alla Teslor som finns ha obegränsad gratis laddning. Under 2020 kommer andelen sjunka till under 20%, snart efter det är andelen befintliga bilar med obegränsad gratis laddning så liten att det inte är ett relevant problem.
Det viktiga är ju att det finns möjlighet att ladda, att Tesla blir tvungna att bygga ut laddstationer lite tidigare än annars för att se till att det inte blir ett problem att ladda på grund av att vissa har obegränsad gratis laddning är bara ett problem för cash-flödet på väldigt kort sikt. Laddstationerna lär ju ha betydligt längre livslängd till och med än Teslabilar, så när de med obegränsad gratis laddning börjar gå ur tiden kommer Tesla kunna slå av en liten aning på takten för utbyggnad av supersnabbladdning.
Två och en halv månad till är det väl fram till årsskiftet 31/12 som man kan köpa en Tesla med gratis laddning?