Undersökningen Ingenjörsbarometern görs varje år av Sveriges Ingenjörer och Ny Teknik för att ta reda på vilka arbetsgivare som är populärast hos svenska ingenjörer, var de helst skulle vilja jobba. Resultaten brukar vara ganska snarlika varje år. Men i år hände det något: plötsligt från ingenstans sköt sig Tesla Motors in på andra plats! I fjol var de inte ens med på topp 30.
Av de 13 965 yrkesverksamma ingenjörer som svarade på enkäten ville hela 6.1% jobba på Tesla Motors!
- Google 9 %
- Tesla Motors 6 %
- Volvo Cars 4 %
- Ikea 4 %
- ABB 4 %
- Scania 3 %
- Apple 3 %
- Ericsson 3 %
- Saab 3 %
- Sweco 3 %
På ett år gick Tesla om de klassiska svenska “institutionerna” som Volvo, IKEA, ABB, Scania och Ericsson. Endast Google är en mer attraktiv arbetsgivare. Och det är inte endast yrkesverksamma ingenjörer inom fordons-, verkstads- och IT-sektorn som längtar till Tesla – företaget kom högt på önskelistan hos ingenjörer inom andra sektorer också.
Vem skulle till exempel ha trott att ingenjörer inom försvaret hellre vill jobba på Tesla Motors än på Försvarets Materielverk, ABB, Scania eller Combitech? Att ingenjörer inom telekom hellre vill jobba på Tesla Motors än på Spotify, Apple eller Cisco? Mönstret går igen i bransch efter bransch.
Det är nästan mer talande inom vilka sektorer som Tesla Motors inte har slagit igenom: inom kommun och landsting är det inte många ingenjörer som drömmer om att jobba hos Tesla. Inte inom bygg och fastighet heller. Se där, två sektorer vi känner igen från problemen med utbyggnad av laddarnät för elbilar i Sverige. Inom alla andra sektorer som undersöktes var Tesla Motors en av topp 10 favoriterna.
Hur är det då att jobba hos Tesla Motors, jobba för Elon Musk? Det går många myter om hans anställningsintervjuer: Som att du tillfrågas att jobba dubbelt så mycket som förut, för 60% av din gamla lön. Och att han älskar ställa kluriga frågor till de sökande. Inte så mycket för att kolla om man kan svaret utan för att få höra hur man tänker när man klurar på frågan:
På vilken plats i världen kan man gå en km söderut, en km västerut och sedan en km norrut och hamna på samma plats igen som man startade från?
De svenska Tesla-anställda jag har träffat berättar att det händer lika mycket på Tesla Motors på en månad som på andra bilfirmor på ett år. De som har jobbat mer än ett år betraktas som”gamla gardet”. Och bolaget är väldigt toppstyrt – dokumentet som beskriver vad man får och inte får göra påstås vara tjockt som en mindre telefonkatalog.
Undrar du vad svaret på Elons gåta är? Nordpolen förstås! Som extrauppgift finns det en lösning till – vet du svaret kan du skriva det bland kommentarerna.
Hög tid att anmäla sig till Sveriges roligaste elbilshändelse i år! Lördagen den 19:e November blir en spännande dag med elbilstävling och Sveriges första elbilsmässa! Så klart du inte ska missa detta – boka din plats nu!
TCS tre år sedan: Tesla Model S levererad till kund
För tre år sedan levererades den första Tesla Model S till en kund i Sverige. Nu 2000 bilar senare är det svårt att tro att de första kunderna fick sina bilar levererade med flatbäddslastbil, utan försäkring, utan vagnskadegaranti, utan vinterdäck – och utan registreringsskyltar! De stackars första kunderna -som hade väntat åratal på sina bilar- fick snällt vänta några dagar till tills de fick registreringsskyltarna på posten från Transportstyrelsen. Så mycket som har hänt på bara tre år!
Här kommer min lösning: Den andra punkten är en valfri punkt på en cirkel runt sydpolen. Cirkelns radie är 1,159 km. När man går 1km söderut så hamnar man 159 m norr om sydpolen. När man nu går 1km västerut (eller österut) så går man exakt ett varv runt sydpolen. Sedan går man 1km norrut och är tillbaka vid utgångspunkten.
Tanken är rätt men du har lite fel siffror. Sedan kan man ju även placera sig så att om går 1 km söder ut så motsvarar 2, 3, 4 osv varv 1 km. Många svar blir det.
Jag missuppfattade lite, du har säkert rätt siffror om man tänker allt i båglängder.
Visst, det finns teoretiskt oändligt många lösningar om man vill gå mer än ett varv.
Nordpolen på mars.
Då blir du underkänd direkt, Jimmy! Frågan var ju “På vilken plats i världen kan man …” Det allra viktigaste vid problemlösning är inte själva problemlösningen, utan att man verkligen har förstått problemet! 🙂
(Jämför med autostyrningen av teslorna: Den kan vara hur bra som helst, men om den inte styr anpassat till omgivningen — dvs har uppfattat “problemet” korrekt — blir det kaos och elände.)
Elons gåta blir: Nordpolen samt jordens medelpunkt, och så förstås Bermudatriangeln 🙂
Kom på en plats till som det är så, vägnätet i Göteborg!
Det hette egentligen Bermudarektangeln. Men ett hörn försvann spårlöst…
Självklart har även jag funderat hur det skulle vara att jobba där. Jämför man med ericsson (där neddragningar är mycket i nyheterna) som fallit rejält. De har flyt, har säkert bra personalförmåner och skulle man säga till någon att man jjobbar på tesla så skulle de tro att man var ytterst kompetent och närmast geni (även om man var anställd son städare). Det enda som skulle hindra tesla från att ta sig till toppen just nu är om det blir någon skandal på google eller att google börjar avskeda folk en masse. Jag ser annars inte andraplaceringen som något oväntat.
Vad är klockan på nordpolen?
Samma som här, en sak som säger tick, tack och visar tiden såklart (detta var före smartphones).
Eller såhär: http://illvet.se/universum/solsystemet/jorden/vad-ar-klockan-vid-polerna
Pingback: Unga vill inte jobba på Tesla längre – Tesla Club Sweden