Elon Musks mystiska tweet om produktpresentationen den 17:e har satt igång många spekulationer om vad det kan vara för produkt som ska visas upp. “Tesla product unveiling on the 17th (unexpected by most), followed by Tesla/SolarCity on the 28th”
Så vilka spekulationer finns om produktpresentationen?
Vissa tror Elon Musk kommer visa upp en HUD, Head Up Display till Tesla Model S och X.
Eller är det kanske autopilot 2.0 som kommer visas upp? Som vi berättade häromdan har Nvidia utvecklat en revolutionerande självkörande bil – och många rykten går om djup samarbete mellan Nvidia och Tesla Motors.
Dragkrok till Model S är det många längtar efter ska presenteras som ett tillval snart. Men är dragkrok, Head Up Display eller Autopilot 2.0 en produkt egentligen – eller ett tillbehör? Så vad är det för ny produkt Elon Musk kan mena?
Vissa tror produkten som visas upp kommer vara Model Y, det vill säga SUV-versionen av kommande Tesla Model 3. Det som pekar mot det ryktet är att nya bilmodeller brukar Tesla Motors presentera på storslagna jippon med massor av inbjudna, inte små presskonferens som måndagens event verkar bli.
Många verkar ha hängt upp sig på frasen “unexpected by most” och därför avfärdat både Model Y, autopilot och dragkula – men då ska man komma ihåg att medan Tesla-sekten kanske förväntar sig de nyheterna är gemene man totalt ovetandes om sådana rykten.
Produkten som ska visas upp hör kanske ihop med Tesla-SolarCity sammanslagningen. Idag tillverkar Tesla batteriet Powerwall och SolarCity solpanelerna – men invertern emellan dem är från tredjepart. Så kan det naturligtvis inte vara i framtiden när bolagen slås ihop. Men är inte SolarCity eventet den 28:e mer lämpligt för att visa upp den produkten?
Det var länge sen vi hörde något om ladd-ormen: laddarmen som automatiskt kan ansluta sig till bilarna och börja ladda dem. Kan det vara den som har nått produkt-stadiet nu?
Eller kan det vara något så banalt som en billigare, strippad Tesla Model X som kommer visas upp?
Vissa andra tror att “produkten” kommer vara en finansiell produkt. Det ryktas ju om att Tesla skulle skaffa egen bank, att man ska kunna ta billån hos Tesla själva istället för som idag hos samarbetspartners. Eller att Tesla ska skapa eget försäkringsbolag. Elon är ju inte främmande finansiella sektorn – han tjänade ju sin förmögenhet på Paypal.
Själv skådade jag djupt i min kristallkula (eller om det var whiskyglaset – kristall som kristall) och såg där en CCS Supercharger adapter: en adapter med vilken alla elbilar med CCS kontakt kan ladda på Superchargers. De med Chevy Bolt (eller andra elbilar) kan köpa adaptern för $1,000 och sedan ladda på Tesla Superchargers. Varje gång man laddar dras det pengar från ens pott knutet till adaptern. Det var den potten folk hittade i webbsajtens källkod. Ifall Elon tröttnade på att inga biltillverkare vill samarbeta om Superchargernätverket går han kanske direkt på kunderna.
Det spännande svaret får vi på måndag! (Eller det blir nog natten till tisdag svensk tid.)
jag tror på större batteri kapacitet, fabriken är klar snart och då bör ju batteriet bli 20-30 % bättre, en vild gissning.
Nja jag håller nog med om att 100kWh kom precis så de lär inte ha nått att sälja än. Batterifabriken lär ha fullt upp med att bygga för power wall och model 3 nu i början.
Och celler till Power roof eller vad det kommer heta också. 🙂
Trådlös laddning?
Jag skulle vilja se att de sätter två poler fram under bilen så man kan köra in o låta bilen ladda lika som typ robotgräsklipparen. Vore mycket effektivare än trådlös laddning och billigare om man vill ha det hemma.
Två poler lär inte räcka.
En DC laddare på väggen o datatrafiken bör de kunna göra en trådlös lösning för. Sen e väl frågan om de kan få tillräckligt bra kontakt men med lite smart ingenjörskonst så kanske de går o få till.
Det är sant, datan skulle man ju kunna skicka trådlöst. Men en jord kanske man vill ha också? Eller?
Tanken är nog bra men undersidan av en bil är sällan ren, det finns bättre ställen att ha anslutningarna på.
Sen måste en sådan här anslutning vara säker, idiotsäker. Det ska alltså inte gå att slå på strömen innan anslutningen och jordningen är säkrad.
Jag tycker personligen att det är för mycket hype kring trådlös laddning. Det ger ju högre effektförluster, något som speglar sig på laddkostnaden. Dessutom är det ju slöseri på el rent ut sagt när man enkelt kan koppla in en kabel i bilen, eller använda en automatisk ladd-orm.
Håller med om viss effektförlust. Men tror trådlös laddning kommer starkt närmsta åren. Tror det faktiskt kan bli en av många detaljer som gör elbilen riktigt attraktiv för många.
M3 släpps före plan det är “unexpected by most”
Varför skulle autopilot 2.0 vara oväntat? Det låter snarare som väldigt väntad utveckling.
Dragkrok kan det ju vara eftersom det verkar vara ett litet event. Men en ny bilmodell som Model Y kan jag knappast tänka mig vid ett sådant här tillfälle.
Laddadapter, ja varför inte. Då är det ju snarare konceptet som är intressant – att andra kan börja ladda på Tesla Superchargers. I samma veva kanske de lanserar en betalningsnodell för Supercharging som även kommer gälla Teslas framtida bilar.
Det behövs en analys av sannolikheten för de olika alternativen av en som är kompentent inom området.
Annars får vi bara vilda gissningar.
De saker som jag inte tror kommer demonstreras är:
a) En ny bilmodell. (det som talar emot är att en sådan är isåfall på idestadiet och inte redo att visas för publik, samt att modell3 eventet var tydligt att det var just det; för att locka publik det är alltså en för stor sak att bara släppa en vecka innan eventet) det som talar för: –
b) Något med SuC. (kanske en högre laddhastighet?) Om inte bilarna klarar av det skulle det vara nesligt att släppa något sådant, måhända att de kan säga att modell3 kommer kunna klara av det men det skulle bara göra de nuvarande ägarna frustrerade. det som talar för: borde inte vara så svårt att genomföra på en begränsad antal platser.
c) något med solarcity. För att det kommer strax en event med solceller etc om några dagar batterier m.m.
det sm talar för: billigare tillverkning av batterier.
d) större batterier ex 120kWh. ett par veckor efter förra släppet?, nja… (det kommer men inte så nära inpå, de som bokat 100 version skulle bli arga)
nu kommer vi till de som jag kanske kan tänka mig (eller vad jag hoppas)
a) nvidias självkörande bilar och samarbete (nvidia har tom haft egna demonstrationer )
b) Försäkring. (försäkringarna är ruskigt dyra och tesla bör veta mer vilka kostnader som kan uppkomma. Andra bilmärken har försäkringar för deras egna bilar i eget bolag, så det är inte förvånande.
likväl finanseringslösning.
c) modell3s insida (kan vara värt att kolla hur marknaden reagerar) även om det var pencil down på det yttre kanske man vill ha en sista input på interiören innan den spikas.
Fast inget av det ovan var särskilt “unexpected”. Så det återstår att se hur mycket man får äta upp.
Tesla Semi är mitt skott i dimman. Först bygger man en serie för internt bruk, transporter av personbilarna och samtidigt testas allt grundligt. Sen när man har fått mer erfarenhet med tunga fordon börjar man sälja till åkerier.
Upskutet till onsdag