Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Inlägg av mati »

OfarligTesla skrev:
Fast i Sverige handlar det ju inte om att man inte kan tjäna bra med utbildning men utbildning är ingen garant för det. Man måste helt enkelt vara kunnig nog och tillföra något av värde som motsvarar lönen. Har själv aldrig förstått varför fika på universitet i några år skulle på något vis vara en garant för att få hög lön, det är ju faktiskt resultatet av vad man bidrar med som är det viktiga.
Nej, fika på universitetet är ingen garant för bra lön. Du måste ha bra betyg också, som jag skrev. Och bra betyg får du inte när du bara fikar och inte gör nåt. Jag vet själv, för jag har testat (jag var 20 och trodde att jag redan visste allting ;) )
Men anstränger man sig och presterar bra så får man bra betyg också, och då brukar det gå ganska bra senare i yrkeslivet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Jesus, vet inte ens vart jag ska börja. Skulle vilja se er driva elföretag.
Mina bäst betalda killar tjänar 39000kr i månaden. Det är deras lön sedan måste jag betala fora, mobilabonnemang, friskvård, arbetstidsförkortning, semester, sjukdagar, eventuella förluster (tex trasiga maskiner, verktyg, olyckor på jobbet) osv. Detta är deras lön sen ska typ vart enda elektriker i Stockholm ha bil nuförtiden men vi är rätt hårda att enbart servicekillar har det. Bilarna kostar oss som fan, tex här omdagen slog dom in i rutan och snodde en utav killarna peltor kåpor för 3000kr så nya kåpor + glasbyte och förlorad arbetstid runt 10000kr totti och det är ur egen fick då försäkringsbolagen har för hög självrisk.

Sedan tillkommer kostnad för lokalhyra, revisor, ekonomikonsult, min lön (projekt ledare som för det mesta är ofakturerbar tid), försäkringar, kollektivavtal, arbetsgivaravgifter på förmånsbilarna osv.
Inget utav detta är något konstigt som vi kan dra ner på för att spara pengar utan det är så.

Sedan händer det att tex arbetsmiljöverket hör av sig och vi behöver lägga ner tid och resurser för att lösa diverse dokument.

Våra utbildningar ska repeteras vart 3 år ungefär, så först har vi gymnasie utbildning i 3 år efter det har vi 1 lärlingsår o h sedan 3 montörsår innan vi blir klassade som elektriker. Sedan måste vi repetera elsäkerhetsutbildningar varje 3 år vilket tar 2-3 dagar.
Dessutom har man sedan liftutbildning som görs en gång, heta arbeten, arbeten nära spänning osv osv. Detta är inget som betalas utav tandfen.

Sedan kan man lägga till i ekvationen att man har kanske 95% fakturerbar tid på killarna.

När allt detta är klart så vill man sedan tjäna pengar och drömmen är att ligga på 20% vinstmarginal men verkligheten är runt 10%.
Nu vill jag att ni som har företag kollar hur mycket vinst erat bolag har och ni som är anställda kolla bolaget. Oftast när jag kollat upp kunder så har konsultfirmor eller itbolag en vinstmarginal på mellan 20-50%.

Vi har en självkostnadspris på runt 470kr i Tim för att gå plus minus noll. Och sedan kollar ni vad tex Stockholm stad tecknar ramavtal på, de kan ligga så långt som 350kr Tim.

"det funkade förut" är så jävla uttjatat och retarderat uttryck då allt blir svårare hela tiden, vi har fler och fler krav, regler och kostnader för att driva företag nu mot tidigare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

PhR34k skrev:
Mina bäst betalda killar tjänar 39000kr i månaden.
Men det är väl inte så dåligt? Därmed tjänar de mer än jag någonsin har tjänat, även nu som egenföretagande it-konsult. Det är en riktigt bra lön tycker jag. Men kanske inte i Stockholm, det är kanske skillnaden?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Om små konsultbolag har hög vinstmarginal så är det oftast för att ägarna tar ut en stor del av sin lön via utdelning. Det ser ut som vinst, men egentligen är det inte det, bara 3:12-reglerna som gör att det ser ut så.

Kan inte tänka mig att driva ett elbolag skulle vara svårare än att driva ett konsultbolag. Det är exakt samma problematik som du beskriver även i it-branchen, bara det att de slår in fönstret på kontoret och stjäl datorerna istället.

Det är klart, har man som jag, inga jobbiga anställda, då är det enklare :mrgreen:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

mati skrev:
PhR34k skrev:
Mina bäst betalda killar tjänar 39000kr i månaden.
Men det är väl inte så dåligt? Därmed tjänar de mer än jag någonsin har tjänat, även nu som egenföretagande it-konsult. Det är en riktigt bra lön tycker jag. Men kanske inte i Stockholm, det är kanske skillnaden?
Det jag menade med det var att förklara våra kostnader och inte att de skulle vara dåligt betalda
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Nej, fika på universitetet är ingen garant för bra lön. Du måste ha bra betyg också, som jag skrev. Och bra betyg får du inte när du bara fikar och inte gör nåt. Jag vet själv, för jag har testat (jag var 20 och trodde att jag redan visste allting ;) )
Men anstränger man sig och presterar bra så får man bra betyg också, och då brukar det gå ganska bra senare i yrkeslivet.
Fast man kan utan problem fika sig till bra betyg, jag vet för jag har testat ;). Och oavsett betyder ju bra betyg inte att man faktiskt kan bidra med något när man väl kommer ut i arbetslivet så varför skulle det då innebära bra betyg. Att vara bra på att plugga innebär inte nödvändigtvis att man kommer kunna leverera bättre resultat än någon annan. Har faktiskt aldrig behövt visa upp några betyg men däremot har det varit diverse tester (IQ, färdighet, caselösning osv) som använts för att försöka utröna hur väl jag skulle kunna utföra jobbet. Efter ett tag så handlar det ju dock mer om rykte och erfarenhet när det kommer till rekryteringen och mindre om tester, även om jag vet att många "i branschen" iaf vill att man placerar sig i topp 5-10% på logiktesterna.

Jag ser faktiskt inga större problem med att man som i Sverige faktiskt behöver motivera en hög lön med lite mer än "jag fick bra betyg på universitetet".
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

tor-ake skrev:
Om små konsultbolag har hög vinstmarginal så är det oftast för att ägarna tar ut en stor del av sin lön via utdelning. Det ser ut som vinst, men egentligen är det inte det, bara 3:12-reglerna som gör att det ser ut så.

Kan inte tänka mig att driva ett elbolag skulle vara svårare än att driva ett konsultbolag. Det är exakt samma problematik som du beskriver även i it-branchen, bara det att de slår in fönstret på kontoret och stjäl datorerna istället.

Det är klart, har man som jag, inga jobbiga anställda, då är det enklare :mrgreen:
Vi har också kontor med datorer, skrivare, dyra program osv. Så ungefär lika ett itbolag fast sedan har vi allt annat också
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Hmhm. Vad har ni i egentligen i datorskrubben på kontoret på elfirman? Minar ni bitcoin? :lol:

Programvara får de gärna stjäla, den är inte svår att ersätta. Om man har kommit håg att ta en backup till en annan byggnad.

Ett tag hade vi snubbar som klättrade på fasaden på Engelbrektsgatan och tog våra projektorer från utbildningssalarna. Samt folk som social-engineerade sig in och sedan sprang ut med våra laptops. Hyfsat jobbigt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

OfarligTesla skrev:
Jag ser faktiskt inga större problem med att man som i Sverige faktiskt behöver motivera en hög lön med lite mer än "jag fick bra betyg på universitetet".
Jag tror att du missförstod mig. Även i Tyskland ställs det naturligtvis sådana krav som du beskriver, med IQ-test och annat trams (som jag för den delen också har fått göra här i Sverige). Men du kommer aldrig in på ett företag som ställer höga krav om du inte kan uppvisa bra betyg från första början. Det är mycket mer fokus på utbildning och betyg än här i Sverige. Det är liksom dörröppnaren och förutsättningen att de överhuvudtaget tittar på dig. Har du ingen examen är du helt ointressant. Kandidatexamen accepteras oftast inte. Sen får du såklart bevisa att dina teoretiska meriter är värda nånting i praktiken också.
På 90-talet när jag pluggade hade Volkswagen som krav att man skulle ha civilingenjörsexamen med slutbetyg mvg för att kunna få jobb hos dem som t.ex. dataingenjör, som jag då pluggade till. Vet inte om dessa krav fortfarande ställs. De verkar ju ha lite svårt att hitta bra folk. ;)

Jag har faktiskt en gång behövt visa upp mina betyg även här i Sverige när jag sökte jobb. Det förekommer alltså även här. Och då fick jag jobbet. :-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Poängen är att idag ger akademisk utbildning oftast ingen hög lön, tvärtom. Det är industrin som pengarna finns. Vanligt verkstadsgolvsfolk har oftast högre lön än de flesta akademiker som dessutom har dragit på sig stora studieskulder. Ändå är det löntagare inom industrin som klagar mest högljutt över dålig lön.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Jag tror att du missförstod mig. Även i Tyskland ställs det naturligtvis sådana krav som du beskriver, med IQ-test och annat trams (som jag för den delen också har fått göra här i Sverige). Men du kommer aldrig in på ett företag som ställer höga krav om du inte kan uppvisa bra betyg från första början. Det är mycket mer fokus på utbildning och betyg än här i Sverige. Det är liksom dörröppnaren och förutsättningen att de överhuvudtaget tittar på dig. Har du ingen examen är du helt ointressant. Kandidatexamen accepteras oftast inte. Sen får du såklart bevisa att dina teoretiska meriter är värda nånting i praktiken också.
På 90-talet när jag pluggade hade Volkswagen som krav att man skulle ha civilingenjörsexamen med slutbetyg mvg för att kunna få jobb hos dem som t.ex. dataingenjör, som jag då pluggade till. Vet inte om dessa krav fortfarande ställs. De verkar ju ha lite svårt att hitta bra folk. ;)

Jag har faktiskt en gång behövt visa upp mina betyg även här i Sverige när jag sökte jobb. Det förekommer alltså även här. Och då fick jag jobbet. :-)
Då förstår jag inte problemet, för om man faktiskt besitter den kunskapen och kompetensen som krävs för att leverera något som skapar mycket värde så kan man ju faktiskt få rätt bra lön i Sverige också. Visst kanske man inte får 300 papp i månaden som kan få t.ex. i USA men tjäna bra kan man ju iaf.

Bara för att man tar bort att det är en förutsättning så innebär det inte att det blir en omöjlighet.
p1457
elbilist

Inlägg av p1457 »

Jerker skrev:
Poängen är att idag ger akademisk utbildning oftast ingen hög lön, tvärtom. Det är industrin som pengarna finns. Vanligt verkstadsgolvsfolk har oftast högre lön än de flesta akademiker som dessutom har dragit på sig stora studieskulder. Ändå är det löntagare inom industrin som klagar mest högljutt över dålig lön.
Jag kollade på lite kul lönestatistik på SCB. Civilingenjörer ligger runt 47000 och industriarbetare runt 30000 (meddellön i Sverige).
Finns säkert andra akademiker än civilingenjörer, men om meddellön för industriarbetare ligger runt 30000 kan väl verkstadsgolvfolk inte oftast ha högre lön än de flesta akademiker?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

p1457 skrev:
Jerker skrev:
Jag kollade på lite kul lönestatistik på SCB. Civilingenjörer ligger runt 47000 och industriarbetare runt 30000 (meddellön i Sverige).
Finns säkert andra akademiker än civilingenjörer, men om meddellön för industriarbetare ligger runt 30000 kan väl verkstadsgolvfolk inte oftast ha högre lön än de flesta akademiker?
Civilingenjörer jobbar ju oftast inom industrin och därmed finns det löneutrymme. Men de flesta med akademiska studier, som kostat dem såväl möda som pengar, har inte så hög lön.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Jerker skrev:
p1457 skrev:
Jerker skrev:
Civilingenjörer jobbar ju oftast inom industrin och därmed finns det löneutrymme. Men de flesta med akademiska studier, som kostat dem såväl möda som pengar, har inte så hög lön.
Flesta akademiker jag känner jobbar inom staten. Och då är det andra förmåner som lockar.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Tråden har kanske gått lite (eller mycket) OT kan man tycka.

Öppna en ny tråd istället för att diskutera olika lönenivåer och dess rimlighet etc.

TS (eller McFace) skapade tråden med inlägget.
Jag står i startgropen för att beställa en M3 som jag tänkt ladda hemma i radhuset.

Till ändamålet har jag läst mig till vad jag tror är lite förstånd, men blev idag nedskjuten av min elektriker.

Min plan är att montera ett rött CEE-uttag med en egen elmätare och jordfel typ B, i god tid före köpet. Sedan skruva upp en WC enligt numera internationellt känd Bjelke-metod vilket kopplas till CEE-uttaget på halv-permanent basis (dvs om någon bråkar kan den plockas ner utan att beställa in elektriker igen).

Elektriker börjar direkt protestera att så får man minsann inte göra, för CEE är inte testade för mer än en timmes belastning på 16A och det kommer bränna ner mitt hus.

Har jag tänkt helt fel i mitt upplägg här, eller ska jag leta annan elektriker?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

p1457 skrev:
Jerker skrev:
De stora akademiska utbildningarna är lärare, socionomer, samhällsvetare, enklare ekonomer m.m. och de har inga höga löner. Även om lärare börjar sporta upp sig lite sista tiden.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

ChristerSjo skrev:

Öppna en ny tråd istället för att diskutera olika lönenivåer och dess rimlighet etc.

Jag står i startgropen för att beställa en M3 som jag tänkt ladda hemma i radhuset.

Till ändamålet har jag läst mig till vad jag tror är lite förstånd, men blev idag nedskjuten av min elektriker.

Min plan är att montera ett rött CEE-uttag med en egen elmätare och jordfel typ B, i god tid före köpet. Sedan skruva upp en WC enligt numera internationellt känd Bjelke-metod vilket kopplas till CEE-uttaget på halv-permanent basis (dvs om någon bråkar kan den plockas ner utan att beställa in elektriker igen).

Elektriker börjar direkt protestera att så får man minsann inte göra, för CEE är inte testade för mer än en timmes belastning på 16A och det kommer bränna ner mitt hus.

Svaret på det är väl att det inte anses vara en fast installation om man kopplar in laddboxen med en CEE och att du därmed inte får bidrag från klimatklivet. Hur vida det är rätt eller fel går att diskutera. Jag skulle säga att en fastskruvad box på en vägg ÄR fast installation. Om det inte anses vara en fast installation så kan ju en vanlig lekman plocka ner boxen och ta med den till en annan CEE kontakt och sätta upp den där, ungefär som en svets eller pelarborrmaskin. Detta ger upphov till massa inlägg om hantverkare. TCS stile :)
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

LarsL skrev:
ChristerSjo skrev:

Svaret på det är väl att det inte anses vara en fast installation om man kopplar in laddboxen med en CEE och att du därmed inte får bidrag från klimatklivet. Hur vida det är rätt eller fel går att diskutera. Jag skulle säga att en fastskruvad box på en vägg ÄR fast installation. Om det inte anses vara en fast installation så kan ju en vanlig lekman plocka ner boxen och ta med den till en annan CEE kontakt och sätta upp den där, ungefär som en svets eller pelarborrmaskin. Detta ger upphov till massa inlägg om hantverkare. TCS stile :)
Jo tyvärr, men hjälper föga TS som skriver sitt tredje inlägg om att få hjälp och inga andra heller för den delen med samma frågeställning då trådarna blir beständigt besudlade och 90% handlar om något annat. Om det är TCS stile kommer det sluta med en klick som är kvar för inbördes beundran.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare

Inlägg av McFace »

ChristerSjo skrev:
LarsL skrev:
ChristerSjo skrev:

Jo tyvärr, men hjälper föga TS som skriver sitt tredje inlägg om att få hjälp och inga andra heller för den delen med samma frågeställning då trådarna blir beständigt besudlade och 90% handlar om något annat. Om det är TCS stile kommer det sluta med en klick som är kvar för inbördes beundran.
Nej, det är inte mycket signal i den här tråden. För just min del har jag dock fått ett svar även om det inte riktigt var det jag var ute efter: Skippa Bjelkemetoden, inte för att den är kass utan för att den antagligen inte passar mig.

Samtidigt kan jag tycka att man får en del matnyttigt ur gnabbandet fram och tillbaka, även om det bara blir larvigt när den som inte känner sig trygg med att koppla in ett el-uttag själv ska chikaneras.

Lite "hö hö" och slänga prillan på bordet. Charmerande när man är 19 kanske. :roll:

Edit: Eller för att förtydliga: Tack för hjälpen! Jag har fått svar på min fråga.
Användarvisningsbild
Eliard
Teslaägare

Inlägg av Eliard »

Oj jäklar här har det hänt mycket ,medans jag jobbat av dagens tolvtimmarspass .

Fascinerande hur många som sitter och killgissar ,hur mycket man tjänar på material ,och att RoT gjorde att elektrikern fick 30% mer i lön osv .
Fick han först 50% , och sedan en sänkning med 20% tro vid s måste sänkningen av RoT :lol:
Jag har BRA rabattbrev ,likförbannat så kan folk i princip gå å handla i byggvaruhusen till samma pris .
Det är så sjukt pressat ,och folk är prismedvetna ( 5 sekunders googling from mobilen ),så material kan man man inte göra många kronor på , om man vill ha återkommande nöjda kunder .
På en en intjänad timpenning så ska masen ha hälften ,sedan ska bilar, verktyg/kläder ,diverse försäkringar betalas ,bokföringskostnader, och sedan ska man få något i plånboken ...ja inte blir man rik ,men man kan tjäna hyffsat om man sliter som idag tolv timmar ..
Peace out
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare

Inlägg av Splfredde »

Som behörig elinstallatör(Auktoriserad även om det uppenbarligen i folkmun inte är värt mycket) känner jag det som en plikt att förtydliga lite.....

- Det är skillnad på vad man "kan" göra själv och vad man "får" göra själv, läs på Elsäkerhetsverkets hemsida https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/
Att göra allt själv för att man är händig och det finns en Facebook-sida till hjälp är naturligvis på eget bevåg. Du tar själv risken och får själv ta konsekvensen.
Sen kan man undra vilka som vågar hjälpa andra via Facebook, oavsett hur händig du själv är så har man ju ingen aning om hur händig den man hjälper är.

- Det är inte vi elinstallatörer som lobbar för regelverket för att tjäna pengar.
Elsäkerhetsverket är en myndighet som ska se till att vi har säkra elinstallationer i Sverige, det är de som tar fram reglerna(Föreskrifter)!

-Slutligen sakfrågan, den populära Bjelkemetoden är rent regelmässigt alltså inte godkänd då den inte följer Föreskrifter, Svenska Standard eller leverantörens anvisning.
Fast installation= fast monterad apparat och fast förlagt kablage(ej handske). Man kan således inte kringå varken föreskrifter eller få bidrag med Bjelkemetoden, sorry!
De må hända att många anser att risken är minimal men man måste ändå veta om att den finns.

Kommenterar inte ROT eller materialpriser mer utan hänvisar till Eliards inlägg :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Splfredde skrev:
-Slutligen sakfrågan, den populära Bjelkemetoden är rent regelmässigt alltså inte godkänd då den inte följer Föreskrifter, Svenska Standard eller leverantörens anvisning.
Fast installation= fast monterad apparat och fast förlagt kablage(ej handske). Man kan således inte kringå varken föreskrifter eller få bidrag med Bjelkemetoden, sorry!
De må hända att många anser att risken är minimal men man måste ändå veta om att den finns.
Det finns ju helt klart maskiner och utrustning som får anslutas med CEE kontakt, annars hade den inte funnits typ.
Att du inte får bidrag när du inte gör en fast installation är ju också ganska självklart. Hur ska vi annars ha koll på att en fastighet får bidraget. När vi går över till grönt avdrag så borde de däremot kunna öppnas upp.

Om leverantören godkänner att man ansluter till en CEE så borde det vara godkänt om ej rekommenderat.
Den här boxen borde alltså vara godkänd eftersom den levereras med CEE kontakt.

https://laddstoppet.se/laddstationer/be ... abel-typ-2
D4595CB2-4526-4960-9EE9-86EC857F2112.jpeg
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Lustigt att installations manualen säger att det ska vara fast installerad kabel.

Då ska tydligen den röda CEE kontakten och sladden tas bort före installationen.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Är det nån som vet anledningen till att anvisningarna säger att det ska vara en fast anslutning? Det kan ju knappast ha med elsäkerhet att göra eftersom man lika gärna kan ladda med en portabel laddsladd som per definition inte är fast ansluten.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Sen kan man ju gå vidare ner och titta på en sådan här box.

https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/n ... tare-typ-b
AF6E47A0-ECF4-465A-9CB8-5D8C867D9F72.jpeg
Skriv svar