Regeringens satsning på elbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Regeringens satsning på elbilar

Inlägg av TiborBlomhall »

Elputte skrev:
Kan det vara så att de känner till att tex Lada kommer ut med en elbil snart?
Lada har redan en elbil, sen 2012. EL Lada heter den och har upp till 16 mils räckvidd. Inte sålt särskilt bra dock. Tror typ 500 bilar.

http://cleantechnica.com/2012/09/11/lad ... c-vehicle/
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

TiborBlomhall skrev:
Elputte skrev:
Lada har redan en elbil, sen 2012. EL Lada heter den och har upp till 16 mils räckvidd. Inte sålt särskilt bra dock. Tror typ 500 bilar.

Där ser man. Men de måste väl ha en tanke på vilka bilar som ska laddas. Eftersom de kräver att det ska installeras.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Elputte skrev:
TiborBlomhall skrev:
Elputte skrev:

Där ser man. Men de måste väl ha en tanke på vilka bilar som ska laddas. Eftersom de kräver att det ska installeras.
Det kan ju vara så att ryssarna har fattat det som svenskarna inte har. Elbilar är de enklaste lösningen för att på sikt få minskar utsläppen av koldioxid i trafiken.
Då är detta ett självklart steg i rätt riktning. För att för att folk ska vilja köpa elbilar så måste det finnas infrastruktur för det.
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Vore fantastiskt om du har rätt. Kanske jag som är lite för skeptisk bara.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Här visar staten/komuner va de tycker om elbilar igentligen
Björntjänst
Björntjänst
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare

Inlägg av BigDaddyT »

Hej

Jag har precis fått ok på att beställa en Tesla av min chef idag och tänkte göra det i eftermiddag :-)
Dock funderade jag på regeringens förändring av förmånsvärdet på suppermiljöbilar som kommer att höjas eftersom maximala avdraget sänks från 16kkr till 10kkr.
Är det någon här som har lite koll på hur det kommer slå mot en medel-Tesla. Jag har bestämt mig för en 85D med antingen 119,3kkr i extra utrustning eller en med 151,2kkr. Idag blir det 5850 respektive 6400kr i förmånsvärde.
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

BigDaddyT skrev:
Hej

Jag har precis fått ok på att beställa en Tesla av min chef idag och tänkte göra det i eftermiddag :-)
Dock funderade jag på regeringens förändring av förmånsvärdet på suppermiljöbilar som kommer att höjas eftersom maximala avdraget sänks från 16kkr till 10kkr.
Är det någon här som har lite koll på hur det kommer slå mot en medel-Tesla. Jag har bestämt mig för en 85D med antingen 119,3kkr i extra utrustning eller en med 151,2kkr. Idag blir det 5850 respektive 6400kr i förmånsvärde.

Det blir 500 kr mer i månaden. Förmånsvärdet
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
thompap
Teslaägare

Inlägg av thompap »

BigDaddyT skrev:
Hej

Bra chef!
Det blir en höjning av förmånsvärdet med 6kkr per år och per månad alltså (6/12)=500kr mer i förmånsvärde, detta är oavsett om du har en snik-, medel- eller performance Tesla.
Detta är ju också vad de säger NU, man vet aldrig vad som gäller i framtiden (efter 2016).
Tesla M3 AWD
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

70D har ganska mycket lägre förmånsvärde om det har någon betydelse
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

AGCF skrev:
85D har faktiskt något lägre förmånsvärde i år. Följande är för bilar utan extrautrustning:
70D 3 825 kr
85D 3 800 kr
Det beror på att 85D:s förmånsvärde sattes i början på året och 70D kom senare, och är beräknat på priset efter prishöjningar. 85D:s förmånsvärde ligger fast för bilar tillverkade resten av året.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare

Inlägg av BigDaddyT »

Stort tack för snabba svar. Är det någon som håller på rätt fotbollslag och vill att jag beställer genom er länk, så får ni höra av er, annars tar jag en random :-)
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

bylund skrev:
AGCF skrev:
85D har faktiskt något lägre förmånsvärde i år. Följande är för bilar utan extrautrustning:
70D 3 825 kr
85D 3 800 kr
Det beror på att 85D:s förmånsvärde sattes i början på året och 70D kom senare, och är beräknat på priset efter prishöjningar. 85D:s förmånsvärde ligger fast för bilar tillverkade resten av året.
Jag var tvungen att dubbelkolla. Jag hade kollat 85D business..

Antar att jag håller på IFK Norrköping
http://---
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Malmö ska man hålla på om man ska hålla på samma som BigDaddyT gissar jag men jag är väl lokalpatriot även ifall det inte gått så bra detta år... Är dock inte så sportintresserad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag håller inte på något fotbollslag så jag är väl diskvalificerad. Men jag har ingen länk att dela ut förrän i nästa vecka ändå, så vad gör det mig :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

BigDaddyT skrev:
Stort tack för snabba svar. Är det någon som håller på rätt fotbollslag och vill att jag beställer genom er länk, så får ni höra av er, annars tar jag en random :-)
Jag håller på samma lag som dig givetvis men för det mesta när jag tittar på fotboll så är det bra insatser som gör spelet kul jag gillar oavsett lag. Jag dessutom en 85D som du kan få prova om du vill. Det är allt säljsnack jag har (mitt första försök här på forumet :-)
Du får givetvis fråga vad du vill även om du inte använder min länk.

Hoppas jag gjort rätt nu :-)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
dirrus
Teslaägare

Inlägg av dirrus »

BigDaddyT skrev:
IFK Göteborg -> http://---

:)
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

BigDaddyT skrev:
Fotboll???? Vi kan väl säga att jag håller på alla lag för att vara på säkra sidan...

Däremot behöver jag två referals till för att få komma till invigningen av gigafabriken. Jag planerar fina rapporter därifrån till detta forum om ni hjälper mig med detta!

Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare

Inlägg av Shven »

Det som är så illavarslande med denna regering men också den förra är att det inte finns någon långsiktighet. Om det fortfarande är så att elbilar är mellan 200 upp till 500 kkr dyrare än en motsvarande fossilbil ger elbilen en signal om entusiasm och pengar. Om det dessutom är så att miljövänliga fordon för höjda förmånsvärden ökar tveksamheten bland oss svenskar. Ett annat problem är att det bara finns en elbil som kan kallas bil - nämligen Tesla. Tack Elon. Om 15 år ska fordonen vara omställda till fossilfria bränslen. På detta sätt fördröjs den nödvändiga omställningen.
Det som också saknas är tenikneutrala spelregler.
Ska vi få igång metanolproduktion på skogsavfall i Sverige kanske fabriken har en byggnadstid på 5 år. Läste för många år sedan att Saab experimenterade med en ångmaskin för bilar. Vem äger dessa ritningar? Och så har vi fordonsgas som förhoppningsvis blir gjord av biogas. Och biodiesel etc. Elbilen blir inte ensam om att kriga om skattebetalarnas gunst.
Längtar efter detta bonus-malus tänkande där bilar som smutsar ner ska bekosta rabatterna för miljövänliga fordon. Tyvärr har svenska politiker tidigare värjt sig för tanken att som exempel bilskatt går till vägbyggandet. Risken för att det blir en ny form av beskattning är stor.
Vi vet inte ens om elbilen blir den bil som kommer att dominera. Drömmer om när jag är i en stad att tänk så skönt det vore om alla bilar vore elbilar!
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Shven skrev:
Vi vet inte ens om elbilen blir den bil som kommer att dominera.
Kanske en chans för Ford Nucleon att komma igen :)

Bild
En bil med egen fissionreaktor, tanka en gång var 50 000 mil :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Nucleon
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Just därför tycker jag att vi inte ska ha stöd till elbilar, för hat vi det måste vi ge samma stöd till varje galen idé som någon får. Vi kommer slänga ut miljarder på vätgasmackar och tallolja och allt möjligt annat.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

chpaulin skrev:
Shven skrev:
Vi vet inte ens om elbilen blir den bil som kommer att dominera.
Kanske en chans för Ford Nucleon att komma igen :)

Bild
En bil med egen fissionreaktor, tanka en gång var 50 000 mil :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Nucleon
Shit vad man inte hade vetat hur man skulle "tanka" när det väl var dags för 50 000 mils fyllning :lol: hmm, hur var det nu jag gjorde sista gången för 15 år sen?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Tycker den är frän :) En elbil med en lite reserv cold fusion reactor hade inte vart fel dock ;)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Men fanns det inte någon som hade byggt en magnetmotor av något slag? Eller var det bara båg?
Användarvisningsbild
thompap
Teslaägare

Inlägg av thompap »

BigDaddyT skrev:
Hej

Blev det någon beställning? Vilken spec.?
Tesla M3 AWD
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Elputte skrev:
Men fanns det inte någon som hade byggt en magnetmotor av något slag? Eller var det bara båg?
Alla elmotorer kan man väll kalla magnetmotorer?
Skriv svar