Det antogs en standard för trådlös laddning i höstas. Den heter SAE J2954 och är 11kw max. Jag hade gärna haft det hemma, känns som det är värt de procent man förlorar i effektivitet men jag laddar inte så många kwh per dag. Det är inte heller säkert att det är mindre effektivt. Laddboxar är inte perfekta men en bra laddbox slår definitivt trådlös laddning med några procent.dd88 skrev:Trådlös laddning är inte en ersättare utan en komplettering, tekniken lär inte användas till snabbladdning. Möjlighet till att snabbladda kommer finnas där, och behövas när det måste gå snabbt.fth skrev:Jag vet inte om det är mig du kallar ”bakåtsträvare”, men vad jag vänder mig mot med induktiv laddning är främst två saker: det är som sagt en dyr och ineffektiv lösning på ett icke-problem, och det riskerar att splittra marknaden.dd88 skrev:Sen är det tur att det inte är bakåtsträvarna som dikterar utvecklingen, kommer ske så sjukt mycket tekniska framsteg inom området de kommande åren så man ska inte döma ut något efter dagens teknik.
När alla aktörer nu till slut (i princip) har lyckats enas om Typ 2 för AC och CCS för DC så tror jag det vore direkt kontraproduktivt att börja prata om trådlös laddning.
Vi behöver inte mer FUD i den här branschen.
/fth
Sen som sagt, döm inte ut en teknik pga vad den klarar av idag. Är väl knappast någon som var imponerad över vad de första elbilarna klarade av.
År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Moderator: Redaktion
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Ha ha.. Vet inte om jag skulle vilja placera mina kulor 20cm från en 350 kwh induktiv laddaredd88 skrev:Vem vill ha en elkabel liggandes? Framtidens laddning lär vara induktiv.

Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Vad ligger förlusterna på ett ungefär, om jag går över till trådlös laddning med en produkt enligt SAE J2954, jämfört med en vanlig kabelanslutning? 5%? Eller mer?Jordad skrev:Det antogs en standard för trådlös laddning i höstas. Den heter SAE J2954 och är 11kw max. Jag hade gärna haft det hemma, känns som det är värt de procent man förlorar i effektivitet men jag laddar inte så många kwh per dag. Det är inte heller säkert att det är mindre effektivt. Laddboxar är inte perfekta men en bra laddbox slår definitivt trådlös laddning med några procent.dd88 skrev:Trådlös laddning är inte en ersättare utan en komplettering, tekniken lär inte användas till snabbladdning. Möjlighet till att snabbladda kommer finnas där, och behövas när det måste gå snabbt.fth skrev:Jag vet inte om det är mig du kallar ”bakåtsträvare”, men vad jag vänder mig mot med induktiv laddning är främst två saker: det är som sagt en dyr och ineffektiv lösning på ett icke-problem, och det riskerar att splittra marknaden.dd88 skrev:Sen är det tur att det inte är bakåtsträvarna som dikterar utvecklingen, kommer ske så sjukt mycket tekniska framsteg inom området de kommande åren så man ska inte döma ut något efter dagens teknik.
När alla aktörer nu till slut (i princip) har lyckats enas om Typ 2 för AC och CCS för DC så tror jag det vore direkt kontraproduktivt att börja prata om trådlös laddning.
Vi behöver inte mer FUD i den här branschen.
/fth
Sen som sagt, döm inte ut en teknik pga vad den klarar av idag. Är väl knappast någon som var imponerad över vad de första elbilarna klarade av.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Tror det bästa jag läst om låg runt 10% med perfekta förhållanden typ, passar oftast bäst för dom som inte harmartinot skrev:Vad ligger förlusterna på ett ungefär, om jag går över till trådlös laddning med en produkt enligt SAE J2954, jämfört med en vanlig kabelanslutning? 5%? Eller mer?Jordad skrev:Det antogs en standard för trådlös laddning i höstas. Den heter SAE J2954 och är 11kw max. Jag hade gärna haft det hemma, känns som det är värt de procent man förlorar i effektivitet men jag laddar inte så många kwh per dag. Det är inte heller säkert att det är mindre effektivt. Laddboxar är inte perfekta men en bra laddbox slår definitivt trådlös laddning med några procent.dd88 skrev:Trådlös laddning är inte en ersättare utan en komplettering, tekniken lär inte användas till snabbladdning. Möjlighet till att snabbladda kommer finnas där, och behövas när det måste gå snabbt.fth skrev:Jag vet inte om det är mig du kallar ”bakåtsträvare”, men vad jag vänder mig mot med induktiv laddning är främst två saker: det är som sagt en dyr och ineffektiv lösning på ett icke-problem, och det riskerar att splittra marknaden.dd88 skrev:Sen är det tur att det inte är bakåtsträvarna som dikterar utvecklingen, kommer ske så sjukt mycket tekniska framsteg inom området de kommande åren så man ska inte döma ut något efter dagens teknik.
När alla aktörer nu till slut (i princip) har lyckats enas om Typ 2 för AC och CCS för DC så tror jag det vore direkt kontraproduktivt att börja prata om trådlös laddning.
Vi behöver inte mer FUD i den här branschen.
/fth
Sen som sagt, döm inte ut en teknik pga vad den klarar av idag. Är väl knappast någon som var imponerad över vad de första elbilarna klarade av.
någon elbil verkar det som också

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Förstår att ny teknik kan vara läskig, men personligen så tar jag gärna en merkostnad på 10-20% för att slippa kabeln här hemmaBjelke skrev:Tror det bästa jag läst om låg runt 10% med perfekta förhållanden typ, passar oftast bäst för dom som inte harmartinot skrev:Vad ligger förlusterna på ett ungefär, om jag går över till trådlös laddning med en produkt enligt SAE J2954, jämfört med en vanlig kabelanslutning? 5%? Eller mer?Jordad skrev:Det antogs en standard för trådlös laddning i höstas. Den heter SAE J2954 och är 11kw max. Jag hade gärna haft det hemma, känns som det är värt de procent man förlorar i effektivitet men jag laddar inte så många kwh per dag. Det är inte heller säkert att det är mindre effektivt. Laddboxar är inte perfekta men en bra laddbox slår definitivt trådlös laddning med några procent.
någon elbil verkar det som också
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Det kommer ju istället ligga kabel längs marken om man inte fräser ner den permanent (jag skulle inte vilja lägga om golvet - har klinkers). Så svårare att städa och kanske typ 10% dyrare. Dessutom måste man parkera inom ca 7.5cm exakt rätt enligt standarden (10cm andra ledden). Annars blir det som de sunkiga laddplattorna som saknar magneter. Dvs ingen laddning ibland. Sen vill man spola rent, då står det en fet elkloss där...
Uppsidan är trevlig, men motståndet som nämnd av ovan faktorer gör att det inte lär ske.
Och innan du försöker lägga på mig att vara bakåtsträvare så kan jag säga att jag tvärtom anammar all ny teknik jag tror är bra eller har potential. Jag tror dock inte på induktion hemma (kanske publika ställen). Nu skall jag installera min nya zonlösa induktionshäll där man kan ställa sakerna över hela ytan valfritt utan precision.
Uppsidan är trevlig, men motståndet som nämnd av ovan faktorer gör att det inte lär ske.
Och innan du försöker lägga på mig att vara bakåtsträvare så kan jag säga att jag tvärtom anammar all ny teknik jag tror är bra eller har potential. Jag tror dock inte på induktion hemma (kanske publika ställen). Nu skall jag installera min nya zonlösa induktionshäll där man kan ställa sakerna över hela ytan valfritt utan precision.

Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Bjelke skrev:Tror det bästa jag läst om låg runt 10% med perfekta förhållanden typ, passar oftast bäst för dom som inte har
någon elbil verkar det som också
10% är bättre än vad jag får med min Tesla WC (har förluster på ca 13-15%) så vadan den hånfulla tonen?
Att den som inte är elbilsfanatiker kommer med synpunkter kanske också är bra? Om nu elbilar ska bli mainstream...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
10% gäller i princip bara överföringen till bilen, sedan ska laddaren ha sina typ 10% på det också, om man nuBanane skrev:Bjelke skrev:Tror det bästa jag läst om låg runt 10% med perfekta förhållanden typ, passar oftast bäst för dom som inte har
någon elbil verkar det som också
10% är bättre än vad jag får med min Tesla WC (har förluster på ca 13-15%) så vadan den hånfulla tonen?
Att den som inte är elbilsfanatiker kommer med synpunkter kanske också är bra? Om nu elbilar ska bli mainstream...
inte väljer att ha en specialare som klarar av båda alternativen i en och samma laddare som då blir ganska dyr...
Vissa kommer såklart att välja denna väg ändå (Porschen skulle väl få detta som en option tex, vet inte om det blev
så dock).
Det är än så länge i princip bara icke elbilister som anser att detta ”krävs” för att det ska gå att ha elbil, precis som
med en massa andra ”krav” som tex 100 mils räckvidd. Inte en enda elbilist som jag har pratat med hittills har tyckt
det, det är mest typiskt något man tror innan man upplevt och konstaterat att det funkar sjukt bra redan som det är nu

Visst vore det smidigt med induktiv laddning om det vore någorlunda enkelt (lättmonterat och inte i vägen mm) billigt och
rimliga förluster (varför ska vi slösa med el i dessa tider liksom), men där är vi inte på långa vägar än, medans det
vanliga däremot redan finns fungerar och är billigt (jämförelsevis).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Du verkar vara övertygad att alla som inte är entusiastiska över induktiv laddning är bakåtsträvare, teknikrädda, eller helt enkelt lite dumma i huvudet?dd88 skrev:Förstår att ny teknik kan vara läskig, men personligen så tar jag gärna en merkostnad på 10-20% för att slippa kabeln här hemma
Jag är mycket väl införstådd med tekniken, jag har tittat på standarden, och jag skulle väl heller inte ha något direkt emot detta, men jag skulle å andra sidan inte vara beredd att betala särskilt många kronor extra för det, inte heller är jag intresserad av att få märkbart större laddförluster bara för att slippa koppla in en sladd.
Momentet att koppla in sladden är för mig helt enkelt en icke-fråga, jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan se detta som ett stort problem som kräver en ny lösning, nya standards, nya investeringar etc.
Det är lite samma sak som induktiva laddare för mobiltelefoner, så länge som uttaget finns kvar så är det i mina ögon ingen stor vinst, momentet att koppla in sladden är helt enkelt inte något problem för mig. Laddplattorna (som jag har flera av) är ju dessutom rätt känsliga för placering, jag har ofta vaknat med en urladdad telefon för att den hamnat lite snett, det har aldrig hänt när jag kopplat in en sladd. Om/när tillverkarna helt tar bort alla öppningar i skalet är det förstås en större fördel map vattentålighet etc, men dagens lösning är för mig verkligen inte något revolutionerande.
Ytterligare en jämförelse är wifi, visst är det bekvämt att slippa dra Ethernet överallt, men när låg latency och snabb, stabil uppkoppling är viktigt så tar jag alla dar i veckan en sladd före Wifi.
Bekvämligheten att slippa sladden kostar alltid något, ibland är det värt priset, men för laddning av elbil tycker jag absolut inte det är det.
Det betyder inte att jag tycker teknik är "läskig", eller att jag är "bakåtsträvare", och jag tycker faktiskt det är rätt oförskämt att föra diskussionen på det sättet.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Bjelke skrev:10% gäller i princip bara överföringen till bilen, sedan ska laddaren ha sina typ 10% på det också, om man nuBanane skrev:Bjelke skrev:Tror det bästa jag läst om låg runt 10% med perfekta förhållanden typ, passar oftast bäst för dom som inte har
någon elbil verkar det som också
10% är bättre än vad jag får med min Tesla WC (har förluster på ca 13-15%) så vadan den hånfulla tonen?
Att den som inte är elbilsfanatiker kommer med synpunkter kanske också är bra? Om nu elbilar ska bli mainstream...
inte väljer att ha en specialare som klarar av båda alternativen i en och samma laddare som då blir ganska dyr...
Vissa kommer såklart att välja denna väg ändå (Porschen skulle väl få detta som en option tex, vet inte om det blev
så dock).
Det är än så länge i princip bara icke elbilister som anser att detta ”krävs” för att det ska gå att ha elbil, precis som
med en massa andra ”krav” som tex 100 mils räckvidd. Inte en enda elbilist som jag har pratat med hittills har tyckt
det, det är mest typiskt något man tror innan man upplevt och konstaterat att det funkar sjukt bra redan som det är nu
Visst vore det smidigt med induktiv laddning om det vore någorlunda enkelt (lättmonterat och inte i vägen mm) billigt och
rimliga förluster (varför ska vi slösa med el i dessa tider liksom), men där är vi inte på långa vägar än, medans det
vanliga däremot redan finns fungerar och är billigt (jämförelsevis).
Jaha, så det är olika förluster? Det hade jag missat.
Jag tror induktiv laddning kan vara bra på stadsgator. Minskar risken för att något går sönder och/eller vandaliseras tänker jag.
Tror inte jag skulle vilja ha en induktivladdare hemma trots allt. Känns besvärligare att pricka parkeringen rakt över den än det är att nån gång ibland koppla in en kabel.
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
+1!fth skrev:Du verkar vara övertygad att alla som inte är entusiastiska över induktiv laddning är bakåtsträvare, teknikrädda, eller helt enkelt lite dumma i huvudet?dd88 skrev:Förstår att ny teknik kan vara läskig, men personligen så tar jag gärna en merkostnad på 10-20% för att slippa kabeln här hemma
Jag är mycket väl införstådd med tekniken, jag har tittat på standarden, och jag skulle väl heller inte ha något direkt emot detta, men jag skulle å andra sidan inte vara beredd att betala särskilt många kronor extra för det, inte heller är jag intresserad av att få märkbart större laddförluster bara för att slippa koppla in en sladd.
Momentet att koppla in sladden är för mig helt enkelt en icke-fråga, jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan se detta som ett stort problem som kräver en ny lösning, nya standards, nya investeringar etc.
Det är lite samma sak som induktiva laddare för mobiltelefoner, så länge som uttaget finns kvar så är det i mina ögon ingen stor vinst, momentet att koppla in sladden är helt enkelt inte något problem för mig. Laddplattorna (som jag har flera av) är ju dessutom rätt känsliga för placering, jag har ofta vaknat med en urladdad telefon för att den hamnat lite snett, det har aldrig hänt när jag kopplat in en sladd. Om/när tillverkarna helt tar bort alla öppningar i skalet är det förstås en större fördel map vattentålighet etc, men dagens lösning är för mig verkligen inte något revolutionerande.
Ytterligare en jämförelse är wifi, visst är det bekvämt att slippa dra Ethernet överallt, men när låg latency och snabb, stabil uppkoppling är viktigt så tar jag alla dar i veckan en sladd före Wifi.
Bekvämligheten att slippa sladden kostar alltid något, ibland är det värt priset, men för laddning av elbil tycker jag absolut inte det är det.
Det betyder inte att jag tycker teknik är "läskig", eller att jag är "bakåtsträvare", och jag tycker faktiskt det är rätt oförskämt att föra diskussionen på det sättet.
/fth
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
FTH: Jag vet inte vad jag ska tro, men det som ligger närmast till hands är att det är många här som bara bryr sig om att status quo ska upprätthållas.
Jag hoppas snarare att mycket ny och rolig teknik kommer i spåret av omvandlingen till eldrift. Sen om det sker på bekostnad av early adaptors och late bloomers spelar ingen större roll.
Jag hoppas snarare att mycket ny och rolig teknik kommer i spåret av omvandlingen till eldrift. Sen om det sker på bekostnad av early adaptors och late bloomers spelar ingen större roll.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Har själv inget emot ny teknik. Är tvärt om en typiskt "early adopter" (skriver detta på en splitterny MacBook Air med Apples nya M1-CPU, som är den första på länge att utmana x86s förhärskande ställning på datorer), men det måste ju ändå kännas vettigt.
Idag så ligger laddförlusten på ca. 6-8% när jag laddar på AC tack vare förluster i bilens likriktare, och även lite värmeförluster i batteripacket när de laddas. När jag kör så ligger förluster återigen på ca. 6-8% (främst inre resistans i batterierna som blir till värmeförluster när man tar ut effekt ur de, men även pyttelite värmeförluster i elmotorerna). Så kanske totalt ca. 14% förlust från elnätet till verklig effekt på drivaxlarna.
Vilket är grymt bra tycker jag (jämfört med vår dieselmaskin).
Men jag vill gärna hålla förlusterna där runt 15% någonstans, och helst inte gå upp emot 25%, eller mer, i total energiförlust.
Betydligt mycket värre är det dock om jag skall behöva tvingas parkera med 7 cm precision varje gång jag kommer hem. Skall jag hålla på med sådant finlir, och svänga in mig helt rätt, och backa fram och tillbaka i ett par minuter, så funkar det inte. Blir isf. alldeles för stort krångel och för stor tidsåtgång för min del för att jag skall orka med sådant.
Det är en klar show stopper för mig (betydligt värre än att energikonsumtionen går upp med ytterligare 10%, även om det är dåligt i sig).
Då avstår jag nog, personligen, detta försöket och denna standarden (har absolut inget emot om andra hoppar på, bara bra om någon annan vill finansiera teknikutvecklingen och vara försökskanin).
Avvaktar tills förhoppningsvis någon annan kommande betydligt effektivare trådlös teknik (gärna max 5% förlust) och mycket mer lättanvända standarder (kan parkera snabbt och lite hur som helst på min asfaltsplan) i framtiden.
Idag så ligger laddförlusten på ca. 6-8% när jag laddar på AC tack vare förluster i bilens likriktare, och även lite värmeförluster i batteripacket när de laddas. När jag kör så ligger förluster återigen på ca. 6-8% (främst inre resistans i batterierna som blir till värmeförluster när man tar ut effekt ur de, men även pyttelite värmeförluster i elmotorerna). Så kanske totalt ca. 14% förlust från elnätet till verklig effekt på drivaxlarna.
Vilket är grymt bra tycker jag (jämfört med vår dieselmaskin).
Men jag vill gärna hålla förlusterna där runt 15% någonstans, och helst inte gå upp emot 25%, eller mer, i total energiförlust.
Betydligt mycket värre är det dock om jag skall behöva tvingas parkera med 7 cm precision varje gång jag kommer hem. Skall jag hålla på med sådant finlir, och svänga in mig helt rätt, och backa fram och tillbaka i ett par minuter, så funkar det inte. Blir isf. alldeles för stort krångel och för stor tidsåtgång för min del för att jag skall orka med sådant.
Det är en klar show stopper för mig (betydligt värre än att energikonsumtionen går upp med ytterligare 10%, även om det är dåligt i sig).
Då avstår jag nog, personligen, detta försöket och denna standarden (har absolut inget emot om andra hoppar på, bara bra om någon annan vill finansiera teknikutvecklingen och vara försökskanin).
Avvaktar tills förhoppningsvis någon annan kommande betydligt effektivare trådlös teknik (gärna max 5% förlust) och mycket mer lättanvända standarder (kan parkera snabbt och lite hur som helst på min asfaltsplan) i framtiden.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Du får väl vänta på att summon kan upptäcka den trådlösa laddaren och parkera sig själv rättmartinot skrev:Har själv inget emot ny teknik. Är tvärt om en typiskt "early adopter" (skriver detta på en splitterny MacBook Air med Apples nya M1-CPU, som är den första på länge att utmana x86s förhärskande ställning på datorer), men det måste ju ändå kännas vettigt.
Idag så ligger laddförlusten på ca. 6-8% när jag laddar på AC tack vare förluster i bilens likriktare, och även lite värmeförluster i batteripacket när de laddas. När jag kör så ligger förluster återigen på ca. 6-8% (främst inre resistans i batterierna som blir till värmeförluster när man tar ut effekt ur de, men även pyttelite värmeförluster i elmotorerna). Så kanske totalt ca. 14% förlust från elnätet till verklig effekt på drivaxlarna.
Vilket är grymt bra tycker jag (jämfört med vår dieselmaskin).
Men jag vill gärna hålla förlusterna där runt 15% någonstans, och helst inte gå upp emot 25%, eller mer, i total energiförlust.
Betydligt mycket värre är det dock om jag skall behöva tvingas parkera med 7 cm precision varje gång jag kommer hem. Skall jag hålla på med sådant finlir, och svänga in mig helt rätt, och backa fram och tillbaka i ett par minuter, så funkar det inte. Blir isf. alldeles för stort krångel och för stor tidsåtgång för min del för att jag skall orka med sådant.
Det är en klar show stopper för mig (betydligt värre än att energikonsumtionen går upp med ytterligare 10%, även om det är dåligt i sig).
Då avstår jag nog, personligen, detta försöket och denna standarden (har absolut inget emot om andra hoppar på, bara bra om någon annan vill finansiera teknikutvecklingen och vara försökskanin).
Avvaktar tills förhoppningsvis någon annan kommande betydligt effektivare trådlös teknik (gärna max 5% förlust) och mycket mer lättanvända standarder (kan parkera snabbt och lite hur som helst på min asfaltsplan) i framtiden.

MS P85 2014
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Jo, då - det kan ju bli en riktigt smart funktion och kombo med självparkerande/självkörande bil och trådlös laddning!
Gillar även idén när bilen kan själv åka och ladda på närmsta laddstation (när man kanske inte är på plats hemma).
Gillar även idén när bilen kan själv åka och ladda på närmsta laddstation (när man kanske inte är på plats hemma).


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Vad står det på skylten - ska man stå efter eller innan den för att ladda?nek0 skrev:Mycket smart placering av laddporten
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Vet ej kollade aldrig,men att ha i Sverige laddporten vänster fram är helt galet tycker jag.filippb skrev:Vad står det på skylten - ska man stå efter eller innan den för att ladda?nek0 skrev:Mycket smart placering av laddporten
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Här kan du se skyltenfilippb skrev:Vad står det på skylten - ska man stå efter eller innan den för att ladda?nek0 skrev:Mycket smart placering av laddporten

https://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx? ... 1e5029aea8
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Håller med att det inte är så genomtänkt. Borde vara på högersidan i de länder med högertrafik.nek0 skrev:Mycket smart placering av laddporten

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Undrar med vad de tänker inom bilmärketmartinot skrev:Håller med att det inte är så genomtänkt. Borde vara på högersidan i de länder med högertrafik.nek0 skrev:Mycket smart placering av laddporten
Skoda Superb laddhybrid har laddporten fram - Skoda Octavia har laddporten väster fram
VW e-Golf höger bak VW ID3 vänster bak
Kia e-Niro fram - Ceed laddhybrid vänster fram - Niro laddhybrid vänster fram
Kan man inte bestämma sig inom bilmärket, hur ska man då komma överens om någon standard för alla bilmärken?
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Kan inte förstå att Tesla placerar laddluckan på förarsidan. Hur jobbigt är det att ta två kliv till andra sidan?
Har man tex carport ställer man oftast förarsidan mot den öppna delen som saknar vägg att fästa laddare och har man ett trångt garage måste man ju snubbla över sladden varje gång man går ut ur garaget.
Ska man ladda vid fickparkering är det också fel sida. Det är ju därför det säljs så långa sladdar som 7m...
Har man tex carport ställer man oftast förarsidan mot den öppna delen som saknar vägg att fästa laddare och har man ett trångt garage måste man ju snubbla över sladden varje gång man går ut ur garaget.
Ska man ladda vid fickparkering är det också fel sida. Det är ju därför det säljs så långa sladdar som 7m...
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Håller med. Tesla borde satt elintaget höger bak precis som på klassiska tankluckor för bensin och diesel (alternativt i nosen). Ivf. i bilar som kör i högertrafik (vänsterstyrning).Black skrev:Kan inte förstå att Tesla placerar laddluckan på förarsidan. Hur jobbigt är det att ta två kliv till andra sidan?
Har man tex carport ställer man oftast förarsidan mot den öppna delen som saknar vägg att fästa laddare och har man ett trångt garage måste man ju snubbla över sladden varje gång man går ut ur garaget.
Ska man ladda vid fickparkering är det också fel sida. Det är ju därför det säljs så långa sladdar som 7m...

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Jag hade också gärna sett dubbla för AC som tillval åtminstone, ungefär som på Etronmartinot skrev:Håller med. Tesla borde satt elintaget höger bak precis som på klassiska tankluckor för bensin och diesel (alternativt i nosen). Ivf. i bilar som kör i högertrafik (vänsterstyrning).Black skrev:Kan inte förstå att Tesla placerar laddluckan på förarsidan. Hur jobbigt är det att ta två kliv till andra sidan?
Har man tex carport ställer man oftast förarsidan mot den öppna delen som saknar vägg att fästa laddare och har man ett trångt garage måste man ju snubbla över sladden varje gång man går ut ur garaget.
Ska man ladda vid fickparkering är det också fel sida. Det är ju därför det säljs så långa sladdar som 7m...

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Man kanske tänker sig att bilarna parkeras i trånga garage så långt åt höger det går? Man måste ju lämna plats på förarsidan för att komma ur bilen och då har man plats för sladden. Många behöver ju parkera med fronten nära väggen.