Har aldrig hänt att mina torkare fastnat för mig. Vad är skillnaden? Är det något som är ändrat efter min -19?
Har kört i mängder med olika väder oftast med förvärmning, men inte alltid. Har det kommit mycket snö så har jag sopat. Skrapa aldrig rutan med isskrapa utan värmer bort frosten. Har dock aldrig fått problem på 2 år nu. (Ifrågasätter inte att era fastnar, men undrar varför det är så olika?)
Det är klart att om det finns mycket snö så rinner den smälta snön ned på vindrutetorkarna i brunnen och fryser. Så har det varit ända sedan 1983 (Audi 100, den första med dolda torkare vad jag vet) och det blir för den delen precis samma på vilken bil som helst om torkarna ligger kvar i den kalla nederkanten av rutan.
Lösningen är att antingen lyfta torkarna (bättre lösning, dock aerodynamiskt sämre konstruktion) eller att flytta upp dem på rutan (serviceläge) så de befinner sig på värmt område.
Vi har snö typ fem månader om året häruppe så min bild är att alla kan det här.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 10 feb 2021 11:11
av Svenssons
BrooklynS skrev:
Lösningen är att antingen lyfta torkarna (bättre lösning, dock aerodynamiskt sämre konstruktion) eller att flytta upp dem på rutan (serviceläge) så de befinner sig på värmt område.
Vi har snö typ fem månader om året häruppe så min bild är att alla kan det här.
Skåne hade sin första meterologiska vinter på 7 år nu vilket kanske kan vara en förklaring till varför en del är förvånade.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 10 feb 2021 11:29
av fnystrom
Lösningen på alla dessa problemen med fastfrusna dörrar och vindrutetorkare är väl att alltid ha på värmen i bilen?
Då kan man åka iväg närsomhelst utan att behöva planera.
Skämt åsido, jag brukar hinna förvärma bilen när jag skall iväg, men de gångerna man inte har hunnit göra det så är det ett helvete att få upp bildörren om det har varit fel väder. Eller om man helt plötsligt inte får kontakt med bilen via appen och måste låsa upp den för att väcka den för att sedan starta värmen, då hoppas jag varje gång att handtagen inte är fastfrusna.
Sedan drar bilen mycket energi när man förvärmer. På korta turer när man förvärmer är det långtifrån gratis med elbil.
Och sedan skall vi inte prata om vad jag tycker om att Autopilot och farthållare slutar fungera om det råkar komma lite snö fram på bilen. Skitlösning!
Men visst, om man bortser från de här problemen så är jag nöjd.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 10 feb 2021 11:57
av Niklas Z
Ja, nog kan det dra mycket el med förvärmning i detta väder.
Så här såg det ut tidigare i veckan, med 53 % i batteriet:
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 10 feb 2021 15:49
av B99
Kan det vara så att i ICE-bilar med kupevärmare så värmde det ju inte så att det tinade och blev rinnande vatten i -17. Det var ju istället så att det "avdunstade" långsamt.
Att få rinnande vatten på utsidan efter 20 min i -17 är ju rätt extremt. Jag vill förresten minnas att Teslabjörn spräckte vindrutan när han testade full preheat på sin MX i kallt väder.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 10 feb 2021 16:34
av mikebike
Jag var just ut och tittade till min bil inför morgondagen eftersom jag tänkte köra till jobbet (för en gångs skull).
Jag har inte rört bilen sedan i lördags. Det har snöat några millimeter sedan dess, men ingen snö ligger kvar på bilen.
Laddluckan öppnades direkt.
Frunken öppnades också utan problem.
Båda torkarbladen var fastfrusna vid rutan.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 10 feb 2021 17:30
av JOhlsson
Att bakljusen tar in fukt är väl inget nytt. Senaste tiden i mörkerkörning har mitt helljus varit väldigt diffust. Det visar sig att bägge framljusen har fryst igen på insidan.....någon mer som noterat detta på M3?
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 10 feb 2021 18:04
av Niklas Z
JOhlsson skrev:
Att bakljusen tar in fukt är väl inget nytt. Senaste tiden i mörkerkörning har mitt helljus varit väldigt diffust. Det visar sig att bägge framljusen har fryst igen på insidan.....någon mer som noterat detta på M3?
Ja, det är frost på insidan av mina framlysen också.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 10 feb 2021 19:02
av Matte
Niklas Z skrev:
JOhlsson skrev:
Att bakljusen tar in fukt är väl inget nytt. Senaste tiden i mörkerkörning har mitt helljus varit väldigt diffust. Det visar sig att bägge framljusen har fryst igen på insidan.....någon mer som noterat detta på M3?
Ja, det är frost på insidan av mina framlysen också.
Jag också. Det är dessutom ganska mycket, i båda lamporna, så det påverkar definitivt ljuset. Har du kollat med Tesla om de gör något åt det?
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 10 feb 2021 19:18
av JOhlsson
Provade att ringa med det var låååång kö. Har lagt ett serviceärende på det.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 10 feb 2021 19:26
av Spyder
Jag ställer alltid torkarna i serviceläge när det är vinter och jag står ute, skulle önska att man kunde ställa så den alltid gjorde så vid P.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 10 feb 2021 21:26
av Edis
Matte skrev:
Niklas Z skrev:
JOhlsson skrev:
Att bakljusen tar in fukt är väl inget nytt. Senaste tiden i mörkerkörning har mitt helljus varit väldigt diffust. Det visar sig att bägge framljusen har fryst igen på insidan.....någon mer som noterat detta på M3?
Ja, det är frost på insidan av mina framlysen också.
Jag också. Det är dessutom ganska mycket, i båda lamporna, så det påverkar definitivt ljuset. Har du kollat med Tesla om de gör något åt det?
Jag hade is på insidan av mina framlyktor, fick nya strålkastare i fredags.
Visade en Ranger fukten i framlamporna i december förra året, de sa att jag skulle höra av mig om det blev värre. I slutet av januari skapade jag ett case med bilder på hur lyktorna såg ut och det var inga protester, så de byttes snabbt och smidigt. Fick tyvärr inte generation två av lyktorna, men jag är nöjd med torra och fina lyktor nu
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 11 feb 2021 08:44
av JOhlsson
Edis skrev:
Matte skrev:
Niklas Z skrev:
JOhlsson skrev:
Att bakljusen tar in fukt är väl inget nytt. Senaste tiden i mörkerkörning har mitt helljus varit väldigt diffust. Det visar sig att bägge framljusen har fryst igen på insidan.....någon mer som noterat detta på M3?
Ja, det är frost på insidan av mina framlysen också.
Jag också. Det är dessutom ganska mycket, i båda lamporna, så det påverkar definitivt ljuset. Har du kollat med Tesla om de gör något åt det?
Jag hade is på insidan av mina framlyktor, fick nya strålkastare i fredags.
Visade en Ranger fukten i framlamporna i december förra året, de sa att jag skulle höra av mig om det blev värre. I slutet av januari skapade jag ett case med bilder på hur lyktorna såg ut och det var inga protester, så de byttes snabbt och smidigt. Fick tyvärr inte generation två av lyktorna, men jag är nöjd med torra och fina lyktor nu
Mitt ärende tog också emot utan några protester dock så bokades det om ifrån ranger till verkstad, men det kvittar för mig.
Blev lite orolig av att det finns olika lysen. Så klart man vill ha så nya som det går till min bil, men vilka kan jag tänkas ha och hur ser jag skillnad på dem?
Min M3 är uthämtat slutet av mars 2020.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 11 feb 2021 13:47
av martinot
B99 skrev:
Tycker att just det där var ett av TB:s mindre intressanta tester. Vem har tid att vänta i 2 timmar? Då kanske man anväder andra metoder, som att banka lite lätt på handtagen eller spruta på spolarvätska. Sen menar han att det finns springor där luften ska sippra ut och värma handtag och laddlucka, men då borde man inte ha på återcirkulering av luften?
Japp, klar miss. Även TB verkar ha insett detta. Såg att han postade en ny video idag om just det.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 11 feb 2021 15:35
av MWall
Körde 8 mil nyss och rutan hade frusit fast när jag skulle öppna förardörren. -9 grader och fartvind gjorde att det som var uppvärmt och blött när jag hoppade in i en förvärmd bil var fruset. Ändå hade jag borstat alla rutor osv. Men man får nog tänka extra noga på detta.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 11 feb 2021 20:05
av Bjelke
Spyder skrev:
Jag ställer alltid torkarna i serviceläge när det är vinter och jag står ute, skulle önska att man kunde ställa så den alltid gjorde så vid P.
Risken är då att dom är fastfrusna när man parkerar och så slits gummit sönder när dom försöker gå
upp i serviceläget, men annars vore det smutt kanske
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 11 feb 2021 21:34
av Edis
JOhlsson skrev:
Mitt ärende tog också emot utan några protester dock så bokades det om ifrån ranger till verkstad, men det kvittar för mig.
Blev lite orolig av att det finns olika lysen. Så klart man vill ha så nya som det går till min bil, men vilka kan jag tänkas ha och hur ser jag skillnad på dem?
Min M3 är uthämtat slutet av mars 2020.
Du har likadana lyktor som mina då, min är uthämtad i februari 2020.
De nya lyktorna kom i samband med face-liften. De nya ger bättre ljus, så hade gärna tagit dessa, men antar att de inte gör "uppgraderingar" om de har "gamla" lyktor på lager.
På de nya syns en lins ute vid kanterna av lyktorna, kolla i slutet på denna filmen:
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 12 feb 2021 06:07
av BrooklynS
Perspektiv
Det är dags att sluta tro att Tesla är så dålig medan andra är så bra. Tesla är mjukvara, gränssnitt, laddnätverk och drivlina, resten är ungefär som andra bilar.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 12 feb 2021 07:06
av Svenssons
BrooklynS skrev:
Det är dags att sluta tro att Tesla är så dålig medan andra är så bra. Tesla är mjukvara, gränssnitt, laddnätverk och drivlina, resten är ungefär som andra bilar.
Har Volvo haft sin designavdelning i Kalifornien de senaste 20 åren?
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 12 feb 2021 07:27
av JOhlsson
Edis skrev:
JOhlsson skrev:
Mitt ärende tog också emot utan några protester dock så bokades det om ifrån ranger till verkstad, men det kvittar för mig.
Blev lite orolig av att det finns olika lysen. Så klart man vill ha så nya som det går till min bil, men vilka kan jag tänkas ha och hur ser jag skillnad på dem?
Min M3 är uthämtat slutet av mars 2020.
Du har likadana lyktor som mina då, min är uthämtad i februari 2020.
De nya lyktorna kom i samband med face-liften. De nya ger bättre ljus, så hade gärna tagit dessa, men antar att de inte gör "uppgraderingar" om de har "gamla" lyktor på lager.
På de nya syns en lins ute vid kanterna av lyktorna, kolla i slutet på denna filmen:
Aha, tack.
Jag uppfattade det som om det fanns två versioner på modellen innan faceliften.
Skillnaden var ju tydlig som du skrev mellan 2020 och 2021.
Gissar på att jag få likadana som jag har.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 12 feb 2021 07:37
av BrooklynS
Svenssons skrev:
BrooklynS skrev:
Det är dags att sluta tro att Tesla är så dålig medan andra är så bra. Tesla är mjukvara, gränssnitt, laddnätverk och drivlina, resten är ungefär som andra bilar.
Har Volvo haft sin designavdelning i Kalifornien de senaste 20 åren?
Och VW sedan 1971...
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 12 feb 2021 07:47
av Remuz
Mina lampor har is inuti. Vet inte hur väl man ser det på bilderna om man inte vet hur man ska kolla, men jag försökte fånga på bild. Lampan är alltså isfri/imfri utanpå (ej nedtill, se snö) så allt man ser är inuti.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 12 feb 2021 10:55
av JOhlsson
En bild på mina.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 12 feb 2021 13:57
av tor-ake
Det är små små hål i tätningarna av lyktorna som gör att fukt letar sig in,
Enklast att låta ranger byta lyktorna så klart, men videon ger en förståelse av problemet.
Re: En Kalifornisk designmiss till
Postat: 12 feb 2021 15:06
av Bruno
Niklas Z skrev:
Jag försöker komma ihåg att ställa vindrutetorkarna i serviceläget när jag parkerar. Det brukar hjälpa, men är lätt att glömma. Det vore bra om det fanns möjlighet att ställa in så att det blir ett defaultläge när bilen parkeras.
Jag brukar komma på det när jag kommit in. Önskar att det fanns en funktion i appen, eller om de kunde ställa sig så automatiskt, så som att backspeglar inte alltid behöver fällas in.